načítám data...

Ptejte se: FAQ k trackdayi

07. července 2016, 11:00 21 komentářů Daniel Borský Ptejte se

Trackday se blíží, otázky se množí. Tady jsou odpovědi na ty nejčastější z nich.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!​

Naši pravidelnou rubriku Ptejte se dnes pojmeme trochu jinak než jste zvyklí. Zcela výjimečně vám nebudeme pomáhat s výběrem nového vozu, radit s pilováním jezdeckých technik, nebo řešit zapeklité dotazy technického rázu. Mílovými kroky se nám blíží trackday ve Vysokém Mýtě a redakční pošta je doslova zaplavena dotazy. Pokusili jsme se tedy vybrat ty nejčastěji opakující se otázky a zde vám přinášíme odpovědi. 

 

Musím mít STK? 

Ne, není to nezbytně nutné. Dokonce ani nevyžadujeme, aby bylo auto na značkách. Důležité je, aby auto nebylo ve stavu, který by zjevně ohrožoval ostatní účastníky či životní prostředí.  
 

Jak je to s pojištěním? 

S pojištěním se to má tak, že závodní okruh není běžná komunikace a obvykle se na něj nevztahuje povinné ani havarijní pojištění. Pokud se přihodí nějaký problém, je to na vaši zodpovědnost. Od toho také podepisujete při registraci "Prohlášení řidiče". 

Aktualizace (Matěj): Aby se předešlo pochybnostem, nebo případnému rozčarování při vzniklé škodě, je lepší počítat s variantou horší, totiž že pojišťovna neuhradí nic. Jde o to, že v paragrafu 7 zákona 168/1999 se píše toto:

(1) Pojistitel nehradí
g) újmu způsobenou provozem vozidla při jeho účasti na organizovaném motoristickém závodu nebo soutěži, s výjimkou újmy způsobené při takovéto účasti, jestliže je řidič při tomto závodu nebo soutěži povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích.

Kontaktovaní právníci i zástupci vybraných pojišťoven se shodují na tom, že jakmile se jedná o akci, při které není nutno dodržovat dopravní předpisy, považuje se tato za soutěž/závod, i kdyby se nakrásně o nic nesoutěžilo. Když k tomu připočteme fakt, že se akce koná v prostorách mimo pozemní komunikace, je docela jasné, že si na případné plnění moc nároků dělat nemůžete. I tak ale doporučují právníci kontaktovat svou pojišťovnu a detaily ohledně svého konkrétního sjednaného produktu probrat s jejím zástupcem.
 

Potřebuju závodní přilbu? 

Ne, v letošním roce ji zatím striktně nevyžadujeme, rozhodně ji však silně doporučujeme, obzvláště pro řidiče a pasažéry v otevřených vozech. Je navíc dost dobře možné, že do budoucna bude povinná.
 

Jsou nějaká omezení, co se pneumatik týká? 

Na samotný trackday se omezení nevztahují. Můžete jezdit, na čem uznáte za vhodné. V případě, že se chcete zúčastnit PlechCupu, pak musíte mít obuté homologované pneumatiky schválené do běžného provozu.  
 

Jak to vypadá v zázemí? Je prostor pro výměnu pneumatik a provedení nějakých dílčích úprav/oprav? 

Vypadá to dobře, místa je dostatek. Není problém vyměnit gumy či provést menší opravy. Musíte si však obstarat vlastní nářadí, protože to již není v naších silách. 

Je povoleno driftování? 

Zrovna ve Vysokém Mýtě driftování příliš nefandí. Mají poměrně nový povrch, takže se to hlídá. Samozřejmě, že nevyžadujeme jízdu striktně čistou stopou a užívat si mírné přetáčivost budete moci dle libosti. Pokud se však vaše auto začne ztrácet v oblaku kouře, pak budeme nuceni zakročit. 
 

Mám auto nad 15 tisíc, můžu přijet na Plechcup? 

Přijet samozřejmě můžete. Jestli budete připuštění na Plechcup, o tom rozhodne na místě expertní komise, složená z největších redakčních odborníků na levné vozy. Každopádně rozhodně doražte, zajezdit si přece můžete i mimo soutěž. 
 

Jsme větší skupina, jak se máme přihlásit? 

Naprosto jednoduše. Vyplníte na webu registrační formulář, do poznámky napíšete že jste ta a ta skupina (registraci vyplní každý člen skupiny zvlášť). Podle pokynů, které vám dorazí do mailu, provedete platbu. Je pravda, že do informačního emailu přijdou informace se sníženou cenou, ale ne se skupinovou. V tom případě pro vás jako větší grupu platí cena uvedená na webu (pro Mýto 999,-) 
 

Vydrží jezdit moje auto celý den? 

Na to lze odpovědět snad jedině tak, abyste přijeli a vyzkoušeli to sami. U většiny vozů není potřeba se obávat, že by nevydržely. Vždyť i některé plechcupové speciály dokáží snášet celodenní řádění bez většího zaváhání a ještě v závěru dne odjet několik měřených kol.

Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak se ke svému vozu chovat na trackdayi, abyste si den maximálně užili, případně jedete poprvé a chcete se připravit, přečtěte si také Vavrisův článek o nejdůležitějších věcech, které je dobré mít na paměti.

 

V případě, že jsme něco opomněli, nebo máte doplňující dotazy, ptejte se v komentářích. A budeme se těšit na shledanou na Autíčkář Trackday & Plechcup ve Vysokém Mýtě!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ri
riprex
07. července 2016, 11:48
0

Bacha na to! Povinné ručení platí na celém území státu, který je uveden v zelené kartě. Je jedno jestli člověk zbourá benzinku, narazí do kombajnu na poli, nebo zboří štábní budku na vysokomýtském okruhu... všechno to kryje povinné ručení. Výjimku tvoří jen zanedbání základních povinností (například auto je vrak, upadlo kolo a zabilo matku s dítětem...). Jiná věc je havarijní pojištění, to je případ od případu... ale v zásadě neplatí.

reagovat
ro
rowan
07. července 2016, 11:55
0

Dobré vědět. Já když posledně naboural cizí auto na okruhu, tak mi pojišťovna pochcala zada a musel jsem celou škodu zacvakat ja. S odůvodněním že pro okruh to údajně neplatí. Ale je to už pěkných pár let zpátky, tak jsem rád že už je to dnes jinak

František Čáslavský
07. července 2016, 12:14
0

Nemělo by to náhodou být tak, že POV platí na veřejných komunikacích?

JLK
07. července 2016, 12:29
0

168/1999 § 7
(1) Pojistitel nehradí
...
g) újmu způsobenou provozem vozidla při jeho účasti na organizovaném motoristickém závodu nebo soutěži, s výjimkou újmy způsobené při takovéto účasti, jestliže je řidič při tomto závodu nebo soutěži povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích,

Z toho mi vyplyva ze zadne skody na okruhu uhrazeny nebudou.

M P
07. července 2016, 12:46
0

Otázka: je je trackday motoristickou SOUTĚŽÍ nebo ZÁVODEM?
Ono to není asi tak jednoduchá otázka, protože při telefonátech do pojišťoven to na infolinkách vypadá pokaždé tak, že se ozvou nazpět, až to zjistí.

Jednoduchá rada: my nejsme pojišťovací makléři, a každý účastník, který má auto pojištěné, má možnost zavolat svému makléři, uvést mu situaci s tím, že jede na akci, kde se nebude závodit, ale bude se pouze volně jezdit (neplatí samozřejmě pro plechcup), a zeptá se ho přímo.

Bez domněnek, dohadů a vykládání si paragrafu po svém:)
Že je to v dnešní době tak těžký...

ri
riprex
07. července 2016, 12:46
1

Ano, přesně tak to je... ale trackday není organizovaný závod/soutěž ;) To se týká jen plechcupu. Už se to víckrát řešilo, pojišťovna sice nechce, ale zaplatit to musí. Promárně to řešili ti, co jezděj na Nurburgring, protože tam jsou ceny za poškozená svodidla atp. poněkud v jiných sférách.

M P
07. července 2016, 12:50
1

Pokud máte rádi Berana, tady je k tomu více informací.

M P
07. července 2016, 12:53
1

Pozor ale, Nurburgring ma status pozemni komunikace, nebo nejake silnice! Myto bude spis soukromym arealem.
Jak rikam, kdo nevi, nebo se boji, at zavola pojistovne a necha si to sdelit od nich. Nebo se zepta pravnika.

JLK
07. července 2016, 13:40
0

Matej: je ci neni zalezi na tom jestli ten zakon obsahuje definici motoristicke souteze nebo zavodu.
Taky jsem poslal dotaz sve pojistovne a doma jeste prostuduju smlouvu, ale osobne jsem vuci tomu spise skepticky. Kazdopadne souhlasim ze by to kazdy mel overit pro svuj konkretni pripad. Ono naborit nekomu jeho milovane Ferrari a az pak se dozvedet ze to pojistovna nezaplati =D

M P
07. července 2016, 13:44
0

Jak jsem aktualizoval clanek. Z pohledu zakona (a hlavne zakonodarce, jehoz zamer je formulovan v komentari k zakonu) je akce, kde neni zapotrebi/neni vyzadovano dodrzovani pravidel silnicniho provozu, povazovana za soutez/zavod. Coz je docela jasne. Jako muze se stat, ze ti to pojistovna proplati, ale rozhodne je lepsi na to nespolehat a byt pripraven. Holt kdyz se kaci plot, litaji korunky:)

au
augustin
07. července 2016, 13:47
2

Cítím povinnost se k tomu tématu vyjádřit jakožto dlouholetý likvidátor. Konečně taky diskuze ve které budou mé zkušenosti k užitku. Tak za prvé paragrafy a představy jsou fajn ale realita bývá tvrdší. Právně PR platí při takové akci. Ale v případě problémů to bude vypadat následovně. Já si zjistím o jakou akci šlo, uvidím organizovaný závod (v tomto případě Plechcup) a mám vystaráno. předpokládám že nemáte ověřeného notáře aby na závod dohlížel, takže se budu domnívat, že organizovaná soutěž byla celý den. Automaticky jste pro mě účastníkem závodu a plnění povinného neproběhne. Vám se to líbit nebude a začne dohadování s právním oddělením. Z vlastních zkušeností to nestojí za to. Doporučuju pokud se něco stane, dotáhnout auto za brány okruhu a řešit to tam. Bude to jednodušší pro všechny.

JLK
07. července 2016, 13:54
0

A nevi nekdo co obnasi udelat z trackdaye treba zavod pri kterem se oficialne dodrzuji predpisy? Ono v podstate pri jezdeni jednosmerkou bez krizovatek furt dokolecka ani neni moc predpisu ktere se daji porusit, ne? Nebo ta veta se tyka pouze nejakych zavodu pravidelnosti apod. ktere se jezdi na normalnich silnicich?

M P
07. července 2016, 14:11
0

To druhé bude správně.

briza
07. července 2016, 12:03
0

Živě si dokážu představit, jak probíhá prozkoumání expertní komisí. A docela se bavím :)

reagovat
M P
07. července 2016, 13:00
0

A víš, že jsme tohle zatím snad ani moc dělat nemuseli? Já osobně si vzpomínám na pouze jeden případ.

Michal.913
08. července 2016, 12:30
0

To jsem v životě nesylšel aby si někdo myslel, že mu bude platit povko na okruhu :)). Vždy to je tak, že si škody na svém platí každý sám... i když já nabourám tebe, tak si to platíš ty (či po dohodě se na tom budu podílet). Kontaktů jsem měl už nespočet a ani by mě nenapadlo to řešit s pojišťovnou, to je bláhové...

reagovat
CZmisak
09. července 2016, 12:52
0

Trochu dopravního infa k neděli:
V Litomyšli se opravuje kruhový objezd, je to tam stažený do jednoho směru se semafory a zacpává se to tam. Objet se to dá směrem do Mýta: http://tinypic.com/m/j9t1jn/3, případně pokud bude světelná křižovatka průjezdná normálně, tak se dá po 35ce jet ještě asi cca 500 m a pak uhnout, to je tam značený. Koho by napadlo to objíždět přes náměstí, tak za náměstím je zákaz vjezdu a museli byste zpátky.
Směrem z Mýta: lepší počkat.

reagovat
M P
09. července 2016, 13:12
0

Tam je ale furt něco, přijde mi. Loni jsem tam cestou z Pardubic taky mírně zkysnul. Pak jsem ale vynalezl náhradní řešení, které sice zahrnovalo trochu nestandardních postupů, ale objel jsem uplně celou kolonu. Tak díky za info:)

LH
LH z telefonu
09. července 2016, 14:26
0

Ještě to upřesním: Z Mýta přes náměstí ne, je tam zákaz; opačně OK. A nebo dopravní obsluha OK z obou směrů :-D

M P
09. července 2016, 15:20
0

Po chodníku přes autobusovou zastávku to onehdá taky bylo dost ok:D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem