načítám data...

Jak vypadá skutečné auto Jamese Bonda?

24. července 2019, 09:01 9 komentářů Adam Forman

Neprůstřelné Astony nejsou pouhou filmovou fikcí, mají předobraz ve skutečných vozech používaných speciálními jednotkami.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud stejně jako já rádi sledujete akční filmy, jistě vás nejednou zaujaly upravené vozy, které speciální složky těch nejvyspělejších armád používají pro své utajené operace. Ať už pracujete jako agent FSB v Londýně, nebo potřebujete mít prostě 'něco v záloze' na své argentinské chatě po německy mluvícím dědečkovi, určitě se nespokojíte s obyčejným automobilem. Jak se tedy liší takové vozy speciálních agentů od normálního provozu?

Určitě si vzpomenete na klasická 'pancéřová' auta. Obvykle jsou vybavena pro odolání krátkodobé palbě z krátkých ručních zbraní. Najdete je, jak vozí bankovní úředníky v Itálii, bohatší rodiny v Brazílii či policisty ve Spojených státech. Základem úprav je odstrojení panelů karoserie a vyplnění dveří, motorové přepážky a zadní části karoserie balistickými pláty. Ty mohou být z plastových či keramických kompozitů. Pro hůře dostupné dutiny, jako je třeba střecha či podlaha, bývá použita balistická tkanina, která je vyrobena z plastových vláken s vysokou hustotou, tedy například z kevlaru či balistického nylonu. Logicky následuje výměna skel za 'neprůstřelná'. Proces výroby takového skla se nazývá laminace, kdy mezi tenké pláty skla je vložena vrstva z průhledného polykarbonátu. Skleněné a plastové desky jsou vrstveny do tloušťky podle požadované odolnosti sendvičového materiálu. Základní ochrana proti podzvukovým projektilům kalibru 9 mm začínají na tloušťce 2 cm. Konečně bývají použity pneumatiky typu runflat s tuhou bočnicí, které umožňují nouzové dojetí v případě proražení pláště. Takové vylepšení vozu obvykle přidá nejméně 200 kg hmotnosti, tudíž se k úpravám vybírají výlučně nejsilnější motorizace. Přes poměrně rozsáhlé úpravy jde pouze o základní ochranu dobrou leda tak proti nepříliš odhodlanému gangsterovi. Co když vás ale budou pronásledovat opravdu odhodlaní a dobře vybavení agresoři?

Pokud zrovna nejedete na burger do Ria, ale chcete navštívit skutečně nebezpečné destinace, například Mayanmar, Burkinu-Faso či Brno, budete potřebovat o něco vybavenější vůz. Základem musí být žebřinový rám, jelikož dodatečné úpravy mohou vážit až dvě tuny. Jako ideální základ se osvědčily klasické Land Crusiery, případně Chverolety Suburban. Pokud se však potřebujete nenápadně pohybovat po Blízkém východě, na západním pobřeží Afriky či východní Evropou, budou západní SUV příliš nápadná. Americká CIA pro takové účely používá vozy označené zkratkou PB-NSCV, což po rozklíčování znamená účelově postavené nestandardní komerční vozidlo. Ačkoliv do této flotily patří mnoho SUV, naleznete zde i staré Mercedesy W123 pro nasazení v Africe, oprýskané a orezlé Corolly s registrací na Blízkém východě a možná i nějakou tu Volhu GAZ 24 s azbukou na značkách. Základem je zpravidla zesílené šasi z náklaďáku či rámového SUV s rozvorem zkráceným pro vybranou karoserii. Dobrá zpráva je, že v navštěvovaných destinacích obyčejně nebývají natolik přísní vůči emisím či STK, takže osmiválec naladěný na 300 koní je v tomto případě takový bezpečný výkonový základ. Vybraný vůz je následně kompletně odstrojen. Na zesílený rám je namontováno vyztužené zavěšení, často doplněné o pneumatické měchy. Pokud nechcete, aby na vás někdo začal střílet, dost pomáhá být nenápadný. Běžný vůz zvedlý o dodatečné centimetry tak trochu vyčnívá z řady a zde právě pomáhají ony měchy jak v civilním 'maskovacím' režimu, tak s vyrovnáním zatížení, případně přizvednutím pro terénní výpady.

Rám bývá vyplněn tvarovanými pláty, které jsou schopné odstínit výbuch min či improvizované výbušniny mimo prostor pro posádku či důležité části hnacího ústrojí. Pohonná jednotka je výkonově upravena pro tahání přidané zátěže, jsou odstraněny nouzové režimy chránící motor před přidřením a/nebo přehřátím. Některé systémy jako palivový či chladící jsou buď důkladně ochráněny nebo rovnou zdvojeny. Palivová nádrž používá dvouplášťovou technologii známou z letadel a závodních vozů, kdy se po narušení vnitřního pláště uvolní palivo do dutého prostoru a po kontaktu s nevulkanizovanou pryží a pěnou způsobí 'otok' materiálu, zacelení trhliny a především tak zabrání zapálení a uniku paliva.

Často jsou pak do nábojů kol či na nepoháněné nápravy instalovány elektormotory schopné nouzového dojetí či odstranění vozidla z konfliktní zóny. Konečně jsou instalovány hybridní systémy pneumatik. Nejen že pláště mají zesílenou bočnici, ale pro potřeby terénní jízdy mají regulaci tlaku a mezi pneumatikou a ráfkem jsou vybaveny plastovými prstenci, které umožňují dojetí až stokilometrovou rychlostí v případě úplného ztracení běhounu.

Když už máme hotové šasi, je na řadě vylepšení karoserie. Každá myslitelná dutina je vyplněna keramickými a kovovými balistickými štíty a v rozích kolem prostoru pro posádku jsou instalovány 'komíny' – duté prostory, které slouží k odvedení tlaku z pod vozidla, pokud pod ním dojde k explozi. Zatímco moderní automobily spoléhají na deformační zóny, které pohltí energii nárazu, speciálně upravené vozy jsou naopak postaveny jako odolné klece. Jsou vyztuženy sloupky karoserie, aby nedošlo k prolomení střechy při převrácení, za nárazníky jsou umístěny ocelové traverzy připevněné k rámu, které slouží k 'odstrčení' překážek z cesty, a dveře obyčejně potřebují dodatečné panty. Skla dosahují takové tloušťky, že není možné jejich otevření a tak na palubě musí být výkonná klimatizace. Ta bývá napojena na vlastní zásobu vzduchu a v případě útoku bojovým plynem může být kabina natlakována. Unikající přetlak z kabiny pak brání vnějším plynům zasáhnout posádku. Elektorinstalace vozu je zesílena pro použití vyšších napětí, které vyžadují kompresory, klimatizace, záložní vodní a hydraulické pumpy a konečně i výkonné vysílačky. Na palubě bývají i externí kamery, které umožňují řízení v režimu nočního či infračerveného vidění, pokud dojde k použití například kouřových granátů.

Jak praví stará poučka, nejlepší obranou je útok, takže když už to s tou nenápadností nevyjde, je dobré vypadat jako někdo, koho není radno napadnout. Pod prahy tak mohou být instalovány generátory kouře a slzného plynu a dveře mohou být vybaveny střílnami pro použití ručních zbraní k obraně.

Takto upravené vozy pak díky karoserii z běžných vozů perfektně splynou s okolním provozem a poskytují svým uživatelům anonymní a bezpečný pohyb po nebezpečné zóně. Jak tedy poznat pancéřovaný vůz od obyčejného? Až druhý pohled odhalí namodralá neprůstřelná skla s tlustým černým rámečkem po obvodu, zatažená i v tom největším horku a kola s podezřele vysokým počtem šroubů. Svalnatí muži v nepadnoucích oblecích se zcela nehumorným výrazem také bývají dobrou indicií.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
24. července 2019, 09:44
0

Zmínil bych že tu máme šikovnou českou firmu která se těmi přestavbami zabývá : http://www.armsvos.cz/civilni-pancerovana-vozidla.html a je zajímavé vidět jaká vozidla jsou schopni přestavět například už tam mají Kodiaqa toho bych na seznamu čekal ale že tam bude VW T-Roc - what the fuck ?

reagovat
PB
25. července 2019, 06:26
0

To, ze to udelat jde, neznamena, ze to delaji:) V podstate vsechno, co jde od SVOS, nebo z Gibraltaru jsou LandCruisery. Pouze nemci pouzivaji Mercedes G a amici Suburbany. Máme v kanclu taky jeden obrneny Hilux, ale to je spis rarita. Obrnene auto jde poznat na prvni pohled.. v tomhle smeru je celkem vtipnej starej Mamut. Nektere mely dvojita skla, ktera pripominaji pancerova okna (prave tim rameckem kolem) a vim, ze hodne lidi si kdysi myslelo, ze jsou ta auta obrnena.

beastar
24. července 2019, 13:02
3

Vždycky jsem chtěl neprůstřelnou Volgu s řidičem. No a on se pak změnil režim ze socialismu na evropský socialismus. Tak snad jindy. Jinak zajímavý článek.

reagovat
vonkreuz
24. července 2019, 13:02
0

Když byla zmíněna Itálie - zdejší pancéřovaná auta mají přídomek "blindata". Už jsem viděl i Lancia Delta EVO Blindata :-)

reagovat
PB
25. července 2019, 06:27
0

Nejlepsi special byl Hilux ceskeho SOGu v Afghanistanu... meli tam toho nalozeno celkem dost, kuci.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
25. července 2019, 06:47
0

Takový to, když si potřebuješ bejt jistej, že ti nedojdou naboje. Mini guntruck ^_^

ma
martinw
25. července 2019, 07:48
6

To vypadá že místo motoru jsou jen náboje a jezdí to na zpětný ráz :D

Rien
25. července 2019, 13:34
0

By me fakt zajimalo, jak takova corolla s touhle vybavou vypada. Vzdyt se to tam ani nemuze vejit ne?:D

reagovat
ratan groch
26. července 2019, 12:34
0

Adam,
viem, ze to bolo myslene len ako bonmot, ale doprava v Myanmare (dokonca si to prve "a" ani nemusel pouzit) je priblizne rovnako nebezpecna ako jazda z Barandova do Zlutych Lazni. Dokonca ani police or army presence v uliciach nie je ocividna. A budhisti v sarlatovych ruchach nenosia nic, cim by ta mohli ohrozit. Urcite by si sa mal bat viac hadov ako zbrani.
Z tohto pohladu je okrem casti Strednej Ameriky a Mexika urcite nebezpecnejsi Afganistan, kde su popri ceste vraky aut, ktorymi unaveni vodici zisli z cesty a "nasli" minu. Takze aj malu ci velku potrebu je lepsie urobit priamo na ceste nez si z nej odbehnut k stromu. Tam je skutocne dobre riesenie mat dostatocne spevneny podvozok. Pocas 100 km jazdy z Kabulu lubovolnym smerom uvidis na checkpointoch viac pusiek a kalasnikovov ako v muzeu zbrani. A samozrejme miestni Landlordi pouzivaju takto upravene auta. Pripadne s desatrocnym chlapcom na zadnom sedadle, ktory sa stara svojmu panovi o volne chvile. Myanmar naozaj nie...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem