načítám data...

Když chci Golfa, co není Golf

Volkswagen Golf je dokonalým univerzálem. Co však dělat, když nechci zapadnout v davu a s obyčejným Golfem se nespokojím?

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Když chci Golfa, co není Golf

Volkswagen Golf naplňuje naprosto dokonale heslo, které vymyslela sama automobilka. Volkswagen: Das Auto. Samozřejmě, Golf je auto, to všichni vidíme, čtyři kola, volant a tak.. Ale to není to, co německý výrobce chtěl tímto sdělením předat světu. Ono ‘Das Auto’ tu značí přístup automobilky k pojetí samotného auta a pokud pro některý model platí dokonale, je to právě Golf. To podstatné na tomto heslu totiž není to, co říká, ale právě co neříká. Volkswagen je auto. Není to překrásné auto. Není to dechberoucí auto. Není to sportovní auto. Není to luxusní auto. Není to extravagantní auto. Je to prostě jen auto. A ve Volkswagenu jsou na to dokonce hrdí. Má to nějaký smysl?

Překvapivě ano. Tak, jako existuje trh pro sportovní, luxusní či extravagantní auta, existuje i trh pro auta bez přívlastku. Vlastně nejen existuje, on ty ostatní válcuje na plné čáře. Pro nás, kdo máme auta jako hobby a libujeme si v jemných nuancích, které odlišují jednotlivé modely a provedení, je to trochu vzdálený svět, ale uvědomme si, že automobil je stále především dopravní prostředek a k našemu nemalému překvapení jej tak většina lidstva i vnímá. A zatímco Golf nevyniká oslnivým designem, jízdními vlastnostmi či nápaditými detaily, jako dopravní prostředek dotáhl svou existenci téměř k dokonalosti.

Nejednou jsem narazil na názor, že VW Golf je vlastně to jediné auto, které lidstvo ve skutečnosti potřebuje. Samozřejmě, je to trochu přehnané prohlášení, ale kus pravdy na něm je. Golf svými rozměry, střídmým vzhledem, jednoduchým ovládáním a rozumnou výbavou skutečně dokáže uspokojit prakticky kteréhokoli zájemce o auto. Vejde se do města, neztratí se na dálnici, uveze rodinu, je dobře sestavený a můžete si ho dovolit koupit i provozovat. 

Uprostřed tvrdé konkurence by však ani toto nemuselo stačit. A proto Volkswagen nevyrábí jen jednoho Golfa, dělá jich celou řadu. Poohlédneme-li se do historie, na základě Golfu představila značka vždy hned několik provedení a pokud se na věc podíváme z perspektivy celého koncernu, potom už je to celá řada různých aut. Tady už nejde jen o počet dveří, jsou tu kombíky, sedany, kompaktní MPV, větší prostornější rodinné vozy jako Octavia či naopak menší, zato stylovější Audi. Prodávají se po tisících a představují přesně to, co od nich svět chce. Das Auto.

Jenže potom jsme tu my, automobiloví fajnšmekři. My máme své úchylky, své preference. Někdo podlehl kouzlu francouzské elegance, jiný propadl italskému temperamentu, dalšímu imponuje čistota severského stylu či britský šarm. Na málokteré věci se skutečně shodneme. Jednou z těch málokterých věci však bezpochyby je, že nechceme obyčejné auto. To je snad dokonce to jediné, které zkrátka neuznáváme. A Golf je už z vlastní podstaty obyčejným autem.

Nestává se to často, ale občas i v hlavách nás petrolheadů zazní hlas zdravého rozumu. Ano, chci auto, které budu používat jako dopravní prostředek. A vlastně ano, potřebuju Golfa. Vím, že potřebuju Golfa. Všechny mé racionální požadavky, čím víc o nich přemýšlím, končí slovy Volksvagen a Golf. Ale já jsem autíčkář, petrolhead, motoristický nadšenec. Prostě nemůžu mít Golfa. To nejde. Zbláznil bych se. Jak z toho ven?

A tady opět zasáhne široká nabídka německého koncernu. Ještě, než se poohlédnu u konkurence a koupím si Alfu Romeo, můžu zalovit v golfím příbuzenstvu. Francouzská elegance ani italský temperament to nebude, ale jsou tu jiné věci, které mě – přiznám se - vlastně docela baví.

Protože jsme v rubrice ‘Bazarový snílek’, nechme stranou nový model již osmé generace a jeho elektrické variace, které stejně nefungují, a pojďme se podívat trochu zpět. Samotný VW Golf páté generace vypadá asi jako to nejnudnější auto světa. Je dokonalým příkladem principu Das Auto. Nic pro petrolheada. Ale ještě vydržte, ceny těchto Golfů už klesly na přijatelnou úroveň a Golf tu zdaleka nestojí sám, je tu opět celá rodina modelů. A z nich je co vybírat. Já mám v hledáčku hned dva kousky.

 

Volkswagen Eos

Prvím z nich je Eos. Dokonce i samotný Golf osobně má svou verzi bez střechy, co vypadá.. No prostě jako Golf bez střechy. A potom je tu Eos. Pod karoserií skrývá techniku úplně stejného Volkswagenu, ale přesto je ale trochu jiný – především proto, že nevypadá jako Golf. Vyráběl se mezi lety 2006 a 2016 a patří do éry, ve které se náhle vyrojila celá řada aut podobné koncepce. Narozdíl od Golfu Cabrio, Eos je vybaven pevnou skládací střechou. Pro většinu automobilek toto představovalo problém. Ať už se podíváme na Peugeot 307, Opel Astra nebo třeba Renault Mégane, všude vidíme v zásadě to stejné. Pevná skládací střecha je náročná na prostor a výsledkem přestavby kompaktního hatchbacku na kabriolet potom je vůz se zavalitou zádí. Výjimky jsou v zásadě jen dvě. Tou první je Ford Focus, který namísto zavalité zádi nabízí gargantuovsky neskutečně nemístně příšerně zavalitou záď, tou druhou je potom Volkswagen Eos. Překvapivý Volkswagen Eos. 

Značka VW přistupovala k designu vždy spíše stylem ‘design – ano, přítomen, pojďme dál’, než že by se nějak do hloubky zabývala estetikou svých modelů, v případě Eosu se však něco zázračně podařilo. Zachovány jsou kompaktní rozměry, jsou tu i místa pro třetího a čtvrtého pasažéra, všechno stejné jako u zmíněné konkurence – ale kde je zavalitá záď? Eos přichází s krásně vyváženými proporcemi. 

Pevná skládací střecha je praktická a dokonce má sama o sobě i střešní okno. To by mohlo vypadat jako až zbytečná rozmařilost, ve skutečnosti je právě toto okno klíčem k vyváženým proporcím. Jak je to možné? Zatímco u konkurence je střecha nad hlavou cestujících v jednom kuse a je to tedy obří kus plechu (nebo dva kusy jako u BMW 4, což sice zlepší skladnost složené střechy, ale vzniklá spára hyzdí auto se střechou rozloženou), v Eosu jsou nad hlavami cestujících vlastně pouze dva nosníky po stranách. Mezi nimi je jen otevíravé sklo. A právě toto geniální řešení stojí za vzhledem Eosu. Zatímco pevná střecha se musí jako celek poskládat za zadní sedačky, ony dva nosníky po stranách mohou zadní lavici svým způsobem obejmout a uložit se částečně po jejích stranách. A středový skleněný díl se zkrátka odsune vzad a tak ničemu nepřekáží. A to je celé to prostorové kouzlo.

A k tomu je tu stále ona racionální stránka, na kterou je Volkswagen prostě specialistou. Čtyři místa jsou praktická, zavazadelník je rozumný. A motor 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním dokonce může být i docela zábavný. Ceny dnes začínají okolo částky jedno sto tisíc korun. To není zlé na kompaktní chytrý kabriolet, navíc Eos vypadá i po letech stále dobře.

 

Volkswagen Scirocco

No dobrá, jeden tip už bychom měli, ale třeba netoužíte po větru ve vlasech. Třeba vám ty kompaktní kabriolety až příliš připomínají panenku Barbie a bez řas nalepených nad přední světla vám i Eos připadá neúplný. Zkrátka chcete něco s trochu drsnější vizáží, ideálně nějaké placaté kupé. Ale i vás už se zmocnil záchvat zdravého rozumu a odmítáte se každé ráno soukat nízkého sportovního vozu, abyste po celé proceduře usazení sebe sama dovnitř seznali, že technika plná emocí a prostá rozumu přestala pracovat. Zkrátka tak nějak podvědomě chcete Golfa, jen prostě nemůžete mít Golfa. Ze společenských důvodů. No však víte..

I tady existuje skvělé řešení. Svého času to byl docela hit, po letech se na něj však záhadně pozapomnělo. Móda čtyřdveřových kupé a shooting brake totiž přivedla Volkswagen na docela zajímavou myšlenku. Stačí vzít sedan či kombi, lehce jej rozšlápnout a je na světě cool automobil, co by si nikdo neodvážil nazvat obyčejným rodinným autem. Proč to stejné neudělat s Golfem? A přesně to Volkswagen udělal. Z historie potom vytáhl i dobře znějící jméno Scirocco. A bylo to.

VW Scirocco je skutečně pohledný vůz. Je to trochu Golf, ale i trochu kupé a trochu shooting brake. Po praktické stránce tu není nic, co by Scirocco nějak zásadně odlišovalo od běžného třídveřového Golfu, jsou tu sedačky vpředu, sedačky vzadu, rozumný motor více vpředu a dostačující zavazadelník více vzadu. Ono rozšlápnutí přitom Sciroccu jednoznačně prospělo, najednou tu před sebou máme auto, které je zajímavé, má svůj styl, svou osobnost – zkrátka už to dál není Golf.

Scirocco přišlo na trh o něco později než Eos, proto i ceny ojetin začínají o něco výše, i tak už ale dnes je možné sehnat hezké Scirocco za 160.000 korun. Samozřejmě, je to více, než kolik dáte za Golfa, takže klasické Das Auto tu opět bude volbou těch rozumnějších, ale Scirocco má jednu nepopiratelnou výhodu – není to Golf.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
03. dubna 2020, 08:50
0

Zrovna včera jsem potkal zaparkovaný jedno Šíro, když jsem byl se psem v lese a říkal jsem si, že kdybych no neznal a někdo mi řekl, že je to novinka, klidně bych mu věřil. To auto prostě vizuálně nestárne a přitom ty první ročníky mají ještě interiér z Golfa 5

reagovat
Tomáš Trýska
03. dubna 2020, 10:24
3

První, co mě po přečtení titulku napadlo, bylo GTI-R od Nissanu :-D

reagovat
Ha
Habakukk
03. dubna 2020, 10:51
0

no nebo GTi od Peugotu

Tomáš Trýska
03. dubna 2020, 11:02
0

Ale to už ani jako Golf nevypadá.

Kuře
03. dubna 2020, 12:24
0

A GT-Rko vypadá jako Golf?

Radim Nemec
03. dubna 2020, 15:38
1

No GTI-R je tak nejak v podobnem segmentu, neni? Teda asi tak nekde kolem druhe generace Golfu, ale pokud nekdo chce "investicni klasiku"...
-
Komentář upraven 3. 4. 2020, 15:38:52

Csaba
03. dubna 2020, 15:40
1

Jasně že jo :)

Jimi
03. dubna 2020, 11:07
0

Prakticky všechny osobáky u VW až na Touarega, je větší, delší, vyšší nebo menší Golf... AUDI kromě A4 a vyšších řad taky. Celá Škodovka a Seat není nutno dodávat. Tolik verzí Golfu, co nevypadají jako Golf...

reagovat
krab
03. dubna 2020, 11:33
2

Já jsem si říkal, že se to pak rozjede ve smyslu, že když chcete Golfa, kupte si Lancii Deltu ...
Scirocco je pěkný, jak říká Bříza - furt vypadá jako nové. Škoda, že ten twincharger 1.4 ve spojení s DSG je docela servisní průser. Kdyby nebyl asi bysme nekupovali loni Mito, ale připlatili za nějaký jetý šíro.. vypadá trochu jako sporťák, má to 3 dveře a hatch, čili je to docela i praktický. Golf co není Golf, to je docela výstižný

reagovat
Pochtli
03. dubna 2020, 12:23
0

Tak mě při obědu napadl tuzing - přilepíme křídlo alá F1, přidáme rychlé pruhy, monster nálepku + nějaká ta krytka/mračítka na světla a auto oblékneme do nějaké křiklavé barvy. Cíl splněn - tuctovost je pryč a golf v garáži :o)))

reagovat
Sedrik
03. dubna 2020, 12:38
1

Já tedy nesouhlasím s premisou tohoto článku: podle mého je Golf hezké auto. Ano, není krásné, ale od páté generace (která mi rozhodně nepřipadne nudná) je Golf designově zajímavé auto, které je pro mě rozhodně hezčí a kompaktnější, než naše Octavia.

Chápu, proč někdo nechce obyčejný Golf (jezdí jich hodně), ale v ČR budu raději jezdit v obyč Golfu, než v Octávii (míněno s ohledem na okoukanost auta na našich silnicích).

reagovat
esmo
03. dubna 2020, 13:58
1

Přesně tak, Golf mi taky přijde jako líbivý autíčko. Bratr jezdí už několikátým rokem v 6 generaci a fajn se mi na to dívá před barákem.
Rozhodně líp než na konkurenci od Škody :D

Autíčkový Jelen
03. dubna 2020, 16:29
3

Rozhodně bych neřekl, že Golf je špatně vypadající auto. Prostě vypadá ve většině generací OK, víc moc se o tom nedá říct. Ale zejména 5. a 7. generace podle mě jsou nejhezčí, a dokonce si osobně myslím že Golf 7 (a 7.5) je a bude nejlepší generace co kdy vyrobí.

Ha
Habakukk
04. dubna 2020, 05:35
0

Zajímavé když vezmu všechny generace a to se v těch posledních dost ztrácím tak nejhorší hodnotím generace 3 a 5 ostatní se my zdají ok. Možná ta 3 je z nich nejhnusnější.

Ju
Junior
03. dubna 2020, 12:49
0

Golf co není Golf se dělá pro bohatý.
Continental. Umí to všechno a zároveň nic :)

reagovat
ratan groch
03. dubna 2020, 16:34
2

Trochu sa neviem vyrovnat s tvrdenim, ze EOS je pekne auto.
Toto mi este naozaj nikdy nenapadlo pri pohlade na neho. To auto vyzera ako "auto niekoho ineho"
Nemam proti nemu nic, vobec mi nevadi, ale neviem si predstavit co by ma mohlo viest k tomu, aby som mohol chciet taketo auto.

Ale nech by som si akokolvek zvolil vlastne podmienky, nemusi to byt len krasa, tak EOS sa u mna nedostane najuzsieho vyberu.

Samozrejme, keby mi ho niekto daroval, tak ho neodmietnem. Ale povedzte mi kto a preco si ho vyberie?

reagovat
Csaba
03. dubna 2020, 17:43
2

Tak já se hlásím jako první.
Musel bych jít docela daleko do historie abych si vzpomenul na poslední auto od fašistovágenu které se mi opravdu líbilo, tj. ke Corradu.
Od té doby jsou to (pro mě, subjektivně) totéž co produkty AZNP, tj, normální auta pro normální (průměrné, obyčejné atp.) lidi/uživatele.
Poskytující základní prostor pro posádku i náklad, podávající základní/mírně pokročilé dynamické (a další) výkony a (relativně) snadno i levně opravitelné, nemluvíme-li teda o Twinchargeru, DSG a podobných "vymoženostech" :)

Takový Golf V s benz. motorem 1.6 75 kW si klidně dovedu představit jako auto které by si kdokoli z výše zmíněných "uživatelů" mohl/chtěl koupit jako nové a nechal by si ho i >20 let. Předpokládám-li že by ročně najel +/- 15 t. km max., mělo by pro někoho takového (člověka který se o své věci rád stará už jen proto aby investici do nich nezmařil (nevyhodil oknem) tím že by kašlal na pravidelnou a řádnou údržbu) i docela smysl.
Mě osobně by pětkovej Golf plně postačoval i dnes, po letech a klidně bych jej i x dalších let používal denně bez pocitu že mu "něco zásadního" (technický/technologický pokrok znamenajícího) chybí.

Ale abych se vrátil k dizajnu - právě Eos byl něco - co když jsem uviděl poprvé - na mě opravdu zapůsobilo a to velmi, velmi pozitivně. Přijde mi to auto vážně dobře vymyšlené, navržené a zkonstruované a přitom zároveň i "tak nějak obyčejně, lidsky řečeno" prostě hezké, elegantní, nepřeplácané... Když k tomu přičtu to co je jeho předností obecně (dvě auta v jednom - kabrio v létě, kupé ve zbytku roku) a tak perfektní věc jakou je šíbr ve skládací střeše, byl by pro mě Eos první a podstatě i jedinou volbou, u "cécéček".
Měl jsem v minulostí víc Renaultů a tak bych bral i dvojkový Mégane CC, ten měl ale pouze prosklenou střechu, bez šíbru.
A šíbr je pro mě odjakživa "úplně nejvíc" a Eos je tuším jediné CC které ho má.

Trochu bych váhal v tom jaký motor (pouze zážehový) vybrat, ale ve všem ostatním (vzhled zvenku i uvnitř atd) by byl první volbou - kdybych uvažoval o koupi auta tohoto typu.
Eos + Passat CC jsou od konce výroby Corrada jedinými VW které se mi opravdu líbí.
P. CC má x konkurentů kteří jsou jistě minimálně stejně dobří, ale Eos ve své kategorii pro mě osobně jednoduše vede a upřímně řečeno, opravdu se mi líbí.

Přečetl jsem si to po sobě dvakrát, ani ne tak proto abych našel/opravil případné chyby v pravopisu a pod. ale abych se ujistil že zrovna já tady píšu "oslavnou ódu" na něco co je z Wolfsburgu a i jsem se štípl a je to vážně tak, Eos se mi jako auto moc líbí a oceňuji (až na ty motory) vše co má/nabízí/poskytuje.

Nuž asi toľko, v zkratke, k veci, milý ratan :-)

beastar
03. dubna 2020, 18:13
1

Ještě rozhodně za zmínku stojí Phaeton za odvahu a vyspělá tehnická řešení. V době vzniku a taky za tu krásnou fabriku. Jinak souhlasím Eos je prostě naprosto obyčejné auto. Jenže sympaticky obyčejné. To je podle mě původní myšlenka VW dělat auta dostatečně obyčejná a funkční aby si v tom každý našel to svoje. To že to neplatí u X modelů to se můžem dohadovat...

ratan groch
06. dubna 2020, 02:36
0

Ad Csaba:
tak taku vycerpavajucu odpoved som si mozno az nezasluzil.
V Corrade som nesiel, ale raz som mal moznost ist povodnym Sciroccom. Stopovali sme v Nemecku (1990) a chlapik, ktory nas nim viezol si dal kvoli nam zachadzku asi 30 ci 40km, lebo ho to hrozne bavilo soferovat a pocas cesty nam o nom rozpraval. Corrado mi proti nemu neskor pripadalo uz len ako jeho odvodenina.
Tak ci onak, dokazal si si stanovit kriteria (najlepsie v VW), zvolil si mu prijatelnu konkurenciu (Renault) a hodnotil si spravne parametre (sibr a "tak nějak obyčejně, lidsky řečeno")

Cize si mi len potvrdil, co som pisal. To auto je ok, ma svoje miesto, ma svojich zakaznikov, ale pre mna ostane auto tych druhych, teda konkretne teba, Csaba :)

Ad Beastar:
Velky suhlas s Phaetonom. Mozno najviac nedocenene auto v 20. storoci.
Kamaratov otec ho mal ako firemne auto. Mal myslim iba V8 4,2 (aj sef Siemensu na SK je stale iba zamestnanec a W12 patri az majitelom takych firiem), ale ked nas tym raz bral z Viedne domov, tak som sa prvy krat v zivote pozeral na Rakusanov zhora a nie ako chudak z komunistickeho vychodu :) Bolo viac riaditelske ako Audi A8 mojho sefa a zvnutra na zadnom sedadle mi ostatni vodici pripadali iba ako hmyz, ktory nas obtazuje, ale mozeme s hociktorym hocikedy zatocit.

PachezZ
03. dubna 2020, 17:31
0

Me se nikdy EOS nejak zvlast nelibil, postupne mu ale prichazim na chut, teda před faceliftem, po tom faceliftu je to neuvěřitelně bezpohlavní nic...
To raději swap předek ze scirocca :)

reagovat
Štěpán
04. dubna 2020, 12:56
0

to náhodou nevypadá vůbec špatně :)
Měl jsem možnost najet s EOSem několik set km, se střechou nahoře i dole a tuším ve dvoulitru benzínu.
Moc příjemné svezení, žádné vzrůšo, ale pohoda klídek.

beastar
03. dubna 2020, 18:18
3

Já bych si klidně koupil Golf, co je prostě Golf a nic dál bych neřešil stejně je to jen o obalu. A reálně je takový větší Golf prostě oktávka. Takže jedině...echtGolf

reagovat
Radim Nemec
03. dubna 2020, 21:57
0

Spis R32 nebo R? Pripadne nejakou tu clubsport edici GTI? A co na to Jan Tleskac? A vzpomene si nekdo na W12? ;)

Honziiik
04. dubna 2020, 11:09
1

Když teda chceš, nějaká ta fotka z dob kdy bejvávaly hranice otevřený.

beastar
04. dubna 2020, 13:17
1

Joo presne R, R32 ono ja myslel ze ta fotka rekne vse. Jenze jak je stara tak to ma rozliseni jak ruskej superpočítač. Kazdopadne presne GTI či Erko. To je furt prakticky Golf akorat to jede a sedí. Takze pokud to nemam jako showcar do vitráže, tak bych byl ok s lookem Golf a performance hodne rychly sportovni auto:)

Holofaust
04. dubna 2020, 13:34
1

co takhle seat leon?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac CTS  2004
Cadillac CTS

2004 rok výroby
181 koní výkon
2 597 ccm objem

Volkswagen Scirocco 2,0 TDI 2011
Volkswagen Scirocco 2,0 TDI

2011 rok výroby
125 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf 1,6 FSI  2005
Volkswagen Golf 1,6 FSI

2005 rok výroby
115 koní výkon
1 598 ccm objem

Ford F150 Ecoboost 2017
Ford F150 Ecoboost

2017 rok výroby
370 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford Thunderbird  1975
Ford Thunderbird

1975 rok výroby
206 koní výkon
7 500 ccm objem