načítám data...

Jak prodat auto a nezbláznit se z toho

Prodej auta je vcelku jednoduchá věc. Nabídnete vůz, přijde zájemce, který má dostatek oběživa a provedete výměnu. V reálném světě je to bohužel o něco složitější.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Většina z vás má s prodejem auta jistě nějaké zkušenosti. Pokud nevlastníte muzeum či vrakoviště, je logické, že se staršího vozu chcete zbavit abyste jej mohli nahradit novějším (lepším, vhodnějším, doplňte si dle libosti). To znamená jedi, musíte se vrhnout do temného moře obchodu s ojetinami. Možností jak prodat svůj nepotřebný vůz je spousta. Výkup v autobazaru, protiúčet k novému, výměna za jiné nebo samostatný prodej bez prostředníka. Každá z těchto možností má své pozitiva i úskalí. Nehodlám tu dnes rozebírat jaký způsob je nejlepší a místo toho vám přiblížím, kterak jsem v nedávné době prodával auto já. Musím říct, že to byl velký zážitek. 

Jestli jste našimi pravidelnými čtenáři, možná si vzpomenete, že v Autíčkářově garáži parkoval červený Passat kombi s pětiválcem pod kapotou. Zhruba před měsícem jej vystřídal o poznání zajímavější stroj. Aby k výmě mohlo dojít, musel Passat z domu. Což nebylo ani zdaleka tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Myslíte, že udat v ČR kombíkového Passata je jednoduchý úkol? To vás nejspíš vyvedu z omylu. Můj  vůz byl ve slušném stavu s novým podvozkem, s brzdami na kterých bylo najeto asi 7 tisíc km, novými pneumatikami a najeto měl necelých 200 tisíc a já za něj požadoval částku mezi 50 a 55 tisíci. Čili vcelku standardní věc. Říkáte, že to muselo být prodané hned? Inu, pokud je pro vás sedm měsíců hned, pak ano. Když prodáváte nějaké specifické auto, většinou si ho od vás chce koupit člověk, který je znalý a ví co chce. Když prodáváte obyčejné auto, chce jej koupit každý kdo má ruce a nohy. A v tom je kámen úrazu. Za těch sedm měsíců jsem měl možnost takto ,poznat' velké množství podivuhodných lidí. A o některých bych vám rád vyprávěl. 

Autobazary, překupníci a šmelináři 

Tohle jsou první lidé a organizace, které vám odpoví, když někam pověsíte svůj inzerát. V mailu na vás čeká něco ve smyslu, že mají obrovský zájem vykoupit váš vůz, cenu respektují. Je to přesně ten kousek, který jim chybí na place. Fajn říkám si, ten autobazar mám kousek za barákem zkusím tam sjet, co kdyby náhodou. Tak to ani náhodou. Už při příjezdu a zběžné obhlídce vozového parku bazaru vidíte, že tady někdo kecal a váš vůz jim rozhodně ve flotile nechybí neb jich tam stojí dalších osm. Druhé zklamání přichází, když začnete rokovat o ceně. "No víte pane, tady vám něco cvaká, tohle jde špatně dovřít a tady se mi zase nelíbí psí chlup na sedačce, vy jste vozil zvířata, že? Za to vám mohu nabídnout tak dvacet tisíc, berete?" No tak to fakt neberu, tím spíš když vám tamhle na place stojí stejné auto, kterému vidím motor skrze prorezlou kapotu a chcete za něj sedmdesát. Beru si klíče a odjíždím zpátky domů. Ani vlastně nejsem překvapen, že se stále nic nezměnilo. Během týdne se mi pak ještě třikrát ozývají a zvyšují svou nabídku až na 35 tisíc. Pořád málo. Překupníci a šmelináři vám aspoň hned řeknou, že vám za to dají půlku. To vám takhle pípne upozornění na mail, vy jej otevřete a tam stojí velkými písmeny. KOUPÍM VÁŠ VŮZ, DÁM 25 TISÍC V HOTOVOSTI, PŘEBÍRÁM ZÁRUKY, PŘIJEDU JEŠTĚ DNES. Tento telegram obratem zavírám, protože částka se ani neblíží mnou požadované. Ale cením si rovného jednání. 

Lidé, kteří mají problém s pochopením psaného textu 

Telefonáty s těmito lidmi jsou vcelku zábavné. Volají ve dne v noci a nutně potřebují váš vůz. Většinou se jedná o dlouhý telefonát, aby volající nekoupil nekoupil zajíce v pytli, tak si ověřuje vše do  nejmenšího detailu. Po deseti minutách, které jsem věnoval popisu technického stavu vozidla, přichází závěrečná otázka: "Kolik to žere nafty?" Ehm, cože nafty? Víte pane, tohle je benzin, máte to napsané tučně hned na prvním řádku inzerátu. "Aha, to jsem si nevšimnul, tak to nechci, nashle." A zavěsí. Věřte nebo ne, takových telefonátů jsem měl několik. Vrcholem byl pán, který dokonce osobně přijel si auto prohlédnout. Zkušební jízda proběhla na výbornou a pán byl nadšený jak to skvěle jede. A pak přišla ona obligátní otázka na spotřebu nafty. Vtipně jsem odpověděl, že náklady na naftu jsou zanedbatelné, nicméně to bude chtít občas nádrž benzinu. Odešel tak rychle, že ani nepozdravil. Takže pro příš, když je v inzerátu uveden zážehový motor, nebo že to jezdí na benzin, opravdu to není diesel. 

Vyměňovači 

Pravděpodobně lidé posedlí historií a směnným obchodem, jinak si to vysvětlit nedokážu. Charakteristic začátek vypadá nějak takto: Nemám peníze, ale nabízím výměnu za… No, dokud nabízeli auto za auto, bylo to ještě vcelku zajímavé. Přestože mě vytuněná Honda Civic nebrala ani v pubertě a Peugeot 206 CC také není můj šálek kávy, bylo to aspoň reálné auto za auto. Nad trojkovým Golfem v kabriu, jsem dokonce seriózně uvažoval. Jenže pak mi začaly chodit nabídky, že chtějí směnit Passat za MacBook či týdenní pobyt u moře a to mě opravdu překvapilo. Zajímalo by mě, jestli bychom se postupem času dostali třeba k výměně za zvíře či člověka.  

Dejte mi to na splátky 

Tahle skupina byla asi nejpočetnější ze všech. "Víte, sice nemám peníze, ale to auto bych moc chtěl a potřeboval." Fajn říkám si, přestože naspořit padesát tisíc na auto mi nepřijde jako složitý úkol, mám pochopení i pro lidi v nouzi. Říkám si, že kdyby mi dal 35 tisíc v hotovosti a zbytek doplatil po částech, asi bychom si plácli. "No, já bych vám teď dal Iphone a pak bych vám splácel 600 korun měsíčně." Jakože cože? Ani jsem nechtěl uvěřit, že tohle myslí někdo vážně. Bohužel ano. A podobných nabídek jsem měl spousty. Teď mám k dispozici pět tisíc a měsíčně vám budu splácet tisícovku, to byla velmi oblíbená básnička. Takže prosím ne, staré rčení říká, že se nemá lézt do hospody bez peněz. To samé platí pro nákup auta. 

Automobil jsem nakonec prodal rozumnému pánovi, který přesně věděl co chce. Kdysi v minulosti už jednu VR5 měl a věděl tudíž  na co se má připravit. Auto si detailně prohlédnul, zjistil co a jak a řekl, že ho bere. Bez keců, bez výmluv, bez vytáček. Takhle to má vypadat.  A protože jsem měl radost z takového obchodu, srazil jsem ještě další tři tisíce z ceny. Já druhý den šel a to samé jsem udělal s Xedosem jen v opačném gardu.  

Jaké jsou vaše zkušenosti s prodejem? Máte podobně hororové historky, nebo se vám daří prodávat auta bez problémů? Podělte se o vaše zkušenosti v diskuzi. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

peca
22. června 2017, 09:59
2

Auto jsem nikdy neprodaval - jen nakupuju :-D. Ale s prodejem ruznych veci mam celkem zkusenosti. Neni to tim, ze prodavas auto, ale ze lidi jsou proste lidi :-). Za telefon mi clovek nabizel pet litru slivovice a tisicovku na ruku, myslel to vazne a jeste se divil, ze to neberu, protoze jeho slivovica je nejlepsi z vesnice. Pro pohovku, kterou jsem prodaval o 2000 levnej, nez stala nova v IKEA, se hnali nejaci expreti z Liberce az do Brna. Tam zjistili, ze se jim nevleze do dodavky. Kdyz jsem prodaval golfove hole, borec je zkousel tak, ze odpaloval na parkovisti kaminky. Pak zjistil, ze je tim poskrabal a poskrabane nechce. Proste lidi...

reagovat
vp
vpcz
22. června 2017, 10:15
0

No, nemůžu se nezeptat, kolik to teda žere..., benzínu? VR6 v automatu s 4x4 brala kolem deseti, tak u tohoto bych to tipnul k osmi. Jen jestli se to nemusí moc točit, aby to jelo ????

reagovat
Daniel Borský
22. června 2017, 10:27
0

VR5 je paradoxně užranejsi než šestiválec. Já s tím průměrně jezdil asi za 10.5 a to byl manuál FWD s většinou cest po Praze a okolí. Delší cesta po okreskach a dálnicích se dala stlačit někam k 8.5.

BobAsh
22. června 2017, 16:05
0

To je stejně krásný, jak dokázal "sásrak echt němeská technika s Flkohrád" jezdit za téměř identickou spotřebu se zastaralým americkým nesmyslem, který byl přitom jen o metr delší, půl tuny těžší a měl jen dvakrát tak velkej motor (1998 Lincoln Town Car).

sheogh
11. února 2020, 13:23
0

Ta VR5 je nahodou zajimava, kamos ho mel v sedanu a nekolikrat jsem ho mel pujcenej. Prislo me, ze se na svuj objem musi dost tocit (srovnani s 2.5l V6 duratec). Ze zacatku me to celkem bavilo, i kvuli zajimavymu chraplaku, ale po nejake dobe jizdy me ten zvuk uz tak zajimavej neprisel :-)

tomyks
22. června 2017, 10:28
0

Můj poslední nákup cca 3 měsíce zpět. Věděl jsem co chci, potom půl roku čekání na správný kus, přišel jsem, viděl jsem, koupil, byl jsem první zájemce. O ceně nebylo třeba jednat, majitel vyřídil přepis a za týden jsem si jel pro auto. Následoval prodej Corolly. Auto by mělo novému majiteli od začátku sloužit a dělat adost, proto prošlo full servisem a kompletním čištěním. Koupil ho kamarád, protože věděl do čeho jde. Auto jako by vědělo že půjde z domu už cca před půl rokem začalo malinko stávkovat. ECU hlásila nějakou chybu, nakonec prej přeskočené rozvody. Auto se opravilo v autorizáku, kupec byl se vším obeznámen a zdálo se, že je vše jak má být. Nicméně týden po prodeji ECU hlásí další chybu a k tomu svítí airbag, což nejspíš znamená, že je vyřazen z provozu, nefunguje ani TRC a VSC, což je taky na prd. Takže za měsíc, až se dostaneme na servis (nejspíše reklamace opravy) už budu mít snad klidnější spaní. Lepší záver čtyř-letého soužití a bezproblémového provozu jsem si nemohl přát. Kdo by to čekal u hýčkané Toyoty s nájezdem 120tkm?

reagovat
Kirukato
22. června 2017, 10:29
0

Jo zkušenost mám... už v 18ti mě okradli o 40 tisíc a auto doteď nemám. Mladej ***ot no.

reagovat
bitner
22. června 2017, 10:55
0

Slusna story :-) Lidi jsou vetsinou pacienti. Kdysi jsem strelil Megana 1,6 66 kW za 15000 (takze vlastne plech cup special). Vse probehlo relativne v klidu, ale docela me udivil mail, ktery mi potom prisel - jak jsem pani podvedl a ze by si auto v takovem stavu za takove penize nikdy nekoupila. No, asi by doted jezdila maximalne MHD.
Po vsech moznych zkusenostech to vidim tak, ze v zajmu zachovani fyzickeho i dusevniho zdravi svoje auta dojezdim do stadia, kdy mi bude jedno, kolik za to dostanu, a dam to za nejaky symbolicky obnos protiuctem pri nakupu noveho.

reagovat
Irwinek
22. června 2017, 11:21
1

hmm, já jednou za práci dostal zaplaceno autem - poměrně slušnou š 1000 mb, kterou jsem po 6 měsících bezporuchového provozu vyměnil za sportovní volant :-D To byly doby :-D

reagovat
sumy
22. června 2017, 11:50
0

Tak vetsinou koncim na tom, ze prodavam ne zcela bezna auta. Treba ted tchynino CR-Z v luxus stavu s najetejma 50tkm a i kdyz vyslovne clovek do inzeratu napise"Bazary nevolat, nebudu si brat servitky" Tak stejne nejvic vola bazarniku. Ty drzejsi napisou sms a tvari se jako soukromnik. A ze jsem "rovnej kluk" a co reknu to plati, tak si s takovejma servitky fakt neberu :-) Ja je varoval

reagovat
Ma
Matúš
22. června 2017, 13:14
2

Predával som Opel Astra Kombi z roku 1992, cena bola symbolicky 200€ s poznámkou, že NEZJEDNÁVAM. Bola mi ponúknutá konzola Playstation 4 s tým, že ešte 100€ JA doplatím... No, po mesiaci sa ozval chlap, má 200€ a nutne potrebuje auto. OK, prišiel som na miesto stretnutia a chlap mi dáva 150€, že viac mi za to nie je ochotný dať. Moja reakcia na to bola "200€ je symbolická cena, strč si tých 150€ do riti" a bez ďalšieho slova som nasadol do auta, chlap ešte stihol zakričať: "Dám ti 160€!"... Za najbližším rohom mi prišla SMS "165€, posledná ponuka!" ... Auto som obratom nechal zošrotovať z princípu, keďže mi nestojí 150€ za to, aby mi vyvolával nasraný majteľ, že s autom nie je spokojný a chce vrátiť peniaze...

reagovat
liška
22. června 2017, 13:51
2

Nejlepší jsou takový ti kupci, co otravujou smskama, aby náhodou neprovolali deset korun kvůli autu za padesát litrů...

reagovat
Ev
Evlo
26. června 2017, 16:14
1

Ne kazdy je telefonni typ. Ja koupil auto za 400 po mailu ...

liška
27. června 2017, 07:38
0

o mailech sem nic nepsal, sám je dost často využívám...víc fotek, víc popisu apod. ale kolik informací si asi tak sdělíš v smsce?

saage
22. června 2017, 14:56
0

Ja za posledni dv roky prodaval 5 aut a 6 koupil. :-) Mel sem vzdy asi stesti. Musim rict ze sem vetsinu kupoval pres znameho autobazar. Pak je asi vyhoda jak pise v textu, ze kdyz se prodava neco zajimaveho a nezvykleho tak kupujici nebude ze skupiny: "Kolik to zere nafty". Jinak prihody velmi pobavili.

reagovat
Vavris Vavrisovic
22. června 2017, 15:10
0

Potvrzuju. Neobvykla auta jsem prodal vlastne vsechna na prvni dobrou.

krab
22. června 2017, 16:08
1

Od Saageho nic nekupujte! :-D Je to unterwassermann.. Nejen že auto od něj žere přes 12 litrů nafty, jsem se na to blbec dopředu nezeptal, ono ani nemá motor nebo co, když otevřu kufr je tam akorát rezerva ....

Tak nevim, asi to budu reklamovat

saage
22. června 2017, 16:46
1

Reklamace pane Krab neuznavam.! ;-) pri prodeji se o motoru nic nerikalo, chtel ste jen auto. Vite co ty motory stojej? :-)

krab
22. června 2017, 16:53
1

No jo, co se dá dělat, příště už budu chytřejší pane Saage :-D
I když nakonec, byl jsem s tim za Vénou u nás ve vsi, co opravuje autáťáky a kluk šikovná, rozumí tomu. Já mu to ukazoval , otevřel haubnu, že jako tam nic nejni ... hele a on na to jako říkáš ty, no prostě je to machr co mam povídat ... Víš co, buď rád (říkal) , já slyšel že tyhle motory se zrovna hrozně serou , hele tak prej že mam bejt rád že ho tam nemam.....

Lu
Lubka
22. června 2017, 15:28
1

Ještě je skupina slibovačů. Slíbí, že přijede zítra ve 3 dopoledne. Uděláte si čas, připravíte vše potřebné a pán nepřijede a telefon nezvedá.

reagovat
Libas
22. června 2017, 15:37
2

Ještě tam chybí jedna skupina, ti kteří zaplatí, odjedou, a nemají se k procesu přepisu auta. Zrovna nedávno jsem opět narazil na případ: borec měl veškeré doklady i platnou evidenční kontrolu u sebe a za celých 10 pracovních dní nebyl schopen zajít na úřad, prý stále nemá čas.....tak co má jako nový majitel dělat?? Ať si každý odpoví sám.

reagovat
sumy
22. června 2017, 16:19
0

No a pozor. Pak taky "Litevec, co pracuje na vrtny plosine" pro auto/motorku posle "znameho" zaplati pres pay pal a do 24 hodin platbu stahne. Nemas auto, nemas prachy, mas smolika.

te
teacher
22. června 2017, 17:08
8

Mám zkušenost, že čím levnější auto se prodává, tím zajímavější sociální kontakty může prodej přinést. Prodával jsem Buick Regal coupé, rok 1990. Spíš vrak než auto. Shnilý na prach, podvozek KO, stávkující elektrika atd...no, a taky prošlápnutý brzdy a vyteklá kapalina. Ale motor šlapal, převodovka řadila, mělo to STK. Celkem to bylo za 4500Kč zoxidovaného zámořského železa. Volal mi třeba tento pán:
On: Kolik to má najeto?
Já: Nevim, je to shnilej vrak za 4500, ale řekněte si kolik tam chcete, já vám to tam natočim.
On: A dojede to do Prahy?
Já: V inzerátu píšu, že to nebrzdí.
On: Já vim, ale dojede to do Prahy?
Já: Jo, dojede, ale nezastavíte tam...
On: Takže do Prahy to dojede?
Já: Mělo by se to odvézt spíš na podválu.
On: Takže to tam nedojede? A kolik to žere?
Já: Určitě to tam dojede, je to supr kára za 4500 skoro nová, málo jetá....pane já na tohle nemám čas, v inzerátu je psáno, že je to auto na náhradní díly a že nebrzdí
On:Ale psal jste o dobrém motoru a převodovce, tak já si to rozmyslím.Nashle

Nebo jindy: Prodával jsem Chevrolet Cavalier Z24, za 15000. Nikdo ho nechtěl, různě jsem cenu snižoval, zvyšoval až se ozval týpek, že ho vezme za 10 a dá mi k tomu Seat Cordoba TD. To beru říkám. Týpek přijel, vzal si Chevyho, nechal mi na parkovišti notně omšelou Cordobu se skoro plnou nádrží a odjel Chevym. Večer sedím v hospodě a borec mi volá jestli bych si Chevyho nevzal zpět a on , že by si vzal zpět své vydředné peníze. Říkám OK, dobrá no, co mám s tebou dělat, tak se s tím zítra stav. Ne, já to chci hned, manželka na tom trvá. OK, ale já jsem v hospodě a ty peníze nemám u sebe. V který hospodě seš, jedu tam. Bylo asi půl dvanácté v noci, je třeba říct. Týpek dojel se vzorně vycíděným Chevym, s novýma koberečkama atd...vše si prý mám nechat, že mu manželka vynadala a trvá na tom, že to musí z domu. Co Cordoba? Tu si taky nech....
Takže tak je to s prodejema levnejch krámů...

reagovat
Trinom
22. června 2017, 21:51
1

Po té, co mi lidi za auto začali nabízet pět litrů a čertit se, že se mi to nepozdává, jsem se na prodávání vysral. Podotýkám, že jsem nabízel svoje Scorpio za nějakých 30k v té době v docela hezkém stavu.

reagovat
Ji
Jiří
27. června 2017, 10:33
0

Já prodával Alfu 2.4 JTDm. Ačkoliv bylo v inzerátu jasně psáno, že výměna je možná jen za silnější benzin, dostal jsem několik nabídek na Fabii HTP nebo Audi 2.5 TDi. Po třech měsících přijel týpek s kamarádem nadšencem. Ten přesně věděl a vzali to. Dodnes jsme kamarádi. To samé s předchozím autem. Plno telefonátů a nikdo nepřijel. Až jednou mladej kluk přijel ze zvědavosti, že už po bazarech těch aut viděl plno a strašná bída. Po prvním kilometru věděl, že to auto chce.

reagovat
pa
paveld
01. července 2017, 01:12
0

Z vlastní zkušenosti to neznám, až na vyjimku jsem tohle nechtěl absolvovat, jsem klidnější když auto místo prodeje rozeberu na díly :-).

Jinak ten obrázek cca v půlce textu, kdy prodávající podává kupujícímu levou ruku... to je jako pro dokreslení představy o těch podivných lidech? :-)

reagovat
Ve
Vembloud
01. července 2017, 10:31
0

Já takhle prodávám Alfu Romeo 159, v 3.2 JTS, čtyřkolka v TI packet a manuálu. Hodně unikátní auto, které všichni obdivují, ale který nikdo moc nechce. A vůbec, nechcete ho vy? Ve vaší autíčkářově garáži by se takovej nesmysl ujal :-D.
Jinak v seznamu mi chybí ještě lidi, kteří si auto chtějí brát na půjčku - těch mi volá taky spousta.

reagovat
sheogh
11. února 2020, 13:20
0

LOL :-D Pan s naftou je uplne super :-) Dovedu si to zive predstavit. Jinak plnej souhlas, lidi totiz nejsou vubec soudni. Chlapik taky volal na inzerat, kde cena byla tak na urovni nahradnich dilu (cena byla cca 2% PC), ale pana hrozne zajimalo, jestli jsou na tom udelany rozvody (ty pry stoji vic, nez to auto) a jak je na tom podvozek, a jestli to hladce radi.... Tak jsem se ptal, jestli nechce k tomu i rok zaruku a servis na prvnich 30kkm zdarma... nepochopil...

reagovat
mariov8
10. června 2020, 09:10
0

Moje vožení už pár let řeší zaměstnavatel, ale několik posledních aut jsme prodal na Aukru. Dokonce i docela pěkného Citroena C5, dal jsem to tam od 1,- Kč a dal si záležet na fotkách i popisu. Spokojenost na obou stranách. Kdysi jsem prodal takhle i Xantii TD za polovinu průměrného platu. Spíše na dojetí, ale dostávala slušný servis a měla moc hezký interiér. Zkušební jízda mne trochu vyděsila a tak mne ani nepřekvapila další komunikace, že to auto má vysokou spotřebu... pán zásadně u všech rychlostí neřadil nahoru dříve než v 3000 otáčkách. Ne, neměl tam plný plyn, prostě to točil jakoby by to byl nepřeplňovaný benzín a řídil obecně hrozně. Byl to Turbodiesel s maximem točivého momentu a nejlepším zátahem pro normální jízdu mezi 1750 až 2500. Takže stačilo řadit někde kolem 2250 až 2500, pokud to nespadlo pod 1500 otáček tak by to utáhlo i barák.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem