načítám data...

Peugeot Rifter GT 1.5 BlueHDI: Sluha pro každý den

Kategorie MPV je rok od roku tenčí. Zvládnou ji nahradit osobní dodávky?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot Rifter GT 1.5 BlueHDI: Sluha pro každý den

Na začátek se musím přiznat, že tenhle test vzniknul tak trochu náhodou. Nejsem zrovna největší fanoušek dodávek. Vždy jsem byl přesvědčen, že obětují příliš mnoho věcí na oltář praktičnosti. Doposud se mé zkušenosti s tímto typem vozů daly spočítat na prstech jedné ruky. A popravdě, ani jednou mě to příliš nenadchlo. Jenže shodou okolností jsem nedávno potřeboval vyklidit garáž a tak mi přišlo vhod, že se v kalendáři zrovna objevil Peugeot Rifter. Dokáže mi tohle auto poupravit názor na středně velké dodávky?

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Pokud jste umělecky zaměřený člověk a je pro vás důležitý zajímavý a originální design, pak můžete s klidem přestat číst a věnovat se něčemu užitečnějšímu. Tady prostě a jednoduše design chybí. Užitková stránka věci je natolik upřednostněná před vším ostatním, že prakticky nemá smysl hledat jakýkoli zajímavý prvek. Je to taková tmavě hnědá (či bronzová?) krabička na kolech, která primárně slouží k tomu, aby pojala co největší objem nákladu. Šikovným detailem je nepřehlédnutelné oplastování ve spodní časti, které se táhne kolem celého vozu. Dodává to Rifteru takový lehce outdoorový šmrnc. Určitě však nemá smysl kritizovat, že zrovna tohle není vzhledově atraktivní vůz. Tady je forma důležitější než funkce.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Nejdůležitější stránkou osobní dodávky je interiér a jeho využitelnost. A tady Peugeot Riter boduje na výbornou. Pokud jste nestrávili posledních deset let v jeskyni, jistě vám neušlo, že Peugeot razí u svých aut poměrně netradičně pojaté uspořádání vnitřku, zvané i-Cockpit. Rifter není výjimkou. Ne každému takové uspořádání vyhovuje a já osobně mám vždy trochu problém se pohodlně poskládat za volant. Tohle je však první Peugeot, do kterého se posadím naprosto ideálně a konečně plně docením celou myšlenku i-Cockpitu. Díky tomu, kolik je v Rifteru místa na výšku si konečně mohu nastavit volant tak, abych se při každém zatočení nedrbal na vejcích a zároveň skvěle viděl na kapličku přístrojů. Ta je zde v ideální poloze, řidič ji má v zorném úhlu a vlastně vůbec není potřeba žádný head-up displej a podobné vymoženosti. Je to super a za tohle dávám velkou pochvalu.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Prostornost a variabilita vnitřku je též na úrovni. Rifter k nám dorazil v prodloužené verzi a sedmimístné konfiguraci. Tyhle osobní dodávky pomalu, ale jistě nahrazují vozy kategorie MPV a vlastně se není příliš čemu divit. Prostřední řada sedadel nabídne hned tři samostatné sedačky a každá má své úchyty pro Isofix, takže sem s trochou snahy nacvaknete tři autosedačky, což je u větších rodin velice vítaná vlastnost. Má to však i své úskalí, pro dospělého člověka jsou sedáky trochu úzké, ale žít se s tím dá. Skvělým benefitem jsou posuvné boční dveře. Jakmile tohle řešení jednou vyzkoušíte, patrně už nebudete chtít jinak. Přístup dozadu je díky tomu naprosto bezproblémový. Třetí řada sedaček kupodivu pojme i vzrostlejší lidi, pamatujte však na to, že by se tam neměla upínat dětská autosedačka. Pokud místo vzadu nevyužijete, pak můžete sedačky jednoduše vytáhnout a někde uschovat, až budou potřeba. Manipulace s nimi je snadná, počítejte však s tím, že nejsou úplně lehké.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Šikovný je pak přístup do kufru. Občas se stane, že za vás zaparkuje někdo příliš natěsno a vy kvůli tomu nemůžete otevřít rozměrné páté dveře. Nevadí, Rifter umí otevřít samostatně zadní okno a umožnit tak přístup do kufru i v omezeném prostoru. Samostatnou kapitolou jsou pak odkládací prostory uvnitř. Tady je tolik poliček a schránek, že vůbec netuším, jak a čím bych je měl zaplnit. Prostě všude, kam se podíváte, najdete nějaký úložný prostor. Pokud potřebujte v dlouhé chvíli zabavit děti, můžete tu hrát pomalu na schovku. Vnitřek Rifteru je vážně dobré místo k životu. Jasně, nečekejte zde nějaké fancy řešení a luxusní zpracování. Po stránce praktičnosti však absolutně není co vytknout. Tady při návrhu opravdu někdo přemýšlel, a pokud máte malé děti, rozhodně interiér oceníte.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Pod kapotou Peugeotu můžete mít dva motory v různých výkonových specifikacích. Benzínový tříválec 1,2 PureTech nebo jako v našem případě vznětový čtyřválec 1,5 BlueHDI. Nám dělala společnost nejvýkonnější verze se 130 koníky. K téhle pohonné jednotce vlastně ani není příliš co říct. Do takového auta je zcela ideální. Potěší rozumnou spotřebou, zvládne rozhýbat i plně naložený vůz a ničím vás nebude obtěžovat. Jediné, co bych asi uvítal, by byla automatická převodovka, kterou můžete mít jen k benzínu (k dieselu jen v nižší výbavě a ve variantě N1). Ne, že by manuál byl špatný, ale je tu tak nějak zbytečný. Mile překvapen jsem byl z jízdních vlastností. Čekal jsem nepohodlný a uskákaný automobil, se kterým bude náročné jezdit. Dostal jsem však pravý opak. Rifter je pohodlný, houpavý a veškeré nerovnosti zvládá až s nečekanou sebejistotou. Ani nevadí, když máte prázdné auto. Při běžné jízdě jej nevyvede z míry sebevětší výmol. Snad jen, když se snažíte o lehce rychlejší jízdu a najedete na rozbitou silnici, pak cítíte, jak se lehce vlní, ale to není nic proti ničemu. Navíc, kdo by s takovým autem jezdil ostře, že? 

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Verdikt

Na začátku jsem psal, že o těchto osobních dodávkách nemám valného mínění. Bral jsem je jako takové nutné zlo, které si člověk pořídí jen kvůli tomu, že mu nezbývá nic jiného. Přiznávám, mýlil jsem se. Týden s Peugeotem Rifter mi ukázal, že se jedná o zcela použitelné auto, které mě ničím podstatným neštve a vlastně funguje nad očekávání příjemně. Za velice rozumné peníze zde dostanete velký kus auta, který potěší každého, prakticky založeného jedince. A to je slušná nabídka. Pokud sháníte náhradu, za vaše stárnoucí MPV, tady budete na správné adrese.

Technické údaje 

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1499 ccm
Výkon: 130 koní (96 kW) v 3750 ot./min.
Točivý moment: 300 Nm v 1750 ot./min.
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,4  s 
Provozní hmotnost: 1505 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,3 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,8 l/100 km kombinovaná
Cena od (Long 7 míst): 501 000 Kč
Cena testované verze: 683 000 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mariov8
03. června 2021, 08:43
0

Opravdu není v nabídce automat? S 1,5HDi 96kW uměli docela příjemný měničový AISIN... škoda.

reagovat
Jimi
03. června 2021, 09:31
0

Ten automat je nutný, pokud chtějí modelem nahradit už chybějící třídu mini MPV, většinou jsou to i tak mamakáry. Je to pořád dost dodávkoidní, což je logické, původ je jasný. Crossovery to moc vnitřním prostorem nezachrání, jsou to jenom fakticky nadzvedlé HB/kombíky.

fr
frite
03. června 2021, 13:20
0

Kupodivu je s dieselem automat jen pro verzi N1. Naštěstí k benzínu automat není problem

Fr
Frodo
03. června 2021, 16:12
2

Ta spotřeba v testu je zajímavá. U mě se stejnou konfigurací (XL+ 1.5 HDi 96 kW) na 4.9l/100km když jezdím do práce (kombinovaná), když jedu čistě dálnici stabilně 130km/h cca 5.9l/100km a když tahám vlek 6.1l/100km. Je vidět, že zdejší redakce auta nešetří (palec hore).

reagovat
MB
MBMB
04. června 2021, 00:36
-8

Toho si všímám u všech možných redakcí, že mnohdy ti redaktoři jezdí za šílenou raketu, která evidentně nemá s běžnou jízdou nic společného.

S tím souvisí i to, že obecně nechápu význam té zdejší standardní kolonky "spotřeba v testu". Podle mě je číslo, za kolik jezdil nějaký konkrétní člověk na nějaké konkrétní skladbě tras po dobu jednoho týdne, dost nezajímavé. Kdyby to samé auto dostal jiný redaktor, bude tím jezdit jinak a jinde a vyjde mu zas jiná spotřeba. Čili nevím, jakou informaci má toto číslo čtenáři sdělit.
K porovnání spotřeb nejlépe slouží udávaná spotřeba podle WLTP, která se měří u všech aut stejně, případně je zajímavá statistika většího počtu lidí a la sprintmonitor.de.

kotzitzaq
04. června 2021, 06:56
0

V tomhle se mi líbí testy, které dělá Rasťo Chvala - bere všechna auta na jeden okruh. Navíc když chce, tak umí jet i úsporně.

MB
MBMB
04. června 2021, 07:38
-2

Ano, to už má určitý význam. Stejně tak je samozřejmě v pořádku, když redaktor v textu třeba zmíní, že 80 % vzdálenosti najel po dálnici a spotřebu měl po týdnu X l/100 km. Ale v tabulce uvádět spotřebu jednoho člověka během nějakého zcela nedefinovaného týdenního jezdění… vážně nevím, k čemu je to dobré. Stačí se podívat na rozptyl hodnot u jednoho typu auta právě na sprintminitor.de, kde je to klidně plus mínus desítky procent od průměru. A ten jeden redaktor může být kdekoliv na tomto spektru.

To
Tommas
04. června 2021, 08:29
0

Určitě něco navíc přidá novinářský styl jízdy. Ale jako hlavní a jednoduché vysvětlení v tomto případě bych bral syrovost auta - dle fotek mělo najeto nějakých 1400 km.

Fr
Frodo
04. června 2021, 10:55
0

Syrové určitě je, mě se spotřeba ustálila až tak po 3tis.km., ale pořád jsem jezdil meziměsto max za 5,4.
Prostě redaktor důsledně testoval.

Jan Machač
22. června 2021, 22:04
0

k te spotrebe: ja uz to ani neuvadim do tabulky, ale spis komentuji v testu. Bylo to malo? Primerene? Moc? Sam vim, kolik kde zhruba cekat a jezdim naprosto bez ohledu na spotrebu. Proto mi treba neprijde sptna spotreba 9.4 v i10, ktera fakt trpela, ale nastve osm litru ve space staru ktery fakt nejel...

Le
Leo
03. června 2021, 19:52
0

Takový trochu jiný gétéčko

reagovat
ransom
03. června 2021, 20:05
-1

Když už se klade důraz na praktičnost, měly by se dveře kufru otevírat do stran.

reagovat
S.
S.h.I.t.
03. června 2021, 21:35
4

To je fajn na nakladani veci jesterkou, ale na rodinny pouziti jsou vyklopky lepsi. vcetne vyuziti jako strechy pri blbym pocasi. Uzitkovej partak je pak samozrejme ma.

ransom
03. června 2021, 22:04
0

Už jsi zkusil zabouchnout takhle velký výklopky, když se ti pod ně nepozorovaně přimotala část posádky?

S.
S.h.I.t.
03. června 2021, 22:12
0

Proc bych je zabuchoval pres cast posadky? Jinak ano. Mam je na Berlingu.

ransom
03. června 2021, 22:53
1

No, já mám problém uhlídat pouhou manželku, aby mi nestrkala palici do kufru, když ho zrovna zavírám. Natož jestli se tam někomu motají tři ablégrové a pes.

S.
S.h.I.t.
04. června 2021, 07:25
1

To mě napadá jediné - špatně vychovaná žena :). Buď to nezaviram když tam ještě něco chce, protože si to může zavřít sama, nebo to zaviram a ona tam neleze, protože prostě nemá proč.

Blix
04. června 2021, 08:17
1

Ty vrata jsou fakt obří, ale do boku je to taky naprd. Nejlepší kdyby byly lamelové shrnovací nahoru :)

ransom
04. června 2021, 10:05
0

Vidím, že jsem vyvolal vlnu nesouhlasu, ale jako ten, kdo vozí pravidelně náklady v práci i doma, si budu trvat na svém. Dělené zadní dveře, otevírané o 270° do stran. Nejlepší řešení, ať už vozíte kufry, kočárek nebo stavebniny.

Ha
Hansoff
04. června 2021, 12:16
1

Už u kombíku musím řešit, jak blízko můžu zacouvat ke zdi/bráně/sloupu abych se vůbec do kufru dostal a tady to bude, předpokládám, na prostor ještě náročnější. Navíc jsem docela narostl to výšky, tak je pro mě dost důležitý údaj, jak vysoko se víko otvírá.
Dělené dveře jsem zatím na autě neměl, ale taky mi to připadá jako zajímavější řešení...

ransom
04. června 2021, 13:50
1

Jasněže. Na Outlanderu mám dveře kufru dělené vodorovně. Spodek se otevírá dolů, vršek nahoru. Být ta horní část v kuse, a tedy ještě o dalších 30cm delší, bylo by to už dost nešikovné a nechápu, proč to s faceliftem zrušili. Aspoň že se pod ně vejdu.
Svisle dělené dveře každopádně spotřebují na otevření nejmíň místa. Taky se často hodí otevřít jen půlku. To ale člověk zjistí až praxí.

Ev
Evlo
03. června 2021, 22:57
-2

Auto sice dobry, hlavne pomer cena-auto, ale proste nejsou skladem v levnych konfiguracich.

reagovat
St
StepanB
04. června 2021, 15:13
-4

Grammar Nazi ve mě prosí, aby si to po sobě autor přečetl.

reagovat
pi
pird
04. června 2021, 21:16
5

ve mně... :)

Černá Vovce
04. června 2021, 20:39
0

já nevím, mě se designové docela líbí, ale na experta to nemá, to nevím proč.mi připomíná americké dodávky. co se týká těch zadních vrat, tak na 407me mám taky otevírací okno zvlášť, a do kufru z 90% lezu ním, takže u té dodávky není problém že tak nejsou dodávkové vrata

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem