logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek

Bazarový snílek: Americké snění s kompromisy

První sníh je tady a s ním nápady na letní auto. To přeci dává smysl, že ano. Podaří se dnes najít nějakou pěknou ameriku za pár?

Prodlužující se večery sebou nesou spoustu času na bezcílné brouzdání automobilovou inzercí. Navíc s poklesem teplot pod nulu a prvním sněhem se někteří nadšenci zbavují letních aut, která nemají kam uskladnit. Že by nastala ideální doba na nákup nějakého auta pro radost? No jistě, inzerce určitě oplývá spoustou zajímavých kousků.

Mě osobně už asi rok a půl láká nějaký ten americký vůz. František mi párkrát půjčil Slona, Jeník zas Camaro (schválně se ho teď zeptejte, jak se mu s ním jezdí a jak je spokojený s klíči, bude vás mít rád) a já doznal, že v rámci stádnosti také potřebuji něco zpoza oceánu. Něco co má hodně měkké sedačky a dostatečně velký avšak překvapivě slabý motor. A nepomohl tomu ani nový díl Grand Touru, kde trojice důchodců brázdí Skotsko osmiválcovými PLC (Personal Luxury Coupé).

Jenže jak známo, globální ekonomická situace se nevyvíjí moc dobře, takže není rozumné se vydat z úspor, nebo se dokonce zadlužit. Stanovíme si tedy rozumný rozpočet sto padesáti tisíc. To nám trochu svazuje ruce a vypadá to, že se budeme muset spokojit s trochou kompromisů. Jediné z čeho neslevím je momentální pojízdnost vozu. Chci jezdit, ne strávit další rok střídavě v garáži a na RockAutu. S chutí do toho.

 

Ford Mustang

Začneme pěkně z ostra. Mustang je legenda všech legend, klasika a vítězství marketingu nad rozumem. První generace byla vlastně docela obyčejné auto co se moc dobře neřídí, druhá nebyla moc hezká, o třetí se raději nemluví, čtvrtá vypadala jako Escort… Pro mě je tím nejlepším Mustangem verze New Edge po faceliftu. Ideálně žlutá Cobra, ale víte, co jsem říkal o tom rozpočtu. Takže musí stačit tenhle černý šestiválec. Auto samotné vlastně nevypadá úplně špatně. Lak sice dle fotek potřebuje trochu gymnastiky s orbitální leštičkou a pastami 3M, ale jinak je to zachovalý kabriolet za rozumnou cenu. Jen ten motor. Mám trochu strach, že při každém přidání plynu bych si podvědomě uvědomoval, o co absencí dvou válců přicházím. Tak raději popojedeme.

 

Cadillac Fleetwood 

Houpavý podvozek, drátová kola, spousta chromu, obří maska a co teprve ten velurový modrý interiér. Tohle je Cadillac, jak má být. Dokonce ještě hrabe zadními koly, což se hned rok po tom, co byl vyroben změnilo a Fleetwood dostal motor vpředu napříč pohánějící přední kola. Opět tu je pár kosmetických nedostatků, ale jinak je zdá se vše v pořádku. Dokonce dostanete plnotučný osmiválec. Nebo plnotučný… Možná vás varuje poněkud skromný objem 4,1 litru, pokud se trochu vyznáte, pravděpodobně jste zavřeli inzerát po přečtení tří kouzelných slovíček “Digital Fuel Injection”. Motor s označením HT-4100 byl ve své době velmi moderní a dost složitý. A jak z historie víme, většina moderních a složitých věcí vyprodukovaných americkým automobilovým průmyslem v osmdesátých a devadesátých letech moc nefunguje. Motor sice disponoval elektrickým vstřikováním paliva a dokonce uměl zobrazovat údaje palubního počítače na digitálním displeji, ale kovařina se příliš nepovedla. Bimetalová konstrukce s výměnnými vložkami válců vedla k častému praskání těsnění pod hlavou i bloků samotných, poddimenzované hliníkové olejové čerpadlo se pravidelně zadíralo, vačková hřídel měla tendenci se při zatížení posouvat a objevil se tu poprvé i problém, který “proslavil” později i motory Northstar, totiž slabé hliníkové šrouby, jimiž byla hlava přidělaná k bloku motoru, respektive jejich časté praskání a vytahování závitů. Takže tohle raději také ne. Škoda. 

 

Lincoln LS 

Já vím, já vím. Tahle škatule z roku 2000 není zrovna vrcholem estetiky a trochu vypadá, jako by někdo v Číně zkoušel naroubovat “americký” předek na Hondu Accord sedan. Berme to však pragmaticky. Máme tu zadní náhon, osmiválec, celkem spolehlivý automatický pětikvalt od Fordu, osmiválec AJ V8 z dílen Jaguáru a dokonce i podvozek je podezřele evropského ražení. Ano. Vypadalo to jako skvělý nápad přesně do toho momentu, kdy mi kolega Dan v redakčním chatu napsal, jestli si raději nechci koupit Jaguar S-Type, že bude levnější, snazší na servis a dostanu navíc mnohem lepší interiér. A předek mají obě auta ošklivý. Sice každé jinak, ale nakonec si nemají co vyčítat. No ale já chtěl ameriku, takže jedeme dál…

 

Utilimaster Aeromate 2,5i

Vypadá to, že americký luxus je zkrátka v těhle vodách vždycky dost riskantní záležitost. Inu, co se dá dělat, utilitárnost je také zábavná. A tahle podivnost na kolech vypadá jako neprůstřelná možnost. Rozhodně jde o skutečnou ikonu, která si zahrála snad v každém americkém filmu z devadesátých let a evidentně se s ním počítá i v budoucnosti, protože má důležitou roli ve snímku Ready Player One. Není divu, na tom autě se opravdu nemá moc co rozbít a když už, opravy stojí suché z nosu. Karoserie je spíše než autodíl jakýsi svařený altánek z hliníku a motorů montovaných také do Voyageru jsou plná vrakoviště. Hurá, víkendovka se našla. Navíc je to kromobyčejně praktické auto. Akorát…je strašně ošklivé. Fakt moc. Na tom autě není jediná pěkná věc, jediný úhel, ze kterého by se objevil alespoň náznak designu. Je to prostě jen hliníková krabice na věci, co tak nějak umí jet dopředu. No a pak je tu taková nepříjemnost s tím, že nádržka na ostřikovací kapalinu má tendenci s léty přestat těsnit, okena začne kapat na baterku a čas od času tento vůz vzplane.

Františkův dodatek: Chraň tě ruka páně. Okolo tohoto konkrétního vozu jsem se nějakou dobu motal. Zadarmo je to drahý. Pokud nepotřebuješ zahradní altánek.

 

Chrysler New Yorker

Po Aeromatu najednou vozy koncepce Cab Forward už nevypadají jako vyloženě ošklivá možnost. Ačkoli mi tak nějak podvědomě krátká kapota k “americe” nesedí, tohle “cháčko” ji kompenzuje poměrně zajímavou retro zádí a docela pěkným oldschoolovým interiérem. Jasně, je to předohrábek, šestiválec, ale alespoň to bude hezky plout po cestě a tak nějak fungovat (O spolehlivosti by nám mohl něco povědět David, který dodnes má polovinu tohoto vozu kdesi ve sklepě. – pozn. Adam). Narozdíl od toho nahoře zmíněného Mustanga tu absence V8 nebije tolik do očí, nepozorný přihlížející si konec konců asi ani nevšimne, že je to vůz z Ameriky. Nalepte na to znáčky Kia a leckdo si bude myslet, že to je přechůdce Opiruse. Vám zůstane rozvážné tempo, pohodlí a prostor. A kufr na mrtvoly. Ano, vypadá to, že rozumná koupě pro letošní podzim se nakonec zastavila u mizené devadesátkové plečky, co nikoho nezajímá. Takže tento festival marnosti raději ukončíme. A spotřební rada? Místo “ameriky” raději nakupte nějaký stavební materiál. Jednak poroste na ceně rychleji a jednak si při případné zimní rekonstrukci bytu asi užijete víc zábavy, než s New Yorkerem. A, jak říká pan Clarkson, s tímhle zklamáním je na čase skončit.

 

Ty, Kubajzi, a tos fakt nic jinýho, co by přineslo alespoň trochu amerického optimismu do šedého podzimu, v inzerci nenašel?

Ale ano, našel. A proto je tu můj tajný tip.

+1 Toyota Camry

Není sice americká, ale v USA udělala díru do světa. Svého času šlo o nejprodávanější sedan ve své třídě. Tahle má navíc vzadu dokonce místo na americký formát SPZ, takže si k nám dost možná našla cestu zpoza oceánu. Je to stará Toyota na benzín, takže pravděpodobně vydrží dalších sto let, navíc umí spalovat LPG a stojí méně, než průměrnou výplatu. I když to není kdovíjaký odvaz, vaše pnutí nakupovat auta na nějaký ten měsíc uklidní a jako bonus to bude levné. Jen škoda, že je to manuál.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Sato
09. 12. 2021, 07:48 0 reagovat

300C/Charger/Magnum - v tom budgete to sláva nebude ale je to amerika
https://auto.bazos.cz/inzerat/145507337/dodge-magnum-27-v6-lpg.php

Môj tajný typ bude ale starší Chrysler 300M s 3.5, jedno som mal. Nebudem tvrdit, že to bolo bezproblémové súžitie, ale ako daily to predsa nechceš :) Je to sice len predokolka, ale je to full size, na ceste zaberáš pocitivých 10 m2, sedačky sú uplne boží a vlastne aj jazdné vlastnosti sú lepšie ako by človek čakal. Oproti 300C je to výrazne lahšie. Bonus je, že to nikto nechce, takže je to lacné. Samozrejme je na to dôvod - dizajn, ale ja osobne som si k tomu cestu našiel. Keby som si zakladal zbierku áut v stodole, tak jeden 300M Special by tam určite nechýbal.
https://auto.bazos.cz/inzerat/144743786/chrysler-300-m-35-l-v6-lpg-uvedeni-do-provozu-2005.php

Chochin
09. 12. 2021, 09:34 0 reagovat

Chrysler Vision https://auto.bazos.cz/inzerat/143594466/chrysler-vision.php
a potom este tento Chrysler LHS,
https://auto.bazos.cz/inzerat/144328936/chrysler-lhs-ii-1998-35v6-lpg.php
tu mi palubka dost pripomina Mercedes SL ... velmi vzdialene :-D

M P
09. 12. 2021, 10:01 3 reagovat

fakt myslíš, že bys tím šestiválcem o něco přicházel? Z danýho výběru rozhodně nejlepší, protože je to kabrio :)
Docela mě překvapil ten párkařský van, tam jsem poprvé viděl Františka, zanedlouho pak začaly kralovopolské hot dog wars...

Nejlepší je ta Toyota, ale zas není cabrio :D

Oh!Gust
09. 12. 2021, 15:58 0

a asi Toyota už ani nie je aktuálna, pamätám si ju na predaj tak pred rokom a pol, plus dátum v inzeráte hovorí podobne.
Camry XV10 na predaj v CZ/SK istú dobu sledujem :D ináč tu o nej majiteľ napísal aj pekný blog.

beastar
09. 12. 2021, 10:32 0 reagovat

New Yorker už jenom kvůli tomu designu:)) Sice to bude servisní past a hrůza ale emerikn fíln to dá.

HeavySmoker
09. 12. 2021, 10:51 0 reagovat

Trochu smutný pohľad na to čo sa už nedá kúpiť za 150 tisíc. Mám rád veľké sedany a tie americké z 90tych rokov obzvlášť, ale neviem čo sa s tým v lete vlastne dá robiť aby ma to osobne bavilo. Takže z výberu asi Mustang lebo kabrio, a tie dva valce dokúpiť na eBay.

Chochin
09. 12. 2021, 11:22 0 reagovat

Crown Victoria z 90`s je asi nasobne drahsia nez v clanku uvedene kusky ze? pre mna osobne by to bol favorit cislo 1

Jakub Pospíšil
09. 12. 2021, 12:06 0

U nás prakticky nejsou, v inzerci jsou asi dva kusy ve velmi questionable stavu. Z Polska nebo Německa se dá dotáhnout, ale vyjde to tak na tři sta.

liška
09. 12. 2021, 11:50 1 reagovat

Tak sice začínáš tím Mustangem, který opravdu může bejt pro radost a na léto, ale dál je to spíš panoptikum bizáru, co se dá používat celoročně. Tím samo netvrdím, že by mě něco z toho nelákalo.

Souča
09. 12. 2021, 13:05 1 reagovat

Mně se líbí, že nalákate lidi dát inzerát na partnerský autofrc a pak jim to tady na autíčkáři pěkně vyhejtujete :D

peca
09. 12. 2021, 14:17 3 reagovat

Me se teda libi docela tohle: https://www.rajveteranu.cz/44105-buick-park-avenue-38-v6kuzezachovaly-sta . Prijde mi to zajimavejsi nez ten New Yorker.

4leSh
09. 12. 2021, 15:55 0

Ten se mi vždycky taky líbil. Věřím, že tenhle konkrétní kousek bude stát za to. Buick Park Avenue kdysi u nás vlastnil třeba Jiří Somr nebo Václav Upír Krejčí :)

Avex
09. 12. 2021, 17:32 0

jeste s neprustrelnou 3,8 - to pojede s trochou udrzby furt

Trewis
09. 12. 2021, 21:17 1 reagovat

Tady máš Mustanga V8 v kabriu. S počasím které teď vládne, se jistě dostaneš na dohled rozpočtu :-)

https://auto.bazos.cz/inzerat/143684215/ford-mustang-gt-46-236kw-automat-cabrio.php

Romus
09. 12. 2021, 22:03 0 reagovat

Kde jsou ty časy kdy se dalo s 200kkc v kapse něco zajímavého vymyslet... respektuju ten Fleetwood za 140k a Camry za 40k. Jinak všechno úlet ( já vím trh... )

bkralik
09. 12. 2021, 22:29 0 reagovat

A co Chrysler 300C? Jasně, je to převlečený Mercedes, ale vyráběli to v USA (alespoň některé teda) a to se počítá. Za 150kkč si můžeš vybírat z docela dost Mercedesích třílitrových dieselů, případně i nějaké to 5.7 V8 HEMI se občas najde (i když tam budeš muset lehce vyvažovat mezi cenou a požadavky na spolehlivost). Aktuálně jsem našel
https://auto.bazos.cz/inzerat/145094197/chrysler-300c-4x4-57-v8-hemi.php (tam bude trochu ta spolehlivost...)
a nebo
https://auto.bazos.cz/inzerat/142889150/chrysler-300c-57hemi-lpg.php (tam zase trochu kulhá ta cena, ale zase to je fplynu!)

Fižid
10. 12. 2021, 12:30 -1 reagovat

Jestli tohle neni dost americký do 150 000, tak už nevim :D
https://auto.bazos.cz/inzerat/145499852/cadillac-seville-46-sts-v8-top-stav-a-vzhled.php

Trewis
10. 12. 2021, 12:57 0

tohle je docela zajimave a nema to problematicky northstar

https://auto.bazos.cz/inzerat/145277528/cadillac-allante-45-v8-cabrio.php

Stal123
10. 12. 2021, 20:52 0 reagovat

Mám krom teda jiných teď 3 měsíce newedge mustanga s touhle 3.8 v6 a bohatě stačí. Ten podvozek je tak pomalej, že nevim jak bych s tím v8 jezdil. A zvuku pomohly magnaflow vyfuky :)

Stal123
10. 12. 2021, 20:53 4

:)

beastar
10. 12. 2021, 23:11 1

Máš to pěkný

Jakub Pospíšil
10. 12. 2021, 23:13 0

Tak tohle přesně bych chtěl. A asi teda i s tou V6. Gratuluju velmi.

Stal123
11. 12. 2021, 09:52 0

No je na tom dost prace. Takový můj klasický kauf ????. Fotka mu lichoti, ale ani to neni zase uplne spatny. Kdyz budu mit cas tak to hodim do blogu. Stejně uz mam rest s Cougarem myslim ???? a kdyz udelate kafe kary, ktery letos tusim v Praze nebyly ani jednou tak rad prijedu ukazat :)

Jakub Pospíšil
11. 12. 2021, 10:18 0

Líbí se mi způsob, jakým nakupuješ auta. Dělal bych to asi dost podobně.

Stal123
11. 12. 2021, 10:25 0

Hele já jako nevím jeslti je to rozumný. Kupuju srdcem a aby mi to dělalo radost :) No a mám to tak, že radši koupím co nejlevnější a vše si nechám udělat tak jak chci. Nez koupit drazsi a nejak udelane s cim treba nebudu spokojenej. A ten rozdil v cene mu zatim vzdy vlastne vysel vyhodneji. A to byl pripad zatim i tady Mustanga. Ale rozumna koupe samozrejme neni ani jedno z tech aut a uz vubec ne mit jich 5, se sluzebakem 6. Zvlast kdyz manzelka neridi ????????

Jakub Pospíšil
11. 12. 2021, 21:49 0

Baví mě tvůj výběr. Kupuješ auta, která asi neporostou na hodnotě, nekoukáš na to stylem investice, prostě se bavíš. Vezmeš plečku za pár a hraješ si. Jednou to tak třeba taky budu dělat, zatím se to ale neslučuje s mým současným stavebním úsilím, které důsledně konzumuje čas i peníze :)

Picklenose
14. 12. 2021, 15:49 1 reagovat

Ta Camry byla moje, bylo to perfektní auto, pohodlný, velký, s příjemnou spotřebou, nikterak náročný na údržbu, občas byl i WAU efekt, ale po třech letech to začalo enormně žrát olej, a když jsem se pídil po někom, kdo by to opravil, tak předemnou začali zamykat dílny, utíkat od ponků a nebrat telefony. Ale najel jsem s ní asi 100 tisíc kilometrů a vážně mě bavila. Auto ještě jezdí, prodal jsem jí kamarádovi, který narozdíl odemne nemá stihoman z toho, že musí dolejvat olej a je spokojenej.
A původně je to evropská verze, dokonce koupená jako nová v Čechách v roce 1995, na ameriku jsem to předělal až já :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte