načítám data...

Teorie lehkosti a písně starých víl

10. října 2020, 16:01 48 komentářů beastar

Co je pod kapotou, to se počítá. A taky objem ničím nenahradíš. Je to opravdu tak důležité? Opravdu je nutné pro to si užít řízení řídit pouze auta s pohonem zadní nápravy? Jaký na to mám názor, to se dozvíte dole.

zobrazit celou galeriiLe patron des patrons Beastar!!: Teorie lehkosti a písně starých víl

Velmi často se probírá a to nejen tady v místních diskusích, co že to je vlastně lepší. Je to pravé sportovní auto, které sází na osvědčenou, ale relativně starou pravdu, že nejlepší je nízká váha, nízké těžiště a pohon zadních kol. Anebo jde zažívat extázi za volantem i s auty, která mají pohon pouze přední nápravy, jsou o něco těžší, ale zase je mnohdy daleko jednodušší s nimi jet takzvaně na hraně. Také často mají zadní sedadla, zavazadlový prostor a další zbytečnosti. Potom jsou tu ještě auta, která spoléhají na pohon všech kol a u kterých bezpečně víme, že jsou super, dokud se nehrnou bokem směrem krajnice a to neovladatelně. Osobně mám nějakou zkušenost s každým ze jmenovaných případů. A bezpečně mohu prohlásit, že říci co je nepřekonané a nejlepší je v souvislosti s dnešními konstrukčními možnostmi a technikou rozhodně těžké. Jelikož jsme na Autíčkáři úplně vynechám možnost, že kupujeme čistě rodinné auto pro manželku, aby se jezdilo nakupovat a děti se jím vyzvedávaly z kroužku. V takovém případě je totiž úplně jedno zda má auto dvě tuny, nebo tunu váhy a jaká náprava jej pohání.

Ve světle těchto požadavků vybíráme auto, kterým jezdí chlápek, co rodinu asi nemá, ale možná plánuje. Má holku, manželku případně psa a možná služební Octavii. Taky má průměrný “předkoronový“ příjem a rád se prostě a jednoduše sveze. Nechce auto nijak vylepšovat. I když je to super a jeho kamarád, co má osmou Miatu mu tvrdí, že nad to není, jde si svou cestou. Ani Jarda z ulice, co má BRZ s kitem stage 8 aby to jelo, se mu nezdá jako normální člověk. Přece jen, i když Karel (náš testovací vzorek) je docela hustý petrolhead a Autíčkáře má přečteného i pozpátku. Snídá šrouby, které zapíjí motorovým olejem u Car Throttle. Od Kraba z Garáže moc dobře ví, že oktávka v RS není sportovní auto na víkendy. Vrtá mu hlavou jedna otázka. Opravdu je pro mě nejlepší dvacet let staré BMW jen proto, že naplňuje tu poučku našich dědečků, jako byl Colin Chapman. Vždyť přece i Pan novinář Červenka a další jako třeba Jeřábek tvrdí, že nad lehkou zadokolku není. Já mám Karle trochu jiný názor.

Závodní auta       

On totiž pan Chapman primárně konstruoval závodní auta. A skutečně u závodního auta chceme dosáhnout stability na rovinkách, rychlosti v točitých pasážích, dokonalé ovladatelnosti a schopnosti držet vysokou průměrnou rychlost na trati. Takové auto se staví z lehkých a odolných materiálů a konstrukce se podřizuje pravidlům soutěže, ve které bude vůz závodit a výše napsanému. Počítá se s tím, že auto bude řídit závodní pilot. Člověk, který si nebere řidičské rukavice dvakrát za měsíc. Člověk, který z celé té myšlenky dokáže vymáčknout naprosté maximum. V podstatě i za cenu vykročení mimo svou komfortní zónu. Na nějaké pohodlí posádky, zavazadla ani ergonomii se opravdu nehraje. Tuhost karoserie se nažene bezpečnostním rámem a je to. Potom už stačí do toho pustit jenom výkonný a lehký motor. Poháněná zadní náprava je do jisté míry bonusem při vymýšlení takového vozu a minimálně v točitých pasážích je takové auto živější, ale velmi často má méně přilnavosti, než čtyřkolka. Jediné auto, které jsem kdy řídil a dokáže i s pohonem zadní nápravy jezdit jako čtyřkolka je Porsche 911. Včetně obyčejných verzí Carrera 2. Tahle skvělá věc se logicky odráží i v závodních derivátech a jako takové je to auto naprosto dokonalé.

Jenže ouha Karel nechce závodní auto. Nepohodlí a utopených tlačítek má dost z kanceláře a služební oktávie v základu s automatickou klimatizací. Stejně tak je ale zvyklí na trochu gumovější, ale snadno čitelné řízení přední hnané nápravy.

 

Auto na víkend   

Při konstrukci auta, u kterého je předpoklad, že se bude převážně pohybovat na běžné silnici, musí konstruktéři většinou přemýšlet nad mnoha faktory. Většina zákazníků bude nejspíše jako Karel. Nebudou chtít nutně zažívat nepohodlí. A pravděpodobně nebudou chtít nekompromisní sportovní auto. Budou chtít funkční klimatizaci a ideálně s autem chtějí jezdit třeba i po horších cestách. Taky budou muset dodržet emisní limity. Dokonce i to pojištění je prý lepší levnější.

Když si vzpomenu na starší BMW s méně asistenty, kde opravdu nešlo nastavovat jízdní režimy a o aktivních tlumičích, si člověk mohl nechat jen zdát. Tak tady tohle řešení s pohonem zadní nápravy opravdu nebylo nejlepší pro všechny řidiče. Protože si přiznejme stejně jako Karel, že ne každý z nás fanoušků umí špičkově vozidlo ovládat i například za snížených adhezních podmínek. Vzpomínám na zimy před deseti, dvanácti lety jak mnohdy i na rovné dálnici BMW jezdila řádově o desítky kilometrů v hodině pomaleji, než většinový provoz hnaný přední nápravou vstříc cíly. Navíc jak jistě víte, většina lidí na voze po záruce nemá vždy nejnovější model zimních Nokianů. Ano mnohem důležitější než poháněná náprava je totiž správné obutí. Na závodní trati, ale i na běžné silnici. Nicméně z těchto dob známe onu pověst o pytlích písku v kufru.

 Přitom BMW jsou co do hmotnosti skvěle vyvážené vozy. Třebaže i s dobře rozloženou váhou se musí umět dobře pracovat. A to je už na řidiči. Opět se dostáváme ale k tomu, že model s pohonem přední nápravy bude pro většinového řidiče čitelnější. Už jenom známá hláška číslo dvě. S tím se musíš naučit jezdit narážející na ovládání vozidla s pohonem zadní nápravy. Ano musíš, ale nikde není napsáno, že je to nejlepší věc na světě. Já mám třeba rád guláš s tatarkou, ale nenapadlo by mě o tom tvrdit, že je to nejlepší forma toho jak jíst guláš. Nehledě na to, že stará BMW nejsou původně konstruovaná jako zábavná auta na víkend. Ba naopak.

Filozofie horkých brambor         

Osvícené hlavy v automobilkách kdysi napadlo, že nejlépe schůdná varianta bude vzít obyčejný model a zkusit z něj udělat opravdu rychlé auto. Mimochodem takhle se často pro některé soutěže připravují i závodní modely. Pokud tedy není finančně možné postavit speciál dle stanovených pravidel soutěže. Průkopníci v této oblasti se našli překvapivě v automobilce VW. Ono nějakých 110k a mechanické vstřikování v roce 1975 vypadalo naprosto úchvatně, když vezmeme v potaz, že první generace Golfu byla lehoučká. Jenže od těch dob už uteklo hodně času. A obyčejná auta jsou plná nových kdysi neobjevených technologií. Snad jen obsah motoru 1600ccm se tak nějak stává pro běžné auto zbytečným. Od těchto let vyrobilo VW ale i konkurence další desítky modelů, které vcelku běžně mohli soutěžit s tehdejšími sportovními vozy. Tady přichází ten předěl, pokud vynecháme supersporty je vážně nutné pro sportovní svezení nemít kufr a klimatizaci? A spoléhat se na pohon pouze zadní nápravy. Dle mínění řidičů tomu tak často není. Pokud vyrazíte s nějakým běžným autem v nějaké rychlejší verzi na okruh, klimatizaci vypnete. Dnes si už také zapnete režim “RACE“ případně nějaký sportovně laděný ekvivalent téhož a jedete.    

Dnes jsou dále už i konstruktéři sportovních divizí automobilek. A tak umí i obyčejnému modelu dát kvalitní aerodynamiku aniž by se moc sahalo na design, dokážou odlehčit vůz použitím dražších materiálů a stabilitu zlepší použití tvrdšího setupu podvozku. Zůstane nám stejná kabina a detaily. Máme dražší, ale výjimečný vůz. Na slavné Severní smyčce tak Mégane RS Trophy udělal čas 07:40 min. Samozřejmě s profesionálem za volantem. My jako běžní smrtelníci se ve většině tomuto času nepřiblížíme. Subaru BRZ mířící opačným směrem na fanoušky koncepce zadního pohonu a nízkého těžiště s motorem podobného objemu takového času nedosáhne v tovární konfiguraci ani náhodou. A to ani s profesionálem za volantem. Ne není to pomalé auto, jen je prostě pomalejší a pro běžného řidiče amatéra bude ještě mnohem těžší dosáhnout s takovým vozem dobrého výsledku.

Čas je pouhopouhé prozatím    

Jasně většina vozů není primárně postavená za tím, aby dosáhla na bezvadný čas na Nordschleife. A je vcelku jedno, jaká náprava je pohání a jaký obsah má jejich motor. Tak se dostáváme k snadnému ovládání. Není tomu úplně dlouho, co jsem viděl Lotus Exige v akci, skvělé auto. Docela výkonný čtyřválec 142kW, není to příliš praktické a vypadá to drsně. Motor vzadu, pohon zadní nápravy a manuál. Bohužel v rukou běžného řidiče je takové auto spíše zbraň než unikátní drtič okruhů. Osobně jsem viděl několikrát přejetý obrubník počínající neřízený smyk a tak dále. Ono totiž i poměrně zkušení automobilový novináři měli vcelku problém udržet i hloupou předokolku jakou je ostrý Mégane na trati. Natož si celou věc jízdy na takzvané hraně užívat. Respektive ono nějak jedete, ale k nějakému time attacku to má hodně daleko. Obecně si ale stále myslím, že auto s hnanou přední nápravou a vyšší pozicí za volantem bude pro většinu řidičů pochopitelnější, čitelnější. Při dnešních možnostech aktivního řízení a řazení a adaptivních podvozků není totiž tolik důležité ani těžiště. Lehká nadváha a střecha maličko výše je sice na škodu v případě avizovaných jízd na hraně, kterých ale ve většině stejně nedosáhneme. Tohle ví i Karel.

Tohle celé je vysvětlení proč mizí malé sporťáky. Malé rovná se často slabé. V konečném důsledku většinu řidičů raději totiž koupí k té služební Octavii dle finančních možností, něco jako Golf GTi. Případně Mini Cooper JCW, nebo Twingo R. S. Kromě toho že jsem člověk, kterému se opravdu líbí Toyota GT86 nevidím jediný důvod proč si jí koupit raději, než nějaký z oblíbených hothatchů. Ano řídí se to jinak, o tom píšu již nahoře. Jenže jinak neznamená lépe, snáz a příjemněji. Ne každý má zájem výkon zasluhovat což je snad ta nejhorší fráze, která se používá v souvislosti třeba právě s BRZ. Pokud si kupuji hračku pro zábavu, chci se bavit, nechci trpět. A především nechci za stejné peníze horší auto. Myslím, že to je důvodem proč každá větší automobilka má svůj hothatch.       

Co si koupí Karel      

Karel možná bude čelit podezření od kluků na benzínce, že není pravý petrolhead. Dokonce si možná bude myslet, že už prostě stárne. Jenže pocuchané vlasy v kabrioletu ho nebaví. Naprostá praktická nedostatečnost kupé ho nepřesvědčila. Protože i do auta pro zábavu občas rád něco naloží. Nechce se omezovat a nechce z auta vylízat s opocenou tváří a prachem v zubech. Na Aston Martin bohužel nemá. Možná se tedy půjde podívat na nějaké to rychlejší obyčejné auto, které bude mít stejně objemný motor jako některé lehké sporťáky (akorát asi nebude od Toyoty žeJ ) Pravděpodobně bude stejně výkonné, nebo i více že. Možná kvůli sedadlům a zavazadlovému prostoru bude o pár set kilogramů těžší, ale nakonec to pro něj není úplně zásadní. Po pár tréninkách s Beastarem bude lepší řidič s předokolkou která tahá za volant (to samozřejmě každý za volantem Vette ví) než s lehkým autem které pohání zadní náprava. Bude jistější a dovolí si jet víc. Určitě nebude řídit V8 i když ho limituje jen rozpočet. Teoreticky by totiž mohl koupit nějakou raketu od AMG. A zároveň si ponechat kufr, dveře a hmotnost.

 

Vette vs Mégane

Pozor naprosto nekorektní obsah nemajíce za úkol degradovat cokoliv a kohokoliv. Trasa od vesnice Liteň směrem do Berouna. Rok starý Renault dojíždí povážlivě rychle červenou Corvette páté generace. Později zjištěno že se jedná o osmiválcový automat mající 350 koní. Za volantem červeného pravověrného sportovního vozu sedí Květoslav. Člověk, který dříve vlastnil o pár desítek koní slabší Mustang s pouhými 200 koňmi pod kapotou. Mající nějaké ty zkušenosti. Za volantem Renaultu sedím já. Na telefonu mám svého kolegu, s kterým řeším kvalitu současné produkce automobilky Maserati. V zakroucených pasážích a zatáčkách pětkách se plně ukazuje výhoda systému 4Control. Na nebohý dvacet let starý produkt Chevroletu jsou zakroucené pasáže rozbitého asfaltu až příliš. Malá rozklepaná sexy zpětná zrcátka jsou zcela vyplněný obrovským kosočtvercem. Jak příznačné. Květoslav v tento moment přesně ví, kde se nachází. V koncích že. Na výjezdech ze zatáček se dotěrné skříně zbavuje a nabírá lehký náskok. Odhaluje mému zraku obří křídlo a čtyři koncovky výfuku. Jak efektní. Obrovský nápis Corvette mezi kruhovými svítilnami koncových světel dává vědět, že tohle vážně atrapa super sportu není, naopak. Jenže záhy o svůj náskok přichází. To se totiž přiblížila pasáž, kde je nutné jít na brzdy. Tuhle činnost oddaluje Květoslav co nejdéle. Brzdová světla se rozsvítí, až v moment kdy v zrcátku opět mohutně nabývá silueta Renaultu.  

Poslední zatáčka před padákem do obce tedy města Beroun. Osmiválec v korvetě má skvělý zvuk, i pokud ji stíháte, působí to naprosto brilantně. Rudý lak je naprosto dech beroucí. Bridgestone Potenza drží vůz v optimální stopě zbytek má v rukou dle stylu jízdy viditelně nervózní Květoslav. V začátku klesání na výjezdu jde za teatrálního prskání a hučení Mégane před Vette. Přiznávám, že v tomhle okamžiku už netelefonuji. I v moderním rok starém autě kde se sedí vysoko je v tenhle moment nutné se maximálně soustředit. Rychlost, v které se celá věc odehrává nelze zveřejnit, ale dotýká se rychlosti vyšší, než je současný dálniční limit. Květoslav možná z důvodu bezpečnosti ubírá o něco dříve, než by to udělal na uzavřené trati. Také se během několika sekund přiblíží cedule Beroun. A opravdu v obci nezávodím. Krásný zvuk do okolí vysílá osmiválec jak Corvette řadí dolů a brzdí motorem. Impozantní je tohle auto i ve zpětném zrcátku. Renault dělá taky zvuky, ale poplatné svému určení a barvě. Zní spíše jako auto na rallye. Zábavná jízda. Na blízké pumpě OMV Květoslav vylízá (obtížně z pěkných kožených černo-červených sedadel) a zdá se lehce opocen v jeho žilách ještě koluje adrenalin. Já vystupuji pohodlněji skoro jako den předtím z VW Touran. Zábavu jsem si užil také, ale zjevně jsem daleko více relaxovaný.

Samozřejmě že staticky na pumpě dvacetiletá Corvette působí asi 8x rychleji, než o mnoho centimetrů vyšší Renault Mégane R. S. Trophy. Navíc každý ví, co to je za auto. Asi málokdo by typoval, že tenhle osmiválec s vizáží lovce sváděl ještě před chvílí nerovný boj s malým turbomotorem a autem které ví za jízdy o každém šroubku. Umí na to reagovat a pomoci tak řidiči i v krizové situaci. Do které se v rychlém autě můžete dostat kdykoliv. A věřte, že Květoslav není žádný žabař. O své auto se sice bojí a má ho rád, ale rozhodně se ho nebojí používat na maximum. Není to totiž jeho jediný sportovní povoz. Sám sportovně přiznává, že někdo jako Karel nebo jako já takové auto jako řídí on, opravdu nechce. Sedá si na chvíli do proti Vette futuristického interiéru Méganu. Po chvíli se dovídám, že nechápe, jak auto s interiérem z kamionu může jezdit tak dobře.  

Může, protože technicky jsme úplně někde jinde, než v době kdy byla vyrobená jeho červená placka. Nutno přiznat, že na starý krám v hodnotě nějakých půl milionu korun je Corvette velmi dobré auto. Bohužel jako nová stála násobně více. Hothatche té doby byli násobně levnější a pomalejší. Byl to nerovný boj. To je každému mě i Květákovy jasné. O to totiž ve skutečnosti vůbec nejde. Jde o to, jestli řídíš a máš rád ten adrenalin na cestě. Nebo jestli hledáš nadšení pro auta v plné garáži a soukromém muzeu. Ani jedno není samozřejmě špatně. Nicméně to první vysvětluje proč se rychlé předokolky stále vyrábí, modernizují a kupují. A jakou evoluci prodělali poslední dekádu. To druhé zase dokládá, že i auto vytažené ze “soukromého“ muzea může opravdu potěšit i nadšeného řidiče a ne jen sběratele.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

milic
10. října 2020, 17:26
2

Teda jako textík super, ale ten pravopis, ten je na pár facek :-) A když už jsme u těch HH, nemá Karel pocit, že i ty Mégany RS a Focusy ST začínají svými schopnostmi takovému běžnému Karlovi přerůstat přes hlavu? Není tím pravým řešením nějaká ostrá 200 k Fiesta?

reagovat
beastar
10. října 2020, 17:37
0

Pravopis zatím bez korekce už jsem neměl čas:) Něco proběhne.

Jo
José Jiménez
10. října 2020, 18:32
0

Děkuju děkuju děkuju ........ konečně někdo to tvrdí taky ,dobře fungující předokolka s dostatkem výkonu je v reálném světě stejně rychlá a občas i rychlejší než stejně silný zadohrab.

reagovat
Za
Zazaa
11. října 2020, 12:21
0

Pokud se vynechají nějaký extrémy tak stejně výkonný a stejně těžký auto v předokolce je na stejné trati rychlejší než zadokolka....

Překvapivě to zjistili u Lotusu a vyvinuli Elan M100 ;-)

Jo
José Jiménez
11. října 2020, 15:20
0

Nechtěl jsem to napsat zrovna tady úplně takhle naplno. Přece jenom je tady nejoblíbenější takový malý divný autíčko se zadním pohonem (kterému jsem mimochodem nepřišel vůbec na chuť) a měl jsem trošku strach z lynčování :-)

Vavris Vavrisovic
11. října 2020, 17:57
4

Ale to je přece stará známá věc, že hot hatch tohotot století je co se týče efektivity a rychlosti stěží překonatelná věc. A někdy od roku 2010 přinesl mezi lid dávku rychlosti a drtivé akcelerace, která byla do té doby známá jen šťastlivcům, kteří si mohli dovolit supersporty... RS265 Cup, Golf R, Cupra, Civic Type-R, všechno to dokáže vyvinout absurdní rychlosti :-)

A řízení rwd, kde každá nerovnost nebo změna povrchu může znamenat potenciální průser, bude vždycky poněkud psychologicky svázáno..

beastar
11. října 2020, 18:22
0

Vavris: Presne si vystihnul v cem je pointa celeho toho meho textu. Zaplat buh za lidi, co ridi solidne a maji zmaklou i tu teorii kolem. Navic cim vykonnejsi rwd tim defakto mene zabavy, protoze to uz pak neni prdel kdyz tam nastane zmena povrchu atd... :)

Ronoath
10. října 2020, 18:52
1

"To je každému mě i Květákovy jasné" Pobavilo, nech to tam:-)

Sportovní auto bych si neměl potřebu kupoval, ale přiznám se, že jediný vůz tohoto typu, na který opakovaně myslím, je Abarth 595. Pod tenhle článek se to nebojím napsat:-D

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
01. listopadu 2020, 08:46
0

Hehe tan Abarth je naprosto boží, a hlavně má opravdu dobrý a zábavný zvuk!

krab
10. října 2020, 19:50
2

Ani zmínka o Krabovi nechyběla, no cítím jsem poctěn :-D Jestli se ti bíste náhodou někdy naskytne nějaká prodej Lotusu, tak si to vyzkoušej na pár dní a uvidíš..

Ono by se tady na to téma dalo vlastně odpovědět dalším blogem, z trochu jinýho úhlu pohledu. Ale ten tvůj dokážu pochopit. Tím, jak jsem si vyzkoušel různý auta a různý styly a doufám, že celou řadu sporťáků snad když bude na to čas a příležitosti ještě vyzkouším, tak relativně už tuším co baví mne a co zas může bavit toho typizovanýho Karla. A ten "Karel" se ti povedl... To tak prostě je. Tím nechci pasovat zadokolkáře mezi řidičské talenty a "ostrohatchbackáře" mezi řidičská nemehla. Kdo umí, zajede i na vratech od stodoly jak se říká. A že jsi někde rychlejší na okresce než někdo jiný neber jako měřítko. Já jsem pár takovejch nechtěnejch "závodů" na okresce zažil, kdy na tebe nějaký individuum tlačí jen protože vidí placatý auto a má radost, že se tě drží jako klíště. Nemám to rád. Na silnici se na maximum prostě nejezdí.. Navíc nízká sportovní auta mají ještě jeden hendikep o kterým se málokdy píše a to je omezenej rozhled. Když sedíš na zemi, tak se ti horizonty otvírají daleko později než těm, co v tom autě sedí přes půl metru nad zemí. Viděj jednoduše dál dřív.

Já mám rád to i to.... Dokonce jednu dobu, když jsem zrovna nějak neměl už MX5 a koupil Focus ST, tak si pamatuju, že jsem první měsíce vlastnictví toho ostrýho hatchbacku tvrdil, že mě to baví víc. A bylo to teda hodně tím pětiválcovým motorem a jeho zvukem.

V současný chvíli se už asi na ostrej hatchback nalákat nenechám. Ale u "Karla" je to jasný ... i když bych si intuitivně přál víc, aby lidi jako Karel chtěli spíš to BRZ a nějakej ten Červenka je v tom vzal na okruh a naučil je to auto řídit, užívat si to a pochopit tu dimenzi zadokolky ke který se sami od sebe nevyjezdí. S ostrým hatchbackem nového data bude brzo rychlých docela dost řidičů i bez specifickýho tréninku. Ale ani to neznamená, že se s tím nedá pořádně vyválet v poli...

reagovat
beastar
11. října 2020, 17:21
0

Tak vse se da videt z mnoha uhlu. Oponentura je mozna kdekoliv. Tady neni treba. Je to vice mene jasne jaka informace z toho ma byt zasadni. Jezdime ruzne dobre a ruzne casto. A auto dela ridic a az potom jeho kvality. Coz se shodneme. Skoro kazdy si zkusi vic aut. Ja toho mam trochu vic protoze me to bavi.

Ja nepredjel v tomto pripade jen tak nekoho. On ten ridic Corvette je lepsi ridic jak ja a rekl bych, ze nez ty. Vlastne si myslim, ze kdyby mel taky Megana nemel bych sanci. To melo demonstrovat setkani dvou svetu. A na okresce proste moderni predokolka kraluje i s horsim ridicem. 4control, dvouspouspojka sekvence a tocivy turbo. Ta atmosfera v8 ma to tvoje vykon si musis zaslouzit, ale to ja uz tocim na vyjezdu 5000. Jinak nezavodim a jako nemysli si ze na me oktavie rs a dieselovy plechovky nedorazi obcas.

Vyvalet v poli se da i s tou 200hp Fiestou snadno. O tom to neni. Proste to co tam pisu fyzika fwd a chovani je pro Karla citelnejsi. Nakonec casto to i ostreji brzdi vselijaky ty hh, nez starsi pravy sportaky. A jako jestli nejsi slepy a ze nejsi. Koukni co treba Cerv trenuje to jsou vsechno M2, Clio, Cupra, Gti, Impreza atd. Cas od casu Cayman, Boxster a za uher Brz. Proste ta koncepce rekneme zavodni dnesni ridice vylozene nelaka. Kombo lw a nizsi vykon s rwd.

Proc. Ja myslim, ze to sem mezi radky vysvetlil. Hravost je jedna vec, ale dnesni technika umoznuje chovat se autu hrave a jezdit rychle i kdyz ma klimu a dve tuny:) A jako ja si nepotrebuju hrat na zavodnika. Nic proti tomu nemam, ale fakt mi nekdo chce tvrdit ze mx5 nd je auto genialni koncepce? Supersporty typu Vette vsak tam je v case ten recept stejny dame v8, rwd zbastlime to a je to. Nehlede na to ze ridit i tu 348 neni nic jednoduchyho... Proc by se mel Karel premahat kdyz uz ma volny mio? Chapes co myslim.
-
Komentář upraven 11. 10. 2020, 18:03:53

krab
11. října 2020, 20:46
0

Hele, on na to pěkně odpovídá Vavris dole... Třeba já jsem si během víkendu našel trochu času a najezdil zase takovou tu stovečku kiláků ve starým Elanu. A momentálně ho považuju za auto, který mi rozdává nejvíc radosti ze všech. Pak jsem ještě v garáži něco lehce ladil, umazal se od šmíru, jsem spokojenej. Nejel jsem s ním na té okresce asi ani příliš rychle ani příliš pomalu. Kdo jel přede mnou, ten mi zavázel a tak jsem ho předjel. Na druhou stranu na jedné dlouhé rovině, kde jsem jel na pohodu nějakých těch 70 mil mě předjela dodávka ... a co říkal jsem si. Naštěstí se z té větší silnice stejně odbočovalo za chvíli k zatáčkám, kde mě nikdo nezdržoval a já si to užil.

Pravda je, že když jsem si nedávno půjčil na zkušební svezení na takovým okreskovým kolečku zrovna tu Fiestu ST200 (ještě tu čtyřválcovou a upravenou jako ta Mountune verze) , tak jsem si všiml, že jednu sekci zatáček (otevřenější úsek) vyjíždím ve Fiestě citelně rychleji než pak v Lotusu. (Elise). A je to víš o čem? Ne o koncepci, ne o technice, ale jak už kdysi dávno říkal James Hunt, když se ho ptali, jak je možný, že jel tak rychle. Odpověděl "Balls" a rozchechtal se. Prostě to není taková prdel to poslat v tom Lotusu hodně rychle. I v tom starým se teď učím co vlastně umí a furt čumím jak rychle se s tím vlastně dá jet oproti očekáváním. Ale musíš na to najít ty koule a hlavně už něco umět. Já nevim... na "okresce" což je blízko disciplínou řekněme k rallye ( i když je to příměr taky jen hodně hrubý) tak je vidno, že předokolky a čtyřkolky většinou jezdí rychlejš. V rallye se taky dosáhne lepší čas s předokolkou než s autem třídy R-GT (třeba Abarthem 124, Poršákem nebo BRZ či svýho času jezdívala i Exige, myslím s Bernhardem Souzou za volantem, to je takovej šílenej Portugalec co s Exige lítá vzduchem a já vůbec nechápu jak to dokáže takhle řídit. Přesto bude horší jezdec s R5 a možná i s předokolkou R3 rychlejší. Ale na tu skupinu R-GT se líp dívá jako divák.

No, to jsem odbočil. Prostě je to vlastně celý o tom jak to i píšeš. Pro tu většinu zájemců o sportovní vůz je ten hothatch vhodnější, nás pár nadšenců zas naopak milujeme zadokolky a víme proč.

beastar
12. října 2020, 00:32
0

Já to taky nestavím tu svou teorii na nějakém střetu, nebo sporu. Vůbec nejde o to kdo má individuálně co rád. Vlastně nakonec ani nejde o to jestli máš starý auto, nebo nový. Reálně jsem chtěl vysvětlit ten pohled většiny lidí kteří se o auta alespoň trochu zajímají. A dokopou se k tomu koupit si něco zajímavějšího, než prostě praktické auto pro sebe a rodinu. Nejde o to, že by ti kluci nerozuměli ježdění a autům jenom pro to, že neodkejvou slepě takový ty kecy o váze a zadokolkách. Napsal si dobrý příměr k tomu rally a zrovna tak to vidím taky. Ve finále rally auto se určitě více (kromě RGT) podobá HH, než třeba Mustangu:)) Ono taky zajezdit si bezpečně a zábavně na okresce chce "balls" tak nějak vždy. Ať už jedeš čímkoliv.

V neposlední řadě je to o řidičském stylu. Prostě někomu vyhovuje víc fwd. Ono ta auta jsou prostě jednodušší na pochopení. Na přenosy váhy a na odezvu od řízení (respektive celkově od auta) Jak to pěkně dole píše Vavris. Ona RWD koncepce plus manuál třeba je složitější na vnímání auta... změny povrchů a tak dále. Ve skutečnosti mě ta stará Corvette opravdu potrápila v tom textu je to hodně zjednodušený. A na velkém okruhu, nebo třeba na NS bych v téhle řidičské sestavě asi před něj nešel kdyby se teda nebál o auto protože 20 let že...
Starý Elan to je v podstatě kategorie aut o které sem se vůbec nerozepisoval. To je spíš už o tom, že se jezdíš vyloženě projet. To ani není auto s kterým bych chtěl někde jezdit na okruhu, nebo závodit.

lu
lumix
11. října 2020, 13:10
0

Je fakt, ze se služební Octavií s dsg s 1,6tdi mám pocit, ze jsem rychlejší než s víkendovou 328i. Co bude ovšem tak tím, ze Octavií jezdím denně a mám ji v ruce narozdíl od vikendovky, kterou mám necelé dva roky. Taky ten nájezd 50.000 versus 3.000 ročně tomu nepomáhá. Takže s tím vojně uvedeno výše naprosto souhlasím. Jenže v Octavii nedokážu jet bez zapnutého rádia což ve víkendovce mám zcela naopak a pocit ze to je R6 manuál a zadokolka je k nezaplacení i když mě obvykle musí předjet za každou cenu kdejaký cipnuty naftový Golf či Octavie a je mi to jedno, já si jízdu užívám někdy rychlou jindy kochaci.

reagovat
Mechanik
11. října 2020, 18:52
-2

Jo, souhlas, žena má na rozvoz dětí a ježdění po nákupech, do práce atd E46 328i a jezdí bez rádia, poslouchat ten motor je radost.
Další věc je, k čemu je ti nadupaná předokolka když ti není schopná předat emoce v rámci zákonem stanovených regulí. Změří tě 130 na 90 a budeš chodit pešky, tak k čemu takový auto je?? Za další, běžná silnice fakt není závodní trať, chápete?

beastar
11. října 2020, 19:34
2

Kde jste pane Mechanik prisel na to, ze hh nepreda zadne emoce. Ba naopak. A mereni a prichazeni o ridicak je hloupost. Uz takova auta jako e46 do 100 kmh nepredaji ridici nic krom toho, ze jsou docela pohodlna a ticha. A chtel bych videt 300hp+ sportovni auto, co me bude bavit 50, 90, 130... to snad jedine neco slabeho z muzea padesatych let... A jestli nekdo chape, ze silnice neni zavodni draha, tak sem to ja. I proto, ze znam i tu drahu. Porad jsou ale uzavrene akce, okruhy a opustene silnice, kde si zajezdis. Policajta nepotkas...
Kdyby se jezdilo jen a striktne dle predpisu kazdymu by stacil zakladni Logan;)
-
Komentář upraven 11. 10. 2020, 19:35:53

Mechanik
12. října 2020, 09:08
-1

No právě, 300+ je pro normálního řidiče v beznem provozu k prdu a pak to zavání průserem, když si to koupí nezkušený řidič. Jasně, ty s tím jezdíš na okruhy atd, ale to je výjimka, budeš oponovat že takových lidí je hafo, jo, je, ale mnohonasobne více lidí se silnym autem na okruh v životě nepojede a o tech já se bavím . Jinak emoce to báwo předává suprove i v legalnich rychlostech, myslím to tak že nová auta tě klamou ve vnímání rychlosti, 240 po dálnici a nepřijde ti to. A ano trefil jsi to přesně, jezdím v autě z padesatych let a užívám si každou jízdu, ale slabé rozhodně není, mám to poskladane tak že nejvíc výkonu mám od 80 do 110, v pohodě predjedu nakladak a nezdržuju.

Jimi
12. října 2020, 09:57
1

Otázka běžný provoz, výkonu není nikdy dost, když potřebuješ oběhnout bezpečně kamion v kopci, menší kolonu nebo udržet na chvíli s plným autem levý pruh na dálnici. To máš klidně i např. s Golfem skoro 2tuny, 200koní je málo. A to nepočítám nějaký výlet na Autobahn (teď to ale není moc aktuální).

Mechanik
12. října 2020, 11:41
0

Do 200 koní buhatě stačí, hlavně čim víc mám koní tím víc riskuji, už jsem se u toho párkrát přistihl a čim sílnější auto mám tim agrasivnější jsem a tím víc mě štvou auta kolem, protože jedou pomalý. Tenhle vzorec bude fungovat na dost řidičů.
Většina řidičů není schopná ten výkon zvládat, schopnostma ale i psychicky.
Měl by nastoupit stejný systém jako u motorek, 18 letý řidič by si prostě neměl kupovat HH s 300 koňma, ale vono ani 40 letý, bez předchozích zkušeností nebo bez rozšiřujících zkoušek autoškoly.

Jimi
12. října 2020, 12:21
0

Osobně to mám opačně. Neřídil bych se domnělou většinou, nejvíc problémů se děje i tak v kategorii slabších aut- obecně neumí moc dobře řídit. Pro aktivního řidiče je dostatečný výkon (poměr

Jimi
12. října 2020, 12:23
0

… menší 1t/100koní) synonymum pohodlí a bezpečnosti.

Vavris Vavrisovic
11. října 2020, 18:13
9

Je bez diskuzí, že HH představuje pro typického "Karla" ten správný mix vlastností - prodejní výsledky to jednoznačně dokazují. Jenže někdo je holt Karel a někdo Franta nebo Pepik...

HH je skvělý pro každodenní použití, pro takové to každodenní sportování, pro balistický průlet skrz půl republiky po státovkách a otevřených okreskách. Výborný pro občasný výlet na velký okruh, kde snadno uplatní dynamický talent. Nezklame v přímce, poměrně snadno umravní opovážlivce... Prostě pro takové to typické karlovo použití, kdy se většinou nejede jen pro jízdu, ale má to i nějaký sekundární (či primární) cíl, je to bomba... Chtěl-li bych vyrazit na návštěvu k tetě do Jižních Čech, chtěl bych to absolvovat v ostrém hatchbacku nebo nějakém nevychovaném imperátorském sedanu.

Ale je tu ještě druhá strana mince, kde je místo orla silueta kraba... Požitkářská strana. Kdy někam jedeš jen s cílem prohnat auto, schválně si vybíráš nesmyslnout trasu po zapadlých úsecích, kde nikdo nejezdí. A jde ti jen o intenzitu prožitku. A je vlastně jedno, zda bude pramenit z jedinečnosti a specifik konstrukce, z výbušné hřmící V8, z větru ve vlasech, z krocení přetáčivého podvozku, z boje se vzpurnou technikou nebo z prostého faktu, že řídíš něco, co ti kdysi viselo na plakátu nad postelí. Bude to v mnoha (nebo ve všech) měřitelných aspektech horší než nový hot hatch, pro úlohu "jeď do práce" nebo "jeď k tetě do JČ" to bude po osekání emoččních záležitostí méně vhodné, ale když nastane chvíle určěná jen pro výlet v autě, je to nepřekonatelné...

V ideálním světě bych chtěl první věc jako daily a druhou jako hračku.

reagovat
Csaba
11. října 2020, 18:49
1

Napsáno opravdu skvěle, velmi čtivě a zároveň se tam mísí jasný nadhled a chuť/schopnost se za volantem i bavit.
Smekám pomyslný klobouk.

reagovat
FamArt
11. října 2020, 20:32
0

A práve preto sú auta športové (šport- forma fyzickej aktivity alebo zručnosti, ktorej účelom je snaha rekreovať sa: pre súťaženie, pre vlastné potešenie, pre dosiahnutie dokonalosti, pre vývoj zručnosti alebo pre akúkoľvek kombináciu týchto cieľov)
a autá "bežné" - vyvíjané prevažne za účelom presunu osôb/nákladu. Už rady rokov sme svedkami ako mnohí vyvíjajú autá športové, ktoré zvládnu bežné presuny bez traumy a autá bežné, ktoré sa naopak snažia byť športovými. A niektorým sa to viac či menej darí. Možností kombinácií je nekonečne veľa, záleží, čo kto hľadá :))

reagovat
Po
Pospis
11. října 2020, 20:58
-4

Jak by řekli kluci ze Subaru. Tak se uklidníme.

A Beastar si může přát pod stromeček aby v Audi dostali rozum a postavili QUATRO co má pod 1,5 tuny.
Protože to by byla pohádka se šťastným koncem.

reagovat
beastar
12. října 2020, 00:20
0

Quattro je s dvěma T. To jenom jako ze zajímavosti ne že by to bylo důležitý. Nemyslím si že Subaru by dělalo něco extra:) Pokud to teda má být jako něco kolem BRZ. Já jezdím Renaultem co má přes 1,5t ale vzhledem k tomu, že dělá stovku za 5,7s a v provozu se řadí mezi to nejrychlejší, co běžně potkáš je mi to úplně jedno. Audi jezdí přítelkyně a té je hmotnost úplně ukradená... čtyřkolka jí podle mě vyhovuje a osmiválec ví že má a tím to tak nějak končí. Víc asi neřeší. Takže ze mě to pohádka je a zdaleka nekončí....
Postavit dvoulitrovou atmosféru dát to do kupé, udělat interiér z kelímků od Mrože vrazit do toho rádio jak vytržený z Hyundai Lantra sdílet to celý s Toyotou taky není moc umění. Taky se to nakonec prodávalo na hovno, protože racionální kupec ani neví, že to existuje... To jako nic proti podvozek to má skvělej a když umíš řídit tak to funguje (BRZ/gt86) Jenže kdo z těch lidí, co s tím jezdí umí řídit? 60%?

Vavris Vavrisovic
12. října 2020, 07:56
5

Nooo, i 60% by byl enormní poměr. A skromně si troufám odhadovat, že počet dobrých řidičů bude mezi majiteli Toyobaru skutečně vysoký, možná nejvyšší ze všech možných komunit. A to čistě z toho důvodu, že pokud si člověk odmyslí tu okreskovou lehkost a líbeznost na limitu, tak je to auto ve všech dalších ohledech úplně na hovno :-)

Mechanik
12. října 2020, 09:28
0

No a kolik takovejch potkáš v rychlé predokolce, tak 10%
Blbce v BRZ jsem ještě nepotkal

beastar
12. října 2020, 10:11
0

To varime z vody. Nikdo samozrejme nevi a ty nase procenta nic neznamenaji. Lidi auta stridaji. A dost lidi preslo z hh do Brz. A zrovna tak nekteri naopak. Dobreho ridice koncepce nedela. Naucit se da vsechno otazka je zda clovek chce. Hodne lidi i se starsimi hh jezdi opravdu krasne. Nakonec onboardu je nejen na yt milion. A takova dobre zajeta ns v 265 cup rozhodne potesi uplne stejne jak zajet to v Brz. Jak pise Vavris. Kdyz se jedna o blbnuti na okresce je to zase o necem jinem.

krab
12. října 2020, 10:24
0

Komunita Toyobaru je v ČR právě perfektní... to je klub skutečně kluků, kteří si to auto kupují, protože se chtějí učit řídit. Nemluvil jsem nikdy nebo neviděl žádnýho kluka (chlapa), který by Toyobaru chtěl používat stylem Golf GTI/GTD , tunil atd.. Je to odlišná scéna.

Možná venku, v Německu a jinde, kde je přeci jen ta kupní síla vyšší, si Toyobaru pořizuje víc ta "working class" třída a tu a tam to někdo nevkusně tuní a jezdí v tom v kšiltovkách. Ale i tam to nebyl bestseller a úplně mainstreamově zaměřený lidi to auto nezaujalo. A to je dobře. Je to jen pro někoho, kdo výhody takovýho auta pochopí. To není každej.

Pochopitelně, že BRZ není pro ty lidi konečná. Když se na tom vyjezdí, často pak pošilhávají po silnějších sporťácích, purističtějších sporťácích atd. Vlastně ostrý hatchback si po BRZ koupí nejspíš typicky jen ten, kdo musí. Rodina se do toho nevejde atd a další rodinný auto si třeba nemůžou dovolit. Tak na tohle jsou pak tyhle Leony Cupra atd. úplně perfektní. To že jsou pekelně rychlý a efektivní je jejich zajímavá přidaná hodnota. Ale ne každej po ní touží.

krab
12. října 2020, 10:32
0

PS: jinak na NS bych si daleko líp zajel kolo s Mégane RS Cup 265, který tam bude perfektně fungovat a ne v sériovým BRZ, který si troufnu tvrdit nebude úplně to pravý. (Bez úprav a na sériových pneu). Aspoň moje GT86 byla v Mostě dosti nemožná... To je auto vyladěný na tu okresku a jak se na to začne příliš tlačit na okruhu vyplave na povrch až moc rychle dost nedostatků. To u těch starších Mégane je zase jako vynikající, že to funguje. Sedačky drží tělo, Michelin Pilot Sport Cup jsou vhodný na NS, podvozek tomu odpovídá, brzdy Brembo brzdí ... U toho BRZ se musí daleko dřív začít upravovat, aby to nějak fungovalo.

Ale ta pointa je vlastně jinde: je v tom, že BRZ třeba pro mě představuje radost z jízdy. Takovou tu obyčejnou radost z řízení klasickýho sporťáku, auto, který umí vždy spolehlivě vylepšit náladu

Vavris Vavrisovic
12. října 2020, 13:42
0

Jakože, rozumím, že RS265 Cup zvládne Most daleko rychleji než BRZ a bude se míň naklánět, ale co je na BRZ tak špatně krom gum a možná destiček?

krab
12. října 2020, 14:12
0

Teď zrovna na carbomii dala gt86 časy kolem 1:56, to je velice slušný, ale to je upravený auto. Mi přijde že brzdy, gumy a geometrie to sériový auto hodně posune. A ten předchozí mégane rs v cup verzi už má v základu dobrý komponenty s vydrží

František Čáslavský
12. října 2020, 16:23
2

Možná by stačilo nemít banánovou GT86, žeano :)

beastar
12. října 2020, 19:02
1

Tak ale bavime se na Autickary ne na periodiku o zavodech a tuningu. Okruhovy auto udelas i z Felicie ze. Staci zbytecny dve kila, mechanik a hromada casu;)

Po
Pospis
12. října 2020, 19:02
0

To Beastar: Tak jináč. Proč mít hnanou jenom jednu nápravu, když můžu mít dvě. Tak to bylo myšleno.....

beastar
12. října 2020, 19:06
0

Pospis: Tak to sem z toho nepochopil. Jinak samozřejmě souhlas. Zrovna já určitě nejsem odpůrce AWD. Jen sem to do toho už nechtěl tahat, protože to bych v tom udělal ještě větší guláš...

Po
Pospis
12. října 2020, 19:21
0

Beastar: Promiň, chyba byla na mé straně - Prvně jsem napsal komentář, až pak jsem použil i druhou půlku mozku. Jináč s myšlenkou článku souhlasím. A rád vzpomínám zážitky se svou Hondou Integrou, než jí dostala kovomorka.....

beastar
12. října 2020, 19:26
1

Pospis: Ono z toho jde špatně pochopit jestli se tam ohrazuješ proti tvrzení, že BRZ není zase tak TOP. Nebo jestli ti vadí Audi protože je to FWD/AWD. Myšlenka blogu právě nebyla něco soudit. Spíše vysvětlit ten pohled jak funguje FWD "sportovněji" střižené auto pro většinu řidičů a proč se to teda pořád hojně vyrábí narozdíl od koncepčně podobných aut právě Toyobaru. Jinak osobně nemám nic proti Subaru ani proti Toyotě. Supra i Imprezy se mi dost líbí. A nemám překvapivě ani nic proti Hondě. Integra je super a dnešní Kiwi Type R to taky umí roztočit.

Jimi
12. října 2020, 08:57
0

Ono totiž těch "zábavných" zadokolek dost ubylo (např. kovomorka), a hlavně chybí výkon, pokud se pohybujeme cenově v rámci Karla. A taky dost záleží na poměru peníze za servis, čas v servisu, daily/víkend faktor, zima/léto, bastlení v garáži a taky trochu té univerzálnosti. Bohužel nebo bohudík, jak pro koho, ale je to fakt, vyhrávají rychlé předokolky min. v prodejích...

reagovat
beastar
12. října 2020, 10:07
0

Tak v beznych cenach vyhravaji i v casech a pouzitelnosti. Jinak kdo nema rad efektivni jizdu a rychlost je samozrejme se soucasnymi hh nespokojen. A fakt je ten, ze postavit za nizsi cenu dnes rwd kupe se nevyplati. Z hlediska prodeju... A ze starych casu... Prodaval by se Hyundai Coupe lepe jako zadokolka?

sheogh
13. října 2020, 20:27
0

Cetl jsem to az dneska a paradni :-D Karel se povedl, to je pekna sonda :-))))

O to trapeni sportovnich aut jsem taky parkrat zavadil :-D
Na zakroucene silnicce bys me s tim meganem taky v klidu ujel po par ostrejsich :-)
-
Komentář upraven 13. 10. 2020, 20:30:02

reagovat
beastar
14. října 2020, 12:09
0

Jo jo Karel do pekla zajel. Ono to tak je spousta hothatcharu jsou takovy Kajove. To ale neznamena, ze to s tim autem neumi. Vsak i ja sem trochu Karel... mohl sem si koupit treba starou 911 turbo a jezdit s Krabem na Sunday drive obdivovat prirodu:))Misto toho sem rad, ze dneska prsi a muzu si hrat na Loeba.

Mam rad jak rychle kmitaji ty sterace a rozatrikujes louze:D Jasny no detinsky... ale nejakou luxusni placku deset, patnact let starou bych mel dnes v garazi a co z toho ze.

M P
14. října 2020, 13:11
1

Jeeeej ten poslední odstavec, přesně proto mám rád wet conditions :D jízda za mokra je prostě něco uplně jinačího

krab
14. října 2020, 14:30
0

Beastar: ty se budeš možná divit, ale i tím turbem jsem v předjaří frčel v dešti, protože tak prostě to počasí vyšlo. A ono to "quatro per quatro" jak tu někde psal kolega v jiný souvislosti funguje i tady :-D A s 911 by sis zas mohl klidně zahrát na Delecoura ...

PS: ale jinak message received, s luxusní sportovní plackou schválně do deště vyjíždět asi vážně nebudeš, skoro nikoho to asi nenapadne

Sýsa :)
15. října 2020, 15:52
0

-> Beastar, díky za tento článek.
Víte totiž co se mi líbilo na tomto textu nejvíc? Že je vlastně tak trochu o Karlovi (čti o mě)... :D

Baví mě řídit. Moc. Po krásných okreskách. Večer nebo odpoledne po městě. Prázdném. Po dálnici (občas). Jsem petrolhead, který čte blogy od Kraba nebo Vavrise, sleduje "tak trochu staromilského" H. Koubka (Meziplyn), se kterým se dost často ztotožňuje, a má rád Garáž -> prostě to ty kluky baví dělat.
A i když jsem byl vlastně spokojenej, furt mi v hlavě běželo, co motoristicky dál...:) Svezl jsem se lecčíms, ale chtěl jsem něco, co mi bude dělat radost. Mám firemní Ofci ve Stylu. Minulý rok jsem si půjčil s Fiatu 124 a Z4 23i (2011). A řekl si, že je ten správný čas na víkendovku. A začal reálně přemítat co vlastně chci -> zadokolku, předokolku, čtyřkolku.... značka, objem, vzhled, zážitky, (servisní náklady, spolehlivost...) aby z toho vznikl uspokojivý průsečík, který mi bude dělat radost. A vlastně jsem řešil přesně to, co je v článku tady psáno, a o čem diskutujete v komentářích... BRZ/GT86 taky byly v hledáčku...ale...
Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše, kabrio mi (aspoň na chvíli, část života) uhranulo, a tak jsem šel do Miaty. Konkrétně NC. Vlastně NCFL2. 2.0, Sendo. Měl jsem neuvěřitelnou kliku a pořídil jsem od pečlivého majitele zánovní kousek z konce výroby (2014) v krásné hnědé metle. A proč?
Toužil jsem po Cupře, fakt hodně. Golfu R. TTčku. BMW 135i... Ale říkám si, zadokolku jsem ještě neměl, a chci se bavit řízením (a když se něco po..... nechci za to nechat 3 výplaty -> #nobmw). Blbnout s Ofcí nebo jinými auty jde v zimě vždycky. Ale když mi kamarád před 2 lety půjčil svou M340i xDrive na sněhu, byla to sranda. Ale prostě tý elektroniky je tam dost. A prostě xDrive, kterej tě "vždycky" zachrání. A zadokolka u kámošů nikde. Krom těch dvou #navíkendpůjčených. A můj rozhodovací proces byl jednoduchý. Chci se zdokonalit v ježdění, na stopu, práci s autem, řazení, točení volantem, cítění "zadkem". A v rozumných rychlostech. Chci auto cítit, a ne cítit elektroniku, která auto ovládá (jako běžná daily auta). A vítr ve vlasech? Ano, ještě mě to baví. Asi za nějaký čas přejde, ale teď baví. Jo a chtěl jsem tak trochu "něco jiného". Ne Golfa, Polo, Fiestu... A tak jsem šel touto cestou. Sice Miat je dost, ale fakt hezkých málo (třeba ta Vavrisova, ta je taky #hodněmňam :D )
A upřímně, Fočus STčko, GolfRko, Megane RS apod jsou už dnes hodně rychlý. Na mě v té době výběru byly, na to co jsem chtěl zažívat a v čem se posouvat.
Dnes o (za chvíli) rok později už přemítám zas, baví mě to, a rád mám jasno na co se těšit (a je jedno zda za 1,3, 5 let :D). Ano, jako další zastávku budu chtít silnější motor. Klidně i foukaný. Možná právě Fočus ST, Cupru, I30N, pokud budu potřebovat větší univerzálnost (daily, zábava, kočárek (?)).
Ale stejně bych rád zase zadokolku. Ideálně šestiválec. Pokud by to šlo... něco jako Supra. M2. Jenže... M2 si nedávno pořídil ten kámoš, co měl tu M340i. A je to mazec, vážně. Ta rychlost, dynamika, atmosféra, lepivost. Pod pravou nohou jaderný reaktor. Jenže... zábava v tom je, až když letíš vysoko nad rychlostními limity, a jsi jednou nohou v kriminále a druhou na hřbitově. A jak už tu zaznělo, od určité rychlosti/dynamiky je to se zadokolkou na nerovném asfaltu tak trochu/hodně o držku....

A tak právě, kde je ten průsečík? Přijatelné (ještě bezpečné) rychlosti, zábavy, zadního náhonu a možná dál kabria? (a klidně i šestiválce)....
Myslím, že je to individuální, že se to prostě liší člověk od člověka. Na jednoho rychlosti málo (Miata, BRZ), na druhého moc (Megane RS, Golf R, M2).
Já si řekl, že radši budu studovat teorii a současně dělat praxi, a nepřijdu při tom o papíry (nebo život), a při tom všem se dobře, ale jakože fakt náramně, bavit... :) :)

reagovat
beastar
15. října 2020, 16:43
0

Pekne rozepsane. Tak nejak chapu za techto okolnosti vyber Miaty. Kazdy mame to jezdeni nastavene nejak. Ja uz u sebe uplne techniku neresim. Jezdim v provozu aktivne a defenzivne s tim, ze premyslim jak co udelam. Pokud jedu okresku a rychle soustredim se na grip a ciste prujezdy kdy opravdu kola skoro oraji krajnice.

Mam rad rychle vyjezdy ze zatacek. A obecne potrebuju tu prakticnost. Casy kdy jsem mel pet aut uz me minuly. Rad si zajezdim i pracovne v aute, co umi vykouzlit emoce. A vykonnostne mi prijde akorat.

Jako Brz dobry vlastne ani neni uplne slabe. A dobry ridici s tim zajizdi super casy. Tady je to psano ta auta jsou dobra na okreskach. Pro me to uplne neni jak znamo ja tuhle filozofii neuznavam. Sklouznout se ze zatacky mi nic nerika. Naopak ja to chci vyjet plus uzit si ten brutalni zatah. A to proste tyhle levnejsi, mensi sportovni coupe neumi.

Nicmene chapu, ze cast ridicu to ma zase jinak. A jezdi vylozene vikendove. Ja kdybych sel cestou vikendovky koupil bych si Turbo 996 a bylo by to v pohode. Nakonec sem sel cestou kompromisu. Asi jako je Miata a ovecka ve stylu:)

Sýsa :)
15. října 2020, 18:11
0

Jasně, chápu Tě. A i mě je jasný, že dřív nebo později se dostanu přesně do toho stádia, kdy budu muset volit ten kompromis zábava/praktičnost/bezpečnost. A svým způsobem se na to i těším, ale v tomhle hledisku jediným mým limitem bude právě budget - jestli Cupra/Golf/Fočus, nebo třeba S4/S6,či RS, případně MB C/E/43/53/63? :D Kdo vííí... a i to je na tom to krásné :)

A obecně doceňuji každého, kdo jezdí silným/i slabším vozem, a na silnici se pohybuje defenzivně, předvídá a přemýšlí. Je nás totiž jako máku, těch ostatních "honičů" je bohužel až příliš.... Zvlášť když vidí placku nebo kábrio, tak ho musej vozávodit, žejo.... Ale to jsem sklouzl jinam :D