načítám data...

Františkova Miáta: Ach koně mé, kam jste běžely...

Ještě nikdy jsem nepsal recenzi na Mazdu MX-5. A abych to neměl tak jednoduché, bude se jednat o světový unikát, takže na mém názoru záleží...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Již po staletí, ubírali se muži stižení nezájmem žen, k umění. Někteří kreslili obrazy. Jiní dělali sochy. Žen. Ale je zde i sorta mužů, kteří neutíkali za uměním, ale za šroubky. A do této sorty patří František… O skoro každém druhém voze, který testuje říká, že by jej ztunil a pak by se vidělo, takže když se nabídla možnost uzmout mu na pár dní tu věc, co kdysi byla Mazdou MX-5, neváhal jsem.

A musím hned ze startu dodat, že Františkovo obsedantní pohrdání sportem si ten chlapec asi fakt kompenzuje v tomto vozidle. Hned po nastartování a vyklopení světel (jako debil jsem u toho vždy hulákal "Headlights go up!" a byl veselý) je jasné, že klid na palubě nebude. Jakési laděné sání, nějaký ten výfuk, tužší uložení motoru, no je tu kravál a všechno se klepe. Zvenku zní auto jako taková klasická uprděná mijáta, ale zevnitř je to trošičku teror. Naštěstí jsem hluchý z bigbítu, takže popojedem. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vyrážím zlehka a na sjezdu na dálnici cítím, jak se mi auto vrtí. Neustřelilo, ale jede jako na medu. To bude asi ten kulturní šok z Vraníků, který Franta popisoval na chatu. Auto taky reaguje na přidání plynu změnou směru i když jedete rovně. Camaro to dělá taky. Stejně. Oběma se točí motor na stejnou stranu a obě jsou obuta tak nějak zemědělsky. Podivné…

Automobil je v zimní úpravě. Ta se vyznačuje použitím pneu Vraník a hardtopem. Samosvor tam má Franta celoročně a citlivé a rychlé řízení je tady tak nějak sériově. Výsledkem bylo, že jsem na to dusal na suchém asfaltu a zvykal si na mazlavost obutí. Zvyklý z toho mého osmiválcového placatého pickupu jsem s tím jezdil bez řazení a byl nevrlý z toho, že to nejede. Pak mi ale došlo, že tady se řadit musí. A řadí se tu něčím, co připomíná… No jak to napsat kulantně… Je to takový malý zakulacený výčnělek… A přiznám se, že mi to zestartu moc nešlo.

Ono totiž výčnělek je to krátký. Síly nutné k posunutí vidliček v šaltru jsou větší, ale dráhy příkladně krátké a přesné. Nato, že je to převodovka z nějakého jiného auta to složili hezky, chlapci. Jen kdyby ta zpátečka měla nějakou rozumnou pojistku, já se furt bál řadit šestku a semtam se ve víru vášně netrefil do pětky.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Pak však nasněžilo a já měl čas. Prohnal jsem tu věc po svých oblíbených místech a musím uznat, že je to krásně ostré, ale čitelné náčiní. To auto krásně reaguje nejen na brutální hamtání na plyn na sněhu. Není problémem jej rozhoupnout jen váhou a relativně bezpečně se prát s občasnou nedotáčivostí, když se na plyn šlápne příliš opatrně, nebo se přesun váhy nepovede. Zpočátku jsem měl sevřené hýždě, ale postupně jsem si zvykal více a více a začínal věřit tomu, že reakce auta jsou o tolik napřed, že to většinou fakt stihnu chytit.

Když to pak všechno roztálo a já se dostal na mokrý asfalt, zkušenosti ze sněhu nebyly k zahození. Konečně jsem našel odvahu tu věc točit a několikrát jsem sám sebe nachytal, že jedu příliš rychle. Co mi však vadilo, bylo poskakování na nerovnostech, což mi přišlo jako jednoduše nedostatek tlumení. Tohle auto má ale stavitelný podvozek, takže jsem otevřel obě kapoty a podvozek nastavil. Auto zostřilo reakce a stalo se trošičku tvrdším na malých nerovnostech. Získalo ale také nádhernou stabilitu ve vysokých rychlostech.

Odjíždím takhle z benzinky, napojuji se na dálnici, trošku na to šlápnu a slyším, jak kolem svišní vzduch nějak moc. Kouknu na tachometr a sundávám nohu z plynu. Když si člověk nakonec zvykne na ten kravál a začne autu trošku dávat, ono se hýbe svižně. Až moc svižně. A ty brzdy má Franta taky k neutahání, když už jsme u toho. Prej jsou jakdyby závodní, nevím, tomu nerozumím, ale utahat nejdou a šarmantně pískají, když mají tu správnou teplotu.

Je to fakt asi spíš bručení motoru a hvízdání hardtopu, které vás zastaví při dálničním kravení, než nedostatek výkonu. To auto je fakt maličké, takže odpor vzduchu se zde projevuje podstatně méně, než jsme u nabobtnaných aut současnosti zvyklí a pokud se nebojíte motorek točit, tak se pak taky radostně točí. Auto je krásně stabilní a padlo mi do ruky za ty dva dny tak nějak přirozeně.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A má rádio, které jsem vypnul, aby bylo vypnuté.

Franta se mě ptá, co bych na tom jeho strojku vylepšil a já musím říct, že snad jen větší kola, aby se změnila frekvence propružení pneumatik a neprala se se zavěšením a pak ten hluk, což je dle mého fakt to karbonový sání, který tam rezonuje v nízkých rychlostech jako by se snad výfuk karoserie dotýkal.

Ale to jsou detaily. Já si s volantem Momo překrytými zelenými budíky připadal jako hrdina starých časů a Pan Řidič. Užíval jsem si ostrého naladění a tak nějak vnitřně se radoval nad tím, že i tak starý stroj může povrzávat pouze nepodstatnými součástkami. Celá ta věc vůbec nezní jako dobře namazaný stroj a rozhodně tak zvenku ani nevypadá, ale je to tak. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Navíc při vystupování u obrubníku musíte dát nohu ideálně hned vedle svého zadku a do stejné výšky. Nakupování u McDrive znamená mluvit někam nahoru. A když jsem to vyhrabával ze sněhu, přišli se na to podívat sousedi a chtěli vidět, že se tam fakt vlezu. Vevnitř přitom člověku nic nechybí a auto jen upřímně plní příkazy řidiče. Ani ABS tu není.

Způsob, kterým Franta tuhle věc potunil je mému srdci velmi blízký. Šel po podstatě věci, po tom, aby se mu s autem radostně jezdilo. Postavil sice podle mě něco, co mělo být původně Mustang a pak to dostalo obrnu, no ale neva, máme i zimní sezónu.

Dobře živený otec od rodiny na mne čeká nasoukaný v maličkém automobilu, nadšeně osahává jednoduché páčkové přepínače v 3D tištěném dílu na palubce a pohihňává se. Startuju a jedeme se projet. 

”To je kravál!” “Jo vono to má vlatně mrkačky!” “Tyo to docela jede” a pak “s tim asi mužeš i driftit víc to vypadá docela hodný” byla slova co z pana otce padala.

Vystupovali jsme ve svahu, oba s bolavýma zádama. Já pak uklouzl. On snad ne…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Má vás tahle oslava Mazdy MX-5 nějak ovlivnit v názoru na Mazdu MX-5? Jen to ne! Tohle není normální Miáta, todle je Františkova Miáta…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
12. prosince 2021, 19:27
1

Franta má v zimě hardtop? Tsss... zbabělec;)))

reagovat
beastar
12. prosince 2021, 22:15
0

Chápu, jasně, podstata věci. Jen to auto má díky tomu všemu charisma.... Už prosím něco udělej s tím blatníkem v té něco barvě... Byl bych pro červeň jako zbytek vozu.

reagovat
František Čáslavský
12. prosince 2021, 22:24
4

Ne :)

Jakub Pospíšil
12. prosince 2021, 22:36
1

Jakmile ho nalakuje, do týdne ho ohobluje někde o svodidla, tak to prostě funguje.

Bigg.I
12. prosince 2021, 22:47
4

já myslím, že důvod je čistě praktický... zelenej blatník nevybledne jako zbytek červenýho auta :)

krab
12. prosince 2021, 23:21
0

Já bych taky psychicky nevydržel mít jeden blatník takhle zelenej :-D , ale je fakt, že já se už i teď v pátek ošíval, když jsem musel kamarádovi do dílny převézt miníka, na kterým probíhají nějaký údržbový práce včetně teda i antikoro ochrany. Každopádně ve sněhu se s ním jezdí parádně, je to sranda i když je to FWD...

František Čáslavský
13. prosince 2021, 18:11
4

Přemýšlím, kolikátý blatník to je. Čtvrtý? Na místě je poznamenat, že jen jeden jsem si zklikvidoval sám... Takže ne, nebudu to dělat! :D

Pólin
13. prosince 2021, 07:19
0

za mě parádní peklostroj.. a chválím výběr volantu prototipo je klasika... a jak to prosím Tě děláš, že to za několik málo zim neumře na oxidaci? Umím si představit, že kdybych vyjel s Fiatem, tak je za 2 zimy vejpůl...

reagovat
František Čáslavský
13. prosince 2021, 10:09
1

Prototipo půjde nejspíš brzy pryč :-)
Jinak každý rok pod tím strávím cca tejden. Rez pryč, nastříkat, pustit něco do dutin. Funguje to líp, než si všichni zlí jazykové myslí.

liška
13. prosince 2021, 08:38
0

Ale to sedadlo si občas vysaj :)

reagovat
PepaSFI
13. prosince 2021, 12:47
0

pneu Vraník? No, coby pamětník socialistických pneu z Púchova, vyrobených ze zhmotnělé tmy s lehkou příměsí sazí, jsem byl dlouho toho názoru, že dnes už nikdo nevyrobí něco na čem by se nedalo jezdit. Bohužel Vraník ano. Brácha si to před časem pořídil na Citroen C3, tedy lehké a slabé auto, provozované na venkovských cestách Vysočiny. Z toho pohledu super, vrtkavé počasí, mizerná údržba silnic, sníh, náledí, břečka, gumy tahaly jak šílený. Akorát na asfaltu to poněkud hlučelo. Teda kvílelo jak meluzína ve včelíně. Ale jinak dobrý. První sezona skvělá. Jenže druhá sezona začala bídně. Už v malé rychlosti pocit že něco není v pořádku a jak se zrychlilo k 60, tak to driblovalo jak mičuda. Žeby ztracený závaží? Takže do gumodílny, vyvážit. Leda prd. Jedno kolo křivý že se na to nedalo dívat natož na tom jezdit, ostatní rozvážený tak že skoro nebylo kam dát závaží. Takže dvě nejhorší šly pryč hned a ty další dvě myslím dojely sezonu a na další se vyměnily taky.

reagovat
BigBen
13. prosince 2021, 13:22
0

Vraník? To jsou protektory nebo ne?

sp
spooon
13. prosince 2021, 15:02
0

Jj, protektory. Používám na občasný zimní radovánky na MX-5 taky, konkrétně HPL4 zelený diamant. Najedí s tím tak 1000km za sezonu a vše na sněhu. Zatím 3 sezóna a docela drží a fungují. Ale na asfaltu s tím jezdit nechceš, to zas jo.

po
powpow
13. prosince 2021, 14:31
0

Co ty Vraniky? Poridil jsem auto na zimu, jeho hlavnim ukolem je jezdit par kilometru na lyze, na dalnici tu mame max 100 km/h, tak o nich premyslim.

reagovat
Jakub Pospíšil
13. prosince 2021, 15:14
1

Vraníky jsou dle mé zkušenosti co kus, to originál. Některé se povedou, některé méně. Máš-li možnost vybírat z mnoha pneumatik, je slušná šance, že postavíš hezkou sadu, která vydrží a až na hučení bude fungovat dobře.

František Čáslavský
13. prosince 2021, 18:12
0

Hele, mám na nich najeto tak 10 tisíc, hučí to jak debil, to jo. Měl jsem asi středeční várku, takže se daj vyvážit, žádný peklo. Na mokru nic moc, ale hezky se s nima bokuje, na sněhu a ledu famózní. :D Jsou to výše zmíněné HPL4 Green Diamond.

Initial C
13. prosince 2021, 20:53
0

To bude urcite nejaky sportovni dezen ze Slusovic “ V roce 1998 byla postavena ve Slušovicích-Nových Dvorech firma na protektorování pneu. Původním sortimentem byly protektory na osobní a dodávková vozidla. Vzhledem k vývoji na trhu firma neustále rozšiřuje své služby a sortiment nabízených rozměrů včetně nabídky moderních dezénů. Nyní dokáže nabídnout i protektory na SUV vozy, sportovní dezény… ”

Jan Machač
13. prosince 2021, 22:27
0

mě se to líbilo, upřímná guma bez ostrosti, na zimu ideální.

beastar
13. prosince 2021, 22:56
0

Honzo. Upřímná guma to zní hrozně :D I mě..

Jan Machač
14. prosince 2021, 08:52
0

no dobře, měl jsem napsat ukecaná ;-)

po
powpow
14. prosince 2021, 12:47
0

No dik, v podstate kdo s nima jezdil, spokojenost. Az teda na PepaSFI. Vlastnosti na snehu a ledu budou klicove, kdyz ta guma vydrzi dve sezony, bude stacit.

sheogh
14. prosince 2021, 13:18
0

“ no dobře, měl jsem napsat ukecaná ;-)”

No tos tomu pomohl :-D :-D

ne
nebel
18. prosince 2021, 13:34
0

Já mám Vraníky na zadku Volva 940 a jsem s nimi zcela spokojen, záběr na sněhu, ledu a blátě je famozní, na suchém taky dobrý... A hluk neslyším, protože vepředu tluče komůrková turbonafta, kterou má ve vyšších obrátkách problém přeřvat i rádio. :D

Sa
Sato
14. prosince 2021, 00:10
0

je to swap na 1.8 107kw z NB?

reagovat
František Čáslavský
14. prosince 2021, 00:30
0

Ne, je to prapůvodně 103 kW, z 107 kW verze je sání.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem