načítám data...

Volvo EX30 Twin Motor: Malé auto, velké plány

Volvo vtrhlo na trh elektromobilů a netají se velkými očekáváními. Ústředním bodem expanze má být kompaktní model EX30.

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Autíčkář.cz

Konečně je tady. Tohle nebyla moje první zkušenost s Volvem EX30 už před časem jsem si nízké jednotky kilometrů za jeho volantem užil v rámci prezentace k uvedení modelu na český trh, ale už když jsem tu o tom psal report, bylo jasné, že na posouzení skutečných schopností novinky bude třeba řádný redakční test. A tady je!

Volvo EX30 je prvním z nové řady plně elektrických modelů Volvo. Jistě, je tu ještě C40, která také se spalovacím nikdy neexistovala, ale to je stále ještě model vycházející do značné míry z XC40, tu teď nechme stranou. EX30 přichází s novou platformou, novým označením, novým designem i novým pojetím palubního systému.

Foto: Autíčkář.cz

Jednotící linkou procházející všemi aspekty nového modelu je jednoduchost. EX30 přichází s novým designovým jazykem Volvo. Ten zachovává prvky typické pro značku, převádí je ale do čistší a jednodušší formy. Krásnou ukázkou tohoto principu jsou přední světlomety. Z původní komplikované lampy s integrovaným denním svícením zůstal zachovaný světelný podpis ve tvaru T. Samotné potkávací a dálkové světlo je tak nenápadné, že dokud nesvítí, ani nevím, že tam je.

Foto: Autíčkář.cz

Vzadu je zase jiný trik. Lampy jsou integrované do designového rámečku, který hezky opticky tříští jinak poměrně mohutnou záď auta. Aby ale byla zachována tradice vertikálních světel pnoucích se po zadním sloupku karoserie, je tu ještě druhá lampa vizuálně navazující na zadní okno. Jakmile se ale jednotlivé segmenty rozzáří, dají dohromady klasickou světelnou vlnu, jakou známe z kombíků a SUV Volvo už hezkou řádku let.

Foto: Autíčkář.cz

Jinak je design EX30 čistý a uhlazený. Typové označení našlo své místo jen na zadním sloupku, informaci o stupni výbavy nebo motorové variantě potom na karoserii nenajdete vůbec. A ani jinak nemáte možnost rozpoznat, zda před vámi stojí základní provedení či vrcholná dvoumotorová verze. Že testované auto poháněla dvojice motorů mi tak budete muset věřit, důkaz toho nemám.

Foto: Autíčkář.cz

EX30 je nejmenší ze všech současných modelů Volvo a to se projevuje i na trochu rošťáckém stylu a někdy i méně ortodoxním přístupu k různým prvkum vně i uvnitř. Tohle auto zkrátka cílí na trochu jinou klientelu, není to onen klasický robustní kombík, symbol toho, jak bývá značka Volvo často chápána. Tohle auto je mladistvé, je praštěné, bláznivě žluté a veselé. A jde s dobou. Už samotný přístup k autu – není tu už žádný fyzický klíč. EX30 se odemkne sama, jakmile vás zaregistruje ve své blízkosti, stačí mít u sebe speciální přívěsek nebo i jen svůj mobilní telefon. 

Foto: Autíčkář.cz

A stejný princip najdete i v interiéru. Dle současných módních trendů tu hrají prim udržitelné materiály. Ten, který zde tvoří ozdobnou lištu, bych asi osobně raději vynechal, ten svou recyklovanost dává na odiv možná až příliš. V nabídce jsou ale i jiné a mému oku o poznání více lahodící. Jinak je ale kabina hezká, úhledná a čistě zpracovaná. Jak už zmíněno, tohle je nejmenší Volvo, vlastně základní model, jaký vůbec můžete mít. V současnosti je to také nejlevnější Volvo v nabídce. Přesto tu žádné levné materiály nebo odfláknuté detaily nevidím.

Foto: Autíčkář.cz

Oproti starším a dospělejším modelům značky je tu spousta věcí jinak. Je tu sice stále onen na výšku orientovaný středový displej, přístrojový štít před volantem ale zmizel docela. Také zmizely téměř všechny fyzické ovladače a tlačítka. I knoflík varovných světel se usadil na displeji – a ano, z hlediska homologace to není přípustné řešení, proto je tu ještě jeden fyzický na stropě.

Absence přístrojové ‘kapličky’, to byl asi největší otazník, který se mi honil hlavou na začátku testu. Veškeré základní informace mají v EX30 vyhrazený pruh v horní části středového displeje a přiznávám bez mučení, že ač jsem na tento vynález, se kterým jsme již měli tu čest v Tesle Model 3, chtěl nadávat jak špaček, po dvou dnech mi rychlý pohled na rychloměr připadal tak přirozený, jako v každém jiném autě. 

Foto: Autíčkář.cz

Jednoduchost designu jde ruku v ruce s jednoduchostí ovládání. EX30 je moderní auto vybavené moderními technologiemi, díky tomu si vystačí s málem. Na volantu najdete obligátní tlačítka pro tempomat na jedné straně a audiosystém na straně druhé, pod volantem je potom dvojice páček. Pravá slouží jako volič převodovky, na levé jsou blinkry, dálková světla a stěrače. A to je všechno. Nic víc nepotřebujete. V době, kdy jsou věci jako světla, stěrače, klimatizace etc. plně automatické, prostě není potřeba pořád něco štelovat. A zde ona automatika navíc spolehlivě funguje (zdravíme Teslu).

Krásný příklad severského minimalismu jsem objevil na samotné sedačce. Ta je plně elektricky ovládaná a veškeré nastavení se tu provádí pomocí jakéhosi čtverečku na boku sedáku. Skutečně, jiný ovaladač tu není. Pootočením nastavujete sklon opěradla, posouváním potom posouváte sedadlo vpřed a vzad či nahoru a dolů. Střed čtverečku je potom tlačítko, kterým získáváte přístup k nastravení bederní opěrky. 

Foto: Autíčkář.cz

Zajímavostí jsou dveřní výplně. Tedy na první pohled tu nic tak zajímavého krom skutečně hezké kovové kliky není. Ale když se podívám lépe, něco tu chybí. Žádný reproduktor, žádné ovladače oken či zrcátek. Zato je tu skutečně veliká kaspa. Volvo totiž nejen přesunulo ovladače oken na středovou konzoli, ale ve spolupráci s Harman Kardon vytvořilo soundbar ukrytý v palubní desce, dveře jsou tak zcela prosté nějakých čudlíků a přepínačů. Byť se mi to s tím soundbarem snažili v českém zastoupení Volva vysvětlit, seč mohli, úplně jsem to s těmi ozvučnicemi nepochopil, ale výsledek je rozhodně velmi dobrý a v ničem si nezadá s ‘velkými’ Volvy.

Foto: Autíčkář.cz

EX30 přichází s novým palubním systémem na bázi operačního systému Android. Já vím, to už tady bylo, ale zatímco v posledních testovaných Volvech jsme měli možnost vidět jakýsi pokus přinutit Android, aby se tvářil jako starší palubní systémy Volvo, tady už je všechno jinak. A za sebe dodávám, že naštěstí. 

Středový displej se ovládá snadno a intuitivně jako tablet či mobilní telefon. Ten už netřeba zrcadlit, aplikace jako Google Maps, Waze či třeba Spotify jsou součástí systému a další si můžete stáhnout z obchodu Google Play. Integrace nástrojů Google je perfektní, mapy Google Maps například zobrazují cíle rovou i s (poměrně přesným) odhadem stavu nabití baterie v cíli. Jistě, tohle umí i jiné integrované systémy, ale ty zase neznají cíle, které jste hledali přes telefon či v počítači. Tady máte všechno propojené. Synchronizované. Na cloudu. Prostě takové ty nové věci…

Foto: Autíčkář.cz

Na EX30 se mi líbí i provázání na Švédsko a severský styl. Je mi jasné, že mi hned namítnete, že automobilka patří Číňanům a EX30 jako taková se v Číně i vyrábí (od příštího roku k nám už ale bude putovat z nové výrobní linky v Belgii) a máte samozřejmě pravdu, ale já musím namítnout, že tohle auto je především Volvo. V nějakých čínských autech už jsem seděl a toto jim definitivně není podobné ani trochu. A není to zdaleka jen o švédské vlaječce již tradičně čouhající z boku sedačky, je to o zpracování, ovládání a celkovém dojmu z auta.

Foto: Autíčkář.cz

Hezkým detailem je sada ambientních programů. V jiných autech si lze nastavit různé barvičky a často se mi stává, že čím víc barviček je k dispozici, tím méně jsem s to si jednu z nich vybrat. Všechny jsou ostré, příliš dominují kabině a dělají z interiéru spíš lunapark. Ve Volvu je to jinak. Nevolíte si jen barvu, volíte si atmosféru. Programy jako polární záře či třeba letní slunovrat naplní kabinu jemným barevným světlem. K němu si můžete nechat na displeji konejšivou grafiku a pokud chtete při svých cestách dokonalý zenový pocit, každá z atmosfér má i svůj podkresový zvuk.

Foto: Autíčkář.cz

Zní to možná trochu podivně, ale sám jsem několik cest absolvoval bez uřvaného rádia a beatů pop-music, jen za ševelení polární záře či švitoření ptáčků na letní louce – a věřte nebo ne, ono to funguje. Člověk si při řízení krásně odpočine.

A teď pojďme od emocí a nálad k trochu techničtějším věcem. Ač to, jak už jsem zmínil, není na autě nikde poznat, testované auto dorazilo v té nejvyšší specifikaci, tedy hned s dvojicí motorů. To znamená nejen pohon všech kol, ale také 428 koňských sil. Malý elektromobil tahle porce výkonu vystřelí z nuly na sto za pouhých 3,6 vteřiny. Maximální rychlost je omezena jako u každého Volva na obligátních 180 km/h. 

Foto: Autíčkář.cz

Dvoumotorová verze se pojí vždy v větší baterií o využitelné kapacitě 64 kWh. K dispozici jsou ještě dvě jednomotorové varianty, které obě pohání motor o výkonu 272 koní na zadní nápravě a mezi sebou se liší jen baterií – krom již zmíněné můžete mít i menší o využitelné kapacitě 49 kWh. 

A jak se s EX30 jezdí? Asi nepřekvapí, že tohle auto má síly na rozdávání. Pokud v palubním systému zaškrtnete políčko Performance AWD, auto ještě o něco více ožije a zadupnutí pedálu akcelerátoru do podlahy už může i fyzicky bolet. Vlastně ani nevím, k čemu to tu je, ale je to tu. Faktem ale zůstává, že jsem si na instantní příval síly EX30 velmi rychle zvyknul a po návratu za volant svého konvenčního vznětového vozu jsem první kilometry přemýšlel, zda se v něm něco nepolámalo, protože mi najednou přišel neuvěřitelně líný. A to si nedělám legraci, i pod kapotu jsem nahlédl a poslechem hledal náznak nějaké závady.

Foto: Autíčkář.cz

Přestože je malé Volvo až zbytečně rychlé, není to sportovní auto. Nejde ani tak o to, že se jeho váha povážlivě přiblížila dvěma tunám, díky nízkému těžišti a přebytku síly nemáte pocit těžkého auta, i náklony karoserie jsou minimální, ale zkrátka to není auto, které by vás vtáhlo do děje. Ale abychom byli fér – ono se o to ani nijak nesnaží. Tohle auto je na pohodové drndání po městě i okolí, kde se cítí jako ryba ve vodě. Ono brutální zrychlení a okamžitou reakci na pokyny tak spíše než na nějaké kraviny využijete na připojování na rychlostní komunikace, bleskurychlé vystřelení z křižovatky či bezpečné předjíždění.

Foto: Autíčkář.cz

Naprosto perfektní je sada městských asistentů. Automatické parkování samo zajede i do velice malých mezer a od řidiče nevyžaduje vlastně vůbec nic. Celý manévr si auto provede úplně samo a ani není potřeba jej nějak správně postavit na výchozí bod – EX30 se o všechno postará. Příjemné je i monitorování slepého úhlu a to i v případě, kdy je auto už zaparkované, takže dveřmi omylem nesejmu žádného zběsilého koloběžkáře. Naopak maličko otravný je monitoring pozornosti – stačí se jen krátce významně podívat na sličnou spolujezdkyni a Volvo už nadává, že nedávám pozor. Snad tohohle maniaka zkrotí některý z chystaných updatů.

Foto: Autíčkář.cz

Příjemné je na EX30 i samotné řízení. Má nastavitelnou tuhost ve třech úrovních a ač jsem se od něj nějaké zpětné vazby spíše nedočkal, padlo mi do ruky. Perfektní je rejd, auto se otočí doslova na pětníku. Využíval jsem i režim ovládání jedním pedálem, obzvláště v městském provozu je to skvělá věc. Skutečně tu můžete auto ovládat jen pedálem akcelerátoru. Jakmile jej povolíte, Volvo začně rekuperací zpomalovat až do úplného zastavení. Ne vždy se tuto funkci podaří správně odladit, tady se to ale povedlo na výbornou. A celkově musím zopakovat svůj dojem z prvních jízd – Volvo EX30 se prostě velmi dobře a velmi snadno ovládá.

Foto: Autíčkář.cz

EX30 se neztratí ani na dálnici, ale je znát, že tohle není prostředí, pro které se malé Volvo narodilo. Auto je tu samozřejmě naprosto klidné a ani blízko omezovače nemá problém razantně zrychlovat, nad 130 km/h už se ale lehce projevuje aerodynamický hluk (prokletí elektroaut, bez hluku motoru všechny ostatní zvuky vystoupí hned na povrch) a především jako u každého elektromobilu – roste spotřeba. Maličko také zamrzí, že nad 130 km/h už ani nelze používat asistenta Pilot Assist a vystačit si musím s obyčejným adaptivním tempomatem. 

Foto: Autíčkář.cz

Jak už jsem zmiňoval v minulých testech elektromobilů, já odmítám dávat ‘bezemisním’ autům úlevy. Nepojedu s nimi bez topení zařazen mezi kamiony. Jezdím s elektrickým autem stejně, jako s každým jiným, protože jednou je to auto a tak jej jako auto chci i používat. Při dálničním tempu šplhá spotřeba EX30 k 25 kWh/100 km a povážlivě klesá dojezd. Nijak zásadně to nevadí, s nabíjecím výkonem až 153 kW není problém rychle ‘doplnit šťávu’ během jedné krátké zastávky na kávu a příležitostné dálkové cesty tak malé Volvo zvládne hravě, používat však EX30 jako dálniční střelu není úplně vhodné. Což ale není v případě kompaktního městského crossoveru tak jako tak. 

Foto: Autíčkář.cz

V ostatních případech vás ale dojezd určitě limitovat nebude. Volvo uvádí u verze Twin Motor až 450 kilometrů dle metodiky WLTP. Se svou těžkou nohou si o takových hodnotách pochopitelně můžu nechat jen zdát, když jsem ale v závěru testu, při kterém si Volvo užilo takovou řekněme přirozenou kombinaci silnic, ulic i dálnic, nabil baterii na 100 %, vypočítalo mi auto dojezd dle mého jízdního stylu na 377 kilometrů. Přiznám se, že jsem čekal spíše méně.

 

Verdikt

Volvo EX30 představuje v nabídce značky důležitý milník. A zdá se, že je pro tuto roli dobře připravené. Je to první Volvo z řady ryzích elektromobilů s označením EX, je ze všech současných modelů nejrychlejší, ale také nejlevnější. Tohle ani sama automobilka nikde nezdůrazňuje, ale faktem je, že nejdostupnějším Volvem současnosti je skutečně elektromobil. EX30 je navíc velice schopný elektromobil. Je zaměřený na městský a příměstský provoz, kde jsou výhody bateriového auta naprosto jasné a nepopiratelné. 

Foto: Autíčkář.cz

Na palubě je spousta výbavy a chytrých řešení a ač je to asi úplně jedno, tak katapult z nuly na sto zvládne stejně rychle, jako aktuální Porsche 911 Carrera 4S. Design je subjektivní, já jsem si tu bláznivě žlutou krabičku během onoho týdne oblíbil. Oblíbil jsem si nejen auto samotné, ale i nový přístup k automobilu. EX30 je auto připravené pro moderního člověka. Máme chytré hodinky i chytré telefony, je na čase přesednout do chytrých aut. Integrace prostředí Android konečně přináší palubní systém, který chci používat místo toho, abych přes něj plácnul obrazovku zrcadlení telefonu. 

A tohle všechno stojí od 863.000 korun v případě základní varianty po 1.144.000 korun za testované vrcholné provedení. Osobně bych patrně volil prostřední variantu s větší baterií a pohonem jen zadních kol. I 272 elektrických koní je víc než dost, lehčí auto má dle údajů výrobce o 25 kilometrů větší dojezd a jeho cena se stále vejde pod hranici jednoho milionu korun. Ať už jste příznivci či odpůrci elektromobility, tohle auto je rozhodně potřeba brát vážně.
 

Technické údaje

Výkon: 315 kW (115 kW přední + 200 kW zadní motor)
Točivý moment: 543 Nm 
Provozní hmotnost: 1960 kg 
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 3,6 s 
Spotřeba (WLTP): kombinovaná 17,4 kWh/100 km, město 13,5 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 17 kWh/100 km
Udávaný dojezd (WLTP): 450 km
Dojezd v testu: cca 370 km (běžné používání včetně dálničních přesunů)
Kapacita baterie: 69 kWh (využitelná 64 kWh)
Rychlost nabíjení: AC 11 kW / DC 153 kW
Nabíjecí čas DC 10–80 %: 28 minut
Základní cena modelu: 863.000 Kč 
Cena testovaného vozu (EX30 Twin Motor Performance): 1.144.000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
06. dubna 2024, 08:43
0

Jezisi to je neuveritelne hnusny snad ze vsech uhlu (hlavne od zadnich dveri dozadu, to je i na cinany moc). Korunu tomu dava ta latka z IKEA sedacky (alespon tim obsili i dvere a pristrojovku). Nastesti jsou tam ty asistenty no, ty to zachranujou. Hipster's dream

reagovat
krab
06. dubna 2024, 09:18
6

To je věta v tom závěru jak z reklamní brožurky :-D "EX30 je auto připravené pro moderního člověka. Máme chytré hodinky i chytré telefony, je na čase přesednout do chytrých aut." ... když budu parafrázovat Cimrmany, tak "až na mě teda"

Hodinky nosím mechanický a auto má motor na benzin, jedno dokonce i sytič a karburátory. kdepak, mě Číňani nenalákaj ...

reagovat
sheogh
06. dubna 2024, 10:15
5

Ja se az tak pokroku nebranim, ale proste ne za kazdou cenu :-) Az bude EV pro me pouzitelny, tak proc ne. Ale dat skoro jednou tolik za vec, ktera se me hur pouziva, nez ta starsi....
Ten vykon je fajn, v EV je jednodussi ho dosahnout, proto i nakupni taska jede (coz je super)... Ale mega za (serednou) nakupni tasku je fakt hodne

riderhenry
06. dubna 2024, 22:10
2

Tak ono hlavně je něco jiného pokrok čistě tržní, kde si někdo rád připlatí za něco nového, možná pro něj i lepšího, a jiný si prostě dál jede "ručičkové hodinky". U aut už se to trochu vytrácí (a fakt už je realita, že lidé tápou a neví, co si koupit, protože co chtěli, už jaksi nikdo nedělá...). Pak vznikají kombinace, kdy člově s nějnovějšími chytrými hodinkami jezdí třeba 50 let starým Jaguárem. A to je to krásné. Kéž by zůstala taková svoboda rozhodnutí každého jednotlivce zachována.

Být fandou značky, cítím lehký neklid, protože výběr se zužuje hodně rychle.

fortress
07. dubna 2024, 14:50
1

U telefonu a částečně hodinek je ta chytrost a posun jasný (byť bych hodinky i tak nechtěl), ale v čem je ta chytrost v tom EX30?

Honza Hamster Křeček
08. dubna 2024, 11:22
-1

V tom stejném, tj. v synchronizaci. Většina aut má zatím stále třeba navigaci jen jako součást vlastního systému. Už je to online, už to umí i dopravu etc., už je to navázané na aplikaci v mobilu (ale jen na aplikaci od výrobce auta), to ano, ale pořád je to oddělený systém, kam je třeba data nějak přenášet. Málokomu se chce cíl vyťukávat do navigace v autě (jasně, jde to hlasově, ale i tak..), většina lidí si prostě zapne Apple Car Play / Android Auto, což je ale s trochou nadsázky stejné, jako bych na ten středový displej plácnul přísavku a na ní si dal mobil.

Tady už je auto synchronizované s uživatelským účtem na Googlu přímo, ten mezikrok, kdy všechno běží v mobilu a jen se to zrcadlí na obrazovku auta, se vynechává. Ale už to není ostrovní systém, mapy vidí i to, co jsem si předtím hledal v PC nebo mobilu, dá se to různě přenášet, dá se tam vyhledávat stejně jako v klasických Google mapách atd. A stejný je to s ostatníma věcma jako třeba Spotify, YouTube Music a další. Ty aplikace jsou přímo v autě a jsou integrované takže i když koukám na Google mapu, okolo mi běží i appky auta a to v různých dedikovaných oknech. Apple Car Play bude vždycky limitovaný tím, že je to nějaké univerzální zobrazení, například dostat na jednu obrazovku Spotify, mapu a třeba telefon, jak je to vidět na fotce z interiéru, v zrcadlení telefonu prostě nejde. Plus když je to součástí systému, tak se to samozřejmě dá lépe integrovat, takže potom třeba ta Google navigace dokáže rovnou po zadání/zvolení cíle říci, jaký bude stav nabití baterie v cíli a potom při návratu - tohle třeba zrcadlený telefon nikdy nebude umět, bo nemá přístup k datům auta.

Za mě je to řešení, které mělo přijít už dávno, integrované mapy a přehrávače jsou vždycky nějaký kompromis a i když se vývojáři fakt snaží, tak je to nakonec vždycky stejně jen kompromis. Tohle je řešení.

Je to takhle srozumitelné? Nejsem moc IT specialista, tak nevím, jestli to umím dobře vysvětlit... :-)
-
Komentář upraven 8. 4. 2024, 11:23:18

riderhenry
08. dubna 2024, 11:58
1

V první řadě by bylo dobré říct, proč to vůbec vzniklo, a touto optikou to hodnotit (nemyslím teď elektromobily jako takové, ale snahu Volva ušetřit a jít tak cestou Google systému, namísto vývoje vlastního). Jinak já přesně touto větou definujep rávě Andorid Auto (Apple nehodnotím, nemám zkušenost):

"Za mě je to řešení, které mělo přijít už dávno, integrované mapy a přehrávače jsou vždycky nějaký kompromis a i když se vývojáři fakt snaží, tak je to nakonec vždycky stejně jen kompromis. Tohle je řešení."

Naopak ten smysl mít v autě další systém, kam se přihlašuji do těch stejných app., které mám v teleofnu (a to víceméně asi ve 100% shodě), mi smysl zatím nedává. Chce to dále pracovat na vývoji těch "zrcadlení", ale jinak nevidím benefity v tom hlásit se samostatně do Spotify, Google účtu, Waze atd. v autě. Ostatně jsem to sám zažil, když jsem měl V90 CC "v plné" na víkend a byl jsem až překvapený, s jakou chutí jsem to vracel a nechápal, jak to může mít takovou cenovku. A zrovna právě systém mi vadil ze všeho nejvíce (a k tomu i fakt, že díky němu auto přišlo o některé celkem důležité funkce, jako bylo nastavování jízdních režimů). Telefon si každý rád nastaví komplexně jednou za ty dva tři roky, co ho mění. Navíc to dnes už není tak složité. Ale řešit to stejné ještě znovu v autě, nebo třeba na chytré pračce a televizi? Navíc zrovna auto si lidé dost často mění mezi sebou (raději nebudu používat termín "sdílí"), a to dokonce na denní bázi (u teleofnů to tak moc nebývá). Takže se prostě více nabízí koncept zrcadlení, než přihlašování do účtu. Odpadá tedy problém s tím, že do auta nastoupila Magda, ale přihlášený je Karel. Když je to navázané na telefony, prostě to začne zrcadlit ten, který je v autě. Kouzlo chytrých věcí je právě v tom propojení. Běžně si cestou k autu ve Waze hodím trasu, nastoupím (píchnu kabel, protože mám starší systém...) a automaticky mám navigaci na obrazovce v autě. Aktivita doslova naprosto nulová, člověk nastartuje a jede. O tom, že se auto (V90) "restartovalo" po odhlášení Google účtu, ani nemluvě. Doufám, že to byl jenom nějaký error, který se řešil "hotfixem".

"Ty aplikace jsou přímo v autě a jsou integrované takže i když koukám na Google mapu, okolo mi běží i appky auta a to v různých dedikovaných oknech." - Tohle v mém "stařičkém" Sharanovi Android auto normálně umožňuje. Dají se dát "dlaždice" navigace a třeba Spotify vedle sebe. A k tomu přes obrazovku palubního PC mezi budíky ovládat telefon přes handsfree. Chápu, že jich tam člověk asi nedá 9...

Honza Hamster Křeček
08. dubna 2024, 13:05
1

Je to o preferencích každého uživatele očividně. A nechci nikomu nic vnucovat, to chraň bůh - já jen předávám zkušenost.

Já se přiznám, že zase nejsem příznivcem zrcadlení telefonu, protože používá zobrazení optimalizované pro telefon (ne pro auto) a potom ještě osekané tak, aby ho bylo s to načíst jakékoli zařízení používající Apple Car Play / Android Auto - to prostě nikdy nemůže být dobré. A výsledek je, jaký je, mám tu obrovský displej ve vysokém rozlišení uprostřed designového kokpitu některého z moderních aut a uprostřed toho všeho hlavní menu Apple Car Play jak z nějakého tabletu pro děti. A zároveň mám pocit, že to prostě není správně, chci, aby auto za spoustu peněz dělalo svoji práci, ne že ji za něj bude dělat můj telefon a auto si ho jen přezrcadlí. To mě asi neuspokojuje... Ale každému vyhovuje něco jiného, znám i lidi, co v moderních autech zrcadlení nepoužívají, plácli si na sklo přísavku a používaj prostě mobil... Proč ne..

K výše uvedenému ale stejně mám několik drobných korekcí:
1) Systém v EX30 je kompletně nový a nemá s tím ve V90 ani jiných Volvech společného vlastně vůbec nic. A ano, tam byla integrace Androidu taková všelijaká... Tohle je jiný sport.
2) Přihlašování se dá udělat spárováním mobilu, mobil se rovnou zeptá, jeslti chci v autě použít svůj Google účet, potom stačí potvrdit a je to. Uživatelský profil v autě je napárovaný na uživatele, když auto používá více lidí, každý má svůj profil a auto se vždycky samo přenastaví podle toho, kdo k němu přijde.
3) Systém funguje i bez přihlášení, pokud by auto bylo třeba půjčovací, dá se tam nějaký základní profil 'Host' a věci jako mapy fungují v základním režimu stejně jako na PC bez přihlášení.

Uvidíme, jak ten vývoj půjde, mně by přišlo logické jít touto cestou. Zda to je nebo není šetření neumím posoudit, možné to je. Ale stejně tak bych mohl říkat, že Dell šetří, protože používá operační systém MS místo toho, aby si vyvinul svůj vlastní.. jakoby ano, ale zároveň je to prostě lepší řešení pro uživatele.

MB
MBMB
08. dubna 2024, 15:15
0

Android Auto a Apple Car Play vznikly kvůli tomu, jak zoufale předpotopní byly systémy v autech v době, kdy už byly lidi zvyklí na smartphony. Takže za mě je to spíše taková obezlička a ovládání auta za mě nemá být závislé na tom, že si musím buď kabelem, nebo bezdrátově s jistou mírou nespolehlivosti připojovat vlastí mobil.
Tak, jak to bylo popsáno, je to ideální. Člověk má profil, jednou se tam přihlásí přes svůj Google/Apple/Tesla apod. účet a přes ten se to vše samo synchronizuje bez nutnosti připojovat nějakou krabičku a ovládat řadu věcí separátně mimo prostředí infotainmentu auta, což má řadu fundamentálních nevýhod.

riderhenry
08. dubna 2024, 15:47
1

Jasně, dává to určitě smysl a je to na každém. Mně prostě vyhovuje v autě nastavovat věci ohledně auta a zbytek si "tahat" z telefonu. Samozřejmě za předpokladu, že výrobci dopřejí těm systémům adekvátní péči, aby šly z dobou a třeba i graficky vypadaly OK. Jestli je ten systém v EX30 výrazně jiný/lepší, než v loňské V90, pak nemohu soudit, ten jsem nezkoušel.

fortress
08. dubna 2024, 22:36
1

No jelikož střídám tři auta tak mi právě Apple carplay dává největší smysl (a ano jde tam pustit spotify/mapy vedle sebe) a neexistuje situace kdy u sebe mobil nemám a ještě se mi u toho nabíjí. U map si můžu vybrat kdo z google/apple/waze/mapy.cz je na tom nejlépe - já používám waze a podcast mi pokračuje tam kde minule skončil. Jsem rád že pořád ještě mám otočné ovladače na klimu a nemusim to lovit někde v podmenu nebo se trefovat do dotykové plochy.

Fr
Frodo
09. dubna 2024, 06:52
4

A nakonec této diskuze přijde mladý boomer a napíše, že nechápe co tu řešíte. Auta se přece vyrábějí pro svobodnou individuální mobilitu a ne pro koukání na krásné displeje s vysokým rozlišením. A proto mě jako uživatele takové věci zajímá jak jezdí, jak je spolehlivá, jaké jsou náklady, jak je bezpečné, jak je prostorná, jak moc vyhovuje mému jízdnímu stylu a potřebám.....a jestli zrcadlí, nebo nezrcadlí je pro mě fakt marginální problém.

VK
VK
09. dubna 2024, 09:10
0

JJ, jak to jezdí….když jsou jízdní vlastnosti objektivně to, po čem nadšení autíčkáři touží. Nízko těžiště, (primárně) zadní náhon, okamžitá reakce na plyn - je to zase špatně. A najednou nic z těch želaných vlastností neplatí.

Fr
Frodo
09. dubna 2024, 13:34
2

Když už si vypichuješ věc, kterou v mém příspěvku neřeším tak aspoň nepiš polopravdy. Protože ano. Zadokolka, nízko těžiště, okamžitá reakce na plyn je super. Ale u sportovního auta. A k němu ještě patří komunikativní řízení a podvozek, nízká hmotnost, zvuk motoru. Ale u auta do města jsou takové vlastnosti k ničemu.
Sorry, ale zase se ukazuje tu trapnost na sílu tlačení EV. Neřeším tohle auto, ale pro mě podivnou diskuzi o nějaké chytrosti auta a zase se najde někdo, kdo se mě snaží přesvědčit že EV je super.

Honza Hamster Křeček
09. dubna 2024, 14:19
5

to fortress: Když je systém postavený na Androidu, tak podcast taky pokračuje, kde skončil a Waze je tam taky, žejo... :-)

Jinak celkem souhlasím s Frodem, že to, že je to zadokolka etc. nemá až tak zásadní vliv na nějaké jízdní zážitky, to auto není stavěné jako sporťák. Ale benefity tam jsou, nenaklání se to, do řízení se nepřenáší žádné síly (a že by to auto jinak umělo trhat ruce, když zabere) a rejd je hodně dobrý.

Zda je EV super se dohodněte, do toho já vstupovat nebudu... ;-)

riderhenry
09. dubna 2024, 16:56
0

Fakt není elektrické SUV (nebo co to vlastně je?) od Volva zábavné auto pro toho pravého "autíčkáře"? Škoda, všichni určitě čekali na srovnávací testy s MX-5 apod. :D Tak snad to vyjde s tím přebrandovaným "skandinávským" MPV z Číny, co se na nás chystá.

sheogh
10. dubna 2024, 08:54
2

Me naopak to zrcadleni dava velky smysl. Telefon je vec, co ma clovek vetsinou sebou, uz nastavenou k obrazu svemu. Prijde me zbytecny mit vse duplikovane jeste v aute.
Pri pohledu do interieru toho volva vidim jen lacinost (a jasnou orientaci na budget vyrobce) a rezignaci na ergonomii ("tlacitka" na dne displeje), ale hlavne, ze to vypada jak Tesla.

MB
MBMB
10. dubna 2024, 14:35
2

Jak jsem napsal a jak už tu částečně bylo popsáno, minimálně současná generace CarPlay a Android Auto má fundamentální omezení v tom, že v zásadě nijak nekomunikuje s autem, jen zcela či částečně překryje vestavěné rozhraní na obrazovce auta a umožní si tam pouštět vybrané aplikace z mobilu.
Důsledkem toho je, že například ten Waze puštěný přes CarPlay nepromítne navigační pokyny/mapu na HUD či přístrojový štít, u elektromobilu nenaplánuje nabíjecí zastávky, protože mobil vůbec netuší, kolik má auto procent baterky a podobně.
Pokud se toto změní, a takové náznaky jsou, tak to může být jedna z možných cest vývoje, ale v současné podobně je to poplatné době vzniku, tedy za mě je to primárně pomůcka pro starší auta, která rozumně navigovat či pouštět podcasty z výroby neumí.

fortress
10. dubna 2024, 18:41
0

Ovládání jen na tabletu vypadá na klasický ergonomický průšvih a uvnitř to je lacinost maskovaná za skandinávský minimalizmus. To že infotainment dorovnává Carplay to asi úplně moc nevytrhne a na HUD toho asi taky moc nezobrazí. Raději tedy reakcionářsky zůstanu u starého a nemoderního šesti a desetiválce.

VK
VK
06. dubna 2024, 19:09
0

Potah volantu je texturou lesklý, nebo matný?

reagovat
Honza Hamster Křeček
06. dubna 2024, 19:18
0

Matný. Je to samozřejmě nějaká ‘nekůže’, ale působí normálně jako kůže…

VK
VK
07. dubna 2024, 12:13
0

Mně třeba ta teslácká nekůže na volantu od začátku vadila, ne úplně tragicky, ale vadila, že jsem se po roce dokopal nechat volant potáhnou kůží. Docela mne překvapilo zjištění, že ani ta se nedělá v jiné povrchové úpravě, než matu; zrovna tahle vlastnost přispívala nejvíc k ne úplně příjemnému pocitu na dotyk. Nicméně i tak je rozdíl velký. Proto se ptám.

Honza Hamster Křeček
08. dubna 2024, 13:06
0

Já si úplně nevybavuju, kde jsem v novém autě viděl lesklou kůži, ta je většinou až v ojetinách, protože se používáním prostě vyleští... :-)

VK
VK
08. dubna 2024, 14:29
0

Co si tak matně vybavím, v tehdy novém Stingeru byla kůže něco jako polomatná. Možná vzpomínkový optimismus.

Nekůže v Tesle se na každý pád ani za rok používání znatelně nevyleštila. Pozoruhodně volanty i třeba nejlevnějších i30 nebo Fabií jsou vesměs lesklé. Takže není nekůže jako nekůže - nebo jsou i tam kožené.

bkralik
08. dubna 2024, 08:26
1

Musím říct, že mně se to auto moc líbí. Vidím to jako super konkurent (té prvogenerační verze) Hyundaie Kona, který má ale o mrtě víc stylu a "inteligentních" vychytávek. Jestli to navíc ve městě a po blízkém okolí dokáže jezdit za 13 kWh/100, přičemž průměr s dálnicí byl 17 kWh/100, tak to je i docela rozumně úsporné. Jen tak dál :)

reagovat
mariov8
09. dubna 2024, 09:00
2

Jako objekt pěkný, jako auto bych to nechtěl. A stran diskuze telematika integrovaná vs Apple cCarplay (android auto). Když je dobře udělaná značková telematika, je vždy lepší. Ale je fakt, že vždy tam je riziko, že to zastará. Tady je na tom asi lépe uzavřený systém Apple. Mám v garáži motorku Moto Guzzi, tam se mi to líbí, telematika super, spáruju si telefon a mám tam mraky funkcí, ale motor je dvouventilový vzducháč (byť s nejmodernějším vstřikováním) co klepe s plexi o centimetry... vypadá to jako motorka a funguje to jako motorka, jenom místo kulatých budíků tam je displej... to je mix klasiky a moderny v nejlepším slova smyslu! Kde to chceš, tam to je klasika a kde to chceš, tam je to moderna.

reagovat
VK
VK
09. dubna 2024, 09:23
0

Á propos integrovaný systém infotainment. Dokáže radiomapa zobrazovat nabíječky? Zobrazí třeba dostupné nabíjecí body v dosahu rozlišení mapy, abych to jasněji popsal, nabíječka je dejme tomu dvě ulice od aktuální polohy, ukáže se na mapě jako virtuální špendlík nebo tak? Dovedou se zobrazovat dostupné nabíječky podél plánované trasy?

reagovat
Honza Hamster Křeček
09. dubna 2024, 23:52
1

Ano, vcetne aktualni obsazenosti a filtrovani podle vykonu a take dle placene sluzby (muze zobrazovat jen ty nabijecky, ke kterym mam cip).

VK
VK
10. dubna 2024, 14:01
0

Zní dobře. S tímhle bych vlastně už ani CarPlay/AndroidAuto nepotřeboval.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem