Jezdit do Ostravy Camarem v zimě je sice sranda, ale je v něm rachot, drncá to a bolí z toho člověk. Takže jsem vyměkl a v redakci se přiznal, že jsem tu poslední Fabii ještě neměl. Kubajs se smál, že je čtyřválcová a že se mi to bude líbit, a já nevěděl, co čekat od auta, které bylo vždy tak nějak spoře konzervativní, ale teď má na boku kapličky přístrojů obrovské FABIA. To mi záhadným způsobem připomíná nápisy na teniskách.
Tak jsem si napochodoval pro automobil a chystal se odjet. Automat, DSG, motor čtyři válce, asi turbo, Monte Carlo. Vyjel jsem z garáží a prodíral se ke křižovatce. Auto šlo z nulové rychlosti mile za plynem. Jakmile se cesta uvolnila a předpisy dovolily, tak jsem si na to trošku šlápnul, auto svižně podřadilo o stupeň a mile přirozeně zrychlovalo.
"To je nějaký divný, furt na ty převodovky nadávám a teď todle, to budu za blba," hnalo se mi hlavou…
Zároveň jsem si říkal, co v tom asi bude za motor, když už jsem ten žurnalista a měl bych to vědět. Turbený čtyřválec může být jen 1.5 TSI nebo něco tak, od VW. Ano, motor, kterému se žertovně přezdívá "litr a půl ničeho". Je sice silný a pohodlný na obsluhu, ale humoru se od něj nedočkáte.
Jenže Fabia je pořád relativně lehké auto, proto tenhle nafouknutý čtyřválec nemá problem s ní uhánět hezky svižně i na půl plynu a tím pádem ani ta převodovka nemusí tolik řadit, a celé je to tak nějak lepší. Jasně, i s litrem se dá jezdit, ale tady je to více v klidu. Navíc do Ostravy pojedu přes hory, že.
Vícestupňové automaty v autech se slabšími motory mě tak trošku dráždí. Jezdím s tím vždycky hlava nehlava a v podstatě nikdy nereguluju motor, jen samotné několikanásobné podřazování. Motor je v podstatě pořád v plném zápřahu, šaltr má miliardu převodů, pořád řadí a ekologie má radost z efektivity. Mě na tom dráždí i pár maličkostí, jako jsou prodlevy nebo propady výkonu při řazení, a pak také těžká predikce toho, co se zrovna bude dít, protože samozřejmě mohutnost podřazení je závislá i na rychlosti stlačení pedálu, ne jen na jeho pozici. U slabých aut to znamená podivný trhavý pohyb, protože vše je v "červeným". U silného auta zase bojuji s věčným ubíráním plynu v momentě, kdy se to nadechne trošku moc. Na druhou stranu já mám divný vkus, tak je to jedno.
Navíc čtyřválcová Fabia ničím takovým v běžném provozu netrpí. Motor je dostatečně silný, aby se nejezdilo na plný plyn, a dostatečně "placatý", aby nečekaně necukal. A zcela to mění charakter auta. Byl jsem klidnější a vůbec mi nevadilo, že má auto pruhy a je závodní. Jen jsem tak jezdil.
Při delších cestách po rozbitých okreskách mi dokonce přišlo, že se malá škodovka chová přesně tak, jak bych čekal. Váha je jasně na předních kolech, auto je stabilní, lehké řízení je přesné, kola do děr zapadají s dusáním a jede se. Fabia přímo vybízí k plynulé jízdě i tím, že je za všech okolností bezpečná, předvídatelná a rozevlátosti se u ní nedočkáte.
Jinak je vevnitř vozidla fajnově načervenalý interier plný drobných ozdůbek a světel, tak jak se to ve třídě malých vozů s proužky patří. Musím uznat, že mi až na tvrdší sedák, což je spíš mým hrbem, nic na omak nevadilo. Volant je prima, má dokonce ony nové ovládací viklací soudečky jako v Octavii a ani mi nevadí, že je pohmatem jasné, jak jsou jeho spodní paprsky falešné.
Dokonce ani s palubním systémem jsem příliš nebojoval. Jako správně konzervativní zákazník jsem při svižné ale klidné jízdě krajinou poslouchal Radiožurnál a zprávy z války. Zadní výplně dveří sice nemají stejně kvalitní materiály jako ty přední, ale komu by se chtělo utrácet za něco, co buďto nikdo nepoužije, nebo malé dítě utrhne a začne žužlat. Je vidět, že se sem tam muselo šetřit, ale oproti minulé generaci je pocit z interiéru prostě lepší. Možná více směrem ke kolotoči, ale to nevadí.
Co mi vadilo, byly malé věci, které asi fakt neumím ovládat. Kupříkladu ostřikovač čelního skla. Páčka se musí držet dlouho, aby se pak stalo:
1) rozjede se stěrač po suchém sklu a ostřikují se světlomety,
2) stěrač pokračuje a voda poprvé stříká na čelní sklo,
3) pouštím páčku,
4) voda ještě chvilku spíše teče, aby pak stěrače zajely a auto ještě jednou ostříklo světlomety.
Takže vodu pak obtékající vzduch zanese na právě setřené čelní sklo. Jsem přesvědčen, že ten postup je naprogramovaný tak, jak je naprogramovaný, z nějakého důvodu, jen jej asi fakt nenacházím.
Ale jinak musím konstatovat, že se dlouhá cesta v malém voze opět obešla bez nějakých větších útrap. Fabia si nechá palubní asistenty popřepínat tak, aby se starý člověk nelekal, a jede se do dáli. Musím zopakovat, že motor je tak akorát na můj styl dlouhých přesunů a právě projev motoru, který není na hraně a nevynucuje si tak časté řazení, ve mně ten dojem jaksi dominoval.
Verdikt
Čtyřválcová Fabia je takové malé skromné GT, vyzkoušel jsem to za vás. Motor s převodovkou tohoto typu a koncernu zde chválím asi poprvé. Kupujte, než… Já nevím, něco se jistě stane.
Technické údaje
- Motor: Přímovstřikový čtyřválec, 1,5 litru, 110 kW v 5000 – 6000 ot/min, 250 Nm mezi 1500 a 3500 ot/min
- Převodovka: Sedmistupňová DSG
- Zrychlení: 0 – 100 km/h: 8 s
- Délka: 4108 mm
- Pohotovostní hmotnost dle výrobce: 1244 – 1364 kg
- Cena výbavy a motorizace od: 579 900 Kč
15. února 2023, 08:28
0
Vcera se bohuzel stalo...
15. února 2023, 22:07
0
Dnes byl dobrý rozhovor s Kulhankem na ct24. Už jsem zase celkem v klidu. Řešení se jmenuje peníze. V roce 2035 se bude vyrábět víc aut jak pred C19. Na co to bude jezdit nevím, ale tipuju benzín.
16. února 2023, 07:48
0
Bitva byla prohraná. Válka ještě zdaleka neskončila. Brod je ještě daleko. Peníze, zaměstnanost. A i neodborníky napadne. Levný Čínský elektromobil. Bohužel komise a poslanci našich milovaných institucí žijí v Bruselu:D A tak jim realita nic neříká.
15. února 2023, 10:39
0
Měl jsem ten motor v O3, teď ho mám v O4 (kde jede podstatně líp a ještě míň žere) a ta Fabie s tím musí bejt děsná raketa.
15. února 2023, 10:45
0
I do superba je to OK
15. února 2023, 11:07
5
Fun fact: táto Fabka, po dovybavení o adaptivny tempomat, stojí takmer na vlas stejne ako pred rokom a štvrť stál Superb s 20% zlavou (ambition, minimum výbavy).
15. února 2023, 13:30
0
Moje obsese volanty by zde byla uspokojena, ale asi bych neprekousl tu cenu. V kazdem pripade od F2, kterou jsem do lonska obcas o vikendu sedlal na pojizdky po rozbitych silnicich liberecka, opravdu posun.
15. února 2023, 13:45
3
Musim rict, ze zvlast z boku je to celkem peknej hatch
15. února 2023, 15:02
5
Vypadá pěkně, hodil jsem to cvičně do konfigurátoru a 700k ;)
16. února 2023, 08:32
0
Souhlasím, že Fabia není zrovna levné auto, ale za 700k je to výbava ctrl+A a na to se dostaneme i u řady konkurentů (a v reálu ji nikdo požadovat do relativně malého pelechu nebude).
16. února 2023, 08:42
0
Zase bych nepřeháněl. Výbava Ctrl+A tady znamená pár většinou akčních položek, airbagy, ostřikovače světel a prodlouženou záruku k základní ceně 595 tisíc.
16. února 2023, 11:00
0
OK, tak když dám bezhlavě vše, co knfigurátor pro Fabii MC nabízí, tak se dostanu na 709.300 CZK (+teoreticky audio za 13.000, které kvůli chybě konfiguátoru nelze) a potom je to ctrl+A. Já rozhodně AZNP nehájím, jejich cena za malý šuplík je děsivá. Jen se obávám, že pokud půjdeme podobně bezhlavě u ostatních značek - pokud bez přemýšlení udělám totéž na níže zmiňovnaé Clio, které jinak považuji za dobrou nabídku, tak se dostávám na nějakých 685.000 CZK.
16. února 2023, 11:42
0
Hádat se o malých autech je pod mojí rozlišovací schopnost. Jelikož nám redakce utajila cenu testovaného kusu - dal jsem si jí do konfigurátoru. Za Ctrl+A nepovažuju 6 kliknutí abych dostal k základu 600 tisíc ještě navigaci, alarm, asistenty nebo záruku. Nic víc.
15. února 2023, 22:30
1
Problém nové fabie je Clio, lepší cena, slušná výbava, 4 hrnky co víc od malého auta chtít.
16. února 2023, 07:50
0
Tak to ale bylo vždycky. Přesně v tomhle pořadí. V prodejích to vidět nebylo. Teda v Česku a okolí.
16. února 2023, 10:46
1
Jak říkáš, Škoda má už asi silnější pozici jen Česko-Slovensko-Polsko. Když se podíváme na data z celé Evropy (za rok 2022), je to jasné:
Renault Clio - 143.561 ks (pozice 10)
Škoda Fabia - 85.916 ks (pozice 39)
A to Clio zaznamenalo v loňském roce pád (jak kusový, tak poziční), zatímco Fabia zůstala +/- na svém.
16. února 2023, 12:15
1
Tradičně je ještě pro Škodu dobrá Velká Británie a před válkou Rusko. Tedy pokud bereme jen státy kde je podobná nabídka modelů jak v tom Visegrádu.
Jinak Clio za poslední dva roky bodovalo i celoevropsky. Navíc se to teď s touhle Fabií zrovna blbě srovnává. Prostě ano jedná se o dobrou nabídku. Bohužel o náladě kupců rozhoduje víc než poměr cena/výkon.
Clio udělalo už nejednou v posledních dvou letech výborný výsledek. S touhle Fabií se to teď špatně srovnává. Rozhoduje víc než jen poměr cena výkon. Taky region a akční nabídky a tradice. Největší skok minulý rok v Evropě je Peugeot 208. To mluví tak nějak za vše. Golf i Clio zaznamenali sestup. Zatímco 208 skoro 20% nárust. Přitom v ČR to je velmi okrajová věc.
16. února 2023, 20:13
-1
kotzitzaq:
Ona tahle srovnání jsou trochu nefér vůči Fabii. Každý nejlíp prodává na domácím trhu a ten má Clio 7x větší (o kupní síle nemluvě).
Když odečteě prodeje Clia ve Francii a Fabie u nás, dostaneš docela vyrovnaný výsledek prodejů: Clio 79 tis vs Fabia 73 tis
16. února 2023, 22:07
1
To je pravda a vypadá to potom vyrovnaně. Nicméně Clio má na domácím trhu ve své třídě poměrně zdatného "domácího" konkurenta v podobě P208, tedy aktuálně nejprodávanějšího auta v rámci Evropy (btw. osobně jsem nikdy nepochopil dlouhodobou nadvládu Peugeotu 206-208 nad Cliem, které mi vždy připadalo jako vyladěnější auto). Což Fabia ve své třídě nemá.
16. února 2023, 23:03
0
Pardon skočila mi tam myšlenka Clio a Fabia dvakrát. Nicméně význam je stejný. Psal sem to moc dlouho. A ano 208 je momentálně nejprodávanější. Teda z posledních dát to tak je. Fabie určitě dlouhodobě má konkurenci která je úspěšná. A to sice Sandero případně Hyundai i20. I když uznávám že tihle dva jsou Evropsky proti 208 lehká váha. Pro Clio hraje obecně Francie a Benelux... Zajímavější mocnější trhy než Československo a Polsko.
16. února 2023, 23:22
0
To nebylo myšleno tak, že Fabie nemá konkurenci, ale že nemá domácí konkurenci, tak jako Clio a 208. Jenom reakce na předchozí odečet “domácích” prodejů, který je jinak samozřejmě zcela relevantní.
16. února 2023, 07:46
0
Hlavní slabina auta jak sem psal na insta. Je cena:) Mimochodem zadní pohled i když jde o malou škodovku mi přijde dobrý. A to logo Fabia uvnitř vlastně taky. Je jasný že služební základ, co nafásnete až se zadaří. Někde ve stavební firmě. To je jiné auto.
Tohle je když to přeženu pro fanoušky. Protože cena. Což ale jakákoliv kombinace silnějšího motoru a marketingových obrázků v podání Monte Carlo. Byla vždycky. Ano kupujte. Protože ani nejsou. A v roce 35 možná nebudou.
16. února 2023, 11:55
0
Souhlas, teď za tyhle ceny to nedává smysl... ale na Škodovku to vypadá / funguje dobře. Třeba někdy v budoucnu.
16. února 2023, 17:12
0
Za mne je to asi nejhezčí škodovka současnosti. Jezdil jsem pár měsíců s 1.0 tsi s manuálem a byl jsem překvapený, jaký posun (pohodlí, jízdní projev, výbava) to auto udělalo od první generace, co mi půjčoval děda jako čerstvém řidiči. Ale ta cenovka je hustá, to už není tak daleko k podobně výkonnému autu s “automatem” v elektrice.
16. února 2023, 17:14
5
Však VW avizoval, že elektrická auta budou stát stejně jako benzínová. Jen my všichni si bláhově mysleli, že časem sníží cenu těch elektrických, ale oni na to šli lišácky druhou stranou :-).
19. února 2023, 16:36
0
Co bych za tohle jako služebák dal. Ve čtvrtek mi sebrali 5 let starou Fabii 1,2 tsi 4 válec se šestikvaltem a dali mi funglovou 0,999 s pětikvaltem skoro v plné palbě s gumama 215/45/R16 :-( za těch 20 km ( zatím nemám kartu ccs a to co je v nádrží stačí tak na nastartování ) mi stačil lézt na nervy zvuk " tříválce " a skutečnost, že přes loketní opěrku se špatně může k ručce. O nervy asi bude bezklíčkový systém, kdy jsem si sedl s klíčem v ruce a ono ho není kam strčit, protože místo díry tlačítko, takže klíč skončil v přihrádce a já ho po zastavení a vystoupení z auta marně hledal po kapsách :-(
21. února 2023, 11:07
0
Nevím, jak je nová Fabie odhlučněná, ale v FIII není tříválec skoro slyšet. K ručce se taky přes opěrku sahá blbě (sám si "podhmatávám" otočenou rukou dlaní ven) a klíček typicky nechávám v kapse kabátu; když nemám kabát, tak to řeším tímto: https://www.zbozi.cz/vyrobek/skoda-auto-000051435ad/ , takže nevidím oproti předchozímu modelu velký rozdíl.
21. února 2023, 11:35
0
Zatím mi chybí šestka a 11kW :-( na ostatní si snad zvyknu, ale hluk od motoru je značný - snad si to spolu se spotřebou klesne, třeba po ujetí 5 - 10 000 km.
21. února 2023, 15:13
0
Snad. Moje má 80k a není o motoru skoro vědět, většinou ho přehluší aerodynamický hluk. Mám také 70 kW a sice to není žádné dělo, ale i na dálnici se s tím dá žít (nějakých 2700 otáček při 130 reálných není katastrofa a předjíždět s tím taky jde).
21. února 2023, 15:45
0
Je to tak. Když jsem měl služební litr 70 kW nový, drncel. Teď má 38 tisíc a je celkem tichý a taky mi přijde že o dost líp jede.
21. února 2023, 18:37
0
A co ty gumy? Dá se to ujezdit, nebo mám škemrat o jiné?
22. února 2023, 06:41
0
70kw 5kvalt nemá dvouhmotu, 81kw 6kvalt má dvouhmotu; je to rozdíl jak prase. 70kw dunění a vibrace v celém autě, 81kw jen drnčivý zvuk tříválce při plném plynu.
22. února 2023, 06:44
0
Takové mám zkušenosti z Pola a Scaly, Fabie snad nebude moc odlišná.
07. března 2023, 15:08
0
Jo, okolo 1500 ot./min. duní ukrutně, to je pravda. Jakmile se ale přehoupne tak přes 1800, tak je to v klidu.