načítám data...

Zetor Forterra HSX140: Úvod do světa agronomie

Zetory jsou v některých zemích světa synonymem pro slovo traktor. No jo, ale já za volantem žádného z nich neseděl…

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Zetor Forterra HSX140: Úvod do světa agronomie

Jednoho dne mi píše David, že nám zařídil exkurzi do světa traktorů. Super, za volantem traktoru jsem ještě nebyl. I když, beztak to nebude tak odlišné, než náklaďák nebo jiné obskurnosti, co jsem si už zkusil. Čekalo mě překvapení. To čekalo i Davida, i když trochu jinak. Jeho do té doby „neprůstřelná“ Suzuki se rozhodla přestat fungovat, a tak se místo traktorem projel autobusem. Domů. Přitom stačilo, aby měl po ruce náhradní pojistku. Třeba to byl důvod, proč už ji prodal…

Ale vrhněme se raději na traktor. Forterra je v nabídce Zetoru druhým největším modelem a dostat ji můžete ve třech variantách. CL, HSX a HD. Před námi stojí prostřední varianta HSX ve své nejvýkonnější verzi 140.

Vzhledem k tomu, že o traktorech toho vím podstatně méně než o termonukleární fúzi, začíná moje dobrodružství technickým výkladem. Otevíráme kapotu a koukáme do „motorového“ prostoru. Hele, něco z toho znám! Motor je umístěn za přední nápravou a vše okolo něj je rozmístěno s ohledem na omezený prostor a také na snadnou údržbu. Oproti autu je tady vše umístěno „nad motorem.“ A také je tady podstatně víc hadic.

Foto: František Čáslavský

Co se motoru týká, je to přeplňovaný naftový čtyřválec s objemem necelých 4,2 litru s označením Stage V. Jeho výkon je 136 koní a maximální točivý moment 606 Nm. Převodovka je reverzační pětistupňová s automatickým třístupňovým násobičem kroutícího momentu s označením PowerShift. Reverzace je elektrohydraulická a říká se jí PowerShuttle. Dohromady to laicky řečeno dává 30 rychlostí, z toho polovinu dopředu a polovinu dozadu. Maximální rychlost je 40 kilometrů za hodinu. Oběma směry.

Obchůzka stroje ale ještě nekončí. Přední náprava je na tomto kuse příplatková, tedy odpružená. A co to nevidí očko mé zvědavé? Dvojité lichoběžníky? Poloosy vedoucí k předním kolům? Ano. Zadek traktoru je ověšen vývody hydrauliky a tříbodovým závěsem pro připojení všelijakého příslušenství. Je tady také vývodový hřídel, který může pohánět navěšenou mechanizaci, ale do toho, co všechno lze na traktor navěsit a ovládat, raději moc nezabrušujeme. Už teď si připadám jak Alenka v říši divů. Stačí mi, že tříbodový závěs je ovládán elektrohydraulicky a nemusí se ovládat z kabiny, ale má svá tlačítka dostupná zezadu traktoru. Šikovné.

Foto: František Čáslavský

No nic, je na čase se přesunout do kabiny. Usedám za volant a sedačka se mnou sjede o několik čísel dolů. Hm, že bych přibral tolik? Ale ne, je to další příplatek, pneumaticky odpružená sedačka. Volant přede mnou, sklo za mnou, co dál? Sedět za volantem Forterry ve mně vyvolává spíše pocit, že sedím ve velínu. Ano, já vím, že to není žádný velký traktor a na našich polích najdeme i podstatně větší stroje. Ale je to přece jen moje poprvé… Po mojí pravé ruce je ovládání tříbodové rozpěry, o které jsem mluvil před chvilkou, ale ještě tu máme ovládací panel světel a také ovládání klimatizace. Ano, klimatizace, kdo by to byl čekal? Já ne, ale společně s výkladem pánů ze Zetoru mi to pomalu začíná dávat smysl. K tomu se ale ještě dostaneme.

Teď je na čase nastartovat a vyrazit na cestu. Nastartovat, to není nic těžkého. Po tom mě ale čeká couvání z otevřené brány. Řadím zpátečku, pouštím spojku a … nic. Traktor si vesele stojí na místě jako by se nechumelilo. „Jó, to se nachytá každej, reverzace je na neutrálu, bez toho nikam nepojedem.“ Ruka mého průvodce sahá po oranžové páčce vlevo za volantem a traktor se sám od sebe rozjede dozadu. Aletaksakrapráce, tohle by se v autě nestalo. Po prvotním překvapení bez větších problémů vycouvávám a šup na cestu. Jedna, dva, tři. Jedu po zpevněné cestě rychlostí, při které by mě předběhl průměrný běžec. Násobič, o stupeň vejš, to ještě necháme chvilku bejt, jo? Potřebuju to trochu vstřebat. Seděl jsem za ovládacími prvky lecčeho, včetně pásy poháněných strojů, ale tohle je nějaké silné. Prvotní výklad o vychytávkách je pryč, naštěstí mám šanci se s nimi seznámit postupně sám. Na první nezpevněné cestě zastavujeme a je mi ukázáno kouzlo reverzace. Stačí mít zařazenou rychlost a můžete kvedlat s velkou oranžovou páčkou dopředu a dozadu. Na displeji na palubní desce se zobrazí, kam máte zařazeno a traktor se sám rozjede. A tam. A zpátky. Hehe.

Foto: František Čáslavský

Tím to ale nekončí. Kromě toho tady máme násobič rychlosti. Ten má tři stupně a funguje (překvapivě) dopředu i dozadu. Znamená to, že můžete jet na zpátečku 40? Ano. Zkoušel jsem to? Ne. I ten funguje pomocí tlačítek, tentokrát na řadící páce. Ta na sobě má ještě jedno. A to je spojka. Stačí jej zmáčknout, přeřadit, pustit a je to. I tady se po vyzkoušení tak trochu zasměju. Vždyť je to sranda. Je tu ale ještě jedna věc, která se mi líbila snad nejvíc. Ruční plyn. Jeho ovládání je opět pod volantem, ta páčka vpravo dole. Nastavíte a jedete. A stačí točit volantem.

Po chvíli mi přišlo, že jezdit s Forterrou je vlastně jednoduché a srandovní. Skoro vše udělá za vás a stačí jen otáčet volantem. Jezdím orat celý den, traktor mám již vychlazen… Vlastně jen sedíte a vezete se po poli. Jenže… Asi jsem nad tím nikdy nepřemýšlel, ale většina uživatelů takového traktoru v něm často sedí dlouho. Třeba 12 hodin, ne-li více, pokud je zrovna období, kdy musí pracovat. Na většinu sklizní a podobně je většinou docela malé časové okno, a tak se musí makat. Pro krysu z laboratoře věc nepředstavitelná. A v té chvíli mi všechny ty ‚zábavné‘ fíčury začaly dávat větší smysl. Nejsou tam proto, abyste se bavili, ale kvůli tomu, aby vám usnadnily život. Aby vám ušetřily nohy od šlapání na tuhou spojku, umožnily více se věnovat třeba tomu, co zrovna dělá nějaká mechanizace, kterou máte připojenou. Oukej, tak takhle má asi fungovat pracovní stroj.

Foto: František Čáslavský

Verdikt

Máte si koupit Zetor Forterra? Vážně jste tady kvůli tomu, protože si nemůžete vybrat mezi John Deerem a Zetorem? V tom případě vám asi nepomůžu. Ale můžu vám říct, že pokud budete mít někdy možnost, tak neváhejte a zkuste si to. Je to zábavné a třeba vám to i otevře nové obzory. Mě začalo zajímat, co všechno by se za Forterru dalo připojit a jak náročné by to bylo ovládat. Ale o tom třeba někdy příště.

Technické údaje:

Motor: Přeplňovaný vznětový čtyřválec 4156 cm3
Výkon: 100,2 kW
Točivý moment: 606,6 Nm 
Převodovka: Pětistupňová manuální, třístupňový násobič PowerShift
Zrychlení 0-100 km/h: Ne 
Provozní hmotnost: 4300 – 5310 kg 

Za exkurzi do světa traktorů děkuji pánům ze Zetoru! A snad někdy příště. Víte, David, on by si to taky rád zkusil…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Safa
27. července 2021, 00:25
1

Konečně pořádná kára, Fernie. Doval to na K&K do Prahy...

reagovat
Avex
27. července 2021, 14:12
0

No doufám že to nepotkám na třímetrový okresce, kde se nedá 10 km předjet

reagovat
Be
Beran
27. července 2021, 16:12
2

Traktor je jeste sranda. Ale ted je obdobi kombajnovych konvoju :-D

Avex
27. července 2021, 17:40
0

bohuzel sem si vsimnul :D

PepaSFI
27. července 2021, 19:44
1

no to právě kombajny jsou v pohodě. Ony sice nejdou předjet a potkávají se taky blbě, což jde vyřešit nějakým místním průjezdem autobusovou zastávkou nebo místní komunikací. Ale zas jich tak moc nejezdí a jedou obvykle někam, takže předjedeš tři a máš pokoj. Horší jsou traktory co někam pendlujou s přívěsama, ty potkáš tam zpátky, furt dlouho do noci. Krmiváře, sračkomety, sběrače slámy, všecko vozy obludných rozměrů, které vůbec nejdou předjet. A taky obludných hmotností. Všichni mají plno keců o přetížených kamionech ale vážil někdy nějakej policajt třínápravový krmivák nacpaný nasečenou travinou nebo sračkomet hovnocuc? Ani náhodou. Ty monstra mají dvojí tonáž. Jedna je ta papírová na silnice, aby se to vešlo do předpisů. Druhá je konstrukční, mimo silnice. Myslíte že to někdo těma sračkama plní o třetinu míň aby splnil předpisy? Když se to pak má potkat na úzký okresce s autobusem nebo s druhým kolegou, tak to samozřejmě rozjezdí krajnice. A moc príma je jak ty třínápravové podvozky jedou zatáčkama a křižovatkama. To kolikrát lítají kusy asfaltu na všechny strany. To nejsou vyjetý koleje, to jsou brázdy.

Adam Forman
28. července 2021, 06:43
1

Období zemědělské činnosti si dvojnásob užívají řidiči kabrioletů. Po každém průjezdu vesnicí si pak člověk vysype slámu z vlasů, vyhází řepu z interiéru a rozjede se co nejrychleji, aby vyhnal smrad hnoje a močky :-D

STANLI
27. července 2021, 23:06
0

Koukám že od dob mého amatérského ježdění s Crystalem (cca týden v kuse a 15 let zpět) se toho hodně změnilo :D ale 40km/h na rozjezdeny louce byla sranda i s ním :D

reagovat
Adam Forman
28. července 2021, 06:44
2

Mě jednou Krystal málem dohnal na louce. Jel jsem jak rychle jsem se odvážil v Buchance a ta věc se furt přibližovala!

RBMK
02. srpna 2021, 20:40
0

Zábavně napsáno, potěšilo. Díky!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem