načítám data...

Staré dobré časy jsou stálé.

10. října 2018, 15:13 61 komentářů beastar

To špatné hodně často zapomínáme. Krásné vzpomínky neblednou. Automobilový svět jde do záhuby. Anebo jde jenom o přehánění bandy šílenců? Vše je jen o vás a vašich snech.

zobrazit celou galeriiLe patron des patrons Beastar!!: Staré dobré časy jsou stálé.

Často sníme o tom jaké je to mít plnou garáž naprosto šílených a nepraktických aut. Když ji potom máme, často dojdeme ke zjištění, že je to naprosto zbytečné. Tohle auto je moc drahé, vzácné a pro jiné by zase nehoda znamenala nejspíše konec jeho funkčnosti. Nekonečný příběh lidí, kteří shromažďují auta, za jejichž volantem stráví sotva pár minut. Součástí mojí představy o vlastnictví pro mě zajímavých aut je to, že s nimi jezdím. Jezdím se svým autem neustále. Do práce i z ní na víkendy na výlety i na nákupy do nějakého centra s obrovským parkovištěm. Nemusím řešit počasí ani to jestli už je silnice pokrytá technickou solí. Samozřejmě se nebavíme o veteránech zralých ideálně pro nějaké muzeum. Nemluvíme ani o nákladně zrenovovaných vozech, která jsou z pohledu fanoušků do aut spíše historickými díly majícími historickou hodnotu. Mám na mysli prostě auto kde nějaká historická či budoucí hodnota je silně diskutabilní. Přesto že je možná.

Většina lidí to bude mít jako já. Chceme auto, které jezdí a zvládne toho moc. Ideálně zvládne všechny naše výlety i ježdění, i když třeba na hory vyjede jednou do roka. My sami jsme příčinou jevu zvaného uniformita a univerzálnost. Většina lidí tlačí automobilky k tomu, aby auta uměla všechno, ale nic pořádně. Ba dokonce nejlépe. Proto jsou mezi běžným lidem tolik oblíbená auta, jako je Opel Astra, nebo Škoda Octavia. A ze stejného důvodu dnes máme sportovně vypadající malé rodinné dodávky a šíleně pseudoteréní suvéčka. Začalo to plíživě v nejnižších patrech a dnes to prostoupilo, až k automobilkám které vyrábějí vozy za miliony korun. Nicméně tohle všechno mě nutí k zamyšlení, jestli to nebylo tak vždy. Jestli si dnes nenalháváme, že auta dříve byla lepší a zajímavější a řidič si to užil zkrátka za volantem více. Nebylo vždy cílem automobilek dát zákazníkům, co si přejí. Podle mě jistě ano.

Když pomineme jistá omezení předpisy a nepoměrně větší globalizaci než jaká panovala v osmdesátých letech. Z dnešního pohledu se totiž zdá jako by auta byla všechna skvělá a silnice byly plné Porsche a sportovních perel na kolech. Přeneseme se do dnes běžně opěvovaného začátku devadesátek a konce osmdesátek. Zjistíme jediné. Nebyla to tak skvělá doba. A v každé době jsou hrdinové ale i ti, na které se zapomene. Teď již nastala doba, kdy auta z přelomu osmdesátých let definitivně mizí a kdo s nimi neudělal zkušenost. Ten má vše jen z doslechu. Začínají vznikat legendy a polopravdy. Je to na jednu stranu správně. Na druhou však mnohdy přisuzujeme některým tehdejším vozům až pohádkovou moc.

Komfort a pohodlí    

V dnešním světě mají i levné vozy jako produkuje Dacia klimatizaci. Okna si otevřete elektricky. Sedadla jsou nastavitelná i výškově stejně tak volant. I do toho nejmenšího vozu si můžete naporoučet automatickou převodovku a několik desítek dalších položek. Je těžké si uvědomit, že dnešní základní výbava Škody Fabia je srovnatelné s výbavou dobře nakonfigurovaného devadesátkového Bmw. Ano na svou dobu nabízelo Bmw fantastické příplatky ale relativně chudou základní výbavu. Dnes si v téhle kategorii neumíme představit nemít například elektrická okna. Respektive umíme si to představit, ale většina po tom netouží. Na otevírání oken kličkou totiž není nic sexy. Dnes i do malých vozů dostanete automatickou klimatizaci. O tom si Škoda Favorit mohla nechat opravdu jen zdát. O tom že se některé Formany kroutily tak že jim prasklo čelní sklo raději ani nepsat. Dnes není nemožné zhola nic a většinou jsou jediným limitem vaše finance. Základ většiny modelů nabídne více, než tomu bylo před lety. Luxus vypadal také jinak. Dnes jistě nepovažujeme kožená sedadla a dřevěný volant za kdovíjaký přepych. Pohodlí na palubě pro posádku prostě dnešní vozy nabídnou nesrovnatelné více. O nějakém prostoru ani nemluvě. Auta jsou dnes sice méně vzdušná za to mnohem větší. Za své peníze dostanete prostě více auta.

Bezpečnost posádky

V devadesátých letech se na bezpečnost za volantem začal klást stále větší důraz. Pro výrobce je to trochu omezující. Můžeme si zanadávat nad nevypnutelným ESP a podobně. Pravdou je že kdo se někdy dostal do opravdu krizové situace. ABS ocenil. Kdo se někdy účastnil dopravní nehody třeba ne svou vinnou. Velké takzvaně přifouklé auto ocenil. Potkávám v Praze Volvo s krásným nápisem na zadním skle. Stojí tam, život nedoceníš. Trochu nás může mrzet, že díky tužším předpisům nám vzali mrkačky. Sám nejsem příznivcem předpisů a zákona na všechno. Ovšem nutno dodat že když si představíme, že takové mrkačky nás na přechodu rozpárají. Vše se jeví hned jinak. Ano dnešní auta díky tomu tloustnou a některá jsou méně vzhledná. Dokonce nám to vzalo některé oblíbené prvky designu. Není však na konec na stále plnějších silnicích bezpečnost přece jen důležitější? Přeprava prostě v první řadě není zábava. Auta pro zábavu. Pro polovinu planety naprostý nesmysl. Nebo snad má někdo pocit, že v rozvojovějších zemích si někdo kupuje auta pro srandu. Tak tomu bylo vždy auto jako symbol svobody ale zejména pohybu. Přiznejme si, že dnešní silnice je nebezpečnější, než tomu bylo před lety. V tomhle auta a jejich systémy prostě kopírují překotný vývoj části společnosti. Stejně jako jednoho dne zmizeli dřevěné lodě s plachtami tak zmizela auta bez ABS a airbagů. Jestli je to dobře či ne člověk pochopí, až do jeho vozu zaparkuje jiný. Kdyby Krab jel, na dálnici v 911 z osmdesátek dopadla by ta nehoda tak, že by jistě neměl čas řešit, jestli opraví svůj vůz. Samozřejmě nepřeji nikomu nic zlého, ale fakt to bolí. A automobilky to vědí.

Motory a výkony  

Devadesátá léta nejsou jen skvělé řadové šestiválce. Super silné osmiválcové strojovny a vyladěné přeplňované čtyřválce. Jsou to i malé otravné dýchavičné motory. Hrůzostrašně kouřící naftové bestie s naprosto neodpovídajícím výkonem. Silnice plné papírových škodovek a aut svou příslušností spadajících někam do dob Pražského Jara. Ta opravdu silná a skvělá auta byla totiž taky obrovsky drahá. Když to vezmeme z pohledu průměrného Čecha tehdejší doby s výplatou kolem 7,000 korun. Na Audi 80 či Bmw 3 to moc nebylo. Většina lidí považovala za super silné auto Ford Escort se 1.8 Zetec s nějakými 96 kW. V těchto časech moje máma krotila Renault 5 s bezpečností jízdního kola a výkonem dnešní sekačky na trávu. Mimochodem s litrovým objemem motoru. Většina lidí byla ráda, že přesedlala do novinky z Mladé Boleslavi. Ve výbavě L či LX už jste měl status car. S 50 kW na přední nápravě na stovce za 15 sekund. V dnešní době také motory v nejnižších výbavách a malých modelech žádná sláva. Nicméně nevidím tam ani žádný katastrofální sešup do automobilového pekla. Jak se někdy může zdát z hysterických reakcí některých jedinců. Doba nás posunula možná směrem k větší poruchovosti. Zejména kvůli elektricky řízeným prvkům a hromadě řídicích jednotek. Ovšem také přinesla diagnostiku a soudobá řešení. Tudíž tady není nutno ani jásat, ale ani být nějak extra smutným. Historie se opakuje. Kdo si dnes pořídí vrchol daného modelu s nějakým silným motorem. Minimum lidí. Stejně jako tenkrát. A takhle vznikají legendy. Jen výjimeční totiž zůstanou, aby nám podali svědectví, a snadno potom můžeme propadnout pocitu, že tak vypadalo vše.

Vzhled    

Vzhled je věcí, která se mění a přizpůsobuje nejen dané době. Podléhá módě ale také našemu či obecnému vkusu. Myslím, že každá doba přinesla svá pěkná a svá naprosto hnusná auta. Je potřeba si uvědomit že u středního rodinného vozu není třeba dodat tak atraktivní křivky. I když samozřejmě vzhled prodával a prodává dodnes. Složité kreace a některé materiály zmizely, aby přišly nové věci. Zmizel chrom, přišel karbon a další věci. Mrkačky jsou nenávratně ztraceny, ale s dnešními světly lze ve tmě dělat divy. Dnešní zadní lampy jsou mnohem lépe vidět a vypadají kreativněji víc než kdykoliv předtím. Na větších autech můžeme vnímat více detailů. Samozřejmě že některá starší auta jsou elegantní a vůbec jsou to prostě kusy historie. Nesdílím však názor že dnešní výrobci nezvládnou vytvořit zajímavá auta. Je jich dostatek, jen možná nejsou dostupná za pár set tisíc. Ostatně ten nejkvalitnější design nikdy nebyl a nikdy nebude levný. Neplatí to u nábytku nevím, proč by to mělo platit u aut.

Zábava a sportovnost 

Dnešní produkce je tak moc rychlá že dnešní nadupané suv zašlape do země kdejaký tehdejší sporťák. Můžeme namítat, že sportovní auto má být lehké a obratné. Jenže dnešní 911 GT3 viděno optikou devadesátých let moc lehká není. Skoro tunu a půl váhy však supluje 500 koňmi. Ano je drahá. Ano je v podstatě nedostupná. Jenže to byla kdysi třeba Super Carrera také. Stejně tak všechna Ferrari a další skvělá rychlá a s jistotou ovladatelná auta. Byla tady rovněž první Mx-5. Je tady s námi dodnes. To, která a v čem je lepší se hodnotí dnes více méně neobjektivně. Byla jiná doba a zákazník měl jiné nároky. Snad z dnešního pohledu úplně první Miata byla levnější než ta dnešní. Problém většiny z nás je prostě to, že na soudobá zábavná a hodně sportovní auta nemáme peníze. Kdo si to dokáže, přiznat dříve ten nebude později tolik zklamán. Vždyť kolik znáte lidí, co mohou do zábavy za volantem investovat částku, která obsahuje 7 různých číslic. Logickou cestou je usednout za volant auta z minulosti. A převážná většina z nás právě teď o víkendech jezdí autem z devadesátých let. Jenže dnes už máte na to, co bylo tehdy jen snem. Stejně jako ta dnešní GT3. Schválně si někdy dohledejte ceny svého auta v době vzniku včetně cen servisních prací a budete se moc divit. Je to jako u designu to nejlepší nedostanu levně. Ano snad by šlo tvrdit, že tehdy levná a malá auta byla zábavná. Nemyslím, že třeba dnešní Twingo by na tom bylo o tolik hůř. Nakonec i malé Citigo nabídne jistou porci ujeté zábavy bez výkonného motoru.

Vývoj a požadavky

Nároky zákazníků na funkčnost a výbavu auta narůstají s tím, co je možné. A tak jsem zvědav, jak budeme hodnotit některé dnešní modely za nějakých 15 let. Věřím, že to budou taky hrdinové, kteří mají ještě volant a nabízí to potěšení. A taky věřím, že automobilky moc dobře vědí, že vždycky budou lidé, které řízení baví. Nebudou chtít jezdit většinu času v krabici s obývákem uvnitř. Budou chtít mít v ruce pořád ten archaický volant. Nesdílím přesvědčení některých fanatiků, že za těch 15 let budou silnice plně automatizované a auta se budou šinout v jakémsi autovlaku automaticky za sebou. Proč‘? Protože je to naprostý nesmysl. Někdy je zdravé se ohlédnout. Schválně koukněte, co lidé kolem aut tvrdily, v těch devadesátých letech. Kolik z toho se naplnilo. Předpisy a směrnice Evropské Unie jsou sice pěkné. Jsou to však jen věci, které se dají z roku na rok zrušit či změnit. Dle okolností. A vzhledem k tomu, že Unie má rozhodně větší starosti, než jsou auta. Může se toho změnit dost. Poslední zpráva že nějaký průzkum ukázal, jak auta plnicí Euro 4 jsou stejně škodlivá jako ta s Euro 6. Mě naplnil očekáváním, co z toho kdo časem vyvodí. V USA nedávno zase potvrdily, že dopad elektromobilů na životní prostředí je nakonec stejně špatný jako u aut se spalovacími motory. Jen se nejedná logicky o přímé emise.

Prostě dnes hýbou světem úplně jiná témata než v roce 1990. A auta stejně jako ostatní výrobky jsou tomu přizpůsobená. Nemůžeme čekat, že se někdy vrátí staré časy. Je to jako doufat že se objeví zase parní lokomotivy a kolesové parníky. Musíme hledat a doufat že i v tom novém najdeme střípky toho starého. Tak jako doufali ti před námi v osmdesátých letech, že auta opět budou ta nebezpečná a výjimečná zábava jako v letech třicátých. Nakonec zeptejte se svého děda, jaké auto pro něj znamená ten přelom mezi nudnou modernou a skvělou minulostí. Odpověď vás jistě překvapí.

Rozhodující není ani tak doba vzniku daného vozu jako celkový stav a jeho využití. Jistě není zábavné jezdit denně do práce sám v dodávce. Stejně jako není úplně snadné stěhovat byt v pětisetkoňovém kupé. Ostatně rozmanitost, je důvodem, proč jsou auta fascinací a koníčkem. Nové nebo staré abychom mohli být spokojeni, musíme sami vědět, co chceme. A v tom to je. Nevíme. Anebo toužíme po něčem, co nemůžeme mít. Často tady vídám v diskusi takovou větu. Já kdybych si dnes měl vybrat tak bych musel vybírat v cenách tak dva miliony korun a víc. To je fajn to ale asi v každé době. Vždy chceme to více, než to co nám umožńuje momentální rozpočet. Mnozí jsou potom hnát ceny některých vozítek do extrémních hodnot. 

Být purista a povinně se ofrňovat je sice cool ale naprosto zbytečné. Ve starém autě v našich podmínkách stejně nechcete jako rozmazlený Evropan jezdit denně. A kdo to dokáže, ten většinou musí. Ostatně jezdit v devadesátých letech do práce Škodou 100 taky někteří lidé museli, ale rozhodně se nepovažovali za puristy a automobilové průkopníky natož nadšence. Prostě museli. Někdy je dobré si ze slabiny udělat výhodu. Ne vždy se to vyplatí.

Tak jezděte v tom, co vás baví i kdyby to vyrobily včera a hledejte to hezké. V tom co máte, měli jste anebo mít můžete.                                                               

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

KS
10. října 2018, 20:35
1

Vy nás zásobujete pane Beastare :-)

U denně používanýho auta nesmí vadit vzít ho v zimě na posolené silnice atp., současně v hlavě vládne přesvědčení, že časem to auto půjde zase o dům dál.
O nějakých zlomech je, z mýho pohledu, docela těžký se bavit (jo jsou jich spousty - třeba nástup samonosných karoserií atp.) ale třeba v 80s byl běžný malý objem motoru (typicky čtyřválec, např. Ford Orion 1.3) pak na chvíli přišly i šestiválce v kompaktech (R32, 130i, 147 GTA....) a teď už je vše při starym (akorát se přidalo turbo a někdy ubyl válec).

Když nic jinýho, klenot, kterým je pro mě F355 s manuálem, už nikdo nevyrobí, tak to může pro mě znamenat určitý předěl. Ale samozřejmě v autě denního ražení člověk chce mít automatický světla, odvětrávaný sedačky a kupu dalších blbin, njn...

Velkej předěl: Co třeba nástup katalyzátorů, kdy benziňáky přestaly smrdět, kterýžto absentující smrad byl promptně nahrazen všemi TDI, HDI atd. (další slepá ulička, zde naftová, stejně jak ony šestiválce výše).

reagovat
beastar
10. října 2018, 21:09
3

To jo, taková slátanina já sem doma toho času nachlazen a znáš to jak to je. Nudíš se tak píšeš nějaký bláboly.

KS
10. října 2018, 22:05
0

S tím zásobováním jsem to myslel pozitivně, a chlapská rýmička je nej - hned je víc času na to "podstatné" :-)

Jinak odvolávám kombíky Cupru a Focuse. Zjistil jsem že bude stačit hatch, takže asi dám šanci čtyřlístku v bílém trojúhelníku. Ale to by bylo na jinou debatu, zkrátka se mi to jeví i kvůli některým nedokonalostem jako ideal car...

Skipper
11. října 2018, 11:11
1

krab
10. října 2018, 21:58
4

Až nebývale vážný tón a téma těžšího kalibru ...
V mnohým máš naprostou pravdu. Teď zrovna ráno tady Matěj sdílel přes FB fakt zajímavej článek od Jalopniku o tom, že nějaký marketing manager BMW vyfakoval prakticky na pařížským autosalonu nějaké novináře ( Australany nebo co..) tím, že povídal : "Neserte nás už s tím, jak BMW bylo na svým vrcholu, když vyrábělo E46 M3 CSL a takové tyhle kecičky..."

Takže ta debata je i o tom co ty říkáš. Posouvá se to a většinou vždycky jak nějaký dobrý sportovní auto nebo auto obecně dosáhne aspoň 15 let stáří, začíná to bejt jako "ty starý dobrý časy".

Ale já věřím, že je to celý složitější. Dnešní auta hodně dokurvila pravidla. A to platí i u motorsportu. Všechno je pohodlnější, bezpečnější, rychlejší, ale chybí to vzrušení a ten zážitek... Nedávno dal na youtube krásné video můj oblíbený novinář Henry Catchpole o smyslu manuálních převodovek u sportovních aut. A to video udělal s 911 GT3 Touring packet .. ( kterou už si objednat novou nelze..) A ptá se sám sebe řečnicky - Je instantní vážně lepší? Není v tom, když nameleš poctivě zrnko kávy, které pak projde strojkem na espresso větší kouzlo, lepší chuť a prožitek? Jasně že je!

Proč myslíš, že já se zase seru s nějakou novou opravou na 20 let starý 996, vrážím do toho další peníze a můj nejmenovaný kolega se leta těší na to až vyjede jeho fialová vzduchem chlazená kráska 964? Dáváme do toho maximum co můžeme ne proto, protože nemáme na to si koupit nový sporťák, třeba já nevím BMW M2. Dáváme do toho maximum, protože chceme oživit a jezdit těmi starými sporťáky, co nejsou instatní, co prostě nabídnou zážitky, nefiltrované zvuky a ať si jsou třeba pomalé, baví nás. Auto není jen spotřebák. Některý dnešní auta, ale bohužel fakt spotřebák se záměrně omezenou životností a záměrně složitou udržitelností ( schopností smysluplné opravy) fakt jsou.

A jako jo .. třeba za 20 let bude někdo, možná i já sám opečovávat dnes novou 911T, protože představuje už dnes něco čistýho, něco řidičskýho a mechanickýho. Co teprv za 20 let! :-D

reagovat
KS
10. října 2018, 22:23
0

Aby bylo možný si vychutnat těch pár tisíc km ročně za volantem leštěnky, je zapotřebí mít auto - dělníka na běžný hrkání, jinak to nejde.

Ona M3 E90 mi přijde blíž E46, než té současné. Přitom E90/92 byla skvělá, takže bych ty novináře taky asi poslal k šípku :-D

Teď jak schválili v bruseli ty drastický limity CO2 = masivní hybridizace = ještě větší rozmach automatických převodovek, manuál možná zůstane jen v nejlevnější kategorii typu Aygo atp., ale třeba moc sejčkuju a nebude to tak zlý, kdo ví...

VK
VK
11. října 2018, 11:50
-6

Zrovna k vůli tomu se na ten vývoj v tomto ohledu těším. Jak všichni "bez manuálu není zábava" nakonec sednou do automatů, většina z nich zjistí, že je to fakt dobrý a přestanou mlet nesmysly.

beastar
11. října 2018, 12:00
0

Snad jenom k těm převodovkám. Protože bych nečekal že Petr se ztotožní s tim co tam popisuju. Jakože se nestalo. Z jakeho důvodu bych měl mít jakože ten manuál? Abycg se učil nějaký archaický meziplyny;) Jak vypadá převodovka v F1? Nezábavně že.

Kde chápu argumentaci typu nech nám manuál a zábavu. To jsou auta jako je Mx5, Clio třeba Cayman. Obecně lehčí, malý ostřejší roadstery, cabria. Prostě se zjevným a jediným účelem projet se a posedět za volantem formou výletu. Jinak sem pro automaty a řadit si přímo pádlama když chci.

krab
11. října 2018, 13:58
2

Vždyť jo. tady se ozval VK se svým kolovrátkovým "automat is the best" ... Jenže my se bavíme každej o jiným typu aut. Já se bavím o víkendovkách, on o denním autě. V denním autě není nutný mít manuální převodovku a kdo chce být opravdu tvrďák, jezdí denně se svou víkendovkou. Což je náhodou obdivuhodný, ale trošičku nesmyslný...

Problém je, že nám automobilky dávají míň možností i u těch lehkých aut pro zábavu. Elise končí, MX5 je ( nezlobte se na mě) víc kadeřnická než byla, BRZ/GT86 je zmrzačená emisemi a zas tak skvěle za plynem nejede. Bavorák cílí na zákazníka, co právě už nechce řešit nějaký archaický meziplyny a superauta z itálie jsou pro drtivou většinu z nás jen sen z plakátu. A ani tam si sám ten meziplyn nedáš, protože mají k brutálně rychlým motorům brutálně rychlé, chytré převodovky.

Pak je tu Alpine A110. Aby mohla vůbec vzniknout a stát "jen" 70 tis Euro musela dostat dvojspojku s motorem, který už byl vyvinutý pro jiné auto. Stejný případ byla Alfa 4C. A taky oni věděli, že se nevejdou do rozpočtu, pokud nabídnou a otestují obě verze řazení.

A když se vyrobí něco co připomíná puristické řidičské auto, automobilka to mistrně limituje počtem vyrobených kusů a navěsí nekřesťanskou cenovku. To dělá zejména Porsche.

Přitom já nevěřím, že je nás zanedbatelný minimum, kteří si koupíme jednoduchý, lehký auto s pořádným motorem bez umělého zvuku s mechanickou ručně řazenou převodovkou. Není si z čeho vybrat, proto z části si myslím vidíme ten trend zdražování legend minulosti. A to je v historii docela nová věc. V 60. letech stálo skoro jakékoliv auto z roku 1950 minimum. V 70. sis mohl koupit Ferrari 250 GT Lusso za třetinu ceny nové Daytony. Vlastně i v 80. a 90. letech stálo např. takové Dino 246 GT výrazně méně než dobová novinka z Maranella. Atd.. až v posledních 20 letech, a hlavně v posledních 10 letech se začaly dít zvláštní věci. Dneska si paradoxně pořídíš za stejné peníze novou BMW M2 nebo starou BMW M3 E30 ... je to trochu nesmylný, ale proč to tak je? Protože fanoušci do aut si tak nějak neumí z nové konfekce vybrat.

Tuhle jsem viděl na FB post o BMW M5 - kterou generaci byste nejradši? A většina odpovědí ( včetně mě) E28 M5, tu první! Případně hodně odpovědí bylo E39, E60 .. i E34 ... Minimum řeklo : jasně, tu novou, nebo tu předchozí. Kdyby ses ptal v roce 2000 jakou generaci M5 máš nejradši ( abyl facebook), tak se vsadím, že shodně budou téměř všichni petrolheadi říkat : tu poslední V8 - má 400 k a krásný zvuk, musí být fantastická.

Takže jako staré časy úplně stálé taky nejsou. Teď se daleko víc vracíme k minulosti a víc a víc lidí chce stará auta ne nová... A je to tím, že těm novým prostě něco musí chybět . Možná ale generace lidí do 30 let to vidí opačně.

beastar
11. října 2018, 15:08
0

Petře ano. Nikdo nerozporuje, že v nějakém autě na víkendy je manuál žádoucí. Myslím že sem to i psal. Jen prostě ani v těch sportovních autech už to dneska vyloženě nikdo moc nechce. Já vím nepochopitelný. Bohužel to od lidí slyším skoro denně taky. Ten chlap co si přijde pro to Porsche dost často prostě nechce nějakej manuál. Chce si zamachrovat v pohodlí a věnovat se právě tomu kroucení volantem. Jasně neprodávám nový Porsche. Jasně neprodávám nový sporťáky, ale podle mě už tenhle trend trvá pár let. Vidíš to právě na těch ojetinách.

Když se budeme bavit o výjímečných autech. Zrovna ta M5 já bych si vybral e39. Jenže když si do toho sedneš. Myslim že si to řídil a pak to srovnáš s tim dneškem, nebo právě s F10. Dostaneš překvapivý výstup. e39 je zbytečně glorifikovaná a přímé srovnání když se povzneseš nad ten respekt a plakátový obdiv prostě neunese. Nezávisle na tom jestli si řadíš fofrklackem, nebo ne. Ono prostě i ty převodovky prošli vývojem. Já chápu tu chuť si zařadit.... Jenže dnešní automat ve sportu většinou zařadí líp jak ty. Jsou samozřejmě chvíle a auta kde prostě ten manuál je fajn a potřeba. Není to však Ford Mondeo, nebo Superb:))

VK
VK
12. října 2018, 19:12
-1

Chmmm, je pravda, že přístup přes týden jezdím v plečce, čím strašnější, tím líp a v sobotu když vysvitne sluníčko se projedu tím svým super osmiválem dva kilometry a s každým puštěn spojky při přeřazení si odstříknu jeden orgasmus - nějak nepobírám. Rovněž tak borečky s tlustými kecy jak co nemá osm válců a fofrklacek, není hodno se nazývat automobilem - kterak pak majíce jezdit víc než půl pět minut denně se shánějí po co nejlevnějším žebřiňáku. Ale pravda je to dáno tím, jak jsem se k ježdění a oblibě aut dostal - náhle po desítce let chůze, vlaku a MHD muset jezdit sto kilometrů do práce - a k čemu je používám. Akorát, zlobte se na mě kdo jak chcete, auta jsou tu přesně od toho - aby se s nimi jezdilo. Hodně, daleko a každý den. A zábava je k tomu, aby tato nutnost byla v nejhorším alespoň co nějmíň otravná.

Mr.Mechano
11. října 2018, 00:02
0

historie se opakuje, to je jasný, ale je tady jeden faktor, ono je to v tom článku zmíněný, a to je poruchovost a spotřebovatelnost...
a tím daná nemožnost si koupit prémiový auto po 10-15 letech a nějak rozumně ho provozovat; jako příklad uvedu svoje BMW 645Ci cabrio s V8 N62 motorem: ok, motor bude potřeba vyndat z auta, přetěsnit, vyměnit gufera na ventilech a ... jezdíš dalších, 200 tis. km dál, náklady pár desítek tisíc
nevím ale, čím tohle auto nahradit, zvykl jsem si na zvuk V8 a velký kabriolet a na značku výrobce, nástupce F12 s motorem N63 je problém, přímovstřikový, přeplňovaný motor s protékajícími vstřikovači, s výdrží v řádu vyšších 10 tis, km, tj. o řád méně, ale v nákladech o řád více...

reagovat
Nimrod
11. října 2018, 05:19
0

zrovna na dacii pozor. ty nejlevnějí verze mají klimatizaci za příplatek, stejně tak elektrická okna (ano, všechna 4), zrcátka, výškově stavitelný volant či sedačky, standardně vyjíždí na plecháčích atd. dokonce donedávna byl za příplatek i posilovač řízení
motory mají podobný obsah a mnohdy ztratili jeden válec. ale pravda, výkon bývá jinde, stejně jako spotřeba
to se toho moc od dob formana nezměnilo v tom nejlevnějšim segmentu, což? :-) neber to zle, já jen žes občas udělal vlastně úplně to samý, jako my porovnáváme dnešní průměrné auto s těmi nejlepšími kdysi, jen přesně naopak. jinak ale více méně souhlasím. vývoj je jasný, regulace jsou taktéž jasný, ale mně osobně až na (obecně mizernou, čest výjimkám) antikorozní ochranu nic v autě z 90. let nechybí, pokud nebudeš furt brát v úvahu pouze tu nejnižší třídu, v které je pro mě utrpení jet (jet, ne řídit, to by bylo ještě horší) i dnes někam dál jak na druhý konec malýho města. jinak řečeno, forman je stejnej shit jako logan, jen logan přišel o 20 let pozdějc a musel se podrobit jiným pravidlům, jiné konkurenci, je udělán modernější technikou a proto stojí relativně méně jak ta škodovka kdysi a je o něco bezpečnější (on bude asi i o něco schopnější podvozek,, tohle bych také nerad zamlčel, ale chtěl jsem tím říct, že ten rozdíl prostě není zas tak interdimenzionální, jak ho tu prezentuješ)

reagovat
bitner
11. října 2018, 09:47
2

:-D mel sem Favo a mam Logana, tak se muzu pustit do kratkeho srovnani.
Spolecne rysy: lidove vozidlo, favo ´89 i Logan ´15 na LPG. Provozni naklady na urovni dnesni MHD.
Motor - favo: upravena 1,3 ze Skody 1000 MB, karbec, lanko, EURO 0, rucni prepinani LPG, 43 kW. Kdyz to v zime zdechlo, protoze jsem to moc brzo prepnul: spojka, za dva, pustit spojku, drcdrcdrcvruuuumm, jedeme :-) Z vybavy bych zminil 13 klic, kterym jsem na noc odpojoval baterku, abych to rano nahodil (nekde to probijelo).
Motor - Logan: 1,2 16v puvodem z Clia, MPI, el. plyn, EURO 5, automaticke prepinani na LPG, 55 kW (dnes nahrazen 3valcem 54 kW). Kdyz to v zime zdechne, protoze to RJ prepne na LPG moc brzo: vyradit, vypnout zapalovani, znovu nastartovat, vruuum a jedem. Z vybavy bych krome AC zminil modry zub na radiu s usb, denni sviceni a elektricky ovladana a vyhrivana zrcatka. Nove i s tovarnim LPG to stalo 225.
Prevodovka - v obou pripadech manual, 5ti kvalt. Favo pochopitelne bez serva, Logan hydraulicky posilovac. Bezpecnost - Favo=0,0, Logan=ABS, ESP, ASR, 4 pytle. Asistenti=0.
Podvozek - ve Favu jsem si pripadal v 80 km/h jako Caracciola, jak jsem to musel krotit, s Loganem takovy pocit zazivam az ve 110 km/h :-)
Social status - Favo bylo v 89. luxusem, Logan v 15. plati za podradnou plecku pro chudaky, duchodce a socialni idioty. Coz je vec, ktera nevypovida absolutne nic o technice tech aut, ale o tom, kam se spolecnost za 25 let posunula. Adriana by vam to vysvetlila, kdyby nebyla tak unavena :-)
Zaverem tohoto vylevu chci rict asi jen tolik, ze Soused z MB v tomto segmentu totalne vyklidil pozice pro Daciu. Pro CZ ekonomiku asi jen dobre, ale ruku na srdce - mohlo to byt i lepsi.

beastar
11. října 2018, 11:55
0

Nimrod: Jde jen i příklady. Vezmu v rámci cen v potaz to co píšeš. Základ Favoritu neměl ani rádio, nic. Základ dnešní Octavie- abs, esp, přední elektrická okna, nastavitelné sedadlo řidiče, stavitelný volant, denní světla, elektrická zrcátka, rádio, usb, 6st manuál, isofix, 4x airbag, klimatizace, chlazená schránka a další drobnosti. To je pokrok. Kdysi takový věci nabízeli tak do Bmw a jen rádio kazeťák Blaupunkt stál 40.000 kč jako příplatek:) Úsměvné že? Základ Dacie jsem nestudoval. V tomto věřím ovšem Bittnerovu srovnání páč nemám pocit, že by tady byl jiný profi dachnař. Myslim že má dvě.

Srovnávám srovnatelné. I kdyz se to tradicionalistům nelíbí;)) Bohužel výbava a komfort šli nahoru. A jízdně obyčejná auta povětšinou jezdí líp. Bezpečněji. Jistě pod kapotou je mnohdy litr s turbem jenže s lepšími parametry jak tehdejší 1.3.. atmo. V tom se asi shodneme. A myslím hlavně to že nelze vzít Krabem jmenovaná Porsche a srovnávat je s dnešními auty za +-500.000 například.

bitner
11. října 2018, 12:55
0

Jenom upresnim, ze Logan v zakladu za 170 tam ma jenom tu safety vybavu a servo, jinak tam neni ani radio. Ale kdyz prihodis presne 32000, tak uz je tam to, co popisuju.

Nimrod
11. října 2018, 14:31
0

k bitnerovi nemám moc co napsat :-) já beru tu social verzi a porovnávám s favoritem, protože to mi přijde, že pro čecha je srovnatelný. teda s tím, že dacia je podstatně dostupnější jak škodovka v té době, to je dáno holt cenama a platem. celkově se ty nůžky šíleně rychle otevírají. dřív stála auta vždycky hodně, ale ta úplně nejdražší byla, myslím si, relativně levnější jak dnes, přitom poklesla relativní cena těch nejlevnějších díky levné síle i z čech
beastar: já ti nevím, jestli se dá porovnávat fávo s oktávkou, podle mě je oktávka podstatně větší segment. ale jako jasně, dřív nějaký serepetičky nebyly vůbec, některý tehdy postrádaly smysl (třeba denní svícení, usb,..), obecně to šlo nahoru, ale šlo mi spíš o to, že podle mě jsi ne zcela porovnával porovnatelné a že ten skok není tak obrovský. ono by teda bylo divný, kdyby se vůbec nic nezměnilo, ale neviděl bych to tak žhavě. také je třeba se asi tedy podívat i za hranice naší kotliny, protože jsme přece jen se sotva vymanili v 90. letech zpoza opony a západní evropa měla třeba trošku jiný standardy

beastar
11. října 2018, 14:58
0

Nedělám z toho to, že by to šlo o X mílových kroků kupředu. Nicméně šlo. Zjevně ty doby pamatuješ kdy tyhle auta byla jako nová. Nebudeš mít tedy problém najít si průměrné mzdy případně medián a ceny modelů- Levnější auta jak dnes jsme nezažily. Vrcholové verze tehdy byly v podstatě nedostupné a to i na tom západě kde komouši nestihli lidi kulturně obohatit....

Základní cena Favoritu byla astronomická a na Autofóru o tom napsali snad tisíc článku. Kupodivu pravdivých. Když teda vezmu tu Dacii jak píše Bitner. Základ je čistě na čísla pomalu levnější jak Favorit po modernizaci (taky s nula výbavou, papírovou kastlí a plechy jak na angličáky) bez posilovače ( na západě běžné a abs) Kroutil se, nejel a hnil. Teď ta dachna ..... stačí se kouknout co vše je v základu nebo za snesitelný příplatek. To je to co řikám! Máš možnosti i u nejlevnějších aut o kterých se ti ani nezdálo. A argument s motory je taky u obyčejných aut vcelku lichý. Však co bylo v těch fáčkách? Motor na tu dobu hrozný a beznadějně zastaralý. Dnes ta Dacia využívá taky výprodejovou techniku ale pár let starou ne desítky. O pohodlí cestování ani nemluvě.

K těm cenám táta kupoval (dostal) tušim v roce 1993/4 Bmw 318i e36, el. okna vpředu, el. šíbr, posilovač, plechy, hadrový sedadla, manuál, el.zrcátka, BC, rádio kazeťák, sedan , základní černá... auto asi dva měsíce starý. Zabavil ho za dluhy nějakýmu cápkovy v Opavě. A cena auta? Dával za něj asi 1,200,000... Nemělo to ani klimu na západě začínala bejt k dostání a to auto potom stálo hroznou pálku. Dovedeš si představit jakou hodnotu ty peníze měli? Řádově asi 5x větší jak dnes. Takže s tím jak je to dneska drahý fakt opatrně. Nebavím se o autech jako je i8 a Tesla ... Mimochodem kolik asi stála v roce 90 Sklasse nebo 7er. Taky nosiče technologií. Podívej se budeš překvapen. A nenech se zmýlit bylo to drahý i na Západě. Fakt sem si nevšiml když jsme jezdili každej rok 3x do Itálie že by tam jezdili samí drahý káry... Bylo to samý Uno, Tipo sem tam Alfa.... Jednou za rok jsme se fotily možná tak u tý sedmičky....

Dneska si na lízačku můžeš dovolit takový auto který by si pravděpodobně v roce 93 měl vylepený leda tak na hajzlu na dveřích. Věřim že tu dobu pamatuješ a něco o ní víš:) Tak vzpomínej líp.

Nimrod
11. října 2018, 16:26
0

počkej počkej :-) ad ceny: to jsou ty nůžky, o kterých jsem psal výše. na tom se asi shodneme, řekl bych, nebo ne? prostě dřív levná auta nebyla, dnes jsou relativně levnější. to samé ale podle mě platí u těch nejdražších, dnes to leze do většího extrému, než v jakém to bylo. samozřejmě díky tomu se za cenu fáčka po započtení inflace dá dneska sehnat velice pěkné auto. ale tohle máš podobný, jako jsem nechtěl u polestaru řešit, jestli bertonky byly také tak drahé. je, podle mě, třeba, srovnávat s ostatními auty té doby, protože výroba auta je dneska mimořádně levná záležitost a podle mě to díky tomu srovnatelné jednoduše není. podle mě má smysl srovnávat ceny dle konkurence tehdejší doby a porovnávat podobně umístěná auta v hierarchii stejného segmentu napříč časem
o tom, jaká byla auta, co se týče antikorozní ochrany, bezpečnosti posádek atd. se shodneme také. jediné pozitivum byla hmotnost, díky které občas i jakž takž stačil ten starý, dnešním pohledem velmi nevýkonný, motor. ale on by nestačil většinou ani podvozek
já ti nevím. táta stále má fiata cromu z '93. dvoulitr atmo 8v dohc, manuál, automatická klima, elektrická zrcátka a okna, pochopitelně posilovač, v základu tam bylo kazetový rádio, alu kola, v hadru, sedačka řidiče výškově nastavitelná, volant nastavitelný v jednom směru. v podstatě až na šíbr nic, co by mi osobně chybělo. cena tehdá byla někde fous nad 600 000,- (on ho kupoval asi 5 let starý). takže spíš z toho vidím to, že bmw je prostě drahý :-) ale koukáme jen na výbavu, ne na zbytek, vím a chápu
s tím západem jsem to bral tak, že tu řešíme právě to fáčko a dáčii. na západě jezdilo přece jen něco trošku jiného. a itálie je mnohdy rozporuplná, spíš bych koukal na rakousko či západní německo. nicméně i v tý itálii, někdy ke konci 90. let, se dost často daly potkat 348, občas 355 a pamatuju jednu testarossu. do toho quattroporte a tak :-) ale jasně, většinou to bylo právě uno, nebo 500 či 600, navíc jsem nikdy nebyl na chudém jihu, vždy na severu

Raspby
11. října 2018, 07:20
0

No je to bohužel tak...je jiná doba, Nicméně neomhu si pomoct. Ano, je pravda, že silnice jsou dnes mnohem nebezpečnější (nejen díky většímu počtu aut celkově), ale právě všechny ty prvky jako ESP, asistent jízdy v pruzích, sledování únavy (to jako fakt??) dle mě mají za následek mnohem menší soustředění samotných řidičů. Lidi SMSkují, holky se malují, čtou se noviny, prohlíží tablety..vždyť mám přece milion asistentů. Takhle se řidič staré 120ky chovat prostě nemohl...takže paradoxně čím "bezpečnější" jsou nová auta (respektive čím více bezpečnostních asistentů), tím víc lidi kašlou na nějaké soustředění za volantem...nedej bože přemýšlení.
PS: Jediné auto, které zvládá všechno dobře (vlastně nejlíp) je Zonda že ano? :-D

EDit: Ještě bych podotkl, že na jednu stranu stále máme auta co mají 50kw, stejně jako před x lety. Na druhou stranu jsou každý rok vrcholné modely stále silnější... třeba zrovna ta M5 co se tu testovala...E34 měla nějakých 340 koní, E39 měla 400, pak V10 a 500 koní, teď už 600 koní...kde to skončí? Příští bude mít 700 koní a hned potom 800?
-
Komentář upraven 11. 10. 2018, 07:31:27

reagovat
KS
11. října 2018, 08:13
0

Příští M5 bude mít určitě také ohromně výkonný spalovací motor + elektriku, takže např. 600k + 250k = kombinovaný výkon kolem 800k jako nic, pokud tedy budou u BMW frajeři. Pokud se budou držet u zdi, bude celkový výkon opět o "pouze" o 100k vyšší - čímž si budou nechávat otevřená vrátka pro navýšení u dalších generací. Taky si myslím, že výkony supersedanů se nedostanou výrazně přes 1000k, takže možná do 1100k jo, víc asi ne. Elektrikáři jako Tesla, Fisker, Polestar budou tlačit výkony do pořádných výšin.

Raspby
11. října 2018, 08:38
1

A nenabízí se tím otázka, jestli je to nutné? Mám tím na mysli, abych měl dobrou M5, musí mít 1000 koní? Mě to přijde zcela absurdní...člověk už nemusí dneska ani řadit, spojkový pedál už půlka lidí ani nezná, tak asi aby to byla nějaká zábava, tak to musí mít tolik koní, jinak by hrozila nuda...

Blix
11. října 2018, 08:53
1

Ahoj, tenhle názor jsem četl a slyšel už tolikrát a vůbec nevím kde se to stále bere. Dovolím si rozporovat.

Bezpečnostní systémy ABS, ESP, ASC, automatické brždění.. jsou věci které se dostanou ke slovu jen při krizovce a zdravý jedinec s pudem sebezáchovy na ně nespoléhá a snad to ani nejde.

Jízdní asistenti jako tempomaty, automaty, asistent jízdy v pruzích, sledování únavy ale třeba i navigace jsou v autě kvůli snížení nároků na řidiče (driver workload) a ten se může více věnovat provozu a v potřebných chvílích je méně unavený. Pokud mu místo toho dáš Škodu 100 tak ano, zabereš mu více mozkové kapacity řízením auta, ale vůbec to neznamená že se bude na jízdu soustředit víc než když v novém autě rozbaluje tatranku.

Je třeba nepodléhat těm Starým Dobrým Časům a tom celý ten článek je ne :)

Raspby
11. října 2018, 09:03
0

No já bohužel vidím dnes a denně co lidi za volantem dělají...mozkovou kapacitu má každej druhej vytíženou dost, ale mobilem apod. Neříkám, že staré časy se mají vrátit...ABS je výborná věc, stabilizace ostatně taky, parkovací asistent taky dobrá věc..ale aby mi auto říkalo, jestli jsem nebo nejsem unavenej, samo mě drželo v pruhu (abych náhodou nemusel koukat kam jedu), samo brzdilo, to já opravdu nechci...ale jen můj názor.

Blix
11. října 2018, 09:07
0

Bohužel lidi jsou lidi a jak mě nezajímá vaření, někoho nezajímá řízení. A jestli ho to držení v pruhu podrží v jeho pruhu je to jen dobře :D

KS
11. října 2018, 09:14
1

Blix: naprostej souhlas

Raspby: Například mě stačí 400k (aby to ujelo hothatchům a přitom nenahánělo konstantní hrůzu) v autě okolo 1,5t. Ale doba je taková, že se razí teorie: "více je vždy více", bohužel. Řazení je kapitola sama pro sebe, když je dobrý manuál, tak mě to baví. V některých autech bych si naopak vybral automat, ale vše spěje k tomu, že na výběr nebude prakticky vůbec - teď jsme v takovym poločase - mým pohledem.

Třeba Giulii je možný koupit s manulem jen v naftě. Je škoda, že ta 2.2D se ukazuje jako nejspolehlivější motorizace, (co skončilo busso, tak "spolehlivá" Alfa je primárně s naftou) je to zkrátka postavené na hlavu.

ma
martinw
11. října 2018, 09:17
1

Je to všechno komfortnější, ale o to děsivější nehody z nepozornosti se budou stávat. Někdy mi připadá u řidičů ve větších autech, že jim je vlastně jedno jestli se spolu vejdeme na silnici - jestli si urazí zrcátko nebo si odřeme boky aut - a nejhorší je že se blbě dokazuje že člověk jel na svý polovině vozovky a řádně uhnul co to šlo a stejně došlo ke škodě.

beastar
11. října 2018, 12:12
0

Raspby, martinw: Jo oni se vyvíjejí i lidi. V roce 1990 tady u nás ještě ani nebyl mobilní operátor a lidi si za volantem někteří mohli tak zpívat. Za to že dneska nějaký idiot vybírá za jizdy na netu boty v eshopu a v autě mu řve televize může pouze ten řidič ne jeho Audi q7:) Šlo mi primárně o výbavu a jízdu v obyčejném autě.

M5 je extrémní auto a vždycky bylo. Krom jiného demonstruje právě to že s dnešními technologiemi můžeš svěřit 500 koní i amatérovy za volantem. Nechci nikoho urážet ale nemyslím si že Adam je extra dobrý závodník či pilot. A u testu se skvěle bavil. Taky kvůli tomu že je to relativně bezpečné. M5 e34 je o dost kousavější. Ty výkony v tom máš pravdu:)) To je spíš takový...kdo víc. Zonda je skvělá v tom, že se stavěla jako nejlepší sporťák... Jako sen bez kompromisu. Takových aut vzniklo v historii samozřejmě víc.

Bavoraczech
11. října 2018, 10:58
0

Auta se vyvíjí. Není to tak, že by dnešní trojková Oktávie nabídla komfort a výbavu jako prémie před 15 lety za 2-3 násobek jejich ceny. Při přesednutí z jedničkové Fabie do dvojkové to ale musí praštit mezi voči snad každého. Já si spíš myslím, že v určitým období cca 2003-2013 bylo určitý období temna, kdy se hodně šetřilo a většina aut byla horší než jejich předchůdci, ale dnešní doba ekonomického blahobytu žene vývoj dopředu. Silné šestiválce nahradily menší čtyřválce s větším krouťákem a nižší "běžnou" spotřebou a ani 1.0 TSI tříválec prý údajně není vyloženě špatný. To že při agresivní jízdě žerou o fous víc než jejich výkonově srovnatelné staré ekvivalenty bych nebral jako zásadní, prootže tak v drtivé většině případů jezdíme málokdy.Posilovače jsou sice elektronické, ale já nemůžu říct, že by se mi třeba jen hloupá KIA Ceed řídila špatně, právě naopak. Běžný konzument tohle dnes ale neocení, z naší firemní flotily si stejně každý raději vybere Oktávku protože Němec, kvalita viď a ten masivní krouťák při přeřazení. Co spotřebitel chce, to dostává.

reagovat
beastar
11. října 2018, 12:18
0

Přesně to sem myslel. Obyčejný auta jezdí stejně nebo líp. Jsou bezpečnější a komfortnějsí. Jen klima pamatuju dobu kdy to byl luxus! Dnes to je v podstatě ve všem. On totiž ani ten základ toho Loganu při těch cenách bez klimy nikdo nekoupí. Já přesedám často z aut r.v. 90 až 04 do funglovky. Podotýkám tehdejších drahých aut. Ten rozdíl je často markantní. Je to jako přejet z Nigérie rovnou do Monaka:))

Bavoraczech
11. října 2018, 13:19
0

Záleží jaký auto s jakým.Když budeš srovnávat stejný třídy před lety a dnes... tedy řekněme Oktávii 1 vs. Oktávii 3, tak je ta nová rozhodně o dost lepší. Když do ní ale přesedneš z 15 let starý E-Klasse, je to přesně naopak v neprospěch Oktávie (když nepočítam radiomapu a možná nějakýho asistenta).

beastar
11. října 2018, 13:42
0

Je potřeba srovnávat srovnatelné. A auta se stejným účelem. Ne vzít f40 a říct jak ty auta jsou dnes spotřebák. Protože novej Focus není tak krásně mechanickej a nápaditej designově.

Chápu jak to mysliš, ale zrovna vokoun 2003 vypadá jak auto z roku 95 a neni moc dobrej. Stejně drahá okyna tzn v maxu jako stálo éčko bude asi taky dost vybavená s lepšíma sedadlama. Jen je tam ten základ v nižší střední. Takže nefér. A morální zastarávání je taky třeba brát v potaz:)

Bavoraczech
11. října 2018, 14:33
0

Morální zastarávání je dost blbý no. A asi máš pravdu. Chtěl jsem tu psát něco o tom, že plechy bývaly před 15 lety silnější, plasty hodnotnější a kůže měkčí, jenže to je fakt model od modelu. E39 byla mateiálově lepší než E60... Jenže kůže v oktávce prostě nebude stejná jako kůže v Mercedesu nebo v Alfě Romeo. A když si vzpomenu na svou krátkou epizodu s Peugeotem 607 zhruba v tom stáří, tak tam vypadal na pohled interiér stejně "pěkně" jako v dnešních vyšších výbavách běžných neprémiovek a kvalitativně na tom byl vlastně stejně blbě. Asi je to vážně tak, že ty horší auta zmizí (čestnou vyjímkou jsou Felicie, protože na ně stojí komplet přední brzdy v Tescu na akci 69,90) a zůstanou jen ta zajímavá. Takhle vymizel třeba Ford Escort poslední generace nebo Hyundai Getz. Před pár lety jich byly všude hromady a dneska je to skoro rarita.

beastar
11. října 2018, 14:46
0

Myslím že se chápeme. Mě nejde o to říkat, že starý auta jsou starý a špatný a novinky jsou bezva. Je to o tom. že starý auta jako celek nejsou zase taková paráda jak mnozí i tak trochu aby zapadli (petrolheadi) tvrdí a brečí kolem toho jak dneska je to na hovno. Pak je posadíš do poslední m5 a maji z toho kuelrvoucí zážitek. Matěj si projede Ghibli a udělá z něj tak nějak podvědomě nadauto. Máš tady Astru s nějakým turbomotorem a Zlokočka ti vlastně mezi řádky řekne že to neni špatný svezení. A ok nakonec já. Svezu se novou naftou od Italů a co ti řeknu.........Je to prostě lepší auto ve všech směrech, než QP 4 který ve svojí době stálo v nabídce víc, než dnešní Ghibli. Bylo jako nejvyšší třída a vrchol luxusu. Mám přímé srovnání a až na nějaké detaily a řekněme vývojové technologické odlišnosti (infotaiment vs rádio a tak dál) je prostě Ghibli dobře udělané auto možná i o něco lepší než ta stará QP (mimochodem top stav najeto pod kilo, garáž, schweiz)

A dnešní nižší střední když vemeš třeba tu Astru... Je vážně o tolik horší kromě koncepce než Omega? Taková ta běžná Omega. Pamatuješ kolik stála nová Omega:D To byla pro Čechy paleta že se z té částky kroutily palce. Za kolik jde dneska pořídit mega vybavená Insignie... Ať sem nepleteme jenom škodovku pořád. Prostě je to jinak dneska ale to neznamená, že je to špatně.

krab
11. října 2018, 15:46
2

tady koukám obecně se sešlo hromada dobrej komentářů. Beastar má na ty věci praktický názor a co je důležitý - fyzicky si různá auta, mladší, starší mohl vyzkoušet. To se nedaří všem a je potřeba si to uvědomit. Já si taky rád maluju vzdušný zámky z některých modelů o kterých si myslím, že budou skvělé a pak realita je jiná... Jediný auto co jsem koupil v poslední době bez zkušební jízdy byl Lotus Elise :-D

Vidím tu dvě roviny. Auta pro spotřebitele, ta normální. A tady se to vážně uživatelsky zlepšuje. Téměř u všech modelů. Argumentačně nám přibývá problémů a servisních nákladů, zejména je to vidět na náročnosti dnes 5 letých aut oproti autům 15 letým (té menšině zachovalých kousků). Jenže čím víc všechno stárne, tím víc péče ta auta potřebují. Takže BMW E46 325i ( motor M54) se nám jeví jako "solid as a rock" a levné co se týká dílů, zato tu péči bude potřebovat často. Pětiletý BMW 328i s přeplňovaným čtyřválcem bude sice novější, zato až něco přijde, víme, že se to neopraví za drobné. Vlastně nějaké závady se na nových motorech prostě asi nevyplácí nechávat opravovat. A okruh dobrých mechaniků na tato auta je užší. A tohle je trošku problém. Lidi si radši / pokud se o techniku zajímají, drží to svoje 15 let staré a vědí co a jak, a bojí se koupit to nové, protože bez záruky výrobce z něj může být tikající časovaná bomba spirály neuměrných nákladů na opravách. Já si třeba nedovedu představit co budu dělat, když můj 4 letý Lexus IS300h (hybrid) najednou zničehonic zahlásí chybu, nebo nenastartuje. Záruka nic.. oficiální dealer nabídne maximálně "kup si novej vole.." a já musím hledat specialistu. A co můžu čekat, desítky tisíc, víc než 100? Kdo ví.

Takže uživatelsky je ten pokrok super, nákladově už ne úplně. Jenom třeba kolik lidí potrápily chronické závady motorů TSI (různých druhů) , kolik lidí muselo nadávat na BMW motory řady N , třeba ty nechvalně známé V8 co přišly na trh někdy před necelými 10 lety... Fordy Ecoboosty 2.3 , kterým nevydrželo těsnění pod hlavou ani několik desítek tisíc km ( tam je teda ještě záruka) atd.

Já se často setkávám s tím, že lidi říkají : jo jedničkovej Focus je sice uživatelsky kepl, ale je to jednoduchý, neposere se to, hledám nějaký takový zachovalý.

Takže prostě auta jsou lepší, ale z praktickýho hlediska předpokládaných nákladů na opravy ( až jim bude tolik co dnešním 15 letým) budou možná noční můry majitelů.

A to, že dneska je nové auto daleko levnější a dostupnější to je pravda. V naší zemi. Patrně i v západní evropě je dneska dostupnější si koupit nové auto než jak to bylo před 30, 20 lety.

A co se týká toho řízení, to je kus od kusu, model od modelu. Jsou automobiky jejichž automobily se pyšnily fantastickým řízením i dobrým zpracováním na svou dobu ( např. Nissan) a dnes vyrábějí beztvaré nebo divnotvarové průměrné sračky. A jsou automobilky jako např. Ford, kteří řidičsky u bestsellerů Fiesta / Focus furt drží laťku vysoko. A Escorta z roku 95 bys fakt řídit nechtěl... A zas to vyváží třeba Citroen, který dokázal ještě nedávno postavit úžasnou C6 na hydropneumatice a dneska má pocit, že jejich křáp Cactus je cosi div ne prémiovka :)

A pak je Horácio a ten svá auta stále jen vylepšuje k dokonalosti .. anebo nakonec i ten Ferdinand Porsche :)

Bavoraczech
11. října 2018, 16:03
2

Myslím, že před 15 tety se říkalo, že poctivýho Favorita si ještě opravíš sám nebo to zvládne kdejakej mechanik, ale ty "dnešní" káry plný elektroniky, to už dá málokdo... A lidi si cestu našli, místo aby šroubovákem ladili karburátor mají noťasy s diagnostikama. Za 10 let budem zas říkat, že ty auta z 2015 byly ještě jednoduchý...
A pak jsi zapomněl na jednu veličinu a to je pokles cen náhradních dílů s věkem auta. Díly na 5 let starou oktávku můžou být vyšší než na 15 let starý BMW. Je víc i kvalitní druhovýroby a ceny nekvalitní druhovýroby táhnou i ty kvalitnější výrobce níž. Proto jsou díly na 15-25 let stará auta možná nejlevnější. Potom už zase začíná být problém s dostupností těch dílů, ale to už se auto pomalu dostává do věku youngtimera...

beastar
12. října 2018, 13:00
0

Tak tak. A před 15 až 20lety byla diagnostika v mnoha servisech pomalu sprosty slovo. Jak se vyvíjí auta tak jdou dopředu i servisní metody. Věřím tomu že někdy v roce 2040 už si mechanik vůbec neušpiní ruce. Vše zastane opravárenský robot řízený skrze počítač a mechanik to bude jenom dozorovat:)

Bavoraczech
12. října 2018, 13:17
0

Roboti se dají snadno naprogramovat k jednoduchým úkonům. Takže teoreticky bys mohl mít v servisu přezouvací linku, kam bys jen najel autem a zvedák už by si pomocí kamery a laseru sám našel zvedací body auta, auto si přizvednul a kola přezul. Věřím, že by se taková automatizovaná linka dala vyrobit už dnes. Otázkou je jen, jestli by se vůbec zaplatila.

ma
martinw
12. října 2018, 13:22
0

Jenže diagnostika´je dobrý sluha ale zlý pán - když vylezeš jako vyučenej mechanik a 5 let čumíš na notebook a ani nevíš co je vevnitř - to pro mě neni mechanik, ale pablb. Všimli jste si že třeba u japonských vozů je autorizák (v některých případech) jen přeposílač mailů na centralu ? Napíšou centrale : máme tu kód 1234, postup z příručky nezabral, nikdy sme to neviděli co máme dělat a týden čekají na odpověď. Není pak divu že existují neautorizáky které mají na půlrok dopředu plno protože umí rozebrat a opravit např. CVT nebo se nebojí hybridního auta... Nechci aby to vyznělo jednostraně, ale prostě mám ten pocit že to někdy nejsou servisy že o problem nemají zájem a čekají co odpoví nějaký inženýr v asii že mají jako zkusit...

Bavoraczech
12. října 2018, 14:00
0

Tak diagnostika neni jen ochybovým kódu, kterej si vyčteš z paměti závad. To si dovede každej sám a když to neni jasný, tka pogooglí, co která závada u kterýho auta znamená. Mechanik se pozná tak, že dělá diagnostiku z grafů za jízdy a podle nich pozná, kde je problém. Je to člověk co ví jak auto má fungovat a ne jen cvičená opice, co napojí kabel a přepošle chybovej kód někam na centrálu s otázkou nevim, poraď...

beastar
12. října 2018, 14:02
0

To máš asi pravdu, ale to už se dostáváme trochu jinam. Odbornost a schopnosti našich servisů v průměru dlouhodobě už od těch devadesátek není moc dobrá. Otázkou je jestli to tak není ve všem. Všechny restaurace taky nejsou dobrý. Kadeřníci, lakýrníci, obchody s veganskou stravou..... jsou dobrý a špatný. Takže tady bych spíš viděl problém v lidech, než v technologiích.

U většiny aut dneška a nedávné doby se prostě bez diagnostiky nikam nepohneš.To je fakt takže ty kluci to znám musí. Mechanický práce jsou spíš potom o osobních schopnostech a nadšení pro manuální práci,)

ToMyx
12. října 2018, 15:32
1

Souhlas, je si myslím, že to bude ovlivněno specializací jednotlivých servisů.
Každá značka a někdy i typ má specifické chování jednotlivých součástí např. řad motorů, takže servisák musí být mít sakra rozhled, aby tyhle špeky věděl i přesto, že to nedělá každý den. Prostě bych to všechno neviděl tak úplně čerobíle. Zažil jsem kluky co jim bylo jedno co opravujou, neřešili utahovací momenty, občas ani materiály a vymlouvali se jak mohli a měli tím docela dost kšeftů. Ale pak jsem poznal kluky, kteří bezpečně znají cokoli od několika značek a nebojí se říct, že to a to bohužel dělat nebudou, protože by to zákazníka stálo moc peněz (učili by se postup a trvalo by to déle). A ten druhý férový přístup je mi prostě sympatický. nenít po prachách, ale radši po kvalitně odvedené práci.

Už vůbec se nebavím o tom, když servisák je šikovný klempíř i lakýrník, to pak aby se chudák rozkrájel a takové lidi mají můj obdiv. Vlastně každý člověk co dělá rukama a je šikovný a nepodvádí má můj obdiv a automaticky jsem připraven na vyšší cenu. Když není, flaška nebo pár stovek a pochvala to jistí...

VK
VK
12. října 2018, 19:32
2

Šance, že se zrovna hybridní Lexus po čtyřech letech vysype nějak po elektrické stránce je poměrně malá. Elektrika je obecně robustní záležitost z principu funkce a Toyoto to ještě (prý) navíc nešidí. Pan MGRR by mohl na požádání referovat ;)

ToMyx
11. října 2018, 13:47
0

Téda pane Beastar, slušné zamyšlení při kašlíčku a rýmičce :-)
S mnohým souhlasím.

Před 3 lety bych si nemyslel, že si začnu život skládat takovým způsobem, aby vždy zbylo místečko na tu dvacetiletou modrou Primeru. Neděje se to proto, že by byla nejrychlejší, nejefektivnější nebo chraň bůh nejkrásnější, nic z toho. S váhou 1250kg není vlastně na devadesátky ani nijak zvlášť lehká. Ale od zavření dveří a nastartování se mnou mluví volant, sedačka, pedály, řazení a k tomu sání, motor, výfuk.... Je to jednoduše symfonie, která zajistí, že nezapínám rádio, mobil používám téměř jen s vypnutým displayem a zapnutým zvukem navigace, pokud se vysloveně nechci ztratit. Tím jak jsem zvyklý, že na mě to auto mluví, mi zbývá paradoxně mnohem více kapacity na sledování provozu. Je někde na pomezí daily a víkendovky. Pak přesednu do o půlku mladšího rodinného kombi také střední střídy. Najednou se vše děje automaticky, bez mého přičinění a na palubě je vlastně nuda. Ale také proto není problém po pětihodinové cestě vystoupit a jet se na hodinku projet s Primerou :-)

A hurá do dnešních dní. Legislativa automobilkám tu dnešní výrobu bohužel dost komplikuje. Nejen, že nesmyslně utahuje emisní opasky, ale předepisuje také povinnou výbavu. Nechal bych to vše na zákazníkovi a zohlednil v ceně. Nevím, jestli je zdravé, když někdo přemýšlí za mě a diktuje mi, co musím mít v autě nebo někde jinde i přesto, že to nikdy nevyužiju nebo nepožaduju. Copak lidi nechtějí sami přemýšlet a případně si za výsledkem stát a nést následky?

Druhá věc je, že současné technologie umožňují jinou efektivitu výroby a použití jiných materiálů. Běžná auta se stávají čím dál více spotřebním zbožím s omezenou trvanlivostí. Prachy se maj točit, jasně, ale raději bych vyšší ceny a dlouhodobější užitek.
Štve mě takové to dnešní cpaní zbytečné výbavy navíc, která bude ve výsledku znamenat čím dál složitější servisní udržitelnost a vyšší finanční náklady.
Ale třeba budu za 10 let opět psát, že ty káry z roku 2018 byly ještě super, ale ty nový digihry jsou naprd:-D Uvidíme.

reagovat
ma
martinw
11. října 2018, 14:17
1

"vyšší ceny a dlouhodobější užitek" ...mě tak napadá na co dojelo vlastně Volvo - dělali spolehlivý a bezpečný auta a kde je jim konec...

Bavoraczech
11. října 2018, 14:48
0

Budeš říkat, že ty káry z 2018 alespoň ještě můžeš řídit, i když jen mimo centra měst, ale v těch nových už ani řídit nemůžeš, tam se jen vezeš :D

beastar
11. října 2018, 15:24
1

Kus pravdy máš. O tom že Primera je supr fakt nepochybuju. Tehdejší Nissany jsou skvělý auta. Jenže opravdu jsou ty dnešní o tolik horší? O tom to celý je. Jasně Primeru máš vymazlenou těžko srovnávat. Fakt by si ji ale nevyměnil za novější 350Z případně 370?

Legislativa mě taky sere. Nemám rád zákazy a nemám rád komouše, kolonialisty, britský neokomanče, italský klerofašisty ani německy národní socialisty taky ty rádoby neo. Prostě obecně ten skurvenej establišment ať už to symboliztuje kdokoliv. Jenže problém je i v nás a v dostupnosti aut. Dneska má každej auto, jezdíme všude a furt. Silnice jsou plný aut a čím dál nebezpečnější. Za volantem trávíme víc a víc času.... Proto lidi chtějí tu klimu, tempomaty, televize, navigace a tak dále. Jinak jasně přináší to u ojetin problémy. Jenže to se řikalo o autech řekněme v roce 2004 taky jak už to neni ta poctivá devadesátka... A teď sem tady měl tu S6. Plná včetně tý stupidní televize, dvd, podsvětlení snad i podlahy... vyhřejvání všeho a k tomu tempomaty, pruhy, píčovinky. Všechno funkční a neměl sem pocit, že dnešní A6 by byla někde dál, víc složitá :)

ToMyx
12. října 2018, 11:46
0

martinw: To máš vlastně pravdu, hold není každý tak konzervativní jako já a to je skoro položilo :-)

Bavoraczech: Bojím se, že nejsi daleko od pravdy.


beastar: Když to po sobě zpětně čtu, napsal jsem hotovou ódu na mou Primeru což nebyl původní záměr.
Měl jsem zkušenost i s jinými auty z devadesátek, ale s žádným jsem tolik nenajel. Prímu tu rozmazávám, protože jsem s ní zatím najel 50tkm a s dvoulitrovým Avensisem ze 2007 cca 100tkm, takže jsem byl schopen z vlastní zkušenosti potvrdit i třeba téměř nulové riziko nějakých komplikovaných servisních patálií až na náchylnost Primky ke korozi.

Co se týče 350/370Z, trefil ses dokonale. Je to jedna ze dvou variant, pokud bych chtěl přestoupit z předokolky na zadokolku.
A abych odpověděl, v něčem je lepší (podvozek, zvuk, výkon, zadní pohon, bohatší výbava), ale v něčem zase horší (přílišná hmotnost a z ní čiší těžkopádnost v určitých situacích, nedostatečné chlazení oleje, není to alespoň nouzové 2+2 jako Silvia s14/s15). Všechno se to ale dá jednoduše přizpůsobit k radosti majitele, jen hold za cca 5x víc než u Prímy, ale to je život :-)

V globálu je to vlastně tak jak píšeš, jen asi každý potřebujeme malinko něco jiného, protože každý trávíme v autě jiný čas/ kilometry. Můj pohled je hodně ovlivněný tím rozporem, že po současných autech chci to co jde totálně proti dnešní politice...

Dokonce i na služebce, asi jsem blázen :-)


St
Stal123
11. října 2018, 21:49
2

Já bych řekl, že stará auta jsou tak úžasná ze dvou důvodů.
1) Člověk s nima nejezdí denně. Protože když jo ztratej punc výjimečnosti. Člověk začne vidět i ty horší stránky a už to není taková paráda. Když řídím Probe tak se pořád priblble spokojene usmivam. Ale ridit to kazdy den a porad a za vsech okolností tak klidně přiznám, že by me to sralo tim jezdit a tímto vzdávám hold služební oktavce RS, s kterou to dennodenní jezdeni porad a porad dokola je vlastne docela příjemné. No v podstatě je to jako s ženskýma . Když ji ma clovek jen sem tam nebo na zacatku je okouzlen. Dennodenní soužití s ženou už časem taky není tak sexy :)

2) tim jak jsou auta porad lepsi a lepsi tak prave ztraceji tu zabavnost v zákonných rychlostech. Jet po okrsce v Probe je zabava a docela rychlost, i kdyz clovek jede stovkou. V modernim trochu sviznejsim auto si v tehle rychlosti člověk cte noviny, snida, kouka na film, volant drzi jednim prstem a premysli, ze uz by mozna to autonomni rizeni k necemu bylo.

Oboje berte trochu s rezervou samozřejmě :)
A pardon za diakritiku. Jsme na mobilu a to je pro me trochu peklo psat.

reagovat
Jimi
11. října 2018, 21:58
0

Tato doba je hodně zajímavá. Dají se koupit vcelku spolehlivé káry z "vyšších sfér" se zajímavou technikou za běžné peníze. A pokud se výběr zadaří, tak i ten servis je v pohodě. Jsou to auta, které jsem jako student obdivoval a teď s nimi jezdím. Je to takový časový posun asi 5-10let+ doba trvání modelu i faceliftem. Je to taková konstanta, která se posouvá. Přitom výbavou pořád stačí, Co bylo ve vyšších třídách často za mastnou příplatu, je teď už celkem standard. Ten výběr auta s dobrou servisovatelností a výdrže za relativně malé peníze se sice zužuje, ale pořád je z čeho vybírat. S tím časovým posunem jsou potom už k dispozici díly i servisy. A ten čas celkem dost prověří, zda vůbec o tom konkrétním modelu uvažovat. Může se klidně stát, že dlouhodobě preferovaná značka automobilky u mě skončí se změnou orientace na jiné zákazníky. Tohle jsou pro mě dobré staré časy...

reagovat
FamArt
12. října 2018, 12:53
0

Zrovna dnes som sa po čase kúsok zviezol nedávnym Cayenne. Ako som veľmi nemám rád kombináciu Suv, diesel a automat, tak veľmi som si pochvaľoval ako sa to príjemne a intuitívne ovláda a dávkuje na plyne aj brzdách, zvlášť po presadnutí zo Santa Fe to pôsobilo priam kúzelne. Ale keď nastane čas a začne o sebe neustále dávať vedieť zadný pokazený senzor, elektornický kufor nejde zavrieť, za jazdy ma neustále otravuje že má či nemá dobitú batériu a ako nevie nadviazať spojenie bluetooth ..koho to zaujíma? ja potrebujem nastúpiť, naložiť veci a odviezť sa na miesto B. Mám plnú hlavu iných vecí, aby som prišiel včas a mimochodom sa musím sústrediť na cestu a nie na to čo píše display. Hovoril som to už niekoľkokrát, je veľmi oslobodzujúce sa po takomto trápení previezť v jednoduchom premiestňovadle, hoci novom. Na ktorom si otvorím dvere kedy chcem, vypnem motor kedy chcem a pôjdem takým prevodovým stupňom aký cítim, že práve potrebujem. A plne sa stotožňujem s tým, čo napísal Krab.

reagovat
beastar
12. října 2018, 13:06
0

Řešení je kupovat nová auta v záruce a ten čas chybových hlášení přenechat jiným. X lidí to tak dělá a jsou šťastný. Nevidím cestu v tom denně týrat nějakou 25 let starou věc po přecpaných silnicích na který není stavěná protože ve fabrice ani nepočítali že ty auta ještě budou jezdit v roce 2018. Typicky e39 třeba. Diesel Cayenne je přesně auto 3 až 5 let doma a papa.

FamArt
12. října 2018, 17:52
1

A to je ten vlastne ten problém :). Autá 80/90´s mali skôr tendenciu tento nájazd kilometrov a rokov zvládnuť. Teda keď dospeli do určitého veku a stavu, boli dostupné širšiemu spektru ľudí. Bola to babička, ale stále auto, ktoré niekedy stálo povedzme pár mega a teda kvalita interiéru, náprav a motor stále fungovali a elektronika neotravovala natoľko, a mal si prémiové auto. Teraz to skôr speje k tomu ako píšeš, že si človek kúpi jazdenú prémiovú kopu šrotu. Hoci najmä tie dostupné značky a modely sú zväčša kvalitnejšie a nejak celkovo lepšie ako boli ich predošlé generácie.

ro
rock
12. října 2018, 14:52
1

Jo, z jistého úhlu pohledu máš pravdu. Auta jsou (u nás) až absurdně levná ve srovnání s minulostí (věřil v r. 90 někdo tomu, že za 10 průměrných platů koupí Kadetta, Devatenáctku nebo Tipo?) a současně až absurdně schopná (dokonce i 911 už jízdními vlastnostmi nepřipomíná kladivo vržené topůrkem napřed). Mám i pocit, že těch vysloveně krásných aut najdu v současné produkci víc, než dřív. Koupě auta jako daily povozu je dneska báječně prostá, vlastně se nedá moc udělat chyba, vybere si snad každej a všechno bude fungovat velmi slušně.

Na druhou stranu je hned několik věcí, který mne bezmezně serou a nic s nima neudělám. Honba za emisemi* a z toho vyplývající tříválcový kafemlejnky je první věc. Povinný start stop druhá. Víceméně povinný hlídání jízdního pruhu další. Dotykový displeje nahrazující tlačítko-točítkovej středovej panel další. Hype okolo crossoverů a pseudo SUV. Nesmyslný zvětšování kol (dvacítky v základu u Espacu? wtf?). Zvětšování rozměrů, aniž by se to uvnitř nějak významně projevilo. Poměřování ptáků nesmyslným zvětšováním výkonu nad využitelnou mez (OK, tohle mne vlastně zas až tak nesere, protože mne nikdo nenutí si koupit tu top verzi. Spíš je mi za ty automobilky a za lidi, co se na to chytnou, poněkud stydno). Očividná orientace na prvního, maximálně druhého zákazníka (t.j. 3, max. 6 let), očividná orientace na tovární servis... Mohl bych tak pokračovat ještě dlouhou chvíli.
Mám radost z toho, jak jsou dneska auta dobrá. Mrzí mne ta nevyužitá příležitost, že mohla být ještě o tolik lepší.

*offtopic. U nás s tím kdysi začala česká mutace Autocaru - totiž s udáváním produkce CO2. Tehdy jsem to nechápal: proč, kurva, proč, když o řádek níž byla spotřeba a přepočítat by si to dovedl i průměrně inteligentní jezevčík. Ale bylo holt nutné čtenářům podprahově cpát do hlavy, že auta produkují něco fuj. A sere mne, že to tehdy byli autožurnalisté (nebo jejich chlebodárci), kdo se k tomu propůjčil.

reagovat
beastar
12. října 2018, 18:09
0

Honba za emisema- Je potřeba si uvědomit, že za to nemůžou výrobci aut. Ti vyrábí tak aby to pokud možno dostalo těch sto atestů a mohlo se to prodávat na co nejvíce trzích. Takže neni to dobře, ale trend se pomaličku obrací. A staré pravdy vydávají nová odhalení. Prostě že ten downsizing je vlastně úplně k hovnu, ale to je na jiný debaty.

Povinná výbava je fajn samozřejmě se to přehání. Myslim že vesměs stejná věc jako bod jedna. Není to vyloženě chyba výrobce. Samozřejmě bez debat jsou ale věci jako abs a podobně jako celek přínos. Jasně hlídání pruhu je trochu nuda povinně ale co? Nevim to je věc která ti prostě umožňuje řídit jak ty chceš.... světýlko a varování neni zeď. Dotykový dispelje to je chyba výrobce. Na tom se shodneme. Je to prostě levnější a schováme to za nějaký COOL faktor. Je to demence ale bohužel pokrok v tomhle směru nezastavíš. Letadla přešli s knoflíků taky více méně na glass cocpit.... Zvětšování rozměrů je zásluha zákazníka dneška ty crossovery taky:) Víš to že ty ani takový konzumenti nejsme neznamená že lidi to nechtějí.

Oni to prostě chtějí a přesně v rytmu chceme víc auta za míň peněz auta rostou. K tomu pak naladěj ty dvacítky. Jinak by to nevypadalo a dobře a ano je to nesmysl. Orientace na tovární servis byla i dřív.... Bohužel auta byla méně náročná a tak se toho hodně dalo udělat bokem. U nás v ČSSR byla situace zase jinde. Ale na záruky a autorizáky se jede už minimálně 28 let v ČR.. venku spíš 35.

A výkon? Tak to je jedině dobře. S tim fakt nesouhlasim a nechápu co ti na tom vadí. Že to nevyužiješ? A co jako? Lepší rezerva než mít problém předjet. Emise a podobný sračky nehodlám řešit. Je v tom bordel a i kdyby ta polovina světa (civilizovaná) snížila co2 na nulu a jezdili sme si v elektropekáčích jako Norové tak je to o ničem. Starý auta zlevní a půjdou do Afriky a rozvojových částí země. Kde budou dál jezdit na něco jako benzín či nafta... A zasírat ovzduiší stejně jako tamnější Činsko emerikánský fabriky.

ro
rock
12. října 2018, 20:31
0

ad hlídání pruhu: zatím to třeba není zeď a je to jenom světýlko. Ale je jenom otázka času, než to začne (a taky povinně) cukat za volant a bude to k vzteku jak třeba to nouzový brzdění ve Volvu. Btw jenom světýlko: mně v autě štve už i (u manuálu samozřejmě) doporučený kvalt. A není to jenom legislativou. Automobilky mají taky máslo na hlavě. Předhánějí, kdo jakou (čím dál víc ujetou a stupidní) vychytávku nacpe do konceptů a pak už se toho jenom nějakej kretén s razítkem chytne a nakáže to direktivně.

ad trendy: lidi chtějí to, co jim výrobci dokážou vnutit. A víš co? Já si myslím, že celý ten trend SUV a crossoverů je tah výrobců, jak na autech vydělat víc. Vem si takový Clio: stojí to víceméně furt stejně (dokonce ani inflaci to moc nereflektuje) a přitom to pořád roste, má to pořád víc a víc různých technologií a vychytávek... Nutně na tom automobilka musí vydělávat pořád míň a míň a kdo ví, jestli vůbec něco (třeba Fiat je s Tipem docela úspěšnej, akorát na něm nevydělává ani ň). Tak co udělá: představí Captura. Čistě teoreticky by neměl být o moc větší cenovej rozdíl mezi Capturem a Cliem než jaký je mezi Cliem kombi a krátkým. Ale ouha: mezi kombíkem a krátkým je v základu 5%, mezi Capturem a Cliem je okolo 15%. Tudíž automobilka samozřejmě nasměruje úsilí svých reklamních mágů do segmentu SUV a lidi nemají šanci odolat...

btw vzhled vysokejch pláštů je nedoceněnej, viz foto

ad výkon: to jsem asi psát neměl, vlastně mne to neštve; aut s normálním výkonem bude vždycky hafo a jestli má top verze 600 nebo 750 k, to mi fakt může být úplně jedno. To stejně nejsou auta pro moji peněženku. Jenom prostě nejsem soutěživý typ, tak to poměřování pindíků mezi výrobci tak úplně nechápu, ale jak rád píšeš_ lidi to chtějí.

beastar
13. října 2018, 12:56
2

Si vlk nebo ovce? Marketing je dneska ve všem konečné rozhodnutí co koupí je na spotřebiteli. Jestli vydělají víc nevím. Každopádně vyrábí to po čem je poptávka. Taky mám plno audin:)) Myslíš že je mám v nabídce protože se mi líbí? Ne... Lidi to chtějí. Ano jak já píšu;)

Některá výbava je otravná třeba kontrolka bezp.pásy. Zvuk u toho. Měl si někdy nějakou vážnější nehodu? Ne že bych ti to přál! Potom ale možná na ty přerostly auta zacneš koukat jinak a na airbagy... Předpínače pásu apod. Můj kamarád takhle skončil kvůli jinýmu debilovy pod kamiónem měl smůlu... Kdyby nejel jenom v e38 ale už měl přerostlou e65 mohlo to dopadnout líp. Všechno má dvě strany mince... A že těžký auto kazí zábavu... Tvl tak když sem ditě a musim za tim pořád hledat legraci.... Je tady cesta. Caterham a další lehoučký skoro auta. Že je to drahý? Noo je tak setřit..

Ka
Kalvi
12. října 2018, 22:50
0

Ono je to jiný všechno, stačí vzpomenout na sk.B a skoro 500 koní a už se to pomalu zase blíží, jen tomu chybí to vzrušení. F1 a její turbo era, je to pryč ale dneska jsou auta realně rychlejší. Je to podobný jako konec 2t v MotoGp. Jo byla to super sranda, ale šlo sakra o život

reagovat
Co
Core
13. října 2018, 06:02
1

Ahoj,za me teda starsi auta vytezi,mel jsem nove a zadrelo se v 2t0tis km a to
dostavalo olej po 15tis a byl predepsany po 25tis,byl to hyundai H1 a uz bych to nechtel,dospel jsem do stavu kdy nechci aby na me v aute porad neco svitilo a pipalo nebo at si zapnu pas kdyz popojizdim v kolone,tyhle veci odvadeji pozornost od zivota a od jezdeni.Dneska se daji sehnat za smesne penize opravdu zajimava starsi auta i v pomeru cena vykon zabava.Napriklad jsem koupil 6mistneho Voyagera s plynem za 45tis a to auto jezdi uz rok naprosto bez problemu.Kdyz tady nekdo pri sportovnim vyuzivani auta vychvaluje aut.prevodovku ktera radi lepe nez clovek tak mu nerozumim,me udela radost kdyz se mi to povede manualne a ve spravny okamzik a nechci aby me nekdo vodil za ruku,pro me jsou auta a motorky jen o zazitku a to i na bezne jezdeni do prace,tam je samozrejme automat dobrej,kolony,dalnice,mesto.... ,mam radeji 7starych aut nez 3nove,lip se servisuji a servis neni tak drahy a to nemluvim o pristupu kdyz tam jendo pernamentne vzdycky maji,navic me bavi ty stara auta ruzne shanet,jit si koupit nove do showroomu byl jeden z nejhorsich zazitku...jedine v cem si myslim ze dnesni auta vedou je bezpecnost.

reagovat
beastar
13. října 2018, 12:49
0

Měl sem jeden čas 6 starých aut. Od roku 87 do 2005 r.v. No. Po jistou dobu mě to i bavilo. Bavilo mě řešit že je potřeba servis, gumy atd. Bavilo mě se třást při cestě 700 km někam do Německa jestli se to náhodou nerozbije. Bavilo mě i to stání v těch kolonách kde 25554x zařadíš na tom manuálu za jedna. Bavilo mě řešit aby to dostalo stk... Řešit kam to parkovat a aby se jezdilo vyrovnaně občas se vším.

A pak mě to jednou bavit přestalo. Mám soukromě tři věci teda vlastně spíš dvě suv využívá 95% času nastávající. R.v. 2017, 2014 příští rok dávám pryč a na zábavu 2006 tim ale jezdím tak jednou za měsíc.

Starý auta jsou fajn, některý. Jsou super jako víkendová zábava, koníček. Jezdit v tom denně. Možná v něčem to možné je. Jinak děkuji pěkně ne. Pod rok 2012 bych dneska i daily auta nešel.

pa
pan Sedlak
12. srpna 2019, 15:57
0

dobry den bohuzel nemate pravdu provos houstne a stim i bezhledni ridici pribyvaj a povesnici kde po ranu jezdi pravidelne 120km v hodine nekterym nevadi i vysi rychlost de uz ted o zivot kazdy rano najizdim na hlavni silnici ve vesnici a touhle rychlosti jede jedno auto za druhym lidi si delaj pakarnu tak nakonec nebudou ridit auta a verte as se dostanete tam kde jeste ignorujou prednost v jizde pak otocite

reagovat