načítám data...

Jak důležité jsou pro vás automobilové zvuky?

07. října 2022, 21:29 32 komentářů krab

Poprvé jsem si koupil na auto laděný výfuk. Dřív jsem se tomu typicky bránil, ale s příchodem Mini Cooperu S (JCW) se ve mě probudilo kus pubertálního já. Navíc jsem před pár týdny ještě v podstatě vyměnil staré dobré MGB za osmiválcovou Alpinu...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Jak důležité jsou pro vás automobilové zvuky?

Mezi autíčkáři je to asi bezpředmětná diskuze, ale přesto to zkusím trochu rozvést. Včera mne to téma napadlo, když jsem vyjížděl souběžně od obchodu z parkovacího místa s nějakou mladou paní v Tesle Model 3. Ještě než jsem nadlábl Miníka s laděným catbackem od anglického Malianu, tak mne fakt zaujalo to futuristické mumlání Tesly, která opatrně couvá z parkovacího místa. Pak jsem nastartoval já, motor vyštěkl tak nějak pro petrolheada akorát, pro starou babičku, která by šla kolem spíš už trochu na “dacana”. Musím říct, že ten výfuk je fakt slyšet… až se stydím jestli jsem to přeci jen nepřehnal.

Každopádně zvuky automobilů byly pro mě osobně něco co mě provázelo od útlého dětství. Vždycky, když někde stálo zaparkované auto a já viděl, že majitel bude akorát startovat a vyjíždět, pozastavil jsem se, dělal jakoby nic, ale poslouchal. Samozřejmě, že jsem pak pochopil, že nemá cenu už po padesáté řešit jak bude asi znít Škodovka 120L nebo Favorit, což bylo v mém dětství asi tak to nejběžnější k poslechu na našich silnicích. S odstupem času a vlastně jsem si to uvědomil někdy předloni, když jsem naposledy zhruba dva dny řídil starého Rapida 136 L, že i škodovky nezněly zle, ale docela zajímavě. Hned se mi to brumlání krátkého výfuku (díky motoru vzadu) vybavilo a úplně mi vytanuly na paměti věci z dětství, na které jsem už dávno jakoby zapomněl. Hlavně, když jsem s tou škůdkou s meziplyny podřazoval, přesně jsem reprodukoval ty zvuky, když jsme jezdívali s dědou v jeho červené škodovce.

Zpět k Miníkovi. Musím říct, že po instalaci nerezového catbacku se jeho zvuk fakt hezky rozezněl. Čtyřválec se mi chce o to víc vytáčet, protože zhruba kolem třech a půl, spíš čtyřech tisíc začně kňučet kompresor a jeho zvuk s otáčkami krásně zesiluje. A do toho ten výfuk … Není to takový to dneska populární “pops and bangs” což jde samozřejmě upravit přes řídící jednotku, to mě nebaví, příjde mi to pouťové, ale tohle je hezký, dravý, sportovní zvuk. S ubráním plynu nepřichází teatrální detonace, ale takový mechanický zvuk jaký se povede jen u relativně dobře průchozích výfuků. Katalyzátor na autě ale zůstal, nechtěl jsem to zas úplně přehnat a taky přeci jen i přijde den, kdy bude potřeba znova projít technickou…

Zkrátka s ním teď stoupne trošku spotřeba, protože když mě zvuk motoru baví, pravá noha se plynu moc neštítí, asi to znáte. A to je Mini vlastně jen čtyřválec. Krásný vysokootáčkový čtyřválcový zvuk si ještě dopřávám v Elise, motor 2ZZ GE má opravdu dravý zvuk nad šesti tisíci a to se skutečně neoposlouchá. Dokonce i Lotus Elan, který je dopovaný dvojitými webery zní přesně jako lehce utlumené závodní auto z šedesátých let a ústředním motivem je vždycky hlasitý a hudebně znělý zvuk trumpetek sání.

Pak máme doma ještě řadový šestiválec staršího BMW  (motor M54), který je kultivovanost sama a vysloveně příjemný zvuk na poslouchání při běžném cestování. Myslím si, že M54 je vážně posledním motorem BMW R6, který má neuvěřitelně klidný a tichý volnoběh, přitom v otáčkách nad 5 tisíc umí rozeznít takovou sportovnější notu. Motory co přišly po něm, už jsou takové mechanicky hlučnější, s příchodem přímého vstřikování paliva už mě volnoběh (připomínající velmi ztišený diesel) bohužel neberou.

Nebyl bych to já, kdybych nezmínil Porsche 911 (996). Vždyť tou stříbrnou “Sally” to tady na Autíčkáři v podstatě začalo. Kluci se mi trochu posmívají, že jsem si zvolil úplně základní sériový výfuk, se kterým ten boxer na volnoběh jen tak rytmicky vrní a do třech tisíc otáčkách zůstává extrémně tichý, skoro jako motor z nějakého staršího luxusního cestovního auta. Ale já vím, že i se sériovým sáním se motor nad čtyřmi a půl tisíci postupně rozeznívá a trefit správné přeřazení při 7100 ot/min je naprostá pecka. Tohle se mi nikdy neoposlouchá. Je ovšem pravda, že to rytmické vrnění šestiválcového boxeru, lehké chvění a fakt takové to rozeznívání tónů motoru je vždycky lepší u starších vzduchem chlazených modelů. To nejde ničím nahradit a možná i proto třeba doteď Singer vyvíjí spolu s Cosworthem a používá vzduchem chlazený motor.

A jak mi zní poslední objev v garáži? S Alpinou B10 už jsem po prvotním servisu, kdy se naštěstí neobjevilo mnoho dodatečných vad a opravily všechny nedostatky, kromě tlumičů, ty jsem tento týden sháněl, ale bohužel už ani Alpina sama kompletní set na celé auto nemá a tak nyní sáhnu po něčem od Bilsteinu. Už se těším, že to po výměně původních a přeci jen po letech unavených tlumičích i uložením bude zase jezdit přesně jako ten sportovní sedan co auto mělo vždycky být. Ono to vlastně nejezdí vůbec špatně ani teď… 

Výfuk určitě měnit nebudu, originál je nerezový (výroba od firmy Boysen) a alpiňácký osmiválec má s ním decentně úžasný zvuk. Nejvíc mu v rámci servisu momentálně pomohla kompletní výměna viskospojky a ložiska větráku, protože předtím nefungovala přesně jak měla. To je u starších BMW úplně typická závada. V8 od Alpiny (4,6 litru) zní na volnoběh krásně sametově, snad ani osmiválec nepřipomíná. Počet válců si řekne o slovo spolu s otáčkami a nad čtyřmi tisícemi je hodně znát, že má motor ostřejší a laděné vačky přímo z Buchloe, je lineární, ovšem s krásnou výkonovou špičkou.

Totiž každá V8 nezní rozhodně stejně. Záleží na pořadí zapalování i tvaru klikové hřídele. Těch možností je spousta a každá z nich má svůj osobitý zvuk. Zrovna to evropské víc ševelivé mě baví snad víc než americké burácení. Každopádně s osmiválcem jsem se konečně zařadil do klubu, který velmi dobře ví od kolika válců začíná opravdový motor. 

Jednou v životě bych chtěl určitě i dvanáctiválec. Vyzkoušel jsem si ho několikrát a jediné co mě snad na tomhle počtu vadí, že i s vytříbeným hudebním sluchem prakticky nepoznáte, že jeden nebo dva až tři válce nepálí a jen tak se vezou v tandemu. Dvanáct hrnků je vážně porce a poslech toho kultivovaného ševelení, které je ale současně takové pěkně masité a hutné je vážně vrchol. Do propasti elektromotorů snad ještě dlouhá léta nespadnu, leda, že nás definitivně zradí šejkové a nebude co tankovat.

Jak to máte vy? Zvuk kterého motoru jste si nesmírně oblíbili? Vím, jako zvuk Zondy, McLarenu F1 anebo Ferrari F50 si asi doma jen tak neoposloucháme, na to nám holt musí vystačit youtube… 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

STANLI
08. října 2022, 07:45
1

R5 nic? :D umí vykouzlit taky zajímavou zvukovou kulisu :) ten lichý válec je tam prostě zvukově znát. Dost mě bavil i fire 1.4 ve starým fiatu, takový maličký naštvaný teriér :D

reagovat
krab
08. října 2022, 08:31
1

Vidíš, na pětiválce a desetiválce jsem ne jakoby zapomněl, ale už jsem je tu nezmiňoval. Jasná věc - před lety jsem si koupil jako daily auto Focus ST 225 a v podstatě hlavní motivací byl nakonec zvuk, takovej pěkně chričivej nebo chraplavej zvuk turbomotoru od Volva. R5 od Audi třeba mi přijde znějí zase jinak, kultivovaněji a teď mne napadá, že ty R5 motory Volvo jsem nakonec vlastnil dva. A pak je samozřejmě ještě V10, to má taky svoje obrovský charisma, vyzkoušel jsem si za volanem pořádně zatím jen ten V10 od BMW

Opelfahrt
09. října 2022, 21:14
1

No jasně, i R5 nebo VR5 ve staré plečce na venkově potěší. Stará ohnilá Marea 2,0 20V nebo Bora Variant, co tak pět let neviděla myčku.

Bavoraczech
10. října 2022, 13:05
0

1.2 Fire. Ono to v nízkejch moc nejede, je třeba to točit nad 4000, aby to jelo a pak to hezky vrčí... tak nějak jako píšeš :-D

STANLI
12. října 2022, 17:19
0

Bavoraczech: 1.4 ale jinak to sedí :D jelo to až nahoře a u benzinka sem byl podezrele často......

Jakub Pospíšil
08. října 2022, 20:29
5

Mě dneska na trackdayi strašně potěšila Jagyho MR2. To auto sice jezdilo vcelku ostře a rychle, ale nedělalo žádné šílené zvuky a bylo vlastně docela tiché, znělo prostě jako čtyřválec od Toyoty.
Hezky naladěné průchodnější výfuky mi nevadí, akorát moc nemusím ostré ryčení plechu co mívaly některé civicy - říkali jsme tomu fartcan. Ale to pořád ještě jde, nejhorší jsou ty "pops and bangs".
V poslední době mi přijde, že skoro všechno, včetně různých podivností typu octavia 3 na vzduchovém podvozku musí mít vejfuk co plive oheň a prská. Nesnáším to. Nikdo v tom nevypadá hustě, sorry, je to jen trapný, přehnaný a otravný pro všechny kolem. Nikdo nemá potřebu poslouchat celou cestu tunelem Blanka výsledky špatných finančních rozhodnutí majitelů. Nevěřím, že se někdy někdo zálibně otočil za BMW, které vydává zvuky krabička petard hozená do kontejneru Meva.

reagovat
Vavris Vavrisovic
10. října 2022, 15:38
1

Pops&bangs jsou ještě svátek vůči fičuře, kterou bych popsal jako "Náhodný výstřel z kulovnice" aka "pan Bajza se pokouší startovat svůj motocykl značky Harely&Davidson".

Pops&Bangs jsou sice kolikrát laciné, ale aspoň je čekáš... Za to momenty, kdy mě z ničehonic "zastřelila" Fabie nebo staré BMW, to jsem se fakt leknul.

Sa
Sato
12. října 2022, 17:46
0

Moja jedinička keď som ju kupoval znela pri každom aj miernom pustení plynu ako klip z Donbasu. Fakt niečo strašné. Naštastie stačilo sa slušne dohodnúť a softwarovo (MHD) mi úplne odtial zrušili ešte predtým ako som si po to auto finálne prišiel. To je vlastne taká výhoda v nevýhode týchto nových vecí, keď sa chce tak sa len len cez soft dá spraviť fakt vela.

Moctezuma
09. října 2022, 06:17
1

Mám Magna Flow catback na 5.7 Hemi a nemohu si to vynachválit. Po roce mě zvuk neomrzel. V nízkých otáčkách je relativně tichý a při přidání dělá krásný hrubý a zároveň bublavý hluk V8. Při 130kmph prakticky není slyšet. Za mě to je polovina auta. Klasické Hemi je tiché a nudné. Btw, prý tento výfukový systém přidá 10pct výkonu - netuším, na brzdu jsem nešel.

Můj boxer 1.6 v broukovi má taky krásný, ač jiný zvuk - klasický oldschool :) Tam nebylo potřeba dělat žádné úpravy.

Auto by mělo znít pěkně a jezdit na benzín. Neznám horší zvuk, než u sazometu..

reagovat
Kuře
09. října 2022, 13:48
0

Já jo, počítačem vytvářené Elektro bzučení....

Mechanik
10. října 2022, 08:17
0

Za mě Fiat 500 rok 1960. Vzduchem chlazený dvouválec, vždycky mě pobaví. Pak Tatra 603, ten motor má tak specifický zvuk, to se neoposlouchá. A v civilní BMW motor M52
PS: plyn je pod pravou nohou ;⁠-⁠)

reagovat
krab
10. října 2022, 08:29
0

Souhlas, vůbec zvuk vzduchem chlazených motorů má svoje specifikum a znějí vážně pěkně. Vidíš s tou nohou máš výbornej postřeh, jsem to po po sobě sice četl, ale nedošlo mi to ... opraveno. Asi jak jsem levák, píšu automaticky "levá" i když myslím pravá :-D

Or
Oris
10. října 2022, 10:15
0

Pokud vzducháč, tak miluju zvuk Tatry 87 (vzduchem chlazený 3 litrový V8). Syn, když ho slyšel poprvé tak řekl, tomu autu vychází z výfuku bouřka :-D

Or
Oris
10. října 2022, 08:58
0

N52 v E87, i sériový výfuk nadělá hodně radosti :-D

reagovat
StreetPro
10. října 2022, 09:12
1

Protože na mě sedla "smůla" v podobě návštěvy leteckého dne za Prahou, kam přijela nějaká poladěná e36 (těžko říct zpětně, M3 s aftermarket výfukem, Alpina, Hartge?) s neskutečným zvukem... řidič odjížděl a celé to znělo jako symfonie zvuků, v podstatě nebyl slyšet "spalovací motor", ale nějaký hudební dechový nástroj :-) mno, pak jsem se snažil vykouzlit podobný zvuk v podstatě z každého auto co jsem měl, což zní úsměvně, ale jeden se na tom hodně naučí... svářením počínaje a faktem, že určitá hmotnost je nezbytný předpoklad kvalitního projevu bez rezonancí v kabině...
Např. u e36 318iS jsem skončil u středové části z 325i a koncového tlumiče z 328i s trvale otevřenou klapkou...
poté co jsem měl x iterací s rezonátory, bez/katy, nerez trubkama a vlastními středovými/koncovými tlumiči...

reagovat
Jimi
10. října 2022, 10:55
0

Na správný zvuk musí být správný počet válců, s originálem u E36 R6 to vyhovuje.

VK
VK
10. října 2022, 09:57
2

Nejhezčí zvuk motoru je ten, který neslyším.

reagovat
Trinom
10. října 2022, 15:31
1

Něco na tom bude...

Sa
Sato
10. října 2022, 10:26
0

Po dlhom váhaní som nakoniec domov doniesol N55, a pomerne náhodou má od predchádzajúceho majitela otvorené sanie a blow off ventil ktorý je... no rozhodne nie kultivovaný, v nišších otáčkach to znie tak trochu ako brzdy od karosy ale tam hore... tam hore... Vlastne som ani nie istý či je taký super ten zvuk samotný alebo to očakávanie nevyhnutného ttssssuuuuuu.... :) :) Racionálne to je vlastne blbosť, ale úsmev na tváry zaručený. Zatial každý koho som previezol hneď po vystúpení robil ústami "vrrr tsuu.." ako malé dieťa a chechtal sa pritom :)

reagovat
StreetPro
10. října 2022, 12:29
0

S N54 jsem musel malyho vysadit na prumyslove ulici kus pred domem, protoze "dont shit where you live" a projizdel 2-3-2, aby to "střílelo a práskalo" do výfuku... malej behal, skakal, tleskal... a to tam je velmi konzervativní nastavení.
Takže sorry, Ježíšku, ale jiná liga :-)

Blow-off jsem nedával (dal jsem 2 Forge RV), na mě je to moc...

Jinak moc pěkný zvuk má R6 S50 s carbon sáním, v kombinaci s laminátovou kapotou to bylo na příjezdu pod plynem velmi srovnatelné s nějakým supersportem, uvnitř pohyb plynového pedálu rovněž uměl roztáhnout gesicht do výrazu ze 2 let, když jste v zimě napustili oteplováky teplým štěstím :-)

Sa
Sato
10. října 2022, 14:41
0

Ja vlastne ani neviem čo za blow off tam mám, majitel to akosi zabudol spomenúť a počas test drive som si to nevšimol. Asi hlavne preto, že namiesto výfuku tam bolo len straight pipe a práskalo to pri každom ubratí plynu ako vztelké. Výfuk a caty šli naspať kam patria a strielanie sa vyplo ešte predtým než som si auto vyzdvihol, ja úplne na tieto výfukové orgie nemusím. Takže mohutné odfukovanie bolo tak trochu prekvapenie.
Inak kapotu mám tiež nejaká tuningovo deravú takže to asi trochu ten zvuk umocňuje.

Sa
Sato
10. listopadu 2022, 07:52
0

StreetPro: mal by som na teba otázku, snáď to tu budeš čítať. Čo si myslíš o celom tom topicku ohladom vracania slačeného vzduchu od DV (diverter valve) naspať do sania vs vypúštanie vonku tzv "do atomosféry". Zistil som, že tam nemám normálny BOV ale len obyč adapter pred DV, tj len kus hliníku ktorý má z boku dierky a tým sa pri otvorení DV púšta vzduch vonku, a nejde naspať do sania. Efekt samozrjeme hlavne zvukový. No a teraz tá otázka: Je to zlé pre výkon a hlavne lag?
Prešiel som kopec diskusii a v princípe časť ludí tvrdí, že takýto adapter je úplná blbosť a ten stlačený vzduch v saní potom chýba (more lag, longer spool) a druhá časť tvrdí že to je práve dobre a tento stlačený vzduch je teplý tak ho dávať do sania aby sa potom zase zohrial je blbosť. Úprimne fakt neviem, na jednu stranu asi ten longer spool time dáva zmysel, hlavne ked sa len na chvílu dá preč noha z plynu vzduch si odfukne, a zase sa musí cez filter nasať, ale zase na druhú stranu, potrubie pred turbom nemá zase bohvie akú kapacitu držat stlačený vzduch, nie? je to predsa na druhej strane otvorené filtrom. A turbo má tiež nejakú zotrvačnosť, takže tieto "mid corner" manipulácie z plynom by ho nemali hneď zastaviť.
Keby to nebolo tak blbo umiestené tak to dám dole a spravím nejaké pokusy s tým adaptérom a bez či to poznám pocitovo, ale na zemi sa mi s tým nechce zabávať.

StreetPro
10. listopadu 2022, 11:49
0

Sato: Ahoj, záleží na motoru, ale konkreténě u N54 je to buřt (má MAP), samo můžu vzít ty "obyč" DV (nebo RV, prostě uzavřený loop) a nechat je foukat do motor prostoru jako klasický blow-off. Jen musím zaslepit ten otvor v sání (jinak to bude sát bordel).
Pokud má motor MAF, "odpuštěný" vzduch bude chybět. Jestli to reálně má vliv na zpomalování turba si netroufám spekulovat, ale čím vyšší plnící tlak, tím větší efekt to má. Stačí se podívat na éru turbo F1, kde se používala on/off škrtící klapka před skříní dmychadla, aby při ubrání plynu nedostávala hřídel takové rázy (roztočená dvojice dmychadlo-turbína by při zavření škrtící klapky nemělo kam cpát vzduch, bavíme se o 1,5 litru 4 válci s výkony přes 1300PS během tréninku - nějakých 5,5 baru :-) ).

Sa
Sato
10. listopadu 2022, 13:03
0

Ahoj, díky za reakci. Ide mi o motor N55 (v F20ke), ten má tiež MAP, takže princíp bude rovnaký.
Inak tá turbo 4cl éra v F1 je fascinujúca, kedysi som videl nejaký dokument ak si správne pamatám tak bmw používalo bloky motorov s produkčných áut ktoré predtým vonku na daždi :)

StreetPro
10. listopadu 2022, 14:04
0

Strasidelny je prubeh vykonu... viz graf... si jedu takhle pohodu s malorazkou 4valcem...
na "zvyseny volnobeh" mam slusnych 280PS... a behem 2tis rpm tam skoci o 500PS vic...

HeavySmoker
10. října 2022, 15:12
0

Všimol som si že keď som preháňal elektromobil, jazdil som oveľa rýchlejšie než je zdravé lebo mi chýbala zvuková spätná väzba. Tiež to bolo potrebné aby sa dostavila aspoň nejaká emócia. Dobrý zvuk motora je teda bezpečnostná výbava, ako ABS alebo smerovky!

Moderný motor má ale príliš syntetický zvuk. Mám BMW s N52 čo je jedna z tých lepších vecí, ale oproti starším motorom je zvuk tak nejak málo "komplexný". M96 v Porsche má s každou tisíckou otáčok diametrálne odlišný zvuk. Je to ako porovnať dobré husle vs. celý orchester. O modernej R6tke s turbom od BMW ani nehovoriac, tam to hrá z reprákov a nemá cenu to komentovať.

reagovat
Trinom
10. října 2022, 15:34
2

Kéž by většina obyčejných aut měla tichý, skoro neslyšný projev (aspoň v kabině). Ten pocit ticha, který mám, když jedu v Toyce mi fakt moc chybí, když jedu v čemkoliv jiném.

reagovat
Vavris Vavrisovic
10. října 2022, 15:51
1

Asi nemá smysl vypisovat, co je nejhezčí zvuk, je jich hodně.

Obecně ale musím konstatovat, že zvuk pro mě tvoří až nečekaně velkou porci zážitku. Teď jsem muffler od Sebringu na Miatě musel kvůli chrastící koncovce na chvilku vyměnit za sériový tlumič a najednou to nebylo ono. Super pro cestování, ale jízda pro radost najednou negenerovala snad polovinu očekávané radosti.



Když si vzpomenu na nejsilnější zážitky, všechny obsahovaly intenzivní zvuky. Ať už to byl Caterham, vysokootáčkové Hondy, Boxster se svým sáním hned za ušima, kňučení kompresoru v Mini, plnotučné burácení V8 v RX od Vyzdoma nebo ve Vette. Chápu, že někdo zvuky nepotřebuje, ale já je potřebuju víc než je zdrávo :D

Ale musí být hezké... Fartcanon z Cosworth výfuku, který jsem zažil u kompresorové GT86, byl ohavný ve všech otáčkách tak moc, že se s tím člověk styděl jezdit. Roury na dvoulitrových TSI, které produkují něco jako kombinaci kloktání a dávení, jsou taky příšerné. Pak se mi vůbec nelíbí zvuk M3 F80 a ani nové G80...

reagovat
Honza Hamster Křeček
10. října 2022, 18:14
0

Mě ohromně potěšilo nedávno testované Maserati Grecale Trofeo. Zvuk mělo ostrý, ale narozdíl od mnoha (většiny) dnešních sportovních aut ne vulgární. Nevyštěklo to při každém nastartování na celou ulici ‘všichni se podívejte, pan chlapák sedá do závoďáku’ … Moc příjemné…

reagovat
Moctezuma
11. října 2022, 01:02
0

Když jsem jel v nové Ferrari Roma, tak ten zvuk byl až moc a po chvíli mi začal docela vadit. Tak samo, jako ten příšerný zpomalený a uživatelsky naprosto děsný tablet.

beastar
10. října 2022, 19:55
3

Pan chlapák sedá do závodaku... Show me the kozy.. asi tak ;D

;feature=share&utm_source=EKLEiJECCKjOmKnC5IiRIQ

reagovat
mazany_lisak
12. října 2022, 14:42
0

Před pár dny jsem pořídíl Civica 8g Type R a všechny myšlenky na aftermarket výfuk mě po prvním svezení přešly. Při normální jízdě o motoru není vědět a zároveň má krásný zvuk nad 4 tisíce otáček, který jde jak od výfuku, tak hlavně přímo od motoru a sání a je tam znát ještě ta stará škola a mechaničnost. Moderní auta s generátory zvuku a umělým střílením z výfuku, které zní jak prdění do plechovky se, až na výjimky, nedá poslouchat. Souhlasím s krabem co se týče zvuku Š120. Před deseti lety, když jsem začínal jezdit, tak jsem u Favoritu vybral ze zadního tlumiče vatu a přepážky. Sice to nebylo slyšet na půl vsi, jak jsem chtěl, ale znělo to skoro přesně jak stodváca a nakonec se mi to i víc líbilo :)

reagovat