načítám data...

BMW 440i xDrive M Performance: Když petrolhead není purista

Mnozí tvrdí, že BMW 440i s doplňky od M Performance je lepší než M4. Platí to ale i tehdy, pokud má automatickou převodovku a pohon všech kol?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Asi žádnému konkrétnímu BMW se nepodařilo změnit názor české motoristické veřejnosti na současnou produkci bavorské značky tak, jako sedanu 340i M Performance v barvě Laguna Seca, s manuální převodovkou, pohonem jen zadních kol a samosvorným diferenciálem. Snad všichni novináři, kteří se tímto exemplářem projeli, na něj pěli ódy a  prohlašovali ho často za lepší, než klasické modely jako E46. Ostatně i redakční kolega Vavris nad tímhle autem přímo básnil a ačkoliv jsem se za jeho volant dostal jen na krátkou chvíli, chápu moc dobře, proč ho tak nadchlo. Ve srovnání s 335i z počátku výroby modelu F30, kterou jsem testoval ještě za svého působení v českém TopGearu, to bylo úplně jiné auto. Tam, kde stará 335i jezdila odtažitě a vysloužila si mírně pohrdlivé označení “fakt dobré Audi”, 340i M Performance se chovala jako klasické staré BMW. Jen úplně ve všem lepší. Rychlejší, s bohatším zvukem, přesněji ovladatelné, pohodlnější, chytřejší. Prostě skvělé.

Jeden problém se ale přesto našel. A vlastně docela zásadní. Tuhle třistačtyřicítku totiž novináři milovali především proto, že byla nakonfigurovaná přesně tak, aby se právě novinářům líbila. Bylo to auto jako vystřižené z blouznivých snů benzínové hlavy. Dokonalá konfigurace pro auto, se kterým strávíte týden radikálního hooningu či s ním vyrazíte na Nürburgring, ale které potom vrátíte a nebudete s ním žít několik let v každodenním životě včetně posunování v zácpách cestou do práce nebo výletů na hory. A tak spousta zákazníků nakonec vyměkne a místo puristické zadokolky s manuálem sáhne po čtyřkolce s automatickou převodovkou. Otázkou pak je, jestli si i takto nakonfigurované auto může zachovat svou řidičskou přitažlivost a výjimečnost.

Mohli bychom o tom vést dlouhé teoretické debaty, přít se a hádat. Zajisté by se rychle vytvořily dva znesvářené tábory, puristé a petrolheadi na straně jedné, chladně racionální zástupci pohodlí a jistoty trakce na straně druhé. Jenomže my se naštěstí můžeme teoretické debatě úplně vyhnout. U BMW nám totiž připravili i druhé auto, které na tuto otázku pomůže najít skutečnou odpověď. V testovací flotile se totiž objevilo kupé 440i M Performance, které je nakonfigurováno téměř identicky jako 340i, kterou jsme řídili v létě. Jediný rozdíl – kromě poměrně očividné absence jednoho páru dveří – je v přítomnosti pohonu všech kol xDrive a osmistupňového automatu ZF s řazením pádly pod volantem. Víceméně všechno ostatní, včetně důležitých vylepšení od M Performance, mezi které patří M Power Kit, posunuvší výkon na nějaých 370 koní, aktivní zadní diferenciál, M Performance podvozek nebo rozruch budící M Performance výfuky, je u obou aut stejný. Snad jediný další zásadní rozdíl jsou 20” kola, která jsou také (spolu s nápadnými polepy a karbonovým spoilerem) asi jediným prvkem, který bych z objednávky vynechal.

Teoretikům musí být výsledek předem jasný. BMW ve čtyřkolce je protimluv a kacířství, které zabije čistotu jízdních vlastností a přetáčivý charakter. A automatická převodovka je něco, co by přeci žádný petrolhead neměl ve svém autě chtít, protože řízení přeci není kompletní bez kvedlání, šlapání na spojku a precizních meziplynů. Jenomže my už dávno víme, že obecné pravdy nebývají vždycky nezbytně pravdivé. Takže jsem se rozhodl, že si na to raději přijdu sám.

Než se ale pustíme do opravdového ježdění, je čas vyzkoučet 440i v prostředí, kde bude obvykle trávit mnohem více času než na okreskách – tedy v džungli velkoměsta. Nebo v mém případě alespoň středního města (ne, Pardubice opravdu nejsou vesnice, i když si to náš IT David myslí). Čtyřka v této konfiguraci má totiž dvě zcela protichůdné osobnosti. Na jednu stranu je to stále vcelku normální BMW, které je docela pohodlné – schopnost podvozku odfiltrovat nerovnosti i na dvacítkách s ultra-nízkoprofilovými pneumatikami je vskutku fascinující – a nabízí vám všechno pohodlí všedního dne, na které jste zvyklí (od skvělé radiomapy a propracované ergonomie po příjemné sedačky). Na stranu druhou je to ale bestiální chuligán, který na sebe za všech okolností strhává pozornost okolí.

Částečnou zásluhu na tom mají polepy M Performance, spoilery a velká kola (chybí už jen křiklavější lak – celý týden jsem měl nutkavý pocit, že tohle auto mělo být oranžové). O většinu show se ale starají výfuky M Performance. Jejich objednání bych rozhodně nedoporučil introvertům, lidem s nerudnými sousedy a jedincům, kteří mají rádi ticho. Pokud jste ale extrovert, showman a máte v sobě alespoň kousek dušičky mladistvého delikventa, jsou naprosto skvělé. Jak dnes bývá zvykem, můžete je přepínat mezi dvěma úrovněmi hlasitosti a rozruchu. V tomto případě ale nejde o varianty “tiché” a “hlučné”. Jsou to varianty “jadrný zvuk” a “Messerschmitt Bf-109 E-4 letící na plný výkon a pálící ze všech hlavní”.

Stejné výfuky měla i ona 340i M Performance, se kterou jsme jezdili v létě. Jenomže tu jsem zažil na okreskách, kam jsem vyrazil z našeho trackdaye – a tudíž jsme měl posunuté vnímání hlasitosti. Se 440i jsem celý týdne jezdil po městě. Vysloužil jsem si přitom opakovanou pozornost policie, kterou upoutal v první řadě ďábelský řev a teprve v té druhé styl jízdy, sousedů, kamarádů a náhodných kolemjdoucích. Kamarádka a příležitostná fotografka Autíčkáře nazvala 440i onomatopoickým autem. A měla pravdu. Tohle auto totiž není prostě jen hlučné. Má obrovský repertoár zvuků, které dokáže vyluzovat. Řev vytáčeného motoru. Prskání, střílení, brblání a praskání, když uberete plyn. Zní to, jako by městem proletěl onen zmiňovaný Messerschmitt, občas ho pokropil dávkou z kanónů a při tom všem práskaly hromy. Je to hloupé. Je to pubertální. Je to společensky nevhodné a lidé vás pravděpodobně budou mít za idiota. A budou mít pravdu, protože vás tohle auto donutí jako idiot jezdit. Zjistíte, že i krátký úsek mezi křižovatkami je dost dlouhý na to, abyste vytočili jedničku, odřadili na dvojku, přidali, ubrali, podřadili na jedničku a zase zastavili. Budete pouštět každého chodce, kterého uvidíte. Ne proto, že jste tak slušní, ale proto, že máte zvrácené potěšení z vyjevených výrazů lidí, kteří sledují šílence pekelném stroji, kterak s kanonádou zastavuje před přechodem, aby hned poté, co přejdou, zase s hromobitím vyrazil vpřed. A samozřejmě budete mít stále nastavený režim Sport, aby auto dělalo co největší rámus.

Je až neuvěřitelné, jak se jinou volbou motorizace a správných položek v konfigurátoru (případně katalogu M Performance příslušenství) může naprosto změnit charakter auta. Jak 330e, kterou jsme jezdili před pár měsíci, tak 435d Cabrio, kterou jsme testovali o pár týdnů před 440i, jsou dospělá, rozumná a uhlazená auta. Připadáte si v nich jako dospělý, zodpovědný člověk. V téhle čtyřce se vrátíte do pubertálních let, přestože pod vší tou extravagancí a zvukomalebným divadlem se pořád skrývá naprosto rozumné a racionální manažerské kupé.

Ale dost už předvádění ve městě. Pojeďme na okresky.

Tady se opět vrátím k oné 335i z počátku výroby generace F30. Dodnes si pamatuji své zklamání z toho, jak zadokolka s turbeným šestiválcem dokázala být odtažitá. Obdivoval jsem sice její schopnost vykouzlit trakci a přilnavost v jakékoliv situaci na jakémkoliv povrchu, ale děsila mě ostrým přechodem do smyku a tím, jak maskovala rychlost, aniž by řidiče vtáhla do děje. Neměl jsem pocit, že řídím BMW.

O to víc mě překvapilo, když jsem ve 440i poprvé řádně přidal plyn na výjezdu ze zatáčky. Měl jsem nastavený režim Sport+, který zcela nesvrhne vládu elektronických trpaslíků, ale jen jí učiní benevolentnější. A přesto zadek 440i vybočil v čitelném, předvídatelném smyku. Jakmile jeho úhel překročil určitou úroveň, trpaslíci opět zasáhli a srovnali dění do společensky přijatelných mezí, ale cítil jsem, že si s tímhle autem můžu hrát. Neměl jsem dost odvahy, abych zkusil opravdový drift v režimu DSC-OFF (kde bych navíc přišel o řvoucí výfuky a ostřejší nastavení auta, jak je u BMW nepříliš pochopitelným zvykem), ale rozhodně jsem neměl pocit, že řídím Audi.

V současných BMW totiž systém xDrive funguje přesně tak, jak byste si představovali, že by čtyřkolka pro nadšeného řidiče fungovat měla. Stejně jako většina aut se čtyřkolkou Haldex působí jako předokolky, které vám občas pomohou z problémů zadními koly, xDrive se chová jako zadokolka, u které přední kola vstoupí do hry, pokud je to zapotřebí.

Řidičského puristu to možná dokonale neuspokojí – ten bude toužit po táhlých driftech a pocitu balancování na hraně přilnavosti a možná i na hraně nehody. A od mnoha “znalců” se určitě dozvíte, že pohon předních kol znamená více hmotnosti, méně citu v řízení a celkově ne tak ryzí zážitek. Ale upřímně – možná jsou řidiči, kteří takové věci i na silnici poznají, ale já mezi ně nepatřím a myslím, že se mnou i 99% potenciálních majitelů čtyřkového BMW.

Na suché silnici by to možná bylo něco jiného, ale stejně jako Vavrisovi se ani mě příliš nepoštěstilo správné počasí a většinu týdne jsem strávil na mokrých a chladných silnicích, navíc s letními pneumatikami v odbě, kdy už nejsou zcela ideálním řešením. A tak byl hlavní rozdíl mezi čtyřkolkou a zadokolkou v tom, že zatímco 340i občas vyvolala pocit neklidu i v odvážnějším a schopnějším Vavrisovi, já si ve 440i užíval pocitu, že si můžu hrát, občas se trochu sklouznout a balancovat na limitu přilnavosti nebo kousek za ním, a nemusím se bát, že se stane něco ošklivého. A nebo že mi bude muset do řízení neustále mluvit sbor elektronických trpaslíků.

A ten automat? Ano, cvakání řadící páky a tanec po pedálech přináší člověku více uspokojení a větší pocit že skutečně řídí, zvláště když se vám zrovna podaří bez elektronické dopomoci hezký meziplyn. Ale že by bylo klikání pádly pod volantem nudné a zabíjelo požitek z jízdy? To bych si říct rozhodně netroufnul. Spíš je to jiné – možná ne tak intenzivní, možná vám to nedá tolik příležitosti užít si pocit, že něco umíte, ale k rychlé jízdě se to svým způsobem hodí.

Verdikt

O tom, že BMW trojkové nebo čtyřkové řady dokáže být zábavným řidičským autem už jsme se přesvědčili. Ale dosud jsme neměli odpověď na to, jestli jím zůstane i tehdy, když si objednáte “nepetrolheadskou” kombinaci čtyřkolky a automatu. Teď už odpověď známe. Jste-li skutečný řidičský nadšenec a purista, je zadokolka a manuál stále tou ideální volbou, která vám přinese nejvíce potěšení. Ale pokud se váš každodenní život neobejde bez pohodlí automatu a sebejisté trakce čtyřkolky, nemusíte se bát, že byste skončili s nudným autem. Vlastně je docela možné, že se v některých situací budete bavit více, protože čtyřkolka eliminuje strach ze setkání se stromem a automat vám nechá více kapacit věnovat se řízení jako takovému. Takže závěr zní – i čtyřkolka a automat může pobavit.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový šestiválec 2 998 cm3
Výkon: 265 kW (360 koní) v 5 500 – 6 500 ot./min
Točivý moment: 520 Nm v 1 520 – 4 800 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 1 605 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,0 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 7,7 l/100 km

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jindřich
07. ledna 2018, 10:25
0

Super test! Opět luxusně popsané tím způsobem, který nemůže nevtáhnout do děje.
Teď už jen vyřešit,kde na ni vzít prachy.

reagovat
GanGreen
07. ledna 2018, 11:10
0

Když jsem si četl o zvuku motoru, nedalo mi to a vletěl jsem na YT a co jsem tam nenašel :D




-
Komentář upraven 7. 1. 2018, 11:10:47

reagovat
saage
07. ledna 2018, 11:36
1

Super! O tom jsme se už bavili minule. Škoda ,že Autíčkář taky neudělá k psanému testu aspoň nějaké takové video. Nemusí to být nic složitého a dokreslí to pěkně vjemy z toho auta.

GanGreen
07. ledna 2018, 12:07
0

Souhlas, stačil by pulminutovej klip s nějákou akcelerací a prujezdem třeba pěknou zatáčkou... jen pro ten dojem jak auto vypadá v pohybu a jak zní :D

BobAsh
07. ledna 2018, 14:21
4

Půlminutovej klip, aby vypadal dobře a ne jako že si děcko školou povinné něco natáčelo na mobil, je klidně na dvě hodiny práce... Ono to s těma videama není tak jednoduché jak to na pohled vypadá.

GanGreen
07. ledna 2018, 14:55
0

Však já netvrdim že by to bylo uplně jednoduchý a že to musí být, jen řikám že by to nebylo špatný :)

JayK91
07. ledna 2018, 15:18
0

A propos Vojto ... Autičkař TV je pohřbenej projekt?

beastar
07. ledna 2018, 15:50
0

Je to jak píše Vojta a s těma 2 hodkama je ještě hodně skromnej. Kluci chápu že vám přijde díky YT že točit je prdel ale není. Píšu to tady furt dokola páč to moc dobře vím:) Nedivim se ze se jim tady do toho nechce i ten blbej prujezd zatáčkou a efektní zvuk chce svoje. Pokud to teda chceš dělat pořádně. Btw auta máte... Zkuste doma pak si pusťte výsledek z toho mobilu. A zeptejte se sami sebe jestli by bylo fajn pustit to minimálně dalším 50000 lidí... Půjčit si lepší filmařský matroš je dost peněz a ještě mít borce co s tím umí. Kdyby tam měl bejt k tomu hlas nebo jen efektně vložena hudba....fuuuu a je to chocapic...

XT
XTad
07. ledna 2018, 16:37
0

Jasne ze to prdel neni, v nasich podminkach jsem dobre natoceny test auta snad jeste nevidel, takze se o neco "poradnyho" snazit stejne nema cenu. Na druhou stranu, mobily dneska tocej dobre, nejakej pricvakavaci mikrofon za petikilo staci, takze uz zbejva jenom stoupnout si k silnici a natacet. Auto tam bude videt i slyset a to bohate staci. Porad lepsi, nez radoby profici, kterejch je dneska plnej internet, co si nakoupej drony za desetitisice, ale pritom neumej udelat ani statickej zaber.

krab
07. ledna 2018, 17:06
2

Jak říkáte... auta máme, něco natočit zkusíme :) Ale nečekejte rovnou, že Krab natočí něco jako lepší "the Grand tour" :-D

Franz Kafka
07. ledna 2018, 18:03
0

Já bych tady čekal minimálně něco více jak "Grand tour"! Přece jen kam se hrabe nějaká trojička amatérů na redakci plnou profesionálů z lety praxe ne? Ba ne pravdou je, že natočit krátké video není tak nereálné. Dokonce bych snad řekl, že pokud to bude součást testu vlastně tam nemusí ani být komentář.

BobAsh
07. ledna 2018, 19:05
2

JayK91: Mrtvý projekt to úplně není, video o Kodiaqu bude. Trošku jsme podcenili postprodukci a neměl to kdo dělat, takže to ještě pořád není definitivně dostříhané. Jinak pro představu - to video, které bude mít ve výsledku 10-12 minut, zabralo tak 4 celé dny práce 3-6 naráz, plus tak třeba dva týdny postrpro (ty se ale musely rozložit do času po práci, takže se to nezvládalo).

MartinCoupe
11. ledna 2018, 11:13
0

Klidně Vám dohodim kámoše, natáčí profi kamerou a dělá i postprodukci. V hlavním jobu je TV kameraman, tohle má jako bokovku.

saage
07. ledna 2018, 11:38
0

Pro mě nejlepší nové auto.! Jezdil jsem s 335, jezdil jsem s xdrivem, a dohromady v 440 to bude paráda. Teď jen doufat že si ho někdo nakonfiguruje podle mého gusta a za 4 roky se toho bude chtít zbavit :-D
-
Komentář upraven 7. 1. 2018, 11:39:00

reagovat
On
OndraSima
08. ledna 2018, 15:08
0
saage
08. ledna 2018, 15:33
0

Ještě počkám teda až další majitel se toho bude chtít zbavit :-)

beastar
08. ledna 2018, 19:29
0

Pořád je to dost přes milánka. A tak snad nějaká lízačka pro pána by byla ne? :D Nějaký ten výhodný produktík třeba od Monety bychom to pro pána našli. Vydržte no ty čísílka jsou wunderbár to bude 10ˇ% akontačka a jedete domů mistře....

Inženýr
07. ledna 2018, 12:31
0

Test jsem nečetl celý, hned na začátku mě však zarazilo opakující se klišé ohledně RWD/4WD. Je tzv. xDrive v případě BMW 3 apod. stálou čtyřkolkou? Pokud ne, tak jediné co může nějak změnit jízdní vlastnosti podobného auta je hmotnost Haldexu, ne? Pokud se jedná o stálou čtyřkolku, a předpokládám že v připadě BMW by byla většina krouťáku stejně vzadu, tak v čem je problém? Zadní kola se netočí? :)

Nepochopte mě špatně, ale tvrzení ''spousta zákazníků nakonec vyměkne a místo puristické zadokolky s manuálem sáhne po čtyřkolce s automatickou převodovkou'' je pro mně to samý jako říct, že místo puristického dvoujádra si v novém PC koupím čtyřjádro.. Ano, není to totéž, ale taky nevím jak může fakt, že tam někde vepředu se TAKY něco točí, ovlivnit jízdní vlastnosti moderního tlustého trojkového BMW.

reagovat
BobAsh
07. ledna 2018, 14:23
0

Moc nechápu myšlenku. Samozřejmě, že čtyřkolka ovlivní jízdní vlastnosti auta - posune je k neutralitě nebo nedotáčivosti. I tahle 440i jezdí o kus jinak než jezdila ta 340i jen se zadokolkou.

Honza Hamster Křeček
07. ledna 2018, 17:32
0

xDrive v BMW je stálá čtyřkolka, dopředu putuje standardně 40% točivého momentu, poměr může elektronika v případě potřeby měnit. Důležité ale je, že xDrive nedělá z auta čtyřkolku, ale pocitově spíš bezpečnější zadokolku, neochudí řidiče o zábavu. S tím 'tlustým' BMW bych byl také trochu opatrný, současná modelová řada se svým jízdním projevem vrací tam, kde má BMW být a na co v minulosti trochu zapomnělo. A poslední poznámka na závěr - ani Haldex už není tím, čím býval ve svých začátcích, kdy VW a Audi s Haldexem fungovaly bezezbytku jako předokolky a až když se auto zahrabalo do sněhu, přišla na řadu i druhá náprava. Dnešní Haldex je tak sofistikovaný a tak rychlý, že je možné ho bez ztráty kytičky srovnávat se stálou 4x4.

Inženýr
07. ledna 2018, 19:36
0

Vojta, já to myslel tak, že čtyřkolka (i v případě že to opravdová čtyřkolka je) přeci nemůže natolik ovlivnit jízdní vlastnosti, pokud se nebavíme o autě typu MX-5.

Honza, vždyť právě. Většina krouťáku jde stejně na zadek. Je ten rozdíl mezi čtyřkolkou a zadokolkou opravdu tak velký, že AWD připravuje toto kupé "řady 4" o purismus? Jsem rád, že se BMW vrací tam kde má být a na co v minulosti zapomělo. O jaké minulosti se však bavíme? :) Mělo E92 horší jízdní projev? Co E46, E36? Nemluvím o absolutním výkonu, ale vůbec o té "BMW sportovnosti". Určitě nepochybuji o tom, že Haldex se s každou generací zlepšuje. Mně však v případě stále čtyřkolky jde o to, že je stálá a "mechanická".

Inženýr
07. ledna 2018, 19:42
0

Edit pro Vojtu: Já to teď napsal trochu kostrbatě. :) Myslím to tak, že čtyřkolka, která má v případě BMW stejně většinu krouťáku vzadu snad nemůže ZHORŠIT (ani né tak ovlyvnit, což samozřejmě může) jízdní vlastnosti auta velikosti a hmotnosti podobného BMW.

beastar
07. ledna 2018, 19:54
0

Ale může se tím třeba zkus někdy svézt.

Honza Hamster Křeček
07. ledna 2018, 20:29
0

Ano, E92 nepatří zrovna mezi klenoty mnichovského inženýrství. Oproti E46 to byl krok zpět. Nová trojka/čtyřka naštěstí v tomhle trendu nepokračuje. A ano, poháněná náprava má zásadní vliv na chování auta, zrovna u té E92 to bylo znát extrémně. A ano, u sportovního auta to znamená méně zábavy za volantem. Btw. tu stálou mechanickou čtyřkolku už dneska v ničem slušném a sportovním nenajdeš, ať už jde o stálou nebo přiřaditelnou čtyřkolku, vždycky je to inteligentní systém, co přenáší sílu tu dopředu, tu dozadu (a někdy i doprava či doleva) podle aktuální potřeby.

Inženýr
07. ledna 2018, 21:24
0

Honza, pokud je to ve srovnání s E92 opravdu krok dopředu, tak mě to překvapuje, ale beru (musím, jelikož osobní zkušenost se čtyřkou nemám, a vás považuji za důvěryhodný zdroj). Co se týče E90 (hlavně před faceliftem) vs. F30, tak starší trojku chválí jako poslední opravdové BMW (minimálně po motoristické stránce to platí), zatímco F30 je vyměklá limuzína pro východní trhy, kde zákazníka zajímá jenom logo na kapotě. Na druhé straně lidé zvyknou přehánět. Já o F30 řeknu jen to, že má až protivně stísněný interiér.

Je mi jasné že pokud to umíš s plynem tak tu zadokolku pro ''zábavu'' určitě využiješ, zatímco předokolka je v některých věcech limitována. Já se jen divil tomu, že v autě jako je moderní BMW střední třídy je zadokolka nutností, zatímco čtyřkolka je výhradně volbou ne-puristů. :) Čtyřkolka má přitom stejně krouťák hlavně vzadu, takže se mi nechtělo věřit tomu ''velkému'' rozdílu. Faktor hmotnosti jsem nebral v potaz, jelikož se nebavíme o autech jako Lotus nebo TVR, ale o BMW segmentu D s trochu silnějším motorem. Nuž, asi budu muset vyzkoušet osobně obě verze a možná změním na nová BMW názor, kdo ví.

Honza Hamster Křeček
07. ledna 2018, 21:54
0

Tohle je téma na knihu, ale zkusím ti odpovědět nějak stručně. Že předchozí generace byla poslední pořádná a to nové už není to ono - to se říká o každé trojce (pětce, céčku, Mondeu... doplň si prakticky cokoli), je třeba ty zprávy trochu filtrovat nebo si alespoň chvilku počkat, než si fandové zvyknou a získají odstup. Nebo číst kvalitní magazíny jako Autíčkář.cz ;-) Skutečnost (jak ji vidím já a nejen já) je taková, že po fantastické E39 a E46 přišel trochu propad. E90 bylo takové mnichovské Audi (a paradoxně Audi v té době začalo stavět poměrně schopná auta, ale to by bylo skutečně na delší povídání). A dnes je BMW zpět. Motory i podvozky jsou opět na světové špičce.

S tou zadokolkou - o tom ten Vojtův test vlastně je, že zatímco dřív byla zadokolka pro nadšené řidiče jasnou volbou, dnes už to tak nutně nemusí být. Tak dobrý xDrive je. Já se dost dobře bavil i za volantem 435d xDrive cabrio, přestože to je kombinace (4x4, diesel, automat, cabrio) asi nejvíce vzdálená představě okreskového speciálu.

Inženýr
07. ledna 2018, 22:22
0

S velkou nadsázkou řečeno to může být tím, že musíme zažít tu novější - horší generaci, abychom si uvědomili, že ta minulá vlastně nebyla až tak špatná. :) ''Po fantastické E39 a E46 přišel trochu propad'' - s tímto já samozřejmě souhlasím, a to nemyslím jen na jízdní vlastnosti. To, že BMW je dnes zpět i motory, tak to může být pravda. Dnes má pod kapotou nějakou hmotu s turbem každé auto, dokonce i Honda. Vím, není to úplně vina BMW ani Hondy, ale právě tyto dvě automobilky beru jako přední motoráře, jako někoho kdo je v motorech vždy před konkurencí. Automobilky s tak bohatými zkušenostmi a obrovským vývojovým potenciálem mohli vymyslet něco přelomového, né jen někam nalepit turbo. Mazda to třeba umí (i bez Wankelu), a to se jedná o automobilku neporovnatelně menší.

''Dřív byla zadokolka pro nadšené řidiče jasnou volbou, dnes už to tak nutně nemusí být.'' To přesně tvrdím. Na začátku testu však bylo něco jiného, a já kvůli tomu napsal komentář. :)

Honza Hamster Křeček
08. ledna 2018, 00:29
0

Jenže to zase vycházíš z předpokladu, že turbo je automaticky zlo. A s turbem je to stejné jako s tou čtyřkolkou, už jsme zase dál ve vývoji a turbo už neznamená naprostou ztrátu lineárního projevu motoru. Ano, Mazda jde proti proudu a místo turba používá atmosférické motory SkyActiv, což je zážehový motor s kompresním poměrem dieselu - čili taky žádná poctivá stará škola.. V naší redakci jsou ty motory docela oblíbené, já to nadšení pro SkyActiv nesdílím, ty motory jsou dole tupé, výkon nenastupuje úplně plynule - není to špatné, ale celkově mě ten projev prostě tolik neuchvátil. Ostatně s Wankelem to taky nebyla úplně trefa do černého, Mazda ráda dělá věci jinak, ne vždycky je to ale dobrý nápad. Naproti tomu motory BMW (ač teda rozhodně nejsem fanda modrobílé vrtule) se mi opravdu líbí. Technologie přeplňování se pořád vyvíjí, teď už tu máme twin scroll turba a různé kombinace turbodmychadel (případně turbo + kompresor) a vývoj jde stále dál, viz. např. powerpulse od Volva.

Zkrátka stará auta máme rádi, máme k nim nostalgický vztah, ale to neznamená, že nová auta nejsou lepší. Většinou jsou.
-
Komentář upraven 8. 1. 2018, 00:30:46

Fa
Fandatik
08. ledna 2018, 10:38
0

Ohledně toho vyvíjení technologií a její implementace do běžných aut, neškodí novým "sportovním" autům právě toto?
Běžné auta jako 525xD A, je v porovnání třeba s podobnou E39 nesmyslně rychlá, sametově řadící, pohodlnější a asi ve všem lepší. A proto sportovní verze musí být zase o několik levelů dál.

A kdo je schopen dostat všechny tyto AMG, Mka, Gulii QV na limit někde na silnici? Při jaké rychlosti? Aby se s tím autem řidič bavil, ale nezabil.

Omlouvám se redakci, ale tyto auta jsou schopnější než většina novinářů a kupců dokáže zkrotit.

Možná i proto je tak zábavná Toybaru, nebo právě stará E46 a ani to nemusí být M3.

Inženýr
08. ledna 2018, 13:52
2

Honza, s tím termínem "nějaká hmota s turbem" jsem to přehnal a teď musím vypadat příliš ortodoxně. :) Já to nemyslel až tak. Turbo má svou historii a třeba Saaby byly s turbomotory stavěny již dávno. Ten posun v dnešních dmychadlech tam určitě musí být, to nepochybně. Já prostě nemám rád některé věci, jako například, proč prakticky všichni přecházejí na turba? Teď možná nebudu mít úplnou pravdu, ale turbo beru jako poruchovou část auta, která dřív nebo později "povolí". Můj názor je ten, že auta by měli mít co možná nejmíň částí, které je dokážou znehybnit, výrazně oslabit nebo které vyžadují nákladnou opravu. Turbo má být cool, dodávat velký výkon třeba pro už tak výkonný sporťák. Taky bych měl jako zákazník mít možnost výběru, nejlépe v rámci každé automobilky. Jěště jedna věc je to, že dát do motoru turbo je pro automobilku prostý a levný úkon, zatímco udělat spolehlivou a úspornou (i emisně čistou) atmosféru s vysokým litrovým výkonem už vyžaduje mistra. Kdyby se alespoň některé automobilky snažili vyvíjet a zdokonalovat atmosférické motory místo tupého lepení turba, bylo by podle mně líp.

Honza Hamster Křeček
08. ledna 2018, 15:14
0

Je to prostě další krok. Karburátory už dneska taky nikdo nepoužívá a přitom když přišlo vstřikování, mluvili o něm petrolheadi přesně stejně jako teď ty o turbu. Ale třeba máš pravdu a atmosféra se časem zase vrátí.

btw. Jak tak popisuješ onen ideál, tj. jednoduchý spolehlivý úsporný motor s co nejmenším množstvím částí - je tu jedna taková věc. Motor s jedinou pohyblivou částí, odolný, spolehlivý, emisně příznivý i výkonný. Ale mám takové tušení, že tobě se moc líbit nebude...... ;-)

Inženýr
08. ledna 2018, 19:11
0

Mně vadí nejvíc ta nemožnost si vybrat. Ale pokud budou moderní turba čím dál spolehlivější - nebudou na sebe upozorňovat, tak je klidně budu brát jako (téměř) přirozenou součást moderního motoru, né jen jako náplast na chybějící objem.

Vztah já & Tesla by vydal na samostatný blog. :) Já beru Teslu úplně v pohodě a třeba Model S bych si možná uměl představit v garáži. Co se mi nelíbí je však uboze stvárněný interiér (Model 3 je pak čistá tramvaj), a pak mi ta firma přestává být sympatická kvůli neustálým kecům o autonomném řízení.

V neposlední řadě jsou mi protivní lidé, kteří celý život jezdí spalováky a jak koupí Teslu, tak se hrajou na spasitele planety. Svoje auto berou jako to jediné správné, a zapomínají na to, že nedávno nic jako Tesla neexistovalo.

beastar
08. ledna 2018, 19:24
0

Nejhorší jsou pohádky typu jak Tesla spráská všechno na sprintech a je to prostě skvělej zážitek. Přitom spasíš tu planetu a si jako hrozně trendy lúmen. Třešničkou na dortu už je potom jenom Evža Mlask jeho briefingy a párty pro investory a autonomní řízení. Na to jak ty bedny kytu vznikaj je to ale pořád slušně postavený auto (jak S tak 3) Samozřejmě za tři miloše bych si dovedl představit i lepší varianty (ale to jsem já) Pořádnej motor je v Zondách přes to vlak samozřejmě nejede M120 dvanáct válců voe, ale taky si za to zaplatíš takže je jasný, že v novym Passatu to asi čekat nemůžeš....

Inženýr
08. ledna 2018, 21:54
0

Mě hrozně irituje když se objeví něco nového a všichni okolo toho začínají jěčet jakoby se jednalo o něco nadpozemského. Ano, je to rychlý a vypadá to k světu. Je to relativně prostorný a bezpečný. Není to však taková modla, objevilo se to nedávno, a konkurence dřív nebo později dorazí. U některých mám pocit, že Teslou jezdili snad ještě jejich dědečkové, a né jako my ''barbaři'' v benzínu..

wdave_t
07. ledna 2018, 13:58
0

Pěknej článek! Nasmál jsem se u toho pubertálního nastavení výfuku a pouštění chodců jen kvůli tomu, co bude následovat :D

Btw, tady v týhle větě "Stejně jako většina aut se čtyřkolkou Haldex působí jako čtyřkolky, které vám občas pomohou z problémů zadními koly" asi mělo bejt, že působí jako předokolky, ne?

reagovat
Snowman000
08. ledna 2018, 09:14
0

Pekne..., ale neviete kedy bude ta modra 340i na predaj? ;)

reagovat
M P
08. ledna 2018, 09:50
0

Chceš auto, ve kterém se vozil Vavris (a další čeští novináři) :) Bys to pak určitě někde vydražil jako investiční auto se zajímavou historií :D

Snowman000
08. ledna 2018, 10:40
0

Tak ste ma odhalili sakris...priznavam...vobec mi neslo o tu kombinaciu R6+MT+RWD+LSD :P

Ju
Junior
08. ledna 2018, 20:20
2

Na tipcars.cz nějaký čas zpátky byla. A nákup sportovního novinářského auta bych nedoporučil ani svojí chemikářce ze střední...

Vavris Vavrisovic
08. ledna 2018, 21:50
0

Ta modrá 340i měla zle poznamenanou převodovku už v 6000 km, když jsem ji měl (nedokážu pochopit, jak to někdo s těmi automatickými meziplyny dokázal). Řekl bych, že v těch 15tkm už byla vyjetá jak desetileté auto :D

Ju
Junior
08. ledna 2018, 23:03
0

Protože si je určitě vypnul. Je to purista a přece umí řídit, woe

beastar
09. ledna 2018, 00:13
0

Jo, jo má něco voe v těch rychlejch bávech vodjeto. Je to pitralonhead větší jak Vin Dýzl v tom FaF woe...a umí řídit !

MartinCoupe
10. ledna 2018, 23:11
0

Tak v Praze je ta 4 kolka absolutní nutnost. Co kdyby u Muzea zase napadly 4cm sněhu... :-)

reagovat
beastar
11. ledna 2018, 15:04
0

To asi ne když je třetí rok po sobě v lednu 12 nad nulou;) Ona nejen v Praze je ta 4kolka na nic. Jediný kde to u nas vyuzijes jsou hory když je náhodou v sezoně sníh. Zase kterej magor by si kupoval na Klinovec bmw. Takže ten význam ty čtyřkolky tady asi nebude aby si jezdil v bahně, sněhu a terénu co;))

MartinCoupe
11. ledna 2018, 16:57
0

No právě... :-)

speedfred
11. ledna 2018, 22:16
0

na lyže chodím aj s rwd

beastar - neskutočne bavíš príspevkami, palec hore (keď súdruhovia nemajú smajlíky).

beastar
12. ledna 2018, 00:55
0

Tak chodíme sem pro zábavu a ne do práce. V práci já sem ras to by i sekretářka mohla vyprávět...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem