načítám data...

Renault Scénic TCe 140: Jak se staví automobil

Renault stál na počátku automobilismu, Scénic potom mezi prvními přinesl kompaktní rozměry do kategorie MPV. Nějaké zkušenosti by tu tedy byly. Jaká je zatím poslední verze rodinného Renaultu?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Do redakce nám chodí tisíce dotazů, stovky z nich jsou si potom velmi podobné (ne-li totožné). Vybírám namátkou jeden z nich:

Velevážená redakce,
Jmenuji se Petr a rozhodl jsem se, že si založím automobilku. Do začátku mi trochu chybí know-how, ale věřím, že s Vaší pomocí to dokáži. Jak mám postavit automobil?
S hlubokou úctou

Petr

A protože podobný problém řeší spousta našich čtenářů, rozhodli jsme se tedy přinést stručný návod, jak postavit automobil.

 

Na velikosti záleží

Prvním parametrem, který by člověk měl zvážit, je velikost. Začít hned něčím obrovským je velký risk. Je potřeba vstoupit do rozumného segmentu, nesnažit se hned vetřít mezi žraloky fleetových parkovišť či dokonce se pokoušet o náročnou manažerskou klientelu. Ale pozor, maličké auto také není ideální řešení, tlak na nízkou cenu je u takové nákupní tašky enormní a neodpustí vám byť jediné chybné rozhodnutí.

Správným segmentem je rodinné auto střední velikosti. Musí být tak akorát. Jako třeba Renault Scénic. Nabízí se ve dvou délkách, ta kratší je skvělá v městském provozu, nikde nic nepřesahuje ani nepřekáží. Ta delší potom najde uplatnění v rodinách, které potřebují přecijen trochu více prostoru.

 

Hezké je dobré

Stavíte-li automobil pro rodinu, měl by být hezký. Zapomeňte na strohost nebo majestátnost, ta se tu nenosí. Tohle auto nebude postávat před Casinem v Monacu ani se krčit ve stínu kancelářského labyrintu, rodinné auto musí dobře vypadat na příjezdové cestě před domem hned vedle odhozeného dětského kola a nafukovacího krokodýla. Musí být veselé, usměvavé, přívětivé. Třeba jako Renault Scénic. Narozdíl od předchozí generace je ta současná – a nebojím se to napsat – vyloženě pohledná. Oblá hladká karoserie, jednoduché linky, vyvážené proporce a moderní vzhled tu dávají vzniknout něčemu sympatickému. Nemůžu si pomoci, to auto se na mě usmívá. Veliká kola nápadných tvarů potom celé té pojízdné bublině dodávají šmrnc a trochu angličákovitý vzhled. Za mě velmi zdařilé dílo.

 

Život probíhá uvnitř

Nezapomínejte ale, že čas se v autě tráví uvnitř. Dejte svým zákazníkům hezký interiér plný chytrých detailů. Třeba jako Renault Scénic. V testované verzi se uvnitř nachází pět pohodlných míst k sezení a okolo nich spousta chytrých nápadů. Jsou tu prostorné schránky ve dveřích, hluboký box mezi předními sedadly, další šuplík před zadními sedadly, schránku na rukavice nahradila ještě objemnější vyjížděcí zásuvka, na drobnosti je tu potom příjemně polstrovaná schránka pod loketní opěrkou. Zadní sedadla jsou polohovatelná a umí se chytře sklápět do podlahy. Všude je dost místa, zavazadlový prostor má dvojité dno – zkrátka všechno, co s sebou vaši rodinní zákazníci chtějí vozit, tu najde své místo.

 

Dejte jim víc

Běžte s dobou. Zákazníci chtějí za své peníze stále více a vy jim musíte jít vstříc. Výbava dříve známá jen z luxusních aut se postupně dostává i do méně drahých vozů. Třeba jako do Renaultu Scénic. Digitální přístrojový štít a velká obrazovka radiomapy zobrazují všechny funkce vozu. A jsou tu další vychytávky. Masážní sedačka řidiče, dešťový senzor, automatické přepínání dálkových světel, vyhřívání sedadel, ambientní osvětlení a spousta dalších příjemností.

 

Udělejte život snazší

Spousta hezkých detailů by však sama o sobě nestačila, auto musí vycházet svým uživatelům vstříc, nabízet jim pomocnou ruku, kdykoli je to možné. Jako třeba Renault Scénic. Plně konfigurovatelná radiomapa se vám přizpůsobí, sami si určíte, co je důležité a co ne, a podle toho jednotlivé panely rozmístíte po obrazovce. Ta je navíc na výšku, takže v případě navigace vidíte sice méně toho, co je napravo a nalevo, zato však mnohem více toho, co je před vámi. A tím výčet dobrých nápadů zdaleka nakončí. Bezklíčkové odemykání a zamykání má dnes skoro každý, ale téměř všude musíte auto zamknout ručně – většinou dotykem na kliku dveří. V Renaultu zapomeňte na všechny starosti se zámky, auto se samo zamkne, jakmile se od něj vzdálíte. A pískne, abyste měli jistotu, že je zamčené. Skládání zadních sedadel? Stačí stisknout tlačítko a je to. Takové drobnosti prostě musíte mít rádi.

 

Vyvarujte se chyb

Je dobré si všechno dobře promyslet a důkladně vyzkoušet, než vůz vyrazí na trh. Každá chyba se počítá a odradí zákazníky. Třeba jako Renault Scénic. Posuvná středová konzole je zajímavý nápad, ale v praxi znamená, že si musíte vybrat – držák nápojů nebo loketní opěrka? Pokud se rozhodnete pro držák nápojů, musíte celý hentý oný vehement uprostřed posunout vzad. V ten okamžik se sice objeví dva pěkné držáčky na kelímky, ale loketní opěrka odjede někam, kde nejsou žádné lokty – a celá velká škatule si zabere místo vzadu uprostřed.

Nebo ten klíč – když už tedy vytvoříte učebnicový bezklíčový vstup, znamená to, že klíč k autu může být zcela miniaturní, stačí maličký přívěšek na klíče nebo karta uložitelná v peněžence či pouzdru mobilního telefonu. Je naprosto zbytečné dodávat k autu ‘klíč’ velikostí i tvarem připomínající opotřebené mýdlo s jelenem.

A třeba taková modrá obrazovka rychloměru – opravdu nebude v noci nejotravnějším bodem ve viditelné oblasi vesmíru? Velké štěstí, že lze zvolit jinou… Opravdu jsou kola o velikosti dvacet palců to pravé pro kompaktní rodinné MPV? Radiomapa se v Scénicu povedla, ale jedna věc tu přesto maličko utekla testerům. Hlasitost se ovládá kolečkem. Vždycky se ovládala a vždycky se ovládat bude. Ne dotykovou ploškou ani páčkou či tlačítkem, kolečkem! Zapište si to někam. Velkým písmem prosím…

 

Automobil musí jezdit

To zní velmi logicky, skoro až zbytečně, že? Ale pozor, tady padnou největší náklady na vývoj automobilu a stejně se málokdy podaří skutečně přiblížit dokonalosti. Třeba takový Renault Scénic. Testovaný kus pohání zážehová třináctistovka o výkonu 140 koní spřažená s šestistupňovou převodovkou. Motor mě osobně přímo nadchl, avšak nejsem si zcela jist, zda podobné pocity budou zažívat i běžní rodinní zákazníci. Je to trochu stará škola, v dnešní době už jsme lenivým reakcím a následnému výraznému nástupu turba odvykli. Renault však nabízí turbolag jako v těch dobách, kdy bylo všechno o moc lepší (petrolheadi řikali). To sice znamená, že rozjezd je potřeba trochu nacvičit, na druhou stranu se vám motor odvděčí chutí do života a do otáček. Radost z motoru vrací na zem převodovka. I tady mám pro vás tip – čtyřka ‘vpravo a dozadu’ a šestka ‘víc vpravo a dozadu’ je špatný nápad. Vážně. Jinak je jízda Scénicem pohodlná a vzhledem k použitým kolům i přiměřené komfortní.

 

Cena je až na prvním místě

Poslední, nicméně snad nejdůležitější rada – udělejte auto dostupné. Třeba jako Renault Scénic. Poměrně velké rodinné auto s testovaným nejsilnějším zážehovým motorem a ve vyšší ze dvou nabízených výbav aktuálně Renault nabízí za 523.000,- korun. A to vážně není špatné, protože za příplatky s touto výbavovou úrovní už mnoho neutratíte.

 

Vyberte správné logo

Logo a název musí bých cool. Ale pozor, některé geometrické tvary bych vynechal. Třeba jako Renault Scénic. Je to rodinné auto, je hezké a veselé, dětem se bude líbit, budou ho všude kreslit, potom se do věci vloží učitelé, výchovné poradkyně, sociální pracovnice…. Zkrátka opatrně s tím..

 

Verdikt

A teď vážně. Renault Scénic byl pro mě příjemným překvapením. Prostorná karoserie je v aktuální generaci skutečně pohledná, což bych o předchůdci takto říci nemohl. Nadto design úspěšně maskuje rozměry. Má své chyby, automatická dálková světla zkrátka nefungují a dělají si, co chtějí, s dešťovým senzorem nemá smysl se hádat, stejně má svou hlavu. Velká kola vypadají krásně, je však cítit, že kazí jinak dobrou práci odpružení. Naštěstí vás nikdo nenutí jezdit Scénicem ‘na dvacítkách’ (edit: ve skutečnosti vás Renault nutí jezdit Scénicem ‘na dvacítkách’, menší rozměr v nabídce aktuálně není). Ale to všechno jsou drobnosti. Scénic jako celek je povedené auto. Je prostorné, praktické a dostupné. Není to žádný zábavný vůz, není precizní, není to technologický zázrak, ale je to dobré auto. A postavit takové není vůbec snadná práce.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 330 cm³
Výkon: 140 koní (103 kW) v 5 000/min
Točivý moment: 240 Nm v 1 600/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,1 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,4 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,2 l/100 km 
Cena (Scénic TCe 140 INTENS): 563 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
30. srpna 2018, 10:15
0

Pekne - vzadu sirka interieru 150cm coz lze srovnat napr. se Superbem a dle fotografie i vzadu uprostred lze sedet pohodlne - to je pro rodinne auto velke plus, kdyz se dozadu vejdou 2 autosedacky a jeste jedna osoba drobnejsiho vzrustu.

reagovat
Adam Forman
30. srpna 2018, 10:44
8

Sklápění sedaček čudlíkem z kufru měl už testovaný Espace. Rychlost, se kterou opěráky zapadnou do podlahy směle konkuruje vojákům, kteří přes hranu zákopu zahlédli MG42. Jenže ty čudlíky je na můj vkus příliš snadné zmáčknout omylem při manipulaci s nákladem (alespoň v Espace byly tak umístěné) a zvuk, který by vydala čivava zapomenutá na sklápěné sedačce bych chtěl nahrát a použít jako upozornění na SMS zprávu :-)

reagovat
sheogh
30. srpna 2018, 10:55
3

:-D :-D :-D lol, no neni nic jednodussiho, nez se pustit do dalsiho novinarskeho testu :-)))) Muzete vyzkouset cele spektrum civav a ruzna MPV, a pak vybrat ten nejlepsi zvuk

Ha
Hansoff
30. srpna 2018, 11:48
0

Pokud budu jednou muset převážet tři děti, tak si ho snad i koupím. Už jenom proto abych zjistil, jestli budou děti opravdu mít sklony všude kreslit to logo.

reagovat
Bavoraczech
30. srpna 2018, 11:54
0

Ta palubovka je plastová s fejk prošitím "jako kůže"?

reagovat
Skipper
30. srpna 2018, 12:06
0

Nemůžu si pomoct, mě vzhled Sceniku naprosto kazí podivuhodná spodní linie bočních oken. V kombinaci s prolisem v dolní části dveří to vypadá, jakoby někdo to auto zmuchlal a pak se ho snažil narovnat. Je to sice jen detail, ale pro mně natolik podstatný, že dávám palec dolů.

reagovat
milic
30. srpna 2018, 12:20
0

Uvítal bych trochu více informací o jízdě a zejména komfortu odpružení. Ano, jsou tam dvacítky, ale rozměr 195/55 nejsou úplně extrémní šlupky, výška bočnice ca 11 cm není žádný extrém. Nebo je problém v hmotnosti disku?

reagovat
Honza Hamster Křeček
30. srpna 2018, 12:30
0

Jízda je jistá, je cítit, že velká většina hmotnosti dopadá na přední nápravu a záď tak trochu vlaje za kočárem, ale to je (zejména u francouzských aut) normální a může to být i trochu zábavné. Auto se chová jistě, neměl jsem k jízdním vlastnostem zásadních výhrad. Co se komfortu týče, špatné cesty odhalily, že podvozek je ve skutečnosti poměrně poddajný a komfortní, ačkoli na první dobrou se to tak nemusí jevit. A na tom právě nesou vinu kola, která zkrátka nedokážou odfiltrovat to, co odfiltrovat mají, tj. drobné nedokonalosti asfaltu, hrubší povrch a takové ty maličkosti, které sice nezpůsobí žádnou velkou ránu, zato jsou ale všude.

ma
martinw
30. srpna 2018, 12:24
0

ale čuměl bych kdyby v rámci té recenze naložil do kufru a na vozejk tu hromadu dřeva z fotek a odjel by... článek by končil tím že i na střechu lze umístit až 50kg dřeva :)

reagovat
Romus
30. srpna 2018, 12:27
2

Já myslím že ty 20" tam jsou v základu, menší kola v ceníku tuším nemají, v kombinaci s 195mm gumou to vypadá poměrně legračně.

reagovat
beastar
30. srpna 2018, 13:45
2

Renault je poslední euro automobilka s cenovou politikou pro úplně normální lidi. Včetně Dachny. A to dlouhodobě. Staví auta dostupná a relativně schopná. Zrovna jako Renault Scenic. Jeden z důvodů proč sem konstatntně prudil kdy už se objeví testy Renaultů!

Když přijde normální týpek co tak nějak normálně pracuje má hypošku, dvě děti a manželka sedí na poště. A ptá se mě na auto co by si jako měl koupit. Nejlépe nový. Odpověď bývá něco jako Renault Scénic. Tak zaplať pán bůh, že na to Renaultu už berou ty telefony ( Viď Vojto...)

reagovat
bitner
30. srpna 2018, 22:13
0

Nojo. Jako BFU mam v zasade dve moznosti:
1) Nova Dacia/Rencek v nejake social edition
2) Ex-firemni Fabiatic/Ovce v TDI
Obe jsou volbou rozumu, obe maji sve + a -.
Samozrejme pokud tem autum nekdo rozumi a neni uplne BFU, muze si koupit cokoliv jineho, ja se priznam dobrovolne, ze jsem tu odvahu nemel.

Kuře
30. srpna 2018, 14:33
0

Ja budu možná blbej, ale co je špatně na čtyřech vpravo dozadu a a šestce víc vpravo dozadu? Respektive, jak jinak to udělat? Asi sem to nějak nepobral... jinak originální pojetí článku:)

reagovat
ro
rock
30. srpna 2018, 15:10
3

Já mám čtverku jenom dozadu, bez toho "vpravo". On to někdo dělá jinak?

Honza Hamster Křeček
30. srpna 2018, 15:20
0

V Scénicu je řadička v neutrální poloze vychýlená mírně vpravo a páka má takový gumovější francouzský chod, takže se mi párkrát stalo, že jsem si trojku spletl s pětkou a čtyřku s šestkou. A kolega Dan popisoval nezávisle na mě stejný problém, takže to není (jen) tím, že neumím řadit.

ro
rock
30. srpna 2018, 15:08
0

"Výbava dříve známá jen z luxusních aut ... Digitální přístrojový štít"

Mám pocit, že u Renaultu tohle tak úplně neplatí. Zrovna u Renaultu byl digitální přístrojový štít jako symbol šetření automobilky, teď v relativně novodobé historii s tím začali u Twinga.

reagovat
Kryton2X4B-523P
30. srpna 2018, 16:50
2

Mně osobně se v tom vůbec nelíbí právě ten středový panel s rádiem a ostatním ovládáním. Já tyhle vytrčený panely prostě nechápu. To pravděpodobně vzniklo tak, že se konstruktér přimotal k výrobě prototypu, podíval se dovnitř a huláká: "Ty vole Pierre my jsme tam zapoměli dát rádio, tam musíme něco přišroubovat nebo nás sežerou!!". To je něco podobnýho jako když do multiply zapoměli dát kliky do dveří a vzniknul ten paskvil co tam přidělali na plochou výplň. Displej by měl být nějak zakomponovanej do tý plochy a ne aby to vypadalo jako když si dám do favorita na prostředek tablet.

reagovat
Caddy
30. srpna 2018, 17:39
0

Tak mam usetrenou praci, zrovna jsem sel psat, ze celkem pekny, ale ten stredovy panel je priserny :)

beastar
30. srpna 2018, 17:51
0

Co by si chtěl za pětikilo.... S klasse?

Caddy
30. srpna 2018, 18:06
0

Za stejne penize se neda udelat hezci konzole? To snad ne, jezdi mraky aut, ktera vypadaji normalne :) Treba, at nechodim daleko a zustanu u toho, co jsem videl pri autickarovych testech a dokonce ve stejne zemi, co P3008? O trochu drazsi asi je, ale urcite ne nejak vyrazne a ten interier je tam naprosto paradni...

beastar
30. srpna 2018, 18:40
0

Je to tak no... Posrali to. Úplně stejně jako u Talismanu v Initiale Paris. Bohužel dělají stejné chyby jako svého času MB s těmi prvními vystrčenými tablety.Bylo to na pohled jak taková ta dětská destička co si do ní děti kreslí přilepená herkulesem. Zajímavé že tyhle dvě automobilky k sobě mají poslední dobou dost blízko.... Vono udělat vlastní platformu už těm klukům německejm na nějaký auta dělalo problémy. Škoda že se ani jeden nepoučí s chyb druhýho to jsou ty připosraný dnešní koncerny o 8 značkách.

ma
martinw
30. srpna 2018, 19:51
0

Se mi zda ze vývoj motoru se v koncernu zastavil, co zajimavyho po TSI a TDI nam predstavi, uz neni co... Hodi tam k tomu elektromotor a budou to prodavat dal jako kulervouci novinku. Mi to pripomina situaci jak se behem 1990 az 2000 kazdy rok frekvence procesoru zdvojnasobila a ted uz se akorat pridavaji rychlejsi pameti, vice jader ale frekvenci uz neumi posunout vys - dosahlo se limitu.

Honza Hamster Křeček
30. srpna 2018, 22:42
0

U TDI i TSI ještě cítím prostor k dalšímu zlepšení. V příští generaci by třeba VW mohl představit motor, který funguje..

beastar
30. srpna 2018, 23:57
0

No tak Hanz nebyl bych zase tak kritickej. 1.4 tsi i 1.6 tdi docela fungují.

ro
rock
31. srpna 2018, 06:20
0

to Caddy:
P3008 s jeho vystrčeným dotykovým displejem, kterej vypadá, jak kdyby si tam někdo doma přilepil Tom Toma, se taky zrovna nevytáhl. V okolí toho displeje naflákali asi 6 různých materiálů a dekorů na 15 centimetrech. Navíc je tam v podstatě zbytečně, když P3008 umí navigaci velmi slušně zobrazit na přístrojovým štítu v zorným poli řidiče a na nic jinýho není tak velkej tablet, aby se nedal zakomponovat do přístrojovky, prostě vůbec zapotřebí. A jestli jeho ovládání funguje tak, jak si myslím že funguje (na klavírovém panelu zvolím funkci a pak musím přesunout ruku nahoru a na displeji pak ladím její parametry), tak je to tragikomedie samo o sobě.

vi
vita
31. srpna 2018, 10:35
-1

To vypada na mnohem lepsi volbu nez nedavno testovany Golf Sportvan?!

reagovat
Jenyk
01. září 2018, 08:17
1

Radiomapa? Takze zadna multimedia? Zadne nastavovani vseho mozneho? Zadna navigace? Bez propojeni mobilu? Zadne bezpecnostni systemy? Zrejme vyuziva letecke radiomajaky. Pozoruhodne....

reagovat
rr
rrren
04. září 2018, 16:05
0

jenom k tomu logu. Prostě diamant, co je na něm? Ten význam, který je tomu logu připisován v ČR a na Slovensku nikde jinde nefunguje.

reagovat
beastar
04. září 2018, 16:39
0

Logo je v klidu jen ten výrobce občas vymejšlí koniny.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem