načítám data...

Lancia Stratos Zero vs. Ferrari Modulo: Souboj mimo realitu

Srovnání jsou jedním z hlavních poslání nás, motoristických novinářů. Chcete od nás vědět, které auto je rychlejší, prostornější, pohodlnější, zkrátka lepší. Jenže tohle je Autíčkář, tady děláme věci tak trochu jinak. A srovnání nejsou výjimkou…

zobrazit celou galeriiHistorie: Lancia Stratos Zero vs. Ferrari Modulo: Souboj mimo realitu

Psal se rok 1970. V Československu se na silnicích začala objevovat horká novinka – moderní Škoda 100. A na Ženevském autosalonu se představilo Modulo. Tedy přesně řečeno Pininfarina Modulo, designová studie automobilu budoucnosti. Modulo mělo ukázat, jak si ve studiu Pininfarina představují, že budou vypadat supersporty Ferrari za nějakých pár let. A rozhodně se nebáli popustit uzdu fantazii, nezůstal kámen na kameni, vůz byl dokonce na Ferrari i velmi málo červený.

Téhož roku, avšak tentokrát na autosalonu Turínském, se představila Lancia Stratos Zero. Tady svou představu futuristického supersportu prezentoval Marcello Gandini ze studia Bertone. I on se zcela oprostil zažitých pravidel a vytvořil něco, co se zcela vymykalo své době a automobilovému světu. Nenechte se zmást futuristickým vzhledem, tohle byla první Lancia Stratos, ta druhá, Stratos HF, přišla až tři roky později.

A protože se tato auta zrodila ve stejné době a svým zaměřením si do jisté míry konkurovala, je logické pokusit se o jejich srovnání. Autíčkář rád pomůže dobrou radou a pokud se čirou náhodou právě rozhodujete mezi těmito ojetinami, tento článek je určen právě vám.

 

Design

A pojďme to vzít hned od toho nejdůležitějšího, což je u designových studií do značné míry vzhled. Překvapivě… Oba vozy se pyšní nízkou siluetou a ve tvarech převládají spíše hrany. Zatímco Pininfarina však zakrývá kola za panely karoserie, Bertone nechává kola konvenčně odkrytá a dává tak na odiv mohutné zadní pneumatiky. Prosklení karoserie je v případě Lancie skutečně minimalistické, což se projeví i na výhledu z kabiny – o tom ale ještě bude řeč. Zakrytá kola Ferrari naopak mohou působit potíže v zimním období, kdy se v nich může hromadit sníh, což při snaze o změnu směru jízdy může poněkud překvapit. Chcete-li svůj automobil používat celoročně, nákup Ferrari Modulo bych nedoporučil.

Interier

Oba vozy jsou koncipovány jako dvoumístné jednodveřové supersporty. Přestože Ferrari je v přímém srovnání o poznání větší, na prostor pro posádku to nemá zásadní vliv. Oba vozy mají sedadla umístěná při středu kabiny obklopená velmi širokými prahy. Právě široké prahy zřejmě vedly tvůrce k netradiční jednodveřové konstrukci.

V případě Lancie je pro vstup do kabiny k dispozici pouze výklopné čelní sklo. Jeho rozměry jsou pravda úctyhodné a pomáhá i odklopný volant, přesto však nastupování čelním oknem do supersportu chce jistý cvik. Pro dámy v užších sukních je potom společensky správně zvládnuté nastupování prakticky vyloučené, zde bych volil raději Ferrari. Modulo přichází s kompletně odsunutelnou střechou včetně boků kabiny, nastupování je tak výrazně jednodušší než v případě Lancie. Další bonusové body získává Ferrari za výhled z kabiny.

Tedy ona to žádná velká sláva není, výhled vzad prakticky neexistuje, směrem vpřed i do stran je však k dispozici bohaté prosklení. Zato Lancia je co do výhledu skutečnou tragédií. Ani zde neexistuje výhled přes motor vzad, i boční okna jsou však až komicky maličká. Jediný kladný bod si Stratos připisuje za druhé boční okénko, díky kterému řidič vidí krajnici či obrubník – uvědomme si, že se jedná o vozy vyrobené dávno před nástupem parkovacích asistentů.

 

Výkon

Oba stroje nejsou pouhým designérským cvičením, jak Ferrari Modulo tak Lancia Stratos Zero jsou plně funkčními automobily. V případě Lancie najdeme za kabinou posádky vidlicový čtyřválec dobře známý z dobové legendy rally, Lancie Fulvia HF. Motor o objemu 1,6 litru se dvěma dvojitými karburátory Solex disponuje výkonem 133 koní a 165 Nm. Výkon na zadní kola přenáší pětistupňová manuální převodovka. Díky hmotnosti jen lehce přesahující 700 kilogramů stačilo toto pohonné ústrojí na pokoření hranice 200 km/h.

Ferrari namísto lehkosti vsadilo na hrubou sílu. Modulo je sice o 200 kilogramů těžší, díky vidlicovému dvanáctiválci o objemu pěti litrů to však pro něj nepředstavuje výraznější hendikep. Výkon 550 koní katapultuje Modulo na 100 km/h za pouhé tři vteřiny. Dynamicky nemá Lancia šanci.

Verdikt

Koupit či nekoupit? A pokud koupit, tak které? To je těžká otázka. Z praktického hlediska je vítězem srovnání Ferrari a to především díky snazšímu nastupování a lepšímu výhledu. Kvůli zakrytým předním kolům je však nemůžeme doporučit zimní provoz, tady by byla lepší volbou Lancia. Ta vládne i pokud jde o ryzí zážitek z jízdy díky nižší hmotnosti a především kompaktním rozměrům. Ferrari kontruje nesrovnatelně vyšším výkonem.

Volba je tedy čistě na vás. Já osobně bych volil Lancii – prostě proto, že se mi líbí. Vypadá trochu jako auto, trochu jako vesmírná loď a trochu jako úplný nesmysl. Pro každodenní použití se však lépe hodí Ferrari.

 

A jaká by byla vaše volba? Podělte se s námi v komentářích!

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
31. května 2019, 17:10
2

Super! Úžasný článek! Já bych ale bral Maseratti Boomerang.

reagovat
Raspby
31. května 2019, 17:28
1

Ten Stratos si pamatuju z filmu Moonwalker - tehdy to bylo šílené UFO :-D a ještě ty zrychlené záběry...

reagovat
beastar
31. května 2019, 18:35
0

To já jsem konzervativní. Myslim že nejlepší je Buick Questor. Nejlepší ergonomie v interieru a velký kufr. Zájemcům mohu doporučit. A jedná se o jistě spolehlivější techniku, než v případě Italských konkurentů. Sice nemá motor ale je možno osadit například 1.9tdi 66 kW MoM zz koncernové líhně. 14 mikropočítačů Buicku si s tím hravě poradí.

reagovat
custom1
03. června 2019, 07:17
0

A kdyby to nefungovalo, tak se tam narve pětilitrový Chevy small-block s karburátorem a je po starostech... :)

ransom
31. května 2019, 22:34
0

Zeleného Stratose na křídovém papíře jsem měl jako kluk pověšeného nad postelí. Tenkrát to vyšlo v nějakém souboru plakátků, co vydávalo Národní technické muzeum, ovšem s popisem Bertone Stratos.
Vydržel jsem na to zamilovaně čumět celé hodiny. Jenom jsem se tehdy nedokázal rozhodnout, jestli bych nechtěl ještě radši Fiat 125, co stával v naší ulici. Taky Ital.
Dnes bych šel jednoznačně do Stratose. Kdybych teda kurva neměl tak neohebná záda a hnáty.

reagovat
PachezZ
31. května 2019, 22:45
0

Koukám jsem asi jeden z mála co ač nemá úplně rád Ferrari tak Modulo by jednoznačně preferoval...

reagovat
Moses
31. května 2019, 23:31
0

Pekne ale trosku klaustrofobicke. Ja si dam radsej vietor vo vlasoch :D

reagovat
M
01. června 2019, 06:05
1

Dakujem za pekny porovnavaci test. Prave si chcem vybrat moje dalsie auto.
Mohli by ste prosim porovnar aj batozinovy priestor? Lyze by som asi nosil na streche?? Ako sa s tym parkuje?
Ako je na tom Modulo zo spotrebou v meste, ked ho doporucujete ako daily? Mne z toho viac vychadza prave Stratos Zero. Ale.. skusali ste s nim do Mc Drivu?
Inak obe sa hodia do Prahy, lebo v statistikach kradnutosti vobec ani nie su. Modulo moze byt nevyhodou, tu by uz vam mohli psi ocuravat aj kliku dveri a okno.
Ja neviem, jedno zerie, druhe nejde, vojde sa tam malo cihel... dakukem za radu, ale kluci v hospode mali pravdu, nech si kupim nieco uznavane, co uz mestraca na cene, a hlavne ovela novsie...
-
Komentář upraven 1. 6. 2019, 06:06:56

reagovat
custom1
03. června 2019, 07:16
0

Já tyhle staré koncepty miluju, bez ohledu na to, ze které země pocházejí. Avšak Italové pro ně mají asi největší cit.

reagovat
Mr
Mr.Bambus
07. června 2019, 21:30
0

Jen k výhledu, Lancia má, na rozdíl od Ferrari, alespoň zrcátka.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang  2004
Ford Mustang

2004 rok výroby
190 koní výkon
3 908 ccm objem

Mercury Marauder  2003
Mercury Marauder

2003 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Chrysler 300M  2000
Chrysler 300M

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW 2005
Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW

2005 rok výroby
150 koní výkon
1 984 ccm objem

Opel Tigra  2006
Opel Tigra

2006 rok výroby
90 koní výkon
1 400 ccm objem