načítám data...

Jak se naučit řídit? A existuje zábavné kabrio pro čtyři? | Ptejte se

Odpověď je vždycky Miata - ale jen do chvíle, než potřebujete víc než dvě místa. Existují zábavná čtyřmístná kabria? A jak se nejlépe naučit pořádně řídit?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Zdravím do redakce,

Mám na Vás dotaz pro rubriku ptejte se.

Váš web bohužel (stálo mě to dost peněz a starostí) sleduji už přes dva roky a ovlivnil mě natolik, že jsem mimo jiné neracionálně vyměnil luxusní prémiové MB SLK R170 za ošklivou a v interiéru odfláknutou Miatu generace NB.

Po počátečním zklamání ze zvukového projevu, mdlého výkonu a hlavně pocitu v kokpitu (materiály, desing a absence prostoru s další ergonomickou vychytávkou, kdy si vždy v rámci přezouvání do pracovních bot nakopnu patu o pojezd sedačky) začínám MX-5 přicházet na chuť. Dokonce se už párkrát dostavil pocit Jinba Ittai, kdy došlo k onomu pověstnému téměř orgasmickému propojení.

Nicméně ale řeším co dál. Na okruh do Mýta se nějak necítím, protože mi to ježdění zas tak moc nejde a nechci blokovat celý okruh.

Máte nějaké tipy, co bych měl trénovat a posunout svůj jezdecký um dál. Apexy trénuji poctivě, ale třeba vůbec neovládám kouzlo meziplynu a vlastně ani nevím, jak se to dělá. Přijde mi to jako frajeřina, které nemůže mít na rychlost jízdy vůbec vliv. Ale rád se budu plést! Opravdu uvítám tipy, jak se stát lepším řidičem, to mi u Vás na webu trošku chybí.

Dalším problémem, se kterým si nevím rady je náhrada tohoto obstarožního vozítka, ve kterém se na vedlejších silnicích se stromy okolo cítím všelijak, ale rozhodně ne bezpečně.

Navíc máme prcka a tak není roadster úplně vhodná koncepce i pro druhé auto v rodině. Existuje nějaká solidní alternativa k miatě, kde bych mohl svézt vzadu i našeho juniora? 

Jsem nemilosrdně lapen a jízdu se střechou považuji za ztrátu času. Prioritou je v první řadě zábava za volantem. Napadá mě jen kabrio BMW 330/325i, ale mám trošku obavu, že se bude jednat oproti low cost Miatě o kasičku.

Předem děkuji.

MX-5 Racer

Jsme rádi, že se ti u nás líbí a že se nám podařilo obrátit tě na “pravou víru” (pověsti o tom, že v redakci máme oltář se všemi generacemi Miaty, jsou však zcela nepodložené). Toto jsou životní problémy, které lidem způsobujeme docela rádi. Teď se ale pojďme podívat na ty otázky.

Jak se naučit řídit?

Pokud jsi už zažil první záblesky toho, čemu Mazda tak poeticky říká “souznění koně s jezdcem” neboli Jinba Ittai, jsi očividně na správné cestě. Nicméně podle tvých slov se zdá, že ti chybí především trocha sebevědomí a až v druhé řadě pilování praktických schopností.

Sebevědomí ale potřebuješ nějak získat a k tomu je nejlepší cestou praxe, i když jako úplně první krok byl doporučil četbu nějaké dobré knížky k tématu (mě kdysi hodně naučila “Jak jezdit rychle a bezpečně” od Bronislava Růžičky, nicméně už se patrně nedá sehnat), případně nějakých edukativních videí. Teoretické vzdělání by ti mělo dát slušnou představu o tom, jak vypadá správný průjezd zatáčkou, na co si dávat pozor, kam se při řízení dívat nebo třeba proč a jak používat meziplyn (k tomu se ale ještě vrátíme).

Druhým krokem je samozřejmě jezdit, jezdit a zase jezdit, jak po okreskách, tak i na okruzích. A neboj se toho, že bys snad s Miatou brzdil provoz na okruhu ve Vysokém Mýtě. Právě na okruhu se naučíš nejvíc, zbaven permanentního strachu ze stromořadí či jiných nepříjemných překážek.

Ale zbývá ještě třetí a možná nejdůležitější krok. Sám totiž těžko dokážeš odhadnout, co děláš špatně, a i krátké svezení s někým zkušenějším na sedadle spolujezdce ti významně pomůže v tom, najít své chyby a pokusit se je odstranit. I relatvně malý český trh nabízí široké možnosti výběru z řady kurzů sportovní jízdy, z nichž řadu provozují skvělí závodníci či motorističtí novináři, kteří občas závodí také. Nemáme ale dost osobních zkušeností, abychom doporučili někoho konkrétního, takže si je budeš muset najít sám ;)

Nechceš-li utrácet za profesionální kurz či individuální hodiny s instruktorem, je další variantou zkrátka dorazit třeba na náš příští okruhový den v Mýtě a najít si někoho, kdo se s tebou bude ochoten projet a poradit.

A ty meziplyny? Takzvaný “falešný” meziplyn (ten “pravý” je u aut se synchronizovanou převodovkou zbytečný) funguje tak, že v průběhu podřazení, v okamžiku, kdy máš sešlápnutou spojku, prošlápneš plyn tak, abys srovnal otáčky a dokončíš přeřazení. V reálu je to samozřejmě těžší, než to vypadá, alespoň pokud u toho máš i brzdit a zbývá ti tedy jediná noha na plyn i brzdu. Zvláště u auta s poháněnou zadní nápravou to ale rozhodně není “frajeřina” ale zásadní způsob, jak zabránit ztrátě rovnováhy při prudké změně rychlosti otáčení zadních kol.

Zábavné kabrio s dětmi?

V kontextu tvojí snahy naučit se dobře řídit je však poněkud mrzuté, že do tvého rodinného života příliš nezapadá Miata, která je téměř ideálním nástrojem začínajícího řidičského nadšence. Odpověď na to, jestli lze najít odpovídající náhradu, která by při podobných provozních a pořizovacích nákladech nabídla srovnatelnou zábavu a zároveň pojmula více než dva cestující, je totiž jednoduchá – nic takového neexistuje. Obratnost, nízká hmotnost a skvělé vyvážení Miaty se zkrátka nedají u většího a těžšího auta dost dobře napodobit.

Můžeme se ale podívat po co nejbližší alternativě.

Jak jsi správně odhadnul, BMW řady 3 (E36) Cabrio bude, lidově řečeno, příliš tlusté. Ve srovnání s Miatou mu chybí bezprostřednost, skvělé vyvážení i lehkost, se kterou roadster od Mazdy tančí mezi zatáčkami. Bližší alternativou by mohla být o generaci starší trojka E30, která je přeci jen rozměrově a velikostně o něco bližší Miatě. Problém však je s bezpečností – necítíš-li se bezpečně v zakroucených alejích za volantem malé Mazdy, o dekádu starší a ne o mnoho větší BMW ti příliš nepomůže. A upřímně řečeno, asi by to nebyla moje volba pro přepravu potomka…

Znamená to, že zábavné čtyřmítné kabrio neexistuje? Určitě ne. Jen to bude chtít pár kompromisů. Když vynecháme youngtimery jako je E30, existují přinejmenším dva čtyřmístné otřevené vozy, které nabídnou plnohodnotnou radost z jízdy.

První z nich nejenže Miatu co do řidičských zážitků plnohodnotně nahradí, ale dokonce tě posune na další úroveň. Porsche 911 totiž vzniklo právě s cílem vměstnat do minimální plochy čtyři cestující (byť dva z nich musí být malí nebo obětovat pohodlí) a přitom nabídnout skvělé jízdní zážitky. Bohužel tu je série drobných háčků – tedy spíše jeden v mnoha podobách. I nejlevnější 911 na dnešním trhu, první vodou chlazená generace 996, je poněkud dražší než Miata. Vlastně i než několik Miat. A navíc tu je otázka provozních nákladů. Jak  nedávno zjistil náš blogger a nový člen redakce Krab, opravovat téměř cokoliv na 996 není zrovna levná záležitost…

Jenomže vecpat do sportovního auta bez střechy čtyři sedačky, aniž by bylo nutné vystrnadit motor kamsi za zadní nápravu, je zatraceně těžké. Vlastně víceméně nemožné, pokud s motorem neuděláte jinou, u sportovních aut poněkud nepopulární věc. Můžete ho dát dopředu, takříkajíc "naštorc”, a nechat ho pohánět přední kola. Pro puristy je to samozřejmě něco jen těžko k překousnutí, ale pokud jsou čtyři sedačky nutností, může být dobrá předokolka lepším kompromisem než obtloustlá zadokolka.

A jediné auto, které kombinuje absenci střechy se čtyřmi sedadly a od základu sportovním podvozkem i celkovou koncepcí, je Mini Cooper Cabrio. Ve verzi Cooper S nebo ještě lépe John Cooper Works je nejen rychlý, ale navíc má i jeden z nejzábavnějších podvozků ve své třídě a jako snad jediný “hot hatch” (hot cabrio?) byl očividně navržen od základu kolem řidiče a jeho ideálního posazu, s mnohem menším ohledem na podružnosti jako je místo na další cestující. Miata to není, ale zábavu nabídne Mini spíše jinou než horší – namísto precizního vyvážení tu je pekelné tempo, rošťácký zvuk a skvělá obratnost. Navíc je mnohem snazší se naučit plně využívat schopností předokolky než zadokolky a relativně moderní Mini nabídne o mnoho lepší pasivní bezpečnost než Miata.

Stejně jako v případě Porche ale můžeme i Mini jen těžko považovat za praktické auto a instalace dětské sedačky bude v případě 911 i Cooperu patrně dosti pekelnou záležitostí. Nicméně jako nouzové řešení by to mělo fungovat…

Možná jsme ale nějaké zábavné čtyřmístné kabrio přehlédli – pomohou nám naši čtenáři? A co cesta k řidičským schopnostem? Jak jste se naučili řídit vy? Dejte vědět v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Adam
28. srpna 2017, 08:05
0

Já bych, jakožto bývalý majitel 330Ci E46, baworáka úplně nezatracoval. Jasně, do lehkonohosti má daleko, ale na kvalitním podvozku to umí bejt velice potentní auto.

reagovat
krab
28. srpna 2017, 11:11
0

996 Cabrio je výborný nápad, ale chce to mít na to zkrátka rozpočet. Je to krok hodně kupředu ve smyslu vlastně všeho: ovládání, rychlosti, zvuku motoru, pocitu z jízdy. Je to ale i dospělé sportovní auto. Pokud má tazatel opravdu rád svojí Miatku, čtyřmístnou přímou náhradu nenajde. Miatu jde ždímat na maximum jak na malém okruhu tak na okresce a v tom je její kouzlo. Porsche 911 je v jiné lize.

BMW E46 Cabrio se údajně hodně kroutí, ale nejezdil jsem v něm zatím. Vlastně když bych ignoroval fakt, že tazatel chce auto bez střechy, doporučil bych mu prodat Miatku a koupit Clio RS. S tím vezme prcka a rodinku na výlet a může dál hledat tu "Jinbu ittai" na malém okruhu třeba na Autíčkářovo track day :)

reagovat
beastar
28. srpna 2017, 13:28
0

Ehm že jsem tak smělý. 996 je jiná galaxie proti všem Mx generacím. Taky by za servis jedné postavil závodní Miata team. Za komplikovanější parametr považuju chtít cabrio a zároveň sportovní auto na "naučit" se řídit jako Senna. Ono mnoho aut bez střechy je prostě in páč nemá střechu, ale už nejsou sportovní. A 4 místa to je konec pohádky ale ne happy end.

briza
28. srpna 2017, 11:29
9

Já jen, že pokud byses chtěl v řízení výrazně zhoršit, stačí říct a za pivo s klobásou dám rychlokurz. Není zač, jsem tu pro vás.

reagovat
Safa
28. srpna 2017, 11:59
2

Ale samozřejmě, že Miata může být rodinné vozidlo. Stačí pořídit druhou Miatu.

reagovat
beastar
28. srpna 2017, 13:24
0

Tomuhle se říká prvotřidni trolling;) A když potřebuje mikrobus koupi si ty miaty 4 v různých generacích.

Safa
28. srpna 2017, 13:35
0

Samozřejmě. Jak jinak, že?

Safa
28. srpna 2017, 14:57
0

A pak jsou zde i další možnosti...

beastar
28. srpna 2017, 16:17
0

Jenom dotaz. Tomu fakt věříš a je to diagnóza. Nebo legrace. upřímně doufám v druhou možnost...

Safa
28. srpna 2017, 16:22
0

:o)

beastar
28. srpna 2017, 16:27
2

Nevím jestli to je dost sportovní kára. Každopádně kabriolet to je místa je dost. Střecha taky kvalitní tak snad už jen jestli tam je ten ISOFIX na tu dětskou sedačku ne?

Sedrik
28. srpna 2017, 13:51
0

K těm 4 místům bez střechy - měl bych ještě 2 tipy (ani s jedním jsem nejel - vycházím z recenzí a videí).

Audi TT první i druhé generace není řidičsky špatné auto - 1 gen TT bez střechy se mi docela dost líbí a pokud sneseš gay faktor (a to sneseš - máš Miatu), tak bych minimálně vyzkoušel.

A druhé - Fiat 500 s pláťenou střechou. není to úplně Kabrio, ale je to hezké auto se zajímavým podvozkem.

Jako bývalý Miaťák a aktuálně "mnichovan" bych o BMW 3 jako náhradu za MX-5 neuvažoval - budeš podle mě hodně zklamanej. To auto je výrazně těžší a výrazně rychlejší - po okreskách se v něm velmi snadno rozjedeš na rychlosti, kdy už dochází talent (obvlášť, když jedeš někudy, kde to máš v Mazdě naučené) - stává se mi to do dnes. V normálních rychlostech se ti zase nepodaří jet tak, abys měl z auta a ze sebe fakt radost (protože pojedeš na 70 procent schopností auta).

BMW 3 je super auto a já jsem maxi spokojenej, protože na to, na co jej používám, je boží. Za Mazdu ale budu kupovat něco jiného :p

reagovat
Sedrik
28. srpna 2017, 13:53
0

PS: kdyby tak vyrobili BRZ bez střechy - bylo by po starostech

Mr.Mechano
28. srpna 2017, 14:14
0

Ještě je tu BMW E64, to jsem zvolil já, děti se dozadu vejdou, chtěl jsem ale primárně kabrio, ne ryzí sportovní auto, na klikaté okresky to není, váží 2 tuny. Ale cena jako BMW E90, většinou luxusní výbava, zvuk V8 při stažené střeše a aktivní stabilizátory, super ;)
U aut s výkonem přes 300 k platí, že se rychle dostaneš do rychlostí, kde platí to co píše Sedrik...
Prostě kategorie čistě sportovní kabrio pro 4 neexistuje, bliží se ta 911, ale ta je cenově mimo

Sedrik
28. srpna 2017, 14:18
0

Čistě pro radost z cesty - dobrá volba :)

Bageta
28. srpna 2017, 14:37
1

Opravte me nekdo pokud se pletu, ale neplati u Audi TT nasledujici: bez strechy = bez zadnich sedacek?

Sedrik
28. srpna 2017, 14:39
0

Bageta - máš pravdu - asi proto se mi tak líbí :) Tak beru zpět...

beastar
28. srpna 2017, 16:19
0

A Audi TT se slovem sportovní má možná společné tak jedno a to vzhled. Nebo je snad Golf čtyřka sportovní auto? Shodná platforma a vlastně 80% auta. Poprvé se musím zastat popelnice z východu. Ve srovnání s TT je Miata extra sportovní svezení. Ty sedačky pomineme.

Sedrik
28. srpna 2017, 21:33
0

Tak to bez debat - já to navrhnul jen proto, že jsem myslel, že to je 2+2.

nixx
28. srpna 2017, 14:25
0

A co Audi A4? Sice to není zadokolka, ale V6 benzin stojí za svezení ;)

reagovat
Pólin
28. srpna 2017, 14:55
2

Co Morgan four seater? Bude to asi ještě pomalejší než Miata a zážitkově to bude hodně "silné". Jen ta bezpečnost bude s jasanovým rámem trochu pokulhávat...

reagovat
liška
28. srpna 2017, 15:41
0

A mate nekdo zkusenosti s tim Mini nebo to jsou jen napady? Ja jen ze to neni tak dlouho kdy v testu autobildu kde se srovnavali hot hatche (p208, mini a myslim fiesta st) tak na klikatym contidromu mini zajel nejhorsi cas. Ja vim resi se tu primarne cabro pro 4, ale ty ody na minika uz jsem tu zahlidl i jinde, tak zda se z nej nezacina nepravem stavat modla jak z miaty :)

reagovat
beastar
28. srpna 2017, 16:24
0

Nejel jsem ve verzi S. Jel jsem v obyčejném modelu tuším R50 a vzhledem k tomu, že generaci od generace je to auto větší a tlustější tak to vypadá zrovna na takovou přifouklou bublinu. Cabrio verze bude jízdně asi horší, než pevná střecha. Moc bych nevěřil, že někdo kdo jezdí teď Miatou by zrovna z tohohle mohl mít radost.

BobAsh
28. srpna 2017, 17:02
0

S minulým Mini Cooper S Convertible jsem jezdil a bylo skvělé - předpokládám, že pokud se bavíme o náhradě za Miatu, budeme mluvit právě o tom minulém. To nové dost ztloustlo, je možné, že už tak zábavné nebude - Clubman rozhodně nebyl.

Sedrik
28. srpna 2017, 21:35
0

JJ - první generace Cooper S je slušná motokára.

Woyta
28. srpna 2017, 18:14
0

Ja bych rekl, ze nastal cas koupit treti auto :D
BTW Mustang kabrio mel kolik sedacek?

reagovat
BobAsh
28. srpna 2017, 19:45
0

Vždycky čtyři. Ale pokud jsme zavrhli E36 jako moc tlustou, tak Mustang libovolný generace opravdu nebude správné řešení :)

KD
KDB
28. srpna 2017, 20:15
1

E36 zas tak daleko (beru-li v potaz zadání) od miaty není - je to stejná koncepce, motory jsou fajn, řazení podobné, brzdy dobrý průběh....jen je to sterilnější .
Mustang nejni špatná volba - je to hezký, stejná koncepce, ale takový pohodový ( v dobrým smyslu) a dražší na pořízení....

Mr.Mechano
28. srpna 2017, 20:45
0

Mustang - nedotaženost detailů, horší zpracování, jízdní vlastnosti a materiály - BMW bylo prostě dražší auto... měl jsem tu čest s aktuální generací, nepochybuju, že to zpětně bylo to samé

Woyta
29. srpna 2017, 00:50
1

S E36 compactem Miaty v Myte celkem nahanim. Hmotnost tak velky problem neni kdyz je schopny podvozek. Problem je rez. Zkus najit zdravou E36 ktera nestoji majlant.

Pochtli
29. srpna 2017, 11:22
1

Díky za tip, na knížku “Jak jezdit rychle a bezpečně” mrknu, dá se aktuálně stáhnout na uloz.to ;)

reagovat
BobAsh
29. srpna 2017, 12:18
0

V tom případě já děkuji za tip!

gramo
29. srpna 2017, 14:49
2

Taky tam je Horký volant - škola závodní jízdy od Dalibora Janka

HerrHobler
03. září 2017, 21:18
0

Vynikající typ, už se vzdělávám, díky!

Pedro
31. srpna 2017, 09:42
0

Vím, že to sem úplně nepatří, ale chystá se nějaký trackday ještě v září? Do konce října je ještě dlouhá doba.

reagovat
Do
Doki176
04. září 2017, 12:50
0

Mám rovnaký problém ako zadávatel témy.Vlastním Miatu NA a mám syna. Prišiel som zatial na to že je treba si len vybrať či sa prevezieš s manželkou alebo synom .Mal som prednedávnom úvahu predať Miatu a kúpiť E46 330Ci aby sme mohli jazdiť všetci spolu ale po testovacej jazde som bol veľmi sklamaný....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem