načítám data...

Hyundai i30N Fastback: Tak dobrý, až je špatný

Rodina ortodoxních 'Nek' se rozrostla. Po Hatchbacku dostal přívěsek s písmenem 'N' i novější Fastback. Projevily se změny na karoserii jinak než jen vzhledově?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Člověk si po pár dnech říká, jestli je vůbec hoden hodnocení tady té věci. Sám sebe se dokola ptám, co bych tady měl jako hodnotit? Ty nekvalitní plasty v interiéru? Pochybuju, že by si to někdo koupil a pak proklínal obložení interiéru, které vypadá jako levné hračky s nápisem ‚Made in China‘. Dost možná by budoucího uživatele ani nijak nepohoršovala rozpěra mezi zadními koly, která nemilosrdně ukrajuje užitný prostor v kufru a ubírá tak ty bájné a drahocenné litry. Jenže na druhou stranu – jak rozpěra, tak ošizené plasty v interiéru mají svůj zřejmý důvod.

Hyundai i30N je zhmotněním Machiavellismu. Skoro je až k podivu, že přísloví ‚účel světí prostředky‘ není vypáleno každému do zadnice právě ve chvíli, kdy se pohodlně usadí do anatomicky tvarovaných sedaček. Ať už vzpomenu famózní chod a přesnost převodovky, strmý převod řízení, ostré brzdy, samosvorný diferenciál nebo cokoliv jiného, je to všechno namyšleno jen a pouze k tomu, aby vás to vezlo po cestě sakra ale opravdu sakra rychle. Ale o tom až později. První je potřeba zanalyzovat pár nudných dojmů a dat.

Snad by bylo vhodné odpovědět zkraje i na otázku: „A jaký je rozdíl mezi tymto a tym předtím?“. Krom toho, že je Fastback o krapet těžší než hatchback, je taky méně pohledný. Je potřeba uznat, že při pohledu zezadu se karoserie v žádném případě nejeví jako ošklivá, jenomže pohled z boku vás může rychle vytrhnout z omylu. Pokud bych si rukou zakryl část karoserie od sloupku C dozadu, nemohl bych říct nic zlého, ale u zbytku se nějak nemůžu dopátrat účelu světícího prostředky. Jediné přirovnání, které mě napadá, je k zadní části BMW e36 Compact – prostě tam kus chybí. Konkrétně u mě, a taky u všech ostatních, se kterými jsem tvary karoserie diskutoval, nebylo co řešit. Hatchback je jasná volba, a nejen kvůli karoserii. Konec konců i30N Fastback se dá těžko považovat za hothatch. A hotfast zní fakt divně.

Na karoserii a v interiéru Fastbacku přibylo pár drobných, červených detailů, jinak se toho opravdu moc nezměnilo. Jenže počkat, změnilo! Ovladače jízdních režimů na volantu nejsou světle modré. Teď už jsou šedé! Doba je zlá a musí se šetřit. Větší kufr prostě něco stojí.

Rozdíly v řízení mezi Fastbackem a hatchbackem by poznal snad jedině profesionál. Máte štěstí, že já se mezi profesionální novináře a řidiče řadím, a tak vám o tom můžu něco říct(vtip). Fastback má oproti starší verzi lepší rozložení hmotnosti – 60:40. Údajně se projevil přírůstek hmoty i na lepší aerodynamice. Musím uznat, že na chování zadní nápravy to mělo (ne)blahý vliv. V zatáčkách je znatelně klidnější a dospělejší.

Dokonce ani ve chvíli, kdy se bez ostychu opřete při velké rychlosti do brzd, není cítit, že by zadní kola měla tendenci se odlepit od povrchu. Možná jsem na to jen příliš zbabělý, ale nedovolil jsem si mezi stromy zkoušet při jaké rychlosti se zadní kola rozhodnou předběhnout přední nápravu.

Z toho, co jsem zkusil, soudím, že by se to tak u 200 km/h mohlo nechat zlomit. Jistě si teď myslíte, že si z vás jen dělám legraci a snažím se vytahovat, ale musím vás zklamat. Tohle je snad nejrychlejší sériově vyráběné auto, které jsem kdy na valašských okreskách měl tu čest vodit. Dlouho jsem si přál testovat auto, ze kterého bych měl respekt. Hyundai to dokázal beze zbytku. Jenže krom toho mi dokázal nasadit do hlavy i brouka, který hryže a ohlodává mé myšlenky dodnes. Neohroženě napadá každou myšlenku, která si je jistá autem tak rychlým, jako je i30N. Je to podobný příběh jako s ohněm. Dobrý sluha, ale špatný pán.

Hyundai v Nku nabízí jízdní režimy. Je jich 5, ale to vás nemusí zajímat. Ke spokojenému bytí potřebujete jen jeden a to ‚N Custom‘. Proč ne normální režim N, který nabízí výrobce? Protože u nás neexistuje silnice, která by dokázala opodstatnit tvrdost tlumičů a řízení . Nejsme sobci, víme, že existují i jiné země s kvalitnějším asfaltovým povrchem, ale u nás prostě ne, protože to bolí a je to nepříjemné. A co hlavně? Hlavně to nefunguje. Jestli máte dostatek odvahy na otevření třinácté komnaty Hyundaie, stačí popustit uzdu režimu Custom. Motor s diferenciálem musí zůstat v nejostřejším režimu Sport+, kdežto podvozek s řízením naopak v komfortním nastavení. Světe div se, funguje to na ty naše děravé cesty dokonale. Všechno instrumenty se sladí ve velkou symfonii a vy letíte nevnímaje rychlost.

Nestalo se mi ani jednou, že by mě diferenciál zklamal. Občas je potřeba se mít při vypnuté kontrole trakce na pozoru. Hlavně když prší. Pak stačí přidat trochu plynu a ono se to točí a točí… A točí. Říkáte si: „Radku, proč to sakra zkoušíš?“ Odpověď je prostá. Jednak abyste vy nemuseli a jednak abych to zkusil a mohl vám o to něco říct. Avšak není to tak černobíle, protože pneumatiky Pirelli Pzero HN dodávají v řízení takový pocti jistoty, že ho ani voda bez kontroly trakce neohrozí. V důsledku je právě ta kýžená jistota to, co mě na autě štvalo. Díky tomu, jak všechno skvěle funguje, je jistoty opravdu mnoho. A to, je drazí čtenáři, velmi nemilé zjištění. Oblíbené úseky, u kterých znáte úhel ohnutí každého stébla trávy a pozici všech oblázků na krajnici, rázem projíždíte dvojnásobnou rychlostí. Ptal jsem se sám sebe, jestli je to možné? Jestli se mi to nezdá? Ale ne, nezdá. Zhruba od půlky týdne jsem si začal určité věci odpírat. Riziko přestalo být únosné.

Co říct závěrem? Těžko soudit, protože auto ve mně zanechalo hluboký a nepřekonatelný kráter rozpolcení. Okresková zbraň hromadného ničení může být skvělou věcí na okruhu, ale tam zase bude chybět zadní náhon a možná vás trochu bude štvát vyšší váha. Takže zbývají jen okresky s neustále připraveným telefon na funebráky. Když nad tím zpětně uvažuju, tak bych si to auto strašně přál. Ke štěstí stačí málo. S otevřeným výfukem si ve městě připadáte, jako byste měli čerstvý řidičák a každá vyjížďka je naplněna velmi návykovou střelbou z výfuku. A co teprve v lese, v noci, při skoro sedmi tisících otáčkách, s rukou pevně přichystanou k zařazení dalšího kvaltu.

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 996 cm3
Maximální výkon: 275 k při 6 000 otáčkách/min
Točivý moment: 353 N.m při 1 750 – 4 200 otáčkách/min
Převodovka:  manuální šestistupňová
Pohon předních kol, samosvorný diferenciál s elektronickým řízením a vektorováním točivého momentu
Pneumatiky: 235/35 R19
provozní hmotnost: 1 429 – 1 509 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h: 6,1 sekund
Kombinovaná spotřeba (udávaná):  7,1 l /100 km 
kombinovaná spotřeba v testu: 11,7 l / 100 km 
Cena: i30 N Performance – 779 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
29. června 2019, 17:33
-2

Digitální auto.
Analogová auta nabízejí v nezvládnuté zatáčce celou škálu možností, jak to dopadne: od poškrábanýho předního spoileru po totálku a všechno mezi tím. Digitální auto je na poskytnutí takové škály příliš rychlý: buď zatáčku projede, nebo když už to nedá, tak je to v takové rychlosti, že už to není na odtahovku, ale na valník a dva chlapy s lopatama a vidlema.
Digitální auto. Ano nebo ne.

reagovat
Vavris Vavrisovic
29. června 2019, 17:52
0

Fastback jsem neřídil, ale N, kterým jsem jezdil loni, mi vůbec digitální nepřišlo... :-P

M P
29. června 2019, 17:54
0

To není pravda. i30N není digitální. Jen je prostě moc rychlá

ro
rock
29. června 2019, 18:12
0

"Takže zbývají jen okresky s neustále připraveným telefonem na funebráky."
Příště dám smajlík, aby bylo zřejmé, že není řeč o vlastnostech auta, ale jde o vtip na téma "důsledky".

krab
29. června 2019, 18:52
1

Kluci, já bych to nedramatizoval... Jedno negativum už jsem ale od kamaráda slyšel. Byl si vyzkoušet novej liftback a povídal mi, že v tom vůbec nepoznával to, co jsem o něm popisoval já tenkrát loni nebo Vavris potom, či další pisálkové různě po netu. Zkrátka když jsme to rozebrali, tak ten zvuk se prostě přidáním filtru pevných částic zkazil. A asi se to očekávání minulo s realitou, možná jsme to auto (novinářská obec, nejen v ČR) trochu přechválili a lidi si pak představují, že to bude div ne novodobý BMW M3 E30 nebo něco v tom smyslu ...

Hatchback ročníku 2018 se mi ale moc líbil, i cena je relativně OK, i když bych si představoval o 50-100k míň a bylo by to férovější. Ale zas když kouknu co stojí Mégane a co stojí Civic Type R je to asi naceněný adektvátně.

Příliš rychlý to není, můžeš si s tím hrát, když umíš řídit a máš zkušenosti se sportovními auty, docela si pojezdíš. Dobrá, pro úplnýho nováčka do světa sportovních aut by se asi spíš mohla doporučit Fiesta ST nebo v extrému Mazda MX-5 ND 1.5, která by snad byla geniálním autem pro autoškoly. Pokud by cílem autoškoly bylo naučit lidi opravdu ovládat auto.

Radek Chlud
29. června 2019, 21:37
0

Nikdy jsem o sobě netvrdil, že umím nějak řídit. Ale ve chvíli, když mi člověk, kterého jsem vezl, řekl, že tam nikdy tak rychle s nikym nejel a je to člověk, který zná kdejakou Imprezu a Evo jako své boty - a navíc je to podle mě jeden z nejlepších řidičů, kterého znám, tak jsem začal silně uvažovat o tom, že to auto je opravdu rychlé. Možná ty měřítka rychlosti na okresce mame trochu jinde :D Já jsem zvyklý na valašský flat-out haha, to je moje měřítko:)

krab
29. června 2019, 21:58
0

Valašský flat out je super terminologie... :-D Hele vůbec nepochybuju, že tam za těmi kopci jste pěkný blázni co je nechceš potkat v protisměru. Já jenom chtěl říct, že s rozumem to auto není ( min. teda ten hatchback co jsem si zkusil) něco kvůli čemu bych si přidal do telefonu kontakt na černý vrány. 275 k a 360 N.m na 1500 kilo není nic extrémního.

Ale jelo to v zatáčkách hodně dobře, brzdy se mi líbily a sedačka řidiče byla super. A taky jsem na to nejtvrdší nastavení podvozku nikdy nejezdil (jen 5 minut a rychle to přepnul) abych věděl jak co funguje.

PS: máš pěkný fotky, jak už podotknul Beastar, parádní

fortress
29. června 2019, 19:24
0

Mně se to líbilo víc než hatch kterej jsem jel minulej rok. Souhlas že v N režimu se na normálních silnicích jezdit nedá, ale na ten se na českých okreskách jezdit nemusí. Za těch pár peněz je to dobrý.

reagovat
beastar
29. června 2019, 19:38
1

A víte co. Tak já to teda napíšu. Mě se to docela líbí. A docela je to příjemný auto i na denní ježdění. Kdybych necítil vyloženě averzi k Hyundai jako značce. Za ty peníze je to zajímavý. A pro spoustu lidí až moc výkonný, tuhý a agilní. A jako za 800k opravdu není možné dostat M4 v kabátě korejce.

Jinak pěkný fotky doslova exkluzivní. Stručná ale velmi všeobjímajici recenze. Škoda že toho Radek nepíše víc. Ale zase nudný auta už dělá Machy a těch zajímavých tolik není;)

reagovat
Zajda
30. června 2019, 11:08
0

Jo, fotky pěkné, dokonce narozdíl od jiných zdejších článků je na nich krom uměleckých detailů fakt i vidět, jak auto vypadá :-)
Ale marně hledám fotku zmiňované rozpěry v kufru, ta mě zrovna zajímala :-)

Tomino
30. června 2019, 11:23
0

Tady je :-)

Zajda
30. června 2019, 11:35
0

Dík, to vyřešili celkem inteligentně, představoval jsem si ji přímo mezi podběhy :-)

beastar
30. června 2019, 12:23
1

No já bych nakonec stejně vzal Leon Cupra. Jen že na Hyundai mi to nepřijde celkově zlý. Včera sem u hodně drahýho hotelu viděl modrej Stinger. Už tp nepůsobilo ani nepatřičně.

Radek Chlud
30. června 2019, 14:45
0

Díky, těší mě, že se líbí :)

mk
mkp
29. června 2019, 21:28
1

Chystám se porovnat i30N s 308 GTi. Jedno se musí nechat. Tohle auto se Korejcům povedlo.

reagovat
wdave_t
29. června 2019, 22:13
3

To slyším poprvé, že se někomu líbí víc hatchback než stokrát hezčí fastback. S kýmkoliv jsem se bavil, tak nebylo co řešit, přesně jak píšeš ty. Zajímavé jak fungují sociální bubliny :)

reagovat
Zajda
30. června 2019, 11:02
0

Mě se Fastback taky nelíbí, přijde mi ten design takový rozplizlý a nevyvážený, zatímco drahá polovička se nad ním na parkovišti rozplývala (ani to nemuselo být N).
Zato se mi třeba moc líbí A3 sedan.

beastar
30. června 2019, 12:24
0

Ve mě to evokuje trochu sedan. To ja mám rád. Ale za hezčí hatchbacku to nepovažuju.

Ronoath
30. června 2019, 16:53
0

Taky. Tak jsem se zasnil, kdyby někdo ten kus sedanu tam udělal... byla by to taková moderní interpretace Imprezy od Hyundaie. V současné podobě se mi nelíbí žádná karosářská varianta i30...

Co
Core
30. června 2019, 07:02
0

Ja bych to chtel v kombiku a bez filtru.....

reagovat
Inženýr
30. června 2019, 13:23
0

Hyundai s tachometrem na 300 km/h? To je dobrý. Sice musím přehodnotit všechno co vím o autech, ženách, Bohu a vesmíru, ale jo - je to dobrý. :)

reagovat
Asid
30. června 2019, 17:56
1

Článek je pěkný... bohužel je škoda, že autickar.cz nemá vlastního editora, protože číst tento článek mě opravdu bolelo.... Pro příště prosím autora aby se více zamýšlel nad slovosledem a skladbou vět.

reagovat
ratan groch
30. června 2019, 21:07
2

Rozdíly v řízení mezi Fastbackem a hatchbackem by poznal snad jedině profesionál. Máte štěstí, že já se mezi profesionální novináře a řidiče řadím, a tak vám o tom můžu něco říct

RADEK NA HRAD!!!

reagovat
ma
martinw
01. července 2019, 11:06
0

Proč je to tak škarohlídsky napsaný, to auto má výkon, není tam žádný fail v podvozku, řízení, sedačkách atd... takže co Vám jako vadí :) ?!

reagovat
Radek Chlud
01. července 2019, 15:01
0

No. Vůbec nic.

BubaaCZek
01. července 2019, 13:52
2

Ja to auto onehra zkousel na ceste co dobre znam. Ja to chci a nechci :)
Nechci, protoze bych zapnul automaticky meziplyn a zakrněl. Je prilis dokonaly, navykovy a paradni.
Nechci, pac to jezdi az moc rychle a ja se bojim. Bojim se, ze bych tim nekomu ublizil.
Chci, pac to krasne drzi a zaroven je to hrave a stale citelne.
Chci, pac bych to mohl tahat na okruhy.
Nechci, pac bych to tahal na okruhy a pak uz bych neutahl kupovat gumy a desticky a kdovi co jeste :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem