reklama
načítám data...

Porsche 911 Carrera 2: Z deníku Sally epizoda druhá

Opravili jsme zdárně nebohé Porsche, které stihl potupný osud ranou beranidlem v podobě francouzského minivozítka zlatavé barvy?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Porsche 911 Carrera 2: Z deníku Sally epizoda druhá

Posledně jsme opustili seriál o opravě Porsche uprostřed stolu posetého šroubky, matičkami a krásnou sadou pístů z ušlechtilých kovů uzavřenou v dárkové polstrované krabičce. Podařilo se Porsche dát dohromady? Vy už víte, že se to povedlo, protože jsem nevydržel a hned týden po převzetí „Sally“ z malé specializované dílny na východním okraji Prahy, firmy Flat Six, napsal článek o tom, jak se mi s ní zase jezdí. A ještě se navíc pokusil srovnat jízdní dojmy s mým spisovatelským evergreenem, neustále zmiňovanou Toyotou GT86. Aktuálně jedním kamarádem přezdívanou jako „Slowbaru“. Jenže vám dlužím poslední díl a přehled o tom jaké to je a co obnáší nabourat a opravit Porsche 911, které navíc utrpělo „nachlazení“ motoru. Pustit jsme se museli tím pádem i do něj.

Rozhodl jsem se všechno uvést do originálního stavu. Špatné rozhodnutí? Ono by se bývalo nabízelo začít vytvářet ultimátní „Ring tool“ v momentě kdy byla karoserie holá a zůstal v ní vlastně jen interiér a skla, která se naštěstí pro ony drobnější klempířské práce nemusela vyndávat. Nevím ani vlastně proč, ale nejsem příznivcem tunningu a mám nejradši auta ve stavech co nejblíže tomu v jakém opustila továrnu, včetně původní specifikace. Čili takové ty hezké věci jako dodělávané „empakety“ anebo ať zůstaneme u Porsche ony „GT3 look“ spojlery, nástavce prahů a nárazníky vážně moc nemusím. I když moje auto nakonec perfektně sériové stejně není. Původní sedmnáctipalcová kola jsou pryč a už jsem je k autu nedostal. Naštěstí je Sally vkusně obuta do o palec větších a kapku širších, zato původních GT3 kol. Na tuhle odchylku od původní specifikace se můžu dívat v garáži celé hodiny a jen tak se neomrzí. A také jsem se zbavil nevkusného nárazníku s malými nádory připomínajícími přísavky chobotnice. To byly původní parkovací senzory. Ale dál jsem jít nechtěl. Vlastně jsem udělal ještě pár drobných změn a pár lehčích změn stále plánuji na později.

Motor na operačním stole

Pohled na vyčištěné, zabroušené či přímo fungl nové díly motoru vyrovnané na stole byl úchvatný. Současně vím, že tuhle skládačku bych dohromady sám nesložil. Čili výjev kompletně rozebraného Porsche 911, mého Porsche 911 povalujícího se po stole a v různých policích dílny působí lehce mrazivě. Když se váš Boxer (udělá potřebu) na něčí předzahrádce a utíká od toho nadělení vesele pryč vrtíc ocáskem, je to legrace a páníček mizí s ním za zvuku důchodkyně, zuřivě hrozící za oknem. Ale ty dvě půlky bloku motoru, šest pístů, ojnic, dvacet čtyři hydraulických nadzdvihátek ventilů a těch pár dlouhých rozvodových řetězů, které absolutně netuším kam správně namotat, to je opravdové nadělení. Ten  automobilový vtípek s Boxerem je stejně boží. A bez nadsázky pravdivý.

Zručný motorář Míra si s tím ovšem poradit uměl. Je poměrně náročné nasadit veškeré písty na ojnice uložené již předem na klikové hřídeli. Myslím, že bych se o to sám marně pokoušel dodnes. Dále pak není legrace propojit veškeré rozvodové řetězy spojené se středovou hřídelí, vše precizně dotáhnout a našroubovat vyčištěné a zabroušené hlavy válců. Celkově sestavení motoru s nastrojením příslušenství trvá zhruba 30 hodin čisté práce. Nových dílů se u mého motoru nakonec příliš kupovat nemuselo. Dostal veškeré nové rozvodové řetězy a především nové plastové vodící lišty. Ty jsou vyloženě důležité vyměnit, protože se časem opotřebí, ztenčí a v extrémním případě se i může kus plastu ulomit a spadnout dovnitř do motoru, kde logicky napáchá další neplechy. Proto se i doporučuje měnit mechanismus rozvodů motoru M96 i M97 po každých zhruba 180 tisících kilometrech.

reklama

O nové pístní sadě od firmy Woessner už jsem psal posledně i o technologii nových ocelových vložek válců. To byla nejdůležitější součást opravy. Při provedení máte možnost výběru dokonce ze tří variant pístní sady se standartním vrtáním anebo malinko větším. Zvolil jsem standartní velikost pístů, byla by vlastně škoda jinak právě velmi zachovalý blok motoru připravit pro de-fakto druhý výbrus. Získání nějakých možná necelých 100 cm3 navíc nestojí za to. Kliková hřídel byla v pořádku, vše se jen nechalo proměřit, decentně zabrousit, a to stejné se provedlo i s dalšími komponenty včetně hlav válců, které se pouze zkontrolovaly tlakovou zkouškou a zabrousily na povrchu. Musela se měnit veškerá ojniční ložiska a ložiska klikového hřídele. Dál se měnilo i několik hydraulických nadzvihátek, která byla zatuhlá a nezajistila by už bezchybný chod. Nemuselo se zasahovat do řetízkového rozvodu proměnného časování ventilů Variocam, protože tam už proběhla renovace někdy před rokem. K tomu jsme koupili novou vodní pumpu, olejový chladič a samozřejmě všechna myslitelná těsnění. Znáte to, šroubek ke šroubku, matička k matičce a k tomu pár podložek a výsledná faktura vás dokáže i rozbrečet. Orientační náklady přidávám do poslední kapitoly.

Veselka

Svatba krásně čistého a nově vypadajícího motoru osazeného lesknoucími se výfuky s částečně nově nalakovanou karosérií byl velkolepý okamžik. Paradoxně instalace anebo naopak demontáž motoru z Porsche 911 není nijak extra složitou záležitostí. Rozhodně to tedy vypadá snadno, když to vidíte na youtube. Instalace motoru a příslušenství trvá asi 8 hodin čistého času. Je potřeba motor správně usadit do svého uložení na čtyřech hlavních šroubech (doufám, že jsem se s informací nesekl) a připevnit pod převodovku příčný držák, propojit hnací hřídele, vidličky řazení a k motoru pak připevnit znovu klimakompresor, hadice k chlazení, k posilovači řízení a kompletní elektriku zapojit do hlavní multipólové zásuvky po pravé straně v motorovém prostoru.

Poslední prací na autě bylo doladění podvozku. Loni jsem si dost stěžoval, že aktuální sada tlumičů a pružin od D2 Racing poslala auto vážně příliš k zemi a na našich běžných mizerných silnicích moc nefunguje. Celé bych to předělal na „setup“ se standartními pružinami a uložením společně s tlumiči Bilstein B6, které představují kvalitnější variantu standartního továrního nastavení. Jenže rozpočet není nafukovací a současně komponenty systému D2 Racing jsou na autě od předchozího majitele téměř neopotřebené. Tak je škoda je vyhodit. Pánové z Flat Six provedli výbornou práci a systém přenastavili. Geometrie se upravila zpět do továrních hodnot a ještě vyměnila dvě zadní ramena víceprvkového závěsu, kde se bohužel nedal povolit šroub a vykazovalo nějakou vůli.

Stálo to celé za to?

To si piště, že ano. Auto jezdí skvěle. Teď jsem akorát olíznul rafičkou tachometru na nějakých prvních 700 km, které byly určené k pečlivému zajíždění během těch suchých přestávek v jinak hnusně dlouhém zimním období. Ono na sněhu bude Porsche 911 fantastické. Jenže to bych musel vypnout vlastní brzdu v mozku a nevadit mi auto poslat současně i do soli. To by byla škoda. Snažil jsem se vážně s velkým sebezapřením dodržovat pečlivé zajíždění. Často měním otáčky a rychlostní stupně a nenechávám motor vytočit příliš a hlavně běžet na vyšší zátěž. Ke konci období už se otáčkoměr občas podíval při pečlivě zahřátém motoru malinko za „čtyřku“ a musím říct, že se mu vážně chce jet. Pojede rozhodně líp než předtím. O tom jsem naprosto přesvědčený. Teď mě čeká výměna oleje za finální, který tam necháme už v standartním ročním nebo malinko delším intervalu. Porsche jezdí na olej od Pentosinu / Fuchsu, API SM/CF ACEA A3/B3 o viskozitě 5W-50. Možná po pár tisících kilometrech zkusím zajet i na válcovou zkušebnu a zjistíme, zda je tam opravdu oněch „papírových“ 296 koní. Motor může naopak ukázat, že je v něm koníků ukryto i víc. Ale nechci teď šířit takové ty typické snílkovské řeči.

A na kolik celá legrace přijde?

Ceny uvedu plus mínus orientační. Oprava karoserie se nikterak nevymykala běžným cenám za práci klempíře a lakýrníka, takže to asi zajímavé není. Co zajímavé je, že Porsche 911 generace 996 má opravdu velmi drahé originální nové karosářské díly. Například přední světlomet litronic přijde na 47.000 kč. To mě dost vyrazilo dech. Daleko horší je to pak s komponenty výfukové soustavy. Když sečtete cenu obou tlumičů, obou katalyzátorů a svodů včetně jejich držáků, dostaneme se na částku okolo 180.000kč v prvovýrobě. Nová druhovýroba pro standartní systém moc neexistuje, ale dá se koupit mnoho „aftermarketových“ laděných systémů. A ty stojí paradoxně i o dost méně. Jenže mě stejně přijde, že správně laděný výfuk na Porsche 911 je jen ten tovární. Oni ten zvuk auta mají vážně propracovaný, ač zrovna u běžné Carrery 2 můžete mít dojem, že je až příliš tichá. Proto taky předchozí majitel, náš čtenář, nechal do toho původního výfuku vyvrtat díru. Tedy poněkud sofistikovaně. Mě se líbí zvuk motoru víc teď, když mám konečně sériový systém v krásném stavu. Zkrátka a dobře, výfukové díly, světla, díly karosérie se dají stále sehnat v perfektním lehce použitém stavu a budou vás stát zhruba třetinu cen nových originálních dílů. Stojí to však čas a rozhodně to chce mít i dobré kontakty.

Motor ovšem vyjde zdaleka nejdráž. U mě toho přeci jen nebylo potřeba dělat tolik. Spoustu práce a nových dílů už na motoru bylo provedeno totiž předtím. Když to velmi zkrátím a uvedu vás do situace kdy pořídíte starší 911 řady 996 anebo rannou 997 s motorem 3.6, který je prakticky technicky shodný s 996.2, tak máte několik možností. Upřímně nejlepší je s ní jezdit, vyměnit včas provozní kapaliny a k servisu přistupovat podle běžného servisního plánu. V momentě, kdy ovšem začne být opotřebovaná spojka, nastane ten správný moment podívat se motoru na zoubek, případně, kdy kilometrový proběh signalizuje nutnost výměny rozvodové sady motoru. Ať to dopadne jakkoli, bude to stát nějaké peníze. Nemá smysl utratit například 100.000kč a nesundat hlavy válců. Je lepší nechat motor celý rozebrat, nechat posoudit stav povrchu válců a změřit, zda to jsou stále přesně „kulaté“ a podívat se na stav ojničních a klikových ložisek. Pokud budou potřeba vyměnit, válce budou chtít vyvložkovat, koupí se sada pístů a zrenovují se veškeré rozvody motoru počítejte, že dohromady se spojkou a středovým ložiskem IMS to bude stát asi 250.000kč. A to je spíš ten optimističtější údaj. Ono je to hodně orientační podle toho, v jakém stavu ten motor máte. Navíc se vyplatí podívat se na převodovku, speciálně pokud váš vůz drhne trochu při podřazování na dvojku. Což naštěstí nebyl můj případ. Může to dopadnout i o další desetitisíce dráž, pokud váš motor už klepe anebo se mu přímo ojnice podívala blokem ven. Některé motory vážně měly obrovskou smůlu a jiné fungují stovky tisíc kilometrů i na původních rozvodových řetězech a běží stále. Majitelé tedy mají s provozováním staršího vodou chlazeného Porsche 911 rozdílné zkušenosti.

Jestli jsem vám právě zkazil chuť na nákup ojetého Porsche 911, případně Boxstera či první generaci Porsche Cayman, nenechte se odradit. Jsou to fantastická auta a poměr toho kolik doopravdy jako ojetiny stojí a jak skvěle se v nich svezete, je stále velmi výhodný. No, „výhodný“ je asi mizerně použité slovo. Ale vy mě asi chápete. Zkrátka stojí to za to, říká ten fanatik, který má zrovna vedle klávesnice hrníček „Porsche“ plný dobré ranní kávy.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
28. března 2018, 07:34
0

No je to darda teda..ale super že si se do toho pustil a Porsche zase jezdí...tak ať to vydrží co nejdéle ;)

reagovat
Anorex
28. března 2018, 07:55
0

Tvl, to jsou teda cenovky... :D

reagovat
sp
speedfred
28. března 2018, 07:59
0

aké máš presné odporúčanie zábehu ? km/otáčky?

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
28. března 2018, 09:22
0

Bylo mi doporučeno měnit otáčky, samozřejmě prudce nepřidávat plyn a nejezdit na ty úplně vysoké. Taková obecná rada. Nejlepší je motat se někde okolo 2500-4000 v lehčí zátěži motoru a řadit, tzn. ideální spíš jezdit po okresce, kde jsem vlastně jezdil v záběhu a ne např. 2 hodiny po dálnici na 6tku na stabilní otáčky. To taky není dobře.

Km - jsem měl stanovené cca 700 do výměny záběhového oleje ( je to stejný jako bude finální) a teď mám cca 750 , takže akorát pojedu už do dílny a měním. Někdy se mění záběhový olej později, vím že staré BMW M modely měly určený interval záběhové výměny 1600km , ale to je zas jiná věc. Toto je ručně postavený motor, je to trochu něco jiného než motor sestavený ve fabrice.

Jimi
28. března 2018, 10:19
0

vidím, že od dob 105/120-tky se ohledně záběhu toho moc nezměnilo. Obecné pravidla pro záběh pořád stejné. Tatík zajížděl úplně stejně funglovku 120L...recycled porsche.D

marcocz1
28. března 2018, 12:43
0

No, od dob 120ky se toho změnilo ohledně záběhu hodně:) u nových aut už se v podstatě nezabíhá, jen je doporučeno to auto hned nebrat na Mísečky se 4mi kamarády a bečkou piva na střeše. Měnit otáčky (ať nejsou pořád konstantní). Žádný záběhový olej už není, nicméně je na člověku, jestli v tom bude ten první olej drtit 20/30 tisíc km, nebo to vymění radši už po 5000 km.

bobo23
29. března 2018, 18:37
0

Zajímavé. Mě bylo po GO motoru mechanikem doporučeno na zajetí cca 7 000 km, s první výměnou oleje po 5 tis. a další při 7 tis.

Jinak super článek a obdiv, že si se do něčeho takové pustil, Krabe. Já si občas říkal, jestli nejsem magor, když sem se rozhodl vyřešit spotřebu oleje. Nedělala se tak velká GO, jako u tebe, ale i tak vyšla draho (byť sem se pohyboval v trochu jiných částkách). Platil sem tehdy cca 22 tis., což byla víc jak polovina PC toho auta. :D

beastar
29. března 2018, 20:07
0

Noo to mě čeká teď u jednoho autíčka taky. Varianta A neřešit a prodat tak jak je a prodělat. Varianta B opravit, komplet udělat co je třeba a prodělat s dobrým pocitem, že to jezdí tak jak má a novýmu majiteli to najede bez debat dalších pár desítek tisíc bez vážnějších problémů. Je to prostě vopruz ty auta :D

bobo23
29. března 2018, 20:51
0

Já původně taky uvažoval, že to nechám tak a budu dolévat olej a neřešit, ale nějak mi to nedalo. Prostě sem chtěl mít auto v pořádku. I když letos bude slavit 20 let.

VK
VK
28. března 2018, 08:52
0

Kolik z toho uhradila pojistovna?

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
28. března 2018, 09:24
3

všechno a ještě mi zbylo na letní dovolenou na Mauritius s bublinkovou lázní, šampaňským a hosteskami :-D
Chápu zvědavost, ale to si s dovolením nechám jako soukromou informaci.
-
Komentář upraven 28. 3. 2018, 09:39:47

Goldies
28. března 2018, 09:35
1

Tak to se tam potkame :-D

beastar
28. března 2018, 13:39
1

To vám závidím já si koupil auto a pojedem tak na mácháč;) Všechno nezaplatili ani náhodou Pietro musel prodat ledvinu a podepsat krví houmkredit....

sumy
28. března 2018, 09:07
0

Uf, až jsem se z toho opotil. Ceny jak na letadla. Bez legrace, tam taky na motoru z 60tejch oprava prasklého pístu výjde kolem 350tKč. Ale co se mi (teda alespoň podle fotek) moc líbí je jak je opravená kastle. Linky odrazu světel jak když střelí. Vždycky jsem z toho nemocnej, když vidím "opravený" auto a na něm to odleskový vlnobití.

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
28. března 2018, 09:32
0

dík! Opravdu klempíř a hlavně lakýrník byl velmi šikovný.
Ceny - dal jsem to orientačně, je pravda, že faktury za opravy tohoto auta za poslední 3 roky celkem, jsou fakt hrozivé a to můžu odečíst věci co souvisely s opravou karoserie.

Ale ono, jakýkoli motor bude něco stát. V jednotlivostech to není tak hrozné, ale je v tom hodně času a lidské práce a některé originální díly vážně stojí na Porsche fakt hodně, jiné naopak překvapivě normálně. Je to takovej mix.

sumy
28. března 2018, 10:40
0

Já bych ani neřekl jakýkoliv motor, ale motor s vyšší výkonovou specifikací. Jsou motory, co se zgenerálkujou sakum pikum za 20-30tKč+10 za práci a tu generálku potřebujou typicky někdy mezi 0,5-0,7mio km :-)
Prostě je to Porsche, je to něco extra a tak to holt stojí i nějakou tu kačku.
Ve světle opravy tvé Sally už naprosto nechápu, jak můžou třeba bratři Drahošovi přestavovat suzukácký motory pro ulíky(nový střeva, jiný zapalování, přestavba ze stříkačky na karbík, osazení reduktorem atd), když pak od nich hotovej "novej" motor i s reduktorem je někde do 150tKč.

Jimi
28. března 2018, 09:07
0

když jsem si to tak orientačně spočetl, tak mi z toho vyšlo, že by se za to dalo pořídit další stejné porsche. Otázka je, v jakém stavu by bylo. takhle je aspoň nějaká jistota, že je na pár let pokoj. Osobně se mi líbí z 911 klasický typ 964, ale to je jiný level, možno dva...

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
28. března 2018, 09:36
1

Jasně, mohl. Varianta nechat si peníze z proplacené totální škody ( pojištovna vám takto zlikviduje typicky 90% nehod u aut starších 10 ti let, pokud to není jen úplně drobná nehoda) plus zaplatit práci spojenou s rozebráním auta a pak prodat dobré díly a motor, který se dal prodat ve stavu : dobrý, vrčí, ale "bez záruky" by asi dohromady dala částku za kterou bych pořídil pěkné Porsche Cayman (S) z let (2005-2008) A taky jsem nad tím chvilku i uvažoval.

Jenže, člověk by do té další ojetiny zase neviděl a ze silnic by zmizela jedna 911. To jí člověk přece nemohl udělat! :)

Goldies
28. března 2018, 09:14
1

Hele super clanecek :-) ja ted taky pro jistotu nechal zkontrolovat motor, kdyz uz je venku :-D akorat teda me to vyjde vyrazne levneji ta oprava totalky :-D

reagovat
saage
28. března 2018, 09:59
2

Ty jo, ty sis s tím dal teda práci... Já bych ani neuměl všechny ty serepetičky z motoru pojmenovat. Je dobře že ses na to nevyprd a dotáhl to dokonce. Byly to ale nervy co.? Tak teď už jen šťastné km bez nehod, a co nejvíc hezkejch zážitků za volantem. ;-)

reagovat
C70C
28. března 2018, 12:36
0

Achjo.. takže když mně právě u zubaře museli skoro křísit po sdělení částky 20k za jeden zubní implantát.. tak mají u mně 911 zůstat jen na poličce a mám se tvářit, že bych ji stejnak nikdy nechtěl? :-D

reagovat
Kr
Krocan
28. března 2018, 18:06
1

I zubař chce přeci svůj Poršák...

C70C
29. března 2018, 07:36
0

A pravda.. to mi nedošlo. Jen nerozumím proč jezdí v Rapidu.. asi není zase tak dobrej..nebo ty implantáty ne a ne udat. Takže potřebuju najít někoho, kdo bude potřebovat tolik pytlů do koše a zamrazovacích sáčků, že si ten nákup carrery nějak zpytlikuju sám..

Goldies
31. března 2018, 08:57
0

Pytle do koše i sáčky na led beru :-D

C70C
31. března 2018, 09:42
1

Po paletách? A každý týden? Hmm.. To by 930 mohla klapnout.. Aspoň 1:18

beastar
28. března 2018, 13:37
2

V záběhu;) No je to drahý páč je to Porsche nečekal sem nic jinýho. Já bych rád upozornil že stejně draho by to vyšlo u emek, amgečka, alpiny, jaguaru, Maserati a někde ještě dráž. Takže je to fajn, že se to vzalo z gruntu. Teď je to asi 996 v top stavu. 5w50 mě dostalo:)) Tak gratuluju k tomu že to zase lítá. A už jenom víc štěstí ať tě síla provází a Clio se ti vyhýbá.

reagovat
Letis
28. března 2018, 20:17
0

A co teprv Zonda, to by byl účet.

beastar
28. března 2018, 21:38
0

Podobný kámo jen v Euro;)

sp
speedfred
29. března 2018, 12:50
0

nedávno som videl faktúru na výmenu motora v M4 - 550t Kč

beastar
29. března 2018, 13:02
0

Jo, jo RS6 v10 taky přes 600 bez daně a to nebyla výměna jen generálka fšeho a příslušenství. Na běžnej model by to asi bylo jinak:))

Jindřich
28. března 2018, 15:37
0

Pane Krab, fakt super článek, spousta zajímavých údajů, čtivtý sloh a jako jeden z malá jsi se alespoň nebál nastínit cenu. To auto je krásný. Přeju ať už dělá jenom radost.

reagovat
Goldies
28. března 2018, 16:31
0

Jestli te zajimaji ceny, pocti si muj blog :-D

Jindřich
28. března 2018, 16:56
0

Ceny znám, mám doma jedno z aut, o jejichž nákladech na servis se nesmí mluvit, takže děkuju :D Spis jsem ocenil, že s tím Krab nedělá tyjátr.

beastar
28. března 2018, 17:54
0

No je to drahý jako všechno z tohohle ranku :)) Jo a nikdy se to nevrátí takže to fakt neni pro každýho. Já už takhle dvakrát zle zaplakal ubylo pár vlasů přibylo pár šedin a jelo se dál.

Petr 'Krab' Jeřábek
28. března 2018, 20:11
2

Jindřichu - dík! No snad jsem to příliš nepomotal :)
Tyjátr okolo nedělám, mohl jsem jít fakt do detailů podle faktur jako to udělal v blogu Goldies, ale ono by to bylo zavádějící. Každý motor má vždycky trochu nějaký svoje specifika co se musí vyměnit a co ne a kolik času se na čem tráví, takže by to stejně naprosto jasnou informaci nepodalo. Každopádně z toho jde klasické ponaučení pro nového zájemce o koupi starší vodou chlazené 911 / Boxstera / Caymana
1. zvaž havarijko byť je (už je po osmé večerní) Kurevsky drahé
2. pokud budeš bourat předkem - není to levný a budeš déle shánět dobrý použitý díly a hlavně světla
3. pokud tě někdo sestřelí zezadu , výfuky jsou drahé jako prase ( a musíš se modlit aby ta vina nezůstala na tobě)
4. i pokud nebudeš bourat a najednou ti v motoru začne něco byť lehce klepat, rozluč se s minimálně 2 stovkami tisícovek z prasátka
5. Nemusíš mít vůbec smůlu a Porsche bude za celkem "Miatí" náklady dlouho skvěle fungovat, ale furt si nějaké ty "papoušky" jak říká Beastar šetři do štrůzoku .... v horších časech se budou hodit :)
-
Komentář upraven 28. 3. 2018, 20:13:51

Jindřich
28. března 2018, 21:11
0

Drahý to je, máš z toho sposutu strostí, šedin a kolikrát bys to nejradši prodal. Ale kazdej si musíš zvážit sám, jestli mu to za to stojí a jestli je alespoň trochu finančně způsobilej, to uservisovat. Popravdě člověk kterýho servisní náklady trápit nebudou, si nějakej zestranelej supercar/ sedan kupovat nebude a naopak člověk co není schopen zodpovědně uservisovat ani obyčejný rodinný auto, by se do takových akcí pouštět neměl. Takže pak zbývá taková ta střední třída, kterou tohle sice hodně bolí, ale je ochotna a i schopna to nějakým způsobem zvládnou. Jestli to nakonec bude na prasáka nebo zodpovědně, to už je věc druhá.

beastar
28. března 2018, 21:42
0

Souhlasim. Akorát v Čechách je střední třída dost zavádějicí termín. Já jako schudlý vykořisťovatel chudých a kapitalista sem pořád stejná střední třída jako vedoucí z Kauflandu a ten si Zondu asi kupovat nebude.

Jindřich
28. března 2018, 23:02
0

Tak já tu střední třídu nebral typicky tabulkově podle sociálního rozdělení ale spis tak obrazně. Jako člověka co nemá vatu na nový ale má nějaký přebytek prostředků pro své kratochvíle. A pro nekoho to jsou třeba letadla, pro nekoho loď, cestování a pro nekoho to může být “exotické” auto. A jde do toho s tím, ze ke do toho schopen jednorázově poslat nějaký to kilo, ročně do toho nějaký ten deseti až stotisíc vrazit ale opakovaný velký průser může být konečná...

beastar
29. března 2018, 00:01
0

Jo tak to máš recht. I bych řekl že to tak je.

Tomáš Trýska
29. března 2018, 19:35
0

Koukám, že když to porovnám s repasí motoru u staré ameriky, tak je to 100 a 1 (skoro doslova). Přiznám se, že jsem čekal zhruba polovinu.

Irwinek
29. března 2018, 22:28
0

No já se vždycky tak nějak počítal mezi střední třídu, ale teď jsem vysypal 50 litrů do 23 let starého volva a jsem tak nějak dost na dně :-(
Nové pneumatiky na bestii tedy budou muset na disky ještě počkat.
Střední třída je tady tak nějak tvrdě likvidována

Tomáš Trýska
30. března 2018, 21:26
0

50 není úplně málo, ale furt je to pětina :-D

Irwinek
31. března 2018, 15:57
0

To je sice fakt, ale Krab by to za své auto při prodeji dostal zpět, cena Mazlíka se sice už odrazila ode dna, přesto si myslím, že je v naší kotlině za tuto částku neprodejný :-( Na druhou stranu, já ho prodávat nehodlám :-D stejně jako páně Krab

Nimrod
31. března 2018, 17:01
0

když jsme, irwinku, u těch financí, blok máš ještě původní?

Irwinek
31. března 2018, 18:18
0

Jasně, kromě kapoty, PP blatníku, LP zrcátka, zadního okna a dílů běžné spotřeby ( tlumiče, kotouče,výměník klimy, ...) by mělo být auto v původním stavu :-D něco je tedy evidentně opravované, ale motor je původní. Do léta bych ještě chtěl udělat rozvody. Do výměny sice mají asi 15 000, ale měnil jsem je před 10 - ti lety, a hlavně, začíná jezdit mladej, tak asi dostanou na pr... :-(

Nimrod
01. dubna 2018, 06:13
0

tak hlavně nesundavat hlavu :-)

Petr 'Krab' Jeřábek
01. dubna 2018, 07:50
0

hlavně kluci nevěšet hlavu :)
Takový pěkný starý Volvo, to stojí za to pořád udržovat pěkný a funkční. To je stejný jak s tou 996. "Na kšeft" tohle neděláme, je to pro radost, prodávat to nebudeme, tak co... Když se holt něco pokazí "musíme to opravit" jak hlásá často cedule z našich skvělých silnic :)

Irwinek
01. dubna 2018, 10:38
0

No to je právě ten problém - pěkný :-( já mám kastli olysalou, leze mi dolu vrchní vrstva v šupinách a nikdo neví co s tím ( tedy všichni vědí - celé přelakovat :-( ) v podstatě všechny hrany už jsou bez svrchního laku a víko zavazadláku připomíná měsíční krajinu - kráter vedle kráteru. Ještě, že je to pozink, jinak by to bylo rezavý až hanba.
A je to škoda, protože jinak mám všechno v poho, teď nový kompletní brzdy, vlastně mi nefunguje jen tempomat - je ještě podtlakový a některá trubička je holt naprasklá, jenže ono jich tam je a ne ke všem se člověk dostane :-( Na technický taky blbě čuměli, ale závady mám jen odpovídající věku - vzlínání servokapaliny, povrchová rámu,...... No teď mám 2 roky klid, tak snad s tou kastlí něco vymyslím ( teda pokud z toho neudělá mladej harmoniku nebo jiný nesmysl )
A škoda by to byla, všechno, co je na prodej je komplet v kůži, a i tak jsou jen 4 v evropě, zbytek má 2,9l a nebo automat :-D

Irwinek
01. dubna 2018, 10:47
0

Jo a obrázky z dnešního rána

VK
VK
01. dubna 2018, 10:53
0

Tak ona 9xx je takový dobře utajený youngtimer. Nezrzne. 960 s šestiválcem by mohla i docela slušně jet.

Irwinek
01. dubna 2018, 10:58
0

Jo, já mám sice už úzký světla co měla S90, ale zas je jich míň než klasik. Jede to velmi dobře, navzdory tomu, že mám nejslabší motorovou verzi - 2,5 l 125 kW. Nějakej koník navíc by se hodil, už těch 132 je znát. Silnější 150 jsem řídil jen s automatem a to je o jinym.

VK
VK
01. dubna 2018, 11:12
0

Tak mě zajímá to o jiným, přirozeně. Dobrá tak od 4 tisíc nahoru, co jsem se zatím rozhlížel.

Irwinek
01. dubna 2018, 11:27
0

Rozumím, chceš se nechat konejšivě přepravovat :-D
Chtěl jsem Ti poslat odkaz na T6R, měli k prodeji jednu černou za 130 , ale už je pryč. Nicméně zkus tam hodit dotaz, občas něco přivezou. Kdyby Ti stačila 940, tak tu mi jednu na podzim nabízeli za cca 50.

Nimrod
01. dubna 2018, 12:28
0

irwinek: pokud jde o 960, tak je víc těch po faceliftu...
vk: šestiválec s automatem, který bys zcela jistě rád, je dost lenivý. navíc, jak jsem naznačil, těmhle prvním whiteblokům praskal blok při opětovném namotnování hlavy. jinak kamarád teď prodává svou v90 limited edition z '98, blok z s80, ale v manuálu...

Irwinek
01. dubna 2018, 13:15
0

To se mi moc nezdá, původních 960 se od podzimu r. 1990 do 1995 vyrobilo asi víc, než těch pofaceliftových ( 964 ) od 1995 do 1997. Pak už byly přeznačeny na S90. navíc, 2,5 l je jen v těch 95 - 97. Dřív se nevyráběl. Celkový počet sedanů 960 je 112 710
Ještě se dá 960 pomotat s 940, jejíž poslední verze měly rovněž úzká světla. Tady už je počet 246 704.
S90 vyráběná 97-98 je pak s počtem 26 269 téměř raritní vůz :-D a kombi V90 nepřekročila 10 000 ( konkrétně 9067 )
Teoreticky by se dalo narazit ještě na sedan 950 - číslo asi ve skutečnosti nikdy neexistovalo, ale měly to být nějaké muly s pětiválcem montovaným potom do řady 850 a zadním náhonem. Snad bylo vyrobeno 5 kusů, ale našel jsem o tom jen jednu zmínku, a navíc v té době už by měly vycházet z S90, takže čertví :-(
Kupodivu daleko častěji vídaná kombi Estate mají nižší počet - 41 619. Tedy tady je ještě drobný detail - Kombi ve verzi 940 ( celkový počet 231 677 ) byla totiž vyráběna jako čtyřválcová se zážehovým motorem, nebo se šestiválcovým turbodieselem. A teď se v tom vyznej :-D

Nimrod
01. dubna 2018, 14:04
0

s/v90 neber v potaz. tohle značení ani nebylo pro všechny státy, pokud vím. navíc na vinku je stále 964/965 a rozdíly jsou doslova nulové. řada 900 sic přišla v roce 1990, ale byl to už modelový rok '91 (mám pocit, že volvo začíná prodávat od července či srpna na další modelový rok), odpovídají tomu údaje, jenž mám k dispozici (jen do roku 1997, čili chybí poslední dva roky produkce). čísla podvozků:
964 my 1991 - 1994 : 1 - 48 299
964 my 1995 - 1996 : 48 300 - 104 504
965 my 1991 - 1994 : 1 - 18 099
965 my 1995 - 1996 : 18 300 - 38 899
čísla podvozků úplně nesedí z celkovou produkcí. jak je to možný, nevím, ale 780 bertone šla do posledního roku výroby s číslem podvozku 11 300 a nejčastější údaj o celkové produkci je 8 518
zkus si najít 960 předfacelift. ono se sice řekne 960, ale kdo v tý době byl ochoten zaplatit skoro i dvojnásobek za auto, který z venku vypadalo skoro úplně stejně jako obyč 940 a 760 po faceliftu? proto potřebovala 960 facelift, aby se odlišila a začala díky tomu prodávat
zas tak složitý na vyznání to není :-) do 940 se dával jen redblok a d24. 960 měla prv, šestiválcový whiteblok a redbloky (pětiválec záměrně vynechám, nikdy nebyl oficiálně k prodeji). za to 760 mohla mít všechno, i d24

Nimrod
01. dubna 2018, 15:34
0

ještě ke všemu v dehtu... nemám moc slov :-) už jsem dohledal v jednom pdf i ten dehet i whiteblok pro my91, ale stále nerozumím tomu roku, viz strana 6 (4) http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/-%20Service%20Manuals/Specs-82-to-91-700-91-940-and-960.pdf

Irwinek
01. dubna 2018, 15:34
0

Jo a odkud počítáš to číslo podvozku u samonosné karoserie? Já už mám jen kopii VT a tenhle údaj samostatně v kolonce není. Vím, že je to nějak ve vinku, ale nevím jak :-(

Nimrod
01. dubna 2018, 15:37
0

najdeš v pdf. je to velmi jednoduché, když má člověk k tomu klíč :-)

Irwinek
01. dubna 2018, 15:42
0

Už jsem se našel, ale to odpovídá měsíční produkci v náběhu výroby téměř 4000 aut :-(
Asi to nechám koňovi ( losovi ) - ten má větší hlavu :-D a půjdu trošku prohnat bestii, dokud tu svítí mozol :-D

Nimrod
01. dubna 2018, 15:46
0

koukám do press kitu pro modelový rok 1990 pro spojené státy a o devítce ani zmínka, ale to může být specifikum pro usa. nevím, chtělo by to někde zjistit, od kdy se tedy prodávaly modely pro daný modelový rok, ale duben mi přijde hooooodně brzo, to uznávám

Nimrod
01. dubna 2018, 16:10
0

https://www.volvocars.com/us/about/our-company/heritage/heritage-models/52-960-wagon viz první věta. všechno dává smysl až na tu dubnovou 960... začínám podezřívat kupujícícho, že buď kecá a jde o 760, nebo má chybu v datu první registrace

Nimrod
01. dubna 2018, 16:12
0

ehm... a když se člověk podívá na fotky, tak zjistí, že to sedmička doopravdy není :-)

VK
VK
01. dubna 2018, 17:31
0

Irwinek:

Prostě řídit, netahat za páku ;)

Dotaz na Volvofórum? Co jsem loni zprovoznil Eskádu (padesát tisíc teprv rozjezd, kdo chce jezdit, musí holt platit) přišlo, čeho se bylo lze obávat, začíná hnít, sice tečka na rohu na zadním blatníku, ale dříve či později konečná. Střelit to teď, bude to plus mínus za sto tisíc, přičemž devětsetšedesátky ve slušném stavu jsou za zhruba to stejné, byla by to výměna 1:1. Alespoň co se čistého pořízení a prodeje týče. Co mě od toho zatím drží zpátky, přeci jen je to krám ještě o přinejmenším osm let starší se vším všudy, sice benzín o common rail, vysokotlakou pumpu a pneumatické měchy jednodušší, ale i tak vstupní martyrium poměnění asi tak padesáti různých součástek hned do začátku a půl rok vychytávání dalších závad člověka čeká a nemine. Které už je u Eska absolvováno a třeba rok dva by to mohlo v režimu záložního auta jezdit, přeci jen, koroze zas tak rychle nepostupuje. Čímž se dostávám k za druhé, ani takové auto pro radost, na zábavu neumím nebo nedokážu provozovat ve víkendovém nebo popojižděcím režimu, prostě i tohle musí umět ráno nastartovat a absolvovat sto kilometrů tam a sto zpátky. Plus mínus. Ale aniž by mě nechalo doma nebo na cestě.

Ale pořád je to doma obhajitelnější vyhazování prachů, než vrstevnice Sally za bratru pětinásobek ;)

Irwinek
01. dubna 2018, 18:03
0

Nimrod - asi bych to neřešil :-D šel jsem se podívat na vinko, ale souhlasí s papíry ( no koneckonců, pár technických to už má :-D ) no a podle toho co jsi mi poslal mám kombi :-D čert ví, co v tom je za binec

VK - jasně, to je pohodička vození, ale já si prostě rád kvedlám vařečkou :-D a když na to přijde, díky pružnosti motoru vystačíš se zařazenou 4 a je taky automat :-D ( tedy mimo město)
ale kdepak, zkus T6R přímo, nebo autodoktora, nebo AZ servis - sice trošku zvedaj frňáky, ale furt si myslím, že základ tam zůstal :-D
.
já mám mazlíka jako daily, funguje mrazy, zimy, hicy, stojí na ulici :-( rád bych mu dopřál víc péče, ale ráno mizím v 5 a vracím se ve 21, v so a ne jsem většinou mrtvej. ročně natočím tak 10 000 :-( bejvalo to i 40 , ale to už byl opruz.
Myslím, že by mi u marky prošl i ten starší rolls, co po něm pokukuju, ale finančně to nedám :-( a hlavně, bylo by mi toho auta líto, tohle prostě potřebuje garáž a zázemí. Takhle provozuju to rc, za lońskej rok spolklo 20 litrů :-D

Nimrod
01. dubna 2018, 18:40
0

to tvý vinko je hooodně zajímavý... ještě jsem neviděl, že by to nesedělo. nejde jen o kombi, ale i motor, převodovku, modelový rok. z druhýho štítku vyčteš nejen kód barvy, ale i třeba materiál sedaček a barvu interiéru...

VK
VK
01. dubna 2018, 19:12
0

Irwinek:

"ale kdepak, zkus T6R přímo, nebo autodoktora, nebo AZ servis - sice trošku zvedaj frňáky, ale furt si myslím, že základ tam zůstal :-D"

- asi je to mou natvrdlostí ještě horší, než jsem se domníval, přiznám se že netuším, cos tím chtěl říct.

Irwinek
01. dubna 2018, 20:13
0

Promiň, myslel jsem, že už jsem tu o nich někde psal :-D
http://www.t6r.cz/cs - tak to jsou vyloženě nadšenci
http://www.autodoktor.cz/kontakt.html - majitel je profesionální volvozávislák
https://azservis-soldat.cz - s rostoucím počtem značek bohužel klesá zájem o majitele starších aut, nicméně majitel je furt nadšenec

VK
VK
01. dubna 2018, 20:49
0

Aha, díky. To je, pravda, další důvod prozatímní skepse, že se mi zatím nepodařilo sehnat dobrý servis na Volva. Na Brněnsku v podstatě jedni garážisti, kteří se zatím z tohoto formátu nedokázali jakkoli pohnout a veškeré jednání s nimi jedna velká tragédie, na Vysočině nevím už vůbec o niče.

Irwinek
01. dubna 2018, 21:11
0

Zkus zavolat autodoktora (p. Marek ), nebo do T6R, myslím, že o někom ve Tvé lokalitě budou vědět. Jinak holt Praha :-D
míval jsem jednoho malinkatýho garážistu, nebyl specialista, ale byl šikovnej a zvídavej, dělal mi 505 -tku, pak 960-tku, manželčinu 120 - tku, fiestu, clio, kamarádovu mazdu a ještě nespočet dalších . Dokázal odhadnout, co ve svých podmínkách zvládne a co už ne. Teď dělá lité podlahy :-(

beastar
01. dubna 2018, 21:32
0

Tvl to mu nikdo neřekl že obchod s podlahama je zabiják snů. Opravovat starý Volva to má zlatý dno;)

VK
VK
01. dubna 2018, 22:00
0

Dík za tip. S80 se mi dva roky dařilo celkem slušně opravovat u místního garážisty a pak u nespecialistů v Brně. Ale ta byla o sedm let mladší,.

Nimrod
02. dubna 2018, 05:44
0
Goldies
02. dubna 2018, 11:07
0

VK ale v Brně je jedne fakt dobrej servis na Volva na Cimburkově (u OC Královo Pole) - kolega ma XC90 MY2004 v automatu a už druhej rok se jezdi jen tam :-)

Irwinek
02. dubna 2018, 16:30
0

Nimrod : tak jsem to prolezl znovu a v klidu, odpovídá to, mám sedan :-D ale pár chyb s tím mým číslem asi je, protože nesedí kotouče - nakonec mi dali nějaké z 850 -tky. A to mám, prosím, v papírech napsáno, že brzdy mám doskové :-D I přední tlumiče jsou jiné, ale v tom prolínání typů se už nikdo ničemu nediví :-D měl jsem stejné problémy s peugeotem

Nimrod
02. dubna 2018, 17:02
0

no, ono se značení pak měnilo pro '96, to je zas v jiném pdf (pocket data booklet 700, 850, 900; 1991 - 1997), ale teď nevím, jestli nemáš ročník '95... no, kdyžtak asi mail, ať to tu nezasíráme :-)

Irwinek
02. dubna 2018, 17:45
0

Myslím, že je zbytečné to řešit :-D mazlík jede a to je hlavní, jetli mají mít kotouče 15 a 1/4 " nebo 15 a 1/5 ", to je přeci jedno. Do vrtaných se nehrnu, protože nemám takový provoz abych je užil a zbytek je kompromisem mezi tím, co tam má být, co tam bylo dosud a co se dá ještě sehnat :-D první majitel v čechách byl od volva a auto koupil bourané, dal ho dohromady z originálních dílů, ale asi taky tak, aby to prostě jezdilo. Nemyslím si, že když mi ho prodával, že počítal s tím, že ho budu mít víc, než 10 let :-D
ale dík za snahu

VK
VK
04. dubna 2018, 20:21
0

Na každý pád díky páni za cenné informace a podněty.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Edge  2008
Ford Edge

2008 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Citroën Xsara  2000
Citroën Xsara

2000 rok výroby
88 koní výkon
1 600 ccm objem

Audi A8  2000
Audi A8

2000 rok výroby
180 koní výkon
3 ccm objem

Volkswagen Caddy 1.6TDi, 75kW 2013
Volkswagen Caddy 1.6TDi, 75kW

2013 rok výroby
75 koní výkon
1 600 ccm objem

Volkswagen Phaeton Luxusní vůz 2004
Volkswagen Phaeton Luxusní vůz

2004 rok výroby
240 koní výkon
126 ccm objem