načítám data...

MG ZS 1.0 TGI Elegance: Přichází predikovaná revoluce?

O čínských vozech často slýcháme, že jednou zaplaví celou Evropu. Je tohle první vlaštovka?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Je téměř pravidlem, když se někde ve společnosti zmíním, že píšu o autech, tak přijde smršť otázek. Už jsi řídil tohleto. A tamhleto. A jel jsi takhle rychle a co tohle a tamto? Na většinu takových otázek už tak nějak automaticky odpovídám ano. Nicméně někdy začátkem tohoto roku, mě jedna taková otázka překvapila a musel jsem na ni odpovědět negativně. Zněla velmi jednoduše. Už jsi někdy řídil čínské auto? No, to se mi vážně nepoštěstilo. Čínská auta jsou takovou malou chimérou. Často se o nich mluví, že udělala ohromný pokrok. Prý to nebude dlouho trvat a podmaní si celý evropský trh, protože nabídnout naprosto nepřekonatelný poměr ceny a výkonu. Všechny tyhle věci už pár let slýcháváme, ale zatím je nebylo jak ověřit. Až na malé výjimky se do Evropy zatím žádné čínské auto nedostalo, takže nebylo jak zjistit, co je pravdy na těchto tvrzeních. Až doposud. To se tak jednoho krásného dne stalo, že značka MG oznámila vstup (či snad návrat?) na náš, potažmo evropský trh. Co je to za blbost, vždyť MG není žádná čínská značka, říkáte si? No, už nějaký ten pátek je, patří do holdingu SAIC a auto, na které se právě díváte, vzniklo kompletně v Říši středu. Byť MG tvrdí, že finální ladění a některé vývojové práce probíhaly ve Velké Británii, je to rozhodně první čínské auto, se kterým mám osobní čest. Dokázalo mě přesvědčit o svých kvalitách?

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Automobilový svět je plný předsudků. Nejčastěji se tyto předsudky šíří od lidí, kteří s danou věcí mají pramalou, či spíše žádnou zkušenost. Přiznávám, že vůči čínským vozům jsem měl jisté předsudky i já. Zcela jistě byly způsobeny faktem, že jsem neměl dostatek informací. Naposledy, když jsem viděl čínské auto, tak vypadalo dost divně, uvnitř to smrdělo laciným lepidlem a jednotlivé části interiéru odpadávaly, když se na ně člověk jen křivě podíval. To bylo zhruba někdy před 15 lety na jednom autosalonu. Nebyl jsem si proto jistý, co přesně mohu v tomto směru očekávat od MG a spíš jsem se připravoval na méně pozitivní stav.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Realita však byla jiná. MG ZS je auto, které na první pohled vypadá naprosto normálně. Vlastně i na ten druhý a třetí. Vnějším designem nikterak nevybočuje z řady, což je možná dobře. Musím říct, že jsem očekával jistou extravaganci, ale ZS je zcela konzervativní vůz. Přestože nevypadá jako dokonalá kopie jiného produktu, což se Číňanům občas stává, přistihnul jsem se, že jednotlivé designové prvky už jsem někdy někde viděl. Je to taková lehká skládačka, tu vidím Mazdu, jinde zase Hyundai, místy Ford atd. Ale jako celek to funguje asi lépe, než bych původně očekával. Rozhodně se nedá říct, že by to bylo na pohled ošklivé auto. Jen takové lehce zaměnitelné. Trochu pomáhá i výrazná oranžová barva, která přitahuje pozornost. Snad jen velikost kol je na dnešní dobu nezvykle malá. Lehce zapadají a k vyšší stavbě karoserie by se možná hodila nějaká větší. Na druhou stranu, zase ušetříte při nákupu nových pryžích a to se počítá.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Ještě větším překvapením pro mne byl interiér, který je… no, prostě úplně normální. Všechny plasty lícují, jak mají, nikde nic neodstává, neupadává, povrchová úprava jednotlivých prvků vypadá překvapivě hodnotně, nikde nic nesmrdí. Tohle je docela jiný zážitek, než jaký jsem si z čínského vozu odnesl posledně. Dokonce si říkám, že na danou cenovou kategorii, je to možná až zbytečně hezké. Kruhové výdechy ventilace, dobře padnoucí volant, zajímavý dekor palubní desky, kožené čalounění, měkčené plochy, kde se člověk nejčastěji dotýká, to všechno působí docela fajn. Před sebou máte digitální přístrojový štít a centrální displej infotainmentu, což jsou hlavní prvky vnitřku. MG ZS je také až překvapivě prostorné, navzdory menším vnějším rozměrům. Nějakým kouzlem se povedlo vymyslet i docela objemný kufr (448l), což jistě osloví mnoho našinců. Dalším silným argumentem na zákazníky bude i bohatá výbava. Navigace, tempomat, vyhřívání sedaček, bezklíčový vstup, elektrické nastavování sedačky řidiče a mnoho jiných věcí. Začíná to vypadat jako lákavá nabídka, že? 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Má to vůbec nějaký háček? Ano, jasně, že má, ostatně skoro jako všechno. Jsou tu totiž věci, které se projeví až po pár dnech užívání a nemile překvapí. Tak třeba přehřívání interiéru. Nevím, do jaké míry používají u MG tónovaná skla, ale vnitřek vozu se na přímém slunci zahřívá extrémně rychle. Teplo sálá skrze skleněné plochy a není to úplně příjemné. Tím spíš, že klimatizační systém není tak výkonný, jak by asi měl být. V ceníku se sice dočtete, že klima je digitální, ale to znamená, že ji můžete ovládat skrze infotainment. Zcela manuálně. Uživatelské prostředí je velmi jednoduché, až tak, že jednodušší ani být nemůže. Máte tam tři karty pro jednotlivé funkce a nějaké nastavení, nic víc nehledejte. Bohužel nenajdete také žádné tlačítko zpět, takže pokaždé, když zaplujete někam do menu, nemůžete se vrátit o stupeň zpátky, ale odskočíte rovnou na domovskou obrazovku, což je trochu otravné. Stejně jako nenadchne jistá zpomalenost systému. Digitální přístrojový štít také zrovna nehýří možnostmi nastavení, ale základní informace tak najdete. Tedy až na vnější teplotu. Tu nenajdete v celém voze, už si ani nepamatuji, kdy jsem v autě neviděl teploměr. To muselo být snad ještě v devadesátých letech. Budiž malou útěchou, že si můžete zkontrolovat teplotu každé pneumatiky, tu totiž auto zobrazit umí. Zarazilo mě také chování některých elektronických pomocníků. Auto má disponovat světelným senzorem pro rozsvěcení světel. Za celý týden jsem však nepřišel na to, jak funguje. I když jsem měl přepínač v poloze auto, hlavní světla se rozsvítila s každým nastartováním. Když jsem se manuálně vypnul a opět nechal v poloze auto, tak se nerozsvítila ani při vjezdu do tunelu. Další takovou záhadou byl lane assist. Ten prý auto má, dokonce je tam i nějaká taková položka v menu infotainmentu. Za celý týden jsem však nezaznamenal jeho funkčnost, i když jsem se snažil sebevíc vyvolat nějaký ten zásah. Na druhou stranu, to bude pro většinu lidí spíš plus. A pak tu máme sedačky. Ty jsou překvapivě pohodlné i pro větší postavy, ale příšerně se v nich potí prd…záda. Fakt stačí asi pět minut a po zádech vám stékají vodopády potu. Rozhodně by té syntetické kožence pomohla nějaká perforace, nebo prostě udělat látkový střed.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pod kapotou oranžového MG se ukrýval přeplňovaný tříválcový litr, jakožto vrchol nabídky. Konzervativnější zákazníci mohou volit atmosférickou jednapětku o podobném výkonu, s vyšší výbavou se však automaticky pojí menší tříválec. Ten je vybaven manuálním šestikvaltem či automatem. Já k testu dostal klasickou kvedlačku. Z uživatelského hlediska není malému motoru příliš co vytknout. Výkon je dostatečný, jen si musíte počkat aspoň na takových 1800 otáček, pod nimi se neděje vůbec nic. Nicméně elán začne malý motůrek ztrácet až za dálničním limitem. Velmi příjemně jsem byl překvapen z celkové kultivovanosti agregátu. Je klidný, tichý a vůbec bych mu netipoval jen tři válce. Je to agregát, který vyvinul koncern GM a mohli jsme se s ním setkat již dříve v některých Opelech, takže to není žádná neznámá věc. Běžnému spotřebiteli se s ním bude fungovat jistě dobře. Snad jen ta spotřeba by mohla být nižší. Zhruba 7,5 litrů na sto bylo asi o litr více, než bych čekal.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Podvozek je nastavený na velmi pohodovou notu a rozhodně nemá u ZS smysl tlačit na pilu nebo se snažit o nějakou divokou sportovní jízdu. Velmi rychle poznáte, že k tomuto účelu není MG stvořeno. Náklony karoserie jsou znatelné, stejně jako měkké dorazy tlumičů. To však bohatě vyvažuje komfort a taková ležérní houpavost celého vozu. Do karosérie se nepřenáší žádné velké rázy a celkově je vše takové mile utlumené. Jasně, všechny hlavní ovládací prvky jsou takové trochu gumové, od řízení, přes řazení až po pedál brzdy, ale tak nějak mi to sedí k naladění vozu. Je to pohodář, ne sportovec.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Moje první zkušenost s čínským autem byla veskrze zajímavá. A rozhodně pozitivnější, než jsem původně očekával. Nemyslím si, že nás v nejbližší době čeká výrazná revoluce na trhu, zavedenější výrobci jsou stále ještě dál ve svých kvalitách. Na to není MG ZS zas o tolik levnější, než nejbližší konkurence (testovaný kus překročil půlmilionovou hranici), aby ji výraznějším způsobem ohrozilo. Já osobně bych tímto směrem asi také nešel, ale rozhodně si však umím představit, že cílovou skupinu zákazníků může oslovit velmi dobře. Má jim co nabídnout. Palec nahoru také zaslouží připravenost vstupu na trh. MG tady má asi 19 dealerů po celé republice, kteří zajišťují prodej i servis, což může být silný argument. Ještě silnějším je sedmiletá záruka, se kterou tu v minulosti jedna nejmenovaná automobilka sklidila velký úspěch. A vůbec největším benefitem je dostupnost vozů. MG má velké skladové zásoby, což je v dnešní skoro zázrak a rozhodně to minimálně na našem trhu pomůže zajímavějšímu tržnímu podílu. Bude zajímavé sledovat, jak se téhle automobilce nadále povede.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zažehový tříválec 999 cm3
Výkon: 82 kW (111 k) v 5 200 ot./min 
Točivý moment: 160 Nm v 1 800 – 4 700ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální 
Provozní hmotnost: 1260 kg 
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 11,2 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 6,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,6 l/100 km
Základní cena modelu (Essential): 429 940 Kč
Cena testovaného kusu (Elegance): 509 940 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
14. září 2022, 11:56
0

Vskutku zajímavý je pohled do ceníku, kde je nejvyšší výbava za nějakých 20% navíc proti nejnižší. Nadšení ochladne, když si člověk uvědomí, jak málo i ta nejvyšší výbava nabídne. A když mu výraz "syntetická kůže" přimomene ztvrdlé koženkové sedačky v autech z RVHP.
Ryze technicky se zdá zajímavější lowcostový plug-in hybrid MG-EHS. ale je to zase stejná písnička. Láce za velmi málo výbavy (sice už má automatickou klimu, nicméně ručně sklápěné LED reflektory... co to přesně je?) A díky pokrytí jinak shodné karosérie množstvím lesklých chromových prvků už působí vyloženě kolotočově a čínsky.
Asi bych tytéž prachy dal za ojetého Outlandera.

reagovat
Trinom
15. září 2022, 12:35
1

Čekal bych klasické kolečko sklonu světel, jako mají auta s halogenkama.

Wa
Wakantanka
15. září 2022, 13:29
1

Sranda je, že rovnaké riešenie má aj C5X za trochu iné peniaze :) aj tak ale nevidím žiadny dôvod prečo dať prednosť MG pred trebárs Ssang Yongom.

ransom
15. září 2022, 14:45
0

Asi ano. Ale nerozumím úplně téhle konkrétní věci jakožto položce vyjmenované ve výpisu výbavy. Zní to podobně jako "ukazatele směru ovládané páčkou pod volantem".

Wa
Wakantanka
15. září 2022, 18:07
0

Skôr ako položka : stahovací zadní okna:)

ro
rock
14. září 2022, 13:42
4

No, za cenu 500+ s 80 kW motorem to úplně láce není. Za ty prachy můžu vlastně odjet i s tím nešťastným Kamiqem a nebude to úplný holátko, Tivoli / Tivoli Grand, S-Cross od Suzuki, možná i na Captura by to vyšlo... a i když každý z těch aut má svoje mouchy, pořád bych svoje těžce uškudlený peníze nesvěřil pánům od MG, ale někam jinam. O nabídce ojetin nemluvě.

reagovat
ro
rock
14. září 2022, 13:47
2

...vlastně to na mne působí jak přímej konkurent Dustera, kterej ale bude tak o padesátku levnější.

Sa
Sato
14. září 2022, 13:59
0

A nie je to logo MG tak trochu klamanie zakaznika? ;)

reagovat
ro
rock
14. září 2022, 14:12
3

Pořád přemýšlím, jestli je (tragi)komičtější originální logo MG na tomhle, nebo to Roewe (včetně loga vyvedeného v původním tvaru a barvách) jejich sesterské automobilky.

beastar
14. září 2022, 14:30
2

Měl sem podobný vůz půjčený. Jak teda byla jakože premiéra. No sliboval sem ze o něm napíšu. Jenže ono nebylo moc co. Prostě další relativně nudná šeď. No nejblíže mi to připomnělo jedničkový Duster s jakoby hodnotnější výbavou. Jakákoliv euro varianta je lepší a samozřejmě dražší.

Jak píše Dan, velká zbraň jsou skladovky. Nakonec i ta cena. Každopádně i korejský Ssangyong je dál, líp a tak. A není zase o tolik dráž. Už to není taková parodie na auto jako jeho předchůdci, co jakože útočili v Evropě. Číňan okopíroval dobře, ergonomie solidní. Jízdní vlastnosti průměr třídy. Smrad v interiéru už naštěstí nenajdete. Lak je tenký jak čtvrtka mezi půlky. Nicméně v dané třídě to tak staví i EU výrobci. Mě mile překvapilo, že to jede příjemně a tiše. Za ty prachy když překousne politiku. To že to není a vlastně je MG. Se to dá ale mnohem víc přeju Dacii, Ssangyongu, případně Kia, než soudruhům. Vzhledem k tomu, že cena práce extrémně roste i v Číně.. ceny budou také jen dočasně až takto pěkné.. .. jo a výbava stojí pořád za hovno. Low budget at all.

reagovat
yorkin
15. září 2022, 10:21
0

Já bych si to nekoupil ani omylem, ale cílovku si představit dovedu. Je vám 70, odcházíte definitivně do důchodu z nějakého kancelářského jobu, takže musíte vrátit služebák, ale zas máte nějakou kačku našetřenou. Trváte na novém autě s co nejdelší zárukou, aby pokud možno dřív se odporoučel řidičák, než auto. Jezdíte tak maximálně na chalupu, dvakrát za rok do Prahy navštívit děti a vnoučata, jinak jezdí oni za vámi. Roční nájezd 15 000 Km když moc.

reagovat
ransom
15. září 2022, 14:47
1

Takže konkurence babosedu (Hyundai ix20).

Opelfahrt
15. září 2022, 14:55
1

Je to i podobně škaredý.

ransom
16. září 2022, 18:22
2

V důsledku o prodejnosti nebudou rozhodovat ti, kdo "by si to nikdy nekoupili", ale ti, kdo si to koupí.
Nemá smysl to řešit. Právě tak se prodává spousta jiných věcí, které bych nečetl, neposlouchal, nekoukal na ně, nesežral, nevzal si je na sebe... V tom je svoboda, že si někdo může koupit něco, co se jinému nelíbí. Ne že prostě nemá jinou možnost.

Riccardo Martora
16. září 2022, 13:53
0

Testovaná verze se svojí cenou mi nepřijde moc zajímavá. Ale ten základ, co se točí kolem 430 tisíc už ano - klasická atmosféra 1.5, ideálka na plyn předělat. Vnitřek vypadá i v základu hodnotně (libí se mi ty kárované potahy) a určitě to nevypadá jak ve stejné cenové relaci Hyndai Bayon nebo Citroen C3 aircross - v těch to vypadá, jak v holobytech. Plus to vypadá jako Mazda, takže s tím ten důchodce na ty pojížďky nebude vypadat jak starý blázen v Bayonu :)

Jinak i tá skladová dostupnost hraje celkem velkou roli - až takovou, že právě toto MG koupila naše městská policie místo Ssangyongu.

reagovat
bitner
16. září 2022, 22:22
0

1,5 DVVT by asi na plyn slo predelat. DVVT snad znamena dynamic Dynamic Variable Valve Timing, coz neni prima prekazka. A snad je to i neprimovstrikove.
Na druhou stranu Duster zacina i s tovarnim plynem o 40 000 niz (takze v souctu s dodatecnou prestavbou jsme na nejakych 70 000). I ve druhe vybave je Duster s LPG furt levnejsi a ma navic mlhovky.
Nevim no, zadnou lidove demokratickou revoluci teda nevidim.

briza
19. září 2022, 08:34
1

Pominu fakt, že osobně se snažím čínské zboží minimalizovat, jak to jen jde a pokud mám na výběr, radši zaplatím násobek ceny a vezmu nekomoušský výrobek. Tohle auto, respektive jakási generická věc s logem MG, by mi dávalo smysl, kdyby stálo třeba třipade. Jenže ty vyšší výbavy se pohybují někde na úrovni, jako je třeba Vitara nebo S-Cross. Ten konkrétně je tomu nejblíž i velikostně a cenově je o nějakých cca 40tis. výš. K tomu je to čtyřvál, má o nějakých 20 koní víc a zároveň bude žrát míň, protože hybrid, takže ten rozdíl za pár let smázne už jen tankováním. Má pak cenu přemýšlet o něčem, u čeho není jistota, že to tady za pár let nezabalí, není jisté, jestli se to nebude sypat atd.? Kdyby tam byl rozdíl dvě čenta, tak by se o tom možná dalo přemýšlet, ale takhle je to naprosto bezpředmětné. Nakonec to tak zůstane jen pro ty "cena od" zájemce, což je ale zase revír, kde loví levnější Duster. Osobně tomu moc šancí nedávám.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem