načítám data...

Audi e-tron Sportback 55 quattro: Stylový fešák, kterému chutná

Audi připravilo přitažlivější verzi své elektrické vlajkové lodi e-tron. Jaký je nový Sportback? To jsme zjišťovali v klasickém testu.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Audi e-tron Sportback 55 quattro: Stylový fešák, kterému chutná

Posledních několik článků jsem začínal úvahami o změnách v automobilovém světě. O tom, jak pomalu mizí naftové motory, jak nastupuje elektrifikace. Musím se přiznat, že mě taková úvodní slova nebaví a svým způsobem je to trochu klišé. Ano, změny sice přicházejí, ale ty přicházejí neustále. Říká se tomu vývoj. Stejně tak mě unavují řeči, že elektromobily jsou apriori špatné. Nejsou totiž špatné (mám na mysli ty aktuální, ne první pokusy deset let zpátky), jsou jen jiné. Pro někoho jsou nevyhovující, jiným lidem zase vyhovují naprosto dokonale. Stejně jako různé typy spalovacích motorů. Pro někoho je lepší benzín, jinému lépe poslouží nafta a ostatní nedají dopustit na LPG/CNG. Každému, co jeho jest. Já osobně jsem člověk, který natočí 60-70 tisíc kilometrů ročně a poměrně často se mi stává, že musím za den zvládnout 400 a více kilometrů. Bydlím na sídlišti, bez možnosti domácího nabíjení a i přesto mám vyzkoušeno, že dokážu s takovým elektromobilem svým způsobem žít. Proto jsem se rozhodl, že dnešní test elektrického Audi e-tron Sportback pojmu trochu jinak, než obvykle. Zkusím vám jej přiblížit ze dvou pohledů. Ten první bude z pozice obyčejného uživatele automobilu a pokusím se v něm oprostit od hodnocení pohonu. Budu na e-tron koukat čistě jako na běžné auto. Ten druhý bude naopak z pohledu elektromobilisty a zaměřím se v něm hlavně na elektrický pohon. Snad si v tom každý najde to důležité.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Audi e-tron je první větším počinem na poli elektromobility od této ingolstadtské automobilky. Klasická verze e-tronu v prvních recenzích nebyla zrovna přijata úplně kladně. Přesto však na rozdíl od konkurenčního Mercedesu EQC či Jaguaru I-Pace dokázal zaujmout reálné zákazníky a jeho prodeje jsou poměrně slušné. Nyní Audi přichází na trh s přitažlivější variantou Sportback a právě oranžovému SUV se splývavou zádí jsme se podívali na zoubek.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Hodnocení designu je vždy subjektivní záležitostí a proto asi nemá příliš smysl do toho hlouběji zabrušovat. Za sebe však mohu říct, že se mi tohle auto vlastně docela líbí a v kombinaci s výraznou barvou je to docela tahák pro oči. Lidé se za tím otáčejí. Vyptávají se na něj, když člověk zastaví a musím říct, že za celý týden jsem nepotkal člověka, kterému by se to vysloveně nelíbilo. Má zajímavé proporce a umně skrývá mohutné rozměry. Moc hezký je také světelný podpis. Především zadní svítilny dokážou vykreslit vyzývavou světelnou show. Zároveň však vypadá jako vcelku normální auto, nehledejte zde žádné extrémní kreace s linkami a neuchopitelnými tvary. Skoro by se chtělo říct, že skvěle zapadá do konzervativního a současně nadčasového designového jazyka značky. Za mě tedy palec nahoru, e-tron Sportback se mi líbí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Větší odvaz vás čeká uvnitř. Jasně, prim hrají velké displeje, které jsou tu celkem tři, ale vše je tady rozmístěno s citem a rozmyslem, takže to vypadá vážně dobře. Dílenské zpracování je na nejvyšší možné úrovni, ale to je asi očekávatelné, mluvíme tu přeci o Audi. Tady se na kompromisy nehraje. Bez připomínek je také ergonomie, která mi udělala vyloženě radost. Jsem poměrně velký hnidopich, co se těchto věcí týče, ale tady jsem za celý týden nenašel nic, co by mi vadilo. A to je velká poklona. Možná se ptáte, jak se žije v tomto dotykovém světě, ale Audi problematiku dotykových vyřešilo geniálně. Využilo totiž tak zvané haptické odezvy, což znamená, že požadovanou ikonku na displeji skutečně musíte zmáčknout a dostane se vám mírného zavibrování do prstu jako potvrzení oné volby. Když jsem tuto funkcionalitu ukazoval ženě, nedokázala pochopit, co ji vlastně ukazuju. „Co na tom mám vidět, jaké vibrace do prstu? Vždyť to je normální čudlík, který mačkám…“ Ano, až takhle dokonale to funguje a je to jednoznačně ten nejlepší způsob, jakým udělat intuitivní dotykové ovládání.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pochválit musím i využití vnitřního prostoru. Audi neponechalo nic náhodě a z velkých vnějších rozměrů vytěžilo maximum. Vepředu se tak můžete rozvalit naprosto dle libosti a přitom nijak zásadně neomezíte spolucestující vzadu. Dokonce není problémem ani svažující se střecha. Posadil jsem tam figuranta o výšce 190 cm a nad hlavou mu zůstalo ještě překvapivě dost místa. Kufr pojme naprosto všechno, co potřebujete k běžnému životu a díky velkému víku poslouží i skvělým přístupem. Takhle má vypadat správné velké SUV.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Jednu připomínku k interiéru si však neodpustím. Jistě jste si všimli, že testovaný e-tron byl vybaven příplatkovým systémem kamer, nahrazující obyčejná zpětná zrcátka. Je to řešení jistě efektní a podle Audi to i snižuje aerodynamický odpor, takže to teoreticky přidává pár kilometrů k dojezdu. Reálné využití kamer je však poměrně diskutabilní. Kameru nejde fyzicky nastavovat, mění se pouze výřez záběru a to znamená, že obraz je omezený. Není například vůbec možné, sklopit si kameru tak, aby bylo vidět, jak blízko jste při parkování k obrubníku. Z logiky věci ani nemůžete vidět jiný úhel záběru, když se vykloníte stranou. Kamera prostě zobrazuje pouze jeden úhel. Pokud jste zvyklí couvat podle zpětných zrcátek, tady to prakticky není možné a musíte se spolehnout na parkovací kamery (ty naštěstí poskytují perfektní obraz). Osobně tohle řešení považuji za zbytečné a raději bych těch 50 tisíc, co to stojí, ušetřil.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Velkým překvapení pro mě byla samotná jízda. Od velkého SUV člověk očekává, že by mohlo být pohodlné. e-tron má očekávání však ještě předčil. Vzduchový podvozek funguje dokonale a perfektně odfiltruje veškeré nerovnosti českých cest tak, aby se do interiéru nedostaly žádné nežádoucí rány. Jízda v něm tak velmi připomíná ono pověstné plutí na obláčku, kterým bývaly pověstné staré Citroeny. Navíc je to podpořené bezchybným akustickým komfortem, kdy k vašim uším nepronikají vůbec žádné vnější vjemy. Audi postavilo skvělou přepravní kapsli, která naprosto izoluje svou posádku od toho nehezkého světa tam venku za okny. Když k tomu připočítám excelentní audio soustavu od Bang & Olufsen, stává ze z tohoto oranžového SUV vynikající terapeutický vůz. Prostě jen sednete dovnitř, rozjedete se a v klidu si relaxujete. Impozantní záležitost.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

O to víc je pro mě nepochopitelné, jakým způsobem se podařilo německým inženýrům vyladit samotné jízdní vlastnosti. Trochu je podezírám z využití černé magie. Tohle auto by mělo být primárně komfortní, což splňuje do puntíku. Pohled do technických údajů prozradí, že hmotnost dosahuje nemalých 2,5 t. A přesto všechno jezdí e-tron až překvapivě hbitě. Nečekejte samozřejmě ultimátní nástroj na drcení okresek, ale tohle auto je v zatáčkách mnohem lepší, než byste čekali. Baterie snižují těžiště vozu a ve spolupráci se vzduchovým podvozkem e-tron předvádí podivuhodné schopnosti. Náklony jsou minimální, grip fascinující a celé auto oplývá takovou zvláštní jistou, která obvykle vozům SUV schází. Vyvolává ve vás pocit, že zvládne cokoli a nenechá se rozhodit, což je příjemné. A mimochodem, když jsem u toho rozhazování. Pokud vypnete všechny bezpečnostní trpaslíčky (a ono to jde), nastavíte nejostřejší režim u všeho možného, pak se tímto e-tron dá jezdit bokem (ne, že by to bylo důležité pro cílovou skupinu). A kupodivu velmi snadno. Potřebujete širokou silnici a dost místa, ale dá se. Pohled na dvouapůltunovou oranžovou stodolu, co si to šine ze zatáčky dveřmi napřed, musí být opravdu veselý.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

To by tak nějak v kostce bylo hodnocení Sportbacku, jakožto běžného automobilu, bez ohledu na pohon vozu. Jenže máme před sebou elektromobil a u něj všichni sledují trochu jiné parametry, než je běžné u spalováku. Důležité je nabíjení, spotřeba a především dojezd. To je alfa omega. Jenže právě v těchto disciplínách E-Tron není tak přesvědčivý, jak by mohl být. Začněme motorem. Testovaná verze 55 se může pochlubit plnými čtyřmi stovkami koní (přesně 408). Točivý moment 664 Nm taky potěší. Když si člověk přečte tato čísla, čekal by drtivou akceleraci a sílu za každé situace. Zatímco Jaguar I-Pace je takový energický a agilní, Mercedes EQC ohromí mamutí silou, k Audi e-tron 55 se mi nejlépe hodí slovo rozvážný. Jasně, je to super, auto má sílu a samozřejmě, že okamžitě dostupnou. Ale neumí ten kopanec do ledvin, co ostatní silné elektromobily, trochu mu chybí wow efekt. Všechno je tady takové plynulé, možná trochu těžkopádné. Což samozřejmě nemusí být na škodu, jen jsem očekával dramatičtější přísun výkonu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Druhým záchytným bodem elektromobilů bývá spotřeba, respektive efektivita. A bohužel, ani tohle není silnou stránkou e-tronu. Nebudu chodit kolem horké kaše, s autem jsem ujel 650 kilometrů a průměrná spotřeba se ustálila na 28,1 kWh/100 km. A to není málo. Jasně, zimní počasí, teploty pohybující se okolo nuly, potřeba většího vytápění, ale ať jsem se snažil, jak jsem chtěl, pod hranici 25 kWh jsem se dostal asi tak jednou, když jsem vypnul topení a pedál plynu jen tak šimral pírkem. Ke 20 kWh/100 km jsem se nepřiblížil ani vzdáleně, což je trochu mrzuté, protože nejbližší konkurenti umí spotřebu stlačit právě k těm 20 kWh, když je člověk trochu trpělivý . Pokud vás zajímá, kolik přesně jsem odebral ze sítě energie, tak to dělalo 196,5 kWh včetně všech ztrát při dobijení.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Patrně nejdiskutovanějším parametrem elektromobilů je dojezd. Mnoho lidí hodnotí eletrovůz právě podle dojezdu. Jak si v tomto stojí e-tron? Kapacita akumulátoru je 95 kWh. Z toho využitelných je zhruba 87 kWh. Když vezmete v úvahu výše zmíněnou spotřebu, vyjde vám matematicky dojezd někde okolo 300 km. Což sedí, na ukazateli dojezdu jsem za celý týden neviděl větší číslo, než 321 km. Nutno dodat, že ukazatel dojezdu je u Audi velmi přesný, kolik km vám ukáže, tolik skutečně dojedete. Přesto však samozřejmě 320 km může být pro mnoho lidí stále málo. Já třeba v onom týdnu, kdy mi e-tron dělal společnost, měl hned tři pracovní cesty, které měly mezi 350 km a 400 km. První jsem zkusil zvládnout v Audi, přičemž jsem na zpáteční cestě musel píchnout auto do nabíječky, kde jsem strávil asi 30 minut. Další dva dny jsem si na toto cestování vzal raději svůj naftový kombík a ušetřil čas za nabíjení. Audi však o něco vyšší spotřebu kompenzuje právě rychlonabíjením. Pokud natrefíte na správnou dobíjecí stanici (jasně moc jich u nás není, ale najít se dají), tak zvládne dobíjet až 150 kW. A díky vychytanému power managmentu využívá této maximální rychlosti opravdu až nečekaně dlouho, takže dobití baterie ze zhruba 10 procent do plna, zabere přibližně 45 minut, což je velmi dobré.

Verdikt

Dlouho jsem přemýšlel, jakým způsobem Audi e-tron Sportback zhodnotit. Pokud jej budeme hodnotit podle běžných automobilových kritérií, pak se bez debat jedná o velice povedené auto. Zajímavě vypadá, má propracovaný interiér, a naprosto skvělý podvozek. Pokud jej však budeme hodnotit pouze stran elektromobility, pak bude výsledný verdikt o něco horší. Uměl bych si představit lepší provozní efektivitu, která by zajistila delší dojezd. Záleží tak čistě na tom, jakým způsobem auto hodláte využívat. Je pro vás třísetkilometrový dojezd dostatečný? Pak s klidem berte a budete naprosto spokojení, v tomto případě bych dal přednost e-tronu třeba před Q8. Pokud však pravidelně jezdíte delší cesty, bude lepší se poohlédnout jinde.

Technické údaje:

Motor: dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem
Výkon: 408 koní (300 kW)
Točivý moment: 664 Nm
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,7 s
Objem zavazadlového prostoru: 615 l
Provozní hmotnost: 2555 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 22 – 26 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 28,2 kWh/100 km
Cena od (s danou motorizací): 2 219 900 Kč
Cena s danou motorizací a výbavou: 3 205 760 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lukáš N
03. března 2021, 07:29
7

Musím říct, že to je perfektně napsané s (na Autíčkář) vysokou informační hodnotou a k tomu i vyjádření té pocitové části . Dobrá práce.

Mimochodem video nebo fotečka z driftování touhle stodolou by nebylo? :)

reagovat
Daniel Borský
03. března 2021, 09:25
4

Bohužel nevznikla, neměl jsem u sebe žádného fotografa a žena mi řekla, že musím být padlej na hlavu, když po ní chci, aby stála v téhle zimě někde v zatáčce a čekala na fotku :)

lu
lumix
03. března 2021, 08:01
2

Audi ví co má svým zákazníkům nabídnout (včetně pro mě nízkého dojezdu), věřím ze to bude dobře postavené auto. Z rady A5 se mi líbí 3dv, tohle je tak trochu víc otylé. A zase ta kola, já ta to nemůžu, ale vidím tam inspiraci u Dotz Hanso. To se s těmi koly poslední dobou všichni zbláznili? No jo, jenže zákazníkům se to líbí, znám par takových, ti zase ovšem ohrnuji nos nad OZ koly.

reagovat
lu
lumix
03. března 2021, 08:07
0

Po ránu nějak neumím číst, myslel ze čtu ze je to S5 a ono ke to 55. Tedy koment o A5 beru zpět a vlastně se mi už nezdá tak nafouklé.

Daniel Borský
03. března 2021, 08:09
2

Ano, to je velmi trefné shrnutí. Audi ví, co má svým zákazníkům nabídnout. Přesně tak to je. Jinak k těm kolům, tady mi to ani tolik nepřijde, ale počkej si na test nové Octavie RS, která bude patrně někdy příští týden. Tam je ta kopie dokonalá.

lu
lumix
03. března 2021, 08:46
0

Dá se odezva tech “dotykovych tlačítek” přirovnat třeba k hapticke odezvě tlačítka iPhonů 8, SE?

Daniel Borský
03. března 2021, 09:21
2

To bohužel neumím posoudit, neb poslední iPhone, který jsem měl v ruce, byla čtyřka. V Audi to nicméně funguje tak, že člověk musí vyvinout jistý tlak na displej a vybrané políčko s funkcí vyloženě namáčknout. Nestačí jen prst přiložit. Společně s onou haptickou odezvou tak pocit "fyzického" tlačítka je skutečně velmi věrný.

Jan Machač
03. března 2021, 15:04
0

pokud je to podobne, jako ve VW, tak se to chova jako 3D Touch

fortress
03. března 2021, 08:59
2

Za každej milion 100km dojezd, neber to.

reagovat
st
st. Padre
03. března 2021, 09:48
0

Baterie jsou pořád dost drahé a tohle má navíc ještě vysokou spotřebu. Trend elektromobility bude menší baterie, nižší spotřeba a dojezd lehce nad 300 km.
Tohle Audi nemá s ekologií nic společného, je to opulentní rozežraná obluda s nadváhou. Ale lidé to chtějí.

ro
rock
03. března 2021, 10:17
-3

Trend elektromobility budou ještě menší baterie, možná nižší spotřeba a dojezd 150 km za hezkýho počasí ve vzduchovým pytli za kamiónem. Plebs se nemá co vozit po výletech a na cestu do práce a z práce to stačí.

st
st. Padre
03. března 2021, 10:29
-2

Tam jiné řešení prakticky není. Baterky jsou drahé a těžké, když jich dáš víc, dosáhneš vyšší ceny, hmotnosti a spotřeby. Dojezd se nijak dramaticky neprodlouží. Nedá se očekávat nějaký průlom ve vývoji baterek v příštích letech, je to běh na dlouhou trať.

Sa
Sato
03. března 2021, 10:44
-3

st. Padre: toto auto má s ekológiou spoločné hlavne všetky výhody ako daňové odpustky, prípadne priame dotácie v tých najviac pokrokových štátoch. Čo na tom, že to má 20" 285 penu a ekologický dopad ako tri dacie..

Daniel Borský
03. března 2021, 11:12
6

Tohle auto nemá s ekologií nic společného. A ani nikdo netvrdí, že by mělo mít. Dokonce ani na stránkách Audi se u tohoto modelu o ekologii nemluví. Tohle je prostě a jednoduše 400 konove SUV jako každé jiné, s tím rozdílem, že se do něj nelijou mrtví dinosauři, ale nabíjí se ze zásuvky. Nic víc, nic míň. O ekologii v tomto případě nejde. Ne každé auto na baterky je o ekologii :)
-
Komentář upraven 3. 3. 2021, 11:14:53

ro
rock
03. března 2021, 12:19
4

Já ti nevím. Díky superkreditům může Audi za každý prodaný e-tron prodat další dvě Q5 (a jednu A4 k tomu) bez toho, že by překročili emisní limity. Takže o ekologii nejde, ale "ekologie" je nepochybně v první řadě...

MB
MBMB
03. března 2021, 14:13
-3

Jenže cílovka tohoto auta si nekoupí e-tron místo Dacie, nýbrž třeba místo Q8. Čili to pořád vyjde lépe. Nicméně obecně souhlas, není to celkově vymyšleno úplně chytře.
Chtělo by to nějakou rovnou uhlíkovou daň, která by se uplatňovala stejnou měrou na elektřinu i na palivo. Na spalovací auta potažmo paliva by pak ještě měla být uvalena nějaká spotřební daň, která by kompenzovala to, že produkují pevné částice, NOxy atd. (což jsou mimo jiné extra výdaje ve zdravotnictví).
Nicméně vymýšlet, jak to prakticky udělat, aby to jednak spravedlivě odpovídalo té zátěži a jednak to fungovalo, bych fakt nechtěl.

krab
03. března 2021, 16:02
5

a jééje, maldý sociální inženýr se ozval... MBMB, klidně si jezdi jen emhádéčkem, choď si do veganský jídelny, ale pomlč o uhlíkovejch daních. To mě dovede vždycky spolehlivě nasrat. Najdi si někdy schválně kolik peněz se platí z litru paliva státu na daních , budeš čumět kolik to je. Už to je neúměrně moc, vzhledem k tomu, že ty vybraný peníze neumí stát rozumně využít, ale s tím holt už žijeme pěkně dlouho. A ty a tobě podobní vymýšlí nové daně : krásný... kdepak, leda nasrat a hlavně žádný takovýhle zeleno myslící uskupení nevolit.

MB
MBMB
03. března 2021, 16:19
0

Současné zdanění to v sobě do jisté míry obsahuje. Já hovořím o tom, že by bylo vhodné to udělat systémově spravedlivě pro všechno podle ekologové zátěže. Jinými slovy to celé překopat, mimo jiné třeba zrušit současné CO2 pokuty, které se nesmyslně platí za prodané auto, přestože to nutně nesouvisí s množstvím CO2, které dané auto vyprodukuje.
To, že si pod tím někdo představuje dodatečné zdanění ke stávajícímu, i když to nikde nezaznělo, není můj problém.

beastar
03. března 2021, 16:21
2

Krab: Díky. Tento člověk abych nebyl sprostý. Vůbec nechápu proč sem leze. A spolehlivě vím, že v reálném životě se těmto existencím vyhýbám obloukem. Diskuse by nikam nevedla. Leda k insultaci. Fakt hnus tahle progresivní levice.

krab
03. března 2021, 16:47
5

já to většinou přejdu bez poznámek, ale MBMB promiň ale co mě spolehlivě nadzvedlo ze židle bylo tohle:

Na spalovací auta potažmo paliva by pak ještě měla být uvalena nějaká spotřební daň, která by kompenzovala to, že produkují pevné částice, NOxy atd.

Z paliv platí každý aktivně fungující (čti peníze vydělávající a tím pádem daně platící člověk) poměrně hodně. Informace z loňska zní: Podle aktuálních statistik Evropské komise (EK) z 15. června 2020 činí v Česku celkový podíl daní v ceně benzínu 66 %, u nafty je to 59 %

To mi nepřipadá málo. Ano, s čím s tebou souhlasím je, že daň kterou platí automobilky za CO2 je nefér a velmi rychle je vidět jak pokřivila trh, následný vývoj automobilů atd... to by se prostě platit nemělo.

A nějaký zdanění podle ekologický zátěže je cesta do pekel, vím, že to ty a mnozí podobně smýšlející nechtějí vidět, ale je to tak. Protože je to to jen zdánlivě vzletný heslo jak obrat "boháče" a zadarmo to dát "flákačovi". A můžeš ty daně nazvat hezkým slovem solidární, ekologická a já nevím jak ještě jinak, pořád je to ve svý podstatě lumpárna.

Úplně stačí co tu fungovalo dekády před a bude fungovat i po ... já žádným podobným experimentům nefandím.

PS: a pak z toho vyleze absurdita typu Audi SUV na elektřinu, které váží jako Land Rover Discovery a v zimě nedá ani Praha -Brno - Praha na jeden zátah. A koupí si jí ten, kdo má v garáži třeba ještě RS6 a SQ8 a to jen proto, protože ho překecal dealer, že pro manželku to bude úplně to nejideálnější... Za normálních okolností by takový Audi asi vůbec neexistovalo i jemu podobné elektromobily, ale měly jako pohon třeba šestiválec + hybridní pohon, bez nutnosti strkat to do zásuvky a to byl z největší pravděpodobností fungovalo velice dobře. Jenže to by automobilka nemohla vykázat nulové emise CO2, takže vyrobila toto. A já tomu netleskám zkrátka a dobře...

beastar
03. března 2021, 17:01
-1

Tak to je. To bohužel asi nejde pochopit pokud si prodělal osvětu v Europarlamentu, u Dětí země nebo na podobném místě, kde je standart danit vše. Přerozdělovat, rozhazovat cizí prachy a vydávat to za úspěch. Ne nepřekvapí že tomu často fandí ti méně úspěšní a méně přemýšlívý jedinci. Kterým stačilo se akorát "dobře" učit, nebo se naopak neučili vůbec..

Sa
Sato
03. března 2021, 17:48
-2

Pche ze eko dane na paliva, sooo 2010, teraz spravne progresivni uvazuju smerom zdanit zradlo podla tuku alebo co2 stopy. Beat that.

MB
MBMB
03. března 2021, 23:22
1

krab: Já vím, jak jsou současná paliva zdaněna. A znovu, nikde jsem nenapsal, že by se to zdanění mělo a priori zvýšit.

Pouze mám jako mnozí tady dojem, že současné regulační snahy o to lidi tlačit do úspornějších aut a nižší produkce CO2 a škodlivých látek, nejsou nastaveny korektně a neodráží skutečnou zátěž. Ať už je to podpora velkého žravého elektrického Audi, celá situace kolem PHEVů nebo v kontrastu s tím minimální podpora úsporných spalovacích aut.

Regulace na základě emisí CO2 či NOxů, pevných částic atd. vůbec není otázka toho, kdo je jak bohatý a levice/pravice, ale akceptace na jedné straně globálního oteplování a na straně druhé toho, že emise škodlivých látek vedou ke zvýšeným nákladům ve zdravotnictví a obecně snížené kvalitě života obyvatelstva, kdy kvůli tomu část lidí musí žít s respirační problémy či předčasně zemře.

Mně je jasné, že to u řady lidí v podobné komunitě narazí, protože mají pocit, že mají nárok na to neomezeně jezdit ve svém sportovním autě, jelikož v takovém světě vyrostli. A v malé míře to nepochybně ničemu nevadí. Ale vedle toho je tu ten mainstream, který se jen přemisťuje z bodu A do bodu B ve stále větším a větším počtu aut. A to by se mělo ideálně dít tak, aby to doslova neotravovalo lidi kolem.

Nicméně to už je politika, na které se evidentně neshodneme. A asi nejlepší bude na sebe minimálně v tomto směru nereagovat, podobně jako už to máme nastavené s jiným kolegou. Tím předchozím výlevem se to dostalo do poněkud nedůstojných mezí a v téhle atmosféře to pro mě nemá smysl. Nicméně ještě jsem chtěl finálně dovysvětlit svou původní myšlenku případně i pro někoho dalšího, kdo si to mohl vyložit taky jako volání po dodatečném zdanění k tomu současnému.

krab
04. března 2021, 07:55
3

Na rovinu - já to na to dívám z praxe, podle toho co vidím kolem sebe a co se ve společnosti postupně a docela rychle mění. A pro mě a mnohé jiné lidi, je to špatná cesta, začátek něčeho co smrdí totalitou nebo přinejmenším skončí v nějaké hluboké ekonomické krizi. Co píšeš v tom posledním komentáři zní možná smířlivě, ale já ti tak nějak nevěřím. Vidím totiž, co všechno v reálu chtějí zavádět politici podobnýho názorovýho proudu jaký jedeš ty. Ono to nejsou jen zelení, ona tahle agitka o CO2 a GO bohužel prostoupila všude možně, což je tragédie. A kam to směřuje je evidentní - omezování svobod, pokuty, příkazy, zákazy, buzerace.

Takže z principu se ani shodnout nemůžeme. Protože není správně tlačit lidi někam ani pod záštitou nějakýho zdánlivě blahosklonnýho cíle jako třeba ty zelené strany mají ten váš boj s globálním oteplením. Současně nejsem ignorant co tomu nevěří - možná jo, asi jsme jako lidstvo planetu hodně poškodili, ale rozhodně to není všechno tak, jak se nám někteří ideologicky snaží nutit, že to je.

Se mnou už nic neuděláš... já už jsem moc starej na to, abych strkal auto do zásuvky a bzučel v tom. Já si budu tankovat plnou a užiju si zvuk karburátorů nebo plochýho šestiválce a jen tak mě v tom nikdo nezabrání. Moje dítě už bude úplně nová generace, třeba už tyhle děti auta vážně nebudou bavit tak, jako nás...

jinak o ten mainstream strach nemám. Já a nám podobní jsme už dneska silně menšinovej vzorek magorů do všeho co voní benzinem a nenecháme se v tom omezovat a buzerovat. Máme starý káry (většinou) a jezdíme s nimi když chcem a máme z toho pak radost. To stejný jsou motorkáři, ti si taky hračku vzít nenechají. Mainstream ale bude konzumovat různá auta, ale sviňárna je, po nich chtít kupovat za statisícíce nové elektromobily, které třeba ani nechtějí. A tak ta politika dneska působí. Spousta lidí na nový auto nemá a tak bude jezdit svým starým. Úplně smradlavý auta už to nejsou. Cokoli vyrobený před 30 lety a mladší už má katalyzátor a to snad stačí. Nebo já nechápu co byste chtěli... A zdanit takovýhle lidi za to, že jsou chudí a nemůžou si koupit nový ekologičtější auto je sviňárna. Proto je zkrátka můj postoj takovej, jakej je.

St
Staromil
04. března 2021, 18:04
1

..."A kam to směřuje je evidentní - omezování svobod, pokuty, příkazy, zákazy, buzerace." a já bych k tomu asi ještě dodal, že za "politiky podobného názorového proudu" a tedy politikou, tak, jako v podstatě vždy v podobných případech, následuje byznys ( pokud u toho není hned od začástku, nebo před počátkem, kdy se jaksi přehodí příčina a následek...).. S postrašenou znejistěnou masou se dobře pracuje.

MB
MBMB
05. března 2021, 00:55
-3

Omezování svobod to samozřejmě je. Nicméně mimo jiné dle principu, že moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda jiného, si holt nastavujeme nějaká pravidla soužití, abychom si vzájemně neškodili. Celá sbírka zákonů jsou různá omezí svobod, která někomu brání v tom dělat něco tak, jak by si zachtěl. Třeba o dopravních předpisech by nějaký echt anarchista asi řekl, že je to omezení svobody pohybu a kdo ví co ještě, ale i tak se asi většina lidí shodne na tom, že je užitečné je mít.
Já na základě informací, která mám, považuji řešení GO a znečištění ovzduší ve městech za vyšší hodnotu než svobodu vlastnit a neomezeně provozovat auto se spalovacím motorem bez regulací.
Někdo to může mít naopak. Buď proto, že odmítá vůbec připustit existenci těchto problémů. Nebo ji připouští, ale prostě radši překousne to, že on sám i ostatní kvůli tomu budou dýchat špinavější vzduch i to, že větší měrou přispívá k GO, než aby mu ten provoz někdo omezoval. Troufám si tvrdit, že obojí je legitimní, je to normální pluralita postojů/hodnot a nemá cenu si kvůli tomu nadávat. Chápu, že pro někoho, kdo spalovacími auty roky žije, to tu hodnotu může mít. Zároveň ale musí brát v potaz, že je v menšině.

krab
05. března 2021, 08:36
3

Buď to píšeš schválně jako troll anebo jsi fakt tak zmagořelej. Třeba časem pochopíš jak to je, přesvědčovat tě o tom, že se věci v reálu mají jinak asi smysl nemá. Jinak tvoje představa, že jsi se svým postojem v populační většině je taky iluze. Skutečně bláznů do aut typu jako jsem já je menšina, to je jasný, ale i ostatní lidi chtějí normálně jezdit autem a vzdávat se toho dobrovolně nebudou, to si piš. Že by najednou považovali boj z GO jako větší prioritu než možnosti se individuálně někam dopravit strojem, který mají a na který mají, to ani omylem. Svět má úplně jiný a horší problémy než to jestli vyfukují osobní auta spaliny přímo z výfuků anebo z komínů elektráren. Akorát tady kolem tohoto se dal vystavět hezký marketing a následně velice slušný business.

beastar
05. března 2021, 12:00
1

Ještě větší blázen než jsem myslel. Troll to nebude na to píše moc uhlazeně spíš tomu vážně věří. O to hůř. I když nemám představu kolik mu je. Možná je to klučík do 25 let věku. A ona ta jejich generace je trochu poblázněná. Teda část z nich. Tomu ale nevěřím spíš to bude starý dobrý bolševik, co se vidí v zakázech a omezování a sociální rovnosti. Dřív to mohli schovat za budování socialismu. Dnes to schovávají za starost o planetu a životní prostředí.

St
Staromil
05. března 2021, 19:07
1

MBMB: ...ta první část reakce je bohapustá demagogie, to asi nestojí za to rozebírat.

Druhá část je o otázce, ve jménu čeho se to, čeho se dotýká zdejší diskuse, děje, a to je právě TO. Ve jménu všeobecného blaha to totiž, jak si někteří naivně myslí, není, to by se stejný "problém" musel řešit úplně jinak, a že by to zcela jistě šlo. Tomu zas ale nefandí jiná část zúčastněných v "řízení světa" ( mimochodem, např. dnes říkali ve zprávách v takové reportáži, že se na světě vyhodí tolik jídla a potravin, že jen jejich rozklad vyprodukuje tolik emisí, jako automobilismus, v J. Korei už za to platí pokuty...prodávám, jak jsem nakoupil, zatím jsem to vzal jako fakt a dál nepátral, ale na tom něco bude...). Takže ve jménu boje s přírodou a vesmírem pod iniciálami GO, je toto blbnutí zcela slepá cesta, zcestné způsoby řešení ( viz celá energetika).

A když už jsme u toho...celé generace 20. a možná 19. století měly to štěstí, že žily v době relativně "mírumilovných" až v našem pásmu příjemných klimatických podmínek s krátkodobými přirozenými výkyvy. Zvykly si, stejně jako my už mírně starší, že je to tzv. "normální", všechny pozorovatelné změny jsou "nenormální". Jenže tomu tak nikdy před tím nebylo na dlouho a nemuseli jsme se na tom až tolik nebo vůbec podílet, i když i naši předkové si občas přisadili ( více tedy lokálně, ale o to kolikrát více...). Ostatně, když už klimatické změny, já bych se tedy více bál jiného GO, tedy "globálního ochlazování", není-liž pravda...:-))).. To by nám asi nadělalo jiný level "starostí", když už si je chceme dělat, ne? Setrvalý stav klimatu je totiž něco, co objektvně neexistuje, děje se jen rychleji nebo pomaleji, určitě jsme si také i my tentokrát trochu přispěli. Jde o to, kolik skutečně a jestli to je to hlavní, co nás má ekonomicky následně jako pokání, vysávat. A pozor, nepopírám, že probíhají jisté změny v klimatu, to bych asi byl i při porovnání s dětstvím svým a rodičů slepý, nepopírám, že si planetu a svoje životní prostředí ničit nemusíme a nemáme, ale mám zcela odlišný názor na to, jak k tomu přispívat a co a jak řešit. Řešit to včetně nutnosti se také umět včas a ekonomicky přijatelně přizpůsobit, nebojovat obrazně s větrnými mlýny. Naše pýcha, co můžeme ve srovnání s ostatními přírodními procesy a zákony způsobit a na druhou stranu, že zase můžeme vše jen svou činností zachraňovat, je v podání některých elit bezbřehá...Jenže já jsem v tomto idealista, když už, řešil bych to bez nároku na zisk moci a vidiny snadného bohatnutí na lidské blbosti a manipulaci (taky bych možná zakazoval, ale napřiklad sypat písek a šutry do može, abych "vyrobil" ostrovy, které moře zase zakrátko spláchne a když tak moře učiní, udělal to znova a lépe, asi bych nelužoval na sjezdovce v místě, kde je pře 40 nad nulou, možná bych nejezdil F1 v noci ( i když je to atraktivní), v Las Vegas, když už v té pošti stojí, by stačilo v noci zhasnout ( to by bylo elektriky pro auta !...), nehrál bych fotbal v poušti s klimatizováním celých stadionů pro 55 a více tisíc lidí, které se také musí postavit, aby pak už se v některýchh z nich fotbal na úrovni a s plným kotlem skoro nikdy nehrál a mohl bych pokračovat. Nemluvím o likvidaci pralesů kvůli dřevu a oleji z palem A my to pak chceme zachraňovat dvoutunovými auty na baterky, omezeně využitelnými, na které skoro nikdo nemá, nebo to za ně prostě nedá, tak si je koupí jen zlomek těch, co se potřebují pohybovat. Co hůře, my je nechceme jako alternativu, doplnění volby, my je chceme násilně zavést a s veškerou pýchou a nadšením z jejich "dokonalosti" jimi chceme nahradit vše ostatní. Mj. také dnes říkali, že podle nějaké studie Němců / poslouchám to tak jedním uchem), jsou v současnosti celkově nejekologičtějšími auty ty novější a nejnovější diesely...howgh, domluvil jsem...:-)))
-
Komentář upraven 5. 3. 2021, 19:15:25

krab
08. března 2021, 10:53
1

Ahoj Staromile, díky za tento vstup a delší komentář. Se zájmem jsem si ho celý pořádně přečetl a dodám jen, že s tebou naprosto souhlasím, zkrátka rozumný, střízlivý pohled na věc. Řešit věci fanatizmem ode zdi ke zdi je vždycky cesta do pekel, ať se to týká čehokoli

beastar
08. března 2021, 10:59
0

Bolševik ti ještě bude tvrdit že zástaváš menšinový názor. Marxismus Leninismus na novo. Bože tihle lidi Evropu pošlou rovnou do pekla. Ještě že mám našetřeno.

St
Staromil
08. března 2021, 12:13
0

Díky kladné hodnocení mé snahy, je to skoro blog, ale musel jsem to zde ze sebe vypsat. Je to tak trochu i moje a dcery profesní zaměření a často se mi otvírá při prezentaci podobných názorů na klima a s tím souvisejících způsobů řešení-neřešení, kudla v kapse. Tak to beru trochu i jako "osvětu", aby se lidi probrali, alespoň někteří, ti chápavější a bez sklonů k fanatickému nadšení pro vše, co slyší a je jim podáno jako spása světa, či snaha osvícených jej spasit ( většinou ne na úkor svůj, ale právě těch ndašenců). A řečeno parafrází "klasika"....Nechci tu slevu ( zde "úspory" ) zadarmo. Já bych dodal, "ať to stojí, co to stojí" a mají z toho profit ti správní .

beastar
03. března 2021, 09:55
9

Pojďme si počíst o autě co nedojede na jeden zátah k nejbližšímu moři pokud tím nemyslíme Lipno a i to bude problém. Stojí přes trojku a oproti benzínové (Audi obecně) verzi nabízí stejné věci. Cool. Jako elektromobil typu Hyundai Ioniq a podobně je za mě ok. Tohle nechápu a nechci chápat. Proč bych to měl chtít. A já se divil jak mohl někdo dát kdysi přes tři miliony za Granturismo. Teď to chápu:D

reagovat
Sa
Sato
03. března 2021, 10:13
-1

Pozerám, že zatial sa tesla shareholders nemusia ničoho obávať, aspon nie audi. Tak ešte s tým shortovaním počkám, snáď nabudúce. Kvalita spracovania to nevytrhne. Btw má to najeký ten super duper autopilot?

reagovat
krab
03. března 2021, 10:38
-2

Zajímavý čtení a pitoreskní automobil.
A já si tak říkám jestli nenastává čas si pořídit zachovalou C6 RS6 a užívat si to. V10, 570k, 6700 otáček red line. A pápá Gréto :-D

reagovat
af
afro-r1
03. března 2021, 11:37
0

Me se u auta uz 1600kg nevyslovuje buhvijak prijemne, 1800 je jeste na hranici zkousnutelnosti. Ale 2,5 tuny...

reagovat
eLzyx
03. března 2021, 12:28
0

jak se provádí tohle: "pedál plynu jen tak šimral pírkem"? To mi přijde jako docela nepohodlná pozice za volantem :-)

reagovat
Daniel Borský
03. března 2021, 12:39
3

Úplně v pohodě, vezmeš pírko, přilepíš vteřinovým lepidlem na špičku boty a simras :) teď po zimě ani nemusíš používat lepidlo, stačí se projít v nějakém pražském parku v trávě a organické lepidlo máš na botě během pár vteřin.

eLzyx
03. března 2021, 12:36
1

mít ty 3 miliony a touhu koupit elektromobil, tak nevím nevím, jestli by tohle obstálo proti Tesle X (nebo S), která nabízí poněkud více a nejspíše si i lépe uchová hodnotu. U Tesly je za to 1020PS, reálně 450+ dojezd, Vmax 260km/h ... a neustálý vývoj auta, včetně případného upgrade za x let. Pravdou je, že z "pohledové" kvality je to zase přesně obráceně.

reagovat
sc
screepy
03. března 2021, 13:33
0

Marně přemýšlím, že i kdybych měl neomezený rozpočet na auta, tak tohle by asi byla poslední volba. Prostě mě nenapadá jediný racionální důvod, proč by tohle měl někdo chtít, i když na to má. Ale já nejsem marketing AUDI, oni musí nejlépe vědět, proč to vyrobili (krom toho, že si tím vyvažují CO2 zátěž u spalovacích motorů). Oproti Arteonu který působí jako atlet, je tohle jak slon v porcelánu (a vahou nejen jak..)

reagovat
lu
lumix
03. března 2021, 15:48
2

Koupi si to ten, kdo má to má, žije ve městě a využije výhody z toho plynoucí, jako bezplatný vjezd do centra města, jízda v pruzích pro autobusy, dotace a nevím co ještě ve které zemi. Napr. v Norsku, Dánsku jsou tvrdě zdaněné auta se spalovacím motory na úkor elektroaut.

ro
rock
03. března 2021, 17:45
0

To asi koupí, ale nejsem si jistý, jak moc je to dobrej nápad. Vnější rozměry 4902x2043 jsou v centrech měst tak trochu opruz...

da
darkus
04. března 2021, 09:55
1

Nemůžu si pomoct, ale tyhle SUV coupé mi příjdou jako milion variací na téma Toyota Carina E liftback :)

reagovat
Hr
Hruskap
04. března 2021, 11:44
0

Tak z malé náhledové fotky jsem si říkal, že jde o nějaký nafouklý sedan/liftback typu BMW 5 GT, v článku jsem zjistil. že jde vlastně o SUV. Na 9. fotce jsem si myslel, že je nastevřený kurf a ono né. Za mě celkově vzhledově zvláštní počin. Působí to na mě tak, že se designer snažil uhladit SUVčko elegatními liniemi, ale před deadlinem ho nahradili ambiciózním mladíkem, který chce být za každou cenu kůl.

reagovat
Irwinek
05. března 2021, 13:16
3

No já nevím, ale mně se to nelíbí.
Ten zadek je z boku strašnej, připosraženej z hlediska délky a nafouknutej nahoru. Linka evokující rádoby rozšíření blatníků působí lacině a ještě celé auto jakoby zvedá. Celá boční linie v podstatě vypadá, jako by ji mělo na svědomí hyundai nebo kia - laciná asie. Předek je audi, o tom není nejmenších pochyb. Kapota evokující svými zlomy plášt vzducholodi Graf Zeppelin - nápaditá. Záď - to už jsem někde viděl :-( Zato barva, ta je tedy super. Škoda, že nebude jentak nejakému autu slušet.

Článek je výborný :-D a manželka posílající autora do …. kvůli fotkám v zimě má palec nahoru :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem