načítám data...

Ford Mustang Mach-E: Ford Falcon se vrací?

Na Autíčkáři je už popáté, v prodeji přes dva roky, přesto stále budí emoce. Je to Mustang, nebo ne? A co je vlastně Mustang?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Už bezprostředně po představení si Mustang Mach-E užil spoustu nadávek a nelibosti. “Tohle není Mustang” čertilo se nemálo zastánců starých pořádků, podle kterých má mít ten správný “kůň” dvoje dveře, dlouhou kapotu a pořádný spalovací motor. A já to samozřejmě do jisté míry chápu, jenže…

Už první Mustang vznikl jako čistě marketingový produkt. Geniální Lee Iaccoca si tehdy vzal na paškál velice dobře promyšlený, ale zoufale nudný Ford Falcon. Ubral místo pro cestující, prodloužil kapotu (i když to vůbec nebylo potřeba, protože motory tu byly stejné jako ve Falconu s o dost kratším motorovým prostorem), přidal větší kola a případně i nějaké ty závodní pruhy. Z hlediska užitnosti vyrobil horší auto, které možná trochu vypadalo jako muscle car, ale to byly spíš mimikry. A tak se zrodil hit. Ano, taky mě napadá analogie s “eresovou oktávkou”, nebo podobnými “sporťáky všedního dne”. Mustang byl zkrátka hlavně levný (na výrobu i cenovkou), jednoduchý, ale díky vcelku konvenční technice a dvěma řadám sedaček pořád dostatečně “normální” na to, aby si ho koupili i obyčejní lidé, co jen chtějí pěkné auto. 

Foto: autickar.cz

Linka historie se pak různě zamotala, přišly verze skutečně sportovní a silné, ale naopak i velice slabé, zdechlé a velmi ošklivé. Z Mustangu se časem stala podivnost sdílející rybníček s auty jako Chevrolet Beretta, nebo Mitsubishi Starion, což sice nebyla špatná auta, ale ke statusu legendy měla přeci jen daleko. Pod názvem “Mustang” si drtivá většina veřejnosti vybavila jen známou první generaci a na ty ostatní se pomalu zapomnělo. 

Jenže pak přišel rok 2005 a Fordu se povedl velký comeback. Generace označovaná kódem S197 (červený na fotkách) naskočila na retro vlnu, přinesla designový jazyk prvního Mustangu, akorát v komiksově přehnané verzi. Funguje to výborně a Ford nestačí uspokojovat poptávku. Přitom stejně jako před lety, i tentokrát je to vlastně dost primitivní a levná technika, jen zabalená do hezkého hávu. Začala tím éra svalnatých retro Mustangů, která, sic s určitými úpravami, trvá dodnes. No a najednou je tu Mach-E, který se od zavedených pravidel odklonil snad v každém ohledu. 

Foto: autickar.cz

Je ale vidět, že nejde jen o nějaký narychlo spíchnutý mišmaš dílů z jiných Fordů, tak jak to bylo u prvního Mustanga, ale o zcela svébytný model. Vzhled sice není nikterak šokující, ale rozhodně mu nechybí promyšlenost. Teď nemluvím o přední masce a zadních světlech odkazujících na spalovacího “koně”, ale spíše o siluetě, která šikovně využívá dvoubarevné lakování a snaží se tvářit, že auto má mnohem štíhlejší a aerodynamičtější křivky, než ve skutečnosti. Jakousi pomyslnou třešinkou na dortu jsou neexistující kliky dveří nahrazené tlačítkem a odskokem, což působí opravdu efektně a ačkoli to zní na první poslech dost neprakticky, ve skutečnosti se používají docela příjemně. 

Platforma určená výhradně pro elektrický pohon s bateriemi v podlaze a motorem pěkně nízko propůjčuje vozu velice jisté jízdní vlastnosti a bezmála 350 koní nemá s 2,3 tunami mnoho problémů. Trochu rozpačitý jsem z kousavých brzd, které se ne vždy správně domluví s rekuperací a jejich nástup je dost neplynulý. Stran pohonu vůz ale funguje velice dobře a dospěle, na poměry Mustangu možná až příliš – ano, jde s ním jezdit až nebezpečně rychle, ale celé se to děje tak mimochodem a nenápadně, že to není moc zábava a dost možná si toho ani nevšimnete. Mám-li sklouznout k porovnání s červeným Mustangem z fotek, tam je to přesně opačně. Jeho unavených 205 koní krocených archaickým automatickým čtyřkvaltem sice žádných vysokých rychlostí nedosahuje, ale trochu neomaleným a hrubým projevem se vás vůz neustále snaží přesvědčit, že letíte minimálně sto mil za hodinu. 

Foto: autickar.cz

Interiér vozu se mi také docela líbí, minimalistické pojetí, vystrčené tablety a šedivá textilie sice dneska už nikoho nepřekvapí, protože to tak dělá snad každá automobilka, ale tady je to alespoň hezky zpracované, infotainment funguje také bez výhrad, ovládání klimatizace tu kombinuje jedno fyzické kolečko a spoustu dotykových tlačítek, což sice může působit trochu chaoticky, ale jakmile si na to jednou zvyknete, je to vlastně dost jednoduché a promyšlené. 

A stran využitelnost také nemám výhrad. Dozadu se narozdíl od spalovacích Mustangů vejdou i opravdoví lidé s nohama a netrpí tam nedostatkem místa, kufr sice není úplně obrovský, ale složený kočárek s korbou slupne jak nic. Tohle auto jde úplně v klidu využívat jako rodinný vůz, což opět klasický Mustang zvládne jen s velkými kompromisy. 

Foto: autickar.cz

Vůbec mi nevadí, že je Mach-E na elektřinu. Neuráží mě ani to, že zvolil vyšší stavbu karoserie. Obojí jde tak nějak v souladu s dobou a na určitou skupinu zákazníků to dozajista funguje, koneckonců “éček” se celosvětově prodá osmkrát více než osmiválců. Myslím si, že v rámci kategorie je to vlastně dost dobré auto a vůbec by mi doma nevadilo. Jen si říkám, zda je na místě celé to plašení s koníky. Jestli by prostě nestálo za to normálně přiznat, že je to praktické a promyšlené auto. Jasně, možná trochu nudné, ale to přeci není žádná ostuda. Vzpomeňme si znova na ta šedesátá léta – pamatujeme si z nich sice Mustanga, ale mnohem více lidí tehdy sáhlo raději po tom prostornějším, praktičtějším a usedlejším Falconu. Postup Fordu teď skoro připomíná Iaccocův recept naopak. Vezmeme to jakoby-sportovní kupé, ubereme z kapoty, přidáme na praktičnosti a komfortu – koupí to spousta lidí, jen se o tom možná nebude tolik mluvit. Jen holt zapomněli na to pojmenování zpátky…

Foto: autickar.cz

Verdikt

Mustang Mach-E je vcelku dobrý elektromobil (jestli vás zajímají exaktní čísla, odkážu vás na jeden ze čtyř předchozích testů v odkazech pod článkem), který hezky vypadá, slušně jezdí a vlastně mu nemám mnoho co vytknout. Jen si pořád nejsem jistý tím jménem – a ne kvůli pohonu, nebo tvaru karoserie, ale prostě proto, že je příliš praktický a normální a jen specifická světla a otevírání knoflíkem na status legendy, obávám se, nestačí. Mustang je zkrátka nepraktické auto na radost, tohle je sice moc dobrý, ale zároveň moc racionální a rozumný povoz. Dá se na to ale koukat i tak, že navazuje na linku sedmdesátkových a osmdesátkových základních Mustangů, o kterých byste, kdyby neměly na přídi koně, také klidně prohlásili, že je to jen nějaký divný Escort. Za mě to ale měl prostě být Falcon.

Technické údaje

Motor: elektromotor, 2x 
Výkon: 258 kW (580 Nm)
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,8 s 
Baterie: 98,7  kWh
Dojezd: 350-400 km dle stylu jízdy
Základní cena: 1 298 900,- Kč
Cena testovaného vozu: 1 657 900,-  Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
20. listopadu 2023, 00:10
1

Kdyby to chtěli předělat do sedanu…

reagovat
Trinom
23. listopadu 2023, 14:33
0

Jako že by z toho udělali Mondeo?

VK
VK
25. listopadu 2023, 12:23
0

E-Mondeo.

Bral bych.

ro
rock
20. listopadu 2023, 05:06
0

Vlastně přímej konkurent Tesly MY, akorát ve všech měřitelných parametrech (cena, dojezd, spotřeba, váha, dynamické parametry) o zřetelný kus horší.
Vlastně jediné pozitivum Fordu je, že trochu víc připomíná auto.

reagovat
Ka
Karda
21. listopadu 2023, 20:34
0

Ještě konkuruje i autonomním řízením, kdy řidič nemusí mít ruce na volantu. Musí ale sledovat cestu a být připraven řízení převzít do 10s. Co jsem koukal, už má schválení pro dálnice v UK. Brzo přibude Španělsko a Německo.

ro
rock
22. listopadu 2023, 06:40
0

Autonomní řízení, na které řidič stejně musí dohlížet, není autonomní a jsou to v mých očích vyhozené peníze. I pokud bych o něco takového měl zájem, počkal bych si ještě 10-20 let, až kavky (myslím, že se jim taky říká early adopters) vychytají chyby na vlastní kůži a zaplatí vývoj do nějaké opravdu použitelné podoby.

Stanley
20. listopadu 2023, 08:48
0

Tak kdyby se tahle obludka nejmenovala po Mustangu, tedy po autu s krásným štíhlým profilem, splývavou zádí a dlouhou kapotou, tak si ho většina petrolheadů ani nevšimne. To je stejné, jakoby Lucie nebo to Krajčo začali rozhlašovat, že jsou nástupci King Crimson. Taky by to budilo emoce.

A jistě, unavení fotříci, co už si neumí sednout níž a doma mají zákaz koupit ten "sporťák", by nemohli říkat, že mají mustang.

reagovat
HeavySmoker
20. listopadu 2023, 11:11
0

Recept na prvý Mustang - zober platformu dostupného auta, sexify a predávaj ako teplé rožky. Prvý rok sa ich predalo cez pol milióna a dodnes sa predajne drží medzi 50 - 100 tisíc kusov ročne aj keď svet je už úplne inde než v '64. V tomto Mustangu nie je ani jedna z týchto ingrediencií, najviac chýba tá posledná. V októbri obmedzil Ford produkciu a medziročne sa predaje prepadli o 20% a prepad sa nezastavuje. Za október sa ich v US predalo 2700 napriek slušným zľavám. V tom istom mesiaci končiaci benzínový Mustang predal 4300 kusov. Pohorelo to ako papier aj v Číne kde mal Ford dosť veľké ambície. Ford preto spravil čo musel a spojil sa s VW, aby na ich platforme MEB postavil podobné úspešné a pokrokové veci ako ID.4, tuším Explorer sa to bude volať. Neviem sa dočkať.

reagovat
MB
MBMB
20. listopadu 2023, 17:26
0

20% meziroční pokles produkce měli v Q1 a Q2, kdy předělávali továrnu. V Q3 měli celkem hezké prodeje a na říjen tu výrobu zase omezili. Je to trochu jako na houpačce.

HeavySmoker
21. listopadu 2023, 10:34
0

MBMB: Ford v poslednom kvartálnom reporte uvádza že problém nie je produkcia, ale predaj. Zrušenie výstavby tovární pre EV oddelenie tomu len ďalej nasvedčuje. Ford robí stratu 36 tisíc dolárov na každom predanom EV a aj tak to nevie predať ani po veľkých zľavách. Akcionári to už náležite ocenili a odpísali 15% tržnej hodnoty automobilky od zverejnenia výsledkov. Mach-E je komerčný fail, nie len kvôli slabnúcim predajom, ale hlavne kvôli tomu že je to diera na peniaze. Ford predá 4 milióny áut a tento okrajový model mu rozbije komplet celú výsledovku.

krab
20. listopadu 2023, 13:21
2

Jak tu komentují kolegové ... taky vídím spíš tu obrácenou paralelu, kdy původní Mustang znamenal učebnicově úspěšný marketingový projekt. A povedlo se jim to znova s tím aktuálním, ale ne Mach-E ale Mustangem poslední generace. To, že ho včetně 5 litru Coyote začali prodávat v EU bylo taky chytrý, minimálně tady u nás je vidět, kolich těch aut prodali a zájem je pořád velký ... O elektropotvoru jaksi není.

Hlava, která ve Fordu vymyslela, že uspořádá pohřeb Mondeu, to byl "ultrainteligent" , po podobným autě na naftu, či hybridní pohon by poptávka jednoznačne byla a ne malá!

Hezký je dnes od Fordu Bronco, je fajn, že se dá pořád koupit Fiesta a Focus, Kuga určitě není vedle v prodejnosti, zkoušejí dovážet Explorer , ale v PHEV nebo čistě E verzi a je to řekl bych příliš drahý, když vidím ceník a pak už jedině Puma, ta je módní, ale to se dost rychle okouká.

Pokud nebude v budoucnu ani Mustang, ani Fiesta ani Focus, tak si myslím hromada Evropanů nebude příliš chtít nic u Fordu nakupovat, což je škoda ... Přitom svého času bylo Mondeo nejúspěšnějším evropským "služebním" autem dá se říct.

reagovat
beastar
20. listopadu 2023, 16:06
3

Jo jo kde jsou ty časy kdy i v ultrakonzervativní ČR a Německu a okolí. Mondeo mazalo šestou generaci Passatu na chleba v podstatě ve všem. A inside VW se mohli posrat aby měly ten pověstný náskok. Jenže upřímně poslední Mondeo už nebylo tak dobré. Bylo to prostě jen průměrné auto a to v Evropě v tomhle segmentu nestačí. Na druhou stranu jinde že... Giulia která nesplnila očekávání vůbec v ničem. Takže souhlasím že ve Fordu to nedocvaklo asi nikomu. I kdyby měly rušit Mondeo a vrátit se k nějakému staršímu názvu... Klasický minimálně kombi (jako zůstal Passat) mělo být. Tahle nepovedená parafráze na Mustang mi připomíná Mitsubishi Eclipse kde se taky vývoj a marketing modelu jaksi neschází. O názvu nemluvě. Jo a to sem měl tu čest už toho EV řídit. Inu špatné auto to podle mě není. Bohužel v ničem mě ani nenadchlo. A když i já Musk a Tesla hater uznám že kromě ikonického názvu je Tesla ve všem dál... Tak je u oválů něco v pořádným oválu. Akorát ne modrým.

bkralik
20. listopadu 2023, 16:24
1

Krab: Já vidím, že Mustangu Mach-E se v roce 2022 celosvětově prodalo 61104 kusů, zatímco spalovacího Mustangu se prodalo 57627 kusů. Když se podívám čistě na Evropu, tak Mach-E má 21646 prodejů, zatímco spalovací Mustang krásných 3200.
Takže s tím "o elektropotvoru zájem není" bych trochu brzdil, vzhledem k tomu že se jich v Evropě prodalo (podle statistik na wiki) asi 7x víc než spalováků...

krab
20. listopadu 2023, 20:50
0

Ona je otázka jestli se nějak prodeje Mustangu už dnes trošku záměrně neomezují, kvůli flotilovým daním. Mach E si myslím moc úspěch s číslem teda jestli jsi našel 61 tis není. To jen v EU se prodalo letos jestli je ta statistika co jsem vygooglil správná víc než 2x tolik Tesel modelu Y .. Ono je asi dost zavádějící porovnávat trh sportovních aut a EV, tady není žádný zákazník ve společné množině. A jestli se prodalo u nás 3200 Mustangů, to je hezký číslo ... třeba Toyota GR86 myslím jsem slyšel číslo zatím jen cca 500, ale tady je to bohužel celé limitované. U Mustangu nevím ... snad objednávka limitovaná nějakou alokací na zemi/dealera není ...

bkralik
20. listopadu 2023, 22:05
1

Jo, mach-e se evidentně prodává přiměřeně, předpokládám že nemají ani výrobní kapacitu tak velkou. Ale prostě tvrzení "to se vůbec neprodává, zatímco osmivál jde na dračky" je falešné...

beastar
20. listopadu 2023, 22:22
0

Ono oba máte pravdu z části. Protože relevantní je to asi jako srovnávat prodeje Cayenne a 911. Nebo Golfu GTI a eGolfu. A upřímně nevíme kde a jak se nabízí to které auto z hlediska trhů. A třeba v Jižní Americe o nabídce Mustangu sportovního nepochybuji. U elektromobilu naopak. Další věc jsou výrobní kapacity. A ty jim ten EV dokázal naplnit. To je realita. Jestli to splnilo cíle v boji ve svém segmentu se můžeme jen dohadovat. Pravdou je že osmivál je pořád osmivál jako před dvaceti lety. To nikdy nebylo pro každého. Plus sportovně střižené coupe. Versus rádoby moderní blob ovšem praktičtější. Plus chvilkové US šílenství ohledně elektromobilů. Prostě to ty prodeje udělalo. Zároveň proti Tesle už to úspěch není. Každopádně ani jedno ani druhé z toho nedělá úspěšné auto. Úspěšné auto je třeba minulý Focus, Fiat 500, nebo 911... ;)

Kuře
21. listopadu 2023, 00:51
1

Bkralik, z tvých čísel mi ale vyplývá, že ve zbytku světa se tedy prodalo cca 40 tisíc elektro zatímco benzínových cca 54 tisíc.
Tak není to tak že svět je stále ještě v pořádku, jen u nás na starém kontinentu jsme banda pí...tramtadadá...čusů?;)
Taky bych to teda ale nečekal;)

HeavySmoker
21. listopadu 2023, 10:44
6

Krab je najlepší, ale ako CEO Fordu by asi neobstál :) Ford predá 4 milióny áut ročne. Aj Mach-E aj Mustang je okrajová záležitosť za desatinnou čiarkou. Ford žije výhradne z benzínových SUV a Pick-upov, nejaké Mondeo čo by predalo v EÚ dokopy pár tisíc kusov ročne je nezmysel kvôli ktorému sa neoplatí robiť lisovacie formy. Pokiaľ ide o tieto Mustangy, ten elektrický potápa celú značku do poriadnych strát, ten benzínový aspoň zo slušnosti zaplatí vývoj a prinesie pár drobných na úklid recepcie.

Sa
Sato
21. listopadu 2023, 21:16
1

HeavySmoker, ten benzinovy je po Forde GT jediny imagemaker co maju.

Keby to niekoho zaujimalo tak u nas na vesnici mame jedneho normalneho mustanga teraz pribudol jeden machE. A asi dve tesly. A jednu bobr m4.

Sa
Sato
20. listopadu 2023, 14:03
2

Uráža ma to, že to volajú mustang.

reagovat
Sa
Sato
20. listopadu 2023, 14:29
3

...

beastar
20. listopadu 2023, 16:08
1

Burn them!

bitner
20. listopadu 2023, 15:10
2
reagovat
Lukáš Naske
21. listopadu 2023, 07:46
7

Tak tohle je taky Mustang 😀

bitner
22. listopadu 2023, 11:50
0

Vyssi bere, uznavam.

Trinom
23. listopadu 2023, 14:42
0

Bitner - ten tvůj byl inspirací pro Ford.

high_fish
20. listopadu 2023, 18:23
2

Kdy bude test toho červeného? :-D

reagovat
Jakub Pospíšil
21. listopadu 2023, 07:24
6

Ten je můj, já to někdy napíšu. Je to krám, ale šarmantní.

to
tomaass2
21. listopadu 2023, 17:59
0

Já jezdil po Pálavě a okolí s 4.0 V6 kabriolet této generace po faceliftu a přišlo mi to právě super :) Nějak později jsem si půjčil 4.6 V8 GT kupé s upraveným výfukem a to byla mrdka jak ze špatnýho filmu…

Trinom
23. listopadu 2023, 14:43
0

4.6 V8, takže ještě čtvrtá, nebo už pátá generace? Kolikaventilová technika? 2? 3? 4?

to
tomaass2
23. listopadu 2023, 17:48
0

Obojí pátá. Ta V8 měla předek po faceliftu… což taky o stavu vozu leccos vysvětluje … :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 XLT LARIAT 1989
Ford F250 XLT LARIAT

1989 rok výroby
230 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem