načítám data...

Volvo EX90 konečně v Česku. Představilo technologie, vychytávky i české ceny

Volvo k nám přivezlo svou budoucí vlajkovou loď, model EX90. Kdy ji konečně uvidíme v showroomech a proč to tak trvá?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Volvo

Už je to trochu evergreen, ale je to tak. Volvo už zase představilo EX90, auto, které nám představuje stále dokola už nějaký ten pátek a přesto jsme ho ještě neviděli v pohybu. Tentokrát se prezentace poprvé odehrála v centru Pražská křižovatka a tak jsme konečně mohli EX90 vidět alespoň na vlastní oči přímo zde, v naší domovině.

A tím by celý dnešní článek vlastně mohl končit, však EX90 už si přímo v Göteborgu prohlížela a své dojmy vám popsala Viola a to téměř před rokem. Jenže nekončí. Když porovnáte fotky ze včerejší prezentace s obrázky, které si přivezla Viola ze Švédska, uvidíte skutečně velmi podobné auto, dokonce ve stejném odstínu laku, ale skutečnost je jiná. Na EX90 se během toho roku intenzivně pracovalo a pracovat ještě chvíli bude. Novinek je tady totiž docela hodně. A nyní jsme se konečně dostali i k nějakým těm podrobnostem.

Foto: Volvo

Nejprve ale krátké úvodní představení pro ty, komu zatím všechna předchozí odhalení nového velkého Volva unikla. EX90 je nové plně elektrické sedmimístné SUV a má tvořit vrchol nabídky značky. Svými rozměry i cílením odpovídá současnému modelu XC90, který ale zatím nemá nahradit, nýbrž doplnit. Pro zájemce tu tak stále zůstane alternativa v podobě zážehových mild hybridů a plug-in hybridů (se vznětovými modely jsme se letos již rozloučili definitivně).

Foto: Volvo

No dobře, takže je to vlastně taková elektrická XC90, co je na tom? Proč to vývojářům Volva tak trvá? Je to jednoduché, ona to sice je tak trochu elektrická XC90, akorát, že vůbec. Stejně jako samotná XC90 v roce 2015 (konec všeho, co není dvoulitrový čtyřválec, nový design se světelným podpisem ve tvaru T, nový systém Sensus nahrazující skoro všechna tlačítka… to bylo v diskusích na internetech živo, pamatujete?), i novinka EX90 do značné míry přepisuje pravidla a přináší vhled do toho, jak budou vypadat všechna následující Volva. A to myslím komplexně a zcela obecně, není to jen nový model, je to úplně nové Volvo. Tady se rodí nejen nový designový jazyk, ale nové technologie, nové výrobní i opravárenské postupy, nové bezpečnostní standardy, nové pohonné ústrojí a nový palubní systém.

Foto: Volvo

Jako malou ochutnávku z věcí budoucích můžeme chápat menší EX30, první Volvo postavené na těchto nových principech, které jsme si už mohli vyzkoušet. To ale berme skutečně jen jako nahlédnutí za oponu. EX30 je základní model a nejdostupnější Volvo z nabídky, tady pochopitelně ještě nemůžete očekávat úplně všechny nové hračky. Ty přichází právě až s EX90.

Samotná prezentace trochu netradičně nezačala samotným autem, ale tím, jak bude EX90 vznikat. Volvo je značka, která dbá na životní prostředí, byla mezi prvními, kdo oznámil své klimatické cíle, a není tak asi překvapením, že velmi detailně mapuje uhlíkovou stopu každého svého vyrobeného auta od produkce jednotlivých dílů přes montáž a dopravu k zákazníkovi až po samotný provoz auta. 

Foto: Volvo

Finální číslo se samozřejmě liší trh od trhu, protože záleží na energetickém mixu, který bude EX90 během jeho života napájet, ale také na vzdálenosti, na kterou je třeba auto k zákazníkům dodat. A ano, i k nám poputuje EX90 lodí, ale ne, nebude to z Číny, auta pro Evropu se budou vyrábět ve Spojených státech. Nechci tu zabýhat do podrobností, jsme magazín o autech, ne o ekologii, i tak je ale zajímavé, co všechno se na tomto poli daří realizovat. Například výroba oceli zcela bez použití fosilních zdrojů je něco, co moje hlava dosud úplně nepobrala.

Ale teď už k samotnému autu. EX90, jak jsem ji já pochopil, stojí na čtyřech hlavních pilířích, kterými se automobilka Volvo chce do budoucnosti profilovat. Jsou jimi elektrifikace, udržitelnost, komfort a pochopitelně bezpečnost. Udržitelnost nechme stranou, o té už byla řeč, ty ostatní tři pojmy si ale zaslouží alespoň pár řádků. 

Foto: Volvo

Začneme třeba tou elektrifikací. EX90 je elektromobil. A docela velký elektromobil. Potíž s elektomobily je, že baterie jsou s to pojmout jen poměrně malé množství energie. Baterka v EX90 patří k těm větším, má kapacitu 111 kWh, jenže z energetického pohledu i to odpovídá jen asi jedenácti litrům kapalného paliva. A s jedenácti litry v nádrži s takovým mastodontem daleko nedojedete. Naštestí je elektrický pohon efektivnější, i tak je potřeba o fungování auta a jeho hospodaření s energií přemýšlet zas trochu jinak.

V případě EX90 je tu spojka na zadní nápravě, která by v případě jízdy ustálenou rychlostí u ‘čtyřkolky’ měla zcela odpojit zadní motor. To by mělo zlepšit spotřebu především na pro elektromobily tolik problematické dálnici. Dále je tu automatická rekuperace, jak ji známe třeba z modelů BMW, která reaguje na aktuální podmínky. Tam, kde to lze, nechává auto ‘plachtit’, zatímco v případě, že se blíží zatáčka, křižovatka nebo nějaká překážka a je třeba brzdit, bere si maximum energie rekuperací zpět do baterie. Volvo slibuje dojezd WLTP v závislosti na provedení 580 až 600 kilometrů, to si ale budeme muset ověřit v praxi. 

Foto: Volvo

Zajímavá může být informace o opravách baterií. Servisní síť Volvo je už nyní připravená servisovat baterie jako takové, měnit v nich jednotlivé články a především – tyto opravy jsou zahrnuté do servisních manuálů a výrobcem schválených postupů. Co to znamená v praxi? Že když dojde k poškození obalu baterie (stačí vzít spodkem auta nějaký větší šutr, udělat na baterii rýhu a je to), je možné toto poškození opravit a není nutné měnit celou baterii. 

Tohle možná nezní jako něco, čím byste se vůbec měli zabývat, ale kdo se tím jistě zabývat bude, jsou pojišťovny a leasingové společnosti. Ona se pojistka na hned lépe počítá, když víte, že malý škrábanec na spodku auta nemusí znamenat ekonomickou totálku už u tříletého auta.

Foto: Volvo

Druhým pilířem je a u Volva musí být bezpečnost. Tady se to samozřejmě na nákresech ještě víc než dřív hemží vysokopevnostní ocelí, je tu vymakaná bezpečnostní klec kolem posádky (a baterie) a všechny těhle volvo-věci, zásadní posun ale přichází v oblasti aktivní bezpečnosti. Pozornější z vás už asi zaregistrovali temnou bouli nad čelním sklem EX90. Ta tu není proto, že by se tohle SUV chystalo už jako prototyp do služeb taxislužby, odtud se na svět dívají elektronické oči nového Volva. Zde totiž sídlí LiDAR. 

Díky LiDARu a dalším senzorům vidí nové Volvo až 250 metrů před sebe, což mu dává prostor nejen včas identifikovat potenciální překážky či nebezpečí, ale na danou situaci také adekvátně reagovat. Informace ze senzorů (ty sledují nejen okolí auta, ale i chování řidiče) se společně s daty Google HD Maps (to jsou ty, které pracují s přesností v řádu centimetrů) scházejí v centrálním mozku lidstva kdesi uvnitř auta, kde se zpracovávají pomocí umělé inteligence a úctyhodného výpočetního výkonu EX90. Výsledkem je systém, který ví, co se okolo děje, chápe vaše úmysly a dokáže jednotlivé incidenty řešit adekvátně situaci. Někdy vás jemně upozorní, jindy přímo zasáhne. Pokud jsme tu v úvodu článku položili otázku, co jim ve Volvu na tomhle autě tak dlouho trvá, tak tohle.

Foto: Volvo

Ještě by se slušelo zmínit nové světlomety, to je partytrick EX90. Pokud si připlatíte za špičkové provedení lamp s matrix technologii (v prostřední výbavě na přání, v nejvyšší ve standardu), potom dostanete světla, co mrkají. Mechanický element odsune pásky denního svícení, za kterými se skrývají čočky potkávacích a dálkových LED světel. Je to sice hračička a tak trochu pitomost, ale je to pěkné.

A posledním důležitým faktorem pro každé Volvo – a pro EX90 jako vlajkovou loď to platí dvojnásob – je pochopitelně komfort. Tady výrobce slibuje především akustickou pohodu. EX90 má být extrémně tichá a to i ve srovnání s ostatními prémiovými elektromobily. Žádný hluk by tak neměl rušit zážitek z obecně silné disciplíny modelů Volvo, tedy audiosystému. Trochu netradičně se tu místo značky Harman/Kardon objevilo logo Bose, na vrcholu nabídky je ale jako vždycky skvělý Bowers&Wilkins. Přesný počet reproduktorů jsem už stačil zapomenout, ale to číslo bylo úplně nesmyslné a tady není důvod pochybovat, že hudební zážitek bude stát za to.

Foto: Volvo

Příjemná hudba si přímo říká o příjemné prostředí, kabina EX90 je tak nese tradičně ve skandinávském stylu, zde ještě více zaměřeným na minimalismus. Narozdíl od malé drzé EX30 tu nejsou některá kontroverzní rozhodnutí, tak například základní informace najdete stále na displeji před volantem a zároveň si je můžete nechat promítat i přímo na sklo, zůstal tu i základní ovladač hlasitosti. Kabina jako taková je prostorná a komfortní a nebylo by to Volvo, kdybyste v něm nemohli odvézt všechno, co vás jen napadne. V případě sklopení druhé i třetí řady sedadel vznikne pro náklad jeskyně o objemu dvou kubíků. To by mělo stačit.

Příjemným detailem je přední zavazadlový prostor – ten má narozdíl od toho v EX30 už nějaký rozumný objem, takže může sloužit na víc, než jen na napájecí kabel. Navíc už nemá onen druhý kryt, tady prostě otevřete přední kapotu a hned můžete ukládat věci. 

Foto: Autíčkář.cz

Samotný palubní systém je obdobný, jako v EX30, tedy stojí na základech operačního systému a prostředí Android, díky kterému propojuje služby Google a systémy samotného auta. Pod testem EX30 jsme na toto téma s některými z vás vedli dalekosáhlou debatu, za sebe musím říci, že mi toto spojení stále dává dokonalý smysl a považuji novou radiomapu Volva opět po letech za špičku v oboru podobně, jako když svého času přišel Sensus. 

Jen jeden příklad za všechny – v nabídce aplikací jsem zahlédl i EasyPark, aplikaci, kterou už dnes můžete platit parkování v 2500 městech po celé Evropě včetně třeba Prahy. Jistě, její obsluha v mobilu je snadná, stačí zadat, že chcete zahájit parkování a při odjezdu potvrdit, že opravdu odjíždíte. Ale když ji máte integrovanou v autě, je to trošičku jiná liga. Nemusíte totiž vůbec nic. Auto ví, kde parkuje i kdy s ním odjíždíte a o parkové se postará úplně samo. 

Zbývají už jen dvě otázky: Co za to? A fungují všechny výše uvedené věci? Na první otázku už odpověď máme. Volvo EX90 se bude nabízet ve třech úrovních výbavy a se třemi konfiguracemi pohonu, při čemž základní provedení s pohonem jedné nápravy bude začínat na 2,1 milionu a naopak vrcholná varianta v nejvyšší výbavě bude stát 2,7 milionu korun. Cenově tak EX90 stojí lehce nad XC90, pokud však do rovnice zahrneme výkon a výbavu, situace se nám obrátí ve prospěch novinky. 

Na tu druhou otázku, tedy zda všechno, co tu bylo popsáno, skutečně takto i funguje, si ale můžeme odpovědět až na podzim, kdy by měla EX90 vstoupit na trh a my ji tak budeme moci konečně vyzkoušet v rámci redakčního testu. Do té doby je tohle všechno jen teorie.

Foto: Volvo

Čekání na EX90 už je trochu dlouhé, to je pravda. Když si ale vzpomenu na trochu horkou jehlou šitý první pokus o radiomapu postavenou na základu Androidu, která se ve Volvech objevila, jsem smířlivý. Mnohem raději si počkám na odladěný produkt, než ušetřit půl roku za cenu vztekání se s beta-verzí. Podobné to bylo i smou milovanou Alfou Romeo Giulia, jejíž vstup na trh se kvůli ladění podvozku odkládal snad pětkrát, výsledek ale rozhodně stál za to. A zkušenost s EX30 mě opět naplňuje nadějí, kterou jsem po zkušenostech s palubními systémy dneška začal pomalu ztrácet – totiž že stále ještě je možné odladěný produkt skutečně dostat a to hned napoprvé.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PB
13. dubna 2024, 03:50
6

Fossil-free steel je něco mezi masturbací nad fotkou Gréty, kreativním účetnictvím a vlhkým snem městského povaleče. Principem je nahrazení uhlí "zeleným" vodíkem. Což sice v principu lze, ale zas tak moc se to nevyplatí a v realitě to žije tak maximálně v myslích bruselských byrokratů. Horší je to ještě s fossil-free ore, případně fossil-free mining, kdy se v podstatě počítá s vyšší elektrifikací samotné těžby. Jeden takový důl se má otvírat příští rok tady za humny v Austrálii, ale všeobecně se u těchto "zelených" procesů s oblibou vynechávají nepohodlné skurtečnosti, ajko například používání infrastruktury vyvinuté s fosilními palivy - a jedná se tedy primárně o marketingový trik. Například ty větrníky co maj vyrábět zelenej vodík jsou vyrobený s použitím poctivý hromady australskýho uhlí a čínský chemie...

reagovat
MB
MBMB
13. dubna 2024, 10:25
1

Absolutně fossil-free v dnešním světě asi není vůbec žádný produkt, pokud by šel člověk u všeho úplně do důsledku. Jde jen o to, co méně a co více.
Jinak souhlas, že prakticky všechno, kde figuruje zelený vodík, je nesmysl. Jediný pravý zelený vodík je ten, který se vyrobí jen z těch nejryzejších přebytků čisté elektřiny, která by se jinak vyhodila oknem, kterého je ale v současné době nula nula nic. Účelově vyráběný zelený vodík jen spotřebovává čistou elektřinu, která by si jinak bývala mohla použít k okamžité spotřebě a musí kvůli tomu jinde běžet například právě ta uhelná elektrárna, aby to vykompenzovala. Kvůli tomu je i dost drahý a mimo jiné je to jeden z aspektů toho, proč jsou vodíková auta či auta na uhlíkově neutrální paliva, která rovněž spoléhají na zelený vodík, odsouzena k nezdaru (míněno z hlediska masového použití).

ro
rock
13. dubna 2024, 06:21
1

Opravdu mají u Volva pocit, že oproti tomuhle
https://i.postimg.cc/vBRy66d3/Schr-nka-1.jpg
je to nové ztvárnění přístrojové desky hodnotnější, prestižnější, lepší? Když má být EX90 vrcholek volvího potravinového řetězce, o půl mega dražší než XC90?

reagovat
riderhenry
13. dubna 2024, 21:49
0

Upřímně, v XC90 jsem najezdil za posledních let spoustu hodin a musím říct, že jestli mi na tom autě (kromě motorů) něco vadí, tak právě interiér. Především pak infotainment a ergonomie. Ale vím i o lidech, kteří zase tvrdí, že třeba interiér Q7 na ně působí (oproti XC90) lacině. Takže je to asi otázka vkusu. EX90 a další "recyklované" interiéry elektromobilů raději nebudu komentovat... Moc by mě zajímalo, jestli prodeje EX90 dosáhnout 1 % prodejů XC90, nebo to bude třeba úžasných 10 %? Nechme se překvapit.

ro
rock
14. dubna 2024, 05:48
0

Já v něm taky nějaký čas strávil a přišel mi OK. Asi bych neřekl, že dokonalý, ale OK. Zaujal mne ale ten kontrast s EX90, kde první, co mne napadlo bylo - tak tady někdo mávnutím proutku ušetřil stovku(y) tisíc a ještě se mně snaží namluvit, že jde o posun k lepšímu.

Nemohu si pomoci, ale spousta výrobců vidí, jak to vypadá v Tesly M3(Y) - a lidi jsou ochotni to zkousnout, tak si řekli, proč bychom dělali drahý interiéry, když to jde takhle. Stačí to obalit kecama o minimalismu, obnovitelnsti, veganství a ekologii obecně a ti tupci si za to ještě připlatí.

Honza Hamster Křeček
14. dubna 2024, 09:37
0

Rozhodne nechci nic hajit nebo nekomu neco vnucovat, ale presto doporucim, budete-li mit prilezitost, sednout si do toho a zkusit si to v realu. Fotky jeste v tom blaznivem nasvetleni nejsou zas tak vypovidajici.
Nechavam stranou design, to je vec vkusu, ale materialy jsou v EX90 jinde, nez v male ‘levne’ a trendy recyklovane EX30. Jasne, i tady se automobilka chlubi, kolik toho dokaze nasledne zpetne vyuzit, ale byt kuze uz neni kuze (i kdyz to neni poznat), tak drevo je drevo a kov je kov. A treba ta prosvetlena dyha (opet sorry, na fotkach to proste neni videt kvuli nasvetleni auta, mozna trochu na fotce 47) je za me paradni detail..
XC90 byla ve svy dobe super, byt tenkrat taky vsichni nadavali, ze kdyz to nema na stredovy konzoli 346 tlacitek, tak uz to neni Volvo a at si to strcej za klobouk. Ale zestarla. Hodne zestarla. A na interieru je to znat asi nejvic…

PB
15. dubna 2024, 00:32
2

To, ze kuze neni kuze pujde poznat hned po par letech. A vetsionu je nejlepsim testem provozovat auta s interiery z reciklovanych materialu v horkych klimatech. Degraduje to neuveritelne rychle.

Honza Hamster Křeček
15. dubna 2024, 19:47
1

Zatím s tím žádnou zkušenost nemám, neviděl jsem žádné auto s 'nekůží' po nějakém solidnějším nájezdu, testovačky mají sotva pár tisíc kilometrů, tak to neumím potvrdit ani vyvrátit. Z aut, co máme doma, musím říct, že světlá kůže ve Volvu C70 je po 170.000 km vpodstatě na odpis, je popraskaná (byť nikde není vysloveně prodřená nebo prasklá skrz), v Lancii vypadá kůže i po 260.000 km (z toho 170.000 km s mou blahobytnou postavou) stále jako nová. Takže ono záleží i na výrobci / modelu, asi bych se trochu bál generalizování, jako že 'nekůže' je automaticky náchylná k degradaci.
Slyšel jsem, že v Teslách byl s 'nekůží' nějaký problém, ale je to informace typu 'Jedna paní povídala' resp. 'Instagram tvrdí, že..' , tak i to zatím beru s velkou rezervou. Budeme to ale určitě sledovat, taky nás to zajímá.

Obecně ale ty vášně okolo recyklovaných a veganských materiálů chápu trochu jako bouři ve sklenici vody a to z obou stran. Na jednu stranu nevidím přínos, hovězí maso je normální prodejní artikl a každá ta kráva měla na sobě kůži, takže netuším, čemu má pomoci, že tu kůži nebudeme zpracovávat. A na druhou stranu - kdyby mi nikdo neřekl, že materiály v některém novém autě jsou veganské či recyklované, ani bych to nepoznal. Takže vlastně nevím, proč bych měl být hysterický tím či opačným směrem, je to celé pitomost... :-)

riderhenry
15. dubna 2024, 22:24
0

Já mám teda to štěstí, že bych kůži do auta nechtěl, ať už jakoukoliv. Nicméně podobně se mi ekluje, když na nějaké prezentaci libovolného výrobku někdo polovinu doby řeší to, jestli je něco recyklované, nebo kolik instalovali solárů na střechu, případně dokonce snad jestli mohou zaměstnanci zdarma nabíjet někde elektrokola a koloběžky. To přeci tak minimálně 99 % lidí vůbec nezajímá a peníze z kapsy kvůli tomu tahat nebude...

Ještě k té kvalitě - v první XC90 byla kůže na řidičově sedačce na odpis asi po 5 letech. V žádém dalším autě v okolí jsem tohle neviděl. Jak v předchozí S60, tak i v "nové" XC90 vydržela kůže na sedačkách stejnou dobu bez jediného šrámu. Způsob používání stejný, stejný i řidič...

PB
16. dubna 2024, 00:45
0

Ani tak boure ve sklenici vody, jako trigger tema:) Ja osobne mel nejradsi sedacky ve starem Subaru, byla to kombinace alcantary a hrube sitovino-latky (tezko popsat:)) a byly nejvic nejlepsi - tedy krom cisteni.. S kuzi mam obcas problem, ze v nevhodnem obleceni mi klouze po sedacce zadek:)) pripalenej...

sheogh
13. dubna 2024, 10:32
0

Ty mrkaci svetla jsou ale fakt pekny :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem