načítám data...

Průvodce výběrem automobilu pro začátečníky: Díl druhý - benzín, nafta nebo ještě něco jiného?

Pokud čtete Autíčkáře, jste patrně blázni do aut. Vaše okolí to o vás nejspíš ví. Tudíž za vámi patrně chodí přátelé a příbuzní žádat o radu, jaké že si mají koupit auto. Je neustálé opakování stejných otázek už únavné? Dejte jim přečíst tohle...

Zobrazit galerii

Z dotazů, které nám chodí do redakčního mailu, je zcela jasné, že výběr automobilu patří mezi palčivé otázky nejen v životě nadšence do aut, ale i v životech těch ostatních, ‚normálních‘ lidí. Proto jsme se rozhodli oživit a doplnit sérii článků o výběru auta pro začátečníky, kterou budeme dále rozšiřovat a přidávat do ní aktuální poznatky a informace. Každý z následujících tří týdnů přibude jeden z archivu vytažený a aktualizovaný, případně zcela nový díl. A potom budeme v nastoleném směru pokračovat a věnovat se i otázkám spojeným s výběrem ‚pokročilejším‘. Znáte někoho, kdo vybírá auto? Pošlete mu link na tento článek!

Vítejte na Autíčkáři. Link na tento článek jste nejspíše dostali od někoho ve svém okolí, koho jste žádali o radu s výběrem auta, aby vám pomohl ujasnit si, co vlastně od svého příštího vozu chcete. Je to důležité – většina z nás, skutečných bláznů do aut, si totiž pro vlastní potřebu vybírá úplně jiná auta, než jaká je dobré radit svým příbuzným nebo kamarádům, kteří auto pojímají jako dopravní prostředek a nikoliv jako koníček. Tím se lišíme od ‚fanoušků, kteří vám vždy a za všech okolností poradí svoji oblíbenou modlu. Ať už je to ‚Octávka f tédéíčku f kombíku‘, sportovní Honda, která je zajímavá hlavně tím, že točí devět tisíc otáček, nebo třicet let starý Mercedes, který sice bude jezdit i po nukleární válce, ale do té doby několikrát zrezne a jeho dynamika může soupeřit spíše se zemědělskou technikou.

Nemůžeme vám poradit žádné univerzální řešení, protože taková neexistují – byť jsou auta, která se jim alespoň blíží. Potřebujeme vědět, co od auta chcete, co od něj potřebujete a co jste za to ochotni obětovat.

Takže, začínáme!

minulém díle jsme prošli výběrem správného typu a velikosti karoserie. Teď je na čase další důležitá součást – palivo, na které budeme jezdit…

4) Palivo

Motor je důležitá součást auta a předmět mnoha mýtů, kolujících mezi "hospodskými odborníky". Volba motoru zásadně ovlivňuje to, jak dobře se vám auto bude používat a samozřejmě také provozní náklady, proto je jedním z nejdůležitějších kroků při nákupu auta.

První věcí, o které musíte rozhodnout, je tedy palivo, na které váš vůz bude jezdit.

Benzín

Tradiční palivo pro osobní vozy. Drtivá většina benzínových motorů na trhu s ojetými vozy stále využívá atmosférického plnění, a tedy není vybavena potenciálně problémovým turbodmychadlem. Atmosférické benzínové motory jsou obecně jednodušší a provozně méně náročné než populární turbodiesely a vyznačují se tak velmi nízkými náklady na údržbu a vysokou spolehlivostí. Mají vyšší spotřebu než naftové motory, ale při menším nájezdu (řádově do 20 000 km/rok) se vyplatí.

Moderním trendem jsou "downsizované" motory – mají nižší objem, ale výkon a točivý moment dohánějí turbodmychadlem. Nabízejí tedy dynamiku velkého motoru se spotřebou malého. Nevýhodou jsou potenciálně vyšší náklady na údržbu (turbodmychadlo) a značná závislost spotřeby na zatížení a stylu jízdy (= pokud na to šlapete, žere i malý turbomotor spoustu benzínu). Stojí na půl cesty mezi atmosférickými benzínovými motory a turbodiesely – oproti dieselům mají nižší náklady na údržbu, oproti atmosférickým benzínovým motorům mají nižší spotřebu. Typickým příkladem jsou motory 1,2 TSI, 1,4 TSI a 1,8 TSI ve vozech VW Group, nebo motory Ecoboost od Fordu.

Nafta

Atmosférické naftové motory bývaly vzorem spolehlivosti a dlouhé trvanlivosti. Agregáty jako OM615 (200D) ze starých Mercedesů nebo 1,9 SDI od Volkswagenu jsou opředeny legendami o milionech najetých kilometrů bez údržby a schopnosti jezdit na cokoliv, co teče. A tyto legendy se do značné míry zakládají na pravdě. Nevýhodou je opravdu tragická dynamika, absence kultivovanosti (jinými slovy, zní to jako traktor) a nemožnost splnit moderní emisní předpisy. Proto se tento typ motorů vyskytuje jen ve starších vozech. Jsou dobrou volbou, pokud potřebujete laciný, nenáročný a úsporný dopravní prostředek, na který máte opravdu minimální nároky.

Později byly naftové motory doplněny o turbodmychadlo, čímž vznikla první generace turbodieselů. Vznikla tak legendární kombinace relativně vysokých výkonů a fantasticky nízké spotřeby, ztělesněné zejména u nás bájemi opředeným motorem 1,9 TDI od koncernu Volkswagen. Na seznam pravidelných servisních zásahů přibylo turbodmychadlo a další populární záležitosti jako slavná "váha vzduchu", ale provozní náklady se stále držely na nízké úrovni. Starší turbodiesely jsou ideální, pokud hledáte úsporný dopravní prostředek za málo peněz, který bude ale použitelný i na delší trasy a nebude mu činit problém předjet nákladní auto. Nehodí se naopak (jako všechny diesely) na časté ježdění krátkých tras.

Zpřísňující se emisní normy a požadavky zákazníků na kultivovanost si však vynutily příchod modernější technologie vstřikování common-rail. Tu v současnosti využívají v podstatě všechny vyráběné naftové motory. Její výhodou je možnost dosáhnout vyššího výkonu a lepší kultivovanosti chodu – diesely common-rail se tichostí a hladkostí chodu blíží benzínovým motorům – stejně jako výkony. Nevýhodou jsou však potenciálně vysoké servisní náklady. Turbodmychadlo, vstřikovače, vstřikovací čerpadlo, filtr pevných částic a dvouhmotový setrvačník (u vozů s manuální převodovkou) jsou všechno položky za desítky tisíc korun. Zejména u vozidel, blížících se hranici 200.000 km tak hrozí, že potenciální selhání jedné nebo více z těchto položek může anulovat úspory, dosažené díky nižší spotřeby za mnoho desítek tisíc kilometrů. Proto se důkladně rozmyslete, než se necháte zlákat vidinou nízké spotřeby – naftový motor se vyplatí skutečně jen při vysokých nájezdech.

LPG

Přestavba benzínového automobilu na pohon propan-butanem, někdy nabízená přímo výrobcem. Výhodou je zachování spolehlivosti a kultivovanosti benzínového motoru a extrémně nízké náklady na údržbu i palivo (díky jeho nízké ceně). Nevýhodou je pořizovací cena přestavby (u moderních vozů obvykle přinejmenším 25 tisíc Kč, pokud nekoupíte auto už upravené), nutnost instalovat do vozu další nádrž, která zabírá místo, jezdit na pravidelné revize a zákaz vjezdu do většiny patrových a podzemních garáží.

CNG

Podobný princip jako LPG, ale přestavba je dražší, čerpacích stanic je méně a instalace zabere ještě více místa. Výhodou by měl být o něco levnější provoz. Čím dál více automobilek navíc nabízí auta na CNG již z výroby – například u Škodovky si můžete v plynu koupit novou Octavii G-TEC.

Hybrid

K běžnému spalovacímu (obvykle benzínovému) motoru je přidán elektromotor a baterie. Baterie se dobíjí regenerací kinetické energie při brzdění, z takto ušetřené energie je pak ve vhodných chvílích poháněn elektromotor, který může vůz pohánět sám o sobě nebo ulehčit práci spalovacímu motoru. Z principu věci je tedy hybrid výhodný v městském provozu, kde se často brzdí a zrychluje, naopak na dálnici nepřináší téměř žádný efekt. Častou obavou jsou výdrž a cena náhradních baterií, dosavadní zkušenosti například s první generací Toyoty Prius však naznačují, že by ani ojetý hybrid nemusel představovat problém.

Plug-in hybrid

Jako obyčejný hybrid, ale má větší baterii a přípojku pro dobíjení ze zásuvky. Jistou omezenou vzdálenost tedy ujedou na dobití z elektrické sítě. Zatím jsou jen velmi málo rozšířené. Jejich hlavní výhodou je možnost absolvovat kratší cesty (například dojíždění do práce) čistě na elektřinu, aniž by byla narušena možnost natankovat plnou nádrž a vyrazit kamkoliv jen chcete. U některých vozů této konstrukce (asi nejznámějším je Chevrolet Volt/Opel Ampera) slouží spalovací motor jen jako generátor elektrické energie. V podstatě tak jde o elektromobil, který obětoval část bateriové kapacity za neomezený dojezd.

Elektromobil

Automobil čistě na elektrickou energii. Obvykle má velmi nízké provozní náklady (i když reálně nebývají o mnoho nižší než například u malého dieselu nebo CNG), značným problémem je omezený dojezd a ve většině případů drastická cena. Dosavadní elektromobily jsou ve většině případů vhodné spíše pro nadšence a zaryté ekology – jejich cena bývá o tolik vyšší než u srovnatelného auta se spalovacím motorem, že nemají šanci uspořit tento rozdíl na provozních nákladech ani do konce své životnosti. Mezi první světlé výjimky patří například Tesla Model S, kterou jsme nedávno testovali a podělili jsme se s vámi i o dlouhodobé zkušenosti z jeho provozu.

Pořád si nejste jistí, které palivo pro vás bude nejvýhodnější a jaký motor tedy do svého příštího automobilu zvolit? V tom případě vycházejte z toho, že pokud nemáte na vůz nějaké speciální požadavky, poslouží vám stále nejlépe středně velký benzínový motor.

V příštím díle se podíváme na výběr konkrétního motoru.

Díl první: Karoserie
Díl druhý: Palivo

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
30. ledna 2014, 17:24
0

ještě je vhodné zmínit že diesel, díky nutnosti mnohem masivnější konstrukce a spousty krámů kolem, bude mnohem těžší než srovnatelný benzinový motor. I u poměrně malých motorů je to rozdíl obvykle mnoho desítek kilogramů. Což může znamenat jiné rozložení váhy a s tím spojené rozdíly v jízdních vlastnostech. Taky to obvykle znamená změny v odpružení a často i problémy s životností přední nápravy. A taky je to srandovní podívaná když se někdo pokouší jet s tím rychle nejen rovně.

reagovat
BobAsh
30. ledna 2014, 20:20
0

Hm, dobrá připomínka. Doplním to tam.

bu
bucek
31. ledna 2014, 17:29
0

a ze nejlepsi je kupovat auto na klubovych strankach dane znacky neb je velka pravdepodobnost,ze auto mel nejaky pomatene,takze se o nej nejspis staral

St
Stichon
31. ledna 2014, 01:55
0

Zajímalo by mě kdy a kde vznikl zákaz vjezdu LPG vozidel do podzemních garáží. Je to česká specialita, jinde to nepotkáte..

reagovat
Sau
31. ledna 2014, 10:58
0

Jinde buď je odsávání, bo LPG je případné uniknutí těžší jak vzduch a hromadilo by sa tak v spodních částech garáží a nebo zákony nic takového jako odsávání nevyžadujů.

PepaSFI
31. ledna 2014, 17:19
0

myslím že dnes už to asi nebude problém ikdyž k závadě samozřejmě může dojít i na moderním autě. Ale v dřívějších dobách takový předpis asi byl nutností, ty Favority většinou smrděly propíkem bupíkem na dvacet metrů i na venkovním parkovišti. Taky ty dnešní parkingy se asi staví podle jiných norem, mají lepší větrání a někde prý jsou snad i čidla na plyn.

Po
PowPow
02. února 2014, 17:59
0

Minimalne v Rakousku je to take. Neni zde pro to zadny legislativni zaklad, ale zakaz je videt velice casto.

Woyta
10. září 2015, 19:14
0

Riziko uniku, exploze a požáru. Proto je zakaz. U nadzemnich otevrenych parkovist je to ale blbost.

ch
chev
31. ledna 2014, 13:17
0

A ještě bych doplnil, že s CNG se do podzemních garáží většinou smí, mnoho lidí to neví a berou to jako další nevýhodu.

reagovat
Je
Jenyk
09. září 2015, 18:43
0

Tak praví logika, Praxe je jiná a co mám garáže okolo,, nesmí se ani s CNG. Prý se hromadí pod stropem :-(

ml
mladík
03. února 2014, 01:09
0

Zdarec, přemýšlím o svém prvním autě, co říkáte na Almeru GTI a Bravo HGT? Nebo co jiného, co se dá v čr sehnat do 40-50k byste doporučili? Určitě nechci diesel a nejlíp atmosféru.

reagovat
Vavris Vavrisovic
03. února 2014, 08:02
0

Almeru/Primeru určitě doporučujeme, Bravo už asi trochu méně..
Dále třeba Focus, Puma nebo nějaká E36 s řadovým šestiválcem?

Hlavně si dávat pozor na korozi.

PepaSFI
03. února 2014, 16:49
0

Bravo HGT je mocný lítadlo, ten motor běhá krásně. Ale jako auto pro začátečníka bych ho asi nedoporučil. Opravdu zachovalý a udržovaný kus bude problém sehnat. Každopádně to bude znamenat se tomu hodně věnovat. Jakákoliv práce na motoru je ukrutná gynekologie, tam je místa že by pětikorunu kladivem neprotlačil. Výměna rozvodů, kterou je vážně potřeba nepodceňovat, znamená totální rozborku půlky auta včetně vyndání motoru. Prý snad existujou nebo asi spíš existovali čarodějové co to dokázali bez vyndání. A pak tady je ten známý Fiat faktor. Fiat je prostě šmejd. To je nevyvratitelný fakt. Když ti na Oktávce pukne hlava a rozletí se turbo tak to je bezvýznamná nepatrnost. Spálená žárovka v parkovačce u Fiata je důvod aby se ti posmívala půlka okresu. Ale pokud máš odvahu jít proti proudu tak můžeš začít jakýmkoliv starším Fiatem.

vo
vojtacz
09. září 2015, 13:52
0

Kolem 40-50k se dá s přehledem pořídit Fiat Stilo. Antikorozní úprava v pohodě, občasné problémy s elektronikou (holt občas problikne že nesvítí parkovačka, která ale svítí), s 1.6 16V bych řekl že naprosto nenáročné auto s jednoduchou údržbou. Navíc za ten Fiat faktor to stojí, každej přece ví, že Fiat nejede, rezne, údržba stojí majlant a vůbec, jenom blbec by si to koupil ;)

reagovat
Aleš
09. září 2015, 19:19
0

Bude i další díl nebo je to už uzavřená série? Já jsem ty články četl už dřív a těšil se na další díl a on zatím nikde. Jinak bych řekl že je to užitečný článek i pro auťaře.
BTW. Je nějaký rozdíl mezi Twin Turbo a Bi-Turbo? Já bych řekl že u Twin Turba jsou ty turba zapojeno sekvenčně a jedno je menší a to druhý je větší. U Bi-Turba jsou stejně velké obě podle mě. Hledal jsem tohle téma na různých fórech a nejčastěji jsem dostal tohle vysvětlení. Ale jestli je to jinak tak mě opravte prosím?

reagovat
BobAsh
09. září 2015, 20:09
0

Jak píšeme v poznámce na konci - nejdřív jsme oprášili a aktualizovali dva staré díly, od příštího týdne budou vycházet nové. Zatím nevíme, na kolik dílů nám to vyjde - minimálně budou čtyři, pravděpodobně ale víc.

Aleš
10. září 2015, 07:21
0

Jo díky. Příště budu číst důkladněji.

bi
bitner
10. září 2015, 15:43
0

Life´s Pretty Good

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem