logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie, Technika

Legendární naftový motor od BMW dokáže zázraky.

Nesmysl! BMW je známé pouze legendárními benzínovými motory! … nebo?

Na začátek si dáme rychlou a svižnou exkurzi do historie, abychom poznali, kde se vlastně nafta v BMW objevila poprvé a kam to vedlo. Jako všechny změny v automotive, i v téhle má prapůvodně prsty velká ropná krize v 70. letech.

M21 (1983 – 1991)

Foto: wikipedia.com

BMW se, stejně jako spousta ostatních výrobců, snažilo přijít s úspornějším motorem, postupem jim vlastním. V roce 1975 vzali aktuální benzínový řadový šestiválec M20 jako základ a na něm začali stavět. Motor dostal zesílené ojnice i kliku a samozřejmě odlišnou hlavu i písty. Musel si vystačit s jednou vačkou a dvěma ventily na válec uloženými v hliníkové hlavě, stejně jako benzínová předloha. Výrobu dostal na starost rakouský výrobce Steyr. Aby byl ve všem pěkně po německu pořádek, dostal motor nové,velice kreativní označení M21. Vznikl ve dvou variantách – s atmosférickým plněním a s turbem. Poháněl především soudobé řady 3 a 5 (univerzální pravidlo, bude platit pro všechny) Několik kusů si objednal také Ford a pár nešťastníků zákazníků si jej zakoupilo ve větším a těžším Lincolnu Continental. Ani silnější turboverze se 115 koňmi (85kw) nebyla zrovna trhačem asfaltu, ale na Autobahnu dosáhla hranice 180km/h při zachování příznivé spotřeby, takže zadání bylo splněno dostatečně.

M51 (1991 – 2000)

Foto: wikipedia.com

Jenže, toho bohdá nebude, aby se Němci spokojili s dostatečným řešením. V další generaci tak přidali několik vylepšení. Označení se, při existenci po boku benzínového M50, drželo zavedené konvence. Rozvodový řemen nově vystřídal řetěz a ventily byly osazeny hydroštely. Opět existovaly (pro jednoduchost) dvě varianty, tentokrát obě přeplňované. Sto patnácti koňová verze (td) nyní stála na slabším konci, ale po instalaci mezichladiče vzduchu její výkon povyskočil na solidních 143 koní (105kw) a zrodilo se označení tds. Aplikujeme univerzální pravidlo, tentokrát se týká generací E36 a E34. Stejně tak si našla cestu i pod zahraniční kapoty, konkrétně do Range Roveru a Opelu Omega.

BMW se nechtělo spokojit s obyčejným úsporným a nudným dieselem. Chtěli do té nafty přilít také trochu řidičského zážitku, který si spojujeme s jejich benzínovými motory. Dobové recenze vyznívaly poměrně pochvalně, takže snaha se patrně setkala s úspěchem. Časem se objevily zprávy o problémech s přehříváním, těsněním pod hlavou, případně s kroucením a praskáním hlav samotných. Možná se jen řidiči nechali až příliš unést a zapomněli, že skutečně nesedlají benzín a možná by se mohli držet v nižších otáčkách. Třeba se v komentářích najdou pamětníci, kteří by mohli přijít s vlastním pohledem na věc.

M57 (1998–2013)

Foto: cdn.bmwblog.com

Konečně se dostáváme k hlavnímu hrdinovi dnešního článku. Odpoutal se od tradičního značení a doznal výrazných konstrukčních změn. Hlava dostala rozvod DOHC s dvěma vačkami a čtveřicí ventilů na válec. Další markantní změnou bylo použití vstřikování common-rail, s tlaky na liště 1350 a pozdeji až 1600 barů. Jde o jedno z prvních prvních použití této (tehdy) nové technologie pro motor v osobním voze, i když absolutní prvenství náleží Alfě Romeo s modelem 156. Turbodmychadla i mezichladiče už dostaly všechny verze bez vyjímky. Označení se smrsklo pouze na úsporné “d” na konci. K dostání byl ve dvou objemech – 2,5 litru, ale ten zanedbáme – většinově pro něj platí totéž, řeč bude hlavně o verzi 3,0l. Výroba připadla opět na bedra Steyru

M57D30 je celé označení onoho legendárního třílitru. BMW nerdi samozřejmě začnou brblat, že to je nepřesné, protože postupem času prošel ještě dvěmi revizemi. Pak na konec označení přiskočí ještě TÜ nebo TÜ2 (Technische Überarbeitung). Poslední revize znamenala přepracování bloku, kvůli změně materiálu z litiny na hliník. Každopádně výkony byly poměrně oslnivé již u nejslabší první verze v roce 1998. Modely E46 se mohly těšit z celých 180 koní (135kw) a naftově tučných 390Nm. V průběhu let se však dostal také téměř do všech ostatních modelů třetí, páté, dokonce i šesté a sedmé řady (E39, E60, E63, E65, E90) a také do SUV (X3, X5, X6) s různými většími či menšími obměnami a výkonovými verzemi.

Foto: wikipedia.com

Absolutní vrchol pak přišel v roce 2006, s variantou “M57D30TÜ2 TOP”. Německé naftové úsilí tehdy z třílitru za pomoci dvojice turbodmychadel dokázalo vydolovat úctyhodných 286 koní (210 kW) a neméně impozantních 580 Nm. Vrcholná nafta své doby se opět nastěhovala hned do několika modelů a nesla označení 35d (335d, 535d, atd.). Mimochodem jde o první použití sekvenčního plnění vznětového motoru v osobním autě. Takřka nepodstatná informace, která se v žádném případě nevyskytne v našich kvízech.

První majitelé – vrcholní manažeři – nacestovali statisíce svižných i úsporných kilometrů a potenciál zůstal patrný i s přicházejícím věkem. Jednotka M57 je obecně trvanlivá a statečně odolá vyšším nájezdům i různým experimentům tunerů. Samozřejmě vyžaduje nějakou základní údržbu. Mohou ji potkat tradiční problémy modernějších naftových motorů (vstřiky, turbo, dvouhmota, pozdější ročníky už mají také DPF). Základ je však dostatečně odolný. Vlastně jen “jedna” věc může pokořit M57 a to je samotná M57. Konkrétně vířivé klapky sání. Uvolněné plastové osičky natáčecích klapek totiž mohou po letech zátěže a nánosech karbonu povolit. Pak se vydají na svou cestu poslední, přímo do spalovacích komor a už je nemá co zastavit. Jedná se však o běžnou závadu, které lze poměrně snadno a levně předejít repasí, či v případě úprav je oblíbenější přímo jejich odstranění – zaslepení. Nevěříte slovům o odolnosti? Možná vás přesvědčí video z Anglie, kde se borcům splašil jejich okruhový speciál a předvedl perfekntí runaway – katastrofický scénář, kdy se do sání dostane olej, obvykle z chladícího okruhu turbodmychadla a motor pak běží nekontrolovaně na něj. Řidič zachoval klidnou hlavu a reagoval pohotově, přesto se však motor podíval do otáček, ve kterých se běžně nepohybují ani benzíny. Po rozebrání se ukázalo, že ojnice nejen že nevyletěly ven z bloku, ale nejsou ani ohnuté a s motorem jde stále protočit. Slušný výkon.

Foto: darksidedevelopments.co.uk

Srovnání ojnic: M57 (vlevo) vs třílitrový turbo benzín N54 (vpravo)

Po úpravách se (dynamicky) může stát z obyčejné nafty poměrně tuhé sousto pro její sesterské benzínové modely, včetně nejvyšších //M verzí. Navíc je zvládne stále zastínit směšnou spotřebou. Naopak trpět bude pouze lehce směšným zvukem – minimálně na volnoběh. Jedná se o populární swap do různých projektů. I přes spalování kacířského typu paliva po něm občas sáhnou drifteři. Existuje však i vhodnější aplikace, jde o jeden z nejoblíbenější motorů pro swap v offroadové komunitě. Majitelé starších (nejen) Patrolů si, místo úprav dýchavičného 2,8TD, v případě výměny za M57 už v sérii přijdou takřka na dvojnásoný výkon. A ano, vleze se i do Compactu

Zdá se, že vrchol se (prozatím) našel v rumunském sprintovacím speciálu. S výkonem přes tisíc koní a krouťákem 1650Nm se katapultuje na čtvr míle za pouhých 8,31 sekundy. Pozoruhodné také je, jak překvapivě málo kouře vyprodokuje. V některých kruzích se možná jedná o nepopulární názor, ale kouř ve skutečnosti neznamená výkon, ale právě naopak.

Foto: i.ytimg.com

A ještě je tu jedna věc, o které jste možná nevěděli. ZF S6-53. Za změtí čísel se skrývá manuální převodovka, která se páruje právě s motorem M57. Proč o ní mluvíme? Zdánlivě nesouvisející historické okénko – pamatujete Lotus Omega/Carlton? S motorem tak silným, že bylo potřeba použít převodovku z Corvette ZR1 (S6-40). Hmm, to označení vypadá povědomě. Problém je, že Corvette ZR1 i Lotus Omega jsou poměrně vzácné stroje. Zato naftových bavoráků je jako máku, takže není problém si v případě potřeby řečenou skříň vypůjčit za pár drobných. ZF uvádí, že S6-53 s přehledem zvládne 600 Newtonmetrů, s tovární zárukou, což znamená … že neoficiálně by měla zvládnout ještě mnohem víc a dnes už s jistotou víme že ano!

Foto: cdn.bmwblog.com

Nespočet (nejen) drifterských staveb a projektů s předělávkou automatu na manuál využívá právě tuhle převodovku. Stačí si nechat vyrobit přírubu na motor, i když v dnešní době už spíše jen koupit, protože existuje snad na všechny aplikace. Dokonce ani “naftové” převodové poměry vám nebudou na překážku, optimální otáčky zajistí především finální převod (diferenciál), takže není problém jí osadit i benzínové motory. Chtěli byste nafouknout svoji M57 do nesmyslu? Není problém. Sehnali jste si 2JZ, ale  chtěli byste ho nafouknout do nesmyslu možná je z nějaké limuzíny a vy byste ho chtěli mít s manuálem? Není problém. Jste drifterský Slav z postsovětské republiky a do vaší E30 (nebo jiného speciálu) jste nastěhovali V8 nebo V12 a turby z ebaye ji nafoukli do nesmyslu? z pětky nebo sedmičky a čelíte stejnému problému jako kolega “jézetkem”? Chápete co se snažím říct.

Možná nejste fanoušci nafty, kdo by taky byl? Možná nejste ani fanoušci BMW, kdo by taky byl? Ale dost možná mohla vaše oblíbená stavba ožít díky téhle převodovce za naprostý zlomek nákladů jiného řešení. Přitom by vás na první pohled ani nenapadlo, že třeba Mazda MX-5 s V8 od Lexusu (1UZ) bude využívat přesně tohle řešení.

Foto: youtube.com

Ve 2013 pak v označení přeskočilo písmeno na “N57”, ale to si necháme zase třeba na příště.

Zdroje:

https://www.bimmertoday.de
www.wikipedia.com
https://www.press.bmwgroup.com

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

VK
24. 11. 2024, 16:21 1 reagovat

V předminulém vydání Světa Motorů je bazarová rubrika věnována BMW pětce E60. Zrovna tenhle šestiválcový diesel M57 tam figuruje pod červený označením značícím tolik, co “nebrat”. Z doprovodného textu není nijak dobře zřejmé, proč vlastně, maˇ podezření na tiskovou chybu.

Rob
24. 11. 2024, 18:19 3

To bude tuty nějaká chyba. Pokud nebrat tak hlavně n47 která se v e60 ke konci výroby objevila (520d)

bkralik
25. 11. 2024, 07:25 0

VK: Pošleš do DM prosím fotku toho bazaru?

VK
25. 11. 2024, 09:53 1

Pokud se načež, je to zde.

VK
25. 11. 2024, 09:55 0

Čitelněji

bkralik
25. 11. 2024, 14:25 0

Prosím, pošli ještě kdo to psal, zkusím se ho poptat :)
-
Komentář upraven 25. 11. 2024, 14:25:25

VK
25. 11. 2024, 14:38 0

Tomáš Dusil, SM45.

Rob
25. 11. 2024, 15:15 0

Bez problémů koupíš online vydání, potažmo tam nabízí i tištěnou formu. Včera sem tak učinil.

StreetPro
25. 11. 2024, 15:52 1

Doporučit V8 = mít kilo+ na vstupní servis jenom motoru (nižší t-stat, trubka mezi hlavama, komplet přetěsnit, vyměnit vodní plast komponenty). Samo ropa má též své, ale od nova jezdí s nižší spotřebou, takže se dá uvažovat, že se do těch 200k km už zaplatila - refresh (nová řemenice kliky, chladič egr, záslepky klapek, 2 až 3 t-staty, dpf filtr, vstřiky?) vyjde podobně.

Sato
25. 11. 2024, 22:21 2

Má to ale nejaký zmysel? Jendo či nafta alebo V8. Opečovávať M5ku, alebo aj povedzme 650i v kabriu, jasne prečo nie, ale májú dneska zmysel tie bežné modely? Keď za prvotného servisu dostane o 10r mladšie auto? Robí to niekto tak poctivo? Mne príde, že štadardný prístup je po kúpe týchto premium +-20r áut je spraviť to najnutnejšie a potom sa uvidí. S trochou štastia budú naklady ok, s trochou smoly to bude neudržatelné. V každom prípade to bude otravné.

Nechápte ma zle, ale sa tá myšlienka zachrániť E60, porobiť si ju do dokonalosti a potom mať z toho bezproblémové auto velmi páči, ale je to vobec reálne? Kolko by to stálo aby bolo v stave ako nové a jazdiť dalších 100tis km. 300, 400 tis kč? Pri obávam sa že pri týchto sumách je to už len o iracionalite na čo je obyč E60 asi málo exotická.
Ten extra servis reálne tomu auto moc hodnotu nepridá, takže strata hondoty bude ako na ovela novšom aute, a čo je horšie tak žiadna poistovna to nezohladní takže jedna dobre mierená od fabie pred tescom a je to celé v prdeli.

Sato
25. 11. 2024, 22:24 1

sakra.. nechcete už konečne povolit editáciu prispevkov?

Bono_
26. 11. 2024, 07:10 0

Sato:
Extra servis
Smysl to nedává, a už vůbec ne pokud chceš u takhle starýho auta řešit něco jako je ztráta hodnoty..=)
Ale když to auto opravdu chceš a zainvestuješ do něj, tak je možný ho mít na úrovni skoro novýho auta a těch pár lidí za rok co to pozná - ten vloženej čas, peníze a práci - ti pak vykompenzuje - ten vloženej čas, peníze a práci. Ale je to o tom že to chceš, po finanční stránce to smysl moc nedává.
Nemluvě o tom, že tyhle auta se dostávají do věku, kdy se postupně začne měnit naprostá většina gumových a plastových dílů, protože prostě ztrácí vlastnosti stářím. Za to se dá taky koupit jiný pojízdný auto.=D
Prostě je znát, že E60/E90/ostatní 2000+ generace jsou auta, kde už se oproti předchozím generacím trošku šetřilo, což znamená že jejich údržba stojí stejně jako u E39/E46, který už jsou ale starší. A pak je tu ještě elektronická výbava....
Stejně jsou to jen teorie, dokud něco nekoupíš a neudržuješ, tak nevíš...a nejdůležitější stejně je, jak zodpovědně se k tomu chovali předchozí majitelé od prvního do posledního.

bkralik
26. 11. 2024, 08:35 0

Sato: editace příspěvků existuje, pro VIP uživatele :) - chápu že Autíčkář chce alespoň trochu nějak lidi motivovat, ať si předplatí...

Mechanik
26. 11. 2024, 08:50 1

Mám doma dvě E46 a jako náhradní, pracovní a zimní auto jedničkovou Fabií. Za 5 let mě E46 stála na servise tak 150t. Fabie tak 60t. Báwo bych za ty prachy prodal Fabií asi těžko. Takže Báwo je vlastně dobrá investice, ale o to vůbec nejde, když je to to nejlepší auto pro daného uživatele, máš ho navždycky a jakákoliv investice je OK, protože to děláš pro sebe. V životě přece utratis spoustu peněz za blbosti který vlastně nepotřebuješ a z ekonomického hlediska nedávají smysl

StreetPro
26. 11. 2024, 08:55 0

Sato - je otázka co od toho čekáš... já si dovezl hezkou e39 za 2kila, nacpal do ní další 2 (+mrtě času/energie) a pak ji za 160 prodal... jasne, mohl jsem ji nechat v "nálezovém stavu", ale takto jsem s ní najel kilo km bez toho, aniž někde zůstala stát a kompletně změnil vzhled a jízdní vlastnosti...
Pro někoho je např. zmiňovaná e60 po LCI ve výbavě nej auto (poměr hitech fíčur, ticho/bytelnost, feelingu z auta, vnitřního prostoru na ještě relativně malém půdorysu apod).

Sato
26. 11. 2024, 10:27 1

200+200 to asi este ide, ale myslíte že u E60 to bude podobný príbeh? U V8 som si pomerne istý že no way, ale aj pri nafte mi to príde dosť otázne, tie auta sú kompilkovanejšie, hlavne ako má všetky tie EDC, DD, softclose atd.. 200+400 už je o dosť iný príbeh, to musí človek fakt chcieť, ako píšete, najskor z nejakej nostalgie a nemyslieť na následky. Pre mna by tereticky mohla byť E60 to "naj auto" na také to kludné cestovanie, všetko novšie by som chcel len pre ten fakt aby sa tam vkuse niečo nesralo.

Riešim to len tak v teoretickej rovine, na nič sa nechystám :)

VK
27. 11. 2024, 12:48 0

Můj příběh zní tehdy dvanáctiletá W220 (takže striktně vzato mimo téma, pro ilustraci), s třílitrovým dieselem, za 150 + 150. Přičemž to bývalo chtělo ještě dalších 150, aby se odstranily dvě věci, jež mě pekelně rozčilovaly. Jenže to už se mi dát nechtělo, takže mě celou dobu pekelně rozčilovaly.

Ve výsledku to chtělo 150 + 300 hned do začátku…a to se pak vytírají úvahy, zda by nebylo lepší 300 + 150 za novější model s míň zteřelými plasty a těsněními a tak.

RedX
25. 11. 2024, 08:28 0 reagovat

S M57 jsem chvíli jezdil v X5 E70. Bylo to příjemný svezení, ne že ne. Na volnoběh chro chro chro, ale uvnitř to bylo jemný a plynulý. V tak velkým autě ale nemůže dynamicky zářit, ani úsporností.
Motor jsme bohužel poslali do nebe tím, že jsme auto asi na rok odstavili. Po restartu začal nehezky klepat a bylo vymalováno. Ani nevím komu/čemu to připsat za vinu. Mnohokrát jsem dřív auto odstavil na delší dobu a restart nebyl problém.

Sato
25. 11. 2024, 09:35 1

To by ma celkom zaujímalo čo sa stalo. Teoreticky by to mohlo byť "stečením" všetkého oleja, ale nejako sa mi to nezdá. Občas sa pri takto dlhom nepoužívaní doporučuje spravit oil priming, tj premazať motor pred štartom. V jednochuchšej verzii stačí len odpojit prívod paliva a nechať točiť motor naprázdno , ideálne s budikom tlaku oleja na kontrolu. Prípade externým zdrojom tlaku dostať olej cez otvor čidla tlaku oleja do motoru a tým dostať olej všade ešte pred prvým pohybom... Tak som to robil ja pred prvým štartom novo postaveného motoru.
Každopádne videl som toto riešiť len na fórach pri výkonných benzínových motoroch, nie odolnej old school nafte.

RedX
25. 11. 2024, 10:40 1

Taky by mě to zajímalo. Moje pracovní hypotéza byla kondenzace vlhkosti v prostoru klikové skříně a následně “něco”.
Zaseknutý ventil nebo trochu koroze na klikové hřídeli.
Teď jsem si vzpomněl na důležitý symptom, po kterém jsme už nečekali nic dobrého - startér se několikrát marně pokusil otočit motorem, ale vždy udělal možná jen čtvrt otáčky a jakoby se zarazil. Docela jsme to potrápili, než se to konečně otočilo a následně chytlo, ale evidentně ne na 6 a nechtělo se tomu do otáček. Nevím jestli se třeba mohl nedovřený vstřik vychcat do válce a při otočení jsme se snažili stlačit naftu, až jsme tím přidřeli ojniční ložisko. Když už motor běžel, otevřel jsem víčko na ventildeklu a byl tam docela výrazný profuk.
Pravda je, že auto jsme k dlouhodobému odstavení nijak nepřipravili a při restartujte jsme žádné extra procedury neprovedli. Samozřejmě, být to nějaký mazlík nebo veterán, pojali bychom celou situaci úplně jinak.

Sato
25. 11. 2024, 11:19 2

myslím, že autá bežne prežívajú odstavené roky, vymení sa baterka, penu a ide sa dalej. Teória so vstrekovačom znie logicky, ja mám rovnakú teóriu, že tak umrela moja N55... ale presne to už nikto nezistí. Kondenzace alebo koroze by imho viedla k opotrebeniu a potenciálnemu skoršiemu zadretiu, nie akútnym problémom, ale nie som expert.

PanHAJZL
25. 11. 2024, 09:03 1 reagovat

První verzi (135kw) jsem měl v Range Roveru L322, už od koupě byla počipována na cca 150kw. Žil jsem s tím docela dlouho a motor byl jedničkovej, to se musí nechat. Nikdy s ním nebyl žádný problém. Doporučuje se vyměnit filtr odvětrání klikovky. Je dobře přístupnej a práce na cca 20 min. Když se na to sere, je špatný tlak oleje na vrchu motoru a na turbu.

StreetPro
25. 11. 2024, 09:26 2 reagovat

Tak u té M51 by bylo vhodné zmínit hlavně to, že jela podobně jako benzínové motory, tzn. oproti srovnatelným tehdejším (jakože žádné) nafťákům měla zátah až po omezovač... kdo někdy jel v VW TDi a bezprostředně přesedl do Bmw TDs, musel mít poluci ještě několik týdnů... možná právě proto byly ty problémy s hlavama, protože pak tomu lidi dávali napít za studena, točili do bezvědomí a odstavili horký... s čipem nebyl problém dalších 30PS a 100Nm...

Otes
25. 11. 2024, 20:43 1

Bylo nepsané pravidlo netočit studené TDSo přes 1600ot/min. Pak se byla hlava po cca 100tkm KO. Jinak srovnáním s TDI ale taky mohl mít někdo poluci z TDI, ono totiž TDS dole vůbec, ale jako že absolutně vůbec nejede. Žádný kopanec kolem 2tis, prostě mrtvola, ale krásně duní pak kolem 2,5 začne pěkně hlučet jako medvěd a pak od 3 se skokově úplně změní zvuk a konečně to začne jet až do 5tis.. takový točivý charakter nemá žádný diesel......

Napuram
26. 11. 2024, 08:21 1

Ten motor byl skvělý. Měl jsem ho v E36, nacpal tam KKK26 a tlačil 2,1 baru + velký IC a nakrmil naftu (teda ten friťákový olej, kterým jsem do toho lil). Jelo to parádně. A žádná hlava mi problémy nikdy nedělala a to mělo najeto skoro půl mega. Asi záleží jaký neznaboh s tím jezdí.

Wanix
25. 11. 2024, 12:36 0 reagovat

hmmm adaptér špajzu na Ford 4.6 (modular) by nebyl? :D

kubas
26. 11. 2024, 13:56 1 reagovat

Jako kovanej volvař, jsem si jednou "odskočil" a koupil tds v hezkym stavu.
A jakoby nevim, ta M51 mě vlastně nijak neuchvátila (krom toho, že to "hučelo jak kamion").

Streetpro tady mluvil o pravděpodobné poluci po přesednutí z VW TDI. Ale ve stejné době, jsem sedlal 850 TDI (čili VW r5 TDI) a ten motor lépe jel, měl menší spotřebu a charakter (na diesel!) měl taky zajímavej.

Když to po chvíli začalo hnít, byl jsem rád, že jsem se toho zbavil.

M57 je ale jiná písnička, to zas jo.

Berzelius
27. 11. 2024, 11:11 0 reagovat

M51 měla až 115kw? Já myslel že max.seriově 105kw.

David Střítežský
27. 11. 2024, 16:08 0

jj, jen 105kw - ale 143 koní jsem měl správně :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte