načítám data...

Pohled do archivu: Jak bejvávalo hej?

29. listopadu 2020, 13:22 36 komentářů Jan Machač Editorial

Lockdown, říkejte mi, co chcete, ale leze mi to na mozek. Příliš sním a pak nevím, že u toho bdím. A zasnil jsem se nad dobou minulou...

zobrazit celou galeriiEditorial: Pohled do archivu: Jak bejvávalo hej?

Zcela náhodou jsem se dostal k Youtube kanálu, který obsahuje střípky z archivu Státní televize z dob budování socialismu. Nostalgicky jsem se zasnil nad mládím a krásou dob minulých, ale pak mi došlo, že se jen utápím ve falešném pocitu, že dříve bylo lépe. Jistě, v naší kotlince se spíše vracíme k divoce svobodným létům devadesátým, ale pojďme se podívat, co jim předcházelo a jak se žilo motoristovi v normalizovaném Československu. Začnu odkazem na kanál jako celek:

https://www.youtube.com/user/jaffarski/videos

A pro ty línější z nás si dovolím poskládat dnešní čtení z odkazů na videa, jejichž smysl je sice zřejmý už z náhledu. Opentlím však celý cirkus svými často zcela nesouvislými a nesouvisejícími myšlenkami.

Kanál je zaměřený na Slovensko, což přináší osvěžující možnost podívat se na historii míst, ke kterým nemám téměř žádný vztah, ale přesto je považuji tak nějak za své. A začněme Ufem:

Velkolepé stavby

To, že v Bratislavě mají most na kterém se točí Ufo ví snad každý. Že ale jeho zbudování stálo v cestě, cituji: "jediné evropské Ghetto, které přežilo holokaust" a že to soudruzi zmíní hned ze startu okořeněné romantickými záběry na ono Ghetto mi trošku vyrazilo dech. 

Ale pak přišel Gusta a všechno bylo v cajku. Most je to nádherný, jeho brutální majestát je něco, k čemu se ještě osobně vrátím, až na to budu mít alespoň den. Fakt, že celá Bratislava je protkána stárnoucími, naběhlými a kornatějícími cévami rozmáchlých dopravních staveb mi připoměl mládí. To jsem žil ve městě protkaném čtyřproudými silnicemi, ale když jsem chtěl jet třeba, nevim… Do Prahy, tak jsem dřív, nebo později, dodržoval nucených pade v nějaké dědině, kde na jedné straně bylo hřiště a na druhé straně hospoda, uprostřed opilci a po nich jezdily kamiony. Neexistoval způsob, jak dojet po čtyřproudu do Olomouce, natož až do Čech. 

Není divu, že se lidé radovali, když se něco konečně postavilo. Ostatně i naše generace se pořád těší na to, až bude v Praze nějaký severnější most přes řeku, než je věčně regulovaný tunel Blanka. Vybírat si mezi Holešovicemi a Kralupy nad Vltavou, co se přejezdu řeky hned u Hlavního města týče, považuji za nejlegračnější důkaz toho, jak v současnosti řešíme jenom blbiny.

Věčná škoda, Škoda 1203 a jiné hity kvality

To, že se malému Jankovi pod slovem Dodávka vybavila dvanácetroska je nabíledni: Nic jiného nebylo. Z Polska, nebo odkud, semtam zabloudil Lublin a tím to haslo. I limonádu do školní jídelny totiž zavážela asi 30 let stará Liazka. Ne ta hranatá, ta kulatá, co vypadala jako RT. Fascinující na tomto videu je, jak třeskutě špatná kvalita výroby vedla k otevřené válce mezi výrobcem a hlavním odběratelem výrobku. Nehodlám to nazývat autem… A to prosím na obrazovkách lidově-demokratické televize.

Video začíná optimisticky a popisuje, kterak se posunuje národní zdravotnický systém od starých kombíků k “moderní” dodávce, ale druhá část popisující problémy s kvalitou je skutečně malebná.

Soudruh odběratel nám popisuje, kterak jezdí do Trnavy pro nové sanitky s partou mechaniků a pojízdnou dílnou, protože se jim už i stalo, že z devíti nových sanitek šest nedojelo ani první cestu. Ostatně problémy s vozy vyrobenými na Slovensku byly evergreenem Československého motoristického prostředí. Jistě nebylo špatným nápadem postavit nové továrny na auta v době, kdy se stály fronty na jakékoli přibližovadlo a po cestách jezdilo cokoli, co mělo kola, protože aut bylo málo. Jak to tak ale už v normalizační době bylo, celá věc se nepovedla. 

Odbočím teď od prohry číslo 1203 a odkážu video pojednávajízí o tom, jak se na Slovensku nedařilo sportovním Škodovkám. Rapid se už nevyráběl jako eRko jen v Kvasinách, ale také v Bratislavě. A rozdíly v kvalitě prý byly značné. Ostatně, posuďte frustraci šťastných nových majitelů majitele sami:

Já si pro ty, kteří nemají šanci promarnit několik minut u tohoto videa dovolím jen vypsat seznam závad u nového vozu Škoda Rapid tak, jak jsou ve videu citovány:

  1. Po třech dnech zapršelo a do auta nateklo, oprava natřikrát, ale bohužel nepodařilo se. Prý ale pomohl telefonát generálnímu řediteli.
  2. Přestal fungovat startér
  3. Tachometr přestal fungovat
  4. Vytekl olej
  5. Troje kalhoty si soudruh rozpáral o ostrou hranu pojezdu řidičovy sedačky
  6. Vytápění přestalo fungovat
  7. Nešly zavírat dveře a kufr
  8. Utrhlo se plynové lanko
  9. Rozsypala se spojka
  10. Nemožnost zařazení 1. a 2. stupně na převodovce
  11. Neúčinné brzdy, kterým nepomohly ani tři výměny hlavního brzdového válce, doporučeno vrátit auto do továrny.

Dokonce došlo na slova o totální ztrátě důvěry a snaze tento klenot tuzemského průmyslu vrátit! 

A v tomhle případě asi nenajdu srovnání s dneškem, které by ukazovalo, že máme stejné problémy. Ano, nová Oktávka je opředena pověstmi o tom, kterak se ze dvou dodaných služebních vozů pokazily tři (hint: náhradní auto), ale že bychom se setkávali s vozy, které ani nedojedou z prodejny? To ne. Také už mi dlouho do ničeho neteklo. 

Ano, současný automobilový průmysl dělá spoustu chyb a nepochopitelných rozhodnutí. Často se Vám budou snažit prodat nálepku za hromadu peněz a zapomenou vám dodat tempomat do auta za dva miliony, ale má to jiný důvod. Je to způsobeno snahou vetřít se do přízně zákazníka, která se ne vždy podaří. Není to způsobeno totální ztrátou motivace vyrábět jakostní věci. Ostatně trh na kterém se auta neprodávala a nenutila zákazníkům, ale naopak zákazník žebral o to, aby mohl vůbec nějaké auto koupit celé věci asi nemohl pomoci, že…

Nadměrný náklad

Ale pojďme se na závěr pokochat trochou toho kýče těžkého strojírenství. V podání zcela inertní, ale řemeslně dotažené reportáže, se dozvíme, jak se veze tlaková nádoba reaktoru:

Nejen, že jsem fanouškem jaderné energetiky, ale hlavně by mě teda zajímalo, jak by to vezli dneska, když je všude kolem taková hromada cedulí, ukazatelů, bran nejen mýtných, a pak mi došla další věc:

Proč se ta věc tedy nevyrobila někde u vody, aby se to naložilo na bárku a bez problémů odvezlo?

Nu což. Každá doba má svoje a ač sníme o neomezených rychlostech mimo obec, ač se nám může zdát, že aut je příliš a že ty hranaté šipky za komunistů byly lepší, buďme rádi, že nemusíme kupovat Trabuka pod rukou. Ona totiž veškerá ta svoboda byla jen závislá na řídké dopravě. A to, že aut bylo málo, bylo dáno tím, že byla nedostupná. A to mi jako skvělá volba nepřijde…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
29. listopadu 2020, 17:04
0

copak cedule a sloupy, ty se dají přinejhorším odmontovat ale dnes jsou města bludištěm ostrůvků a kruháků, kde často má problém i běžná doprava. Tenhle atomový kotlík bohužel nepamatuju, byl jsem tenkrát zrovna na vojně ale museli s tím projet i přes Velké Meziříčí. V tom městě to teď vypadá tak že když je hustší doprava, má problém s průjezdem i sanitka a hasiči protože jim prostě není kam uhnout a v létě když se přepravují kombajny, běžně přejíždí chodníky. Tady je video jak před pár lety vezli loď, mnohem menší než byl ten reaktor. Jaký to byl manévr, dostat to přes velký a prostorný kruhák.

;feature=emb_logo

Mimochodem, židovské gheto tady je taky, hned na začátku toho videa je dokonce vidět synagoga.

reagovat
Zd
Zdeny60
29. listopadu 2020, 19:04
-2

Dovolím si kometář ke "kvalitě" Š Rapid. Pokud mě pamět neklame, byl to klon Š120L, který se snad lišl zejména zadní nápravo. Ale zbytek, jako agregáty, brzdy, kastle, interier byl de facto stejný. Píšu de facto, protože je jasné, 120 byl sedan a rapid kupé.A protože Š120 jsme měl v životě dvě, dovolím si pár poznámek. první jsem si koupil "za svoje" v r. 1985 ve F-M za 63.900Kč. Šlo o Š120L bílébarvy. Najel jsme na ní do r. 1990, než jsem ji vyměnil za Sierru, cca 70tkm. Za ti dobu, co si pamatuji , jsme řešil pouzeběžný servis, jako olej, svíčky a benzín. A samo sebou gumy. Problém byl jeden a byla to spíše vlastnost - rezonance v jistých otáčkách. Vyřešeno přišroubováním asi 2,5kg závaží na zadní trubku nosného rámu motoru. To bylo vše. poruchy NULA. Nějaké zatékání, nebo ostré hrany, nevím, kdona tohle kde přišel. Já tedy u své 120 nic z toho neměl. V r. 1999jsme začal stavět barák a slušné ato, co jsem tehdy měl, jsme prodal, každá káča se hodila. orda Escorta jsme vyměil za starou Š120, svařenou ze dvou kusů, s neznámým nájezdem. Žrala už olej asi 1.1 k benzínu, ale jedzila do skonání. To skonání přišlo jendo, kdy se to manželce na cestě do práce zastavilo. Zavolala s fabriky "našeho" dvorního opraváře a ten za půl hodin ypřijel. Po popsání závady se chvíli hrabal v motoru a řek ženě, ať spokoneně pokračuje. Vypadnul totiž červík, držící tyčku rozdělovače a povolilo se zubaté kolečko jeho pohonu. Opraveno za chvilku a jezdilo se dál. Oprava stála asi 50Kč. Jinak jsme s sebou vozil asi 5 těsnění do vodní pumpy, což byl strašák, ale mně se nestalo ani n ajedné, že bych ho potřeboval. Z dnešního pohledu byla Š105/120 nadprůměrně spolehlivé auto. Co v ní není, nemže se rozbít. Ovšem o dnešních zázracích se tohle jistě říct už nedá.

reagovat
PepaSFI
29. listopadu 2020, 19:54
5

ono to bylo podobné například i se spotřební elektronikou. Bylo období kdy byla direktivně přesunuta výroba některých spotřebičů do Tesly Bratislava. Mezi lidma se říkalo že to zařídil Husák a že potulní drotári co spravovali nakřáplý hrnce drátujou elektroniku. Bohužel to tak vypadalo, mezi opravářema se těm přísrojům souhrnně říkalo "bedna plná studeňáků", pro lidi neznalé oboru vysvětlím ten výraz: studeňák neboli studený spoj je špatně zapájený spoj vzniklý nepečlivostí nebo neodborností pracovníka, který vyvolává obtížně odhalitelné závady. Ostatně podobnou zkušenost v autech udělala Alfa Romeo když část výroby přesunula do jižní oblasti kde s průmyslem měli malou zkušenost. Prostě vybudovat někde náročnou průmyslovou výrobu dá zabrat a nejde to na rozkaz. Tím nechci říct že mám něco proti slovákům, ono by to úplně stejně dopadlo všude, prostě odborníky neuděláš rozkazem. Kdyby měli v Praze začít pěstovat melouny a papriky, taky se to pár let budou učit.

A ty škodovky byly hrozný sráče, dyť to najelo úplně směšný kilometry, ve 100 tisících byl motor po smrti. Dyť dnes to jsou tři výměny oleje a leckdo to najede za rok nebo dva.

ransom
29. listopadu 2020, 20:14
1

S dovolením - Rapid nebyl klonem Š-120 (to bylo předchozí kupé Garde), ale Š-130.

Ronoath
29. listopadu 2020, 20:38
2

Pro mě zase Škoda 105 byla jediné auto, které mě za cca patnáct let, co řídím, nechalo stát na cestě.
Zkušenost Zdeny60 je zajímavá, ale nejsem si jist, zda situace dříve byla jiná, než dnes. Když si prostě koupíš nové auto, většinou pět let vydrží bez poruchy. Což při složitosti dnešních vozidel ukazuje, že jakýsi pokrok nastal. Na našem Trabantu třeba během prvních pěti let odešel pohon stěračů, jako na potvoru v dešti. Naštěstí jsme se vraceli z dovolené a byly k dispozici brambory, kterým se okno dalo přetřít a vidět ven:-D

Moses
29. listopadu 2020, 20:41
0

Inak pokial mam spravne informacie, tak uz s Garde-ckami z BAZ-ky byvali problemy. Priatelkini stari rodicia si preto radsej kupili auto z Kvasin. Na druhu stranu ani s Favoritmi to nebolo uplne ruzove vid. https://www.reflex.cz/clanek/causy/88073/skoda-favorit-vyvoj-dozorovany-stb-spoluprace-s-kapitalistickou-cizinou-a-tri-generace-hrdlicku.html
Proste skvele socialisticke hospodarstvo...

Jenda_K
29. listopadu 2020, 21:03
2

Ona ta kvalita ta kvalita na Slovensku byla příšerná téměř u všeho, jako elektrikář jsem zprovozňoval rozhlasové ústředny z Tesly Bratislava a nebyla jediná která by fungovala v každé nějaký problém. Obecně jakékoliv výrobky ze slovenska odpovídaly tomu že je montovali bačové a drotáry setřesení z hor.
Takže přesun výroby 1203 do Trnavy i výroba Garde a Rapidů v BAZ byla kvalitativní pohroma

Vojta
29. listopadu 2020, 22:53
3

Kvalita slovenského průmyslu byla naprosto otřesná. Bratislavská rádia totální odpad, televize z Oravy se musely začít dělat sestavené z jednotlivých modulů zasunutých do hlavní desky aby se ten krám vůbec stíhal opravovat a navíc ještě nové kusy musely projít "vypékáním" kdy se nechaly zaběhnout desítky hodin a jen ty, které se během toho nepodělaly šly pak do prodeje, zbytek se musel opravit :D
Dneska je až nepředstavitelně dobře. Benzín je levný, stará auta dostupná, nová auta přiměřeně dostupná... pokud se tady nějací magoři nezblázněj jako v Maďarsku nebo Polsku, tak to asi bude ještě nějaký čas v poho.
Poznámka s Alfou je jinak na místě. Jednak to podělali s tím Alfasudem úplně stejně no a taky původně se v BAZke počítalo s výrobou právě licenčních Alfasudů. No nakonec to nedopadlo, vlastně se pořádně už ani neví proč, ale továrna už byla postavená.
No kvalita aut ani v bolehlavi nebyla úplně valná, to vlastně napravil až Favorit - na tu dobu až nepředstavitelně dobré auto.

Jan Machač
30. listopadu 2020, 00:37
4

Zdeny, dal jste si velkou práci s tím, abyste napsal, že škodovky nebyly až takový krám a že v mém článku jsou nesmysly. Doporučuji podívat se na to odkazované video, nebo si ještě jednou pomalu přelouskat informace o tom, že se bavíme o autech z Bratislavy (potažko Trnavy u 1203) a ne o autech z Boleslavi nebo Kvasin.
-
Komentář upraven 30. 11. 2020, 00:37:55

Adam Forman
30. listopadu 2020, 06:59
2

Po projížďce ve Scale mám dojem, že súdruhy zo Slovenska ještě doženeme...

Zd
Zdeny60
30. listopadu 2020, 14:29
-1

Jan Machač + Ronoath: já jsem reagoval na černobílé podání vidění kvality značky Škoda.myslím, že výčet poruch, co uvedel jan Machač, je dosti tendečně podaný a v reálu neodpovídal tomu, co se na Š120/105/135 opravdu kazilo. Kdybych neměl zkušenost s dvěma extrémy (zcela fungl nová Š120L a zcela vybydlená Š120L bez jakékoliv historie a v žalostném stavu), pak bych si netroufnul napsat svoji zkušenost. Asi jsem výjimka tohoto národa, ale za mě obě dostaly všechny palce nahoru! Znovu zopakuji, že výrobní nekvalita jako zatékání, nějaké ostré hrany, co by mi rvaly kalhoty a pod jsme neměl ani u jedné z mách dvoui Sˇ120, ale ani táta u stejně staré Š105L. Kde mi však teklo, byla Š163LS Favorit, kde teklo hen od koupi nového vozu topení.

Jakub Pospíšil
30. listopadu 2020, 14:43
4

Ne, pořád to nevychádza. Ten výčet poruch vychází z reálné situace popisované ve videu výše. Je to konkrétní situace, která se skutečně stala konkrétnímu pánovi.

Jan Machač
30. listopadu 2020, 14:55
4

Kubo, toto je bohužel zbytečné. Napíšeš: Ale my se bavíme zde o Karlovi a on napíše, že Tonda je přece debil.

PepaSFI
30. listopadu 2020, 16:25
2

pokusím se to podat srozumitelně. Jan Machač nepíše test auta, jen předložil ukázku z dobového zpravodajství. V té době nebylo vůbec běžné kritizovat naše "výdobytky". Když už do zpráv prošlo tohle nadělení, musel být stav tak strašný že bylo přijatelnější na to poukázat než to tutlat. Taky nejde o škodovky obecně ale o výrobky konkrétního závodu. Auta z hlavního proudu výroby sice taky nebyla žádná hitparáda ale v Boleslavi to měli trochu vychytané a obvykle šlo spíš jen o kosmetické vady které nebránily používání a věčné téma trvanlivosti některých dílů které nešlo řešit v podmínkách východního trhu.

Mám pocit že Rapid měl jinak uložená sedadla než sedany a taky v kupé si člověk spíš užije sedačku posunutou dozadu protože vzadu se s pasažérem moc nepočítá. Proto problém s vyčnívající kolejnicí sedadla v sedanu š105/120 vůbec nemusel nastat. Jedná se o jiné auto, jinou karoserii. Jo a zatékání byla u š120 celkem běžná věc, ty dešťové svody do podběhů pod palubkou, to byl príma nápad.

vojtacz
30. listopadu 2020, 17:01
2

Mě teda baví argumentace typu "bylo to kvalitní a bezproblémové auto, akorát jsem musel na nosný rám motoru privarit závaží". Závaží. Na nosný rám. Ok.

Ad články "zpátky to minulosti" - zjevně to tu má jistá část komentujících spojené s určitým sentimentem po "starých dobrých časech". Já to nezažil, znám to pouze z vyprávění od rocidu. A popravdě jsem rád že jsem to zažít nemusel.

Ha
Hansoff
01. prosince 2020, 11:09
1

Ad PepaSFI. Kupodivu s tímhle si potíže nepamatuju. Když jsem měl za deště mokré nohy, bylo to způsobeno prorezlou dírou v místě, kde se podlaha připojuje k přednímu podběhu.
Některé vzpomínky na Stodvácu jsou příjemné, ale zpátky bych to nechtěl. Tolik času, kolik jsem na tomhle autě strávil brzděním koroze, to si dneska vůbec nedokážu představit

Sc
Sch
29. listopadu 2020, 21:37
0

Taková nádoba pro reaktor je poměrně náročná na výrobu a neumějí to jen tak někde. Je to jak s těmi Rapidy, jen u té jaderky nechcete riskovat, že nevydrží. Dnes by to možná vezli do Passau a odtamtud po vodě, ale to tehdy nešlo.

reagovat
bitner
30. listopadu 2020, 09:04
4

Tyhle ostalgicke nebo osthaterske uvahy jsou vzdy strasne relativni. Kazdej radsi vzpomina radsi na dobu, kdy mu jeste stal jako tyc, nez na tu mizerii, kdy mu ani modry prasek nepomuze. Me bylo v dobe plysaku 8, takze jsem tyce neresil.
Naopak jsem silne zatizen na devadesatky, protoze i jako 10 lety kluk jsem vnimal, ze se neco fakt deje. S nasima jsme tusim v 92 vyjeli za znamyma do Stuttgartu. Tam jsme na to cumeli jak telata, proste kapitalistickej zazrak.
Dneska bych uz tam z toho tak urvanej 100% nebyl. V zime (i na Vanoce!) jeste byval snih, hokejisti si delali na pockani prdel z Kanadanu. V 99 jsem maturoval, stribrny vitr ve vlasech, nebo tak neco.
Devadesatky pro me skoncily 11.9.2001. Vejska byl takovy dojezd, od roku 06 prace, pak brzo syn a pred 30. narozkama dcera. Jina story uz. Za koronahypem nehledam zadnou senzaci, jako vzdycky jde jenom o prachy, coz me docela uklidnuje.
Na svete neni moc lepsich mist k ziti nez tady ten nas Hobitin a kdyz uz se tady teda mele cesky, mym rodnym jazykem, tak co uz. A ten kapitalistickej sen sem taky dorazil. Napred mene valcu, pak mene turba, ted mene baterek, ale je tady. Jestli je to dobre, nebo spatne, to uz je na kazdem soudruhovi.

reagovat
Ev
Evlo
30. listopadu 2020, 10:34
0

Hlavně abysme si tu svobodu udrželi ...

reagovat
BubaaCZek
30. listopadu 2020, 11:02
3

Tak zrovna o te Škodě Power v Plzni mluvme hezky. Je to ted castecne korejske, ale vyrabi prvotřídní výrobky a za mě je to klenot v ČR. Zrovna ta doprava po ceste se za ty léta moc nepromenila...


-
Komentář upraven 30. 11. 2020, 11:02:54

reagovat
Jan Machač
30. listopadu 2020, 12:36
2

Proti Plzeňákům ani slovo! Mám to město rád a to, co dokázali v devadesátkách udržet je docela unikum, když se podívám na Poldi (víte, že jako jediní v Evropě uměli opracovávat i titan a v devadesátkách je voblejzali švédové, protože holt byli dobří?), nebo na Vítkovice s jejich atomovým programem zcela v rektu...

ro
rock
30. listopadu 2020, 16:05
0

Nevím, o jakým měřítku se tady bavíme, ale Mora Aerospace od Holomóca dělala ještě na přelomu století s titanem taky, a moc hezky.

Jan Machač
01. prosince 2020, 14:24
0

Ale nakonec ani Morati není...

ro
rock
01. prosince 2020, 14:43
0

Není. Byli dobří (v některých věcech jediní nebo první na světě), ale jestli jsem to dobře pochopil, tak byli dlouhodobě proděleční a novej majitel neměl zájem čekat na obchodní průlom.

beastar
01. prosince 2020, 15:14
4

A tak zase ac minuly rezim povazuju za ubohost a experiment. Urcite spoustu veci bylo velmi dobrych bohuzel vedenych diletanty a hlupaky. Coz je tedy casto i dnes. Nicmene prumysl a strojirenstvi v CSSR byl hodne dobry. A privatizace tohoto odvetvi se moc nepovedla. Orientace na tezky prumysl byla chyba tehdejsi moci a te nove po roce 89, to zrovna dobre karty take nerozdalo. Urcita bida se tahne temi vsemi tunely doted jako cervena nit. Snad opravdu budeme ten moderni high tech stat orientivany na budoucnost jak kazal superboss Havlicek.

bitner
01. prosince 2020, 18:33
2

Havlicek patri do stoleti pary, stejne jako vsichni ostatni babisovi namestci.
Ti pujdou tak maximalne kopat Kanal pana prezidenta Zemana.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem