načítám data...

Ach, jak já bych Buick chtěl.

Mým původním záměrem bylo udělat to, co dělám skoro každou neděli. Otevřít si inzerci, najít vozy mého srdce a pak si k tomu něco nalít a plakat, jak je svět nespravedlivý a že chci další hračku. Ale namísto výběru mnoha blbostí jsem našel jen jednu…

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Mohl to být vážně hezký výběr aut. Dodávka od Dodge za kilo, nějaký ty full-size sedany, který tak akorát hrajou na notu auta, které by se mi líbilo, ale zároveň také napovídají, že do nich budu nalívat peníze po kýblech, jen aby byly v nějakém rozumném stavu. Ale někdo prodává auto, které má k jednomu vozu z mého seznamu ‚must-have‘ věcí tak blízko, že bych nejraději zašel do své banky a nepřemýšlel nad tím, jak to všechno splatím. A kdy.

Tím autem je Buick Super 8 modelového roku 1949. Víte, já mám pro tenhle ročník vážně velkou slabost. Hlavně design Buicku, v němž se toho roku láme poválečná střídmost a tak trochu začíná rozpuk okázalosti, mě dokáže rozněžnit natolik, že byste si mysleli, že mám na monitoru velice roztomilé koťátko. Masivní chromovaná maska byla rozšířena, blinkry byly umístěny nad přední světla a připomínaly tak rok 1941. (Ano, mně to třeba hrozně moc připomíná Lincoln Continental z onoho roku. Ach jo.) Novinkou byly také tři otvory na obou předních blatnících umístěné za předním kolem. Nazvány byly VentiPorts™ a přinejmenším podle dobové brožury byly určeny k lepšímu chlazení motorového prostoru. To sice mohla být pravda, ale u pozdějších modelů jsou již tyto otvory čistě designovou záležitostí bez jakékoli funkce. Tedy zaslepené.

Vznik VentiPortů je vlastně docela zajímavá historka. Hlavní designér Buicku, Ned Nickles, si na svém Buicku Roadmaster z roku 1948 udělal na každém blatníku otvory čtyři, do každého umístil červené světlo a připojil je na signál z rozdělovače tak, aby při každém zápalu motoru probliklo jedno. To Nedovi připomínalo stíhačky, kterým se z výfukového vedení valily plameny. A za volantem svého vozu se tak mohl cítit jako za kniplem pomyslného letadla. Jeho nápad se v Buicku tak líbil, že bylo rozhodnuto, že VentiPorts budou na každém Buicku. Ale neosvětlené.

Buick advertisement in the Jefferson City Post-Trubune, Oct. 11, 1949, pg. 4.

No dobře, možná to nebyla až tak dobrá historka. Raději se zaměřme na novinky. Rok 1949 byl mimo jiné prvním rokem jedné z mnoha revizí platformy C-body, která existovala od roku 1936. Pro Buick Super byla novinkou také převodovka Dynaflow. Ano, uživatelé Roadmasterů mohli drandit po amerických bulvárech s touto převodovkou už o rok dříve, ale víte, Roadmaster byla špička nabídky. Dynaflow byla vůbec zajímavým kouskem techniky. Vyvinuta byla přímo Buickem a mimo jeho automobily si našla cestu třeba i do tanku M18 Hellcat, sic pouze pro testovací účely. Šlo o dvoustupňovou ‚automatickou‘ převodovku, která se vyznačovala tím, že nebyla schopna automatického přeřazení. Velice zjednodušeně řečeno, při zařazení dopředu jela na druhý kvalt a v případě, že si řidič přál akcelerovat trochu rychleji, mohl manuálně zařadit nižší rychlost, kterou mohl podržet až do 60 mil za hodinu. Na svou dobu šlo o unikátní převodovku hlavně díky tomu, že případné odřazení bylo tak hladké, že jej spolujezdec neměl šanci postřehnout. Ano, byla to velice příjemná převodovka. A velice neefektivní.

Převodovka Dynaflow ale není to, proč tady jsme. O té si můžeme popovídat jindy, ano? Dnes tu jsme kvůli tomuto inzerátu na bazoši. Slyšte! „Prodám BUICK SUPER 4 DOOR SEDAN ROAD MASTER.R.V.1948. Motor řadový 8 válec 4.2l, převodovka manuální 3 kvalt. K autu jsou originální doklady USA a celní doklady při dovozu v roce 2001. Buick je pojízdný, motor i převodovka funguje, auto brzdí. Více info na tel. Nejlepší je se přijet podívat a posoudit. Po dohodě zajistím i dopravu k vám. Před návštěvou volat!!!“

zdroj: bazos.cz

Přiložen je i odkaz na video, kde je vidět, že se automobil pohne z místa. Jdu si pro kapesníček.

