načítám data...

Vyvraceč kmenových mouder

21. března 2021, 20:47 34 komentářů Jan Machač Editorial

Dovolte mi zaplnit šeď karanténou stižené neděle suchým konstatováním faktů. Nerad bych, abychom se na internetu i nadále takto mýlili...

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Jsem stižen matematikou a může za to RNDr. Chmela, zdravím Gymnázium Volgograd. Už od té doby, co jsem se hádal na internetu o bicyklech mě vždycky vytáčeli lidé, kteří jen opakovali poučky a hlásali hesla bez hlubšího pochopení principů. Tehdá, když přicházelo odpružení do kol, se dokonce prodávaly věci "tlumené vzduchem", no i já se nechal nachytat. Samozřejmě, že se mi nevyhýbaly kixy v pochopení a jedno vzduchové "tlumení" jsem si i osahal za své peníze. 

Ale to mě ještě více utvrdilo v tom, že mluvit o těch pár fyzikálních veličinách, které hýbou světem tak, aby to bylo jasné, a aby pojmy odpovídaly, má něco do sebe. A přestal věřit marketingu (čest výjimkám!). Když jsem pak přičichnul k autům, koukal jsem. A nechápal. A některé bludy dokonce žijí dodnes! Neodvál je ani desátý redesign auto.cz, stále se s nimi potkávám. Pojďme si tedy promluvit o tom, co mi pije krev.

foto: Tiia Monto, wikimedia commons

Turbolag

Prodleva předtím, než zabere turbo. Palce u nohou se mi křiví, když čtu, kterak autor-hodnotitel celou věc nakonec popíše, že turbolag je jen do třeba tří tisíc otáček. To pak jako neni? Nebo to mám spíš chápat tak, že autor-hodnotitel to bere takovým tím "sem na to dusnul ne, to začalo hrabat ve třech tisicach, tož tam asi konči henten turbolag".

Spolu s mým spolužákem Radunem se mi chce zvolat "VA FIX!".

Turbolag je přeci terminus technikus pro prodlevu mezi tím, kdy sešlápnu plyn, a kdy dostanu plný výkon, tak kde je problém? No v tom, že jaksi… Jde o onu reakci mezi "není žádný tlak a my točíme X" až po "plný tlak za X sekund". Všímáte si, že se to měří časem? Jde o to, jak dokáže motormanagement poprat s náhlou změnou požadavků na výkon, které pocházejí od řidiče. 

Z informace, že turbolag je jen do tří tisíc se tedy dozvídám zhruba to samé, jako z informace, že pravá ruka je ta, která má palec vlevo.

Já chápu, že to svádí, více roztočený motor má více energie, která se dá přesměrovat a nafoukne se rychleji, otáčky mají význam, ale moje prapodivně zakousnutá mysl by byla ráda, kdybych už nikdy žádný podobný konstrukt nečetl. Pojďme považovat turbolag jen za jednu z věcí, která ovlivňuje reakci na plyn, ok? 

Je to jen o tom, jak rychle se autu podaří vytvořit tlak výfukových plynů, roztočit turbo a natlakovat motor. A neměří se to v otáčkách za minutu ;-)

foto: Sémhur, wikimedia commons

Točák a výkon

Já vím, evergreen. I když je to tak jednoduché: Točák krát otáčky je výkon. Jednoduše řečeno, pokud vám někdo bude machrovat jen velikostí točivého momentu, neříká vám v podstatě nic, co si můžete představit. Věty typu "on sice nemá výkon, ale má točák, takže ten kopec vyjede" sice tak nějak popisují pocity z "placatého" motoru, ale z pohledu použitých pojmů a fyziky je to nesmysl.

Točivý moment je holt jen jakou silou něco točí tyčkou. Uvědomme si ale, že za tím točivým momentem motoru je ještě celá plejáda převodů. A to i kdyby tam byla jen jednostupňová převodovka elektromotoru. Srovnávat točivý moment elektromotorů v Tesle a jakéhokoli spalovacího motoru je jednoduše stejné, jako srovnávat světlomety tak, že se spočítá počet jejich čoček. Jo, je to exaktní číslo ale jako co s tím.

Jak rád bych vám ke každému testu přiložil graf průběhu výkonu motoru. To je totiž to jediné, co vás zajímá. V jakých otáčkách to jak táhne. Ano, hezký český kroutící moment raných turbodieselů otočil do té doby zažité pravidlo o tom, že se motor musí točit, ale je to jen jedna ze složek vašeho pocitu z motoru. Spolu s reakcí na plyn a turbodírou, kdy "se to najednou rozjede", pak může mít uhranutý řidič pocit, že auto táhne vocpoda a radovat se. Je to ale prostě jen o tom, kolik výkonu jde kdy na kola a jak to na člověka působí. Nafukovací motory jsou strašidelně nepraktické, ale umí zatahat za srdíčko. Točivý moment může indikovat charakter motoru, ale je to takové trošku hausnumero samo o sobě.

Tak. A ještě dodám, že i ty písničky o tom, že honda táhnoucí od šesti do osmi má pružnější motor, než diesel táhnoucí od tří do čtyř. Mno. Podělte si ty zlomky a uvidíte sami ;-)

Je to o poměru využitelných otáček, takže pokud zde má diesel 1/4 otáček, kde táhne a honda taky, tak pak máme co? Remízu máme. Jasně, že ta Honda zní líp a je to s ní větší sranda, ale chvalme ji za tohle, ne za číslo, které není až-tak-zajímavé.

foto: Gwafton, wikimedia commons

Výkon a točivý moment na kolech

A nakonec jsem si nechal svůj tenký led. Nedávno jsem se musel přiznat k tomu, že jsem se mýlil na internetu a tak mne to vzalo, že jsem sepsal celou tuto filipiku. S těma PR věcma kolem čtyřkolek je to totiž ošemetné. Pokud čtete, že automobil má sice primárně hnanou jednu z náprav, ale umí poslat 100% točivého momentu na tu druhou, může se zdát, že třeba je tam diferenciál, že? Není. Ta Audinka neumí hrabat zadníma kolečkama. Ona jen umí zcela sevřít spojku mezi nápravama. Takže když jsou přední kola ve vzduchu, zadní můžou gumovat. Přední kola však nesmíte brzdit, protože to byste sebrali točák zezadu. 

Zašmodrchané?

Je to jen proto, že to číslo zní dobře. 100% točivého momentu je prostě 100% síly a to vám uzavřená spojka klidně dopřeje. Museli bychom mluvit o výkonu, abychom mohli garantovat, že se přitom netočí naprázdno i přední kola. Víte také, že ten nejobyčejnější diferák navíc umí dělit výkon vždy přesně 50/50? Zní to divně? Je to pravda, výkon tady totiž jde jak na to kolo točící se na ledě, tak na to kolo, které jen mírně tahá za asfalt. Jen holt je ten výkon spotřebován na výrobu vody z ledu.

 

Takže až budete číst nějaká srdnatá vyjádření, dejte si bacha na termity.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
22. března 2021, 02:37
0

Asi by se dalo najít ještě pár dalších menších věcí, bohužel si nepíšu seznam a zrovna si na nic nevzpomenu.
Každopádně výkon a moment motoru a momenty na kolech u různých typů diferenciálů jsou s velkým odstupem asi největší evergreeny.

Těch vyjádření ve smyslu, už si to ani pořádně nepamatuji, že "že motor má dobrý nástup výkonu, ale hlavně točivého momentu", už jsem četl tolik...

S pohonem čtyř kol je to ošemetné, tam jsou mnohdy zavádějící i oficiální marketingové materiály automobilek. Často je to i kvůli tomu, že ta různá rozdělení mezi přední a zadní nápravu nedávají smysl, podobně jako u toho příkladu s Audi. Pokud tam není otevřený diferenciál, tak to rozdělení momentů v zásadě nikdy není fixní a ta udávaná hodnota rozdělení platí jen tehdy, když to auto jede rovně po asfaltu s dostatkem trakce, ale o chování toho systému to neřekne absolutně nic. Na to prostě člověk musí vědět, co tam je za typy diferenciálů/spojek a případně jak jsou řízené, pokud je v tom nějaká elektronika.

reagovat
Moctezuma
22. března 2021, 05:14
2

Mezi další kmenové moudra patří např. otázka: Jaký máš obsah motoru? A kolik to má najeto na tachometru? Odometr je v češtině asi sprosté slovo a tachometr modla, pakliže není stočený :)

reagovat
Irwinek
22. března 2021, 07:30
0

No tvl, tohle mi po ránu nedělej, abych musel začít myslet.
Je pondělí, beru na vědomí jen standartní zprávy typu :" lockdown, dvě roušky + respirátor, zákaz cesty do práce přes dálnici atd "
Nikde jsi nezmínil fakt, že když máš velký obsah, automaticky máš velkou spotřebu :-D

reagovat
František Čáslavský
22. března 2021, 08:04
0

To totiž vůbec není pravda. Slon bere na dálky osm litrů. Po městě 11. :-)

Irwinek
22. března 2021, 12:37
0

hmm, ale mě to říkal každý, koho jsem potkal :-(
Věty typu " ty vole, to Tě sežere" jsem slyšel už při koupi 2,2l :-( - spotřeba byla okolo 8, ve městě 9, natožpak volvo s 2,5 -t o už jsem spáchal ekonomickou sebevraždu, ale mimo 9 a po městě 10, naproti tomu fabie 1,2 klidně dokáže jet venku za 10 a po městě i za 13 :-D

BigBen
22. března 2021, 08:44
4

A já zase šlápnu do vosího hnízda :-) Mě točí termín točivý moment, protože je to krouticí moment. Vždycky strojaři řešili kroutící moment, protože to je ten moment, kterej vám ukroutí hřídel když ji blbě ve výpočtu spočítáte. Bohužel, většina národa asi nikdy netušila, že taková jednotak je. Takže aby se automobilismus přiblížil lidovému člověk tak se z toho si stal točivý moment aby si ho lidi dokázali lépe představit :-)

reagovat
Morec
22. března 2021, 08:52
1

Jo tahá to za oči. Když už je článek o přesnosti a správnosti, tak používat jednotku odvozenou od soustavy SI.

bkralik
22. března 2021, 08:52
2

No vidíš, a třeba wikipedie říká že "kroutící moment" je špatněji než "točivý moment" - https://cs.wikipedia.org/wiki/To%C4%8Div%C3%BD_moment
Já bych to moc nehrotil, důležité je to slovířko "moment"...

Morec
22. března 2021, 08:54
0

Sotva jsem to dopsal, tak sem na to taky koukal...hrome !

BigBen
22. března 2021, 08:56
0

To každopádně. "Otík není hloupej, doktor říkal, že je momentálně zaostalej."

BigBen
22. března 2021, 08:59
1

to Morec: Mě to taky hlava nebere. Mě připadá že kroutící moment musel někomu něco udělat, protože se o něm přestává psát :-)

BigBen
22. března 2021, 09:07
2
Jan Machač
22. března 2021, 10:04
0

HA! Skutečné informace a zpětný feedback na autíčkáři! Dík. Tohle jsem netušil ani já...

MB
MBMB
22. března 2021, 10:20
8

Tak o tom už jsme tu jednou diskutovali... korektní název je “moment síly” (jsou totiž i momenty jiných veličin). Přívlastky jako točivý, kroutící, ohybový apod. už jsou jen jazykové prostředky, jak vyjádřit, jak ten moment na dané těleso působí.

Černá Vovce
22. března 2021, 09:34
-1

Jednoduše řečeno. Turbo lag je čas, než se plně natlakuje turbo a zabere. Hlavně teda po přeřazení že

k tomu kroutící moment vs. výkon. rád říká laikům říkám, že kroutící moment je to, co tě při rozjezdu zaráží do sedačky a výkon je to, co ti pomáhá prorážet vzduch ve velkých rychlostech

reagovat
MB
MBMB
22. března 2021, 10:25
0

To mi taky přijde zavádějící. Do sedačky sice zaráží moment, ale moment na kolech, nikoliv. Jinými slovy, nejvíc mě to v dané rychlosti bude tlačit do sedačky při nejvyšším výkonu motoru. Kdybych přeřadil na vyšší stupeň, tak si sice zvýším moment na hřídeli motoru, ale snížím ten na kolech kvůli jinému převodovému poměru, čili ve výsledku budu zrychlovat méně.

ransom
24. března 2021, 19:58
1

Do sedačky tě nezaráží ani moment ani výkon, ale zrychlení. Zrychlení hmotného tělesa je ekvivalentní přírůstku kinetické energie v čase. Je proto důsledkem výkonu (energie dodaná za časový úsek). Moment je jednou složkou mechanického výkonu (druhou jsou otáčky).
To je fyzika prvního ročníku střední školy. Bohužel až příliš často potkávám i strojní inženýry, co mají v elementární fyzice hokej.

beastar
22. března 2021, 09:51
3

Obsah asi v pohodě. Jen prostě pane redaktore Jene já váš slovosled prostě nechápu. Je to takový neustálý chrlič myšlenek občas je v tom tečka. Ne na moc dlouho. Prostě forma je na mě moc složitá. Asi bych měl strávit taky nějaký čas na K-Paxu.

Krouťák rulez. Hlavně to musí táhnout wodspoda.

reagovat
Jan Machač
22. března 2021, 10:15
0

já to vždycky tak nějak shrnu třemi slovy, nikdo to nechápe a pak se to snažím nějak zlidštit a ne vždy se to povede. Dík za info, zamakám na pochopitelnosti sdělení. ;-)

beastar
22. března 2021, 12:50
0

Já to taky nemyslím absolutně ofensivně. Fakt jako chápu co tam píšeš. Ovšem ty různé myšlenkové pochody a jakoby avanti toho textu. Nevím no:D Romány s takovou formou by po flašce bourbonu a lsd měli úspěch. Příklad co myslím... -

*Jakože zdá se že lidé myšleno vážně ti lidé od aut zejména pak tito. Co tamhle často tvrdí že točivý moment pardon toliko jmenován není. Lépe by se hodilo říkat kroutící moment to ale oni chapou jen málo.. Wuut:)) TJ pro příklad.

sp
spooon
22. března 2021, 19:20
2

A já zas Jeníkův style miluju. Ani, je to trochu něco mimo proud, občas to i vypadá jako generátor náhodných slov, ale smysl tam vždy najdu a naopak kvituju zajímavý podání.

MF
Martin Felix
27. března 2021, 12:56
1

Tedy tenhle komentář od někoho, kdo tak zatvrzele sabotuje pravopis a především čárky ve větě, mne docela překvapil.

sp
spooon
27. března 2021, 22:00
0

Když člověka něco baví, tak to nemusí perfektně ovládat. Češtinu sem nikdy neměl rád a nešla mi, taky sem šel na technickou školu. Holt každý umí něco.

MB
MBMB
28. března 2021, 04:46
1

spooon: S ohledem na korektní používání čárek bych tipoval, že ten komentář byl adresován někomu jinému. ;)

beastar
28. března 2021, 17:15
0

To bylo na mě. Za A. nejsem tu redaktor, za B. už sem to tu vysvětloval fakt tu nejsem na hodině čj a nemám čas se s tím na telefonu jebat.. 70% času. Za C. mi jde o obsah a gramatiku jsem neřešil ani u Honzy pokud vím. Ono je to těžké když právě dementi tady (biť někteří snad i s VŠ vzděláním) nechápou často banální věty. Čárka nečárka a ohání se zbytečně gramatikou apod. Já psal o významu a slovosledu. Že to nechápu. To ale pane Martine pochopíte až bude umět víc jazyků než česky, třeba. Nebo třeba budete přemýšlet hlavou.

PepaSFI
22. března 2021, 18:43
1

napadlo mě taky něco. Často je slyšet hláška "kdy sepne turbo". Nesepne. V turbodmychadle se nic nespíná, ono se točí pořád. Jen do určitých otáček jaksi netlačí ale nemůže za to žádný spínač ale fyzikální princip. Například Rootsův kompresor nebo jeho odvozeniny pracuje objemově. Rotory tvoří komůrky které nesou určitou dávku vzduchu a ta se z toho na konci vytlačí. Je pořád stejná v jakýchkoliv otáčkách, jen ve vyšších jich z toho vyleze víc. Turbodmychadlo pracuje aerodynamicky, vrtulka honí vzduch. V malých otáčkách ho honí jen tak dokola, vzduch před lopatkama uhýbá. Když rychlost lopatek vzroste, vzduch už nestačí uhýbat a je tlačen. A ten nárůst může být dost výrazný. A to souvisí s tím turbolagem což je prodleva než se turbo roztočí na účinné otáčky a natlačí dost vzduchu na to aby se to ukázalo na výkonu.
A naftoví jehovisti v nejlepších časech tomu říkali zátah vodspoda. Tlápnout na plyn u podtočenýho motoru, kredence se kácí, popelnice padají, permoníci kutají saze, to očekávání až to přijde, glglggl chrochty chrochty ratata čuňata brrrrrr a najednou je to tady! Vono to zrychluje! Asi tak ve chvíli kdy atmo benzin by už dávno tramtadadá cválal křížem krážem vstříc vycházejícímu slunci. A ten ropák vlastně skoro taky kdyby majitel nebyl blb a jel s tím normálně.
Ale typicky se turbolag hodnotí jako zpožděný náběh výkonu který obtěžuje hlavně při přeřadění. A s otáčkama to má společné jen to, že když si tam podržím trochu meziplynu, turbo se tolik nezpomalí a rychleji naběhne.

reagovat
CZmisak
23. března 2021, 08:47
0

Mno, ne úplně, i turbo má svou regulaci (buď obtokem nebo naklápěním lopatek). A když nechceš, aby tlačilo, tak ten stav navodíš (a obvykle se tak děje právě v závislosti na otáčkách). A právě narozdíl od kompresoru, turbo netlačí pořád.

CZmisak
23. března 2021, 09:28
0

... ale můžeš (dneska už) řídit kdy tlačí elektronicky a ne jen podle tlaku na vstupu (minimálně pro obtok). Proto bych to spínání turba zrovna úplně neodsuzoval, ona elektronickou regulaci turba používala už 1. generace ORS.

PepaSFI
23. března 2021, 14:54
0

Jenže on se ten výraz "sepne turbo" používá pro ten moment kdy turbo začne dávat tlak a projeví se to na výkonu, ne pro regulaci. O té většina uživatelů vůbec neví, dozví se o ní až to přestane fungovat. A zase, nic se nespíná, je to regulace která pracuje plynule.

CZmisak
23. března 2021, 16:44
-1

Jasně, to beru, šlo mi jen o to, že se tam nic nespíná a ten rozdíl rootsův kompresor a turbocharger.
Ale spíš by mě zajímalo, jestli se vypnutí regulací používá třeba v nízkých otáčkách, to jsem už nikde nenašel.

RRRampapapa
25. března 2021, 00:35
0

Míchají se tady 2 věci dohromady a přijde mi, že autor tomu moc nepomohl. V češtině se používá pojem prodleva turbodmychadla a to pro oba provozní stavy - jak dlouho trvá, než motor dodá potřebné množství výfukových plynů turbíně, která začne konat práci a dodá energii kompresoru, který pak stlačí vzduch, do motoru se ho dostane více (spolu s palivem), tím vzroste množství energie uvolněné během spalování (síla na píst, točivý moment x otáčky = výkon) a samozřejmě motor tím pádem dodá turbíně víc výfukových plynů a ta už nemusí čekat na motor. Samozřejmě kolik motorem proteče vzduchu závisí na otáčkách a magie okolo různých technologií turbodmychadel mají za cíl dosáhnout požadovaného plnícího tlaku při co nejnižších otáčkách motoru a přitom neudělat motoru "špunt" v těch vysokých. Druhý provozní stav je kdy turbína koná práci a my měříme jen prodlevu mezi požadavkem na výkon a dosažením hodnoty. První je v angličtině boost threshold, to druhé turbolag. Jednoduše a dobře je to popsané v tomhle videu:

PepaSFI
25. března 2021, 17:46
2

jo, to máš samozřejmě pravdu, ovšem v praxi ty dva jevy nikdo nerozlišuje a na poli kmenových mouder už vůbec ne, takže jsme přesně v tématu :-)

To naladění turba, dnes už to je trošku jinak. Sportovní jízda, gradace výkonu a projev ve vysokých otáčkách je fuj. Turba se ladí aby dávala tlak od co nejnižších otáček, reguluje se to elektronicky na co nejplošší křivku a jak to potáhne v 6 tisících se nikdy nikdo nedoví protože indikátor řadění začne vejskat v tak nízkých otáčkách, že kdyby šel kolem konstruktér té věci, tak motor vyskočí a umlátí ho setrvačníkem. S automatickou převodovkou nápodobně.

af
afro-r1
23. března 2021, 09:22
-2

Podobne hloupe zazity vyraz je traction control coby kontrola trakce.
(ridit - control, kontrolovat - check)

reagovat
gramo
23. března 2021, 16:30
-1

S turbem jsem toho zas tolik nenajel, ale když s tím jedu tak, aby otáčky nepadaly pod dejme tomu ty 3000, tak si nějakého turbolagu fakt ani nevšimnu -- takhle bych rozuměl tomu, že turbolag je jen do 3000.
-
Komentář upraven 23. 3. 2021, 16:32:28

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem