reklama
načítám data...

Můžou se z korejských aut stát budoucí klasiky? Právě přihlížíme jejich zrodu.

Říká se, že Hyundai a KIA jsou auta pro lidi, které auta nezajímají. Jejich obliba na starém kontinentě setrvale roste, avšak až doslouží, půjdou do šrotu... Nebo ne?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá, Editorial: Můžou se z korejských aut stát budoucí klasiky? Právě přihlížíme jejich zrodu.

Když napíšu jména jako BMW 635CSi, Peugeot 205 GTI nebo Datsun 240Z, jistě mi dáte za pravdu, že jde o zavedené pojmy. Jsou to jména, která mají v automobilové historii váhu, jsou ceněnými youngtimery a do budoucna z nich bezesporu budou stejně cenění veteráni. Nikomu to nepřipadá divné. Všechna tahle auta oplývají tradicí, čas už jejich linky nešlehá, nýbrž jim dodává na přitažlivosti a mají za sebou spoustu fanoušků i příběhů. Zkrátka, většina fanoušků aut by jistě některé z nich měla doma nebo se minimálně s chutí podívala, kdyby nějaký zachovalý a udržovaný exemplář projel kolem.

Takhle na tom samozřejmě je spousta dalších starších aut. Mají nějaký status, historii, prostě kus přitažlivosti, která k nim přivádí lidi. A nám to připadá přirozené, protože ten status, historie či přitažlivost jsou všeobecně přijímány. Když však nyní řeknu: “Myslím si, že za 20 let budem podobně vnímat i auta od Hyundai nebo KIA.”, spousta lidí se mi vysměje nebo mě rovnou přestane číst… Hyundai nebo KIA? Ty laciné krámy? Ta jihokorejská kopírka s šarmem vypnutého ponorného mixeru? Tomu vořechovi hráblo a mele kraviny, protože výrobci věcí jako Accent, Sephia nebo Clarus přece nikdy mezi klasiky patřit nebudou! Kdo by k tomu měl asi vztah? Vždyť korejská auta byla donedávna jen lowendové pekáče cílící na ty nejméně náročné zákazníky…

Jenže já si to vážně myslím. Opravdu podle mne existuje značná pravděpodobnost, že za nějakých 20 – 30 let bude existovat skupinka lidí, pro které bude staré korejské auto velmi přitažlivým objektem. A jak jsem na to proboha přišel? Hned vám to vysvětlím, jen si budeme muset udělat výlet časem o nějakých 60 let zpět – na začátek 60.let minulého století. V té době automobilovému průmyslu jednoznačně dominovaly dva kontinenty – Evropa a Severní Amerika. Produkce a priority se lišily, avšak světu aut udávali tempo výhradně výrobci z těchto kontinentů. Japonské auto v té době snad žádný běžný Evropan neviděl. Proč by také měl? Japonsko vyrábělo stále především motorky, tříkolky a drobné kei cars pro svůj trh a přilehlé asijské oblasti. Až v 60. letech začalo pokusně exportovat své výtvory i na automobilově vysoce etablované trhy.

reklama

Dnes vnímáme japonská auta jako produkty, které jsou spolehlivé, inovativní a inženýrsky na výši. Máte ale pocit, že to tak bylo i v 60. letech minulého století? V žádném případě! Tehdy platily japonské vozy za podobně podřadné, jako ty korejské v 90. letech. Japonsko, toho času prakticky bez automobilové historie, se bez okolků inspirovalo u zavedených značek. Staré Toyoty, Subaru či Mazdy nebyly nic jiného než pojaponštěné pokusy o napodobení tu Fiatu, jindy Citroenu nebo Opelu. V Evropě si je samozřejmě téměř nikdo nekupoval – proč taky. Toyota Corona nemusela být vůbec špatné auto, ale proč by Evropan měl upřednostnit nějaký ‘asijský aušus’, když mu Fiat nabízí velmi podobný model 124?

V USA to nebylo jiné. Snad jen s tím rozdílem, že s propuknutím ropné krize se pro netradiční, avšak malá a úsporná auta z Japonska rozhodlo větší množství lidí, což v nemalé skupině obyvatel rozpoutalo čirou nenávist k japonským autům – brala vítr z plachet poctivému americkému železu a potažmo brala práci poctivému americkému dělníkovi. Ven koncem však byla situace podobná. Japonská auta byla vnímána jako podřadná a byla často vysmívána.

Nyní se můžeme vrátit zpět do dnešních dní. Mazda Cosmo Wankel, Toyota GT2000 nebo třeba první Nissan Skyline GT-R jsou dnes klasiky jako řemen. Lidé jsou za ně ochotni utratit nemalé peníze a vůbec nikomu to nepřipadá zvláštní. Nikdo nemá pocit, že by si kupoval něco podřadného. Vůbec nikdo si nevzpomene, že v době zrodu těchto vozů měli jejich producenti nulovou historii a prachmizernou pověst. Všem je jedno, že Toyota GT2000 – v současnosti nejdražší japonské auto vůbec – je docela slušná ‘vykrádačka’ Jaguaru E-Type. JDM fanoušci všechny tyto modely berou jako zakladatele a pravé klasiky s obrovskou image.

Pokud se podíváte na současnou korejskou produkci, nevidíte jistou paralelu? Situace není ani zdaleka stejná, protože automobilový trh se od té doby vyvinul a Korejci museli delší dobu zůstat v pozici lowendové alternativy k zavedeným značkám. Nicméně to už neplatí. Teď prodávají plně konkurenceschopná auta a co je hlavní, začínají prodávat také auta, která by nemusela upadnout v zapomnění a nenarodit se pro jistou smrt v hydraulickém lisu. První vlaštovkou byl Genesis Coupé a v uplynulém roce na něj navázal Hyundai i30 N a Kia Stinger. Obě auta překvapila svými schopnostmi nejen nás. Tohle nejsou zástupci té dosavadní průměrnosti, která v případě Hyundai či KIA neomylně volala po postupu ‘použít a zahodit’. ENko i Stinger jsou vozy nevšední a přitažlivé. Rozdávají zážitky. Navzdory stále mohutné množině lidí, pro které jsou vyautovány jen kvůli svému původu, si nacházejí i své fanoušky. A tam kde jsou fanoušci a zážitky, vznikají i vzpomínky – a ty, jak známo, prodávají. S trochou nadsázky jsou Stinger, Genesis nebo i30N podobnými pionýry, jako výše zmiňované japonské legendy z 60. let. Nechci tvrdit, že Stinger a spol.se stanou podobně legendární jako 2000GT, avšak v žádném případě bych je nepodceňoval. 

Pokud korejské automobilky navážou na tyhle modely i v budoucnu a nadále u některých modelů podpoří jejich nekonformní status a pokud za 20-30 let stále bude existovat automobilismus neregulovaný nějakým způsobem znemožňujícím provoz obstarožních vehiklů, s docela slušnou dávkou sebedůvěry se opovažuji tvrdit, že i30N, Genesis Coupe anebo Stinger s šestiválcem, se stanou položkami, o které na inzertních serverech bude nemalý zájem… Zajímavě tvarovaná GT s plnotučnými šestiválcovými motory a hot hatch, který znatelně narušil dosavadní hierarchii ve své třídě, jsou totiž auta, kterým bude přibývající věk přihrávat značné množství plusových sentimentálních bodů. Všecko něčím začíná a budoucí klasická korejská auta se podle mě právě začínají vyrábět.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

C70C
22. května 2018, 07:49
0

..plně s tebou souhlasím. Stinger má dokonce i poměrně nadčasově jednoduchý tvar, co bude za pár let a pak za dalších pár a kousek pořád vypadat důstojně.. U i30N si nejsem vzhledem úplně jistý, ale třeba ke Cliu Sport je taky lepší se projezdit, než čekat až se ti zalíbí zvenčí.. Obecně, předsudky většiny kupujících z takových aut udělají o to žádanější klasiku, protože jich díky nim bude u ojetin kupovaných autíčkáři převyšovat poptávka nabídku..

reagovat
H_F
24. května 2018, 20:32
0

lol, ja to vidim obracene
jednoduchej, ale zaroven uplne meganudnej design ma prave to eNko
naopak stin(k)ger je minimalne zvenku preplacanej se spoustou serepeticek, ty falesny vydechy na kapote tomu pak davaj korunu

za me prvnim opravdu ikonickym korejcem bude az nejake opravdu povedene a designove celkem vyjimecne kupe, stejne jako tomu bylo u 2000gt
tyto vozy jsou zatim spise jakesi prvni vlastovky
az prijde do vyroby neco takoveho, jako je genesis essentia, ktere bude jizdne na urovni 911, a bude se vyrabet konecne poradne kundaj/genesis coupe, ktere si v nicem nezada s bmw (m)2/4, tak teprv zacne era korejskych ikon

tyto prvni vlastovky jsou na urovni datsunu fairlaidy, hondy s500, toytota sports800 a podobnych pro nezapalene jedince zapomenuch veci, po kterych za 40 let ani pes nestekne

Pólin
22. května 2018, 08:10
0

Takového zabedněnce, který by Tebou popisovaný budoucí vývoj dementoval snad ani neznám:)...ta paralela s Japoncema v šedesátkách je více než jasná....a pokud budou ještě existovat osobní auta, alespoň přibližně, jak je známe dnes, tak za dalších 30 let se to stejné stane s čínskými auty...

reagovat
krab
22. května 2018, 09:40
2

Přemejšlím, jestli mám být ten zabedněnec... :)
Totiž, původně jsem bral myšlenku hezkého Vavrisovo zamyšlení jako výbornou recesi, ovšem ... co kdyby to fakt jednou byla pravda? He, he ...

Postupně se nyní taky dostávají do role klasik různá auta z 90tých let, ale málokdy přijde něco nečekanýho. V zásadě jsou to auta, kterých už ubylo, která byla něčím zajímavá a ideálně se jich už tehdy vyrobilo málo. Brouk, Mini a pětistovka Fiat, ti zůstanou se svým ikonickým statusem pořád. Těžko se z těch nových verzí stanou klasiky ... jedině z jejich extra limitovaných verzí, které se vyrábějí / vyráběli ( 695 Abarth, John Cooper Works, Beetle RS atd).

U těch Korejců jsem skeptik. To jsou auta pro konzumní účely, ne pro radost a to nikdo nikdy sbírat nebude. Vyjímkou budou soutěžní vozy ( Accent WRC, i20 R5 atd..) A pokud se divizi N a Hyundai Motorsport bude dál dařit, možná opravdu i30N získá zajímavý status za xx let jako průkopník ve sportovních vozech Hyundai. A to je pravděpodobně jediný auto koncernu Hyundai / Kia, který by mohlo zafungovat do budoucna.
-
Komentář upraven 22. 5. 2018, 09:42:34

reagovat
Pólin
22. května 2018, 11:57
0

hmm, já myslím, že každé auto, které má nějaký slušný motor a je líbivé se dříve nebo později stane klasikou...nějak mě nenapadá žádné auto, kterému by se tenhle osud vyhnul... Te´d z korejců samozřejmě mluvím o těch genessis coup=, stinger, i30N atd... ne o hyundai ponny:D

beastar
22. května 2018, 12:51
0

Krabe je vidět, že to psaní máš jenom jako brigádu. Svět je ještě v pořádku;) Pólin a ty si to buď nechtěl napsat, nebo je to vtípek. Každé auto se opravdu stane klasikou...jednou. Ale ne ceněnou a spousta auta prostě shnije a nikdo je moc nebere. Jen se najde pár nadšenců co se s tím pachtí. V našich luzích příklad Favoritáři. Nebojim se, že by někdo Lantru bral jako klasika:))

KS
22. května 2018, 09:58
0

To je nad slunce jasné. Taky dnes Korejcům pomáhají zkušení evropané přímo v Evropě, což dříve nebylo - Japonci jezdili jen na výzvědy něco obšlehnout, ale spoléhali se v podstatě jen na své lidi.

reagovat
Jimi
22. května 2018, 10:16
1

Ono zatím je to jenom pár zajímavých vlaštovek, které můžou mít ten potenciál. Člověk zkrátka hledá jinde, když kde něco zajímavého bylo, a už to např. na starém kontinentě moc nebude. Ta pozornost se přesouvá jinde. Zatím ale u korejců není moc z čeho vybírat.

reagovat
beastar
22. května 2018, 12:47
0

Novináři jsou trochu poblouzněný víš. Zase jim dal někdo rychlý auto, tak jsou z toho v klasice. Tady sem to nečekal a heleme se. O tom že bude Stinger klasika by se měl natočit celovečerák.... Společně s A7 a tatraplánem se budou na srazech vyjímat

sumy
22. května 2018, 11:02
1

Že by? Pořád mi u baráku stojí mé první auto. Hyundai Sonata, 2,4 GL, 1989. Kolem roku 2000 jsem v tom vozil kapely jako Laibach, Suicidal Tendencies, Clawfinger, Glena Adamse, Suzan Cadogan, Banco de Gaia atd atd. Nechával jsem si je tam podepsat na strop. Tak že bych ji za pár let bouchnul za mylyjón na Ebay jak tehdy se smíchem na rtech prorokoval Toby z Banco de Gaia když se podepisoval a konečně na tom vožení kapel vydělal ? :-D

reagovat
beastar
22. května 2018, 12:45
0

Neni problém já to od tebe za 9 koupím. Má to stk? ;D A vyděláš na té korejské klasice balík.

sumy
22. května 2018, 12:57
1

No vida už to leze nahoru, ve sběrných surovnách by to bylo 4kč/kg, tedy cca 5.000,- Je to tu, i korejec má sběratelský potenciál :-)
Paradoxně, tohle auto koreu nevidělo ani v letáčku. Všechny díly mitsubishi a kastle, navržená italem je vyrobená v kanadě. A teď taková rouhačcaská, to auto nebylo vůbec špatný, ba naopak. Vždť je to jen převlečenej galant

krab
22. května 2018, 14:08
0

Tak Korejci začali jako kopírka ... Nakonec v Asii tak začíná každá úspěšná firma.
Když jsem psal někdy na jaře o tý starý i30, tak jsem zjistil, že první auto od Hyundai byla licenčně montovaná Ford Cortina MK2, podobná jakou jsem kdysi měl. Přišlo mě to zajímavý...

beastar
22. května 2018, 12:43
0

Tomáši? To jako vážně. Ty se svezeš Stingerem, což je model který nic neukázal jen se o něm hezky píše. Zrychlenou i30 a přemýšlíš o Korejské klasice za 30 let:)) Bylo by fajn... Jeden den kdyby jsme se tady zase mohli věnovat škodofce, miatám, nebo klidně Protonum, ale vynechte ty korejský mrdiny. Začíná to vypadat jako posedlost... Z testů už máme za sebou snad všechny modely.

A ne rozhodně to nebude klasika. A když tak za 50 let až bude klasika všechno co má volant a 4 pryžový kola.

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
22. května 2018, 14:12
1

Vsadíme se o láhev? 8-) Jestli teda za 30 let budem živí?

beastar
22. května 2018, 18:02
1

Jestli:D Tak hlavně nevěřím že nějaký Korejský auto dneška se dochová.

ratan groch
24. května 2018, 15:16
0

myslim, ze vyhra Vavris. Z dvoch dovodov.
Po prve: Hyundai a Kia este nepovedali posledne slovo a budu pokracovat lepsimi autami, takze sa prve obstojne stanu klasikou a na tie sa budu odvolavat novsie modely, znacky ktore pridu.
Po druhe: O 30 rokov bude dynamika sveta v Azii a ta bude trendsetterom. Zrazu to uz ku korejskym autam nebude tak daleko ako je
teraz z Europy. Netvrdim, ze europske auta dopadnu ako Nokia, ktora pred 20 rokmi vladla svetu a dnes jej niet. Ze jej miesto zaujme Samsung z Korei, ktorý vtedy vyrabal tak repliky telefonov. Ak bude chciet H. a Kia vyhrat F1, tak ju do 15 rokov vyhra, ako ju vyhral Renault, Honda ci Mercedes.Touto cestou sa ale nepustia.

beastar
24. května 2018, 15:35
0

Asi takhle... Možná se zajímáš o techniku. A si úspěšný xy whatever menedžr někde, ale autům v tomhle směru moc nerozumíš. Takže sorry no tak to vidím. A ty srovnání alá Nokia a podobné. Už mě s tim taky unavujete nejen tady. Auto fakt není telefon.A to sebou nese hromadu věcí, který s tim souvisí. Navíc vycházíme z toho, co je teď. Vývoj je překotný. Takže ok může mít Tomáš pravdu, ale rozhodně to nevidim tak jasně a za 15 let vyhrajou úplnou tužku abych se vrátil k tomu motorsportu. Kdyby si o tom něco věděl nemůžeš psát v souvislosti s háčkem o f1. Oni neměli techniku pomalu ani na BRC. Ale to nemá cenu řešit. Doplň znalosti nebo si tady můžeme plácat na kdyby jak Elon Mlask do nekonečna.

ro
rock
22. května 2018, 15:29
2

Tak umím si představit, že třeba Kia Soul by coby stylovka mohla mít jakýsi náznak potenciálu vyvolat někdy v budoucnu pobavený úsměv a tedy i zájem. Ale klasika, kult, legenda, to jsou sakra silná slova...

reagovat
Vojtáno
22. května 2018, 18:15
0

Nemohou, Korjece řídí lidi, co neumí řídit...Pac a pusu :D

reagovat
Kuře
23. května 2018, 00:41
0

Já s tím vlastně docela souhlasím, zejména v Koreji si myslím že poptávka po téhle trojce bude vzdy:)

reagovat
St
Stanley
23. května 2018, 09:02
0

Používám chytré dotekové telefony někdy od roku 2005 a ty roky výsměchů, kritiky a odmítání těmi "rozumnými" uživateli si pamatuju dodnes :-D Střih, třináct let poté. Displejové cihly nonstop v ruce mají i důchodci, auto bez propojení s cihlou je neprodejné, z vysmívaného produktu je univerzální vánoční dárek, a co nemá appku, neexistuje.

Nemá to moc společného s automobilismem, ale jde o princip - trh je nevyzpytatelný, nezná nic jako pravdomluvnost, stálost a morálku. A opravdu se za 20 let může stát, že v článku zmiňované kyje a hnůjdaje, kterými dnes opovrhujeme, budou z mnoha důvodů vyhledávanou klasikou.

reagovat
Tomáš Čanda
23. května 2018, 11:29
0

Paralela s japonskými auty se přímo nabízí, leč není zcela na místě. A jako příklad uvádět Toyotu 2000 GT, Mazdu Cosmo či hakosuku GT-R? Víš kolik těch aut se vyrobilo a víš, jak drahé byly už tenkrát? Aniž bych chtěl hanit i30N či Stingera, tak faktem zůstává, že jsou to masová auta ... jako třeba ten 205 GTI, jenže a tady bude pravděpodobně ten kámen úrazu - za 30 let nebude i30N a Stinger a vlastně žádné současné auto provozuschopné, protože zkapou na elektronice a mechanickému oušusu. Pokud se někomu nerozpadne 205 GTI na prach, tak mu dávám větší pravděpodobnost, že mu za 30 let bude stále vrčet. i30 za 30 let nezrezne, ale mechanicky a z pohledu software (a jeho neaktualizací) a vůbec elektroniky to bude neprovozuschopné auto. Ale třeba nás to nemusí trápit, tou dobou už bude stejně zakázané řídit, natož provozovat auto se spalovacím motorem.

reagovat
tazzz
23. května 2018, 16:19
0

Vidím to stejně.Za 30 let bude klasika každé auto s atmosferickým nebo dieslovým motorem, které ještě bude provozuschopné.Současná auta ne sou v podstatě nic jiného než předražený spotřební materiál tak na 10 let provozu nebo 150.000km do kterých navíc dobroserové z EU hodlají cpát celou řadu bezpečnostních asistentů patrně proto, aby je mohli řídit i naprostí dementi.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem

Chevrolet C10 Cheyene 1976
Chevrolet C10 Cheyene

1976 rok výroby
165 koní výkon
5 730 ccm objem