načítám data...

MG4 Elegance: Konečně levný elektromobil pro normální lidi?

Skutečně se vyplatí? Může být i zábavné? A umí udělat drift?

zobrazit celou galeriiFoto: Tomáš Strach

Značku MG si možná pamatujete z dávné historie. V minulosti dala vzniknout několika velice zajímavým modelům, například MGB. Nic vám neříká? Když ho po pár letech v Japonsku okopírovali a konečně začali vyrábět i jako funkční auto, vznikla jedna z legend automobilového světa, dnes známá jako MX-5. Od té doby se však změnilo mnohé, včetně vlastníka samotného MG, jímž je od roku 2007 čínská Shanghai Automobile Industry Corporation (SAIC). Ve své novodobé historii značka představila několik modelů, o kterých jste si (nejen) u nás již mohli něco přečíst. Tradičně slibují spoustu muziky za dobrou cenu. Nejinak je tomu i zde, u prvního elektromobilu – MG4. Když už mluvíme o prvenstvích, pro mě osobně se vlastně jedná o úplně první test EV, který mám ve vlastní režii. Docela dlouho mi to procházelo, co? Nejsem samozřejmě úplný panic, co jízdy na elektriku týká. Občas jsem měl možnost nakouknout přes rameno kolegům. Přesto pro mě bylo několik věcí zcela nových.

Pro začátek si vezměme vzhled, okolo kterého se jistě strhne plamenná diskuze. Na první pohled asi působí trochu zvláštně a dozajista se jedná o jeden ze vzácných případů, kdy si vůz při reálném setkání oproti fotkám polepší. Dokonce jsem našel množství detailů, které se mi líbily. Největším problémem je v mých očích základní silueta, která prostě působí divně, neproporčně. Je to ještě hatchback, nebo už kombi? Sám se nemůžu rozhodnout. Dobrá, kombi je až MG5. Přední kapota, pod (ne)správným úhlem doslova splývá s čelním sklem v jednu rovinu. Jistě vhodné z hlediska aerodynamiky, avšak nepříliš líbivé. Navíc kvůli prudkému sklonu a širším A sloupkům se mi při odbočování párkrát schovali chodci mimo zorné pole. Rozhodně se mi mnohem více zamlouvaly zadní partie, především zadní světla v zajímavém a inovativním LED provedení. Spoiler už je jen třešnička na dortu, pouze guilty pleasure, jen za něj neberte moc silně. Jenže pak jsem jednou při nabíjení zaparkoval poblíž Toyoty CH-R tak, aby se mi oba vozy vešly naráz do zorného pole a všiml jsem si spousty podobných detailů. Spodní plastová linka na dveřích, spoiler, náznak difuzoru. Vyloženě o kopii se jistě nejedná, ale přijde mi, že inspirace tu byla. Nebo jen vidím, co se mi hodí? Šmoulovou barvu ale cením, stejně jako oranžovou, která je tolik vidět ve všech možných promo materiálech. Konečně jsou v nabídce i nějaké zajímavé možnosti krom tradiční nudné konfekce.

Foto: Tomáš Strach

Uvnitř je vážně hodně místa, pro všechny cestující, ve všech směrech. I vzadu. Po zamyšlení vlastně nepřekvapivě. Motory vzadu, pod podlahou kufru. Baterky v podlaze celého vozu. Vpředu jen klimatizační jednotka a nádobky na dolití rozličných kapalin. Bohužel žádný frunk, i když trochu místa by se našlo, alespoň na nabíjecí kabel určitě. Po stránce prostornosti bych se MG4 nebál označit za rodinné auto. Ovšem, kufr je o něco menší, než jak ho známe z pravého českého snu. Velký nákup se do něj však vleze s přehledem a k tomu i nějaké harampádí navíc. Vzhledem k EV pohonu stejně můžeme předpokládat spíše příměstský provoz než nutnost sbalení se k moři.

Nikdy jsem pořádně nechápal, co se myslí slovním spojením “nemohl jsem si najít pozici za volantem”. Vždyť je to jen sedadlo, po straně je páčka, čudlík nebo několik. Beztak problém vysokých lidí. Nicméně zde jsem trochu bojoval. Pouhé dva pedály k obsluze znamenají, že vaše levačka bude trávit skutečně hodně času na “odkládači na nohu”. Jenže on je o kus blíž než pedály, a to znamená dost pokrčenou nohu, což začne být brzy iritující. Nakonec vyřešeno šoupnutím sedačky vzad a přitažením volantu k sobě. Nekonfekčně vysocí jedinci by si měli obezřetně vyzkoušet, zda se nasoukají dovnitř dostatečně pohodlně.

Foto: Tomáš Strach

Konečně jsme se usadili, tak se přesuneme k ovládacím prvkům a infotainmentu. Funkci přístrojovky zastavá minimalistická obrazovka. Poměrně přehledná s několika základními údaji, které by vás při jízdě mohly zajímat – rychlost, stav baterie, dojezd atd. Uprostřed jí sekunduje větší kousek, a s ním je tedy spousta „zábavy“. Grafika i rychlost odezvy připomíná nepříliš drahý čínský tablet, navíc mi připadá neintuitivní a nepřehledný. Například vypnutí ESP, což pro mě bylo velkým lákadlem, se nenachází ve výběru jízdních módů, jak by člověk očekával. Je potřeba swajpnout na tabletu dolů a zde se nachází magické tlačítko, hned vedle nastavení wifi nebo jasu displeje. Logicky. Čtení značek naprosto úsměvně nefunguje. Opakovaně se mi stalo, že mi auto na rychlostní silnici doporučovalo limit pouhých 30 km/h. Že by pozůstatek dopravního omezení, které skončilo před dvěma měsíci? Naštěstí (zatím?) nepípá při jeho překročení. Díky bohu. Jindy naopak skrz celé Brno auto doporučovalo pohodových 120 km/h, stejně jako Bohouš z Kurvahošiguntentag. Spojení s mobilem se po pár pokusech zdařilo, což je takový průměr i u konkurence. Vážně zřídka se mi povede vyloženě na první dobrou. Občas obrazovka zamrzla nebo mi zmizela couvací kamera, jak jinak než během couvání. Zaručeně na všechny problémy platilo zlaté IT pravidlo – vypnout/zapnout. Další trápení si pro mě připravil asistent jízdy v pruzích, který se snažil snad o naprostý opak, než co tvrdí jeho název. Velmi často neuměl čáry načíst a to ani čerstvě namalované na zbrusu nové silnici, takže nefungoval, což byla lepší možnost. Opakovaně se mu však podařilo chytit různých spár a prasklin uprostřed pruhu, z čehož usoudil, že jedu špatně a začal mi korigovat řízení. Sice nijak silně, jde ho bez problému přeprat, ale nutno dodat, několikrát si to načasoval na nejnevhodnější chvíli, třeba do zúžení. K dobru lze přičíst dobře a příjemně fungující adaptivní tempomat, i když po zkušenosti s ostatními funkcemi byla moje důvěra maličko omezena.

Foto: Tomáš Strach

Startovací procedura je také trochu ergonomický nezvyk. V MG4 není žádné startovací tlačítko. Jistě, elektromotor není potřeba startovat, auto se zkrátka probudí pouhým odemčením klíčem. Pak už stačí otočit voličem na požadovaný kvalt a jedete. Stejně tak vypnutí běžně následuje až po vystoupení a zamčení. Zprvu jsem měl pěkně nepříjemný podvědomý pocit, že vlastně opouštím „nastartované“ auto, i když s voličem na P a zataženou ruční brzdou. Tlačítko vypnutí ovšem existuje, v menu pod záložkou safety. Displeje zhasnou a auto se vypne, tedy pochopitelně kromě rádia, které hraje vesele dál. Praktické využitítéto funkce si představuji například na nabíječce, když si chci posedět v autě, ale zbytečně neplýtvat čerpanou energii svícením do křoví.
Další z ergonomických nezvyků představuje topení. Vyhřívání volantu i sedaček funguje standardně, klimatizace funguje stan… no, možná trochu příliš. I přes teplotu nastavenou na 26°C mi v krátkém triku naskakovala husí kůže. Klimatizace vypnuta a už je dobře. Po celodenním testování se při večerní cestě domů ochladilo. Nevadí, baterie mám ještě dost, prostě si přitopím. Na displeji si naklikám vyšší teplotu, postupem času až na “max”. Z výdechů jde však stále studený vzduch beze změny. Dobrá, možná chvíli trvá než se ohřeje, ale ani po deseti minutách jízdy stále žádná změna. Zvrat nastal, až když mě samou zimou osvítil génius vlastní mysli – že by MG topilo klimou? Zapínám a skutečně, blahodárné teplo konečně zalilo kabinu během chvilky. Vypnutá klimatizace zkrátka znamená, že si nezatopíte, nehledě na nastavenou teplotu. Chápu, že si za to můžu jejím vypnutím tak trochu sám, ale vážně to má takhle fungovat?

Foto: Tomáš Strach

Samotná jízdní stránka je však mnohem lepší zkušenost. Vyšší výbava Elegance znamená, že elektromotor posílá na zadní kola 150 kW (204 k). Což naprosto s přehledem stačí k mrštnému pohybu po městě a dokonce trochu zbyde i na nějakou zábavu, o tom později. Pocitově se sice nejedná o brutální zatlačení do sedačky, přesto díky absenci řazení ze startu na semaforech můžete zaskočit i papírově silnější soupeře. Navíc je zde i větší baterie (64 kWh) a palubní systém umožní velmi slušný nabíjecí výkon až 140 kW. Rychlonabíječka s dostatečným výkonem mi při nabíjení od cca na 50 % ukázala solidních 119 kW. Výrobcem udávané rychlonabití (20-80%) za pětatřicet minut se tak zdá být snadno dosažitelnou metou. Udávaný dojezd 450 km je naprosto jiná meta. Předem bych rád podotkl, že jsem se nijak neomezoval, ba co víc často jsem se s vypnutou kontrolou trakce uchyloval k režimu “MG, umíš drift?”. Můj nájezd se tak pohyboval spíše okolo 300 km. Jistě by šlo bez problémů najet více, přesto se mi výrobcem stanovený cíl zdá stále poněkud daleko. Při rozumnějším použití a pohybu ve městě mě naopak mile překvapila spotřeba padající až ke 13,9k Wh, dokonce pod hodnotu udávanou výrobcem. Stejně tak jsem byl překvapen spotřebou na dálnici, kdy je skutečně propastný rozdíl mezi tempomatem na 130 a 135 km/h. Při zvolení vyššího jmenovaného mi palubní počítač tvrdil, že moje spotřeba vzroste o brutálních 50 %. V podstatě na stejnou úrověň, jako při blbnutí.

Reakce plynového pedálu, totiž akcelerátoru, lze upravit výběrem jednoho z pěti jízdních módů. Na co jsem si musel zvykat, byla vysoká míra rekuperace. Sice jde také nastavit, dokonce pro každý režim zvlášť, ale při dalším spuštění je defaultně zvolena jako “vysoká”. Tohle je pouze o zvyku, i když ve mně trochu hlodal pocit, zda by nebylo úspornější raději méně rekuperovat, zato plachtit dále. 

Foto: Tomáš Strach

Podvozek je naladěný spíše na pohodlnější notu, poplatnou plánovanému pohybu ve městě. Většinu nerovností zvládne vstřebat, ale některé větší, příčné vám dá pocítit. S chováním jsem však byl spokojen. Čtyřka uplatňuje oblíbený elektromobilní trumf. Baterie v podlaze znamenají hodně nízké těžiště, takže do zatáček se můžete klidně pustit ve sportovním tichu s nadšením a bez pocitu nějaké nepřístojnosti. Dokonce při cuknutí volantem umí záď o kousek přiskočit a učinit průjezd veselejším. I díky ekologickým pneumatikám se sníženým valivým odporem se skutečně můžete pokusit o drift. Není to úplně snadné, nemáte mnoho možností, jak auto rozhodit. Při rozjezdu z místa je výkon dávkován nanejvýš lineárně, a to i ve sport režimu, a není možné kola protočit. Je potřeba mít nějakou rychlost a poté auto rozkývnout přenosem váhy. S trochou snahy se podaří dokonce i na suchu, při správném načasovaní plynu vás instantní příval elektrických newtonmetrů skutečně pošle bokem. Na povrchu se sníženou adhezí už to jde zcela samo. Dokonce je při boku cítit i prokluz vnitřního kola, takový velmi mírný efekt samosvorného diferenciálu. Vážně docela zajímavá zkušenost. Minimálně vzhledem k tomu, že se má primárně jednat o dostupnou možnost elektromobility. Ano, M2 je o malý kousek zábavnější. A ještě jedna věc. Pokud se pokoušíte sklouznout cestou do kopce, máte pouze 3-4 pokusy, pak vám nějaká chytrá elektronika omezí výkon. Nevyskočí žádná kontrolka, přesto jasně pocítíte, že je MG najednou méně dravé. Potvrdí to detailnější prozkoumání palubního počítače, který poté i při plynu na podlaze ukazuje, že vám dává pouze okolo 80 % výkonu. Zmíněné nastane pouze při “energické” jízdě do kopce. Nejspíš ochrana před přehřátím některých komponent (motor?) pohonného ústrojí. Stačí však na okamžik zvolnit a nechat MG trochu vydechnout, a plný výkon je opět k dispozici.

 Verdikt

První elektromobil od MG umí nabídnout slušný výkon, dojezd i nabíjení, což jsou nezřídka kameny úrazu ve světě elektromobility. Největší smysl dává jeho využití ve městě, ale už i s rezervou pro nějaký ten výlet do okolí. Dokonce i jízdní vlastnosti překvapily příjemně a zadní pohon dokáže nabídnout jistou porci zábavy. Na různé ergonomické zvláštnosti se dá zvyknout. Některé funkce palubního systému mi však pily krev. Pár chyb by snad odstranil softwarový update, s jinými nezbývá než se naučit žít. Základní provedení nabídne, v kontextu konkurenčních elektromobilů, vážně zajímavou cenovku, vyšší provedení Elegance se už ale nebezpečně blíží do teritoria Tesly Model 3. Na druhou stranu záruka na 7 let nebo 150 000km, a to i na baterii, zní docela zajímavě…

Technické údaje:

Kapacita akumulátoru: 64 kWh 
Výkon: 150 kW (204 k) při 7000min-1
Točivý moment: 250 Nm 
Provozní hmotnost: 1760 kg 
Pohon: zadní kola
Maximální rychlost v testu: 172 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s 
Dojezd (v testu): 450 km (300 km)
Spotřeba udávaná výrobcem: 16,0 kWh na 100 km 
Spotřeba v testu město/dálnice/drift: 14,0 / 21,8 / 29,0 kWh na 100 km
Základní cena : 779 960,- Kč (Emotion, 125kw, 51kWh baterie)
Cena testovaného vozu: 884 960,- Kč (Elegance, 150kw, 64kWh baterie)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
07. listopadu 2023, 22:02
1

Zahřívání elektrických komponent v BEV sice nějaké je, ale rozhodně nestačí na vytopení kabiny a spousta aut ani to teplo takhle přesměrovat neumí. Čili ano, musí se topit buď tepelným čerpadlem (tj. přes klimu), nebo odporovým členem.
Motor by mělo zadokolkové MG4 mít jen jeden, nikoliv dva. Přičemž ten udávaný výkon je špičkový, a je zpravidla výrazně vyšší než ten trvale udržitelný. Proto skutečně může dojít k omezení výkonu, když na to člověk hodně tlačí. Záleží, jak je v daném modelu dimenzované chlazení, zde se evidentně s žádnou sportovní jízdou moc nepočítalo.

reagovat
David Střítežský
08. listopadu 2023, 13:41
3

Motor je skutečně jen jeden, opraveno. Dva motory jsou až u ostré verze "XPOWER" (320kw, 4x4)
Já rozumím tomu, že neměním 70% energie na odpadní teplo, takže si nezatopím "pouhým otevřením" výdechů. Ale očekával bych, že pokud je k tomu potřeba zapnout klimu, stane se tak automaticky. Podobně jako třeba funkce "odmlžení" u jiných aut pustí automaticky klimu i ofuk na plno. Prostě chci teď hned odmlžit, je mi jedno jak se to stane. Stejně tak je mi zima, prostě zatop, je mi jedno jaký proces k tomu vede.

MB
MBMB
08. listopadu 2023, 14:02
7

Pokud auto umožňuje s vypnutou klimatizací nastavovat teplotu bez reálné odezvy, tak to určitě není dobře vyřešené.

Fr
Frodo
08. listopadu 2023, 06:59
-1

To jsem zvědavý, jak se strhne plamenná diskuze nad vzhledem přibližovadla s charismatem lednice :D

reagovat
to
tomaass2
08. listopadu 2023, 08:58
2

Vypadá to jako zepředu kudlanka nábožná :)

st
stirling
08. listopadu 2023, 08:36
0

Ked pozeram tu dialnicu tak vlastne dojazd na dialnici je pod 300 km

reagovat
bitner
08. listopadu 2023, 10:23
4

Pipani pri prekroceni rychlosti bude povinne pro vsechna nove prodana auta od 07/2024. Vlastne se na to tesim. Nalepim si na kufr 40 v cervenem kole a kdyz se na me nekdo v novem aute bude lepit, zacne mu to rvat jak debil.
Ne, to je slaba utecha.
Ta doba, kdy si clovek mohl koupit nove auto a mit z nej radost, je davno pryc. Pokud na to teda nemas nekolik mega.

reagovat
VK
VK
08. listopadu 2023, 13:32
1

Nemyslím si Bitnere, že z toho bude míň radosti, než z nové Dachny fplynu.

bitner
08. listopadu 2023, 13:45
0

No nebude, protoze dnes uz nejde mit radost z ZADNEHO noveho auta. (Pod tech nekolik mega porizovaci ceny.) Dacie uz dojebali taky.

Mi
Michal Lenc
08. listopadu 2023, 13:19
0

Já vím, že tohle je čína, ale stejně. Dá se koupit nějaké (klidně i spalovací) auto, co má 200 koní levněji?

reagovat
Sa
Sato
08. listopadu 2023, 14:01
1

I20n napr..

ro
rock
08. listopadu 2023, 14:01
0

SsangYong Rexton?

Lukáš Naske
08. listopadu 2023, 14:02
1

Jsem rád, že se ptáš. Zde je tvůj kandidát, který splňuje zadání. 😃
(berte to jako vtip, samozřejmě chápu, že víc rozdílná auta snad nejde najít)

ro
rock
08. listopadu 2023, 14:04
1

Myslím, že i30 N se taky vejde do limitu.

Lukáš Naske
08. listopadu 2023, 14:12
0

Nebo Dongfeng T5 EVO
-
Komentář upraven 8. 11. 2023, 14:25:55

David Střítežský
08. listopadu 2023, 14:37
2

Náhodou zajímavý dotaz ... a co 200 koní, RWD, vypínatelné ESP? :)

- základní MX-5 s 1,5 (132 k) je za 830k, dvoulitr pres limit (930k+)
- stejně tak GR86 (950k+)
- nejlevnější RWD BMW je 218i za 995k

Zde lze navíc skutečně usadit pohodlně 4(5) cestující. Předpovídám že tohle bude duchovní nástupce Compactu. Levné, designově vyvrhel, ale uzraje a za 10-15let se s tím bude po nocích omladina prohánět po zasněžených parkovištích! :D
-
Komentář upraven 8. 11. 2023, 14:54:00

Mi
Michal Lenc
08. listopadu 2023, 15:15
0

Díky za všechny zaslané odpovědi. Vůbec jsem nevěděl, že ty N modely od Hyundaie jsou vlastně docela levné. Teď už chápu, proč jsou z nich všichni tak nadšení.
To T5 evo je taky zajímavý příklad. To je vlastně jenom o 100 tis. CZK levnější. Furt je to tedy nějakých 15%.
Docela začínám chápat, proč se ve vedení EU začínají cukat vůči Čínským EV. To by bylo vtipné, kdyby jim naordinovali stejnou medicínu jako tenkrát oni nám. Tedy, pokud tu chceš prodávat své vozy, musíš založit společný podnik s EU automobilkou. Jinak si těžko udržíme ty přemrštěné ceny aut v EU.

beastar
08. listopadu 2023, 15:28
0

Budou cla neboj.

VK
VK
08. listopadu 2023, 15:46
2

S cly EU tahá za kratší konec. Z Číny EU bere prakticky všechny klíčové komponenty, včetně právě - akumulátorů. A může si za to EU sama, že se s cílem minimalizace nákladu zbavila vlastní výroby.

Společné podniky Číňani s těmi evropskými už začínají zakládat. Včetně vlastních fabrik na kontinentu.
-
Komentář upraven 8. 11. 2023, 15:46:55

ro
rock
08. listopadu 2023, 16:33
1

BYD se chystá stavět továrnu v Maďarsku. Předpokládám, že jako prevenci vůči clům.

Cu
Curdin
08. listopadu 2023, 17:09
-1

Na těch cca 8s z 0 na 100 ti bude leckde stačit kolem 150 "spalovacích" koní. A to jsou hned taky jiný ceny.

Fr
Frodo
09. listopadu 2023, 06:45
-1

Debata, kde jinde dostanu 200 koní je trochu lichá. Doporučuji si udělat takové matematické cvičení a spočítat si u jednotlivých aut poměr koně/tuna.

VK
VK
08. listopadu 2023, 13:35
-4

Mně by vlastně vadila jenom absence bederní opěrky. Za mě skvělé, konečně zdvižený prostředníček z řetězu utrženým maržím konvenčních automobilek.

reagovat
beastar
08. listopadu 2023, 15:25
14

Tohle je taky úplně konvenční automobilka. A nevím kde jsou ty marže o kterých píšeš. Tohle je úplně stejně drahé. To že nejde něco vyrobit levně neznamená že má výrobce vysoké marže. Případů bych měl několik kdy a proč to tak je. Jediná cesta jak tohle obejít jsou dotace a levné peníze. A toho obojího je v Číně (zatím) dostatek. A pan Musk je na to to vyloženě specialista. Ne na dotace ale na to jak si zprostředkovaně sehnat nějaký budget. Není to všechno tak jednoduché. Stačí se podívat kolik stojí jiná srovnatelná auta nejen EV. Když teda dnes ty paliva už nerozlišujeme. Ano jsou na trhu auta, kde je marže jistě obří. Třeba některé produkty VW. Rozhodně to není ale pravidlem. Držet palce Číňanům může jen totální hlupák. Pokud tedy žiješ v EU. Já osobně tam kde alespoň trochu můžu se jejich výrobkům vyhnu. Přestože je to složitý, tak alespoň nekupovat produkt prodáván přímo pod jejich Brandem. Tohle není boom japonské šikovnosti. Nebo korejské ctižádosti jako tenkrát. Tohle je produkt Čínské vlády a lidového socialismu s nelidskou tváří. Projektován přesně tak aby to hloupější jedinci adorovaly. Naopak doufám že se jim dařit nebude, což zatím platí.

riderhenry
08. listopadu 2023, 21:41
6

beastar: Souhlasím, ale ne úplně. Čínský trh je reálně svobodnější. Sice se můžeme (zatím ještě) bavit o méně svobodném politickém režimu, ale z pohledu podnikání je na tom EU (bohužel) hůř. To je třeba si uvědomit. Automobilový trh je nejlepším příkladem, protože je dostatečně velký na to, aby to šlo dobře vidět. Uměle drahé energie v rámci snahy "zachránit planetu" jsou jedním z mnoha příkladů, proč si děláme vlastní ekonomiky nekonkurenceschopné. A to nejen ve srovnání s rozvíjejícími se ekonomikami s obrovským potenciálem a levnou pracovní silou, ale třeba i s USA. Číňan prostě jde po zisku, jako to bylo běžné dříve i u nás. Ať už z těch romantičtějších důvodů, nebo z důvodů nějakého zničení západních ekonomik (tomu jsem ochoten i uvěřit). Nicméně vina je stále především na nás a není to o clech, ty škodí zpravidla vždy všem. Myslet si však, že EU občan bude nějakým patriotem (když samotný EU koncept toto v podstatě popírá), a bude kupovat jen dražší a asi i horší domácí výrobky, je naivní (i když tomu sám, jako ty, fandím). Tedy je jasné, že tyhle auta budou mít obrovský úspěch (jestli se teda radikálně nezmění podmínky u nás, jako např. přístup ke spalovacím motorům, energetické politice apod.).

beastar
08. listopadu 2023, 23:36
2

riderhenry: Tak můj současný zaměstnavatel má aktiva ve všech větších ekonomikách a výrobní a prodejní kapacity i v Číně. Já teda sem samozřejmě malá ryba takže to vidím z užšího pohledu mojí divize jedné značky. Potažmo dvou. Nechci tady rozebírat složení a směřování Čínské ekonomiky. Každopádně není to vše tak růžové jak nám komunista křičí do světa. Ano mají výhodu vlastního velkého domácího trhu. Kde je pořád hlad po autech protože ekologii mají na salámu. V USA už to poslední dekádu úplně pravda není. Obdoba greendealu federálně v podstatě existuje. Otázka vždy je praxe. Drahé energie v EU jsou to je jasný. Pracovní síla stojí také jiné peníze. Kdo bude dělat v té fabrice v Maďarsku?;) Pamatuješ levná korejská auta v roce 90 a něco. A dnes? Já nemám rád když někdo tu Čínskou pohádku umocňuje v podstatě na reálné neznalosti. Přirovnal bych k to k nepřemožitelné Ruské armádě doslova nejlepší na světě a nezničitelné Ruské ekonomice:)) Jo a celá EU zmrzne a podobné traparny. Kdyby Čína ty páky skutečně měla vypadalo by to celé jinak. Samozřejmě souhlasím že ekonomiky jako Čína, Indie a podobně sílí. Jenže my tam taky prodáváme. To je provázané. VW je v Indii úspěšné. Brazílie Renault atd ... Takže ať si k nám samozřejmě svobodně dovezou. Třeba to čas od času koupíme. Nic víc nic míň. A ano souhlasím že stran EV musíme zabrat všichni prostě se to po evropsku musí vymyslet jak to vyrobit dobře a za dobrou cenu. V minulosti už jsme to zvládly. Ať to byl Fiat, VW, Citroen a podobně.

riderhenry
09. listopadu 2023, 00:22
2

beastar: Možná jsem jen ovlivněn tím, že zrovna řeším výběrko, kde zadavatel (Švédsko) hlásá CO2 neutralitu a snížení teploty planety, a já prostě tak nějak nevím, jak bych mu to mohl zařídit (když jde o reklamu). No a pak ti takhle přijede dodavatel technologie pro východní sektor (tím nemyslím Ostravu, ale asi 20 zemí) a stěžuje si, jak ho každý den otravují s dotazem, jak si přeje být oslovován. Za mě je to takové čekání na to, až ten náskok, co ti před námi vybudovali, prostě ostatní doženou. A automotive mi přijde jako hezký příklad, protože jsme v tom byli dobří, o tom nebyla ani moc velká debata. A už to přestává platit. EV v tom pomáhá jen tím, že lidé nejsou na daném trhu tak konzervativní, protože je to trh relativně nový, tak to tam je rychlejší. Už delší dobu se střílíme do vlastní nohy a kdokoliv, kdo tohle dělat nebude, musí být logicky úspěšnější.

USA nejsou žádný ráj na zemi, ale pořád je to daleko lepší místo, kde budovat firmu, než EU (v průměru). A to se taky hodně "snaží" - v tom špatném slova smyslu.

Nevidím v tom žádnou Čínskou pohádku, spíš Evropský horor nebo komedii. Co nejvíc reguluj a pak dotuj, hlavně ať to vypadá zeleně. A máme v Bruselu na chlebíčky...

VK
VK
10. listopadu 2023, 01:59
0

Hmmm a myslíš si, když by teď evropské automobilky EV opustily, že by se tím náskok Číňanů ještě víc nezvětšil?

riderhenry
10. listopadu 2023, 11:23
1

V EV ano, ale ty v tržním prostředí (minimálně za aktuálních podmínek) EV moc nikdo nechce, jenom je nutí lidem státy. Tzn. opět stejná příčina všech problémů.

VK
VK
10. listopadu 2023, 13:23
1

EV v tržním prostředí právě že chce čím dál víc lidí. U nás koneckonců žádné dotace na pořízení nemáme a prodeje vůčihledně stoupají, navíc čím dal rychleji. Evropští výrobci mají volbu buď do toho vlaku naskočit - nebo dopadnout jako Nokia.

Problém evropských výrobců je jiný. Problém evropských automobilek se jmenuje ztráty obětovaných příležitostí. Do spalovací technologie už dřív v minulosti investovaly a nyní ty dřív vynaložené investice mají nést zisk.. Přestoupit teď na elektro, o tento plánovaný zisk přijdou. A to bolí, to moc bolí. Takže lavírují, EV teda jo, ale výrobu jenom malounko a ceny tak vysoko, aby si ještě nějakou dobu neohrožovaly prodeje spalováků. No a Tesla s Číňany jim do toho v podstatě kartelového jednání nyní začali házet vidle. Ani Tesla, ani Číňani tenhle batoh dřív provedených investic do spalováku a z nich očekávaných zisků s sebou nevlečou, mohou jít do elektra naplno. Což nyní dělají. Jestliže dosáhnou toho, že evropské automobily ten batoh konečně zahodí a přestanou licitovat se zdržováním nástupu EV, škrcením výroby a šroubováním cen, za mě jedině dobře.
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 13:25:20
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 13:26:09
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 13:26:38

beastar
10. listopadu 2023, 13:58
0

VK: Vážně nemáte dotace? Vážně neexistují žádné výhody pro EV? V rámci Českého prostředí. Nedělej ze sebe zřejmě nedopatřením hlupáka. Rozepisovat ti to nebudu. Hlavně tohle nemůžeš rozumnými argumenty vyhrát. EV je jen jedna stránka věci. On svět naštěstí není jen EU, PRC, US... Takže podívej se co a jak se prodává v Jižní Americe, kdo to vyrábí, kde. Můžeš pokračovat do Indie. Rusko bohužel napřímo je kvůli svému starému senilnímu prezidentovy mimo hru. Nepopírám že politika zejména ta zahraniční v EU je i podle mě špatná. U nás se o to v práci mele pořád dokola. I na nejvyšší úrovni. Musíme počkat co a jak se změní po volbách. Kolik zůstane z té směšné Timmermansovské kliky. Věř mi že EV těží jen z politiky jinak by byly bývaly prodeje téměř nulové i přes další zdražení aut na konvenční paliva. Uvedu ti příklad Nederland... Bohatá země, vysoké daně, podívej se na prodeje nových aut, dovoz z Německa. Uvidíš co ti vyjde. U tebe v tom příspěvku posledním je hned první věta blbost. Nebo spíše naivita. Takže bohužel s tebou nelze vést seriózně debatu na tohle téma. Co taky čekat když hodnotíš výrobek dle marže výrobce. Určitě taky miluješ další super věci z Číny viď;) Když to neumíme v EU vyrábět. Mě by zajímalo jak by se ti letělo na dovolenou třeba Čínským letadlem???

VK
VK
10. listopadu 2023, 14:21
2

JJ, klasika. Vím, ale nepovím. Tak se debata vést nedá, tohle si strč za klobouk. Pro tvou informaci, v ČR skutečně dotace na pořízení EV není žádná ani pro soukromé osoby, ani pro firmy mimo veřejný sektor. Jediné přímé výhody jdou parkování v Praze a jizda po dálnici zdarma. Což jsou nepodstatné drobné. Přesto prodeje rostou a to konvexně.
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 14:25:02

riderhenry
10. listopadu 2023, 14:25
-1

V ČR dotace byly i přímé. nicméně samotnou dotací je odpuštění spotřební daně na "palivo", například. Ono kdyby na nabíjení byla také cca 50 % daň, tak by si EV už nekoupil snad v ČR ani Musk... EV má možná smysl v Číně, kde se na některých místech nedá ve městě nadechnout, nevím a nechci soudit. Z pohledu ČR/EU si ničíme automotive trh už tak 20 let a naše konkurenceschopnost nevychází dávno z žádného tržního prostředí. EV je jenom taková pomyslná poslední kapka.

Jakub Pospíšil
10. listopadu 2023, 14:30
3

Ekomobilita
Od června 2022 je v běhu dotační program z Národního programu životního prostředí nesoucí název Ekomobilita. Ten je určen na nákup elektromobilů, vozidel na vodík a stavbu neveřejných dobíjecích stanic. Díky němu je možné až do 15. prosince 2023 požádat o dotaci na elektromobil, jiné vozidlo s elektrickým pohonem nebo o dotace na nabíjecí stanice. Podle údajů z 19. června 2023 už bylo vyčerpáno přes 454 milionů korun z celkových 600 milionů korun určených pro tento program.

Nová zelená úsporám
V rámci tohoto programu můžete jakožto majitel rodinného domu nebo obyvatel bytové jednotky v bytovém domě získat dotace na nabíjecí stanice. Pro zájemce zbývá v tomto dotačním programu ještě celkem asi 145 milionů korun.

Nákup vozidel pro sociální služby
Dále byl 12. května 2023 spuštěn dotační program určený na nákup vozů pro ambulantní a terénní služby od poskytovatelů služeb sociálního poradenství, sociální prevence a sociální péče. V tomto dotačním programu je k dispozici celkem 228 milionů korun, přičemž 120,8 milionů korun má jít na nákup plug-in hybridů a zbylých 107,2 milionů korun je určeno na nákup elektromobilů.

Chystaná je ještě velká dotace pro Dopravní podnik hl. m. Prahy ve výši 2,9 miliardy Kč, která bude určena na nákup bezemisních autobusů a trolejbusů.

Další dotační výzvy určené na nákup elektromobilů budou podle příslibu Ministerstva životního prostředí ČR ještě spuštěny.

---asi tak 2 minuty hledání na googlu. Ale samozřejmě je větší zábava tvrdit, že tu žádné dotace nejsou.

VK
VK
10. listopadu 2023, 14:58
0

Dotace pro fyzické osoby v ČR na pořízení EV nejsou dostupné, stejně jako pro podnikatele mimo veřejnou sféru. Většina nákupů EV je přitom soukromými osobami a firmami, Jakube,, nedělejte ze sebe vola alespoň vy.
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 15:02:07

Jakub Pospíšil
10. listopadu 2023, 15:28
0

Dotace pro FO řešíme odkdy? A teda minimálně příspěvek na nabíječku je forma dotace EV, jež mohou čerpat i fyzické osoby.
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 15:29:17

VK
VK
10. listopadu 2023, 15:53
0

Dotace pro FO a soukromé firmy řešíme od té doby, od které jim jde většina prodejů EV. Což odpovídá skutečnosti. Dotace na wall box je jednak svázána s podmínkou řízeného wall boxu, tedy o to dražšího, a zároveň na tesláckou nabíječku z toho důvodu třeba na dotaci uplatnit nelze. Jednak jsou to pořád tak jak tak drobné.
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 17:28:04

MB
MBMB
10. listopadu 2023, 17:20
-1

Dotace samozřejmě ten přechod urychlují, protože snižují ten počáteční cenový rozdíl, kdy je nastupující technologie typicky dražší. Což ale neznamená, že to lidi kupují z donucení. Momentálně nikdo nikoho nenutí a nejprodávanější auto na světě už je i tak elektromobil. Kdyby to bylo tak strašné, jak si pořád řada lidí namlouvá, tak se tohle rozhodně neděje.
Pointa je, ze držet si náskok v tlačítkových telefonech je v
horizontu víc než pár let sebevražda. Ale holt ne každý si ještě připouští, ze spalovací motor ten tlačítkový telefon je a myslí si, že je to inherentně lepší technologie, která by tu bez regulací byla v autech navždy beze změny. A na tom staví ten svůj postoj, že by bylo lepší EV nedělat. Ale to je podle mě omyl, který by akorát vedl k osudu té Nokie, která to taky absolutně neodhadla.

RRRampapapa
10. listopadu 2023, 18:21
-1

Spalovací motory jsou dost možná tlačítkové telefony. Ale elektromobily jsou v té analogii telegrafem :D

riderhenry
10. listopadu 2023, 19:12
0

RRRampapapa: Asi tak nějak...

Může už se prosím někdo vypořádat s tou "drobností" v podobě nahrazení spotřební daně z benzínu a nafty? Protože teď občas možná vyjde nějaká "návratnost" elektromobilu, ale až bude nabíjet za dvojnásobek? I když si tedy uvědomělý občan pořídí bez donucení (a dotace) vysněné EV, tak pořád parazituje na lidech, kteří jezdí spalováky a platí mu částečně jeho provoz.

VK
VK
10. listopadu 2023, 19:25
0

Ridehenry:
Z neexistující spotřební daně na elektřinu (proti palivům) je výpadek příjmů pro stát daleko menší, než se běžně myslí. Jednak je spotřební daň na benzin/ naftu něco přes 25 %, žádných 50 %; zbytek je DPH. DPH se na elektriku normálně platí. Jednak je ČEZ ze 2/3 státní. To znamená, že dvě třetiny z toho, co se zaplatí za elektřinu, stejně zůstane státu. I kdyby nebyla jinak zdaněná vůbec. Proti tomu všechna paliva dovážíme, takže mimo daň z paliv nejde státu nic. Chápeš?
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 19:27:05

riderhenry
10. listopadu 2023, 19:44
0

To je argumentace asi jako kdybych napsal, že Čepro je taky vlastněno státem :D ČEZ tu energii musí vyrobit s nějakým nákladem. Můžeme tedy maximálně spočítat jeho zisk na jednotku energie a toto následně přičíst ke zmiňovaným daním (v poměru dividendy, kterou dostane stát jako akcionář), ale to se v čase může jakkoliv měnit a není to žádný jistý příjem. Jinak daňová zátěž benzínu a nafty je stále cca dvojnásobná. Tzn. z těch aktuálních 20 Kč za litr by stát dostal hypoteticky jen polovinu. Elektřina (na nabíjení) by tedy musela zdražit v podobné míře.

VK
VK
10. listopadu 2023, 19:54
1

Tak znovu, spotřební daň je z paliv mezi 25-30 %, vůbec ne půlka, na to zapomeň. Takže by elektřina musela zdražit o třetinu, aby se to vyrovnalo. I s tím se to při domácím nabíjení hodně vyplatí. A na nabíječkách jsou ceny příšerně napálené, na násobcích cen pro domácnosti/cen silové elektřiny. Takže pro distributora a ČEZ vysoce ziskové, ergo opět příjmy do rozpočtu přes DPH, ziskovou dividendu a daň ze zisku.
-
Komentář upraven 10. 11. 2023, 19:56:07

riderhenry
10. listopadu 2023, 20:55
0

Však píšu, stát namísto 20 Kč dostane 10 Kč z ekvivalentu litru paliva. To pořád není zrovna malý rozdíl, polovina. Byť je pravda, že jsem neměl pravdu a na to DPH původně zapomněl, to se omlouvám, není to tedy zase až tak hrozné.

Btw. když už taháme nějaké výhodné domácí nabíjení a dividendy ČEZu, které můžou a taky nemusí na účet přijít, spíš bych se teda podíval na graf vývoje ceny el. a porovnal to s ropou (cenové výkyvy +/- 10 % vs. násobky u el.). A jaký nás asi čeká výhled se socialistickou EU a její sebedestruktivní energetickou strategií... Jo, prostě super doba na přechod na EV pro osobní dopravu, ideálně ještě z obnovitelných zdrojů, ať se to spíš vyplatí.

Jediný, kdo na tomhle všem vydělá, bude opět Čína, která nedokázala na EU trhu výrazně uspět se spalovacími motory, ale EV sem hrne velice úspěšně už teď, a kdopak vyrábí cca 75 % světové produkce baterií? Kdyby to šlo, něco bych si vsadil na to, že některým "odhodlaným bojovníkům za klima" v Bruselu cinkají slušné benefity z východu...

beastar
10. listopadu 2023, 23:06
1

VK: Promiň si jen trapný teoretik. Typicky koupil EV protože teď je to přece skvělé. A tak to má být. Novodobý TDI jehovismus. Ano vím toho dost, protože musím vědět. Určitě nemám zájem přít se tady s demagogem. A zároveň fanouškem elektromobilů který ani nemá zájem ověřovat snadno dostupná fakta. Já mám taky rád Maserati sám zároveň uznám, že stran spolehlivosti to není nějaká úžasná volba. Vy magoři melete pořád stejné třicetkrát vyvrácené argumenty. Nakonec jiní se diskuze s tebou účastní. Jako nechápu kde ty prodeje rostou a kde ty dotace nejsou :)) To je vážně zvláštní škola názor. A pokud nejsou tak dlouho byly a budou. Zároveň i ta dálnice a další daně to jsou vše jen nepřímé dotace. Reálně už v tom jsme všichni. Možná by si měl místo planých debat tady uvažovat, co to celkově znamená. Hrdí Češi jak ty melou blbosti o tom jak drží palce Čínským autům a zároveň nechápou důsledky pro svou zem. Naštěstí v Itálii například už to lidi chápou. Jak říkám nemáš vůbec vhled do situace a myslíš že máš. Protože si koupil EV. Gratulujeme.

VK
VK
11. listopadu 2023, 12:11
0

No víš jak, tak jak si lidi nakonec nekupovali tlačítkové telefony, aby zachránili zaměstnanost ve Finsku. Tak si nepřestanou kupovat EV, aby zachránili zaměstnanost v evropských automobilkách. Evropští výrobci mají možnost na trend buďto naskočit, začít konečně dodávat EV za slušnou cenu a s rozumnou dodací lhůtou. A dál se udržet na trhu. Nebo si holt lidi budou kupovat Čínu a Teslu. Až tak jednoduché to je.

Podívej se, pro mě je Tesla volba víceméně z nezbytí. Milerád bych byl koupil něco evropského, věřím, že by to bylo po řadě stránek lepší auto. Jenže. Jenže mi ze zavedených výrobců nikdo nechtěl nic srovnatelnému nabídnout. Za obdobnou cenu, se srovnatelnou dodací lhůtou. Takže Tesla se svými nevýhodami. Proto mě rovněž těší nástup Číňanů. Neboť buďto ten kartel evropských výrobců rozbijí. Nebo jejich roli převezmou. Mně jako zákazníkovi je to jedno. Respektive není, samozřejmě bych rad evropské auto, ale konkurenceschopné evropské auto. Míč je na straně automobilek. Jestli se vzpamatují, nebo si dál budou hrát na kartel.
-
Komentář upraven 11. 11. 2023, 12:12:18
-
Komentář upraven 11. 11. 2023, 12:13:00

riderhenry
11. listopadu 2023, 20:34
2

Co to je proboha za srovnání pořád? Tlačítkové telefony nahradily modernější naprosto přirozeně. Na státní úrovni nikdo nikomu nic nenutil. Neprobíhala žádná falešná kampaň, že modernější telefony jsou ekologičtější (nebo třeba zdravější, doplnit si může každý jakou lež bude zrovna chtít), určitě na ně nebyly dotace (ani ve firmách). Dokonce si může i dnes kdokoliv zcela legálně, bez znevýhodňování, tlačítkový telefon pořídit. Když budeme používat takto hloupá přirovnání, spíše se nabízí taková analogie, že elektromobil je ten tlačítkový telefon a vracíme se k němu, protože vývojově to takto jednoduše bylo - je to straší technologie. Ať si každý jezdí, v čem chce, jen ať to nenutí ostatním a už vůbec po nich nechce, ať to platí ze svých daní. Až bude mít vše rovné podmínky, trh sám ukáže, co zákazník chce (a hádám, že oba asi víme, co by to v aktuálním desetiletí pravděpodobně bylo...)

A nějaké konspirace, že ropná lobby nebo nějaké kartely před mnoha desítkami let zapříčinili rozvoj spalovacích motorů... I kdyby - už se stalo, není proto důvod opakovat něco podobného a nechat Číňana vydělat na likvidaci našeho průmyslu.

MB
MBMB
11. listopadu 2023, 21:29
-1

To s tím sdělením nemá nic společného. Ano, tlačítkové telefony nezpůsobovali žádné významné externality, takže Nokia a spol. umřely zcela přirozeně. Úplně stejně přirozeně by umřely automobilky, které by včas nenastoupily na trend EV. Akorát je holt do toho tlačí i ta regulace, jejichž vedlejší efekt je i to, že alespoň v nějaké podobě se velká část z nich udrží. Ale to jsme stále u toho, že ne každý si stále připouští, že je to fundamentálně lepší pohon, který je už dnes na takové úrovni, že zákonitě díky svým uživatelským vlastnostem a již přijatelné ceně v horizontu jedné dekády převezme trh.

riderhenry
11. listopadu 2023, 23:06
2

"...ne každý si stále připouští, že je to fundamentálně lepší pohon, který je už dnes na takové úrovni, že zákonitě díky svým uživatelským vlastnostem a již přijatelné ceně v horizontu jedné dekády převezme trh" - super, perfektní, moc se těším! Tak ať to přestanou podporovat státy a platit občané z daní. To je to, o čem se tady bavím.

VK
VK
11. listopadu 2023, 23:29
-3

Jak jsem psal, u nás je podpora minimální. Fyzické osoby mají dotaci na pořízení nula, firmy (soukromé) mají dotaci nula. Dohromady v republice tvoří gró prodejů. A ty stoupají. Aby měla dušička pokoj, i kdyby dali na elektriku spotřební daň jako na PHM a zdražili ji o třetinu, pořád se to výrazně vyplatí.

Cu
Curdin
12. listopadu 2023, 01:59
1

Vyplatí v čem? Ve spotrebe prepocitanou na penize? Určitě ne. Stát vybere ročně cca 80 až 100 mld na spotrebce, obávám se, že to bude muset být víc než třetina. Podpora je u nás minimální a prodeje taky. Asi zadnej výrobce nemá náš trh jako strategický, naopak pro výrobce zajímavé prodeje jsou jenom tam, kde to dotuji. O ekologii se nemá cenu ani bavit.
Pokud to do dekády převezme trh, tak jak se vyřeší masové nabijeni? Na sídlištích, v činžovních čtvrtích, při letních přesunech Evropanů za dovolenou atd. Nevěřím na řeči, že se to do té doby vyřeší. Naše energ. soustava není připravena na tisíce jedoucich nabíječek nekde na sidlisti. Navíc kdo to zaplatí? Otázka asi není co je lepší pohon, protože to samotný elektromotor asi je, ale co může masově nahradit ten současný. A tam nemá elektromobilita vyřešených spoustu otázek a vůbec nejde o samotné auto.

Initial C
08. listopadu 2023, 20:29
0

Pokud by to melo pamet sedadla ridice (obecne problem vetsiny EV i PHEV) a pred zenou jsem uspesne utajil cinsky puvod, tak bych to klidne zkusil projet jako kandidata na jeji / rodinne auto. Bude se k nam dovazet i ta rychlejsi verze?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC 1500 SLE 1993
GMC 1500 SLE

1993 rok výroby
193 koní výkon
5 732 ccm objem

Cadillac Escalade  2009
Cadillac Escalade

2009 rok výroby
403 koní výkon
6 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem