Odchod pětiválcového Rangeru jsem skoro obrečela. Když se řekne pickup, každý hned vytahuje Hilux nebo Navaru, na mém žebříčku favoritů měl však mezi ‚evropskými‘ pickupy výsadní postavení právě Ranger se svým charakterním motorem a na pracovní stroj komfortním odpružením. Jenže když něco končí, zároveň něco začíná a u Fordu si odcházející pětiválcový Ranger podal dveře s novým Rangerem Raptor. Pozice nováčka zprvu nebyla jednoduchá. Láteření offroadových nadšenců a jiných petrolheadů muselo být slyšet až v Dearbornu. Nabízíte nám údajně ultimátní terénní náčiní opatřené atraktivním jménem – a s dvoulitrovým naftovým čtyřválcem?? Tomu se milovník důstojných strojů může leda vysmát.
Přiznám se, že jsem tehdy rovněž vypustila svou porci síry, to však zapřičinila ryzí nevědomost. Dnes vám naopak předložím důkazy o tom, že Ranger Raptor je to nejvíc petrolheadské auto v aktuální nabídce Fordu (ano, i ve srovnání s Mustangem) a možná v automobilové nabídce vůbec.
Pojďme se nejprve podívat, čím se takové petrolheadské auto vůbec vyznačuje. Musí být rychlé, obratné, hlučné? Musí mít plaketku? Ikonické předky, slavné jméno? Nemyslím si. Okázalé efekty a serepetičky jsou samozřejmě (pro mnohé) výhodou, petrolheadské auto je ale takové, které nám přináší radost a zábavu, a přesně za tímto účelem i vzniklo. Při jeho designování se kašlalo na litry úložného prostoru, nikoho nezajímalo, jak se s ním bude parkovat, kolik bude stát povinné ručení a kolik bude žrát. V první řadě šlo o zážitky. A tahle věc, zabalená v nejméně pravděpodobném převleku pracovního stroje, dokáže zážitky chrlit jako ohňostroj.
Pokud vás při pohledu na Raptor napadne, že se Ford snaží vábit na lákavý agresivní design, tak máte pravdu jen z části. Z té menší části. V tomhle případě každý „tuningový“ prvek skutečně plní přidělenou funkci. Snad kromě obřího nápisu na přední masce, ten nic zvláštního neumí. Ale třeba masivní prahy, jejichž materiál se mi nepodařilo uhodnout, se nebojí okovaných bot (mimochodem, fakt se o ně dobře otírá bahno poté, co jste byli nuceni někde v oraništi vystoupit) ani kamenů. Železné pláty chránící podvozek jsou skutečně železné pláty, žádná přihřátá masírka. I široká a placatá karoserie má svůj význam – ve srovnání se standardním Rangerem má Raptor rozšířené nápravy a k tomu širší pneumatiky. Přední ramena jsou mohutnější, rám pevnější, zadní náprava ověnčená výztuhovými tyčemi a Wattovým přímovodem. A pak tu máme tlumiče Fox Racing s okouzlujícím propružením. Proč tolik změn? To s tím snad chtějí v terénu jezdit kilo padesát a skákat po kamenech? Přesně tak! Auto se designovalo v Austrálii a v popisu práce má skutečně rychlou jízdu mimo zpevněné cesty, včetně občasného letu přes terénní nerovnosti. Jakkoli mi zcela uniká byznys model tohoto nápadu, připadá mi boží.
Když se posadíte do kokpitu a proklikáte se jízdními režimy, zaujmou vás dvě věci. První je režim Sport. Ano prosím, sportovní režim v pickupu. Přepnutím se sice z Raptora nestane F-22, ale reakce na plyn se přeci jen uspíší a tlustý ještěr se stává mrštnějším, než byste čekali. A pak je tu režim Baja s výmluvným piktogramem kaktusu a závodnické vlaječky. Nevím, jakým voodoo to konstruktéři dokázali, ale v tomhle módu můžete jet po zanedbané polňačce dálniční rychlostí, aniž by vám cvakaly zuby. Troufám si říct, že kdybyste zavřeli oči, budete povrch odhadovat na průměrnou středočeskou silnici druhé až třetí třídy. Dokážete si představit, že když jsem našla cestu protínající právě sklizené pole, nedalo se jinak, než jezdit pořád sem a tam, co to dá. Přesně k tomuhle auto vzniklo – k dělání blbostí, kravin a hovadin.
Jako pracovní náčiní je totiž tenhle vylepšený Ranger celkem na prd. Proč byste si za půldruhého milionu kupovali pickup, který na kouli utáhne jenom 2,5 tuny a na korbu mu smíte naložit pouze 600 kg nákladu? Standard je o pěkný kus jinde a tady si vlastně připlácíte za horší užitné vlastnosti. Jenže něco mi říká, že tady se s vozením pytlů cementu nebo dřeva na otop moc nepočítalo.
S čím se naopak počítalo, je civilizovaná jízda po silnici. Už ‚obyčejný‘ Ranger patřil mezi pickupy k těm pohodlnějším a Raptor je ještě lepší. Citlivější jedinci by možná pořád poznali, že nejedou ve velkém SUV, ale už je to o fous. Ty tam jsou soustavné drobné vibrace od nezatížené zadní nápravy, nota bene kopance do zad – na velkých nerovnostech si Liška přímo smlsne. Když tak proplouvám městem plným červenobílých šikan, výkopů a zákazových značek, mám obrovskou chuť přepnout na režim Baja a vzít to přes obrubníky, příčné prahy, auta a domy, prostě přes všechno, co se mi postaví do cesty.
A jak do toho všeho zapadá čtyřválcový diesel? Nebudu vám kecat, původní pětiválec bych radši, o benzínové V8 ani nemluvě. Jenže… Bez naftového čtyřválce bychom si o nejmenším Raptoru v Evropě mohli nechat leda zdát. A do dalších stesků o budoucnosti automobilismu tu nechci zabrušovat. Spíš si řekněme, jak to funguje v praxi. Ze zvuku čtyřválce se sice na zadek neposadíte, na druhou stranu není ani protivný, jak by se dalo čekat (a jak se stává v některých konkurentech). Pokud jde o výkon, při dělání kravin na poli mi nescházel, při běžném provozu taky ne. Koneckonců, když se podíváte do papírů, počet koní i newtonmetrů je oproti původnímu třílitru o maličko vyšší. Dokonce i pružnost na dálnici mě příjemně překvapila. Těch kvaltů by možná převodovka nemusela mít tolik, ale vlastně mi to při jízdě nepřekáželo. Suma sumárum je čtyřválec drobnou pihou na kráse jinak dokonalého idolu dívčích srdci. Představuje drobný kompromis, který je třeba učinit, abychom se mohli věnovat ryzí zábavě za volantem. Malá nedokonalost, která autu neubírá charakter ani nezměnšuje moji touhu po tom, mít ho před domem.
Závěrem posílám do Fordu poděkování za to, že přes všechny nepřízně osudu na náš trh stále dodává nesmysly, které tolik milujeme. O jaké další mainstreamové automobilce to můžeme říct?
Technické údaje
Motor: dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 996 cm3
Výkon: 213 koní (157 kW) v 3 750 ot./min
Točivý moment: 500 Nm v 1 750 až 2 000 ot./min
Převodovka: automatická desetistupňová
Maximální rychlost: 170 km/h
0-100 km/h: 10,5 s
Pohotovostní hmotnost: 2 510 kg
Průměrná spotřeba (udávaná): 8,9 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 10,7 l/100 km
Cena od XXX
06. října 2021, 15:35
3
Až nám v práci konečně chcípne jedničková Fabie HTP, vím, co budu žádat náhradou.
06. října 2021, 18:51
-2
Tohle auto mě přišlo super, nevím jak dlouho od novýho to vydrží, ale to bylo zatím jidiné auto, od citroenu XM, které mě, a každý to může být jinak, přišlo, že zvládá realitu českých silnic bez obtěžujícího drncání.
Bohužel nezvládá realitu českých parkovišť svojí šířkou, jinak by to byla jasná volba.
06. října 2021, 18:55
-2
A zkoušel jsem třeba i range rover a prostě raptor, pro moje cítění, drncá méně, možná ne tak pohyby jako takovýmí, ale nevrže tak interiér jak kůže naráží na plast, když dostane ráz od nerovnosti, což je na některých cestách téměř konstantní jev.
Asi docela problémy prvního světa.
06. října 2021, 23:02
1
Hezký test, paní Violo. Být majitelem autosalonu, chtěl bych Vás za prodávající. A odpustil bych i nanometry. Nikdy jsem se podobnými auty nezabýval, ale po přečtení Vašeho testu se na sousedovo RAM nebudu dívat s despektem jako dřív. Díky !
07. října 2021, 10:25
0
Sakra, já jsem pako :). Opravuju, díky
07. října 2021, 10:54
0
A já myslel že to bylo schválně, něco jako Jeníkuv vidlivalec. Mě to pobavilo ;-)
07. října 2021, 01:26
1
On je ten Ranger dobrej plavec, ale nevydrzi....
07. října 2021, 08:56
0
V Evropě stačí :)
07. října 2021, 08:54
0
Můžeme to říct s klidným srdcem o Renaultu. Máme Wildtrak asi rok a fakt je ten, že 10st automat občas evokuje nákladní tahač. Zbytek vlastnosti je samozřejmě jinde. Je to prostě pracovní stroj. Dobrý základ právě pro věc jako je Raptor.
07. října 2021, 10:52
2
U tohoto typu aut se zacinam bat ze je zaparkovane v Praze zacnou aktivisti aktivne nicit, poskrabat apod. Nevim cim to je ale v diskuzich jsou lidi hrozne agresivni pokud vidi SUV nebo Pickup - maji pocit ze nicite prirodu, pritom na pudorys je to mozna stejne jako Superb kombi nebo S-klasse nebo Tesla X... lidi jsou hovada :(
07. října 2021, 11:58
0
Nechci nikomu rikat cim ma nebo nema jezdit, ale vzit si tohle nebo treba Dodge RAM do centra Prahy muze fakt jenom masochista nebo blazen. Na venkove je to pochopitelne neco jinyho, ale srat se s takovou obludou v centru se mi uplne chytry nezda. Bonusovy body, kdyz je to nejakej osmivalec, kterej je hlasitejsi jak dopravni letadlo.
07. října 2021, 12:12
7
Po pražským centru jezdí tramvaje, autobusy, dodávky, koňský spřežení, vláčky pro turisty, multikáry, popeláři. Tak co je komu kurva do jedný RAMky?
07. října 2021, 12:29
1
No ja aktualne presedlal na LC 200 a do Prahy super.Nikdo na mne netroubi, drtiva vetsina mne pousti, nemohu si stezovat. Myslim, ze ti radikalni odpurci SUV, offroadu a pickupu jsou hlaven hrdinové internetu a v realu nic nehrozi....
07. října 2021, 12:32
2
Nikomu nic, ale smysl to dává asi jako ten vláček pro turisty. A přes koňský povoz je líp vidět. Navíc ten zdaleka nesmí všude. Bus vyjma MHD přímo do centra pokud vím nesmí. Jinak já sem pro svobodu pohybu čímkoliv. Čím vyloženě neporušíš zákon, nebo pravidla silničního provozu.
Pravdou je že jestli tam dáš Rama. Nebo parkuješ Sko či Multivana, tak je to jedno.
07. října 2021, 13:23
0
Je ale preci jenom rozdil, kdyz tam jezdi MHD ktery prepravuje stovky lidi a famfula, kterej si veze zadek v jednom obr aute. Nerikam, muze ve meste bejt pracovne, ale stejne. At si kazdej jezdi cim chce, ale at se pak nedivi, ze to ostatni sere - pickup v centru Prahy je proste jak pest na oko.
07. října 2021, 14:15
0
Tak velke auto ale budi respekt na cestách vsade.. Ja som mal moznost jazdit chvilu na Ford F-150, cca r.v. 2015 a ked som isiel cez Bratislavu, normalne mi skoro vsetky auta uhybali ked videli co to ide po ceste... len jediny problem je to parkovanie.. ta F-150 potrebovala aspon 4 klasicke parkovacie miesta aby sa s tym dalo komfortne zacuvat :-D
07. října 2021, 14:57
0
No nevim jestli respekt..., hele z toho ze by me to auto rozmacklo jak konzervu tak asi jo, ale vetsinou je mi uplne jasny, jakej typ cloveka sedi za volantem a z toho respekt fakt nemam :D A to neber jako urazku. Podle me je to fajn na nejakej off-road day nebo jako pracovni nastroj, ale lidi co to maj na daily nechapu.
07. října 2021, 15:06
4
Chce to mit respekt ke vsem novym autum, Enyaq 4x4 s vetsi baterkou vazi jako prumerny pickup autak... a vsichni s tim jsou v pohode berou to jako od pohledu prumerny auto.
07. října 2021, 23:37
0
V centru prahy mě s mým autem tento vandalizmus potkal, bydlel jsem v ulici s ruznejma hypstr podnikama, divný, že ani v ghettu jsem tohle nezažil, pochopil jsem a odstěhoval se.
08. října 2021, 01:08
0
Tak holt ruzny frustrovany homoklady si rady ventiluji sve frustrace po dvou friskach ve svetle lamp. V ghettu naopak lidi chapou, ze povoz je drahej a prijde nemila odplata..
08. října 2021, 17:03
0
V ghettu jedí RAMkou tvůj osobní bankéř se dvěma gorilama, tam se na to auto nedovolí ani podívat.
08. října 2021, 18:28
1
Záleží v kterým ghettu a v jak starým Ramu:)) já teda nejvíc Ramek vídám kolem parkuru že tam dotahnou koně. Většinou to řídí 50 plus tatínek, nebo 40 plus maminka do 65 kg váhy. Daleko horší pocit mám z černých Mercedesů e a s. Ideálně černý okna a alban spz.. Tam nikdy nevíš zda si na to hraje, nebo tě fakt namele.
09. října 2021, 08:32
1
Já nejspíš žiju v jiným světě. Ve velkých SUV a pickupech potkávám hlavně uznávaný řemeslníky. Kameníka, zahradníka, obkladače, pokrývače, tesaře. A fakt nevím jakej je rozdíl jestli do města přijedou šestimetrovou dodávkou nebo americkým pickupem.
09. října 2021, 09:19
2
V 6m dodávce sedíš výš a líp se parkuje.
09. října 2021, 09:21
-2
Mezi dodávkou a pickupem velikostně moc rozdíl není, ale jedno v centru města úplně běžně jezdí jako airport shuttle do hotelů, PPL, Rohlík (nápověda: je to dodávka) a druhý tam prostě opruzuje pádž to dělá hluk, je moc široký a je přes to hovno vidět (nápověda: pickup). V centru města fakt nepotkávám v pickupech zahradníky, ale lidi který o sobě pochybujou
09. října 2021, 09:29
0
Dodavka
length 5986
height 2355
width 2427 bez zrcatek 2040
Pickup
length 5886
width bez zrcatek 2063
height 1990 (nejvyšší varianta)
09. října 2021, 11:36
-2
a pickup se zrcatkama 2474..takze ve finale sirsi jak dodavka. Americky pickupy proste nejsou dimenzovany na uzky evropsky ulice, narozdil od dodavek
09. října 2021, 23:17
2
odpovědí je nazdvihaná 4x4 dodávka s rámem
10. října 2021, 15:26
1
Avex: No hlavně že máš v avataru ameriku co zabere půl aru.
10. října 2021, 18:03
0
akorát se zvednutou dodávkou zas nevjedeš do parkovacích garáží
10. října 2021, 21:34
1
To se ale nevylucuje, mit takovyho auto, tak s tim do mesta nevpachnu :D hlavne kdyz vidim jak se lidi chovaj k cizim vecem - bouchanec do dveri? Pohodicka..
11. října 2021, 08:48
-2
tak když ti vadí, že někdo s 2m autem v 2.1m parkovacím místě bouchne dveřma do auta vedle ... jezdíš někam autem?
07. října 2021, 17:31
0
Moc hezky napsané, je to nejzábavnější auto které jsem kdy měl. Sice by trochu více výkonu bylo fajn, ale louda tohle auto opravdu není a na české a hlavně pražské silnice plné kanálů a výmolů ideální. Jen podélné parkování v Praze je horší, jinak parkování v pohodě včetně podzemních garáží. Ale nechápu jak se paní Viola dostala na spotřebu 10,7 L, za mě průměr 12,5 L.
09. října 2021, 09:30
0
na výšku parkování ok, na šířku ne
07. října 2021, 19:48
1
Mozna jeste porad byla v modu ekorally?
08. října 2021, 08:58
1
To bude spíš rozdílem váhy Viola vs MAR :-D