načítám data...

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid 2014

31. ledna 2020, 12:48 78 komentářů Luki.xy

Poslední dobou se nám to tu s hybridy rozjelo, tak se přidám i já. Jak jsem se dostal od plánované benzínové V8 od Mercedesu do naftového hybridu, i když jsem předtím nikdy nic podobného neřídil a vlastně o tom ani nepřemýšlel? A nelituji toho?

zobrazit celou galeriiLukáš Naske: Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid 2014

Nejdříve bych chtěl upozornit na velkou délku článku. Občas jsem vysvětlovací typ a zkrátit se mi to prostě nedaří.

Rád bych se s Vámi podělil o zkušenosti s mým autem – Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid, r.v. 2014, najeto 193.000. Auto vlastním asi 4 měsíce.

Výběr auta
Při výběru nového (ojetého) auta je pro mě asi nejdůležitější, aby bylo něčím zajímavé. Dlouhou dobu to vypadalo, že koupím můj vytoužený Mercedes CLS500 C219 po faceliftu 2004-2007 (V8, 5,5 litru, 285kW). Takový můj sen. Už je to poměrně starší auto (především konstrukčně, technika Éčka W211), ale podle mě je to stejně jedno z nejhezčích aut. Plán byl, že bychom ho měli na víkendy a společné dlouhé cesty s rodinou. Do práce bych dál jezdil mým Mercedesem SLK R170 200K a manželka by svoje jízdy jezdila svým Mercedesem A W169. Limuzína CLS by byla na společné výlety o víkendech a přes pracovní týden by se nevyužívala vůbec. Do budoucna bych ho zachoval v co nejlepším stavu a věřím, že by z něj mohlo být časem ceněné auto (na rozdíl třeba od verze 320 CDI). Ale ceny hezkých (to znamená do budoucna perspektivních) kusů jsou prostě stále vysoké a už asi neklesnou. U nás se ale tyto auta prodávají hodně výjimečně, takže dovoz z D.

Nakonec jsem to snad po dvouletém hledání vzdal a začal hledat něco jiného. Ale co? Aby to bylo něčím zajímavé a rozhodně jich u nás nesmí jezdit moc, ideálně sedan, alespoň šestiválec, benzín… Velké dilema. Jedním z řešení mělo být zeptat se na Autíčkářovo poradně, tam přece vždycky zazní zajímavé tipy, ale když já nemám moc utříděné požadavky. Vlastně ani sám pořádně nevím co chci. Takže aspoň co by to být nemělo… Ne VW group, ne BMW, spíš ne Francie, Ameriky se mi strašně líbí z venku, ale vadí mi interiéry, ne Rusko (kdyby se ozval Adam), Japonci mi nevadí, ale taky mi nic neříkají. To mi toho moc nezbylo, že jo.

Nakonec, při dalším bezcílném brouzdání Sauto.cz, jsem náhodně narazil na Volvo V60 D6. Nikdy jsem o autě s elektromotorem neuvažoval. Ne že by mi vadili, ale podvědomě jsem je měl zařazené jako velmi drahé. Jenže tyto Volva se dají ve slušném stavu sehnat už kolem 15.000 €. Vlastně nesplňuje ani jeden z požadavků, které jsem měl (sedan, 6válec, benzín), ale zajímavé tedy rozhodně je, alespoň pro mě.

Já a elektro
Zde by nyní měl zaznít můj vztah k elektroautům obecně. Fandím novým technologiím a elektroauto mi v určitých specifických (nejčastěji městských) podmínkách dává smysl. Elektroauto velikosti Fabie jako druhé auto do rodiny na poskakování mi přijde jako super volba. Elektroauto jako hlavní, jediné? Bohužel zatím stále ne, moc kompromisů. Ale Plug-in Hybrid? Z mého úhlu pohledu je to vlastně nejlepší možnost – v pracovním týdnu většinou jezdím jen do práce + pár km někam po městě a domů, do 40 km denně se většinou vejdu. O víkendu naopak nemusím myslet na dojezd a na dovolenou si nemusím domlouvat jiné auto. Samozřejmě je tu druhá skupina lidí, která v tom vidí nejhorší možnou kombinaci – už tu není ta jednoduchost elektromobilu s prakticky žádným servisem hnacího ústrojí a při jízdě na naftu zas naprosto zbytečně vezu dost těžkou baterii pod kufrem. Mě, jako pozitivně smýšlejícímu člověku, je bližší první varianta.

Také mi dost vadí ten „hejt“, který se v každé diskuzi pod autem s elektřinou rozjíždí – spoustu polopravd, předsudků, nevědomosti…. Vadí mi to tedy obecně na internetových diskusích. Přijde mi, že jsme jako Češi až moc negativní. Zde musím pochválit Autíčkář.cz, kterému se to jako jednomu z mála zatím vyhýbá, na rozdíl třeba od auto.cz, garáž.cz, novinky.cz a vlastně skoro všude, kde je povolená diskuse. Samozřejmě nechci tvrdit, že elektřina v autech je všespásná, ekologická, výhodná a všechno kolem ní je sluníčkový. Je tu pár nedořešených menších i větších problémů, ale mně je sympatičtější cesta hledání řešení než něco zavrhnout. No a samozřejmě nejlepší je vyzkoušet si to. Plug-in hybrid je pro mě ten ideál mezi novátorstvím (elektro) a jistotou (spalovací motor). Taky je důležité si rozmyslet, co potřebuji, protože elektroauto nebo hybrid se nehodí pro každého. Možnost volby mi přijde fajn, ale obávám se, abychom o ni v budoucnosti nepřišli.

Proč Volvo
Tak a teď proč Volvo, a ne třeba Mitsubishi Outlander nebo Toyota a její léty osvědčený hybrid? Výkon! V tuto chvíli, po těch několika letech hledání cest, jak udělat auto ekologičtější, je automobilkám jasné, že benzín + elektro je vhodnější volba. Jenže já na tu ekologii moc nedám. Plán jezdit v 5,5 V8 od Mercedesu za cca 13 litrů dlouhodobě o tom vypovídá. Mě se líbí, jak ze začátku (vývoj Volvo hybridního pohonu začal kolem 2010) možná šlo Volvu o to nabídnout tu ekologickou variantu, kterou musí mít v nabídce, ale taky tak trošku to „vočůrat“ a udělat ji spíš na ten výkon než ekologii. Nebo Vás napadá nějaký jiný důvod, proč elektromotorem osadit tu nejsilnější naftu, co mají v nabídce? Čekal bych výběr buď nejsilnějšího benzínu (jako „prestiž“), nebo třeba už od základu úspornou naftovou šestnáctistovku. Volvo mi tedy výběrem pětiválce 2.4 litru se dvěma turby dopřálo takové to vnitřní rebelské uspokojení, že je to jinak, než by bylo rozumné. Po asi třech týdnech vnitřního boje jsem se tedy rozhodl Volvo koupit. A teď už k samotnému autu.

Můj kus
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid, rok výroby 2014, nyní najeto 193 tisíc km, země původu NL, ve kterém se díky dotacím prodalo přes polovinu produkce této verze, vyrobeno celkem cca 20.000 ks. Vpředu je naftový pětiválec 2.4 litru, 2x turbo, 158 kW, 440 Nm, 6stupňová automatická převodovka Geartonic. Potud je vše shodné s verzí D5. Rozdíl je vzadu. Pod podlahou kufru je baterie 11,2 kWh, ze které je reálně využitelných 9,4 kWh. Ta napájí elektromotor na zadní nápravě o výkonu 50 kW (70 koní) a točivém momentu 200 Nm. Nafťák pohání pouze přední nápravu, elektromotor pouze tu zadní a jsou na sobě zcela nezávislé – myslím tím, že nejsou mechanicky propojené. Může tedy pracovat jeden bez druhého anebo samozřejmě v kombinaci. Díky zástavbě baterií se zmenšila palivová nádrž ze 68 na 47 litrů nafty. Volvo uvádí dojezd na baterii 50 km. V internetových testech, když bylo auto nové, se recenzenti shodovali na maximu kolem 42 km. Mě se nejvíce podařilo 39,1 km. Celkový výkon Volvo udává 208 kW (280 k) a 640 Nm. Elektrický motor dokáže samozstatně pohánět auto do rychlost 130 km/h a spolupracovat se spalovacím motorem do rychlosti 150 km/h, pak už se odpojuje. Naftový motor (tedy když je občas v běhu) má hrubší chod za studena. Po ohřátí je ale vše v pořádku a asi i díky pětiválcové koncepci má docela zajímavý zvuk. Nejslabší částí mi přijde převodovka Geartronic, která není moc rychlá a občas drží déle vyšší otáčky. Řazení je ale vždy plynulé, a když se člověk naučí s ní pracovat (lehké ubrání jako signál pro přeřazením a podobně), tak se s ní jezdí příjemně. K manuální řazení jen jednu připomínku – logika řazení je obráceně (přeřazení dopředu, podřazení dozadu), jinak ale reaguje jak má. První majitel se rozhodl pro tmavě šedivou barvu, která se mi docela líbí. Kéž by ale měli všechny Volva S/V60 povinně tu krásnou modrou Polestar! Vyzdvihnout musím i tuhost karoserie, díky které v interiéru po skoro 200 tisících kilometrech nic nevrže ani neskřípe i na těch největších výmolech. Určitě tomu pomůže i pro hybrid standardní rozpěra mezi předními tlumiči. Trochu obavy jsem měl z hnědé kůže v interiéru, která mi přijde na fotkách možná i lehce do oranžova, ale na živo to vypadá rozhodně lépe než na fotkách. Co se mi moc nelíbí jsou doplňky jako z Cross Country (poloterénní) verze. To jsou stříbrné lišty na náraznících a prazích auta. Vypadá to hezky s vyšším zdvihem tlumičů a vyšším profilovým číslem pneumatik na pravé Cross Country verzi, které ale na klasické verzi logicky chybí. Moc aut tyto doplňky nemá, bez nich je auto takové čistší, což by mi sedělo lépe. Možná i proto mi mé 17 ti palcové disky připadají na auto malé. Ale je to asi jen můj pocit, okolí mi tvrdí, že tyto lišty vzhledu prospívají.

V60 obecně
A k Volvu V60 jako modelu? Ani pořádně nevím proč, ale auto se mi vzhledově líbí stále více a více. Přitom po faceliftu nejsou nikde na karoserii nějaké výrazné prvky. Prolisů a linek tu moc není a ty co tu jsou na sebe hezky navazují. Je to naprosto odlišné pojetí designu, než které předvádějí třeba korejci, ale i jiní. Vše je uhlazené a do okolí nekřičí cokoli o sportovnosti, jako většina dnešní produkce. Přesto bylo V60 při uvedení na trh prezentováno jako vizuálně nejsportovnější kombík Volva. Je pravda, že na poměry automobilky, která do té doby vyráběla pouze přísně hranaté modely, je to asi pravda. Auto rozhodně nelze označit jako stěhovák, zadní převis je kratší než přední, a to není úplně obvyklé. Rozhodně se s tím ale designéři popasovali lépe než třeba Peugeot 407 SW. Rozvor je na velikost auta poměrně velký, ale i tak silueta (pro mě) vypadá stále hezky. Prostě už to není takové to klasické krabicovité Volvo. Uvnitř je auto pocitově velmi kvalitní, ať už pěkně tlustou kůží na sedadlech, volantu a dveřích, slícováním plastů či hezky mechanickým a přesným chodem všech tlačítek. Jednoduchý a takový „uklizený“ design kabiny je mi velmi příjemný. Trochu jsem se bál nesymetrických výdechů ventilace na středovém panelu, ale nakonec se mi to dokonce i líbí. Sedadla jsou hluboká s výrazným bočním vedením, pohodlná a spíše měkčí, a to i ty zadní. Podvozek by měl vycházet z Fordu Mondeo, takže místa pro posádku je dostatek. Digitální přístrojový panel je za mě velkým plusem. Umí zobrazit 4 režimy, ale 3 z nich jsou si velmi podobné a není v nich vidět otáčkoměr pro kontrolu činnosti spalovací jednotky. Proto snad 90% aut jezdí na ten čtvrtý. Hybridní verze se prodávala pouze v nejvyšší výbavě Summum, takže má plno chytrých funkcí, které se přehledně ovládají jak v přístrojovém štítu, tak na obrazovce multimédií. Je tam toho ale tolik, že by to snad dalo na samostatný článek. Zmíním tedy aspoň nastavení nezávislého topení – jak elektrického při parkování v garážích, tak naftového při parkování venku nebo zobrazení toků energií.

Režimy jízdy
Jsou 3 základní režimy jízdy – Pure, Hybrid a Power. Podle názvu asi tušíte, co který znamená, ale pro úplnost: režim Pure slouží k jízdě čistě na elektřinu. Digitální přístrojovka hezky přehledně zobrazuje všechny potřebné informace o zatížení elektromotoru, rekuperaci, dojezdu, režimu jízdy a tak dále. Při prošlápnutí pedálu na podlahu auto nenechá řidiče ve štychu a připojí i naftovou jednotku. Jsou to chvíle, kdy řidič přecení schopnosti elektromotoru s 50 kW a potřebuje vyšší výkon. Kroutící moment v nízkých rychlostech totiž naznačuje, že výkonu je dost. S přibývající rychlostí, kdy přichází na řadu výkon a ne krouťák, už to ale tak suverénní není. Abyste mě nepochopili špatně – auto rozhodně není pomalé, při takové té běžné jízdě městem jste od semaforu často první, i když nechcete, auto totiž do těch cca 70-80 km zrychluje hodně příjemně, plynule, bez námahy i na půl plynu. Pak už bych ale výkon přirovnal třeba k atmosférické benzínové jedna osmičce. Jako zrychluje, provoz nebrzdíte, ale předjíždění už je třeba si hodně rozmyslet. Režim Hybrid se snaží primárně také jet na baterii, ale k sepnutí nafty dochází dříve, elektronika nenechá zbytečně ždímat baterky při potřebě většího výkonu a pomůže si. Při rozumném zacházení jde i v tomto režimu jezdit celé dny bez spalováku. Po vybití přichází na řadu pětiválec, baterie však stále pomáhá. Z kopce vypíná motor prakticky vždy, na rovině při ustálené jízdě tak v 50 % případů. Při poskakování v kolonách je i tak auto prakticky vždy schopné rozjezdu na baterii. No a potom je tu můj oblíbený režim Power – naftový motor běží neustále a elektromotor mu spíše pomáhá, především při rozjezdu, kde odpich i překvapí, a pak vykrývá momenty řazení. Po úvodních metrech, kdy elektřina pomůže velmi výrazně, je pak velmi příjemná právě pomoc při řazení a tím dosažení velmi plynulého zrychlení. Dá se říci, že je to pocit jako v hodně silném autě s CVT převodovkou, ale bez nepříjemného pocitu a zvuku stále vytočeného motoru. Tato hladkost dává pocit výborné akcelerace, i když třeba nejedu na úplně plný plyn a je to opravdu velmi příjemné. V tomto režimu by mělo být zrychlení 6.1 s na 100 km/h. Zatím nemám změřeno. Převodovka v Power nechá motor dost vytáčet, takže většinou přepínám do manuálního řezní a nechám více vyniknout i točivý moment.

Jsou zde ještě další 2 možnosti režimů: AWD kdy systém simuluje pohon všech kol. Zatím mám vyzkoušeno pouze v lehčích podmínkách, ale podle testů funguje slušně i na náročnější trase. Posledním je SAFE – systém se snaží udržovat baterii nabitou alespoň na cca 50 % kapacity (20 km dojezdu). Je zde předpoklad brzkého dojezdu do města, kde bude řidič chtít využít čistou jízdu na elektřinu. V případě, že je nabití nedostatečné, naftová jednotka pohání přední kola a zároveň dobíjí baterii. Samozřejmě se v tuto dobu zvedá díky zatížení motoru i spotřeba a nepřijde mi to moc efektivní. Je vhodnější tento režim použít, když je nabití akumulátoru vyšší než zmíněných 50 %.

Pohonem je mi auto hodně příjemné, ale je potřeba trochu předvídat dopředu a volit správně režim jízdy. Samozřejmě ideální je klidná jízda s předvídáním, která je i díky výbornému odhlučnění auta od venkovních ruchů, velice pohodlná. Při jízdě brzda plyn je lepší si auto přepnout do Power, pohon je pak ale až lehce hyperaktivní. Každé přidání obzvláště v rychlostech do 100 km/h je díky elektromotoru opravdu překvapivě bleskové a řidič si na to musí zvyknout.

Spotřeba nafty…
Dříve jsme jezdili každý víkend na delší výlet, ale po narození miminka (má pár měsíců) se výlety o dost zkrátily a většinu jsem schopný dojet na baterii. To znamená, že nyní i o víkendech moc nafty nespálím a zatím to s celkovým průměrem vypadá na cca 1,9 litru na 100 km. To je skoro jako údaj z technického průkazu (1,8 litru). První delší jízdu jsem absolvoval do IKEA Černý most v půlce listopadu, celkem najeto asi 350 km. Auto jsem vlastnil pár týdnů a jel jsem stylem, jakým jsem byl zvyklý – takže jsem prostě z domu vyjel a nic neřešil. Dnes vím, že to byla chyba, protože se mi baterie vybila kousek za Českými Budějicemi dálniční jízdou. Před Prahou na D1 byla nehoda, která dálnici uzavřela a na objížďkách (kde se občas jelo krokem v koloně) by se v nízkých rychlostech elektrický pohon hodil. Zpátky pak cesta po dálnici D4 přes Písek ve vyšším tempu i s vysokorychlostní vložkou (nervy z celodenních nákupů). Výsledná spotřeba 5,7 litru na 100 km.

Druhou delší cestu jsem absolvoval do Linze na adventní trhy, celkem najeto asi 250 km. Od domu jsem zapnul režim Save a auto se ve vyšší rychlosti většinou přepnulo do spalovacího režimu. Po Čechách vede E55, na které se jede stovkou, na Rakouské straně pak dálnice. Při vjezdu do Linze jsem přepnul do Pure a po městě jezdil jen na elektřinu. Zácpy o adventních víkendech jsou samozřejmostí snad ve všech větších městech, takže bylo příjemné popojíždět v tichu a klidu. Obzvláště hledání parkovacího místa v úzkých uličkách a jízda krokem je opravdu příjemná, bez jakéhokoli cukání, vytáčení motoru a podobně. Zpátky pak vybitým autem zase převážně na naftový motor. Výsledná spotřeba 4,4 litru asi neohromí majitele 1.9TDI, kterým ten motor podle legend snad naftu i vyrábí, ale já jsem s tím velmi spokojený. Vzhledem ke stylu jízdy a zácpám v Linzi si myslím, že s Volvem V60 D5 bych byl možná i nad sedmi litry. Určitě hodně pomohlo, že jsem na baterie přešel až v Linzi.

Dlouhodobá spotřeba strašně závisí na uživateli. Vlastně jakékoli číslo mezi 0 a cca 7 není špatně. Pokud někdo nenabíjí vůbec a jezdí hodně dynamicky jen dálnice a město (takto bych si představoval nějakého obchoďáka, který ke své nevoli hybrida vyfasoval), pak bude spotřeba odpovídat těm 7. Nulu může dosáhnout ten, kdo prostě jezdí 100 % jen na baterii. Tedy nulu teoretickou, při studených startech na začátku jízdy systém na zlomek sekundy nastartuje i spalovací motor, aby si ověřil bezproblémovou funkčnost a byl spoleh na rychlé nastartování v případě potřeby. Hodnoty mezi těmito dvěma čísly pak závisí na tom, jaké jsou vaše trasy. Když budu jezdit dlouhodobě třeba za 2 litry a soused se stejným autem za 4, tak to neznamená, že jezdím úsporněji. Jen mám asi vhodnější jízdy pro tento typ pohonu.

Další otázkou je topení, u kterého zatím nevím přesně jak funguje. Původně jsem si celou dobu myslel, že topím přes nějakou elektrickou spirálu energií z baterie. Když se mi ale rozsvítila rezerva nafty, tak mi auto napsalo že vypíná topení z důvodu nízkého stavu paliva a druhý den v režimu Pure opravdu netopilo. V režimu hybrid kvůli teplu ihned nastartoval spalovací motor. Tak jsem po tom trochu pátral a vypadá to, že auto bude standardně topit nezávislým naftovým topením. Také si občas nechávám vyhřát auto na dobu odchodu z práce, abych nesedal do studeného. Ale kolik nafty si topení vezme zatím vůbec nemám představu.

… a elektřiny
Když chcete vlastnit hybrid nebo elektromobil, je vhodné mít vytápěnou garáž. Baterie se špatně nabíjejí, když je pod nulou nebo naopak v extrémním letním horku. Systém nejprve musí lehce ohřát (nebo ochladit) baterie a teprve potom je nabít, takže spotřeba energie je vyšší a baterie mohou rychleji degradovat. Já naštěstí vytápěnou garáž mám, takže ideální stav. Zásuvku pro nabíjení mám s vlastním elektroměrem a spínanou pouze na nízký tarif, při kterém platím 2,2 Kč/kWh. Nabíječka k autu umožňuje 5 rychlostí nabíjení. Ta nejrychlejší 16 A nabije auto za 3 a půl hodiny, nejpomalejší 6 A asi za 7 a půl hodiny. Používám tu nejpomalejší přes noc, což by mělo nejméně zatěžovat baterie. Průměrnou spotřebu elektrické energie mám kolem 19 kWh/100 km. Takže elektrický kilometr mě stojí něco okolo 0,4 Kč. Spotřeba mi přijde vyšší, klasické elektromobily se často pohybují kolem 15 kWh. Nevím, jestli je to způsobeno vyšší hmotností auta nebo třeba opotřebením baterie. A ke stavu baterie – někde jsem zahlédl, že kapacita by měla klesat asi jen o 1 % za rok při pomalém nabíjení, avšak tak nízké číslo mi nepřijde moc reálné. V autě přes palubní systémy se stav baterie zjistit nedá, na rozdíl třeba od BMW. Nevím ani, jestli to jsou schopni zjistit ve Volvo servisu, snad ano. Osobně bych si tipnul, že baterie může mít po pěti letech provozu asi 85-90 % své původní hodnoty (pokles o 2-3 % ročně), je to však můj čistě laický odhad. Při měření dojezdu jsem dosáhl 39,1 km, ale podmínky nebyli ideální (ráno mínus 4, přes den 1 stupeň). Věřím, že lepší trasou a jízdou na jaře bych měl alespoň těch 42 km dosáhnout. To mi indikuje, že stav baterie bude snad stále velmi slušný.

Tak a teď taky nějaké ty nevýhody
Jako první to bude určitě hmotnost vozu. Auto je oproti verzi D5 (vepředu vše shodné, ale bez baterek) těžší o 300 kg. Přitom už verze bez baterií patří ve své třídě k nejtěžším. Baterie váží 150 kg, další váhu dělá elektromotor, chlazení baterek, kabely, řídící jednotky a podobně. Takže moje auto o délce podobné jako Octavia 3 váží přesně 2058 kg. Je to hodně a v utaženějších zatáčkách je to znát. Ta váha tam prostě je a odstředivá síla se oklamat nedá. Serpentiny nejsou doménou véšedesátky. Na druhou stranu je auto díky váze velmi klidné při přímé jízdě, v dlouhých obloucích a nerovnosti ho nerozhází. Pohodlí zkrátka vyšší váha prospívá a menší spáry na silnici nebo díry a trhliny často ani nepostřehnete. Zde pomáhá i zmíněná vysoká tuhost karoserie. Je to prostě auto na delší jízdu, ideálně po dálnicích nebo silnicích první třídy (což je trochu paradox pro instalaci hybridního ústrojí primárně určeného do města). Pravděpodobně kvůli zachování jízdních vlastností Volvo zvolilo kola 17 nebo 18 palců s pneu vždy 235/45. Profilové číslo mi přijde příliš nízké a myslím, že vyšší by prospělo na větších výmolech. Jak by to ale pak bylo s náklony těžkého auta nevím.

Druhým nedostatkem je místo v kufru. Zavazadlový prostor klasické V60 není sám od sebe nijak moc velký. Výrobce auto prezentuje jako spíš dynamické kombi s větším důrazem na design než funkčnost. Hybrid zvedá podlahu kufru o 7 cm. Takhle mi to číslo nezní úplně špatně, ale v reálu je to znát hodně. Na tašky a zavazadla mi to přijde dostatečně velké. Problém mám ale s kočárkem (hlubokým). Naštěstí díky hodinám tetrisu jsem schopný to tam nějak poskládat. Kdo je však zvyklý na kombi ve stejné třídě, bude jednoznačně zklamán. Myslím, že se mi vysmějí i majitelé Alfy Romeo 156/159 sportwagon a to je co říct. Já však po přechodu z SLK problém nemám a až nebude potřeba kočárek, tak v pohodě.

A 2 věci co mi na autě nejvíce chybí
Určitě je to možnost zvolit si sílu rekuperace. Tohle má perfektně vyřešené například Outlander PHEV (ale i většina ostatních hybridů a elektromobilů), kdy si za jízdy můžete přidat či ubrat sílu brzdění (rekuperace) pádly pod volantem v pěti stupních. Mé Volvo rekuperuje v jediném stupni, a to přibližně na 15%, kdykoli sundám nohu z plynu do rychlosti 70 km/h. Je to poměrně malá síla. Nad 70km/h pak nerekuperuje vůbec. Toto nastavení umožňuje najet velkou vzdálenost plachtěním, což by mělo mít samozřejmě pozitivní vliv na spotřebu. Přijde mi ale, že to v českých podmínkách a mém spíše zatím příměstském provozu není úplně vhodné. Více by mi vyhovovalo nastavení větší rekuperace, kterou bych byl schopný přes plynový pedál tak trochu ovládat.

(edit: tak jsem zjistil, že popisovaný způsob platí pouze v režimu Pure. V režimu Hybrid a Power je rekuperace aktivní v jakékoli rychlosti, ale síla je stejná, přibližně těch 15 %)

Druhá věc co mi dost chybí, je nějaké tlačítko, které by systém přepnulo na čistě spalovací a baterie by se vůbec nevyužívala. Tohle mi chybí opravdu hodně. Například když mám více ježdění po městě – aktuálně to můžeme převézt na shánění dárků před Vánocemi. Když dojedu do města, ubyde mi 15 km dojezdu, motání půl dne po městě a zbývá třeba posledních 10 km elektrického dojezdu na cestu domů (cca 15km). Rád bych nyní jel třeba kus pouze na naftu a poslední zbytek energie si nechal na dojezd kolem místa bydliště. Aby mi prostě neběžel spalovák v nízkých rychlostech po ulicích mezi rodinnými domy kolem bydliště. Tato možnost ale není. První možnost je, že prostě nechám standardní režim hybrid a baterie se rychlejší jízdou vybije někde za půlkou cesty. Druhá možnost je použít režim Save. V tu dobu systém preferuje spalovací motor a elektrický pouze pomáhá při rozjezdech a při přeřazení. Problém je, že pokud je dojezd pod 20km, tak spalovací motor automaticky zvýšením otáček dobíjí i baterii, což není zrovna efektivní. Ideální by bylo, když bych si popojel třeba 5-7 km čistě na spalovací motor a zbytek elektricky. Tím bych spalovák využil ve vyšší rychlosti (kde má lepší účinnost) a elektromotor na závěrečné fázi při pomalé jízdě, kde má zas lepší účinnost on. Ale celý tento problém je způsoben jenom tím, že jsem hračička a rád si různě všechno nastavuju a zkouším co se dá. Normálním řidičům budou určitě stačit režimy, které auto má.

(edit: na částečné řešení jsem po 3 měsících přišel – stačí převodovku přepnout do manuálního řazení. V tu chvíli se vypne elektro a běží pouze spalovací motor. Je ale trochu nepohodlné si u automatu hlídat řazení. Proto vyřešeno jen částečně)

Plug-in obecně
U plug-in hybridů mě trochu straší životnost spalovacího motoru. Jde mi o to, že se špatně dosahuje dostatečného zahřátí všech provozních kapalin. Na přístrojové desce ani není teploměr chladící kapaliny či oleje. Při delších cestách to problém tolik není, ale při kratších cestách převážně na elektromotor to problém určitě je. Jde o to, že spalovák se sepne jen v momentě, když už potřebuji vyšší výkon a nestačí elektromotor. Typicky při předjíždění, rychlém napojování na hlavní nebo dálnici a podobně. V tu chvíli nafťák nastartuje a rovnou jde do zátěže, do otáček, obě turba se musejí hned roztočit a za pár vteřin po předjetí se zas vše vypíná. Pro mě, člověka, co se snaží trochu myslet i na tu techniku, tohle přijde jako dost drsné zacházení a životnosti to asi neprospěje. Musím jen doufat, že si toto výrobci uvědomují a součástky na tuto zátěž dostatečně dimenzují. Někde jsem se dočetl, že systém automaticky nahřívá chladící kapalinu asi na 40 stupňů, ale nejsem si tím úplně jistý a tuto informaci už nemůžu nikde dohledat.

Volvo V60 Plug in hybrid vs Škoda SuperB iV
Je zajímavé, že celkový výkon Volva je přesně součtem výkonů jednotlivých motorů. U novějších hybridů tomu tak není a celkový výkon je většinou výrazně nižší než prostý součet obou motorů. Například nový SuperB iV má výkon 1,4 TSI 115 kW, 250 Nm + elektromotor 85 kW a 330 Nm = ale celkový výkon 160 kW a 400 Nm. Doplním velikost baterie 13 kWh, využitelných 10,4 kWh. A když už jsme u SuperBu, který asi jako první u nás tu elektrifikaci společně se Citigoe iv výrazně rozhýbe, dovolím si lehké srovnání. Spalovací zážehový motor je o něco slabší než vznětový ve Volvu, naopak elektromotor je výkonější. Zatím jsem neměl možnost se Superbem iV projet, ale podle těchto dat předpokládám lepší jízdu na elektřinu (výrazně lepší hodnoty jak výkonu, tak točivého momentu), ale zároveň horší projev při jízdě s použitím slabšího spalovacího motoru. Dojezd na baterii je oficiálně 52-62 km, dle podmínek. Podle prvních testů je to reálně stejných 40-42 km jako ve Volvu. Přisuzuji to silnějšímu elektromotoru s pravděpodobně lehce vyšší spotřebou a asi i o něco málo větším rozměrům auta. Na druhou stranu celková hmotnost Superbu iV je 1770 Kg, což je o výrazných 288 Kg méně než ve Volvu. Hlavním rozdílem je tady ale spojení obou pohonů. SuperB totiž vždy pohání pouze přední kola jak spalovacím, tak elektromotorem přes nově vyvinutou tříspojkovou DSG převodovku DQ400e (dvě spojky jako u klasické DSG a třetí odpojuje elektromotor). Maximální zrychlení z 0 an 100 Km dosahuje času 7.7 s, na rozdíl od 6,1 s u Volva.

Volvo V60 D5 plug in hybrid
Jen pro zajímavost ještě doplním, že v roce 2015 (to je asi 4 roky od zahájení produkce D6 plug-in hybrid) Volvo nabídlo ještě slabší verzi D5 plug-in hybrid. V této době Volvo přecházelo v modelu S/V60 (a samozřejmě i v dalších řádách) na novou generaci vznětových motorů, které už byli ale maximálně dvoulitrové čtyřválce. Tento motor pak spojili se shodným elektromotorem a bateriemi. Vznětová jednotka nově dávala výkon 120 kW (163k) a 400 Nm, kombinovaně pak celkem 169 kW místo 208 kW u D6. Normovaná spotřeba zůstala shodná 1,8 litru na 100 km. Kromě označení D5 místo D6 na víku kurfu se dá tato verze poznat podle odlišných štítků na A sloupku. Moje starší a silnější verze D6 zde má Plug-in Hybrid, novější D5 má nápis Twin engine. Žádný jiný odlišovací znak jsem nenašel.

Závěr
Nevím, jestli to z textu dostatečně vyplývá, ale auto se mi opravdu hodně líbí a mám ho rád. Volvo V60 obecně považuji za velmi dobré auto, ideální na rodinné cestování, na které bylo konstruované. Přidání plug-in systému zas značně zlepšilo využitelnost v příměstském a městském použití. Z mého pohledu tedy ideální kombinace a výborné auto na každý den. Akorát té sportovní jízdy si tu řidič moc neužije, kromě zrychlení v přímce. Proto si nechám i Mercedes SLK, třeba na nějaký Autíčkářův Trackday.

Přechodu ze spalovacích na čistě elektrická auta se velká část řidičů (včetně mě) brání, ale po koupi hybridu jsem si uvědomil, jak velkou část mých cest (rozhodně větší, než by mě předtím napadlo) najedu do 40 km. Najednou si uvědomuji, že čistě elektrické auto s reálným dojezdem tak 200-250 km by mi vlastně úplně stačilo. Neříkám, že si ho jako další auto koupím, zatím nevidím elektrické auto, které by mě zaujalo, ale rozhodně při výběru budu zvažovat více možností než dosud.

Určitě nepodporuji zakazování spalovacích aut a povinný přechod na elektro. Je pro mě důležitá různorodost, možnost zvolit si auto podle potřeb. Věřím, že do budoucna bude (snad) možné si koupit jak benzín, tak diesel, mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid, elektro, LPG, CNG, časem třeba vodíkové auto, a nebo i další nový druh pohonu.

Příště

A abych se tu neprofiloval jako ten moc „eko“, tak pro příště napíšu něco o jízdě s větrem ve vlasech v Mercedes-Benz SLK R170.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
31. ledna 2020, 13:55
0

Smekám za vyčerpávající článek. A absolvoval jsi nějaký větší servis toho naftového motoru nebo vše běží jak má ? ...souhlasím že je drsné když se studený naftový motor zapojí rovnou do zátěže. Ať slouží dál bez problemů :)

reagovat
Lukáš Naske
01. února 2020, 11:42
1

Zatím mě servis po koupi čeká, nějak nebyl čas. Žádné problémy nepozoruji (klep klep), což je u mých aut, která většinou kupuji, velká výjimka :D

MB
MBMB
15. srpna 2020, 02:47
0

Taky by mě zajímalo, jak je to zohledněné. Snad tam alespoň nějaký základní předehřev funguje.

Zároveň je ale potřeba mít na paměti, že ten spalovací motor má, respektive může mít u PHEVu výrazně nižší nájezd. Tj. že auto ukazuje třeba 200 000 km, ale spalovák má reálně odkrouceno třeba jen 100 000 km.

VK
VK
31. ledna 2020, 21:27
0

Pro srovnání, S V60 s dvoulitrovým pětiválcem se prakticky nedá dostat pod 7,5litrovou spotřebu, do kufru se hluboká korbička rovněž dostat. Takže 4,4 litry spotřeby skvělé, kufr je malý konstrukčně.

reagovat
Jokke
01. února 2020, 08:57
0

Naprosto parádni informativni blog o aute, o kterem vetsina lidi podle me ani netusila, ze existuje. Ta hmotnost je opravdu az desive vysoka na muj vkus, a zapojovani/odpojovani motoru na par stovek metru v zatezi mu musi davat zabrat. Jinak jsem jel tim Passatem GTE fl, dojezd asi 45km, a rikal jsem si ze to je asi ta nej kombinace eco phev auta co ted existuje. Ale desne me zklamala reakce auta na plnej plyn, i pres pojistku. Proste jak u 6valcovyho koncernu plnej plyn, 2 vteriny nic (nechces si to rozmyslet frajere?) a az pak se to rozjede. I v ciste el.rezimu to udela i kdsz jenom s vterinovou odrzvou zhruba. Cili zadnej elektroautarskej odpich se nekona. Po ty dire to pak uz jede slusne ale.

reagovat
Jokke
01. února 2020, 11:07
0

Dodatek jeste: dival jsem se schvalne na mobile.de, a rekneme ze skoro polovina techto aut opravdu NL, stari 4 az 5 let, a najezd nad 175tis je spis pravidlem nez vyjimkou. I kdyby clovek najel do prace a z prace 60 km kazdej den, tak to je by oko 15tis rocne. Takze oni to koupi jakoze zvyhodnene, protoze to stat zvyhodnuje, a pak 75% casu hadam, to 200kg baterky taha s sebou po dalnici.

Lukáš Naske
01. února 2020, 11:57
0

Hmotnost je ve skutečnosti děsivá více na papíře, než v reálu. Není to auto stvořené na řezání zatáček, ale spíš pohodlné dlouhé cestování, kde ta hmotnost může dokonce pomoci komfortu. Ale máš pravdu, když na to chci trochu začít tlačit, tak sice auto snese docela hodně, ale zábava to prostě není. Naštěstí tohle řeší druhé auto v podobě Mercedesu SLK.

V Passatu GTE jsem bohužel nejel, tak nemohu porovnat, ale to co popisuješ na svém autě vůbec neznám. Elektromotor zabírá opravdu bleskově. Když je zapnutý i spalovací motor, tak na sešlápnutí plynu okamžitě zareaguje elektromotor a tím dá tu vteřinku navíc spalováku, aby se „nadechnul“. S tím jsem hodně spokojený.

Vím o autě tady v CZ, co má najeto 250 tisíc km a stále v perfektní kondici. Tohle konkrétní auto mě přesvědčilo jít do toho. Jinak na NL inzertních serverech je aut opravdu dost a 300 tisíc km není výjimka.
Počítal jsem, jak asi musel jezdit majitel mého auta. Najel dejme tomu 200.000 za 5 let = 40.000 za rok. Vychází to na 160 km každý pracovní den. Při tomhle množství už mi plug-in hybrid přestává dávat smysl. Takže důvod byl asi opravdu v daňové úlevě. Je to sice „zvrácené“, ale mě, jako kupce ojetin, to zas tolik nevadí. Díky tomu má baterie méně cyklů a snad by mohla být v lepší kondici 

Mrkef
01. února 2020, 09:47
0

Zajímavá motorizace, co se mi hodně líbí u S60/V60 je interiér. Pohodlný, pěkně zpracovaný, jako celek poctivý s neošizenými materiály. Tvoje hnědá kůže je moc pěkná (nesehnal jsem), já mám tu světlou - žluto/bílou. Objem kufru je také kapitola sama pro sebe (380l). Já osobně mám před FL a na něm se mi daleko víc líbí přední světla s tou ,,americkou´´oranžovou linkou + stále se mi honí hlavou splašit zadní R-Design difuzor + křidýlko. Jízdní vlastnosti taky fajn, ale nakonec jsem se rozhodl pořídit od Eibachu o cca 30-40mm snížené pružiny + poté rozšiřovací podložky. Kola jsem nechal 17´´, protože po Praze je to tak akorát komfort vs jízdní vlastnosti při rozměru pneu 235/45. Díky tomu, že je Volvo druhé auto v rodině (krátké městské převozy + víkend), zvolil jsem motorizaci T5 - 2.0T Ecoboost stejný s Focus ST, ale bohužel s automatem. Chtěl jsem manuál, nicméně nedostupné, tak jsem šel do Powershiftu, který ale vůbec neřadí špatně, defacto s minimálním rozdílem proti DSG. No a nakonec spotřeba :D Ale koho zajímá při mém nájezdu (město 11-12l, mimo okolo 9-10l když se svezeš).
Ať slouží V60 se spokojeností a bez problémů, jako nyní ;)

reagovat
Lukáš Naske
01. února 2020, 12:39
0

A já ti zas závidím tu světlu kůži, co jsem sháněl já, ale nesehnal. Kdybych měl trochu víc odvahy a vydal se pro něj přímo do NL, tak bych si mohl vybírat z hromady aut. Ale odvahu jsem neměl a vzal jsem auto čerstvě dovezené do ČR. V té době tu byli na prodej jen 2 ks, takže na výběr tolik nebylo. Mě více sedí předek po FL a žluté diodové pásky má taky. R-design je kapitola sama pro sebe. Obzvlášť dvě velké kulaté koncovky výfuku vypadají na hybridu trochu „rebelsky“. Verze T5 už má výkon slušný, zajímalo by mě dynamické srovnání s mým autem…

Mrkef
01. února 2020, 14:51
0

Já koukal paradoxně spíš do Německa a měl jsem určitý okruh vozidel. Nakonec shodou náhod se objevilo toto Volvo u nás s nájezdem okolo 130.000km, T5 motorem, super stavu a nakonec i pěknou cenou. Takže nebylo na co čekat. Holt ten R-design paket asi oželím.
Ve zrychlení bude pomalejší, odhaduju zrychlení z 0-100km/h tak na 7 vteřin, maximálku mám zatím vyzkoušenou tachometrových 260km/h. Uvažuju o upravení softwaru jednotek převodovky a motoru, tj. výkon se zvýší na cca 270 koní. Tak to bude případně zase zajímavější :)

krab
01. února 2020, 09:55
0

Moc hezkej blog a spousta informací. Jak píše kolega nade mnou, málokdo ví, že něco takového vůbec na trhu existuje. Já to taky nevěděl. Plug in diesel hybrid a že se vyrábí už tolik let...

Ale jak jsem to četl, pořád jsem si říkal: "No když už konečně přijde ta pasáže, kde napíše, že tu eko věc od volva prodal a konečně našel ten pěkný exemplář W219 CLS500, který doopravdy chtěl" :)

Při výběru auta člověk vážně kolikrát zakotví u něčeho o čem předtím skoro ani nevěděl, že existuje ( to se mě stalo párkrát v životě - poprvé myslím s Nissanem Maxima QX a pak nedávno s nákupem Infiniti G37S kupé) Stojí za to občas něco vyzkoušet, o čem původně neměl ani tušení anebo nad tím původně neuvažoval.

PS: W219 CLS500 je skutečně dobré auto. Měl jsem možnost s ním týden jezdit ( pre-facelift M113 225kw motor) a moc se mi to líbilo. Taky ho kdysi dávno měl jako nové Bernie Ecclestone, jsem se někde dočetl na internetu... Asi bych si vzal tenhle model ještě s M113 motorem a rok 2006, kdy už tam nemontovali tuším ty elektrohydraulické brzdy SBC (Sensotronic brake control). Byla na ně hromadná svolávačka a byl to problém a jestli to má wikipedia správně, tak je přestali od 2006 montovat úplně...

reagovat
Lukáš Naske
01. února 2020, 13:02
0

Co jsem se někde dočetl, tak v ČR se tato verze nabízela s asi tříletým zpožděním a prodalo se opravdu jen pár kusů (do 5). Byl to takový první pokus Volva. V další (nyní prodávané) generaci už dělají Plug-in verze jen z T5 a T6, tedy vždy dvoulitrové benzínové motory.

Bojím se, že Mercedes CLS zůstane mým nesplněným snem. Hezké kusy se správnými motory (to znamná osmiválce) už svého cenového dna dosáhli a začínají růst. V tuto chvíli by to chtělo tak 500 tisíc a v takových částkách se bohužel nepohybuji. Když jsem si ho nekoupil teď, tak v budoucnu už za něj ty peníze prostě nedám. Už to vypadalo, že jsem v DE našel ideální kus za slušnou cenu, ale domluva s Turkem nebyla lehká, byl dost arogantní a bál jsem se do toho jít.

Pro mě byla podmínka právě poFL kvůli motoru s 285 kW. M113 znám, rozhodně je to držák, ale M273 je dynamikou o hodně dál. Ano, servis bude o něco náročnější, obzvlášť rozvody ze strany ke kabině jsou lahůdka (musí se vyndat motor z auta), ale s tím se prostě musí počítat. SBC bych se tolik nebál. Ano, chtějí servis, ale dělá se nejčastěji kolem 250.000 km a pak je zas klid. Mají navíc skvělou funkci, kdy po prošlápnutí pedálu brzdy se aktivuje řízení v kolonách jedním pedálem – takže stačí sundat nohu z plynu a auto úplně! zastaví, po přidání se rozjede a stále dokola - do určitě rychlosti není nutné šlapat na brzdu. Do FL verzí se ale už nedávali.

O CLS bych se mohl bavit hodiny, vím o něm vše, i když jsem ho nikdy nevlastnil. Snad se mi alespoň někdy podaří se v nějaké osmiválcové verzi svézt.

(zajímavé je, že CLS500 M113 225kw má shodné zrychlení 6.1s s mým Volvo V60 D6)

Ronoath
01. února 2020, 15:43
0

Naprosto precizní článek. Díky za něj. Zejména tvé zkušenosti z provozu mě vedly k zamyšlení, že bych tuto kombinaci také ocenil.

reagovat
STANLI
02. února 2020, 08:59
0

Musím přiznat, že tomuhle blovu jsem se nějak vyhýbal :D asi proto, že hybrid... Dneska se eko a Elektro skloňuje úplně všude a mě už z toho leze krkem... Ale po přečtení vyčerpávajícího blogu musím uznat, že i plug in může dávat smysl :) osobně si ho asi nekoupím a myslím, že je to Škoda... Mrzelo by mě totiž, to neustále zapínání a vypínání motoru... Kdyby se to nějak dalo nastavit, aby to bylo přívětivější k motoru, pak asi ano... I když na moje denní jízdy 60km + by to asi nebylo ono...

reagovat
beastar
02. února 2020, 10:58
0

Pro mě to bylo naprosto unikátní čtení. Volvo totiž fakt rád nemám absolutně nic mi neříká. A asi nikdy bych ho sobě nekoupil. Do toho ze srdce nesnáším kombíky. A hybridní auta, nebo elektrické popelnice tj svatokrádež. Snad kromě Toyoty ten jejich směr mi nevadí.

Je to ale fakt hezky napsaný. To hraní si s tím může být zajímavé ve smyslu plánování. Kdy jak co pustit dobít atd. Evidentně to nepojede špatně. A spotřeba dobrá. Pro mě by to zatím smysl nedávalo. Využití jako v blogu, ale super. Z celého toho tady, ale cítím že cls osmiválec to nikdy nenahradí:) To je trochu smutné sdělení... Cesty i s auty jsou někdy zajímavé. A tak se stane že fanda Cls od Mercedesu skončí v kombíku Volvo, který není kombík a ještě je to ropa...
-
Komentář upraven 2. 2. 2020, 10:58:34

reagovat
Lukáš Naske
02. února 2020, 12:59
1

Musím říct, že k Volvu jako značce jsem taky neměl žádný vztah a nic mi neříkala. Nebýt této konkrétní verze, tak bych asi ani Volvo neměl. Kombíky taky nemusím, jsem zásadně sedanovej, ale v sedanu se tato verze nedělala. Hybridy a elektro mám naopak rád, prostě hromada techniky, tlačítek, mačkátek, diodek, nastavování…. Jo, jsem hračička 

A CLS. Bohužel každý sen se splnit nemůže. Je to dost specifické auto, které bude mít ještě užší skupinu zájemců než to Volvo. Já bych ho chtěl v jedině v perfektním stavu, v černé barvě, bílé kůži, plné výbavě, s konkrétním motorem, malým nájezdem a servis by vůbec levný nebyl. A jako u všech normálních lidí – rodinný rozpočet není nafukovací. Mohl bych si vzít verzi před FL, na kterou bych v pohodě měl, nebo třeba bez výbavy, v jiné barvě, se šestiválcem a podobně. Ale já, v tomhle případě chci buď přesně to o čem sním, nebo raději nic. Ale není všem dnům konec, třeba jednou, časem, někdy….

st
stirling
03. února 2020, 10:42
0

To je fakt ze tuto verziu som nepoznal, a s komentarov vidim ze nie som jediny. Co sa tyka motora urcite je to super, asi rok som jazdil na D5 XC60 a ten 5 valec ma super zvuk a relativne aj vykon. Neuvazoval si nad hybridnym lexusom ,teda konkretne gs450h ? Ten ma vykonu teda dost, aj ked kufor je teda dost bieda.

reagovat
Lukáš Naske
04. února 2020, 06:50
0

Lexus GS450H byla alternativa, ale moc mi nesedí vzhled jak interiéru, tak zvenku (hlavně předek). Koukal ale párkrát po LS600h a to je velkej luxus. Vzhledové exteriér moc fajn, interiér tedy extrémě přetlačitkovaný, ale šel by. Jenže nesklopné zadní opěradla, velká vzácmost modelu (servis) a popravdě moc nemám rád klasické hybridy. Tolik mě nebaví. Líbí se mi plug-in, protože může velkou část roku fungovat jako čistý elektromobil. Myslím, že ten Lexus nedokáže jet čistě na elektřinu. Kdybych si nakonec kupoval velkou limuzínu, tak bych zůstal věrný značce. Takže Mercedes Benz CLS nebo S. Nejraději bych tedy Mercedes CL C216, ale jen dvoje dveře, takže jedině až bude dítě (nebo děti) věětší...

ToMyx
03. února 2020, 13:56
0

Nečekal jsem, že budu s takovým zájmem číst o rodinném hybridním kombi od Volva v naftě. Moc pěkně a detailně sepsaný blog, obsahující to nejdůležitější z běžného soužití s autem. Obecně se mi příčí, když technologie znamená plus stovky kg navíc, ale tak daňová úleva v NL proč ne.
Skvělý blog!

reagovat
Lukáš Naske
04. února 2020, 07:06
0

Ano, vím, že u tvé (velmi pěkné) Primery úspěšně aplikuješ snižování hmotnosti a pro tebe by Volvo určitě nebylo vhodným autem. I bez hybridu patří k těm nejtěžším ve třídě. U mě je velká výhoda, že mám ještě SLK, se kterým si můžu užít trochu té radosti za volantem. Když se jede pomalu, tak se o zážitky stará stažená střecha a dost hlasitý výfuk (sériový), když chci jet svižně, tak mi těch 141kW z kompresorového dvoulitru stačí. Volvo je pak to auto na denní ježdění. Ráno, odpoledne nebo na výlety s rodinou prostě chci ticho, pohodlný podvozek, pocit bezpečí…. A tohle všechno Volvo splňuje beze zbytku. Obzvlášť to ticho na elektrický pohon žádné spalovací auto už z principu nabídnout nemůže. Kdo ví jak bych auto vybíral, kdybych musel mít jen jedno…

liška
09. února 2020, 12:46
0

Super blog, diky za nej. O tom ze existuje hybridni nafta od Volva jsem nemel tuseni. Co se tyce toho nabijeni, musels v garazi absolvovat nejake upravy?

reagovat
Lukáš Naske
10. února 2020, 06:44
0

Plug-in hybridy mají poměrně malou baterii (nejčastěji kolem 10-12 kwh) a všechny (až na snad jedinou vyjímku) zvládají pouze pomalé nabíjení max 3,6 kW za hodinu. To ti dá klasická domácí zásuvka, takže na toto není potřeba nic dodělávat. Já mám nabíječku viz foto (akorát kabel je žlutý). Je součástí auta, když ho kupuješ. Kdybys ji ztratil, tak stojí cca 8-9 tisíc.

Jinak každé! elektro auto lze dobíjet ze standardní domácí zásuvky, ale když má větší kapacitu, tak to samozřejmě trvá dlouho. Třeba u nejvýkonější Tesly, která má 100 kwh baterii by to bylo děleno 3,6 = skoro 28 hodin. Ve skutečnosti ještě o něco víc, protože ke konci nabíjení se rychlost zpomaluje. Potom třeba e-Golf se doplna nabije za 12 hodin. To by byl nesmysl, takhle dlouho nabíjet. V takovém případě se doma instaluje wallbox (cca 12.000 Kč), který se zapojuje do pětikolíku, kterým je většina garáží vybavena. Ten může nabíjet až výkonem 22 kw za hodinu a to už je slušné.

ji
jirih
29. června 2020, 22:17
1

Moc pěkný článek - díky...
Jsem taky zhruba rok majitel Volvíka v této motorizaci. Byla to pro mne velká neznámá a musel jsem si dost zvykat... předtím jsem měl japonce, benzín v manuálu a tohle byl pro mne docela skok...
Volvík byl taky dovezený z NL a měl najeto slabě pod 150tkm. Nechal jsem to zkontrolovat ve Volvu a vypadalo všechno OK... byl jsem taky upozorněn na svolávačku na výměnu kompresoru klimatizace (což jsem využil - čehož jsem později litoval - vyměněný díl vydržel jen rok...:-(... není na to záruka tzn. - 40tkc:-( ale to jen tak mimo )
Jinak auto jelo perfekt - zrychlení při rozjezdu moc pěkný. Při předjíždění to až tak dobrý není (jak jsi psal), ale jde to. Používám ho na cestu do práce (jedna cesta cca 17km což na baterku je úplně v pohodě) a případně na dovolené.
Bohužel, jelikož tady těchto vozů není tolik tak autorizované servisy nemají tolik zkušeností (o neautorizovaných nemluvě - zatím mi oslovené servisy opravu odmítly, že nemají speciální přípravky na opravy elektrických součástek Plug in hybridů)
Hodně bylo tady popsané tak jen jaké problémy se my vyskytly:
- již zmiňovaná chyba kompresoru klimatizace
- výměna motorku ventilace
- občas se stane, že není možné zapnou/nepřepne se na jízdu s elektromotorem - což má za následek, že na dálnici se cca. při 140km/h pustí omezovač rychlosti !?!? v servise nepřišli na chybu
- občas (nezpozoroval jsem žádné souvislosti) se přes dálku nezamknou dveře řidiče
- ještě se mi nepodařilo auto dobít v žádné veřejné dobíjecí stanici (jen nabíječkou ze zásuvky na 220V) ... servis volvo taky nevěděl proč to nejde ... prý asi problém s kompatibilitou...!?!?
- partnerka si ze začátku stěžovala, že jízda (hlavně když musela sedět vzadu) byla nepohodlná - na špatné silnici byla znát každá díra... pravda Mazda 6/626 byla hodně "měkká" ... už si ale zvykla:-)
Pokud by jste mi někdo mohl doporučit nějaký ověřený servis kde zvládnou hybridy - nejlépe Praha nebo středočech tak prosím dejte vědět .
Ale abych si jen nestěžoval ... jízda ve volvíkovi mne fakt baví. :-)

reagovat
Lukáš Naske
01. července 2020, 09:11
0

Díky, pochvaly na recenzi od reálného majitele si vážím ????

Pro mě to je taky úplně nové, předtím jsem měl samá benzinová auta a na zvuk naftového motoru si ani nikdy nezvyknu – naštěstí se mi moc často nezapíná.

Já jsem provedl zatím základní servis po koupi – olej, filtry, rozvody, a ještě mě čeká výměna oleje v automatu. Jinak zatím jiný servis auto nepotřebuje, za což jsem velmi rád, protože čekám situaci, kterou popisuješ – většina servisů do hybridu nebude chtít moc sahat. Také jsem si potvrdil, že ani ve Volvu nejsou o baterii nebo elektromotoru schopni zjistit vůbec nic. Naštěstí se hybridní systém jeví jako naprosto spolehlivý a je známé snad jediné auto, které baterie měnilo. A to se o to zajímám poměrně dost.

Jediný problém tohoto auta je zmiňovaný kompresor klimatizace a je to poměrně velký problém, o kterém jsem při koupi nevěděl. Asi bych si auto nakonec stejně koupil, ale určitě bych o tom déle přemýšlel a zaměřil bych se na při kontrole vozu u prodejce. Já s ním zatím problémy nemám, trochu mě utěšuje, že mám na kufru nálepku servisu Bluekens NL, který je vyhlášený tím, že tyto kompresory umí vyměňovat správně a pak neodchází. Tak snad budu mít štěstí

Protože jsem to neuvedl v recenzi, tak pro ostatní vysvětlím – v autě je speciální kompresor klimatizace, který mimo teploty v kabině vozu také ochlazuje baterie. Bohužel se tento díl nevyrábí v druhovýrobě, ale mění se ve Volvu za cenu kolem 1.000 €. Problém je, že některým autům odchází vícekrát (nejvíc co jsem četl je asi 8x v jednom autě). Je to prý způsobenou špatnou montáží – kompresor se musí vícekrát proplachovat během montáže speciálním olejem. Volvo servisy to však nemají v instrukcích a přišli na to až nezávislé servisy v NL. První výměnu často hradí Volvo, ale další už zákazník. Je ale plno aut, která stále jezdí s původním kompresorem. Je to bohužel vada, která předem nejde jakkoli odhalit a nedá se jí prý ani předcházet. Prý je důležité zapínat klimu i v zimě, ale účinek nikdo potvrdit nemůže.

Ohledně komfortu – auto jsem koupil na zimních 17“ kolech a komfort byl nádherný. Na léto jsem si koupil „osmnáctky“ a na komfortu je to znát. Není to kostitřas, ale větší výmoly už jsou prostě cítit. Auto je samo o sobě neskutečně tuhé (má i dost výztuží navíc oproti konvenčním V60), tak to není nic strašného, ale prostě je to znát.

Nabíjení na veřejných stanicích – zatím jsem to zkoušel asi 3x a dopadnul jsem stejně jako ty. Vždy jsem ale zkoušel jen E.ON u Globusu, tak jsem doufal, že nejde jen tato stanice. Mě to nijak neomezuje. Nebudu zabírat místo na nabíječce, abych za 4-5 hodin nabil jen na 40 km.

Já musím zaklepat, že auto je zatím naprosto bezporuchové, a i po takové době ho mám moc rád.

be
benyp
27. července 2020, 22:12
0

Pěkný článek. Dík! I když jsem ho našel, protože už s nějakým Holanďanem jezdím.

JIRIH: co třeba T6R Praha Modřany? Mimochodem, nemáš náhodou u sebe klíček, když zkoušíš zamčené dveře? Máš klíček nebo to, čemu říkají personální komunikátor?

S autem jsem koupil kabel do normální zásuvky i kabel do stojanu mennekes, nabíjím doma i na stanicích v pohodě. Trochu mě štve, že někde chtějí svůj chip, smlouvu a tak ... kde to jde používám stanice z evmapa.cz

No, věděl jsem, že chci V60 (protože je menší než XC90, v XC60 je jenom méně místa, ale je to stejná polododávka, sedan bych ženě jako rodinné auto nepostrčil). V60 cc ve stejné výbavě jako D6 byla výrazně dražší. Tak jsem to zkusil, jako druhé auto do rodiny, a rozhodně nelituji. Občas mi ho manželka nechce půjčit. Stěžovala si, že XC90 je velké a nechce předjíždět, což nebyla úplně pravda ani před před SW Polestar, jen to chce trošku plánovat, protože inženýři ve Volvu mají jiné představy o komfortní jízdě. Tím se dostávám k tomu, že Polestar pro mne vyřešil i předvídatelnost řazení v D6, neodpřísahnu, že to zvýší výkon, ale řadí to mnohem lépe. V připojovacím pruhu používám tlačítko power, není to moc pohodlné, mohlo by být třeba na volantu :) Souhlasím, že náběh spalovacího motoru je pomalejší, pokud je potřeba výkon, druhá věc je to prošloupnout na kickdown, ale to si myslím škodí dost motoru. Ekologické to auto (a ani žádné) není, to mně netrápí. Víc CO2, lépe porostou stromy. Jak už tady někdo psal, na semaforu nechtíc první, krásně zrychluje z klidu, na dálnici jsou to dvě tuny, takže žádná hitparáda. Jo a ještě jedna stížnost, občas to na mně začne blikat a troubit, když se rozhodnu pro nějaký manévr, který se autu nelíbí, třeba moc "těsné" předjíždění.

Přeji radost z auta, protože to je jediné jasné kritérium!

ji
jirih
28. července 2020, 15:19
0

Servis T6R jsem právě zkoušel a bylo mi řečeno, že na hybrid (výměnu kompresoru) nemají vybavení - že jsou třeba spešl přípravky. Na různých fórech doporučují servis https://v60service.hu/ ... no, nemít to tak daleko, tak tam asi jedu.... Doufám, že mne to časem nepřinutí...
Asi myslíš ovladač s PCC ... ten nemám. Mám základní ovladač. Taky mne napadlo, jestli nějak (třeba dvojhmatem) nezapínám nějakou fičuru ... ale nikde jsem to nenašel.
Původně jsem měl mít taky oba kabely (byly na fotce před dovozem z NL)... ale doputoval jen jeden. Nabíjet jsem zkoušel hlavně u EON a u nich to nešlo. Mám od nich kartu, ale je mi k ničemu .
Tak to máš máš doma dobrý, mně partnerka řekla, že s tankem nejezdí :-)..... tak ho mám aspoň sám pro sebe;-).
Baterka mi většinou do práce a domu stačí ... jen když jedeme na dovolenou udělám průvan v nádrži... ale není to tak hrozné ta 45l nádrž mi vydrží docela dlouho..;-)
Málo starostí se servisem a pěkný poježdění...

be
benyp
29. července 2020, 00:02
0

V Budapesti jsou moc hezke stare lazne Széchenyi fürdő, vydrzet par dni v Budapesti je uplne v pohode, super jidlo, ceny v priznive. S pivem je to horsi, Dreher se necha. Vino a palenka jsou ovsem bez debat. Nechal jsem si v Szombathely pred asi ctyrmi lety menit prorazenou pneumatiku, moc jsme si nepokecali :), ale doma jsem si rikal, ze jsem mohl nechat udelat vsechny, ne jenom zadni napravu, protoze to bylo na pockani a srovnatelne naklady. Jestli chces zkusit moje kabely nebo jestli je problem v aute, neni problem, jsem vetsinou v Praze.

ji
jirih
30. července 2020, 14:16
0

Už jsem kompresor vyměnil v CZ ve Volvu ... uvidíme, jak dlouho mi vydrží..
Luki.xy mel ten samý problém u EON. Jiný stanice jsem zatím neřešil. Nabíjecí stanici EON mám u obchoďáku kam chodíme nakupovat a věčně je tam u stanice prázdno, tak jsem to chtěl nechat dososnou... no, nic.... Každopádně dík za nabídku

be
benyp
31. července 2020, 09:01
0

Hmm EON říkáte, rozhoduju se v Praze jestli PRE nebo EON, a nenapadlo mě vyzkoušet si funkčnost stojanu, protože jsem to bral jako samozřejmost.

Ha
HanzMet
14. srpna 2020, 20:34
0

Zdravím všechny fanoušky. Nejprve děkuji za skvělý článek. :) zároveň bych Vás chtěl požádat, jakož to odborníky, o radu. Zvažují koupi tohoto typy Volva, ale nájezd 350 000 km. Poradíte mi na co si dát pozor a zda to má vůbec cenu? Auto bude sloužit hlavně pro manželku a děti do 20-70 km kolem domu. Díky moc

reagovat
Romus
14. srpna 2020, 21:37
3

Čistě náhodou jsem se sem namotal, protože s tím budu asi taky drandit, ale mám najeto "jen" 94kkm. dost by mě zajímala historie servisu u tohohle s 350kkm, myslím že tyhle auta moc mimo autorizák nejezdí, tak by to mělo jít dohledat...

Ha
HanzMet
14. srpna 2020, 21:58
0

Díky. Teď mi majitel napsal, ze odešel výše zmíněny kompresor klimatizace :)

Romus
15. srpna 2020, 10:08
0

jo ten kompresor odejde asi fakt každému... na tom "mém" taky...

MB
MBMB
15. srpna 2020, 03:24
-1

Pro informaci, výkon u Volva lze sčítat kvůli tomu, že oba motory jsou zcela nezávislé. Nic nebrání tomu, aby člověk měl třeba v 70 km/h, kdy elektromotor už bude v otáčkách, kdy je dostupný maximální výkon, zároveň vytočený spalovací motor pod plným plynem. Oba motory dávají plný výkon zároveň, čili maximální kombinovaný výkon je opravdu jen prostý součet.
To podobné platí i pro točivý moment, spalovací motor i elektromotor mohou současně být ve stavu, kdy mají maximální moment. Ten součet jako číslo ale nemá žádný fyzikální smysl. To je jako kdyby řekl, že elektromotor má otáčky 2000 ot/min a spalovací motor 3000 ot/min a tedy že dohromady mají 5000 ot/min. Totální kravina, ale holt to výrobci uvádí, stejně jako řadu dalších nesmyslů, které zřejmě tlačí marketingová oddělení.

Jinak efekt nabíjení z obyčejné zásuvky na 6 A bude podle mě zcela zanedbatelný. Klidně bych nabíjel 10 A, i to je pomalé dostatečně. Ale pokud se to i 6 A nabije přes noc, tak je to jedno.

reagovat
Bi
Bican
18. září 2020, 15:59
0

Chtěl bych zeptat, zda je možné nějak monitorovat zdraví baterie? Pro Mitsubishi Outlander existuje aplikace pro Android, která dokáže zobrazit stav jednotlivých článků, resp. rozdíl napětí, počet nabití, počet rychlých nabití.

reagovat
Lukáš Naske
19. září 2020, 08:58
0

Ahoj, bohužel si myslím, že se stav baterií monitorovat nedá. Taky mě to mrzí. Přímo ve Volvu mi řekli, že k tomu prostě žádný nástroj nebo software nemají a neumí to zjistit. Je ale možné, že nějaký jiný dealer by mohl říct něco jiného. Nicméně ani po internetu a skupinách se nikdo nepochlubil tím, jak moc má baterii degradovanou. Jediné, co se porovnává je dojezd na baterii a ani u těch nejstarších aut není pokles moc měřitelný a i ty se většinou dostanou na cca 40 km. Nová auta dala podle dobových novinářských recenzí maximálně snad 42 km. Takže si myslím, že zjistit to nejde, ale baterie nějak výrazně nedegraduje.

Jinak Outlander i většina jiných hybridů to má řešené přes aplikace moc hezky. I Volvo V60 může mít vzdálený přístup přes aplikace, pokud má příplatkovou SIM, která umí zobrazit různé údaje, ale stav baterie tam není.

Ko
Koberec
05. prosince 2020, 22:34
0

Ahoj, mám prosím dotaz: příští týden si jedu pro tohoto samého krasavce, mám myslím o autě slušně nastudovano, ale nikde jsem se nedopatral, jak je vyřešena regenerace DPF když tady naftak běží tak sporadicky a tedy málo kdy dosáhne parametry nutné ke spuštění regenerace filtru. Nevíš? Děkuji za odpověď.

Lukáš Naske
07. prosince 2020, 08:44
0

Ahoj - bohužel o tomto moc nevím. Spoléhám na to, že je to klasický motor z verze D5, kde funguje a problémy s DPF nejsou. Párkrát se mi stalo (asi 2x), že motor nezhasnul při stání, ale držel si volnoběh - myslím si, že v tu dobu se mohl filtr vypalovat, ale zvýšené otáčky nebyli, tak popravdě nevím.

Je to jedna z věcí na kterou se chci zeptat, až budu ve Volvo servisu. Když něco zjistím, dopíšu to sem :)

Ko
Koberec
07. prosince 2020, 21:36
0

Super, dekuju to bude fajn. A ještě mě napadá, nevim jestli máš nějak vypozorováno, ale v kufru chci vozit psa a všiml jsem si, že je tam navíc oproti standardním izolační koberec. Zřejmě kvůli teplu od baterii-neni tam v nějakých režimech pro psa moc teplo? Dekuju za tvůj čas.

Lukáš Naske
08. prosince 2020, 06:32
0

Neřekl bych, že je tam nějaký speciální koberec. Celý kufr je klasicky čalouněný, jako v normálních verzích a navíc je tam oboustranná podložka - podle mě kvůli špíně, z jedné strany taky koberec a z druhé strany guma. Jinak baterie má aktivní chlazení, takže by rozhodně nemělo docházet k jakýmkoli výkyvům teplot. Do půlky toho hrbu je navíc schránka na drobnosti - kabely, lékárničku, vesty a tak. Nikdy jsem to nějak nezkoumal, ale myslím si, že tam nevzniká (a ani nesmí vznikat) žádné nadbytečné teplo.

Jinak v tomto videu je baterie v kufru nádherně vidět. Jde teda o crash test zezadu, vozík jede rychlostí 55 mph = cca 88 km/h a vypadá to, že to auto zvládlo v pohodě.

Ko
Koberec
22. prosince 2020, 14:59
0

Zdravím, dovolím si doplnit par informaci: Auto mám doma asi týden (černý 2016 R-Design) zatím jsem z nej úplně unešený! Zatím najeto cca 1300km a zhruba po této době jsem zjistil, jak je to s regeneraci DPF. Pokud se regenerace spustí, auto v režimu Hybrid vůbec nepřepne na elektriku a jede neustále na naftu. I ukazatel na přístrojovce je průběhu regenerace nefunkční. Jinak se to neprojevuje, žádnou hlášku to nevypíše, ani motor se zvukově neprojevuje jinak (na rozdíl od mých dalších dvou aut) Celé to trvá cca 10-15km. Na ostatní režimy se auto chová zcela standardně. V průběhu regenerace auto i nadále dobíjí baterii.

A ještě se zároveň na něco zeptám-dnes mi na STK nebyli schopni změřit emise, protože auto, ať jsme dělali vše možné, neustále na volnobeh drželo otáčky přesně 800 ot/min a předepsané jsou 715 - 765 ot/min. Nevíte někdo proč, eventuálně co s tím?

Lukáš Naske
23. prosince 2020, 07:55
0

Ahoj, díky za info.

Mám trochu rejpavou otázku - jak jsi na to přišel? To jsi se někde dočetl nebo ti to řekl nějaký mechanik, který hybridům rozumí? Nebo jsi to jen vydedukoval z toho, že v režimu hybrid motor nechcípne při zastavení?

Nemyslím to nějak zle. Jak jsem psal výše, párkrát se mi stalo, že motor nezhasnul při stání, ale držel si volnoběh a myslel jsem si, že je to kvůli DPF, ale jistotu jsem něměl. Určitě by se hodila nějaká kontrolka, který by na vypalování upozornila a věděl bych, že se mám třeba pár km projet, abych regeneraci nepřerušil.

Jinak první technická mě čeká do pár týdnů. Vím, jak motor udržet v chodu (režim Power nebo AWD), ale nevím přesně kolik točí. Zkusím se kouknout přes OBD krabičku. Napadá mě jenom, jestli třeba nebyl dostatečně zahřátý motor? Nebo může být možná rozdíl i v těch režimech. Technickou ti nakonec dali nebo budeš muset znovu? Klidně pošli i fotku, na R-Design se vždycky rád podívám :)

Ko
Koberec
23. prosince 2020, 21:01
0

Vydedukoval jsem to prave ze zmíněného jízdního projevu a následně mi to potvrdil i mechanik od Volva. Snad se to prý dá i zpětně vyčíst z diagnostiky. A ty zvýšené volnobezne otáčky s tím údajně také souvisí-auto regenerovalo v průběhu STK. Technickou jsem nakonec nedokončil, resp. ji technik ani nezahajil. Mám ještě rok platnou z NL. Řešil jsem novou STK, protože mi na úřadě nechtěli originál holandsky papír uznat, prý jen soudní překlad, tak mi přišlo jednodušší udělat novou STK, vše nakonec vyřešila změna úřadu, kde všechny dokumenty v pohodě akceptovali, proste bordel.,. Teď už jen čekám na značky. Instaloval jsem si do PC diagnostiku od D5T5 vypadá to velice dobře, nabízejí i super další služby pro volvisty, zkus se mrknout jestli neznáš. Teď už jen schanim správný OBD kabel.
A ještě jsem si všiml, ze auto vždy před vjezdem do tunelu vydá zvuk gongu, nezávisle na zap/vyp navigaci, bez jakékoli jiné hlášky, jen ten gong. nepozorovaně jsi to?

Ko
Koberec
23. prosince 2020, 21:02
0

Fotky mužů zitra nějaké nahodit, dnes už je tma. ????

Ko
Koberec
23. prosince 2020, 21:55
0

Jo a taky už jsem si stihnul do auta nainstalovat nejnovější mapové podklady. Až následně jsem si všimnul, ze jsem tím aktualizoval kompletně cely systém Sensus, od te doby mi v zobrazení “EKO” nebehaji ty super bublinky, jen se místo nich objevuje symbol “e” :-(. Žádných jiných novych funkionalit jsem si nevšiml. Taky jsem si aktivoval “Volvo On Call” v autě i v apce na mobilu, ale zatím nemám PIN-prý je potřeba zajet pro nej do autorizáku, tak příležitostně...

Lukáš Naske
31. prosince 2020, 10:47
0

Tak s tou STK je to zajímavé. Půjdu do pár týdnu, tak dám vědět, ale když tam auto nebude zrovna regenerovat DPF, tak by to snad mělo být OK.

Gong před tunely (nebo jakýkoli zvuk) jsem nezaregistroval. Ale já nemám v asistentech moc bohatou výbavu, tedy vlastně asi žádnou. Chybí mi adaptivní tempomat, předkolizní systém, čtení značek, hlídání mrtvého úhlu nebo i Volvo On Call … Možná by to mohlo dělat třeba při rychlém přechodu ze světla do tmy? To je tak jediné, co mě logicky napadá.

Na PIN k Volvo on Call do autorizáku, ale prý je to záležitost jen pár minut. Bohužel, co jsem tak slyšel, tak spolehlivost systému je nic moc a občas apka ukazuje kraviny. Ale snad by to měli vychytávat a zlepšovat

Ju
Justdoit
26. října 2020, 11:37
0

Ahoj,
jak jsi s tímhle autem spokojený? Uvažuji o něj jako o prvním autě do rodiny.
Díky moc :)

reagovat
Lukáš Naske
27. října 2020, 12:14
0

Tak nějak jsem se v celé recenzi snažil popsat, že s autem jsem spokojený moc :)

Ju
Justdoit
27. října 2020, 12:34
0

Myslel jsem po nějaké době od koupě :) jestli tě něco nezklamalo a tak :)

Lukáš Naske
29. října 2020, 07:30
1

Stále jsem s ním spokojený hodně, ale má to malý (ale drahý) háček. Zrovna to řeším a tak v cca polovině příštího týdne to tu podrobně popíšu.

ge
geralt
29. listopadu 2020, 19:41
0

Muzu se zeptat o jaky hacek slo a nejlepe i s jakym vysledkem?

Lukáš Naske
30. listopadu 2020, 13:05
0

Nakonec taky měním kompresor, jako nakonec asi všichni majitelé. Procedura je to bezproblémová, pokud to dáte někam, kde o tom něco vědí. U mě nakonec řešení trvá déle. Napíšu o tom sem komentář, ale zatím stále není uzavřeno.

Jinak výměna kompresoru stojí i s prací a se vším okolo cca 45-50 tisíc. Ano, je to opravdu hodně a musí se s tím počítat při koupi. Jediná výhoda je, že Volvo na tento díl posktuje majiteli doživotní záruku. Takže když by odešel kompresor znovu (a to se za pár let může stát), tak mění bezplatně.

ge
geralt
30. listopadu 2020, 17:15
0

Díky za odpověď a těším se na podrobné info. Btw jak jsou na tom ty komponenty elektropohonu u aut, co mají najeto 200-300k km? Není potřeba měnit baterie? A taky moc nevím, co si myslet o autech, kde nizozemský majitel dodržoval servisní intervaly 30k km... Zvláště pokud ten motor běžel většinu času studený... Upřímně mě to láká díky možnosti získat RZ "EL" kvůli bájným 48g CO2 na km.

Romus
30. listopadu 2020, 19:32
0

Tak mě už se to po nějakých 2 měsících a 3000km taky pokazilo :-/ jede pořád na max ventilátor interiéru a vybíjí baterii ( jede i při vypnutém autě ) zejtra vezu do Volva, tak jsem zvědavej co na to řeknou. btw do těch aut z NL bych nešel, pokud s tím někdo najel za těch pár let 300kkm, tak to asi nepoužíval jako plug-in, ale koupil to jen kvůli daním. a po záruce prodává.

Ko
Koberec
11. prosince 2020, 22:42
0

Mužů se zeptat jak dopadla oprava ventilátoru? Kde byl problém?

Romus
12. prosince 2020, 11:25
1

rezistor na nějakým ventilátoru, 6kkc ve Volvu

Be
Bergmann
11. února 2021, 12:59
0

Ahoj, díky za super článek. Přiznám se, že po stejném autě pokukuju taky, moc se mi líbí to přepínání režimů a možnosti jet od čistě elektrického režimu až po svižný Power.
Na druhou stranu další auto vůbec nepotřebuju a se stávající Oktávkou III, která mě stojí max. 2Kč/km TCO (služební auto, použitelné k soukromým účelům), jsem spokojený. Volvo by bylo "jen na hraní, pro volný čas". Navíc nemám garáž (v zimě neustále promrzlá baterie, v létě na přímém slunci).... Takže mám dilema, jestli vůbec takhle uvažovat...
Co si neumím vůbec zodpovědět, jsou servisní náklady. Jak ses rozhodoval ty?
- o kompresoru se píše všude, spíše by byla výjimka, kdyby se s ním něco u ojetých aut nestalo (50.000,-)
- jak to je s výdrží baterie (výměna stojí údajně okolo 500.000,-). Pokud by baterie zcela zkolabovala (potom výměna za tu dardu nedává smysl), dá se s tím autem jezdit alespoň jako s dieselem? (pustí to systém nebo bude hlásit poruchu a auto nepojede?)
- vůbec si neumím představit náročnost servisu (vím jen, že hodina práce v Brně stojí okolo 1500,- ).
Dá se nějak zhruba říct, kolik by měl mít majitel ročně na "banány" u auta s nájezdem 180 000km+ a rokem výroby od cca 2014 (co jsou k dispozici na mobile.de například?
Díky, Petr

reagovat
Lukáš Naske
11. února 2021, 14:49
0

Ahoj

Díky za pochvalu.

Popravdě si myslím, že pokud máš k dispozici služební O3 a využíváš ji na každodenní ježdění, tak koupě tohoto Volva moc smysl nedává. Tohle prostě není víkendovka. Auto má velký výkon a super zrychlení, ale na zážitky z jízdy to moc není. Podvozek tlumí co se dá, řízení ti toho moc neřekne, odhlučnění je kvalitní. Prostě jen kvůli zážitkům bych si tohle auto asi nekupoval. Spíš bych se kouknul po nějakém kupé se silným benzínem …

Pokud jsi ale fanda do elektro a hybridů a jde ti spíš o to, že chceš jezdit na elektřinu, tak v tomhle autě to samozřejmě jde, ale zas – na víkendovku to není. Elektromotor není tak silný, aby se s ním člověk pobavil. Je spíš na takové to splynutí s provozem, akorát ve městě má trochu navrch. Ale když budeš jezdit agresivněji, tak hned spustíš nafťák.

Kdybys neměl Octavii, tak ti napíšu, že je to skvělé auto – ale jako hlavní auto v rodině. Pokud to chceš jako druhé auto, tak už mi to nedává smysl – na to je auto zbytečně složité a nezábavné.

Ohledně servisních nákladů bohužel nejsem tak pečlivý jako ty a nepočítám si TCO a podobně (protože bych se z toho asi zbláznil :). Takže s kompresorem určitě počítej. Neříkám, že budeš měnit hned, ale do dvou let skoro určitě. První výměnu platíš ty, každou další pak Volvo.

Garáž asi mít nemusíš, venkovní stání auto bez problémů přežije, ale přístup k zásuvce je určitě potřeba. Neumím si představit, že bych měl auto na 3-4 hodiny někde nechat na veřejné nabíječce, abych pak ujel jen kolem 40 km. To tě to brzo přestane bavit a začneš s autem jezdit jako s full hybridem (ne plug in) a pak už to vůbec nedává smysl.

Výdrž baterie – Volvo bohužel neumí zjistit stav baterie (možná po rozebrání), ale zatím s tím nejsou problémy. Většina aut stále dá maximum kolem těch 40 km, takže degradace minimální (počítám tak max 10 %). Zatím to vypadá na spolehlivý systém, kde se baterie měnit nemusí (nejstarší auta jsou asi 8 let a přes 300 tisíc km).

Při poruše hybridu auto bohužel neumí jet pouze na naftu a prostě nepovolí start. V jakémkoli režimu si auto při rozjezdu z místa vždycky pomáhá elektromotorem a vypnout to nejde. Tohle mi popravdě chybí, ale nic s tím neuděláme.

Náročnost servisu obecně – asi shodná s verzí D5. Hybridní systém se jeví jako spolehlivý, a kromě klimakompresoru většinou neodchází, i když samozřejmě nejde to zaručit na 100 %. I v CZ vím o autě, kde asi budou měnit elektromotor (kolem 40 tisíc), ale to je snad výjimka.

Be
Bergmann
12. února 2021, 09:27
0

Moc děkuju za odpověď.

Popravdě, cítím to jako ty a jsem rád, že jsi mi to potvrdil.

Na jednu stranu by mě bavilo to přepínání režimů, ovlivňování jednotlivých pohonů (způsobem jízdy) a pokořování "osobních rekordů" třeba v dojezdu na elektřinu. Na stranu druhou, pokud si koupím auto, které původně stálo dva miliony za nějakých 15000 Eur, asi budu muset čekat nějaký vyšší servisní i provozní náklady.

A to si nějak rozumně neumím před sebou samotným obhájit. Zvlášť, když to porovnám s Octávou (na kterou nemůžu říct nic špatného), která mi v podstatě vyhovuje ve všem: od možnosti svižnější jízdy v rámci možností (při výborné spotřebě), přes dostatečný vnitřní prostor až po tu nezanedbatelnou prima cenu za ujetý kilometr......
Navíc bez starostí jak budu cokoli řešit v případě poruchy.

Takže budu asi dál trávit večery u videí tady těch "vysněných" aut na YT a čas od času si udělám reálnou radost nějakou zážitkovou jízdou, třeba v Tesle nebo v supersportu. :-)

Přeju ti plno šťastných kilometrů a ať všechno funguje !

St
Staromil
11. února 2021, 14:54
0

Superčlánek ( superdlouhý :-))..., superzajímavý, superinformativní a vyčerpávající téma ), objektivní, nezaujatý, prostě fakt přínosný. Tak to má být a kam se ve srovnání s ním dostane každý, byť profesionálně i dobře udělaný test. Tady je zkušenost, realita z dlouhodobého pohledu,což žádný testér, pokud nedělá dlouhodobý test má pak těžké....Nebýt toho, že k němu dnes přibyly nějaké ty komentáře, tak jsem jej minul, nevšiml jsem si ho, že tu je. Autíčkáře nenavštěvuji zase tak úplně dlouho, leden 2020 to ještě nebyl. O PHEV je dnes tak trochu i tady více řeč, zde v blogu je na spoustu toho vlastně odpověď.
A to v ne menší míře platí i od Tvých příspěvcích v diskusi!

Díky !
P.S
...a mimochodem, je to krásné auto, pro mne po všech stránkách, pro mne, který o Volvu ani vzdáleně nepřemýšlel a nejspíše přemýšlet nebude...společné možná máme to, že jsem rád, když si někdo koupí dobré auto, hezky o něj pečuje, abych si ho pak já mohl za zlomek původní ceny koupit...:-))...
-
Komentář upraven 11. 2. 2021, 15:09:14

reagovat
Lukáš Naske
12. února 2021, 07:19
0

Díky za slova chvály, to samozřejmě vždycky velmi potěší. :)

St
Staromil
12. února 2021, 09:37
0

Rádo se stalo, rozšířil jsem si trochu povědomí o tomto "druhu" auta, a to opravdu ze všech možných úhlů, hlavně ale pohledu uživatelského ( spokojeného) a přitom velmi objektivního. Tak ať hlavně dlouho slouží ku spokojenosti, já mám totiž zatím z dnešní "autodoby" pocit, který se mi asi těžko bude vymlouvat, že ta fakt uživatelsky kvalitní a dobrá auta s určitou dávkou toho "autíčkářství", už tady prostě byla a jen težko budou srovnatelně nahraditelná ( já teď jezdím ročníkem 2011...jedno z mých aut, ročník 2001, které jsem koupil v roce 2002 jezdilo plnohodnotně do roku 20018, nic mu nechybělo, nic nepřebývalo). Rád bych se ale mýlil...

Nu
Nuficek
17. června 2021, 10:16
0

Zdravim Luki.xy,
vcera jsem diky tomuto clanku, ktery me presvedcil, koupil Volvo V60 D6 r.v. 2017. Takze bych timto chtel podekovat za skvely clanek. Rad bych doplnil maly poznatek. Kdyz jsem obhlizel auto, bylo na kapote napsano Twin Engine. Ale po zkontrolovani se opravdu stale jedna o motor D6 2.4 s ale trochu vyssim vykonem 162 kW / 220 PS.

reagovat
Nu
Nuficek
17. června 2021, 10:19
0

Jinak take tu padla zminka, ze nelze zkontrolovat stav baterii. Tady mi to zkontrolovali a baterie maji kapacitu 98%. Tak nevim, jestli je to novejsi verzi nebo servisem.

Lukáš Naske
24. června 2021, 07:50
0

Ahoj
jsem rád, že se ti článek líbil a že jsi se stal dalším (snad spokojeným) majitelem D6 :)

štítek na začátku A sloupku - tady je to více zamotané, než jsem myslel. Vypadá to, že ze začátku dávali plug-in hybrid, a cca od roku 2015 zas twin engine a verze na to nebude mít vliv (jak jsem chybně napsal na konci).

Kdyby jsi se chtěl na něco zeptat, klidně piš sem nebo do soukromých zpráv. Už se mi pár současných i potencionálních budoucích majitelů ozvalo, tak mám postřehy i od ostatních.

Nu
Nuficek
28. června 2021, 08:33
0

Auto jsem si konecne privezl az v patek, takze zatim jsem nemel moc moznosti vyzkouset. Kazdopadne kdyz jsem jel 100 km po dalnici, tak jsem zvolil rezim SAVE. Baterie se nabila na nejakych 15-20 km dojezdu a vice nic (presne jak pisou v manualu). Je zde nejaka sance dobit baterii vice?

Jinak dostal jsem k autu 2 nabijeci kabely. Jeden s ridici jednotkou na klasickou zasuvku 220V. A druhy, ktery je predpokladam na nabijeni z verejnych dobijecich stanic. Ma nekdo zkusenost s nabijenim z techto stanic. Jak jsem tu cetl, je to docela problem. V manualu pisou, ze by se mel pouzivat "rezim 3" a maximalne 20A. Pokud bude vyssi, tak se nabijeni ani nespusti. Je to tak?

Pouzivam take aplikaci Volvo Cars (drive Volvo on call). Funguje docela dobre. Jen se mi zobrazuje spatna barva auta, ktera by se dle VIN mela propsat. Dale mi priprava teploty (klimatizace/topeni) jde nastavit max 50 min predem. Nejde nastavit timer, abych si tam zvolil treba zitra rano v 6:00. Nemate s tim nekdo zkusenost? Take jsem neprisel na to, zda jdou treba zavrit okna, pokud bych je zapomel otevrena.

Lukáš Naske
29. června 2021, 09:22
0

Tak jsem si myslel, jak ti budu radit a vlastně na většinu tvých otázek nemám odpovědi :D. Ale popořadě:

Na dálnici je SAVE vhodný režim, pokud pak budeš ještě popojíždět po městě. Auto se nabije na cca 50 % kapacity – to je těch asi 20 km dojezdu. Víc to nejde. Tohle je jedno z omezení, který mě štvou. Třeba PHEV Superb to umí hezky nastavit v jakémkoli rozmezí.

Nabíjecí kabely jsi popsal správně a problémy s nabíjením bohužel také. Já druhý kabel k autu nedostal, můžu dokoupit asi za něco přes 3 tisíce, ale kupovat ho asi nebudu. Nabíjení venku kvůli nízkému výkonu vůbec nepoužívám. Čekat přes 4 hodiny na 50 km dojezdu mi přijde jako nesmysl. A navíc bych blokoval nabíječku. Takže jsem zatím zkoušel jen nabíjení u E.ON a u Lidlu (stejná standardní nabíječka, u nás nejrozšířenější od ABB) a tam se mi bohužel nabíjení zahájit nepodařilo. Vyzkoušej a dej vědět, jak jsi na tom ty (ideálně víc typů nabíječek).

Volvo on Call – předchozí majitel tento příplatek nezvolil, takže zkušenosti nemám. Timer na teplotní přípravu kabiny nastavuji na přístrojovém štítu a tam je to klasicky na 24 hodin. Pokud nastavuješ v aplikace, tak zas bohužel zkušenosti nemám. Stejně tak okna – zavírám a otvírám max když přicházím a odcházím k autu přes klíček, v aplikace zas nevím.

To jsem ti moc neporadil co.

Nu
Nuficek
29. června 2021, 15:30
0

S tim rezimem SAVE se asi budu muset naucit zit. Nabiju doma, 100 km po dalnici a potom pul baterky pres Prahu. Potom to stejne zpet a melo by to byt OK (nemam moznost v praci nabijet).

Nabijeni na verejnych stanicich urcite vyzkousim a poreferuji. Zatim jsem nemel prilezitost.

Co se tyka casoveho spousteni, tak jsem to resil s Volvem. Auto tuto funkci nema. Ale je to otazka softwaru. Za 4000 Kc mi to muzou nainstalovat. Je otazka, jestli je to potreba, kdyz jde spustit topeni/klimatizace az 50 min pred planovanym odjezdem. Vim, ze za 10 min budu u auta, tak spustim teplotni pripravu a ono to samo 3 min pred odjezdem spusti klimatizaci/topeni a pripravi teplotu.

Jinak co jsem cetl v manualu, tak v zime kabinu vyhriva elektricke topeni a motorovy prostor bufik. Takze to predehriva motor, aby tak netrpel.

Kazdopadne budu dal objevovat moji novou V60ku a pripadne nove zajimave postrehy napisu.

Jinak co se tyka clanku, kdyby byl takovy na vetsinu aut, to by se vybiralo jinak. Ja potreboval druhe auto do rodiny. Puvodne jsem mel XC60 D5 2009 a najel jsem nejakych 180 tis bez vetsich problemu. Kdyz jsem prodaval, auto melo 280 tis a slapalo jako hodinky. Ale cekali jsme 3. prirustek do rodiny a jelikoz mame deti po 1.5 roce, potreboval jsem auto, kam se vejdou 3 autosedacky vedle sebe. Volvo zadne takove auto nema. Takze jsem se z tezkym srdcem musel s Volvem rozloucit a volba nakonec padla na Ford Galaxy 4x4 2018. Ted vyvstala potreba mit druhe auto, i kdyz jsem se tomu dlouho branil. Chtel jsem nejake novejsi Volvo, na ktere se bude vztahovat zaruka Volvo select. Ale posledni Volva s novymi 2 litry nemaji valnou povest spolehlivosti. Takze jak tady zminuje Luki.xy, co se tyka dieslu, myslim ze nejlepsi volba je D5, resp. D6 u hybridu. A tento clanek me opravdu presvedcil, jit do hybridu V60. Uvidime casem, jaka to byla volba, ale ja myslim ze dobra. Vsak je to jeste stare dobre Volvo.

Romus
25. července 2021, 20:02
0

Jen tak pro info, za 6 let a 105 tkm u mě proběhla 3. výměna klimakompresoru, auto je ČR původ a v podstatě 1. majitel, takže to moc nestálo ( garance a kulance ) a nyní na ten díl slibují doživotní záruku... ale i tak...

reagovat
Lukáš Naske
27. července 2021, 07:20
0

Právě jsem taky absolvoval výměnu klimakompresoru. Svojí první a snad i poslední. Bez garance a bez kulance, takže všechno za svý. Chystám o tom teď obsáhlejší blog, aby případní zájemci o auto měli celé info a věděli s čím počítat, protože to asi fakt potká opravdu každého.

eLzyx
27. července 2021, 09:42
0

to je už elektrický klimakompresor bez pohonu řemenem?

MB
MBMB
27. července 2021, 13:05
0

Speciálně u PHEVu to snad ani jinak nejde. Klima je potřeba i při jízdě na elektřinu.

eLzyx
27. července 2021, 18:54
0

ono je to asi u téhle generace Volvo docela jedno, serou se i ty řemenem poháněné. Holt Fordí dodavatelé, jiné požadavky na kvalitu ...

Nu
Nuficek
26. srpna 2021, 00:23
0

@Luki.xy Ted pres sezonu jsem nemel moc casu a auto uzivam hlavne k dojizdeni do prace do Prahy 4x - 5x za mesic. Po dalnici na diesel a pres Prahu elektro. Potom zpet pres Prahu elektro a po dalnici diesel s rezimem SAVE, takze pri prijezdu domu jedu zase elektro. Kazdopadne Lidl nabijecku se mi take nepodarilo rozjet. Ale co se mi podarilo, tak pred par dny jsem nahodou narazil na nabijecku TESLA v Auparku v Hradci Kralove. Rikal jsem si, ze to vyzkousim a svete div se, auto zacalo nabijet. Zbyvajici dojezd nejakych 10 km a za necele 2.5 hodiny bylo auto dobito na 100%. Parkovani zdarma na 4 hodiny, takze super.

Jinak cetl jsem clanek s vymenou klima kompresoru. To me mrzi, ze jsi mel takove zkusenosti. Ja doufam, ze se mi to vyhne nebo probehne hladce. Kupoval jsem auto ve Volvo Select, takze mam rocni plnou zaruku. Navic jsem byl ujisten, ze kompresor uz meneny byl, takze i na nej je zaruka.

Jinak co se tyka Volva, ja s predchozi XC60 D5 136kw AUT jsem mel opravdu jen dobre zkusenosti. Kupoval jsem pri najezdu 150tis a prodaval pri 290tis. Motorove zadne podstatne opravy. DPF filtr byl stale puvodni a nikdy jsem na technicke nemel problem, tzn. stale se dobre regeneroval. Nikde nic nevrzalo, vse ve skvele kondici. Jedina vetsi oprava bylo mezinapravove lozisko a plovak palivomeru.

Takze za me urcite Volvo neni spatna volba, spise naopak. Zatim s V60 velka spokojenost. Dokonce me mile prekvapila navigace, ke ktere jsem byl skepticky. Pri posledni jizde do Prahy se stala nehoda 3 aut na prijezdu do Prahy. Navigace zareagovala velmi pruzne a hned me svedla sjezdem pryc z dalnice a vyvedla mimo kolonu. A to bylo tak 10 km pred dojezdem do zminene kolony. Neni to sice Waze, ale je to zase vestavena navigace, ktera take vyuziva online data a zatim jsem s ni nemel zadne problemy.

reagovat
Nu
Nuficek
06. září 2021, 11:08
0

Tak pridavam dalsi poznatek, kde lze vyuzit dobijeni. U Lidlu v Hradci Kralove se mi naposledy nabijeni rozjet nepodarilo. Ted jsem zastavil u Lidlu v Dobrušce, kde je 22kW AC dobijeni. Jen je nutne mit vlastni kabel. Do teto doby jsem nevedel, k cemu mam druhy kabel, ktery jsem dostal s autem. Po pripojeni vse funguje a dobijim, takze super, dalsi misto, kde muzu verejne dobijet.

Lukáš Naske
06. září 2021, 14:43
0

Super, děkuji za tvé info ohledně nabíjení. Myslím, že tyhle informace ocení hodně majitelů V60 D6, protože s tím nabíjením bojují tak nějak všichni.

Překvapila mě možnost nabíjet na Tesla nabíječce – to k tomu není potřeba nějaký čip nebo autorizace? Prostě se jen zastrčí kabel a nabíjí? Zajímavé. Taky je fajn ta rychlost nabíjení.

Já druhý kabel nevlastním, tak nemám možnost vyzkoušet. Už i na malé zapadlé vesnici na Šumavě, kde bydlí rodiče, vyrostl jeden malý AC 22 kW nabíjecí sloupek. Možná si časem od někoho alespoň na chvíli kabel půjčím a otestuju, jestli má smysl si ho pořizovat. Bohužel Lidl, kde sám často nakupuju, nemá u žádného obchodu v Českých Budějovicích (3 prodejny) nabíjecí stanici. Snad se polepší :)

MB
MBMB
06. září 2021, 16:40
0

Jde o Tesla destination charger, normální AC wallbox. Tesla je poskytuje zdarma a zanese je do mapy. Majitel restaurace/hotelu apod. pak platí proud a měl by z toho mít výhodu v podobě většího zájmu majitelů elektromobilů, speciálně těch od Tesly.
Ten levý má šedou plaketu "electric vehicles" a ten je oficiálně pro všechny. Ten vpravo s červenou plaketou by měl být jen pro Tesly. Ale popravdě nevím, jestli to ten wallbox umí poznat, podle mě by to fungovalo s čímkoliv. V USA je tam pochopitelně i ten jejich jiný konektor, který tu exkluzivitu vynucuje, v ČR netuším.