Jen se na něj podívejte, jak je krásný! Inzerát sice říká rok výroby 1948, ale jak možná víte, rok výroby a modelový rok jsou v USA dvě různé věci. Všechny lišty a chromy jsou na svém místě, občas je na nich vidět trocha zubu času. Anténka by potřebovala vyměnit za správnou s chromem, ale to je malá věc. Ano, našly by se tu další nedokonalosti, čalounění by potřebovalo mnoho lásky, lak má na některých místech své nejlepší roky za sebou. Ale to je úplně jedno. Má písmenkové pneumatiky, je tak trochu pankáč, a to mě přesně hřeje u srdíčka.

Navíc je pravděpodobné, že by mohlo jít o bývalé detektivní auto. Nasvědčoval by tomu hledáček na levém A-sloupku, který je dodnes specialitou americké policie (a městské policie Lázní Bohdaneč). Ale to jsou jen dohady, bylo to před více než sedmdesáti lety…

Vzhledem k tomu, že jde o rok 1949, pod kapotou ještě najdeme řadový osmiválec Fireball o objemu 4,1 litru. Jeho výkon bude někde do sta koní. Spřažen je s třírychlostní manuální převodovkou a už určitě někdy dostal trochu péče, protože pod kapotou svítí líbivou tyrkysovou barvou. Strašně moc by mě zajímalo, jak se s tím jezdí. A mám pocit, že by se mi to moc líbilo.

Stále nechápete, proč tady básním o nějakém ohnilém Buicku? A fotky vám nepomohly? Pak si přečtěte něco od Stephena Kinga! Třeba jednu konkrétní knihu, jmenuje se Buick 8. Já se jdu ještě chvíli dívat na fotky a pak se budu chvíli neklidně převalovat v posteli. 260 tisíc je cena více než příznivá, ale bohužel nejsem člověk, který by 260 tisíc měl. A půjčovat si na takovou věc by bylo více než nerozumné. No nic, no. Ale narozeniny mám kdyžtak za měsíc a půl. Tak teda dobrou noc.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mo
Mooney
25. ledna 2021, 07:48
-23

Doma si to vyrob z plastelíny. Tím se stejně nejezdí, na to se jenom kouká. Pokud teda nemáš nějaký ten milion. A když máš tak si koupíš něco jiného.

reagovat
Mo
Mooney
25. ledna 2021, 09:58
-12

A ještě bych dodal, že provozovat to v americe je OK. Ale v Evropě to nemá smysl za ty peníze. Jako pokud by to byl MŮJ životní sen, tak už to vlastním, do toho je nutný jít po hlavě a neohlížet se. Ale racionálně nevidím důvod to provozovat.

Pólin
25. ledna 2021, 10:08
15

O jakých racionálních důvodech tady píšeš? Všichni tady strkáme docela dosti peněz do aut a jiných verglů, které ani jeden z nás nepotřebuje... jenom je chceme a výhledy na zhodnocení mají žádné, nebo minimální... prý racionální důvod...:D

František Čáslavský
25. ledna 2021, 10:11
15

Ty vole... No nic. :D

Mo
Mooney
25. ledna 2021, 10:31
-14

No racionálně znamená, že na to mám peníze. Pokud máš nějaký koníček a cpeš do něj peníze, protože ti dělá radost je to OK. V Evropě je spousta jiných aut veteránů, která by byla lepší než tohle. A šla by i levněji provozovat. Tím pádem je to racionálnější. Já prostě stále nechápu, proč tady básní o nějakém ohnilém Buicku.

HeavySmoker
25. ledna 2021, 10:48
14

Prevádzkovať lacnejšie sa dá aj Dacia Sandero na LPG, ale predsa veľa ľudí chce niečo iné. To isté platí pre veterány. Keď sa Františkovi Buick páči tak nech si slintá alebo rovno rozbije prasiatko. Myslím že nadpis rubriky už nemôže byť na tieto účely výstižnejší.

PachezZ
25. ledna 2021, 10:56
19

autoforum je jinde :D

sheogh
25. ledna 2021, 11:06
9

Cicham, cicham frustraci... :-) Pan Mooney by asi rad spravoval money i ostatnim. Samozvany hlidac rozpoctu :-D

Jinak ten ton uplne nechapu - neco jinyho by bylo treba “me se to nelibi”, ale takto....
Prispevek trosku mimo ducha tohoto webu (no ani na jinych by uplne nezapadl)...

Mo
Mooney
25. ledna 2021, 12:21
-9

Aha, tak to jsem myslel, že je z mých prvních odpovědí jasné. Že to auto považuji za zbytečnost do muzea a krom těch tří klíčnek na boku není moc zajímavé. Ale koukám že má můj prispevek víc komentářů než článek. ????

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
25. ledna 2021, 12:42
11

Mooney: Když to auto považuješ za zbytečnost, tak si ho nekupuj. Ono bude jistě dělat radost někomu jinému.

Jakub Pospíšil
25. ledna 2021, 17:48
5

Palce mají za účel eliminovat takové ty situace, kdy se pod sebou dvacetkrát objevuje něco jako "jojo", nebo "souhlas", případně "to je blbost". Prostě jima lze rychle a efektivně vyjádřit, zda s příspěvkem souhlasím, nebo ne.
Nemyslím si, že by to někdo vnímal jinak.

je
jerry
25. ledna 2021, 17:50
1

Pokud nesouhlasím, klidně napíšu proč a jak to vidím já. A to že je pestrá paleta názorů je fajn, vždyť o čem bychom kecali. Buick se mi líbí, ale starat bych se o něj nechtěl. Klidně se přiznám, že jsem na to líný. Majitel nádherného E-typu mi sdělil, že stejně času jako jezdí, tak musí na něm makat.

Slower
26. ledna 2021, 10:36
9

MGRR - me ty minuska prijdou fajn. Jako nemam problem, kdyby se tam zobrazilo kdo je dal, se za to nestydim.

A kdyz je uz pouziju, tak to je kdyz nekdo napise neco, co je podle me tak moc mimo, ze uz na to ani nema cenu reagovat.

Jako priklad pouziju ten uvodni komentar. Co je tam vsechno je tam podle me naprosto mimo:
1. Doma si to vyrob z plasteliny - jako WTF co je to za komentar? Nekdo o necem sni (v tomto pripade Buicku s radovou osmickou). A asi to i chce. A rict mu, at si to vyrobi z plasteliny? To je pro me trochu eufenismus pro "naser si".
2. Tim se stejne nejezdi, na to se jen kouka. Ne, tim se i jezdi. Ano, malo, za spravneho pocasi atd. A dost mozna se to casteji opecovava nez se s tim jezdi, ale zrovna na to auto se nikdo jen koukat nebude. Na to je moc levny a obycejny. A navic to je trochu urazka Frantiska, protoze zrovna u nej verim, ze by tim jezdil casteji nez vetsina jinych majitelu veteranu.
3. Pokud teda nemas nejaky ten milion - zase WTF. Co znam lidi s veterany, tak si cast z nich koupi vysnene auto, na ktere jaks taks maji. A pak venujou spoustu usili, case a casto i penez jeho uvedeni do stavu odpovidajici jejich predstavam. Nevim proc by na nakup auta za 250k clovek musel mit miliony. Treba ja osobne nikdy nemel na ucte milion(y) a i tak mam auto za nejakych 650 tisic.

Mechanik
25. ledna 2021, 08:35
6

Taky na něj koukám, jako bych to psal já. Hmm, zajet pro něj a zase se v tom dva roky vrtat, ale pak už by ho nic nezastavilo a byl by tu semnou až do smrti. Nejhorší je že peníze na něj mám :-/. Kdybych aspoň neměl tu Volhu nebo Tatru. Mám nad čím přemýšlet.

reagovat
František Čáslavský
25. ledna 2021, 10:11
1

Přemýšlej, jednej a já se pak stavím, jo? :)

krab
25. ledna 2021, 10:59
5

Mechanik : to bych možná zkusil chytit zájemce, co jsou pořád na vlně nostalgie a pustil Volhu, protože dneska jsou lidi docela blázni ochotní za tyhle auta dát i dost peněz nad čím kolikrát kroutím hlavou. Proč mít ruskou kopii Ameriky, když se dá pořídit charakterní Amerika doopravdická.

Ten Buick by byl náhodou pecka!

Mechanik
25. ledna 2021, 11:38
2

Prodat, dyť já jí mám rád, je to úžasný auto. Myslel jsem to tak že třetí sedan a ještě z podobné éry, to už je trochu moc, nemyslíš? Spíš mi v portfoliu chybí nějaký GT cupé

krab
25. ledna 2021, 11:59
3

Jasná věc... to já jen tak :-D Asi jo, chtělo by to zas teda něco jinýho. Mě by naopak jedna houpavá Amerika z doby, kdy se akorát rodil americkej sen a začalo se jezdit do autokin určitě nesmírně bavila. Ten Buick je úplně krásnej představitel tady toho.

Volha (Carevna) mi maximálně připomíná film Utrpení mladého Boháčka jak tam Pavel Landovský jezdí tou svojí Volhou, geniální film mimochodem. Jinak mám spíš tu Volhu tak nějak spojenou s tím komunismem, Ruskem a nevoní mi to. A to auto za to nemůže, to je prostě jen věc doby a reálií kde se vyskytovala. To je stejný jako Tatra 603 a 613 nebo i ty předchozí Tatry z 50. let, Škody 1200 Sedan, když v tom v těch černejch kabátech jezdili ti vysocí milicionáři a pak růný papaláši a tajný... Ty auta za to nemůžou, spíš ty reálie kam zapadají jsou takový ponurý.

Ten Buick právě představuje úplně opak. Konec války, začátek blahobytu, přelom Jazzu a začátek Rock'n'rollu , parádní outfity, jako tohle auto bych si třeba já s radostí renovoval asi neváhal do toho investovat prachy, protože to bude vždycky radost se k tomu nějak trošku dobově oblíknout a jet s rodinkou na vejlet. A všichni na to budou čumět a usmívat se a dávat palce nahoru. Jestli to stojí 260 v tomhle stavu pojízdný renovace, tak možná, když by si na tom člověk udělal co nejvíc sám a platil jen pak za klempíře, lakýrníka, sehnal šikovnýho čalouníka, kterej nebude přehnaně drahej, tak možná za dalších 250 tisíc by to bylo daný do pořádku. Anebo naopak to auto hezky zakonzervovat, udělat mechaniku, elektriku a zevnějšek nechat takhle se silnou patinou jak je a užívat si to. To je vůbec otázka co je stylovější přístup....

Mechanik
25. ledna 2021, 12:33
3

Jo, je to krásný auto, a co píšeš na něj tak s tím souhlasím, ale neměl bych srdce prodat něco z toho co mám, to já neumím, u mě je to láska na celý život, nejspíš.
Já se od těch reálií odprostil, jak píšeš, oni za to nemůžou a kupodivu ani ostatní to tak neberou, všichni úsměv a palec. Dokonce jsem s Volhou byl na srazu US vozů a oni byli nadšený, moc se jim to líbilo :-D
S tou renovací, já bych jí asi opravil čalounění, vyvařil a roztřik, nechal bych patinu a udělal samozřejmě mechaniku. Leštěnek je hafo a navíc, kde na to furt brát, rozčilovat se s řemeslníkama, takhle si udělám všechno sám a jezdím.

martin_100
25. ledna 2021, 20:04
1

Proč lakýrníka sakra? Takhle je to hezký. Na vzhled vocucanýho bonbonu s klavírnim hlubokym leskem tu máme embéčka....

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
25. ledna 2021, 10:58
1

Ten Buick je moc pěknej.

reagovat
František Čáslavský
25. ledna 2021, 11:10
2

Je, mít na účtu volný aspoň kilopade, tak jdu do banky a už si to vezu dom. Takhle ještě budu muset o kariéře veteranisty chvíli snít. No co, v mezičase provedu nějaké jiné automobilové nerozumy. :)

Redguy
25. ledna 2021, 11:33
5

Jojo, Fireball byl nedávno na Hegerty kanálu, dobrý porno

reagovat
Mechanik
25. ledna 2021, 18:50
0

Tuhle práci bych dělal skoro i za darmo, už jen pro ten pocit.

Slower
25. ledna 2021, 11:43
3

Frantisku, ty darebaku, ty me takto mucis! :D
L8 je vysoko na mem dream liste. A tenhle Buick se mi libi vic nez Oldsmobile, lepsi je uz asi jen Chrylser. A za 250k to je skoro jako zadarmo...
I ten design je proste spravny - evokuje me me zvlastni dobu USA, kdy jeste nebylo vsechno o bezbrechem konsumu (na druhou stranu ani o lidskych pravech pro vsechny).

Udelej mi radost a kup si ho, pekne prosim :)

Ale ne, musim nasetrit na garaz, ktera v Praze stoji tak 3x co ten nadherny nesmysl.

reagovat
František Čáslavský
25. ledna 2021, 12:30
3

Když najdeš někoho, kdo mi za moji Miatu vytopí na místě aspoň 150 tisíc, tak do toho jdu :D

Irwinek
25. ledna 2021, 11:51
3

Měl jsem v pátek vsazeno a nevyšlo :-(
prý do těch otvorů nějakýmu profesorovi studenti načůrali :-D
a k tomuhle ta černá, kterou tedy jinak nemusím, sedí , ach jo :-D

reagovat
Moses
25. ledna 2021, 12:57
5

To je fakt auto do hororu - objavi sa Ti v spataku a uz vtedy vies, ze si v prdeli :D

Inka mne sa viac lubi Super Sedanette

reagovat
Sedrik
25. ledna 2021, 13:05
-1

Pro mě budou americká auta z této doby navždy charakterizována recenzí Regular car guyem (tentokrát 1956 Oldsmobile Super 88). Navždy je tak budu mít zafixované jako výraz potlačované homosexuality.

A ty otvory za předním kolem tomu moc nepomohly :D

Františku, zvaž to

reagovat
Sedrik
25. ledna 2021, 13:06
0

Znovu odkaz

František Čáslavský
25. ledna 2021, 13:08
3



Takhle? :)

Sedrik
25. ledna 2021, 13:09
0

Zlatej :)

František Čáslavský
25. ledna 2021, 13:11
3

A teď... Už mám Miatu, o kolik horší to může být? :D

Sedrik
25. ledna 2021, 13:25
0

Je to jen můj subjektivní názor, tak ber prosím s rezervou: Miata je holčičí auto, ale (s výjimkou ND pro někoho, pro mě je i NDčko sladký) je to auto, který si nehraje na drsnej sporťák. Hlavně NA (tvoje) je prostě milý autíčko a smát se ti v něm budou jen ti nejtupější rádoby-alfa-samci.

Přesně ti, kteří ti budou ukazovat palec v tom Buicku :) Přijde mi, že v dnešní době to je na úrovni H3 Hummeru - za volantem sedí někdo, kdo sám se sebou ještě není dost srovnanej (platí, pokud bys v tom jezdil jako s daily. Veterán na srazy/výlety je samozřejmě něco úplně jiného, ale myslím, že rozumíš, kam mířím.)

Ale jinak platí - pokud je to tvůj sen, jdi do něj. Já se ti rozhodně smát nebudu (pokud by ti na tom záleželo, což předpokládám nezáleží :))

František Čáslavský
25. ledna 2021, 14:01
7

No, on celý ten článek je stejně jen o tom, že sic bych to moc chtěl, koupit si to nemohu... :)

Edit: A vono celé takové to hodnocení sexuality a podobně dle aut... Myslím, že ti, co to hrotí, by si měli vyndat ty gumové čuráky z prdele a na světě by jim bylo hned lépěji :)
-
Komentář upraven 25. 1. 2021, 14:03:00

Sedrik
25. ledna 2021, 15:06
0

Amen :)

8ball
25. ledna 2021, 16:16
5

Jdi do toho! Jenom pozor, aby to nedopadlo takhle :D

reagovat
lu
lumix
25. ledna 2021, 16:29
3

Mě se líbí Buick Super Eight Sport Coupe Series 50, uf dlouhý název auta.

reagovat
Jenda_K
25. ledna 2021, 17:23
3

Další krásný auto po J150, carevnu bych za něj vyměnil. Mě by se taky líbilo, ale v mém případě bych musel vyměnit manželku a dostavět tu trojgaráž.

reagovat
Adam Forman
26. ledna 2021, 11:33
1

Dej manželku na Bazoš. Značka: Vyměním za něco s houpavějším podvozkem a tišším projevem.

Sa
Sato
25. ledna 2021, 23:33
1

Mne stale na tychto povojnovych oblinach nieco nesedi, zato o par rokov neskor, uz ameriky zeriem. Taky 59 deville ach...
https://www.shannons.com.au/library/images/auctions/B478D74ELE2PLKBU/1600x1066/1959-cadillac-coupe-deville-rhd.jpg

reagovat
bitner
26. ledna 2021, 13:29
1

No presne! Kdyz uz, tak poradne lany chromu zlateho jet age. To je pro me ta prava amerika:
https://www.hagerty.com/media/car-profiles/59-cadillac-eldorado-was-world-class/

Mechanik
03. února 2021, 13:43
0
reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem