načítám data...

O autech a trendech

Svět automobilů se mění, mnohem více do něj promlouvají módní trendy. Nejdou ale až příliš proti originalitě? A co nám o nás prozradí?

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Móda nebo chcete-li trendy jsou dnes poměrně často skloňovaná slova, nejsou to ale slova nová. Už od dávných dob lidé sledovali, co ve společnosti ‘frčí’, nikdo nechtěl být za úplného mimoně. Současnost ovlivněná sociálními sítěmi však posouvá laťku zas o kousek výš. Najednou tu máme nástroj, který celou společnost rámuje do něčeho, co je měřitelné. Váš společenský status lze vyjádřit číslem. Počet lajků či sledujících – to jsou čísla, která neobelstíte. Tam, kde se naši předci mohli jen domnívat, zda je společnost bere či zda jsou tak trochu na okraji, my máme tvrdá a nekompromisní data.

Foto: Honda

Pro mnohé je společenský status na sociálních sítích skutečně zásadním faktorem ovlivňující podstatným způsobem kvalitu jejich života. A proto se rozhodli pojmout celou věc více či méně profesionálně. Nač zbytečně riskovat, když tu máme ta přehledná a snadno dostupná data. Začínají se tedy přebírat trendy. Kopírování obsahu je na sociálních sítích dnes něco naprosto přirozeného. Proč jít do neznámého, když tu máme ověřené příklady toho, co funguje?

Foto: Peugeot

Ani tady nechci tvrdit, že instagramové či tiktokové účty navzájem přebírající a slepě kopírující obsah jsou něčím novým. Je to jen jiná forma módy. Za časů našich rodičů a prarodičů platilo, že ‘letos frčí mrkváče a indiánské vzory’, dnes zase frčí fotka zdánlivě nekonečného tubusu z knih u vstupu do Pražské knihovny. Kdo ji nemá, jako kdyby nebyl. Móda se jen posunula do virtuálního prostoru a využívá nových prostředků, princip je ale stále stejný.

Jak tohle všechno souvisí s automobily? Dle mého názoru hodně. Svět aut totiž vždy šel ruku v ruce s trendy ve společnosti. Snad ke každému období moderních dějin lze přiřadit automobilový styl plně odrážející dobu. Podívejte se například na americká šedesátá léta – opulentní koráby hýřící barvami vypráví příběh hojnosti, radosti z konce válečných let, bezstarostnosti. 

Foto: archiv

Nebo japonská auta z let osmdesátých – dynamika, moderna, pokrok, to je to období dravých byznysmenů z Wallstreet, už to není ta bezstarostnost, zato je tu cítit příležitost, každý může zazářit. A podobné je to i v dalších letech, vždy lze najít nějaké paralely mezi světem aut a světem lidí. Logicky. 

Foto: Honda

Jak jsme na tom ale dnes? Já se trochu obávám, že nás módní trendy začínají maličko pohlcovat. Nechci teď znít jako zástupce generace, která se jen těžko smiřuje s faktem, že už není tím, kdo udává tón - snad ještě nejsem úplný boomer. Pravdou ale je, že při pohledu na letošní finalisty ankety Evropské Auto roku jsem prožíval pocity blízké bezradnosti. Které z těch aut bych si vybral já? A nejsou všechna až příliš podobná?

Scénu zcela ovládají crossovery. Když se na scéně objevila první SUV, jejich hlavním prodejním artiklem byla touha odlišit se. Vedle všech těch usedlých sedanů a kombíků tu najednou bylo auto nabízející dynamiku a outdoorové schopnosti. Dnes, dvacet let poté, je ale těžké tvrdit, že se mohu odlišit něčím, co má úplně každý. Chvíli jsem z toho měl skutečně splín a myslel jsem hezky po boomerovsku na staré dobré časy. Ale potom jsem se na to celé zkusil podívat zase z jiného úhlu.

Foto: Toyota

Psal jsem tu o automobilové módě a o tom, jak odráží společnost a dobu, v níž lidé žijí. A při zpětném pohledu bych dokonce řekl, že automobilová móda odráží společnost daleko lépe, než si lidé v dané epoše sami myslí. Stačí se vrátit k oněm americkým korábům z let šedesátých – sami Američané se necítitli úplně bezstarostně. Byla tu Studená válka hrozící přerůst v apokalyptický jaderný konflikt, byla válka ve Vietnamu, která zásadním způsobem podkopávala americké sebevědomí, byly tu nesmírně nákladné vládní programy ostře kontrastující s ne právě štědrým sociálním systémem, byla tu nevyřešená rasová otázka hrozící přerůst ve skutečně velký problém. 

Když se ale na to období podíváme zpětně, byla to skutečně doba hojnosti a svým způsobem i bezstarostnosti, k jaderné apokalypse ani válkám bílých proti černým nedošlo, amerika si prožila odbodí bezprecedentního růstu a blahobytu – a přesně to můžeme vyčíst i z aut té doby.

Foto: Audi

Co tedy říkají dnešní auta o naší současnosti? Jak je definovat? Odložil jsme své boomerovské brýle a pokusil se na dnešní automobilové novinky podívat trochu s odstupem. Co je definuje? Jsou to až na výjimky všechno crossovery, kategorie aut, jak jsme je znali, jsou pryč. Tohle jsou automobily volné formy, mísí se tu prvky sedanů, hatchbacků, kupé, offroadů, MPV a všeho mezi tím. Linka, která téměř všechny současné modely propojuje, je nespoutanost, barevnost a do jisté míry i luxus. Motivem těch aut je radost z volnosti, každé z nich se tváří, že by mohlo hned vyrazit na cestu kamkoli. A co je pro mě důležité – nechybí v nich humor. 

Foto: Jeep

Malé srandičky tu a tam spolu s veselými barvami mi říkají, že ač to tak dnes možná necítíme, ač je hrozeb okolo nás spousta a ač to celé zase může skončit jadernou apokalypsou, možná právě teď prožíváme naše šedesátá léta. Jako člověk, který není právě fandou SUV, si mohu o Jeepu Avenger myslet svoje, ale i tak tomu autu nemohu upřít jednu věc – je to auto barevné, veselé, dravé, nespoutané a svým způsobem velmi sympatické. 

Před deseti lety zvítězil v anketě Evropské Auto roku šedý Volkswagen Golf, dnes tu máme barevný Jeep Avenger. A já si i při vší té boomerovské nabručenosti říkám, že to vlastně není vůbec špatný výsledek. Možná, že některé společenské a technické změny prožíváme víc, než by bylo zdrávo. Možná ta naše éra není zas tak špatná. Co myslíte vy?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
16. ledna 2023, 06:41
-4

Ten článek je hrozný vejžblebt. I když nemám o autorovi valné mínění a jeho články jsou většinou ve stylu rádoby chytrého vizionáře, tímto překonal vše. Slátanina. Neznám kolem sebe snad nikoho, kdo by se řídil trendy sociálních sítí, nebo něčeho podobného. Všichni kolem mě kupují auto podle užitkové hodnoty (pro jejich zamýšlený způsob používání), sympatií k danému modelu, značce (dalo by se říct, jak je chytne za srdce) a ceny.
Navíc psát něco o trendech současné doby a opomenout, proč se z autosalonů stávají setkání přátel přilepování k čemukoliv, rozlité omáčky, sandálů, sójového laté a kol?

reagovat
Štěpán
16. ledna 2023, 07:50
7

Je mi to líto, ale tohle je komentář jako odněkud z Novinky.cz .... jen nenávistný vejžblebt pro uvolnění vlastní frustrace..
Existují i jiné světy, než ve kterém žijete...

Fr
Frodo
17. ledna 2023, 06:49
-4

Svět ve kterém žiji má pravidla. Regulace. A z nich vychází z velké části desing současných aut. Ať už z technické stránky věci (elektro a s tím související věci chlazení, aerodynamika), tak z bezpečnostní (ochrana chodců, posádky vozu). Pokud autor tohle pomine a filozofuje o desingu, je to prostě blábol bez podstatných faktů.
Pokud budu pokračovat s tím mým světem ve kterém žiji. Další fakt je, že nová auta kupují převážně firmy. A tam platí tvrdá pravidla objektivních důvodů pro koupi vozu, ne móda (pokud pominu pokusy o zalíbení se zelené vlně). Takže můj svět je celkem veliký a pro automobilky určující.

Štěpán
16. ledna 2023, 07:08
2

Líbí se mi, že pan Křeček přemýšlí a filozofuje a jsem rád, že se nebojí s tím jít i do této rigidní komunity.
Díky za to.

reagovat
Ronoath
16. ledna 2023, 08:27
0

Hamster: Jako jo, máš recht. Je to zajímavý pohled a článek mě skutečně zaujal. Před těmi deseti lety by mě nenapadlo, že anketu zvítězí Jeep před moderní reinkarnací Busíku od VW. Jsou to sice fuj fuj elektromobily, ale přiznám se - před cca dvaceti lety jsem tak koukal na ty smradlavé diesely. A dnes mám ono slavné TDI v garáži taky.

reagovat
bitner
16. ledna 2023, 09:01
1

Poznámka o novych 60s je přesná. Mám stejný pocit obecně. Každé 3. desetiletí je z nějakého důvodu výjimečné a vzpomíná se na něj. 20s 21. století vypadají na 1. pohled strašně, ale osobně si připadám víc zivej jak posledních 20 let. A to už mi táhne na pajcku.

reagovat
ro
rock
16. ledna 2023, 13:14
0

Ve srovnání s předchozí dekádou si připadám jak chodící mrtvola a i minulá dekáda už v některých věcech pokulhávala za tou, co jí předcházela. Tak doufám, že tvá teorie 30 let je správná a čeká mne teď přelom do absolutní extáze.

krab
16. ledna 2023, 09:46
4

Nebudu kritizovat jako "Frodo", ale přečetl jsem a pointa mě taky lehce unikla... Ale to nevadí, to základní co jsem z toho zamyšlení pochopil je, že se nám vrací trochu víc stylu než čistě funkce a to je asi pravda. A je to i logický. Elektromobily jsou cesta, která je tlačena kupředu a aby se diskutabilní technologie prodávala, musí mít zákonitě obal. A ten obal musí být atraktivní, protože ta technika je drahá, daleko dražší než bývávalo konvenčnější auto ještě před pár lety. Šedý Golf na elektriku za padesát tisíc euro neprodáte... funky "Busík" už možná jo..

Mě se náhodou design některých novinek líbí, ale nezíská si mě ta technika. Ale i letos se bude pořád prodávat pár aut, kde bude stále ještě radost poslouchat motor

reagovat
sheogh
16. ledna 2023, 10:38
0

Rekl bych, ze prave o designu ten clanek byl. Technika se tam moc nezminuje. Jinak naprosto souhlasim, design se obcas povede, ale jinak me to nechava chladnym :-)

Trinom
16. ledna 2023, 10:53
3

Ale v podstatě jsi shrnul celou myšlenku Hamstera. Ono ani v těch 60's to nebylo o něčem jiném, než že dražší model musel být zajímavější, aby kupující zaujal.

af
afro-r1
16. ledna 2023, 11:52
2

Take mi prijde, ze cim omezenejsi prostor styliste maji, tim vice hledaji moznosti seberealizace a odliseni v detailech a barvach.
Aktualni auto bude vzdy, jak nize zmineno, opuchla zaba, tudiz si stylista muze (musi) vyhrat s barvami, materialy a detaily okolo.

Be
Beran
16. ledna 2023, 14:00
2

Nemuzeme porovnavat designove klenoty minulosti s dnesnim parkovistem u supermarketu.
Tehdy i dnes se delaly a delaji krasna i prumerna i nepovedena auta.

HeavySmoker
16. ledna 2023, 10:02
0

Je pravda že počas ekonomického boomu sa predávajú viac autá v pestrých farbách, v recesiách zase idú viac neutrálne tóny (šedá a spol). Dalo by sa z toho odvodiť že v boome viac pôjdú na odbyt aj rozmarnejšie koncepcie, predsa len kúpiť si spotrebné SUV miesto hatchbacku na ktorom je to postavené a priplatiť si za to lebo sa mi to páči a chcem, znamená že nám bolo dosť dobre. Vyzerá to že ide recesia, v mojom okrese zavreli najväčšiu fabriku a som zvedavý ako to za 5 rokov premení parkoviská. Na návrat elegantných sedanov a športových kupé ale neverím, dnes som šiel k svojmu BMW 5 a uvedomil som si že vyzerá ako opuchnutá žaba, čo je výsledok regulácií a aerodynamickách požiadavkov. Podobné pocity som si doniešol z návštevy Porsche múzea pri pohľade na ich súčasnú 911tku. Než to technológie posunú dopredu, prehlasujem dnešok za osobnú "malaise" éru, aj keď ľudia čo autá toľko neriešia z pohľadu jazdných vlastností mali minulú dekádu ustlané na ružiach.

reagovat
sheogh
16. ledna 2023, 14:00
2

Jasne no, nizkou siluetu jako XJ nebo 850i uz asi neuvidime no... Jak (tusim tady) kdosi jednou trefne poznamenal, driv se auta vyrabely k jezdeni, ne k bourani :-)

HeavySmoker
16. ledna 2023, 14:53
0

Pri pohľade na aktuálne BMWčka by som tiež radšej búral než jazdil :) Aj keď chápem že sedan naležato ako XJ asi vyrobiť nejde ani v Mníchove.

Snažím sa byť optimista, SUV vzniklo kvôli US reguláciam ktoré zvýhodňovali ľahké úžitkové autá cez menej prísne emisie aj bezpečnostné štandardy. Automobilky sa časom postarali o to aby to bolo cool. Dnes regule a technika zvýhodňujú nízke a ľahké elektromobily (emisie z pneu, dojazd, cena) na spôsob konceptu EQXX, tak aj keď to bude bzučať, bude to aspoň zaujímavo vyzerať. Kompozitné materiály ktoré sa pomaly dostávajú do série (850i a carbon core) sa postarajú aby to prešlo crash testom. Ale asi iba fantazírujem a zachvíľu po mňa príde autonómny pod od Uberu v bielej a zavezie ma na psychiatriu.

Wa
Wakantanka
17. ledna 2023, 17:38
1

Neviem či sa automobilky postarali, ale je fakt že čím sme bohatší tým sme pohodlnejší. A kým jedni kupujú SUV preto že sa im do toho lepšie nastupuje, iní ho zasa v 4x4 kúpia preto že žijú aktívne a ten pohon využijú a samozrejme ďalšia veľká skupina preto, že sa im to páči, majú väčší pocit bezpečia a že za svoje peniaze dostali viac auta. Čo tak ja naokolo sledujem, tak na jazdné vlastnosti dnes drvivá väčšina ľudí zvysoka kašle, pretože jednak ich šoférovanie nebaví a jednak nemajú s čím porovnávať. A aj preto to na cestách vyzerá tak ako vyzerá.

sheogh
17. ledna 2023, 18:10
0

Je to tak, mam kamarada, kterymu je pred crtyricitkou a SUV si koupil kvuli tomu nastupovani (a libilo se mu). Ma i elektrokolo, coz beru jako vec pro seniory :-))))
S tema jizdnima vlastnostma to tak je, nejen ze bezna verejnost nepozna lepsi/horsi auto, ale dokonce ani nepoznaji, ze maji mrtvy tlumice, vsude vule, motor nejede... :-)

af
afro-r1
17. ledna 2023, 20:14
1

Kdyz se rozhlednu kolem sebe po lidech, tak "pred ctyricitkou" a "senior" se u nejake poloviny populace nevylucuje. Tomu pak odpovidaji i nabizene modely automobilek.

Vapno92
16. ledna 2023, 10:12
0

Ja som článok prečítal len zbežne ale tak snáď som pointu pochopil.... Tak "trendy" a móda sa do áut premietajú neustále, to nie je nič nové a je to tak už od 30. rokov minulého storočia. Jasné že populárne Art Deco sa v 30. rokoch premietalo aj do áut, keď o 2 dekády neskôr začal "vesmírny a tryskový vek", tak sa to prejavilo aj na dizajne áut.
Preskočme v čase cca do roku 2010 a všimnime si trebárs len predné svetlá: Ako prišiel do módy "Kórejský dizajn" predných svetiel, tak to prijal vlastne celý Mainstream, Octavia 2 phase 2., Mégane 3 a pod. Rovnako nedávna móda "2 svetlá pod sebou na každej strane" - mal tak tak skoro každý crossover a SUV.
A áno súhlasím s tým, čo tvrí kolega Krab, elektromobily nemajú ako zaujať technikou, tak musia zaujať dizajnom, z ktorého každý padne na riť.

reagovat
ro
rock
16. ledna 2023, 13:00
4

"...automobily volné formy, mísí se tu prvky sedanů, hatchbacků, kupé, offroadů, MPV a všeho mezi tím..."

Ano. Když si půjčím příměr barviček: víte, co se stane, když začnete smícháte základní barvy? Dostanete zelenou z modré a žluté, oranžovou ze žluté a červené, fialovou z červené a modré. To je ještě OK. A co budete mít, když ty základní barvy slijete dohromady všechny tři? Ekvivalent současné módy crossoverů (za domácí úkol si to vyzkoušejte).

reagovat
XT
XTad
16. ledna 2023, 17:32
0

Neboli genderove fluidni karosarskou variantu, abychom pouzili prudce aktualni termin reflektujici soucasne spolecenske trendy...

Frankie
17. ledna 2023, 21:20
1

Řekl bych, že je fajn, když to vidíš takto optimisticky. Souhlasím s tebou, že i auta odráží dobu, trend, náladu. Ale já v těch dnešních vidím touhu po póze. A k tomu takovou nabubřelost, těžkopádnost. A trend aby vše vypadalo sportovní, ikdyz k opravdové sportovnosti to má daleko asi tak jak svaly vyhnané na steroidech k opravdové síle. Každé auto musí mít něco aby bylo in. Aby mělo ten lajk jak píšeš. A možná tím odráží tu dnešní dobu. Prostě doba póz.

reagovat
Honza Hamster Křeček
19. ledna 2023, 12:06
1

To jsi napsal přesně. Nechápal jsem, k čemu všichni potřebují ta nazvedaná oplastovaná SUV a barevný hothatche s obrovskejma vejfukama, co dělaj absurdní kravál. Ale potom se člověk podívá na sociální sítě plný hodně stylizovaný sebeprezentace životního stylu a najednou to do sebe začne celý dokonale zapadat. Ale snažím se na to dívat pozitivně, výsledkem photoshopový instagramový doby jsou možná photoshopový instagramový auta, ale zas proč ne? Lepší, než ten šedej golf...

Frankie
19. ledna 2023, 13:15
0

Za mě, který jsem realista, je obojí špatně, protože to je faleš. Respektive mám raději sílu schovanou za určitou nenápadnost, bez póz, příkladem mohou být sedany BMW M z minulých dob, než okázalý image, ale skutek útěk. Třebas jak terénně se tvářící auta, které se reálného terénu boji

VD
VD
20. ledna 2023, 05:29
0

Design - to je něco, co každý jeden z nás vnímáme individuálně po svém a estetické cítění máme také každý jiné. To nad čím se jeden rozplývá může druhému klidně připadat až ošklivé.
Přesto, že design je všude kolem nás, tak asi nejvíce ho vnímáme právě u automobilů.
Článek můžeme hodnotit z různých úhlů a pohledů ale co se mi líbí je, že autor se nebojí ostatním sdělit svůj názor na vzhled Jeepu Avenger. A zrovna já patřím do skupiny lidí, které design tohoto vozu nijak a ničím neoslovil.
Budeme-li se bavit o podobnosti aut napříč značkami, tak bychom se museli "prohrabat " až ke kořenům. Za ty by se dal považovat rukopis a designérské cítění jednotlivých designerů a vezmeme-li v potaz ještě řekněme "fluktuaci" jednotlivých designerů napříč značkami nebo studii, tak je vysvětlení nasnadě.
A pokud k tomu přidáme ještě v článku zmiňovaný módní trend a možná i průmyslovou špionáž (?), tak když dnes vedle sebe postavíme 5 vozů různých značek stejné třídy, tak z dvou set metrů s jistotou rozeznáme akorát tak barvy.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem