načítám data...

Proč nechceme dokonalost?

Existují tisíce různých aut, některá nás nechávají klidnými, jiná naopak vzbuzují vášně a touhy. V čem je ale ten rozdíl?

zobrazit celou galeriiEditorial: Proč nechceme dokonalost?

Alfa Romeo před časem přišla s prohlášením, že v jejích nových modelech se v rozporu s celosvětovým trendem setkáme jen s menšími obrazovkami, protože obrazovky nejsou u auta prý to důležité. To je jistě pravda, nicméně na větší obrazovku se vejde více funkcí a to tedy znamená, že Alfa Romeo nám chce nabídnout za nemalé peníze méně. A ještě je na to snad hrdá. To přece nedává smysl!

Automobilový svět je rozmanitý. Jsou tu auta obyčejná, leckdo by řekl až nudná, a potom jsou tu auta exkluzivní, luxusní, drahá, ale tak nějak lepší. A tím to máme vysvětlené, toto by mohl být nejkratší editorial v historii Autíčkáře. A tu Alfu Romeo si vysvětlíme jednoduše – zbláznili se. Jenže tak jednoduché to zase není.

Foto: Alfa Romeo

Aut je nepřeberné množství a neustále přibývají nová. Ta by logicky měla být lepší, než ta stará, kdo si může dovolit nový vůz, neměl by mít důvod toužit po nějakém starém. Nové auto je rychlejší, úspornější, spolehlivější a lépe vybavené. Nyní se na nás valí vlna elektromobilů, které jsou ještě rychlejší, ještě tišší, ještě prostornější. Ano, je tu pár drobností, které ještě zbývá vyřešit, jako lepší síť dobíjecích stanic či cena za jedno takové auto, ale tím se dnes zabývat nechci. Protože to ve skutečnosti není vůbec podstatné. Zda je něco objektivně vzato lepší či naopak horší totiž zdaleka není rozhodující.

Když hodnotíme v rámci našeho redakčního testu nějaký automobil, musíme se na něj podívat komplexně, porovnat jej s konkurencí, hledat pozitiva i negativa. Občas se v komentářích objeví povzdech, že to trochu flákáme. Že se ani neobtěžujeme vypsat všechny důležité parametry, že některému modelu dáváme přednost, přestože čísla hovoří proti němu. A my to tak děláme dál a dokonce to tak děláme schválně. Ono je to s auty totiž celé takové nějaké složitější.

Foto: Rolls Royce

Existuje nějaké dokonalé auto? Zkuste si to představit. Máte neomezený rozpočet, můžete si najmout ty nejlepší konstruktéry, ty nejdražší materiály můžete mít v libovolném množství. Je to jen vaše. To není utopie, i takové projekty občas vznikají. Pohádkově bohatí lidé existují a není jich právě málo – a tihle lidé si skutečně mohou dovolit zaplatit cokoli, co vám jen představivost dokáže vykouzlit. Ale přes to všechno dokonalé auto není.

Podívejme se třeba na současnou produkci Bugatti. Model Chiron je fantastické auto a dokonce by se v mnoha ohledech dal nazvat dokonalým. Je krásný, propracovaný do nejmenšího detailu. Je to nejrychlejší auto, jaké si můžete koupit. Je to přitom auto pohodlné, použitelné téměř pro každý den. Dokonalé rozhodně není, ale je blízko ideálu.

Foto: Rolls Royce

Nebo třeba nový Rolls Royce Cullinan. To je auto, které umí snad úplně všechno. Je rychlé, prostorné, poradí si i nějakým tím terénem, a to všechno při maximální míře luxusu. Ani tohle auto není dokonalé, chybí tu třeba třetí řada sedadel, ale obecně vzato má našlápnuto hodně dobře. Jednu věc ale má Bugatti s Rolls Roycem společné – nejsou to automobilové sny. Kdybych čtenářům Autíčkáře, pravověrným automobilovým nadšencům, nabídnul libovolný jeden vůz, nechal je si zcela volně vybrat, jsem si téměř jistý, že by se tahle dvě auta na seznamu neobjevila.

Foto: Ferrari

A co tedy nadšenci chtějí? Pokud bych se na to měl podívat očima nezaujatého racionálního člověka, potom bych musel říci, že petrolheadi touží po špatných autech. Vždyť jsou to všechno krámy! Ferrari F40 – ikona, sen všech malých i velkých kluků! Jenže slícování dílů je hrozné, celé se to třese, vibrace se roznášejí úplně všude a výbavou může soutěžit leda tak se Škodou 120. Lamborghini Diablo – nádherná přikrčená silueta a býčí síla, ale taky příšerná pozice za volantem, ovládání spojky vyžadující nadlidské síly, ergonomie tu snad neexistuje vůbec. A taky bych mohl pokračovat dál a dál.

Foto: Lamborghini

Třeba značka Alfa Romeo. Ke všemu, co se téhle značce kdy povedlo, lze přiřadit tři až čtyři věci, které se nepovedly vůbec. Předohnané vrcholné verze Alfy Romeo 147 a 156 nedokázaly přenášet výkon na silnici, aktuální Giulia nikdy nedohonila německé rivaly, když budeme mluvit o komfortní výbavě a nových technologiích. A přesto je to právě Alfa Romeo, kterou její fanoušci skutečně milují. 

Nebo Tesla. Ta okolo sebe již stačila vybudovat klub milovníků motorismu zceala nové generace. Tesly jistě mají něco do sebe, svými parametry i designem si razí svou osobitou cestu, ale i tady se na každý cool nápad dá odpovědět věcmi, jako třeba ‘yoke’. Jsou to však právě výrobci aut jako Alfa Romeo, Jaguar, Saab či Tesla, kdo okolo sebe vytváří komunitu nadšenců. Těch opravdových až fanatických milovníků aut.

Foto: Tesla

Můžeme tedy šetření uzavřít tím, že petrolheadi jsou prostě na hlavu a ze všeho nejvíc milují špatná auta. A že jsou to špatná auta potvrzuje i fakt, že nikdo jiný je nechce. Každý rozumně smýšlející člověk si koupí Toyotu či v případě trochu svobodnějšího rozpočtu BMW. Ale to bychom petrolheady odsoudili příliš rychle. Vždyť se podívejme i do jiných oblastí, kde se praktické stránky nějakého výrobkou snoubí s estetikou a osobitostí. Nejlepší architektura, hodinky, lodě, hotely či restaurace – nic z toho není nikdy perfektní. To by těch praštěných bylo nějak moc.

Foto: Ford Foundation

Kvalitní architektura se často vyznačuje tím, jak velký prostor ponechává zdánlivě podružným funkcím. Říká se tomu třeba velkorysost a přestože čistě fakticky vzato jde o plýtvání místem či materiálem, je to právě toto, co dodává celé stavbě kvalitu. Abychom nechodili daleko od světa auto, Ford Foundation, nadace založená automobilkou Ford, si v New Yorku, na jednom z nejdažších míst na planetě, kde každý metr čtvereční stojí nepředstavitelné sumy, postavila své sídlo. A co je uvnitř? Pár kanceláří při jedné ze stěn budovy, ale valná většina prostou je prázdná, obří atrium zabírající snad 75% objemu stavby je vyplněné naprosto fantastickou vnitřní zahradou.  To je velkorysost. A úplně stejné je to s auty. Co na tom, že jsou pedály v Lamborghini nakřivo? Tak ať jsou, i to je důkazem, že tady se pozornost konstruktérů upírala jiným směrem.

Foto: Lamborghini

Ostatně právě u Lamborghini jsme mohli pozorovat paradoxní jev – se vstupem Volkswagenu se řada pravověrných fanoušků začala od značky odvracet. Ne snad proto, že by měli něco proti Němcům, problém byl v samotných autech. Začala být až příliš dokonalá. Klimatizace začala fungovat, přepínače jsou tam, kde je člověk hledá, řízení nebolí. Že to nedává smysl? No nedává, ale tak to zkrátka je. Alfisti často žertem říkají, že to či ono selhání není závadou, nýbrž charakterem, To je samozřejmě myšleno jen žertem a leckomu možná ani nedochází, jak hluboká pravda v téhle větě je. 

My chceme tak trochu špatná auta. Chceme manuální převodovku, se kterou budeme trochu zápasit, přestože moderní automat umí všechno lépe. My chceme sportovní auto, které se v otáčkách celé rozdrnčí, my chceme elektromobil bez jediného tlačítka mimo jediný obří displej či s berany místo volantu. Chceme velký hlučný a neefektivní osmiválec, který při každém prošlápnutí plynového pedálu zhoupne celým autem. Chceme Alfu Romeo s minimem obrazovek, kde by nám mohla nabízet pokročilé funkce radiomapy a asistenčních a komunikačních systémů. 

Foto: Alfa Romeo

A přitom víme, že to všechno je pitomost. Jenže bez toho by byla auta sterilní, neosobní, nudná. Neměla by onen charakter. Nenutila by nás soustředit se na jízdu, užít si ji, prožívat ten zážitek naplno. Podobně jako kuchaři ve věhlasných restauracích vědí, že malá porce donutí strávníky zpomalit a vychutnat si doopravdy každé sousto, jako architekti pochopili, že méně může znamenat ve výsledku více, i konstruktéři aut vědí, kde je dobré ubrat.

Proto nechceme dokonalá auta. A já doufám, že si to uvědomují i automobilky a že ať už nás v budoucnu čekají auta jakákoli – benzínová, elektrická čí třeba úplně jiná, vždycky v nich zůstane onen luxus v podobě těch pár chyb, zbytečností a nesmyslů. To je velkorysost, to je charakter, to je luxus. Lidí, kteří to umí ocenit, je v každé době dost.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
02. října 2021, 23:51
6

Tak proto mě nikdo nechce...

reagovat
Bavoraczech
04. října 2021, 07:41
1

Já ti nevím. Já mám Alfu rád. Ale ani ne tak kvůli těm trampotám, které jsou s odstupem času brány spíš jako jistý druh dobrodružství nebo nějakým velkým nedokonalostem. Klidně bych uvítal o něco lepší slícování karoserie.
Pro mě osobně je charakter Alfy (a dalších Italů) v tom, jak odlišná je oproti ostatním výrobcům. Má strmější převod řízení než mainstream, je tak nějak víc zaměřená na řidiče. Má zvuk, průběh výkonu... a má styl. Jsou auta, která mají něco z toho taky, ale málokdo nabídne vše v jednom tak jako Alfa, Saab, Jaguar... Pro tohle jsme ochotni "vystoupit z komfortu" běžných mainstreamových VW, Kií, Fordů, Opelů a Peugeotů...

reagovat
beastar
04. října 2021, 09:23
0

Pěkné leč generalizování není nikdy na místě. Když to vezmu jako názor autora tak ok. Btw Lamborghini po vstupu VW konečně vyrobilo komerčně úspěšný model. Dokonce dodnes nepřekonaný, co do prodejů. A nakonec možná daleko oblíbenější než celé Diablo. A dokonalý zdaleka nebyl a není. Ve srovnání s Countachem asi jo. To píšu jako člověk, co onu věc chvíli vlastnil.

Nemyslím že někdo má zájem o chyby a nedokonalost. Možná menšina ano. Jenže lidé jsou lidé. A tak je tu Porsche, AMG, M, Alpina, Singer, RR, Pagani a další to jsou ti, co se o tu dokonalost snaží. Dlouhé roky a dělají to pro fanoušky. Mám Italská auta rád ale ne každý je chce. Navíc v samotné Itálii nikdy za špatná nebo zvláštní považována nebyla. Natož jakkoliv vadná. Ferrari je tam náboženství. Takže mohl bych napsat super dlouhý reakční článek z opačného spektra. Bylo by to ale zbytečné.

reagovat
ingbratwurst
04. října 2021, 16:54
1

No, ja mam 20 let staryho Saaba a jeste starsi Volvo a nemenil bych ani za zlaty prase....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Brougham  1988
Cadillac Brougham

1988 rok výroby
103 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Ranchero Ranchero  GT 1977
Ford Ranchero Ranchero GT

1977 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Chevrolet Apache  1957
Chevrolet Apache

1957 rok výroby
140 koní výkon
3 850 ccm objem

Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited 1990
Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited

1990 rok výroby
169 koní výkon
3 956 ccm objem

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem