načítám data...

Zakázané ovoce: modely Mitsubishi, které nikdy neopustily Japonsko

Aut, která si Japonci nechali jen pro sebe, je nespočet. Pojďme si představit ty nejzajímavější z nich.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Mitsubishi je šestou největší japonskou automobilkou s historií výroby aut sahající až do roku 1917, kdy představila Mitsubishi Model A, první sériově vyráběný japonský automobil. On to byl teda spíš jen přeznačkovaný Fiat Tipo 3, ale díky ruční výrobě šlo o značně dražší auto než importované vozy z Evropy nebo USA, a tak po pár letech výroba skončila s dvaadvacátým vyrobeným kusem. V roce 1937 Mitsubishi představilo první japonský vůz s pohonem všech kol, Mitsubishi PX33, prototyp sedanu pro armádu. Po válce se Mitsubishi etablovalo jako výrobce levných vozů, které až na pár výjimek nebyly ničím extra výjimečné. Ty nejzajímavější vozy, které Mitsubishi vyrábělo pouze pro svůj domácí trh, si tak dnes představíme.

Mitsubishi Debonair AMG

Foto: Mitsubishi

Jeden z prvních japonských luxusních sedanů a vlajková loď značky, Debonair nebyl úplně prodejní hit, jako spíše doplněk nabídky Mitsubishi. Ve druhé generaci, která přišla v roce 1986, až po dlouhých 22 letech od představení původního modelu, se Mitsubishi pokusilo prodejnost modelu navýšit. Přechodem na pohon předních kol pro zvětšení vnitřního prostoru a nabídkou šestiválcových motorů s výkonem až 210 koní se Debonair stal relativně konkurenceschopným a prodeje nebyly úplně špatné.

Foto: Mitsubishi

O rok později byla představena verze Debonair V 3000 Royal AMG. Pokud máte německého úpravce spojeného s Mercedesem, tak vězte, že tomu tak nebylo vždy a AMG se věnovalo i jiným značkám. Jestli však čekáte, že Debonair byl rychlý…nebyl. Pod kapotu se Němci ani nepodívali, za to však na umírněný sedan hodili ostře řezaný bodykit, křídlo, jiná kola a dovnitř se zabydlel speciální čtyřramenný volant.

Foto: Mitsubishi

To vše za velmi tučný příplatek oproti standardnímu modelu. Jak by se dalo čekat, nejednalo se o prodejní trhák, a Debonair AMG je dnes velice vzácné najít na prodej. 

Mitsubishi FTO

Foto: Mitsubishi

Navržen jako nástupce modelu Mitsubishi Starion, FTO bylo sportovní kupé s pohonem předních kol a nabídkou čtyř až šestiválcových motorů s výkonem 125 až 200 koní a možností volby mezi pětistupňovým manuálem nebo čtyřstupňovou (pětistupňovou po faceliftu) automatickou převodovkou. Jeho název FTO znamená "Fresh Touring Origination" a měl být pro ty, kteří ještě nedosáhnou na plnohodnotné GTO, které se vyváželo do celého světa, narozdíl od FTO, které zůstalo oficiálně pouze na japonském trhu.

Foto: Mitsubishi

Prodeje FTO nebyly úplně nejhorší v počátku, auto dokonce vyhrálo v letech 1994 a 1995 japonskou anketu Auto roku, ale po faceliftu v roce 1997 už to tak slavné nebylo a tak pro odbyt začal být model šedě importován i mimo Japonsko, zejména na Nový Zéland a do Austrálie, ale i do Anglie, takže je občas možné FTO potkat i u nás.  

Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon

Foto: Mitsubishi

Nelze vynechat samozřejmě legendární Lancer Evolution. První tři generace (nebo spíše iterace, tolik rozdílů mezi generacemi u Eva nebylo, jak už naznačuje název Evolution) byly sice prodávané pouze na domácím japonském trhu, ale nejzajímavější pro nás, národ chalupářů a vyznavačů převážení vzduchu, je rozhodně Evo IX Wagon. Tradičně bylo Evo vždycky sedan, ale pro svůj domácí trh si Mitsubishi připravilo v deváté generaci i verzi kombi.

Foto: Mitsubishi

Jako u sedanu, i zde byl dvoulitrový čtyřválec 4G63, jehož 291 koní přenášela na všechna čtyři kola buď šestistupňová manuální, nebo pětistupňová automatická převodovka. Stejně jako sedan, i kombík má aktivní středový diferenciál, ale není vybaven systémem Active Yaw Control pro lepší ovladatelnost, avšak díky lepšímu vyvážení váhy u kombíku (více váhy na zadní nápravě) zde údajně není tolik cítit potřeba po takovém systému. Oproti standardnímu kombíku byla verze Evolution vylepšena mnoha vyztuženími šasi, podvozkem Bilstein a brzdami Brembo.

Foto: Mitsubishi

Zajímavým detailem jsou sedačky, které nemají tak výrazné boční vedení jako Evo sedan pro lepší nastupování. Mitsubishi těchto kombíků vyrobilo pouze necelé tři tisíce, jde tak o opravdovou vzácnost a potkat nějaké v Evropě je skoro nereálné.

 

Mitsubishi RVR Open Gear

Foto: Wikipedia
Kompaktní MPV známe i u nás, RVR se v Evropě prodával jako Space Runner. Co ale neznáme v našich končinách jsou verze Open Gear a Hyper Sports Gear. Druhý jmenovaný, jak už název napovídá, byl zacílený na tatínky od rodin, kteří chtěli trochu schopnější MPV, Sports Gear byl obalený výraznějším bodykitem, ale neztrácel ani pod kapotou – 230-250 koní zajišťoval motor 4G63 známý z Eva či Galantu VR-4, jehož pohon všech kol si také převzal.

Foto: Mitsubishi

Z mého pohledu zajímavější je však Open Gear. Chcete vítr ve vlasech, ale zároveň potřebujete něco prostornějšího? A co třeba MPV s posuvnou střechou? Open Gear mohl být také vybaven motorem 4G63. Oproti standardnímu RVR, který měl posuvnou druhou řadu dveří, byl Open Gear pouze dvoudvéřový, ale praktickou zadní lavici si ponechal. V další generaci modelu již tento zajímavý mix targy a MPV nebyl vyráběn a tak se jedná dnes o celkem vzácné auto. Jak střecha funguje se můžete podívat zde, nebo zde můžete shlédnout i bizarní reklamu.

Mitsubishi Minicab Bravo

Foto: Mitsubishi

malé kei dodávky či valníky vyrábí Mitsubishi pod názvem Minicab, jehož pátá generace přišla v roce 1991 a přinesla odtrhnutí osobních dodávek do samostatného modelu, Bravo, který měl lehce odlišné detaily exteriéru, zejména jiný tvar světel. 

Foto: Mitsubishi

Bravo tedy bylo vybaveno motory s výkonem od 40 do 64 koní, které poháněly buď přední nápravu, nebo všechna čtyři kola. Nejzajímavějším prvkem výbavy byla bezpochyby prosklená posuvná střecha, tzv. Super Aero Roof, ale byla též možnost mít otáčecí přední sedačky či podsvícené a zajížděcí schůdky pro zadní pasažéry. 

Foto: Mitsubishi

V roce 1997, dva roky před příchodem další generace, naskočilo Mitsubishi na moderní vlnu retra s modelem Bravo Route 66, který měl pozměněné prvky exteriéru připomínající vozy ze 60. a 70. let. Oproti standardnímu Bravu se jinak než exteriérem nelišil.

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
04. dubna 2023, 11:52
0

Evo wagon jsem potkal v Polsku cestou z dovolený, Poláci se tehdy přesouvali na nějakej JAPfest nebo jak se ten sraz jmenuje. Na parkovišti spousta krasnejch aut ale tenhle kombík byl asi největší exot. Taky si dal někdo práci, a byl prekopanej na LHD. Obchazel jsem ho dokud po mě nezačali chlapci blbě koukat.
Jinak za mě je z výběru top asi to RVR. To je fakt srandovní auto :))

reagovat
Je
Jetel
04. dubna 2023, 17:02
1

Minimálně jedno Evo Wagon je i v Česku -

Opelfahrt
06. dubna 2023, 11:27
0

Aha, tohle video jsem viděl a po přečtení článku si říkal: vždyť jsem to už v Česku viděl – takže jenom online :-)

wdave_t
04. dubna 2023, 14:25
2

Já jsem se nedávno dozvěděl o existenci Pajero Evolution, to je taky správný psycho :D

reagovat
Marek Brunner
04. dubna 2023, 16:09
1

A to jsem žil v domnění, že to není dostatečně neznámý pro tenhle seznam :)

Ha
Habakukk
06. dubna 2023, 07:26
0

Každý fanda dálkových rally to snad musí znát.................

beastar
06. dubna 2023, 13:35
0

Nejsem fanda dárkových rallye ani Mitsubishi ani offroadu. A znám to dokonce sem to někde kdysi dostal i jako model v těch týmových rally barvách. Myslím že to byl Dakar.

ro
rock
04. dubna 2023, 15:51
0

Za mne Galant GTO ze sedmdesátých.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem