načítám data...

Sedm neznámých verzí známých aut

Čtenáře našeho odborného periodika na tuzemských silnicích překvapí jen máloco. Stačí však přejet hranice země či kontinentu a hned je všechno jinak.

zobrazit celou galeriiTopX: Sedm neznámých verzí známých aut

Globální automobilový trh není jednotný. Jednotlivé země se liší nejen kupní silou, ale i požadavky na nový vůz. Někde frčí sedany, jinde milují malé hatchbacky a potom jsou tu i země, kde považují za dobrý nápad umístit do Bílého domu oranžového prezidenta a do práce jezdit náklaďákem. 

Automobilky tohle všechno vědí a tak hledají cesty, jak s rozumnými náklady přizpůsobit svá auta různým požadavkům. Jeden model tak vyrábí často hned v několika různých provedeních či karosářských verzích. K sedanu se často nabízí kombi, ke kupé kabriolet, k třídveřovému hatchbacku i ten pětidveřový a k pěknému SUV i škaredé ‘jakobykupé’.

Foto: Škoda

Fantazii se meze nekladou, modelové řady se rozrůstají do nekonečna, díky sdílené technice se daří udržet náklady na vývoj v rozumných mezích, výrobky mají konkurenceschopné cenovky a všichni jsou spokojení. 

Protože se ale nabídka přizpůsobuje místní poptávce, nastávají situace, kdy některé verze nám dobře známých aut my, evropští zákazníci, vůbec neznáme. O některá taková auta na našem trhu prostě není zájem, a tak jich tu automobilky prodají jen minimální počty. jiná u nás dokonce vůbec nenabízí. 

Foto: Fiat

Pro řadového motoristu žádná škoda. K čemu auto, které stejně nikdo nechce, rozum velí takovou věc ignorovat. Jenže my nadšenci to máme přesně naopak. My rozum nepovažujeme za až tak váženou autoritu, abychom ho museli vždy poslouchat. Takové auto je pro nás vzácnost a vzácnosti jsou krásné. Vždycky. Co na tom, že je to jen obyčejný Fiat Punto předělaný na pickup, je to věc, kterých je u nás jako šafránu a tak po tom stroji ihned zatoužíme. Někteří kvůli tomu dováží i auta vyrobená v Rusku – tam je jistota, že tu věc rozumní lidé kupovat nebudou, stoprocentní. Toto je pár příkladů takových u nás neznámých aut.

 

Fiat Tempra

Fiat Tempra tvořil spolu s menším modelem Tipo základ nabídky italské automobilky mezi lety 1990 a 1997. Tempra navázala na úspěšnou Regatu, nabízela se jako sedan i jako prostorné a praktické kombi, pro domácí italský trh existovala i užitková verze Marengo. Tempra byla to skutečně povedené auto, Fiat zde nabízel digitální přístrojový štít, automatickou klimatizaci, u verze kombi chytrý sklopný zadní nárazník a k dispozici byla i verze s pohonem všech kol.

Foto: Fiat

Možná víte, že Fiat slaví velké úspěchy i v Latinské Americe, v Brazílii patří dokonce co se prodejů týče na úplnou špičku. Tempra se tak pochopitelně dodávala i na brazilský trh. Co už ale možná nevíte, že se sem nedodávala ve dvou karosářských provedeních, nýbrž ve třech. Zatímco v Evropě byla Tempra venkoncem obyčejné rodinné auto, pro Brazilce s jejich slabší kupní silou představovala víc. Bylo to tu vlastně docela luxusní auto. Speciálně pro Brazílii tak Fiat postavil i kupé. 

Foto: Fiat

Fiat má v Brazílii dobré jméno dodnes. Tempru nahradila Marea, pro Brazílii později dokonce modernizovaná poměrně bizárním způsobem, když na záď sedanu Fiat narouboval svetla z Lancie Lybry, ale nakonec proč ne, nevypadalo to vůbec zle. Dnes, v době, kdy Evropa zcela přišla o Fiat Punto, drandí si Brazilci vesele zbrusu novým Fiatem Uno.



 

Opel Corsa

A v Brazílii ještě zůstaneme. Pamatujete se ještě na Opel Corsa B? To bylo takové to malé kulaté hezké autíčko. Pro náš trh byla Corsa poměrně důležitý model. Někteří z vás si možná ještě vzpomenou, že to byla právě Corsa, kdo jako jeden z prvních zahájil cenový souboj s domácí Škodou Felicia – náš automobilový trh se tak přestal dělit na škodovky a ‘západní drahé vozy’. 

Foto: Opel

Možná i víte, že Corsa se pro některé trhy nabízela i jako kombík. V Evropě na ně narazíte poměrně vzácně, ale jsou. Opel Corsu Caravan nabízel například v Itálii, kde však v boji s domácím Fiatem neměla velkou šanci. Co jste ale patrně nikdy neviděli, pokud jste nenavštívili Brazílii, Jižní Afriku či Indii, je Corsa B sedan. Zajímavé je, že se tohle autíčko nedostalo na trhy, kde je obvykle o cenově dostupné malé sedany velký zájem, tedy do zemí bývalého Sovětského svazu. 

Foto: Opel

Zatímco malé hatchbacky předělané na sedan či kombi vypadají většinou dost strašidelně, Corse B to dle mého docela sluší. Sympatický malý vůz.

 

Škoda Fabia

Fabia sedan – to asi všichni znáte. První generace Fabie přišla na trh ve třech karosářských verzích, na sedanu si ale designéři dali nejméně záležet. Bylo znát, že už při přípravě všichni věděli, že tahle Fabia bude vždycky až tou třetí vzadu. I proto se designéři ani nepokusili situaci zachránit nějakými designovými zadními lampami a naroubovali na sedan světla z kombíku. 

Foto: Škoda

Výsledek byl strašný, auto se utkávalo s Renaultem Thalia o druhé místo v anketách nejšerednější věci na čtyřech kolech (první místo vždycky nepochopitelně dostala Multipla, přitom je to takové krásné auto!), takže nikoho příliš nepřekvapilo, že s druhou generací už se tahle věc v katalogu škodovky neobjevila. Fabia dostala místo toho rodinnou variantu Roomster, která sedan nahradila v katalogu i v žebříčku šeredných aut. Ale to není celá pravda…

Foto: Škoda

Pro Indický trh totiž Škoda připravila malý sedan. Ano, jmenuje se Rapid, s tím naším evropským Rapidem však nemá mnoho společného. Vepředu je to Fabia, vzadu je to ošklivé – nepřipomíná vám to něco? Fabia sedan stále žije! Jen teda na jiném kontinentu…

 

Renault Kangoo

Malé dodávkové vozítko od Renaultu asi znáte všichni. Tady není moc co vymýšlet, čím bych vás tady asi tak mohl překvapit? Dvě délky, kde ta základní vypadá celkem pěkně, ta delší potom trochu evokuje natahování na skřipec. Jenže tak už to ve světě dodávek prostě je, tady se maká, na nějaké designové kudrlinky tu není čas ani prostor.

Foto: Renault

Takže čím vás asi tak můžu překvapit? Nějakou lifestyle cool verzí, co automobilky vždycky připraví pro autosalon, aby měly důvod narvat do expozice palmu, surf a vodní skůtr? To by nebylo velké překvapení, vždyť to dělají všichni…Ale víte o tom, že Kangoo existuje ve skutečnosti ve třech délkách?

Foto: Renault

S rozvorem pouhé 2,3 metru si můžete pořídit krátké Kangoo. Já sám nevím, jestli je to autíčko hezké, divné nebo obojí. Vyloženě ošklivé určitě není, jen je prostě zvláštní, trochu komické… Vlastně hodně komické. Vypadá trochu jako malé slůně. Pro rozvážkové či poštovní služby v centrech přeplněných velkoměst přitom věřím, že tohle autíčko svou práci zastane skvěle. Vlastně se divím, že jsem zatím potkal snad jen jedno jediné.

 

Lancia Kappa

Na našem webu pro odbornou veřejnost tohle auto nebude žádné překvapení, ale dát ho sem musím. Lancia Kappa, nebo chcete-li Lancia k, vystřídala ve výrobním programu Lancii Themu. A stejně jako v případě předchůdce, i tentokrát nabídl výrobce kromě sedanu i kombi s označením SW.

Foto: Lancia

Kappa byla majestátní, dobře postavený komfortní vůz, svižné přesuny jí nikdy nedělaly problém, nikdy se však netvářila sportovně. A to navzdory tomu, že tu byly skvělé přeplňované motory či dokonce i od Alfy Romeo vypůjčený šestiválec ‘Busso’, nechyběl ani samosvorný diferenciál.

Foto: Lancia

Existovala však ještě jedna verze, takový italský jednorožec. Lancia Kappa Coupé. Kolem tohoto vozu dodnes panuje celá řada kontroverzí. Je krásný nebo ošklivý? Kappa Coupé vznikla na zkráceném rozvoru, což značně ovlivnilo proporce vozu. Navíc jako všechny Kappy, ani Coupé se ani náznakem netváří sportovně, což však u dvoudveřového vozu mnozí očekvají a tak trochu vyžadují. 

Foto: Lancia

Rozhodnutí tedy nechám na vás, za sebe mohu jen říci, že je tu jistá aura exklusivity, kterou tento vůz vyzařuje a které se nelze ubránit. Otevřte těžké bezrámové dveře, zabořte se do komfortních křesel, nasajte tu vůni kvalitní kůže a vyplujte na svou cestu. Ať už jedete kamkoli, budete se cítit výjimeční.

 

Škoda Kodiaq

Škodu Kodiaq asi není potřeba příliš představovat. Je to takový ten velký kus škodovky, velký všemi směry. SUV jsou v kurzu a přestože Kodiaq už je tu s námi hezky dlouho, pořád vypadá k světu a je to dobré auto. A také je to Škoda s nejlepšími sedačkami, jaké můžete od naší domácí automobilky mít.

Foto: Škoda

Škoda však svá auta neprodává jen v Evropě, cílí i na další trhy. Jedním z nich je i Čína. I tady je Kodiaq oblíbený, dokonce natolik, že tu existuje hned ve dvou karosářských verzích. Když vidím, kolik SUV-kupé (to jsou taková ta SUV, co se do nich vejde méně věcí a lidí, zato jsou však drahá a ošklivá) u nás prodá německá prémiová trojka, divím se, že Kodiaq GT, který je ošklivější a dražší verzi Kodiaqu, protože se do něj vejde méně lidí a věcí, není v nabídce i u nás.

 

Ferrari 456 GT 

A na závěr už jen taková třešnička na dortu. Ferrari 456 GT vyráběné v devadesátých letech bylo exkluzivním zbožím. Tohle auto nebylo typickým Ferrari. Bylo ladnější, nenápadnější, bylo koncipováno spíše jako GT, než nějaký supersport. Pod kapotou byl plnokrevný dvanáctiválec, koncepce transaxle byla také bez kompromisů, přesto se tohle auto zcela vymykalo z nabídky. Vždyť většina vyrobených kusů ani není červená!

Foto: Ferrari

Několik zákazníků se však rozhodlo jít ještě dál. Čtyřmístné kupé Ferrari jim vnuklo originální myšlenku – proč nepostavit Ferrari plnohodnotně čtyřmístné, tedy i čtyřdveřové? Nebo ještě lépe – postavte nám kombi! Když máte dostatek prostředků, některé věci rázem přestanou být problémem. A tak skutečně vznikl omezený počet pětidveřových kombi Ferrari 456 GT a minimálně trojice sedanů. 

Foto: archiv

Vznikly i nějaké kabriolety, ale to už se bavíme o individuálních přestavbách, sedany a kombi nechalo v dílnách Pininfariny vyrobit skutečně přímo Ferrari a jsou to tedy oficiální modely maranellského výrobce.

 

Narazili jste také na neznámé verze známých aut? Podělte se s námi o své úlovky v diskusi!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Grand Admiral Thrawn
31. července 2021, 13:33
2

To zkrácené Kangoo existovalo i v lifestylové verzi Be Bop, která měla odsouvatelnou zadní část střechy, oranžový lak, modrý interiér a na zadní sedadla se lezlo přes kufr. Jinak to ale bylo v podstatě obyčejné Kangoo. Poprvé a naposledy jsem ho viděl na pařížském autosalonu 2008 a teprve nedávno jsem zjistil, že to nebyl žádný koncept, ale že se to skutečně vyrábělo.

reagovat
C70C
31. července 2021, 23:06
2

Be bop jsem měl asi 10 let zpátky na testování a vlastně jsem nedokázal pochopit k čemu je to dobré. Ale občas po nich koukám. Je to exot a to se cení.

martin_100
02. srpna 2021, 21:45
2

To je hustý! By se mi líbilo

ransom
31. července 2021, 14:58
0

Moskvič 2125. Na základu M408, v zemi původu označovaný jako kombi, ale se šikmou zádí. Takže spíš liftback. U nás nevídaný, ani v SSSR jich nebylo mnoho.

reagovat
ro
rock
31. července 2021, 17:26
6

No jo, Fiat v Brazílii si to dělal tak trošku po svým. Zase jednou malá exkurze do mé staré sbírky prospektů: Fiat Uno coby tudor, sedan (oboje modelový rok 1991) a pickup ('90)

reagovat
liška
03. srpna 2021, 07:44
0

rock: nemáš těch fiatích prospektů víc? Konkrétně by mě zajímalo Fiorino z roku 1994. Třeba nějaký český prospekt i s cenami? Díky

ro
rock
08. srpna 2021, 10:26
1

Nejblíž k tomu, co hledáš, mám Fiorino jako součást výrobního programu pro modelový rok (pravděpodobně) 1992. A bohužel bez ceníku...

Csaba
31. července 2021, 18:21
0

Tři neznámé verze známých aut :-)

reagovat
FC
F.a. Cerv
09. srpna 2021, 08:11
0

Tohle měl soused dokonce jako 4x4 s přepážkou za předními sedačkami jako náklaďáček/dodávku do vinohradů a do lesa - neskutečně šikovný prcek, který odvezl skoro cokoliv, jezdil skoro zadarmo a vylezl pomalu i na strom

FC
F.a. Cerv
09. srpna 2021, 08:13
0

Sorry to mělo být u té pandy

eLzyx
31. července 2021, 18:50
1

Fiat Panda VAN.
foceno za jízdy, asi tak před 10 lety. Docela mne to auto překvapilo, nechápu jeho účel. Vždyť dozadu se pomalu nevejde ani krabice z pizzou.

reagovat
martin_100
02. srpna 2021, 21:47
0

Naopak! Kvádr takřka dokonalej takže uvnitř spousta místa. Jdybys viděl co všechno jsme odvozili v cinquecentu se složenýma zadníma sedačkama....

jbigllesCZE
05. srpna 2021, 13:20
0

souhlas, VAN je strašně zajímavej a je jich už jen pár :) mám jen standardní verzi a odtahal jsem v tom více, než v O1 Je to prostě hranatý :)

Moses
31. července 2021, 20:03
1

Z Corsy B bol aj celkom fesny pick-up

reagovat
af
afro-r1
01. srpna 2021, 17:37
1

Ona i Astra Van neni uplne tak casto videt.

ja
jazet
31. července 2021, 21:26
2

Toledo kombi, prý to snad byla přestavba, která se dala zase kdykoliv vrátit do liftbacku.

reagovat
Opelfahrt
01. srpna 2021, 00:53
0

To těžko, proporce tomu neodpovídají. Takhle dlouhej zadek Toledo nemělo.

Csaba
01. srpna 2021, 07:31
3

To lehko, proporce tomu odpovídají zcela bezezbytku. :)
Takhle dlouhej zadek Toledo 1 mělo, hlavně díky němu a vysoké zádi získali těch obrovských 550 litrů kufru.
Ten pohled (a delší střecha) může zkreslovat/zmást, ale zadní převis je u liftbacku i kombíku stejně dlouhý.
Když se opakovaně podíváš na fotky obou verzí a zaměříš se na délku (boků) zadního nárazníku, uvidíš že jsou totožné.
Úprava proběhla od (prodloužené linie) bočních oken nahoru, délka i rozvor auta zůstaly stejné.
I v ČR jich několik jezdí/jezdilo a když byl před několika lety jeden na prodej byl v podstatě za pakatel, vzhledem k výjimečnosti.

Opelfahrt
01. srpna 2021, 12:49
0

Já vím, že ten kufr byl u Toleda extrémně dlouhej, brácha ho v téhle barvě měl a dokonce v tédéíčku v červeným íčku (haha), ale na fotce nejsou obě verze vedle sebe, tak se mi to nezdálo. Jazet píše „prý to snad byla přestavba“, ale pokud mi to tvrdíš jako osobní svědek, tak rád věřím. Nakonec, nevypadá to špatně.

ja
jazet
01. srpna 2021, 19:00
0

Zadek je stejnej jako u liftu. To "prý" se týkalo toho, že by se to mělo v poho přestavit zpátky.

PlusOne
02. srpna 2021, 20:54
2

Ta kombíková Toleda měla na svědomí firma Bieber... přestavovali leccos, např. dělali staré Fiesty a dvojkové Golfy Cabrio. Na VW Clubu bylo kdysi Toledo combi na prodej, a bylo nafocené i zevnitř, kde bylo krásně patrné, jak ten vnitřek je udělaný, je to opravdu jen "dostavěné" na kombík, a dá se to (neříkám, že jednoduše) vrátit zpět...

martin_100
02. srpna 2021, 21:48
0

Vínový toledo kombi parkovalo leta u baráku kde jsem bydlel.

ja
jazet
31. července 2021, 21:32
1

A ještě jedno kombi, tentokrát mamut.

reagovat
ReVolte
05. srpna 2021, 08:55
0

Ale proč?! Vždyť Mamut sotva uvezl sebe, natož náklad. :)

reagovat
ja
jazet
01. srpna 2021, 10:49
0

Masakr, to jsem nikdy neviděl:)

vojtacz
01. srpna 2021, 19:25
1

Díky, právě mi začaly krvácet oči

Ronoath
02. srpna 2021, 10:36
1

Z nějakého bizardního důvodu se mi to fakt líbí!

Skipper
01. srpna 2021, 11:57
2

No, já bych bral kabriolet z X300. Myslím, že skončil ve fazi prototypu.

reagovat
Csaba
01. srpna 2021, 12:15
0

Já poslední generaci Buicku Riviera, jen pár desítek kusů jich bylo přestavěno na kabriolet:


martin_100
02. srpna 2021, 21:44
0

Fabie sedan se mi líbí.
Jinak pamatuju Fiat Duna což byl fiaf uno ale jako sedan i jako kombík. Viděl jsem ty auta obě kdysi dávno.
A taková škodovka MBX což bylo dvoudveřový embéčko před 15-20 lety skoro nikdo taky neznal. Pak přišlo retro a veterány do módy a MBX se začaly objevovat celkem dost.

reagovat
Moses
02. srpna 2021, 22:33
1

Inak ja si neviem pomoct ale mna strasne bavia Shooting brake verzie roznych aut. Asi to vyplyva z mojej posadnutosti funkciou :D

reagovat
vojtacz
03. srpna 2021, 09:01
2

Aston vypadá neuvěřitelně dobře. Ovšem stejně mi jako nejhezčí shooting brake přijde Volvo P1800

Moses
03. srpna 2021, 12:01
0

Dokelu, na ten som uplne zabudol!
Inak bola este aj verzia P1800 ES Rocket ale ta uz je na mna trochu moc :D

Irwinek
03. srpna 2021, 13:43
0

Pozapomněl jsi jich víc, z těch novějších třeba RR Wraith Shooting brake, nebo Arteon, ze starších pak třeba Reliant Scimitar, jiný Mustang, Ferrari nové i staré. Bylo jich víc, než si myslíme :-D

Irwinek
03. srpna 2021, 13:46
0

ještě ta ferrari :-D
ale faktem je, že sněhurčina rakev je úžasná

Irwinek
03. srpna 2021, 13:49
0

zapomenuté foto

vojtacz
03. srpna 2021, 14:50
0

Foxbody je ale jenom vizualizace, vypadá jak Volvo 480 s delším čumákem :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem