načítám data...

Kia Sportage 1.6 T-GDI GT Line: Blíží se věk ostrých SUV?

S nejvýkonnějším benzínovým motorem se Kia Sportage blíží definici sportovního SUV. Může ale taková věc vůbec existovat a dávat nějaký smysl?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Vidět na karoserii macatého SUV písmenka G a T může být zvláštní. Někdo by to dokonce mohl nazvat svatokrádeží. Vždyť je to zkratka posvátných slov “gran turismo”, které se pojí se slavnou historií motorismu tak, jak jej dnes většina nadšených motoristů vnímá. GT odkazuje na italské “cestovní” vozy z doby, kdy “cestovní” znamenalo “vzali jsme závoďák a předělali ho tak, aby s ním šlo jezdit po silnici”. A od štíhlých italských sportovních vozů se označení GT dostalo do označení dalších, běžnějších a dostupnějších, ale dnešními petrolheady stále uctívaných aut. První to byli američtí marketingoví odborníci, kteří si od Ferrari “vypůjčili” označení GTO pro nadupanou verzi jejich rodinného vozu střední třídy a vznikl tak Pontiac Tempest GTO, později jen GTO. Zanedlouho začal písmena GT používat pro rychlejší verze svých Mustangů a Torin i Ford. A na začátku další dekády se zrodila slavná zkratka GTI a s ní nová kategorie ostrých hatchbacků.

Všechna tato auta jsou dnes legendami a oblíbenými příklady toho “jak by to mělo vypadat” a “jak byl svět dřív v pořádku”. Ale představte si, co si mohl myslet staromilský automobilový nadšenec v polovině sedmdesátých letech o myšlence ostrého hatchbacku. Já vám v tom dokonce můžu napovědět, protože i když jsem nebyl v sedmdesátých letech vůbec ničím, natož motoristickým nadšencem, měl jsem podobný náhled v dobách svého dospívání – tehdy jsem bezmezně miloval klasická sportovní auta, zejména pak “praktická” rodinná kupé v čele s úžasným Fordem Capri. A logicky jsem tudíž nesnášel ostré hatchbacky.

Proč? Protože jsem je vnímal jako kompromis, řešení nehodné opravdového nadšence a samozřejmě především jako věc, která zabila má oblíbená kupé. Správné auto v mých představách mělo mít motor podélně, pohon zadních kol a v ideálním případě jen jeden pár dveří. A dlouhý čumák. Golf GTI (i všechny jeho nástupce a konkurenty) jsem vnímal jako nudné rodinné krabice, které někdo jen udělal rychlé. Trvalo mi dlouho, než jsem byl vůbec ochoten vzít na milost auta s motorem napříč a pohonem předních kol a akceptovat svět tak, jak se změnil v 80. letech.

Když jsem z toho ale “vyrostl”, naučil jsem se dívat na každý podobný předsudek v podobném kontextu. Když jsem mohl kdysi považovat ideu dělat “sportovní auto” z hatchbacku za svatokrádež, opravdu bych se měl dnes stejně dívat na nějaký nový ekvivalent? Třeba… na sportovní SUV?

Vždyť je to vlastně to samé. Golf GTI vznikl tak, že automobilka vzala nudné, praktické rodinné auto a dokázala najít způsob, jak ho udělat stejně rychlé jako tehdejší sportovní kupé. A lidé, kteří do té doby kupovali Fordy Capri a Opely Manta, začali najednou dávat přednost tomuhle novátorskému nápadu. Capri sice bylo hezčí a jako zadokolka řidičsky intenzivnější, ale bylo v něm méně místa a mělo menší kufr. A také bylo dražší a mělo vyšší spotřebu.

Dnes už jsou ostré hatchbacky stálicí a o myšlence používat jako rodinné auto nebo vůbec jako primární dopravní prostředek sportovní kupé už snad ani nikdo nepřemýšlí. Po dekády byly rodinným standardem hatchbacky nebo z nich odvozené kombíky, ale poslední dobou si lidé zvykají na to, že mohou dostat víc. Díky pokrokům v technologiích už je možné postavit i vysoké auto s pohonem všech kol tak, aby fungovalo ve většině ohledů stejně dobře jako kombík, s přidanou hodnotou lepšího výhledu, větší světlé výšky a často i většího vnitřního prostoru na stejném půdorysu.

I SUV a crossovery už většinou dokáží být dost rychlé na to, aby většině řidičů víc než stačily. A je tedy jen logické, že začínají pozvolna lákat i milovníky rychlých aut – už k tomu došlo v prémiovém segmentu s modely jako je Porsche Macan, BMW X3 a X5 ve variantách od divize M nebo nejnověji u Alfy Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde. Ale co mezi dostupnými vozy?

I tady se již pár prvních vlaštovek objevilo – vzpomínám si třeba na první generaci Fordu Kuga s nejsilnějším pětiválcem 2.5 turbo. Na první pohled vypadala jako nenápadné SUV pro starší pár, který potřebuje něco, do čeho se pohodlně nastupuje a co v zimě dojede na chatu. Ale ve skutečnosti se chováním blížila spíše Focusu ST, postavenému na chůdy. Byla zatraceně rychlá a občas dokonce zábavná. Dokázal jsem si představit, že nadšený řidič, který se zároveň občas potřebuje vydat mimo hladký asfalt (napadl mě třeba kdokokliv, kdo v rámci práce navštěvuje staveniště či podobná místa, nebo právě majitel nějaké chalupy) v ní najde ideální řešení.

A Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-line ve mě vytvořila naději, že by mohla být dalším podobným případem. Možná ten prvotní dojem vyvolala ona kouzelná písmenka “GT” (která vám ve skutečnosti přinesou jen lepší výbavu a “dynamické” designové detaily), možná nepřehlédnutelná snaha o to, aby faceliftovaná Sportage vypadala jako juniorské Porsche Cayman. A pak samozřejmě motor, který už ve “splašené krabičce” jménem Soul dělal zajímavé věci. Ale Soul na sebe rychle prozradil, že je spíše pohodlnou a stylovou krabičkou do města, která vám umožní v případě potřeby snadno předjet nebo akcelerovat do křižovatky, než čímkoliv byť jen náznakem sportovním.

Bude Sportage, která se sportovně tváří jak svým jménem, tak designem přídě (kde jsme jen viděli LED světla složená ze čtyř prvků, jako mlhovky na Sportage), nějak zásadně jiná? Zásadní rozdíl je už v tom, jak se na její palubě cítíte – i tady sice sedíte hodně vysoko, výše, než bývá u crossoverů z poslední doby obvyklé, ale zároveň v pozici, která mnohem víc připomíná “nízké” auto. Zadek nízko, nohy před sebou a ne dolů jako na židli, dobře umístěný a (jak je u značky Kia poslední dobou zvykem) kvalitně udělaný volant. A řazení pádly, které Soulu chybí. Celé to působí hezky a solidně.

A jak zjišťuji při návratu z focení, když se v zamyšlení ocitnu hodinu a půl normální jízdy od Pardubic asi hodinu před tím, než se tam mám setkat s Vavrisem, dokáže Sportage v případě potřeby být i docela rychlá. Vlastně právě tahle cesta mě přivedla na myšlenku, že by “hotSUV” mohlo dávat smysl. Mě totiž rychlá jízda se Sportage opravdu bavila. Jen to asi nebyl ten typ zábavy, který vyhledává typický zákazní, který by o rychlé SUV mohl mít zájem.

Nebavilo mě totiž ani tak to, že je Sportage v případě potřeby docela rychlá. Bavilo mě, že to je po dlouhé době zase výzva. Dnešní hot hatche, sportovní sedany a všeliká další rychlá auta jsou často v zatáčkách rychlá až moc. Je často až příliš jednoduché udržovat je v pekelném kalupu a ještě se musíte krotit, abyste to nepřehnali a nedostali jste se do společensky až příliš neakceptovatelných rychlostí. Sportage vám právě díky své výšce a vysoko položenému těžišti dává pocit rychlosti i v nižších rychlostech. Je možná až trochu perverzní, snažit se hnát na hranu naklánějící se “skoroteréňák”, ale svým způsobem je to vzrušujcí dá vám to pocit, že opravdu řídíte.

Pokud ale od rychlého SUV očekáváte to, co od svých vozů očekává typický majitel superhatche nebo supersedanu, dost možná vám právě tohle bude vadit. Dali byste přednost tomu, aby Sportage dokázala maskovat rychlost stejně, jako to dokáží “nízká” auta, a aby vám dala ten pocit nadřazenosti nad vším, co na silnici potkáte.

Takže čas ostrých SUV opravdu možná přijde, ale Sportage GT-Line ho ještě nepřináší. Namísto toho se podobá spíše již nedávno testovanému Soulu se stejným motorem. Jen je prostornější, komfortnější a nabízí možná o něco méně výstřední vzhled. Pořád je to ale především kvalitně zpracované auto, určené spíše pro náročného uživatele než nadšeného řidiče.

Ve výsledku tak nejvýkonnější benzínová Sportage nabízí jen málo přesvědčivých důvodů, proč si jí pořídit. “Sportovní” část jejího charakteru vám přinese výkonný benzínový motor, který umí potěšit (na čtyřválec) příjemným zvukem, ale ne vždy si tak docela rozumí s dvouspojkovou převodovkou, která má občas problém najít ve správnou chvíli ten správný kvalt. To sice řeší řazení hezky provedenými pádly pod volantem, ale jen málo kupců stylového SUV je asi bude používat v praxi. Podvozek nejsilnější verze (nepodařilo se nám zjistit, jestli je pro GT-line upravený nebo mají stejný i nižší výbavy s motorem 1.6 T-GDI) je na nerovnostech zbytečně tvrdý a přesto dovoluje karoserii masivní náklony v zatáčkách. Což, jak jsem již psal, může určitému typu řidiče působit zvláštní potěšení, ale většina potenciálních kupců by asi dala přednost jistotě a stabilitě, kombinované s komfortem.

Ve výsledku tak testovaný vůz nejvíce trpí srovnání nikoliv s konkurenty od jiných značek, ale s řekněme “bratrovražednou konkurencí” v podobě nejsilnější naftové varianty ve výbavě DeLuxe, kterou jsme testovali minulý rok. Snaha o sportovnost se verzi GT-line příliš nedaří a komfortní elegance DeLuxe se k charakteru vozu hodí mnohem lépe. Lepší volbou u předchozího testovaného exempláře byla i volba pohonného ústrojí – dvoulitrový diesel je nejen úspornější, ale ve většině reálných situací i rychlejší a co víc, namísto občas poněkud zmatené převodovky 7DCT je spřažen s klasickým hydroměničovým automatem.

Verdikt

Kupovat si středně velké SUV v nejvýkonnější verzi je vždycky poněkud výstřední volba. A i když nepochybně přijde čas, kdy i mezi dostupné vozy dorazí “ostrá SUV”, která budou dávat smysl, ještě tu není. Sportage rozhodně není špatné auto – na poměry své třídy nabízí bohatou výbavu, solidně zpracovaný interiér a v nejvýkonnější benzínové verzi dokáže být rychlá. Ale za volbu benzínového motoru zaplatíte spotřebou, která se většinou drží kolem 10 litrů či výše a také poněkud nervózní a zmatenou dvouspojkovou převodovkou. Pokud vás design a charakter korejského SUV oslovil, uděláte mnohem lépe, když spolknete touhy po sportovnosti a zvolíte variantu DeLuxe s naftovým motorem a hydroměničovým automatem. Namísto místy poněkud zvláštního kočkopsa získáte klasické SUV, které se nesnaží nic předstírat a zahrne vás komfortem, jistotou a bezpečím, které od takového auta očekáváte.

Technické údaje

Motor: benzínový přeplňovaný čtyřválec 1 591 cm3
Výkon: 130 kW v 5 500 ot./min
Točivý moment: 265 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová
Maximální rychlost: 201 km/h
0-100 km/h: 9,5 s 
Průměrná spotřeba udávaná: 7,5l/100 km 
Průměrná spotřeba v testu: 8,3 l/100 km 
Cena s testovanou motorizací a výbavou GT-Line: od 819 980 Kč 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jo
John Galt
13. ledna 2018, 17:03
4

Osm odstavců o autorově dětství ve kterých je zopakován Vojtův hejt na hot hatche a pak až první zmínka o testovaném autě.

reagovat
Breakthru
13. ledna 2018, 19:59
0

Tak v tomhle jsem se ztratil.To byl nějakej pokus nebo křeč?Asi si autor potřeboval vypsat tužku, protože v půlce už mě to nebavilo a pořád nic o testovaným autě....

reagovat
beastar
13. ledna 2018, 22:04
0

Zajímavější to dětství, než to auto:)) Prostě další suv. Jinak jo interiér vypadá dobře. Pojede to jistě slušně.

reagovat
ma
martinw
14. ledna 2018, 19:11
0

Prvni dojmy z novy Kia Sportage - moc tlusty A,B sloupky (podobne jako u brachy Tucsona) a uz u lehce ojetych aut se objevuje vule v rizeni - nesnasim to na dalnici kdy se musi neustale jemne korigovat smer volantem - to je proste o nervy.

Mozna si reknete ze jsem spadl z marsu, ale pro me HOT konkurentem pro tenhle vuz Toyota RAV4 v hybridni verzi 4x4 - me ta jizda bavi mnohem vic - 8,3s 0-100km/h, presne rizeni, suverennejsi v zatackach (berte s rezervou znalci sportovnich nizkych vozu) nez ten Sportage, samozrejme tam nemate ten sportovni pocit zamacknuti do sedacky pri vyssich rychlostech ale zrychlovani je pozvolne a ani si nevsimnete ze uz jedete na rychlostnim limitu. Pro me benzinovy turbomotor v SUV se spotrebou 10l/100km neni sexy volbou.

reagovat
Rien
15. ledna 2018, 00:58
0

Zezadu mi to prijde docela hezky, ale nechapu, jak mohli udelat tak hnusnej predek

reagovat
KT
KTM
15. ledna 2018, 11:12
0

Sportovní SUV se zrychlením 9,5 s? Můj omšelý 12 let starý Subaru Forester s 350000 km na tachometru to dělá za 6 s!

reagovat
ToMyx
15. ledna 2018, 11:19
0

Krásná sonda do dětství, jenže co napsat o kočkopsovi, když se není moc čeho chytit, že? Test pěkný jen design auta zpředu teda není můj šálek stejně jako celá tato kategorie "vozejků" :-)

reagovat
Inženýr
15. ledna 2018, 11:52
0

Až na ten předek se mi Sportage celkem líbí, i když na minulou generaci z hlediska designu podle mně nemá.

Čemu se ovšem divím je vzhledem na výkon dost pomalé zrychlení a hlavně ta spotřeba mi přijde na oturbenou 1.6 hodně vysoká. Honda CR-V druhé generace má podobné parametry a stejnou ne-li nižší spotřebu s atmosférickým dvoulitrem K20.

reagovat
ma
martinw
15. ledna 2018, 12:50
0

U tech SUV jsou benziny problematicke CR-V ma s benzinem jen starsi 5ti stupnovou prevodovku, tezsi a vetsi Sorento u vrcholne verze taky jen nafta, Outlander to same. Jedine co Vam pomuze srazit spotrebu je to kdyz udelate naoko SUV karoserii ale odlehcite to na minimum - pripad VW,Skodovky... proto me tak chytla za srdce ta RAV4 kde z 0-50km/h znatelne pomuze elektromotor :)
-
Komentář upraven 15. 1. 2018, 12:52:52

Inženýr
15. ledna 2018, 13:13
0

A k tomu má CR-V "jen" 5 stupňů. :) Na druhou stranu si s automatem veme (asi) trochu víc než testovaná Kia, ta je ovšem novější a s modernějším šestikvaltem. Zvýšený hatchback s přeplňovanou 1.6 a v poměru k výkonu s né zrovna oslnivým zrychlením, který si veme 10 litrů na sto je podle mně "nic moc".



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem