načítám data...

Hejt na automobilovou beztvarost

24. srpna 2018, 21:44 46 komentářů Stanley

O tom, jak všichni maskují bramboru, a o tom, jak ji všichni maskují stejně.

zobrazit celou galeriiStanley Stanley: Hejt na automobilovou beztvarost

Internet je pro nás, frustrované, ideálním vyjádřištěm, takže i já jsem přišel se svou troškou. Chtěl bych si tu zbytečně povzdechnout nad směřováním dnešního automobilového designu. Jako každý stařec, mám i já pocit, že líp už bylo, jídlo bylo kvalitnější, mladí zdravili, elegantní auta byla elegantní, sportovní byla sportovní, a po trávě se nechodilo.

Auta jsou dneska podle kopíráku, asi jste si taky všimli. A asi byly vždycky podle kopíráku, o čemž tady na Autíčkáři dokonce vznikl článek. Ale to nevadí, chci si prostě napsat hejt a k tomuto účelu jsem si nakreslil lehkou karikaturu prototypu dnešního dynamického manažerského sportovního rodinného kombi vozu. Tak si to pojďme popsat:

 

  1. ​Maska může nabývat jakéhokoli tvaru, pokud jde o šestiúhelník. Punkovější výrobci, jako např. Kia nebo BMW šestiúhelník naruší vykrojením či rovnou přerušením, nicméně základ je pořád šestiúhelník.

    Dalším nutným pravidlem bodu č. 1 jsou světla. Jejich vrchní linie musí být vždy napojena na vrchní linii šestiúhelníku, ubíhat velmi dozadu a nahoru. Spodní část světla z té vrchní visí jako prádlo na šňůře. Tato spodní část světla už má dovoleny různé tvary.

  2. Každé dnešní auto musí být sportovní a dravé a dynamické. Dvě z vnějšku hranaté brutální nasávadla dle vzoru žralok proto zdobí prostor pod každou přední lampou. Někdy se do nich montují mlhovky a tak.

    Mezi oběma nasávadly dole uprostřed je pak ještě jedno malé. Je jedno jak vypadá a co to je. Prostě je to tak. Je to takový designérský bonton.

  3. Tomuto profilování říkám dvojité lomení. Spodní linie vede vždy ke hraně přední lampy a vrchní linie ke hraně masky. Toto profilování slouží k rozbití dnešních silně odulých kapot (kvůli ochraně chodců). Ze stejného důvodu mají kola často vytažený blatník. Kdo ale nejvíc utrpěl touto zpuchlostí? Přední okno přátelé. Auta, která mají boční a přední skla krásně elegantně v jedné rovině, aby člověk pohledal. Tankový průzor začínající skoro v polovině bočních oken je dnes standard. Například Renaultu průzor nestačí, jde dál a vrchní hranu kapoty těsně před předním oknem zdvihá ještě výš a výš.

  4. Brutálně zdviženým pontonům dnešních brambor vděčíme dalšímu prvku – silnému prolisu ve spodní části boku karosérie. Designér, který ho do svého díla nevytlačí, si korporátní roční hodnocení cílů za rámeček nedá. A ruku na srdce, prolis je jediná možnost, jak to fotbalové hřiště zamaskovat. Dalším levelem je tmavý pruh. Ten je nutno použít u SUV, samotný prolis už nepomůže a z dálky tak tihle hroši nevypadají tak zoufale.

  5. Opravdové kombíky už dneska nefrčí. Jistě každý tatík, aby uspěl v hospodě mezi chlapima, musí vozit vzduch a dvakrát týdně ledničku. Jenže i tenhle tatík ví, že jestli je něco v automobilismu sexy, je to bez diskuze karosérie kupé. Mezi kámošema to neřekne, ale tam někde hluboko v duši, ubité chorobnou praktičností a životním postojem „kdyby něco“, to ví.

    A zde přicházejí designéři na pomoc – i když jde o kombík, celá kapota se směrem dozadu svažuje a zužuje a linie bočních oken tomu jde na pomoc. Svažuje se a zužuje ještě víc. Tak moc, že zadní okna mají často plochu sklíček předních zrcátek. Celá ta orgie linií pak z dálky vypadá jako kombi-kupé. Nebo tak něco. Rozhodně ale ne jako shooting brake. Celé to navíc je takové jako naklopené a auto vypadá, že se neohroženě hrne dopředu. I když stojí. Není to skvělé?

  6. Tak, máme vysoké auto, vysoký ponton, velmi dynamicky zploštělá boční zadní okna a pokud chceme aspoň trochu zachovat návaznosti, zbývá nám v zadku auta ohromná masa ničeho. Tankový průzor, co máme vepředu, je nic proti tomu zadnímu. Okno nám tady v rozbití plochy nepomůže. Proto nám příručka 10+1 rad, jak se stát automobilovým designérem, nabízí cennou radu: prolisy, prolisy, prolisy. A tak jich v zadních částech vozů najdeme několik, nejlépe aspoň tři. A pokud máme sportovní vůz kombi, použijeme ještě spojler, který svou linií plynule navazuje na střechu.

To je vše. Nejde o nic nového, nic objevného, jen jsem si chtěl trochu pobrečet a i tak jsem toho napsal trochu příliš. Dnešní auta jsou až na výjimky sádelnaté brambory, které mají jediný cíl – zamaskovat své obrovské plochy nekonečným množstvím prolisů a designových prvků. Z tlouštky se snaží vytesat eleganci, z usedlého vozu sport a dynamický styl. Ono by to možná ani nevadilo, ale oni jdou na to všichni výrobci stejně. Fuj. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
25. srpna 2018, 05:07
5

do velké míry za to designéři nemohou. trošku bych to přirovnal k architektovi v době normalizační, kdy se tu prostě stavěly paneláky, protože cokoli jiného by neprošlo a ještě by si šel milý architekt posedět, nebo kutat k příbrami do dolů. dnešní designér se musí držet norem. kapota vysoko, aby to případný chodec přežil, byť do smrti upoután na alespoň invalidní vozík, masivní boční prolis kvuli nárazu z boku a tak podobně. ve výsledku vznikne kdysi vskutku obloustlé auto, které vypadá jak po sérii fataláních nehod
ale ono proč ne? nová auta mi i díky tomu nezajímají (ta druhá část je technika, která je z mého pohledu nesmyslně složitá a to ať už jde o motor, převodovku, podvozek, nebo těch hromadu kabelů, funkcí a asistentů navíc, které k životu nepotřebuji a hlavně je ani nechci), koukám po starých a když už člověk potká nějaké pěkné staré auto v udržovaném stavu a pochválí ho majiteli, tak mám radost jak já, že jsem mohl na tak pěkném autě spočinout zrakem, tak i majitel, že mu někdo ten kus opečovávané historie pochválil
nicméně ať si každý kupuje co se mu líbí a jezdí taktéž čím chce. nevidím v tom problém, jen je třeba se v tomto ohledu smířit se situací, pokud by mohla být v našich očích příznivější, protože ji stěží ovlivníme

reagovat
Irwinek
25. srpna 2018, 09:45
0

Dnes v 5:07 jsem tedy měl úplně jiné starosti :-D
ale ty křivky, ty tam teda byly :-D

krab
25. srpna 2018, 13:02
3

Skvělej blog! :) Fakt jsem se pobavil a zasmál. Úplně jak jsem to četl v těch bodech, tak mi z toho vylétlo jako prototyp třeba Kia Stinger ... tam najdeš ty prvky fakt všechny :-D

Tak snad si to přečte ten slavný Jozef Kabaň a nakreslí konečně něco pořádnýho :)

reagovat
Bavoraczech
27. srpna 2018, 14:07
0

Já v tom vidim Kiu Ceed SW a poslední Mondeo combi :-)

Stanley
02. září 2018, 10:13
1

Dík Krabe :-) Stinger je tam má všechny, ale i tak si mě tahle kyja získala. Není totiž odulá, ale krásně kompaktní a nízká. To pak umím přehlídnout i tu spoustu zbytečných a umělých serepetiček.

beastar
25. srpna 2018, 14:29
0

Přestože s tebou souhlasim:) Tak i designér má své nadřízené. Designér není jeden, ale celý tým a výsledek ovlivňuje vedení. Cena auta, materiály a tak dále a v neposlední řadě taky předpisy a bezpečnost takže auto jako v osmdesátkách můžeš dneska navrhnout, ale do výroby stejně nepůjde. Takže chyba je jinde a ne u designérů. Pracujou tak nějak na objednávku ne?

A ještě jedna věc. Nedá mi to zeptat se tě. Jaký auto z posledních 5 let se ti teda líbí...Podotýkám že věci jako Caterham a podobně nejsou běžný auta a tak bych je z odpovědi vyloučil. Stejně tak supersporty. Normální běžný auto třeba do dvou milionu ceny.... Jestli žádný tak máš smutnej život :D

reagovat
Jimi
25. srpna 2018, 20:10
0

Hodně dobrá otázka, zda vůbec něco existuje mezi běžnou konfekcí, co se na něco vzájemně nepodobá a nebo není bramboroidní... názor od fachu by mě taky zajímal...

Co
Cougar
25. srpna 2018, 20:37
0

První generace Jaguaru XF s faceliftovanou přídí, ikdyž na dálku se to zamění s jakýmkoliv sedanem, pokud nemáte načtené denní svícení. :-D Což nevím jestli se dá v dálce rozpoznat staré krabicoidní ameriky, či D3 z minulého tisíciletí. :-D Dále XJ, Giulia, ale co nejvíce vzbudí dojem budou asi nové Lexusy s obří "tlamou".. ( ikdyž Audi je momentálně dohání :-)) ).

Jimi
25. srpna 2018, 21:20
0

Když si odmyslíme tu tlamu u Lexusů, tak kromě LC tam nic tak výjimečného není, co by se nehodilo do popisu v blogu. A XJ a LC jsou už i tak přes 2M... Gulia je trochu kopírák i když celkem povedený a na XF se toho najde taky dost...

sheogh
27. srpna 2018, 11:59
0

:-D hehe, presne o tomto jsme se bavili minulej tyden s kolegou, lichobeznik, vsechno sportovni a hlavne nejpodstatnjesi jsou fake koncovky vyfuku z pseudochromu ;-))) Nakonec jsme se neshodli na X6, jemu se to libi, me to prijde jak nakresleny od Pixaru, takovy detsky-disproporcni :-))

Vidim to stejne, designove prijemna je produkce Jaguaru (sedany). Giulia je taky v pohode. Docela originalne pusobi maska u Citroenu (tusim C4), ta uzka linka, me se to celkem libi

Bavoraczech
27. srpna 2018, 14:17
0

A mně se líbí nový Volva :). Přestože jsou přesně jak z toho popisu :-D. Ale mají takovou svou osobitou tvář. Jako Alfa Giulie. Plno lidí (co tomu nerozumí, páč se jim líbí akorát strohý design fauuvéé) se do ní strefuje, že je to jen laciná kopie BMW. V jejím designu je ale vidět spoustu prvků z Alf od 60.-70. let až po 159ku.

Ha
Habakukk
29. srpna 2018, 09:10
0

Já bych hlasoval pro Jeep Wrangler ten je prostě svůj a žádné fejky na sobě nepěstuje.

Autíčkový Jelen
29. srpna 2018, 10:47
1

Nové sedany od Jaguaru mi nikdy nepadli do oka. Né že by nebyli pěkný, to vůbec, jen nedokážu snést to, jak všechno vypadá úplně stejně jak F-Type. A nejde jen o sedany, ale i o SUV, prostě od té doby co se nakreslil F-Type tak mají v Jaguáru hotovo, jen to vždy natáhnou na jinej tvar, úplně stejná maska, přední světla a zadní světla atd. Né že by to nedělalo třeba Audi, Mercedes taky, ale ti si za to hate většinou vyberou a jaguáry hodně lidí chválí. Stačí se podívat na XE a XF.

beastar
29. srpna 2018, 11:43
0

To je spíš daný tím že konzervativnější pojetí značky tlačí Audi i Jaguar a další ze segmentu sbližovat menší modely s velkými. Viz velká podoba c, e, s u Mb. Jaguary vyloženě nechytí za srdce, ale drží vlastní směr i když jednoduše. Stejně tak ta Alfa. Vždyť Stelvio vypadá jak zmenšenina Levante včetně zadních lamp. Má to ale aspoň nějakou svojí specifickou magii.

Autíčkový Jelen
29. srpna 2018, 11:50
1

Jo to určitě no. A jak říkám, Jaguár není v tomhle ohledu nijak horší než ostatní, dalo by se říci spíše i naopak (Mercedesy vypadají fakt trochu všechny jako podobně ožužlané bonbóny), jen mě to zrovna v tomhle případě z nějakého zvláštního důvodu irituje :D

beastar
29. srpna 2018, 12:06
0

Jo to chápu. Já zase úplně nemůžu ten Mercedes. Ne že by ty auta byly v těch základnich modelovejch řadách vyloženě hnusný. Jen mi přijde že tenhle design jim vyloženě nesedí. Jenže jezdí toho hromada takže zákazníci zjevně jsou....

Autíčkový Jelen
29. srpna 2018, 14:11
0

Jasný, chápu. Mně třeba u Mercedesu ani moc nevadí sdílený "předky", ale nechápu jak nikdo v designovém oddělení nedokáže pochopit, že prakticky stejný konec auta nebude fungovat dobře na tak odlišných autech jako je E-kupé a GLE-kupé.

beastar
29. srpna 2018, 14:37
1

To je přesně jedna z věcí která mě na jejich pojetí designu jemně řečeno vadí. Dřív měli tendence u těch aut co byla určená pro konzervy neurazit a drželi si vlastně minimální změny. Tak aby prostě baby benz a na druhý straně eskáda měli nějakou souvislost. Což je logický když měli nějakou tradici, že přes ní chtěli prodávat.

Tady mi přijde že se i u těch všelijakých crossoverů a suv snaží o to stejné, ale ono to prostě zoufale nefunguje! To jakou do toho cpou dneska techniku bych v rámci optiky dneška neřešil. Přece jen na dlouhověkou kvalitu už nejede asi vůbec nikdo. Přijde mi to takový temnější období jako Benglova BMW. Jakoby někdo řekl tak kluci teď vymyslete něco co je jakože cool a pro mladý! To mi sme nikdy neuměli oslovit ty mladý řidiče, co teda na ty naše auta maji dost peněz.

Boom a vyblejou 10 aut se stejnym desginem a mnohdy velmi nešťastným. To je zase na Jaguarech i těch dnešních fajn, že se snaží zdržet stupidních pokusů. Stejně tak BMW a třeba i Volvo....protože tohle je fakt zlo.....

skoro jako vhodný příklad k tomu Stanleyho blogu...

sheogh
30. srpna 2018, 10:38
0

S timto vylozene souhlasim - aktualni portfolio MB az na vyjimke me prjde hnusne - nedavno jsem jel jako spolujezdec v zanovni s-klasse, a styl 2 tablety + jakysi ruzovo-fialovy podsviceni vseho...
Ale zrovna to CLS je naopak fajn.
Kreace jako GLC, GLA a kdovico jeste nekomentuju... Prijde me ale, ze jsem jedinej, komu to pripada jako dilo Pixaru... takovy detsky disproporcni :-)))

Ty jaguary vypadaji alespon normalne. I driv to byla konzervativni znacka - XJ vypadalo 30let nebo kolik porad skoro stejne az doted.

beastar
30. srpna 2018, 13:53
0

No je to smutný co z toho za pár let zvládli udělat. Pamatuju jak lidi řvali, že si dovolili vypustit do světa vokouna. Ten byl ještě vrcholně konzervativní. To barevný podsvícení mě tak irituje. Minule vedle mě stálo na světlech E coupé v tom mladej maník a před sebou ten barevnej kolotoč.... Vypadal v tom jak kretén. To by v roce 95 fakt nebylo možný.

Na druhou stranu SL se mi docela líbí. GLS taky. To je přesně o tom, že některý modely v tomhle pojetí jsou docela ok. Bohužel rozhodně ne všechny. Část zákazníků to přestala kupovat ale přišli nový. Mám kasíno, pasu holky, prodávám koks, dělám producenta v pornu a tak podobně. Tam se tyhle nový kreace a světýlka cení.

sheogh
30. srpna 2018, 14:23
1

jojo, je to tak. Zlatej vokoun.... Ja jsem v tomto navic celkem konzerva, takze u me je vrchol designu u Benzu cca toto :-)

Stanley
02. září 2018, 10:41
1

Beastare, to co jsem napsal, je hejt, ne objektivní odborná analýza. Účelem bylo jen kolem sebe trochu kopat, trochu brečet a trochu si dělat srandu sám ze sebe, což jsem naznačil v prvním odstavci. Ono je jasné, že vzhled auta není dílem jednoho čmárala na kuchyňském stole :-)
Dneska existuje spousta aut, co se mi líbí a dost jich tu už zaznělo. BRZ, Stinger, Miata, Giulia, z úplného průměru dokonce i Audi A4 nebo konzervativní škodovky. A spousta dalších. Všechny ty auta sice mají minimálně jeden z oněch typických znaků z blogu, ale jsou i důvody, proč je mít rád. Jen by to bylo na dlouhé vypisování.
A smutný život jen kvůli absolutní nelibosti dnešních designů? Vůbec! Jednak přece nejde mít smutný život kvůli autům a druhak je pořád z čeho vybírat. Navíc nikdy nebylo opečovávání staré vrány snažší, než právě v dnes :-)

Jimi
25. srpna 2018, 15:43
0

Skvěle popsané. Musím vše podepsat. Mám úplně stejné dojmy z většiny posledních kreací. Chápu, že dělají co mohou, když musí ze 1.7m vysokého auta udělat dojem jako 1.3m vysoké kupé. Přitom mají na to jenom něco málo přes 4m délky. Ale na většinu kupujících to funguje. Ty, co kupují samozřejmě nová auta. Po určitém čase ne všechno už vypadá tak geniálně a nadčasově. Jsou to zkrátka tlusté Berty.

reagovat
XT
XTad
25. srpna 2018, 17:02
0

Zajimavy, jenom takova poznámka k tomu, ze horni hrana svetel musí byt v rovine s horni hranou masky - pokud to auto takhle nemá, tak většinou vypada "vykulene". Obcas prave svetla protahuji zbytecne az do kapoty a jejich horni hrana je vselijak zvlnena.

reagovat
Perníček
26. srpna 2018, 09:54
1

Hezky napsané, bohužel, jak už bylo řečeno - dost věcí z toho ovlivňují normy.
Každopádně, co mě také velmi štve jsou agresivní tvary. Jako proti takovým nic nemám, ale nalátat to na každý model dané automobilky je fakt děs... od mini auta až po dodávku. Druhou věcí jsou karosářské slátaniny, kdy ani člověk, co má ve světě automobilů jakýsi přehled nemá vůbec tušení, jak nazvat karosářský paskvil, který zaparkoval přes ulici.

reagovat
Blix
27. srpna 2018, 07:58
4

Parádní! Díky za článek jsem rád že to nevidím sám :)

Mě fascinujou hlavně ty okatě falešné nasávací otvory dnešních aut. I hodně drahá auta tam mají jen kus plastu, nevím co to má jako dělat je to až směšné. Stará P 106 nebo Twingo měly vstup vzduchu o ploše papíru A5 dnešní Jazz musí mít i výdechy v zadním nárazníku jaké je to monstrum :)

Škoda že roztomilá auta vymřely.

reagovat
Jakub Pospíšil
28. srpna 2018, 15:06
5

Já si dovolím ještě bod 7) - v rámci maskování nesmyslně velké boční plochy většinou dojde k nasazení obřích kol, ideálně ještě na tenkých pneumatikách.

reagovat
FamArt
28. srpna 2018, 15:53
0

parádny článok :D

reagovat
Pa
Pavel K
28. srpna 2018, 16:07
0

Mám rád váš web. Ale o kdyby ne, tento článek by to změnil. Vtipné, stručné a výstižné. V této pochvalné diskusím mám jedno ALE.
Vtipné, stručné, výstižné, ale bohužel pravdivé.
Díky za takové neotřelé články. :-)

reagovat
Skipper
28. srpna 2018, 17:50
1

Nikdy jsem se nad tím nezamýšlel, ale je to
tak. Vzápětí to potvrdila reklama pod článkem na nějaké SUV od Hyundai. A bylo na něm naprosto všechno. Problém je, že už asi není cesty zpět. Automobilky chrlí to, co lidi kupují. Vem si třeba klasická kupátka. Všem se líbila, ale nikdo je nekupoval. Přitom jako auto na rozvoz dětí do školy to třeba mě naprosto vyhovuje. Nemusím aspoň jezdit ohyzdným MPV/SUV/crossoverem. Jenže průměrný kupujíci to vidí jinak a klasická kupé vymírají. Tu jejich sportovnost se automobilky snaží narvat do jiných kategorií a tady je výsledek.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
28. srpna 2018, 19:44
3

Tohle já osobně považuju za jednu z nejúžasnějších automobilových linií. Ostře řezaná, nizoučká, elegantní, charismatická. To už ale dneska bohužel nikdo nevyrobí.

reagovat
Beny
28. srpna 2018, 20:34
0

Ale jo, jen o kus menší...
A vím to, zase Miata. :-)

-
Komentář upraven 28. 8. 2018, 20:34:44

Vavris Vavrisovic
28. srpna 2018, 20:47
1

To jedno je špičaté, štíhlé a dlouhé, to druhé tlusté a zdrclé...

Jimi
28. srpna 2018, 22:02
1

Nejnovější kandidát na tlusťocha roku...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
28. srpna 2018, 22:06
0

Vavris to trefil přesně. :-)

krab
29. srpna 2018, 00:59
0

Pořád může bejt hůř :) ... letos si ještě k vánocům pár šťastlivců udělá radost fungl novým Morganem Aero GT

beastar
29. srpna 2018, 12:10
2

Jo jo copak klasika:D Ta se nezapře..

Beny
29. srpna 2018, 12:11
0

Furt je to dřevěný?

Autíčkový Jelen
30. srpna 2018, 13:46
0

Tyhle myslím ne, ale ten menší do teď jo :D

beastar
30. srpna 2018, 13:55
0

Chtěl bych se v tom čelně střetnout s plně naloženou 25,5m soupravou.... To je pak rok čim topit.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. srpna 2018, 14:46
0

Beastar: To na obrazku je Morgan? Mne to spis pripada jako Wiesmann.

beastar
30. srpna 2018, 14:50
0

To ti taky připadá naprosto správně.... Nikde sem nepsal, že to je Morgan to bylo jenom v takový volný návaznosti na toho Krabovo Morgana...

Stanley
02. září 2018, 10:53
0

Dokud jsem neviděl v přímém porovnání novou Miatu s Knightriderovou amerikou, myslel jsem, že je Miata placatá a opak bramboru. Není :-)

Vavris Vavrisovic
02. září 2018, 12:42
0

Je... jen musíš jít dvě generace zpátky:

Vavris Vavrisovic
02. září 2018, 12:43
0

V přímém porovnání to pak vynikne ještě o kus více:

Lu
LubomirZ
31. srpna 2018, 23:05
0

doprdele hromy blesky a decka na vas, to potom budete mat ine designove problemy :)

https://secretscotland.files.wordpress.com/2018/02/fiatmultipla.jpg

reagovat