logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Rychlost zabíjí? Uvidíme. Na D3 už můžete legálně vyzkoušet 150 km v hodině

Až do pátku minulého týdne byla rychlost vyšší než 130 nebezpečná, za pokutu a body. Od soboty je to jinak – alespoň na dálnici D3, kde je na některých úsecích povoleno „testovacích" 150.

A je to tady! Po letech se slibované opravdu stává skutečnosti – ministerstvo dopravy na vybraných úsecích (mají být 3, ale realizovaný je zatím jediný) začíná testovat zvýšení limitu maximální povolené rychlosti na 150 km/h. Názory na to jsou různé – pro kamionisty se nic nemění, jen je okolní auta budou míjet rychleji a musí si tak dát ještě větší pozor, než začnou o 1 km/h vyšší rychlostí předjíždět kolegu. Pro spěchající se vlastně taky nic nemění, protože 150 jezdili doteď, ale alespoň je za to nikdo nebude pokutovat. A pro rozumně jezdící řidiče se zvyšuje pohodlí, protože na rychlost nemusí neustále myslet.

Malé historické okénko. Po našich dálnicích jste se mohli (a třeba to někdo ze čtenářů i zkusil) prohánět i mnohem rychleji. Dálniční síť začala vznikat v sedmdesátých letech minulého století, ale rychlostní limity se zavedly až v roce 1979. Do té doby byla rychlost zkrátka neomezená. Svět byl tehdy samozřejmě jiný, aut jezdilo výrazně méně a většina z těch, co se na dálnici ocitla, měla konstrukční maximálku někde v okolí v budoucnu stanoveného limitu.

Ve zmíněném roce se tak zavedlo: 110 km/h na dálnicích, 90 km/h mimo ně a 60 km/h v obci (od 5 do 23 hodiny). Poté se 1. října 1997 změnila 60 na 50 km/h v obci a na dálnici směrem nahoru – ze 110 na dnešních 130 km/h. Samozřejmě proběhla ještě řada změn pro různé druhy vozidel, ale pro dnešek je to tu nejdůležitější. Ale jsou tyto rychlosti vhodné i pro dnešní dobu? Auta jsou jinde, kvalita silnic je jinde, ale limity jsou po desetiletí neměnné. Důvod je ale jasný – omezením není technika, ale musí se brát ohled na nejslabší článek silničního provozu, na řidiče.

Foto: freepik.com

Poslední dobou však technika začíná výrazně pomáhat i řidičům. Adaptivní tempomat, udržování v pruhu, prekolizní asistenty či kontrola únavy řidiče představují významnou podporu. Věřím, že právě to je ten zlom, díky kterému se začalo uvažovat o lehkém rozvolnění limitů na místě, které je pro to nejvhodnější – na dálnici, kde jsou od sebe jednotlivé směry odděleny, kde nejsou přechody ani chodci a kde by neměla být ani vozidla jedoucí pomaleji než 80 km/h.

Ale pojďme do reality a do současného stavu. Od soboty 4. 10. 2025 mohou řidiči na jihočeské D3 mezi Planou nad Lužnicí (exit 84) a Úsilným (exit 131) zvýšit rychlost na 150 km/h, pokud jim to situace, a především dopravní značení dovolí. „Vybraný úsek dálnice D3 je pro tento účel vybaven proměnným dopravním značením, aby bylo možné rychlost upravit podle aktuálních podmínek. Zkušební provoz nám ukáže, jak tento systém funguje v praxi a jak ovlivní plynulost a bezpečnost provozu na dálnici,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Rychlostní limity jsou aktualizovány v reálném čase podle dat z meteorologických stanic, kamer, senzorů a dopravních systémů. Nad fungováním systému dohlíží Národní dopravní informační centrum Ředitelství silnic a dálnic,“ dodává ministr.

D3 u Soběslavi, Autor: Aktron, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40054831

Pilotní režim potrvá minimálně půl roku. Ministerstvo dopravy následně na základě vyhodnocení sesbíraných dat rozhodne, zda se podobný model může rozšířit i na další úseky moderních dálnic. Vyhodnocení zahrne nejen dopravní data, ale i zpětnou vazbu od řidičů a policie, která bude v daném úseku provádět dohled nad bezpečností silničního provozu.

A jak vnímáte zvýšení rychlostního limitu vy? Mělo by se zavést všude, nebo je aktuální 130 km/h lepším kompromisem mezi bezpečností a rychlostí dopravy? Povězte nám to v komentářích.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
Radim Nemec
6. 10. 2025, 16:55

Tak zvyseni rychlosti o 20Km/h na necelych 50km, je tak? Nikdy jsem tam nebyl, ale podle fotek to vypada jako relativne novy, prehledny usek dalnice. Tolik asi dobreho. Neco takoveho mi uprimne nepripada jako neco super. 150 je pro me v nemecku pohodova cestovni rychlost, kterou je mozne jet prakticky stovky kilometru bez preruseni. Jo, jezdim v noci za maleho provozu a ano, posledni dobou je tech praci na silnici cim dal tim vic, ale jednou za cas se mi povedlo zapnout tempomat a vypnout ho po 160-200km. Klidne za hodku a neco. Nevidim to jako nejaky super-duper narocny achievement. Uprimne - kdyz se stane ze jedu v noci napric CR, tak plosne 150 by nebyl vubec spatny napad - vetsinu cesty sice predjizdim lidi i kdyz jedu 130GPS, ale +20kmh na takove strece uz clovek pozna. Zrychlit na useku 50km z toho, by mi nedavalo smysl. Co vnimam jako dulezitejsi je, aby se dopravni znaceni lepe ... "udrzovalo" - aby bylo adekvatni situaci. Uklizet 30 ktere jsou ok pri praci na silnici, ale v noci a o vikendu je stejne nikdo nedodrzuje - to je podle me pridklad "slippery slope", ktery eroduje jakykoliv respekt vuci znaceni.
Jako... ono to muze fungovat - ted jsem byl zase jednou v Italii a vracel jsem se zpatky pres mesto - takovy organicky chaos jsem si predstavoval spis pro Indii - znaceni je spis doporuceni - klasika "ted zkousime cervene svetlo, za chvili bude takove vybledle zelene... jako delejte si co chcete a ono to nejak dopadne". mezi tim klickuji lidi na skutrech, obcas jim sviti i obrysove svetlo, obcas se pri predjizdeni potkaji s vyjizdejicim autobusem... a daleko mene troubeni nez jsem mel s Italii asociovane. Asi kvuli noci. No a dalnice - "tady mame takovy nadjezd, ono by to mohlo byt nebezpecne v zime, tak tam dame sedesatku, zejo.." ve trech pruzich. no - vysledek byl takovy, ze tam lidi pribrzdi tak mozna na 110 a jedeme. Chtel bych byt mala muska a videt, co to udela s provozem, kdyby nekdo zkusil dodrzet predepsanou rychlost. Na druhou stranu jsem projizdel venkovem a poloslepi duchodci navigovali po cestach kde je 90, oni si tam pamatuji 50 a ... zase prekvapive kolona bez emoci pocka az odboci nebo pujde predjet (tim nemyslim pockat na prerusovanou caru, nenene... opravdu jenom az pujde predjet) a vsechno tak nejak funguje. Ne, ze bych to chtel potkavat casto, ale ... na vesnici to asi clovek musi cekat a tolerovat? Nevim. Mozna jim podstrkuji az prilis stoicismu. Jenomze v takovem prostredi bych uprimne nechtel byt policajtem, vubec nechapu co vlastne potom muzou pokutovat a jak po cem jdou. A uz vubec bych v tom setkani nechtel figurovat ja. Pritom vsude cedule "elektronicka kontrola rychlosti" a kolona jede 20 nad limitem. Jako jeste bych mel pockat s hodnocenim, kolik dopisu mi prijde. Jo a silnice (mysleno jejich technicky stav) jsou tragicke. Ja jsem rozmlsany, dokonce i v CR to zacina byt rozumne na vetsine tras kudy jezdim, ale Italie, zeme supersportu, ... tam bych svym jet nechtel snad ani v sebeobrane. SQ to pobere, pujcovnacke auta na to byly uprimne jeste lepsi.
No.. rant over, doufam, ze z toho je aspon trochu patrne na co narazim. Pripada mi, ze tohle je dobre tak maximalne k tomu, ze az se pujdou nejaci ganstas projet, tak neprekroci o 50, ale jenom o 30 a bojim se, ze to neukaze prilis uzitecnosti. Ale doufam, ze se v tom pletu. A ze nikoho nenapadne okridlene "kdyz by to bylo plosne, tak ti co jezdi 150 uz ted budou jezdit 180. To si nemyslim. Ja pevne verim, ze lidi, kteri jedou vic, jedou tak jenom proto, ze maji dlouhou cestu, kterou chteji mit bezpecne za sebou o neco rychleji. Neverim, ze majorita lidi "tlaci" tak, ze se neciti bezpecne. Tech, co honi adrenalin si myslim je mensina. No... aspon doufam. Mozna jsem prilis naivni.

0
afro-r1
6. 10. 2025, 21:19

Ty tisice tricitek na silnicich (a sedesatek na dalnicich) jsem v jizni Italii nikdy nepochopil. U kazde vetsi trhliny nebo opustene silnicarske ohradky (na uz tak rozbite silnici) tricitka v cervenem kruhu kterou nikdo nedodrzuje. Jedete se vsemi 90 a co dva kilometry mijite znacky 30 a zakaz predjizdeni. Na dalnici jedou take vsichni 120 a nejake znacky 60 ignoruji.

0
afro-r1
6. 10. 2025, 21:33

Jinak v te Italii maji (podle me) dva neresitelne problemy:
1. neustala zemetreseni - opravite silnici a za rok, za dva vam ji priroda zvlni a roztrha jako kdyz zatahnete za teply strudl
2. kopce jsou z travertinu a ne granitu jako u nas, takze musi stavet z toho, co maji.

0
sheogh
7. 10. 2025, 09:25

Tak zrovna v italii (a nejcasteji Sardinie) ridim hrozne rad, je to takovy organicky, imtuitivni :-)) Jede se proste tak, jak to jde :-)
Na Krete se me hodne libilo, jak na rychlostkach lidi jeli napul odstavnym, aby slo vzdycky predjizdet :-)

0 reagovat
ransom
6. 10. 2025, 18:31

Nebyl náhodou na dálnicich limit navýšený na 130 až v roce 97? To navýšení si pamatuju jako řidič, rozhodně ne jako žák páté třídy.

1
Jenda_K
6. 10. 2025, 20:43

nevím jestli v 97 ale za socialismu byl na dálnici limit 110 km/h

0
ransom
6. 10. 2025, 21:11

Jo, vyhláška 100 z roku 1975 omezovala rychlost na dálnici na 110km/h. Akorát jsem si nepamatoval do kdy to platilo. Teď jsem našel vyhlášku 99/1989, která vyhlášku 100 nahradila. Ta zvýšila od roku 1990 rychlost na 130.

0
afro-r1
6. 10. 2025, 21:37

Ale jen auta. Motorky mely 90 a to i po zmene na 130. Az po protestech, kdy motorkari jezdili ve skupinach v obou pruzich predpisovych 90, se rychlost zvedla i jim.

0
rock
7. 10. 2025, 19:16

ransom: Pamatoval sis to dobře. Vyhláška 99/1989 umožnila rychlost na dálnici až od své poslední novelizace, od 1. 10. 1997.
Ve starších zněních stejné vyhlášky bylo jen 110.

A upřesním ty motorky - těm platilo 90 km/h v době, kdy auta mělo povolených 110. Když vstoupilo v platnost 130, už to bylo pro všechny naráz.

0
ransom
7. 10. 2025, 19:33

Rock:
No sláva, tak ještě nejsem úplně blbej. Furt se mi vracelo, že služebky v první polovině devadesátých jsem jezdil právě na tom limitu 110, než to zvedli na 130. Ta vyhláška 99 mi furt nějak neštymovala. Dík za upřesnění.

0 reagovat
Jenda_K
6. 10. 2025, 20:48

Dneska jsem po D3 v onom úseku jel dvakrát a 150 se nekonala, ale byl jsem překvapen, že v tunelu Pohůrka v ČB bylo povoleno 100 km/h. To je podruhé co jsem tento limit od jeho otevření viděl a to tudy jezdím několikrát týdně, jinak je tam 80 a někdy i 60 km/h.

3 reagovat
tomaass2
6. 10. 2025, 23:43

Mám k tomu 3 body:
- Jestli 130 nebo 150 je mi celkem jedno, hlavně ať dálniční síť roste a nemusíme se crcat po přetížených státovkách s kolonami jak kolem Benešova. Klidně jen R se 110 jak v Polsku, v týhle malý zemi je rozdíl v minutách, ač se také rád svezu rychleji.
- Očekával jsem dynamické cedule, co se budou měnit dle počasí a provozu. Tahle mechanická parodie před volbama byla snad naschvál. A ano podle provozu - přijde mi nejlepší německý systém, kde kolem Mnichova ve špičce jedou všechny pruhy v omezení na 100 nebo 80 a propustnost a bezpečnost té komunikace se tím výrazně zvýší.
- Tuší někdo dle jakého pravidla ještě stále máme v tunelech 80? Rakušáci to mají někde tak, někde 80, někde 60 ... vlastně jsem to nikdy nepochopil Ale zažil jsem červený semafor před vjezdem (jako u Lochkova) kvůli nehodě, a za 20 minut odklizeno a komplet průjezdné, to mi přišlo fakt zatraceně dobře zmáknutý.

0
Radim Nemec
7. 10. 2025, 07:40

ok - to s tou mechanikou me teda prekvapuje, ani me nenapadlo, ze by to "slo" jinak, nez mit dynamicke cedule - led, nebo klidne i ty skladaci/otocne - pokud tam nekdo musi jet a prehodit/preklopit ceduli, tak je to vtipne a ukazuje to, jak moc to mysli vazne.

0
Radim Nemec
7. 10. 2025, 07:52

jo a to omezeni v tunelech - ja vim jenom v nemecku je to zduvodněne
1/ omezena viditelnost (zdi, zejo...)
2/ zvysene riziko zacp (no, jak kde, ale asi jo)
3/ zvysene riziko pro zachranare v pripade pozaru nebo nehody (bez diskuse)

navic jako riziko muze clovek pocitat, ze je tam spousta "malych" veci, ktere kdyz se pokazi, tak to neni uplne super - at uz svetla, odvetravani, ...
videl jsem ted nedavno moderni velin tunelu a byl jsem docela prekvapeny. dynamicke rizeni rychlosti, pruhu, vseho. automaticka detekce pohybu aut z kamer, vcetne takovych "blbosti" jako detekce jizdy v protismeru s automatickymi akcemi.

0
tomaass2
7. 10. 2025, 14:45

Neni to led panel, ale to na fotce. Umí to s těmi žaluziemi udělat šedivou desku nebo 150. Očekával jsem dynamický led panel jako v Rakousku, zvlášť za víc jak 50 M …

Tunely chápu, ale byl bych tam radši za 100 jako celá dálnice za Rakouskými hranicemi - pokračování z ČB. To kilo je prostě příjemnější jak 80 a mam pocit, že jsem si zaplatil za tu známku takový lepší z toho :D

2 reagovat
Sato
7. 10. 2025, 00:55

bud je 150 uz tedka defacto polsne tolerovana nebo mam dlouhe roky sakra stesti :) teda kamarat, v mexiku...

4
fortress
7. 10. 2025, 07:05

Ano 150 je plošně tolerována, stačí se podívat na snímky policie z měřících aut osazených systémem Ramer 10C na dálnici mají nastaveno často 155 GPS byť to poslední dobou zamazávají. Nicméně je důležité si dávat pozor na měření s laserem na zúženích nebo u konce dálnice, tam se taková pohodová rychlost může změnit v zákaz řízení protože najednou jedeš 150 na 80.

0 reagovat
Habakukk
7. 10. 2025, 07:44

Už se tam jezdí 150 minimálně půl roku a asi žádné pekelné srmťáky tam nejsou.

0 reagovat
martin_100
7. 10. 2025, 08:11

Nechává mě to klidným. Pracovni auta maji omezovac na 90. Civilák 150 sice dále ale dlouhodobě tak jet nemůže jinak si přidře druhej válec. Tudíž si tak obeplouvam naklaďáky rychlosti cca 110 a nebývám ani zdaleka v menšině. No a veterán má ideálni cestovku 85.
Ty co do teď jezdili nad limit tak budou jezdit dál.

2 reagovat
mariov8
7. 10. 2025, 09:08

Rychlost ještě nikoho nezabila, to spíše, když se o něco zastavíte...

Za nastavených podmínek dle řidiče i auta je v pohodě i 180km/h, alespoň v Německu. Ale tam mám top něco málo přes 250km/h, ale to už chce raději 3 pruhy a prázdnou dálnici.

Pokrok to je, ale v oblasti, kterou zas tak úplně nepotřebujeme. Kdyby se tak dokončil obchvat Prahy nebo dostavěla D3 u Prahy, to by bylo jiné kafe!

1
Bono_
7. 10. 2025, 12:13

"Rychlost ještě nikoho nezabila, to spíše, když se o něco zastavíte..." 👍😁

...a ani to nemusí bejt rychlost vysoká nebo vyšší než povolená, stačí když je místně nepřiměřená...☝️

..a nebo potkáš debila.🤷‍♂️

1 reagovat
sheogh
7. 10. 2025, 09:27

A nebo limit na dalnici zase zrusit, 99% lidi pojede stejne jako doted, protoze spotreba, provoz, strach

2 reagovat
Jimi
7. 10. 2025, 09:58

V dnešní době i s průměrným 15-letým starým autem není 150-ka nic závratného. Všechno jsou to moderní vozy, kde se do dnešní doby na podvozcích běžné konfekce nic nového světoborného neudálo. Spíš se jenom optimalizuje a šetří. Spíš přibyli vysoké, těžké neforemní krabice, které se na silnici drží jenom pomocí elektroniky. Hledal bych problém jinde. Ten úředník a dopravní expert, který určuje pravidla podle nejslabšího článku řetězu, jezdí domů v MHD a jednou do roka se vyděšeně sveze po dálnici, když vůbec. Naučte se rychle a plynule jezdit a všem bude líp. A kdo se bojí, ať nejde do lesa. :)

0 reagovat
Lukáš Naske
7. 10. 2025, 10:20

Díky pozorným čtenářům za zmínění nepřesnosti v datech zavedení 130 km/h na dálnicích. Opravil jsem to a nyní by to mělo být v pořádku.

0 reagovat
StreetPro
7. 10. 2025, 12:13

V ČR je spíš "velký špatný" to naše "já mám pravdu, já jsem v právu", kdy se lidi kolikrát nabourají jen proto, že nebude brzdit, uhýbat, reagovat, protože to má dělat ten druhý... v Itálii (obzvláště na jihu) uvidíte možná hodně omlácených aut, ale minimum velkých nehod, protože každý je podstatně víc ve střehu... u nás jede pantáta zprava a klidně to do vás nahulí, protože mu jaksi nedojde, že za volantem může být i teta Květa ročník 52 nebo matka co podává dozadu děcku hračku apod...

1
tomaass2
7. 10. 2025, 14:55

Tak když se potká teta Květa ročník 52, co si plete strany, frustrovaný univerzální odborník na úplně všechno ročník 1970, co má přednost všude, když bliká, protože ví všechno nejlíp a nějaká ženská či mladej cucák mu nemá do čeho kecat, a machýrek mého ročníku v desetiletém bawu, co si mysli, že rychlost je jen informativní, tak je průser na světe ihned. :D :D ale to platí za volantem, za řídítky, a dokonce jsem něco podobneho už zažil i na střelnici :D

1
afro-r1
8. 10. 2025, 07:54

Jezdi, jako by te vsichni chteli zabit, plati vzdy a vsude.

1 reagovat
rock
7. 10. 2025, 19:22

Při úspěšném dodržování maximální povolené rychlosti je v tom úseku časová úspora na cca dvaceti minutách necelé 3 minuty.

0 reagovat
rock
8. 10. 2025, 10:43

Upřímně řečeno, dilema jestli 130 nebo 150 mi přijde naprosto směšné.
Každý ráno jsem před Brnem v koloně, kde je úspěch a důvod k dobré náladě cokoliv >0 km/h a když jedu čtyřicítkou, tak si říkám, jaký je pohodový den a jak to odsejpá.

0
mariov8
8. 10. 2025, 16:12

To platí v dopravní špičce u každého velkého nebo alespoň většího města, ale když potřebuješ prosvištět republiku, je situace jiná...

2
rock
8. 10. 2025, 19:18

Tomu rozumím. Ale i při hypotetickém průletu Plzeň-Ostrava ve 150 km/h je časová úspora furt jenom nějakých 25 minut a to ztrácím každý druhý den na blbých 35 km cestou do práce. Takže pro mne osobně je úsek 150 někde uprostřed ničeho absolutně nezajímavý ve srovnání s dávno plánovaným, ale neexistujícím šestipruhem na D1 v kombinaci s nedokončenou D35. A s brněnskou jihozápadní a jihovýchodní tangentou, kterých se já už nedožiju. Chci říct, že nějaká sto padesátka darmo odvrací pozornost od záležitostí o tři řády důležitějších.

4
afro-r1
8. 10. 2025, 19:39

Ty veci spolu ale nesouvisi. Pocet kilometru dalnic a rychlost na nich jsou dve nezavisle hodnoty. Plus tak trochu socialni bublina. Kdo nekdy lital kazdy tyden na vikend za rodinou treba Mnichov-Ostrava nebo Stuttgart-Liberec, ten ocenil kazde volne misto v levem pruhu a co nejvyssi hodnotu rychlostniho omezeni.

0
mariov8
9. 10. 2025, 13:13

A taky ještě platí jedna věc z praxe, přijet před velkoměsto 5 min před špičkou a 5 minut po jejím začátku je úplně jiná liga a to klidně o hodinu...

1 reagovat
StreetPro
9. 10. 2025, 08:40

Dovolím si nesouhlasit, protože na 900 km trase Praha-Brusel dělal větší rozdíl zásek v zácpě na 20 min než to, jestli jsem na neomezených úsecích valil 180 versus 140... pocitově je to sice větší zábava za volantem/adrenalin/spotřeba, ale rozdíl v čase minimální...

Jinak souhlas, dostavět dálnice a začít používat mimoúrovňové křižovatky ve městech je to, co tenhle agrostán posune do současnosti...

0 reagovat
Woyta
10. 10. 2025, 08:28

Možná by bylo zajímavé aplikovat princip co používají v Japonsku. V autě jde zapnout tempomat jen do povolené maximální rychlosti. Nad limit musí řidič řídit sám a věnovat se tak řízení. Btw většina včetně policie jezdila o 20kmh rychleji než je limit a pokud člověk jel předpisových 110kmh, tak ho předjížděli i náklaďáky.

0
Michal Lenc
13. 10. 2025, 12:36

S tím jsme měli problém v Německu. V půjčovně vozíků nám připomněli, že na dálnici je s vozíkem max 80kmh a radši bychom to měli dodržovat, aby nám nepřišla pokuta.
Když jsme chtěli jet 80, tak nás brzy začaly předjíždět i kamiony. Takže zbytek cesty jsem se řídili tím, jak rychle jel náklaďák před námi a pohybovalo se to cca 90-100kmh tachometrových.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte