načítám data...

Peugeot E Traveller Allure: Už to máme, šéfe!

Elektrické dodávky obecně dostávají od novinářů strašidelnou čočku za malý dojezd a vysoké pořizovací náklady. U tohoto Peugeotu však podobné argumenty skoro ani nedávají smysl.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Mám dodávky rád. Je to dle mého jedna z nejpraktičtějších a nejvděčnějších forem automobilu vůbec. Když se vleze do parkovacího místa, odkud odjela oktávka, a do podzemních garáží, jedná se o naprosto dokonalé řešení pro kohokoli, kdo vyžaduje praktičnost a hromadu místa. Ostatně sám jsem pochválil příbuzný Citroën Space Tourer a nazval ho labradorem. Tvorem věrným, nenáročným, ale silným v těch správných věcech.

A stejné je to i zde. Sedačky si tentokrát nehrají na luxusní káru a jsou trošku praktičtější, ale to je v mých očích spíše plus. Tato rodina dodávek má totiž tu nepříjemnou úlohu levnější avšak kvalitativně srovnatelné alternativy k VW a Mercedesu. Bylo to vidět i na Citroënu a kupříkladu adaptivní tempomat, který neuměl brzdit byl tak trošku komický. Já předpovídal, že časem se to doladí a i tyhle "nákladově optimální" stroje jednoduše nebude potřeba s ničím srovnávat, ale rovnou nakupovat.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jenže pak do toho vlezla elektrifikace.

A jestli čekáte, že vám napíšu, že to nikam nedojede, nic to neodveze a nejde to nabít, budete se mýlit. Nečekám totiž, stejně jako výrobce, že by si tuhle konfiguraci s malou baterií kupovat někdo na dlouhé cesty. Jejím ideálním rajónem je podzemní garáž hotelu, či podobné instituce, kde napíchnutá na drát čeká, až bude moci nějakou bandu někam dovézt. Na letiště, do báru, z báru do šantánu a ze záchytky na hotel. 

Prostě služebníček, který nebude majitele hotelu stát moc, bude provozován za pár korun a nějaký dojezd s těžkou nohou pouhých 160 kilometrů nebude nikoho nijak limitovat.

Navíc šetřílek Kubajs ukázal, že mých 160 kilometrů dojezdu nemusí být standard a i zatížený umí Peugeot dojet podstatně dál. Je tedy jen na řidiči, zdali chce plyn dráždit, nebo cestovat daleko. A při současných cenách paliv ani vyloženě ekonomickou jízdou nebudete v provozu otravní, říkal Kubajs a já mu nemám důvod nevěřit. Navíc mi po převezení toho, co potřeboval – a že toho nebylo málo – radostně reportoval, že vyčistit auto a interier je bez problémů, a že byl nadšený z toho, jak je interier praktický, variabilní a nerozbitný.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Elektrický pohon je navíc v rámci skupiny Stellantis unifikovaný, takže to, co najdete v Corse, najdete (až na detaily) i zde. Výkon 100 kW nevypadá nic moc, ale díky absenci řazení a dostupnosti výkonu v podstatě kdykoli, se zdráhám tohle auto označit za pomalé. Ano, není to třísetkoňové Véčko, které rozhánělo Superby kdykoli a kdekoli, ale na běžnou jízdu to bohatě stačí. Navíc je tu ten fakt s dojezdem, že. 

Potud tedy nemám výtek, auto je elektrické, vhodné pro specifické použití a pokud pro Vás není vhodné, pak pro Vás není vhodné, dělají jej i s větší baterií. Tak. 

Jenže před dvěma dny tady vyšel Honzův článek o tom, kterak čínský automobilový průmysl nemůže dohnat ten evropský, neb my v evropě umíme věci dotáhnout do konce, vyladit, a přicházet s novými nápady. Tento konkrétní elektromobil je však důkazem, že existují výjimky. Dovolím si tedy popsat pár faktů, díky kterým jsem si v Peugeotu celý týden připadal, jako by mne někdo napálil.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Řazení a odezvy palubních systémů

Už několikrát jsem tu v různých článcích a pak dokonce izolovaně dštil oheň a síru na tupě řešené řazení v některých moderních vozech. Řazení, které, i když se pohne páčka, tak neproběhne, a vy to zjistíte až po rozjezdu. Můj boj proti tomuto nešvaru byl umocněn tím, že jsem do E Travelleru přesedal ze svého kamára, kde když se páka pohne, tak je zařazeno.

Zde není páka. Jen takové malé hejblátko s krásným chodem a čtyřmi pozicemi ze kterých reálně používáte sice jen dvě, ale hlavně: Když chcete přeřadit, pohnete hejblátkem o dvě polohy dolů nebo nahoru a pak možná máte zařazeno. Někdy auto zařadí ihned, někdy to trvá i půl sekundy, kdy musíte hejblátko v pozici podržet. To, jestli došlo k zařazení zjistíte tak, že málem vyčelíte nabíjecí stojan, nebo se holt musíte podívat na kontrolky kolem řadičky, nebo na display palubky.

Je mi jasné, proč to tak udělali. Je to levné (oproti sofistikované motorizované páčce, která by měla mou milovanou haptickou odezvu) a nemusí vás nutit vyřadit, když z auta odcházíte. Vypnete jej a jdete. Jenže mi to pije krev. A spolu s malátně reagujícím startovacím tlačítkem to z vás v podstatě dělá čekatele na moment, kdy se něco snad konečně stane. Třešničkou na dortu je pak přepínání jízdních režimů. To reaguje celkem hezky, po zmáčknutí tlačítka to zobrazí hlášku na displayi, oznámí, že byl třeba zapnut mód Power, ale reálně se tento mód zapne až poté, co hlášení a jeho přepnutí zmizí. Nepodstatné? Ano. Hloupé? Určitě.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ergonomie ovládacích prvků

Tohle bude krátké. Ovládání tempomatu je schováno za volantem, takže na něj nevidíte. Tempomat už ani není adaptivní. V ceníku je sice nějaký programovatelný tempomat, ale stejně není momentálně dostupný. A to by u elektromobilu, který umí celkem hezky rekuperovat, ani nevadilo, že ten tempomat neumí brzdit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ovládání průhledového displaye není schováno za volantem, ale za páčkou blinkrů. Tak, abych jej musel hledat jako debil vystoupením z vozu. Jde o jedno malé kolečko s pěti čudlíky a jsem bytostně přesvědčen, že by šlo namontovat i jinam. Ale proč, že…

Podvozek

Dieseloví bratříčci sklízeli kritiku za pohupující se podvozek, ze kterého mohlo být pasažérům na zadních sedadlech nevolno. Osobně si myslím, že byla tato kritika přehnaná. Elektrifikovaná verze se však pohupuje stále, přední náprava je jednoznačně nedotlumená a jízda s tímto autem pak víc, než cokoli jiného, připomíná jízdu vylítaným linkovým autobusem.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Dotažení do detailu

Odlehčíme, zafilosofujeme si. Automobil je vybaven nabíjecí zásuvkou v levém předním blatníku. Peugeot musel vyrobit lis na novou plechařinu. Zásuvka není nalepená někde v hromadě plastu, ale hezky poctivě zaražená do blatníku. Potud se zasnažili podstatně více, než třeba Mercedes, který jen změnil nárazník a zásuvku dal na hranu auta.

Jenže tento vůz má i zaslepenou díru na naftu. A když myslím zaslepenou, myslím tím plastikové víčko jiného tvaru, než je u spalováku, které nejde otevřít. A pak je tu ještě pod dveřmi řidiče deklík na záslepku po díře na adblue. Ano, není tam nic, ale ja na to krytka. A všechny tyhle zbytečné díly zákazník platí. Aspoň že ten kryt na záslepku jde odloupnout a není neotevíratelný, takže si s ním můžete cvakat tam a zpět.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A proč o tom píšu? Možná jsem postižen perfekcionismem, možná jsem naivní, ale firma, která zapomene na to, že dodávky jsou často dieselové a diesely potřebují adblue, vyřeší to hnusným levným plastem a pak ještě zapomene u elektrické verze toho stejného auta alespoň pár eurocentů ušetřit tím, že nebude nakupovat a montovat krytku na záslepku, ve mě vzbuzuje nedůvěru.

Stejně jako čínské kopie BMW.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Ať už je Traveller elektrický nebo ne, ať už dojede tam kam potřebujete, nebo ne, a ať je levný, nebo drahý, nemohu jej doporučit. Mám však jen velmi slabý důvod: Nevěřím, že jde o kvalitní produkt, neb se mi za ten týden podařilo najít příliš mnoho vad v návrhu, které jednoznačně indikují, že se výrobce rozhodl to nějak splácat a poslat na trh. Od roku 2017 se nezměnilo (kromě pohonu) nic k lepšímu. Píšu to za celou svou kariéru na Autíčkáři poprvé a je mi dost smutno z toho, že je to zrovna u dodávky, která měla všechny předpoklady být skvělou. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Technické údaje

  • Motor: Elektrický, 100 kW (136 koní), pohon předních kol
  • Baterie a dojezd: 50 kWh, s těžkou nohou vždy alespoň 160 km. Dle WLTP 230 km.
  • Nabíjení: Max 100 kW
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,1 s 
  • Délka: 4 956 mm
  • Cena verze Allure z 50 kWh baterií: od 1 270 000 Kč 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
23. května 2022, 09:39
2

Zaslepka unifikovaneho plechu je standardni reseni zlevnujici vyrobu a logistiku.
Sharany a Transportery mely v prednim blatniku take zaslepku pote, co putovaly blinkry do zrcatek.

reagovat
Ha
Habakukk
23. května 2022, 10:22
-2

No a proto to máme ignorovat?

Ev
Evlo
23. května 2022, 10:58
2

Tak autor píše, že krytky zákazník zaplatí, tady afro vysvětluje co vlastně platí a proč.

Ha
Habakukk
23. května 2022, 14:06
1

Poměrně zvrácená doba kdy výrobcům omluvíme kde co, pod omluvou šetření nákladů. Podle stejného vzorce by měli mít všechny verze díru v blatníku pro nabíječku, ušetřili by ještě víc.

af
afro-r1
23. května 2022, 15:16
-1

Takto "zvracene" se automobily vyrabeji odjakziva.
; o )
Take mam v jedne dodavce kryt reproduktoru za kterym zadny reproduktor neni. Musel jsem ji vyrobci zaplatit, misto toho, aby si vyrobce nechal vyrobit extra levnejsi pristrojovku bez mrizky, pridelil ji nove cislo a deset let na lince sledoval, do jakeho auta jakou dava.

Ev
Evlo
23. května 2022, 10:56
0

už tam dali poličku na mobil?

reagovat
Jan Machač
23. května 2022, 11:38
0

neco, z ceho ten mobil vyleti pri prvnim rozjezdu z krizovatky tam je pod ovladanim klimy. A pak zaviraci schranka na palubce.

Ev
Evlo
25. května 2022, 08:29
0

tak to ti zavidim to mas jeste mobil z te generace telefonu normalnich velikosti

mariov8
23. května 2022, 11:46
1

Ta krytka je naopak levné řešení, kvůli těm pár tisícům elektrických autíček ročně vyvíjet a vyrábět nový díl, s tím spojené homologace třeba u nárazníku a logistika v Aftersales... jedna malá krytka navíc je opravdu cenově řádově jinde, níže!

reagovat
Jan Machač
23. května 2022, 12:26
1

ktera krytka, ta kterou stejne udelali znova, nebo ta, ktera je tam zbytecna?

mariov8
24. května 2022, 11:13
1

Fakt vyjde levněji udělat krytku navíc, než řešit dva velké díly, navíc jeden s malou sériovostí.

Jan Machač
24. května 2022, 13:19
1

Já moc nechápu, kde je problém. Zkusím to popsat nějak jinak, třeba to bude konečně k pochopení:
Krytka na záslepku po adblue není na autě potřeba, přesto se do něj montuje. A ne, spalováky už Peugeot v této výbavě neprodává.
Krytka vstupu palivové nádrže je odlišná od spalováku, takže bylo stejně zainvestováno do nového dílu.
Kde tedy fabrika šetří?

fr
frite
25. května 2022, 04:33
1

Pořád dělají užitkové verze se spalovakrm.
A nejsem si jistý jestli nedělají osobni verze dál ale z emisních důvodu jen pro důležitější a bohatší trhy a pro ty méně důležité jako nás ho vyškrtli.
Já Spacetourer objednával v roce 2019 a už tehdy škrtala fabrika z českých objednávek jednu za druhou i když jela na plno.
Prostě když už prodat auto s vysokými emisemi tak na trh s lepší marži.

mariov8
27. května 2022, 08:53
1

Není to úplně přesné, ale je to blízko. Spalováky se škrtli v kategorii M1 pro EU. Pokuty za nadlimitní emise CO2 nemá kde Stellantis, s ohledem na cenový segment kam směřuje, jak vykrýt. Tyhle bedýnky mají kolem 175-200 g CO2 na km, i přes hmotnostní koeficient zvýhodňující těžká auta už to nevychází. Všechno ostatní a spalováky M1 všude jinde, samozřejmě dále běží.

Stran krytky. Nechme toho. Já tomu rozumím, prostě ta krytka člověka irituje. Je potřeba se na to dívat globálně, výrobce nedělá auta jenom pro náš trh. Když dělám 120 000 velkých pouzder pro hrdlo nádrže ročně, nebudu dělat pro těch pár tisíc elektrických aut jinou verzi nárazníku. Ta forma stojí třeba milion Eur! Prostě tam drbnu krytku. Ano, díl navíc, ale forma na malou krytku nestojí ani 100 000,-. V konečném důsledku výrobce brutálně ušetřil i přes díl navíc. Je zatím slušná kalkulace, nejsou blbý. V automotive není marže v desítkách procent, spíše v malých procentech. Můžeme nad tím kroutit hlavou, ale to je tak vše, co se s tím dá udělat.

Zajda
24. května 2022, 09:13
3

Těžko si představit, že za to někdo utratí své peníze. Sami prodejci Opelu a Peugeotu musí propadat v zoufalství když vidí kam směřují.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1979
Cadillac Coupe deVille

1979 rok výroby
182 koní výkon
6 966 ccm objem

Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel 2009
Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel

2009 rok výroby
208 koní výkon
4 000 ccm objem

Hyundai i30 N performance  2019
Hyundai i30 N performance

2019 rok výroby
275 koní výkon
1 998 ccm objem

Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000  2010
Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000

2010 rok výroby
170 koní výkon
3 300 ccm objem