načítám data...

Nepřátel se nelekejte a na množství nehled´te!

31. srpna 2021, 15:48 37 komentářů PB

Aneb sedlákovy pocity ze řízení na rodné hroudě po roce. Tak trošku hejt.

zobrazit celou galeriiPavel Burian: Nepřátel se nelekejte a na množství nehled´te!

Sedlák měl po roce dovolenou ve svém rodném vidlákově (který je slavný především druhou největší návsí svého typu a posledním státem vlastněným pivovarem) a tudíž samozřejmě musel vytáhnout zelenou příšeru, omést pavučiny i lišejníky nejen na severní straně, pokusit se ji oživit s neodbytným pocitem, že jí chce dát přečíst noviny – a vyrazit do víru nekonečného zdroje dobrodružství, zvaného silniční doprava.

Jelikož toto smolím z bezpečí karantény zpátky mezi lidožrouty, zkoušku ohněm jsem přežil, nehodu nezpůsobil, kaťata nezahnědil, ale co vám budu povídat: někdy k tomu nebylo daleko. Čechy i Morava jsou drsný kraj a doprava tomu odpovídá. Nebylo to tak hrozné, ale pár (asi) postřehů jsem si z toho odnesl. A vy mi třeba v diskusi řeknete, jestli to vnímáte taky tak, nebo jsem prostě pablb, a objevuju tady nový kontintent (jmenovitě ameriku).

Takže ruče do toho – bod první: Řekni mi čím jezdíš, a já ti řeknu co seš zač.

Původně jsem chtěl tuhle kapitolu pojmenovat “Nová Volva a Tesly řídí vždycky blbci”, ale nahlédl jsem, že by to bylo tvrzení paušalizující a možná nespravedlivé k těm několika majitelům výše uvedených značek které jsem nepotkal. Tak na příklad: na dodávce jsou zrcátka velikosti táců ve školní jídelně a mají v podstatě nepatrný mrtvý úhel – ale přesto tam je. Při jízdě po dálnici před předjížděním v podstatě vždycky juknu přes rameno, jestli jsem něco nepřehlédl a tentokrát jsem si začal dávat opravdu pozor. Při každém druhém pohledu se tam totiž šinulo buď Volvo nebo Tesla, v těch jejich seversky vyblitých barvách vyrovnaným krokem v zákrytu, zatímco si majitel asi pročítal příručku na montáž komody do kuchyně nebo žral köttbullar. Jen jednou to byl nějaký nešťastník v ovci, který se opravdu (dle množství vypouštěného dehtu a zarputilého výrazu) snažil předjet. Nejprve jsem si myslel, že se jedná o náhodu, ale postupně jsem vypozoroval, že tyto vozy se pohybují poněkud podivně – přikládám to množství asistenčních systémů, jejich užití ústí v určitou náměsíčnost v provozu. U jiných značek jsem to tolik nepozoroval. Třeba řidiči novináři proklínaných (černých:) bmw jsou většinou naprosto v pohodě, maximálně svižnější, ale předvídatelní a neobtěžující. Kie a felicie s důchodci šinoucí se neměnnou sedmdesátkou pole/obce/dálnice pro tentokrát vynechám, je to střelba na jelena po mrtvici.

Bod druhý: Seřízená světla jsou pro břídily.

Žárovka na benzínce stojí kilo. Chápu, že jsou to třeba tři litry řepkovýho oleje, ale netušil jsem, jak rozšířená je móda jezdit s jedním světlem. Je to sice fenomén především temné a tragické vysočiny kde je prostě život tak nějak složitější, ale i tak by si tamní motoristé při kasírování výdělku z prodeje bobřích koží a těžby bahna mohli nějakou tu kačku dát stranou. Krom toho, polovina z nich ušetřený výdělek z hustlení s kozím sýrem nevrazí do žárovek, ale pořídí “upgrade”: obskurní diodové bludičky, světelné rampy na lov slonů natvrdo připojené k obrysovkám, vypálené xenony svítící barvou chemické skládky – you name it. Množství chybějících, neseřizených a naprosto dementně upravených světel v provozu mě fascinoval. Konečně se v něčem dotahujeme na rovníkovou Afriku!

Bod třetí: Jihočeská specialita – na zelenou se rozjíždějí frajeři z druhý strany.

Jasně, jsme jihočeši. Zemití a pomalejší lidé, srostlí s pivem, rybníky a pastvinami. To ale neznamená, že se budeme na křižovatce rozjíždět, až když padá znova červená. Zelená znamená jeď, ne “rozmysli se, pomodli se a zalosuj rychlost”. Tohle mě sejří celý život. Zvlášť ta část, kdy se opravdu na zelenou rozjedete a naprosto překvapíte strejce, co se do křižovatky teprve dokolébali na další červenou. Být z toho nehoda, je to na mě, protože každý přece ví, že se na zelenou myslí a na červenou jede.

Bod čtvrtý: Elektrozmar.

Prostě to nejede. Zoe, Leaf, Tesla…. Vždycky dvacet km/h pod limit. Protože buď to kulíte jako normální smrtelník, nebo jdete domu pěšky. Jak známo, elektrony v nůši k pokrokovému stroji nepřineseš. Fascinuje mne pozorovat na dálničních benzínkách lehce orosené a pobledlé až nazelenalé majitele futuristických elektrovozů, kteří se u nabíječky vysoukají s výrazem jediného přeživšího bitvy u Stalingradu, kterak – stále ještě nervózní – začnou losovat hroznem čipů a patlat po telefonu ve snaze odblokovat stojan. Ten pocit malého orgasmu když se jim povede zahájit nabíjení je skoro hmatatelný i na druhé straně odpočívadla. Vlastně jsem pochopil, proč si to lidi kupují. Podobnou dávku denního vzrušení vám nezařídí v dnešní odosobněné době nic jiného. Ale vlečete se za tím vy a obligátním kloboukářům s platem vajec tak vyrostla zdatná konkurence…

Bod bonusový: Pozitiva.

Na “Musíme to opravit” opravdu stál vždycky alespoň jeden chlápek opřený o lopatu. Policajty jsem viděl jen na kafi na benzínce. Půlka radarů na vsích nefunguje. Dost cest je opravených. Mnohem méně lidí prudí a vymýšlí hovadiny (ale když ano, stojí to za to). Někde se dokonce už naučili zipovat.

Prostě duhy a jednorožci :).

Dobrodružství není jen u lidožroutů, doma se člověk taky poměje.

 

PB 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
31. srpna 2021, 17:02
0

Pobavilo, celkem trefné:)

reagovat
Ra
Ragnarok
31. srpna 2021, 17:15
0

Vtipné a trefné jako vždycky. Zajímavé je sledovat jak se nám profiluje značka Volvo. Čím to, že začala přitahovat podobný typ lidí?

reagovat
af
afro-r1
01. září 2021, 20:59
0

Takova dostupnejsi premie s aurou zachranovani planety. To ma spousta rozvaznych, defenzivnich a slusne vydelavajicich lidi rado.
Jinak, mam na Volvech rad to rozhodnuti stavet predokolky v zadokolkove architekture. Dlouha kapota, kratky predni previs, poradny kus plechu za prednim kolem - trakci se asi dvoumetrovemu previsu VW, PSA a spol. nevyrovna, ale 99% zakazniku to nepozna a auto alespon vypada jako premie. To je to, na cem vzdy Aertony, Insignie a podobni skonci - s kulatym cumakem a prednim kolem hned u dveri to bude vzdy jen prifouknuty Golf.

Sa
Sato
31. srpna 2021, 18:47
0

Tesly až tak moc nestretávam ale tie volvá si všímam už dhlšie. Ak niekto blokuje 130-140 dlhé minúty lavý pruh tak je to tak z 50% suv volvo. Ale výnimka potvrzuje pravidlo, predvčerom ma jedna staršia XC90 obiehala v 160ke na relatívne zakrútenej dialnici. Dosť som bol prekvapený, že nad to krabicou fyzika nevyhrala.

reagovat
bkralik
31. srpna 2021, 19:25
1

Škoda že to je takový jednosměrný hejt, to bych čekal že najdu spíš na d-fensovi než tady. Ale co se dá dělat...

reagovat
briza
31. srpna 2021, 22:20
15

D-fense už moc ne, tam je to poslední dobou už jen spíš takové prazvláštní fórum příznivců Lobotomia a volného. Navíc tohle mi nepřijde jako nějaký vyložený hejt.

bkralik
01. září 2021, 08:54
0

jj, d-fens je poslední dobou velká bída. A to že to je hejt přiznává sám autor v perexu ;-)

PB
01. září 2021, 10:23
1

Rikam jen “trochu hejt”:)) Chtel rychle poznamenat veci, ktery me negativne prekvapily, ne sepsat kompletni epopej aka literarni fresku o specifickach cesky dopravy.
BTW D-Fense jsem cetl od zacatku, ale posledni dobou jsou tam opravdu divni lidi. A divny clanky..

sp
spooon
01. září 2021, 11:10
5

Souhlasím. A nebýt občasných článků redguye, tak tam snad už ani nechodím.

beastar
13. října 2021, 09:33
0

:D Že by i tuhle modlu zasáhla nekorektní korektnost. A tupě ultra pravicová masáž.

Or
Oris
01. září 2021, 09:29
3

Se divím, že v seznamu není "co čech to závodník". Dost často používám tempomat, na dálnici, na silnicích 1. třídy i ve městě. Dojedu pomaleji jedoucí vozidlo a chystám se na předjetí, vůz přede mnou zrychlí, OK, nemám s tím problém, během chvilky se řidič unaví a jsem mu zase na zadku, už jsem to zažil 1000x, je třeba ho předjet. Závodník, který se vleče po silnici první třídy 80km, začne bojovat a obvykle to vytáhne tak na 120kmh. Na dálnici totéž, jen v rychlostech 120 a 160km.

reagovat
vojtacz
01. září 2021, 12:12
0

Tohle jsem teď zažil po cestě z dovolené z jednoho na druhý konec republiky. Tempomat na 90, dojedu auto co jede 80-85, tempomat vypnu a v tu chvíli ten přede mnou přidá na 100 aby po chvilce zase ubral na bezpečných 80-85. A je jedno jestli dálnice, okreska, kdekoliv.

Adam Forman
02. září 2021, 06:29
0

S tímhle bojuju snad každý den. Normálně začínám přemýšlet o zorganizování puče, převzetí absolutistické vlády a nařízení tempomatu povinně pod pohružkou bičování. Teď jsem takhle jel před Havlíčkovým Brodem asi kilometr vedle borce co nechtěl ani zpomalit a pustit mě před sebe, ani zrychlit a pustit mě zpět. Byl to adrenalin a já byl na 100% rozhodnut v případě protijedoucího auta poslat ho do stromů lemujících silnici. Naštěstí neměl tak účinné brzdy a podařilo se mi nacpat se zpátky za něj...

Or
Oris
02. září 2021, 08:40
1

Adame, a řekl ti někdo, že když jedeš na tempomat, tak můžeš přidat plyn? :-) Je třeba se rozhodnout, buď se povlečeš za "závodníkem" nebo mu zmizíš z dohledu.

Bavoraczech
03. září 2021, 13:33
0

na většině aut nemám takovou výbavu aby tam byl tempomat. Co s tím?

liška
01. září 2021, 16:28
0

Hmm, pobavilo, ale nějak jsem tam nenašel nic, co bych tu pravidelně potkával. A to jsem z vysočiny, který ses též dotkl. Tady všichni zatím světla mají, možná s tím seřízením je to občas horší.

reagovat
PB
02. září 2021, 05:32
1

No prave to me prekvapilo, jel jsem pozde vecer z Brna do CB spodem a prave touhle cestou jsem napocital nejakych 20 aut, co jely jen s jednim svetlem. Neserizenych bylo nepocitane...

Adam Forman
02. září 2021, 06:31
0

Bohužel musím s krotitelem lidojedů souhlasit. Tady kolem Slatiňan a Nasavrk člověk kolikrát na poslední chvíli zjistí, že to není motorka, ale náklaďák s jediným funkčním světlem (a ještě tím pravým). Naštěstí kloboukáři a vajíčkáři přesedlali bez výjimky na Hyundai ix20, tak to aspoň člověk ví dopředu...

liška
02. září 2021, 07:47
0

Tak jak naschvál včera večer jedu z Brna a na D1 Mercedes CLS se svítícím jen zadním pravým světlem. Ale za 1) to byl balkánec a za 2) to byl ještě Brno venkov a ne Dyvočina :)

PepaSFI
02. září 2021, 19:14
1

to je sezonní záležitost. Jak poznáte že vám nesvítí světlo? Jo, jistě ped každou jízdou kontrolujete stav vozidla žejo. Obvykle to hlásí nějaký ten čudlíkátor v autě nebo si všimnete že v noci blbě vidíte. V létě se jezdí víc za světla, takže to neuvidíte dokud se nezkazí počasí a neposune tma. A protože Vysočina je chudý kraj, i to krajské město je hrozná ..., je tady větší výskyt starších aut bez přechytralých systémů a bez denního svícení. Takže pokud někomu přes léto zakukala žárovka, zjistí to nejspíš až tak v půlce listopadu nebo až pojede do Jihlavy do rezavýho obchoďáku a zaparkuje v tý podzemní žumpě někde v rohu proti zdi.

PB
02. září 2021, 20:19
0

No vidite hosi, typek z lisejnikovyho haje na vrcholu Cerinku to potvrdil!

Ma
Maara
07. října 2021, 12:31
0

Myslím, že k tomu přispělo covidové prodloužení technické. Tam tyhle nešvary celkem spolehlivě jednou za dva roky odchytají.

Frankie
02. září 2021, 05:12
2

Zapomněl jsi na řidiče Dacii, to je kapitola sama o sobě. Většinou vrcholné spořící člověk co se nasporil k vysněnému modelu. A taky tak úsporně jezdí.

reagovat
beastar
13. října 2021, 09:35
1

A nebo naopak sportuje za volantem něčeho jako Lodgy. Dost často mě třeba evidentně naschvál brzdí. Blinkry neznají. Prostě si to kupujou takový ty poctivý, slušný lidi, co by mouše neublížili.

briza
02. září 2021, 11:21
1

Toto je Olaf. Olaf byl, ve své době, nejlevnější 9000 v republice a odjížděl domů za pět parírků s panem Palackým. Olaf byl projekt. První pokus o zvednutí Olafa dopadl tak, že zatímco hever pracoval, Olaf stál nehnutě na zemi a směrem vzhůru se pohybovala pouze podlaha spolujezdce. V té chvíli bylo jasné, že Olaf bude projekt většího rozsahu. Nakonec se dílo podařilo. O pár měsíců později (a investici ekvivalentní nové Fábii) Olaf opět ožil. Pak už to byla taková klasika, kdy občas vyjel, abych nakonec usoudil, že je ho na tenhle provoz škoda a posunul ho dál. Zde fotka před...

reagovat
briza
02. září 2021, 11:21
0

Hínl, soráč, to patřilo vedle :)

PB
02. září 2021, 13:58
0

Sem si rikal, ze vidim dvakrat:))))

briza
02. září 2021, 16:57
0

A to jsem si to ještě kontroloval. Nebo jsem si to teda aspoň myslel :)

Adam Forman
03. září 2021, 06:29
0

I tak rádi vidíme Olafa :-)

Bavoraczech
03. září 2021, 13:36
0

To patří skoro k tématu. Saab a Volvo jsou si dost blízko :D

eLzyx
03. září 2021, 09:59
0

"Nová Volva a Tesly řídí vždycky blbci" ... mám staré Volvo a chci Teslu. Patřím mezi blbce, nebo ne? Já jen abych věděl.
Každopádně na svém Volvu seversky vyblitou barvu nemám. Mám na ní zářivě zlatou. A na druhém zatím černou, ale dostane krásnou, pravda vyblitou, žlutou. Na Tesle taky nic vyblitého nebude. Chci buďto červenou, nebo bílou. Případně půjde pod folii.
A co s týče toho Volváckého umírání za volantem. Já se třeba držím na horní hranici limitu ... pro nesebrání papírů. Takže mimo obec +49km/h. A ty Oktávky spíše vyháním z levého pruhu. Ani s Teslou nehodlám povolit.

reagovat
PB
03. září 2021, 11:20
2

No a presne proto jsem tak explicitne tu kapitolu nepojmenoval;)

Bavoraczech
03. září 2021, 13:27
0

Hlásím se jako vidlák bydlící asi 40 km od tebe žijící ve skutečném vidlákově známém akorát tak z nepříliš známého a významného vidláckého filmu "Drahé tety a já".
Musím říct, že i relativně solidní silnice se tu opravují. A to zahrnuje i semafory. Jaké překvapení, že semafor je vždy 5 minut v červené a na 40 vteřin vám povolí jet. Jak již bylo naznačeno, najdou se řidiči, kteří se do 40 vteřin prostě nedokáží rozjet. Jedou tedy na červenou a za nimi další a další protože tu prostě nebudou stát. To má za následek, že protistrana už má dávno na semaforu zelenou, v protisměru stále projíždí předchozí konvoj. Soudný řidič se tedy na červenou nerozjede a místo oněch 5 minut tam čeká 10, někdy 15...

A teď to vezmu obecně. Řp mám 15 let a z toho posledních 5 let snad není den, kdy bych při těch 2x15 minutách cesty do/z práce nepotkal alespoň nějaké hovado. Někdy to chování překvapí i mě a mám celkem strach o svou ženu, která není zrovna vyježděná, jak zareaguje až jí nějaké hovado "zatopí". Tedy výčet toho, s čím se setkávám celkem běžně:

- z té nejtemnější vedlejší cesty odkud není nic moc vidět se bez přibrždění vyřítí vozidlo těsně před vás jedoucí po hlavní a ještě ke všemu vůbec nepospíchá. Dupnete na brzdu a modlíte se aby nejel někdo přímo za vámi. Těm říkám sebevrah.
- dvojitá plná čára není zeď a když pojede něco naproti, vždycky se někam vecpu = stejná situace jako v předchozím případě
- jede 70 a když se ho na přehledné a volné cestě rozhodnu předjet, zjistí že mu to jede i 110 km/h. Po předjetí se obvykle tak minutu dvě lepí na kufr a poté se vrátí zpět na svou rychlost.
- varianta 2: vychovávač. Po předjetí vás dotyčný okamžitě jak to jde předjede zpět, zadupne brzdu a vrací se zpět na
svých 70
- varianta 3 vychovávač (sebe)vrah předjede okamžitě i přes plnou čáru, i kdyby naproti jel kamion, popř. v obci určitě
nejede 50
- nepouštěč na přechodu. Prostě pustíte děcko na přechodu, ale ti v protisměru na vás koukají jak na blbce a jedou a jedou jeden za druhým. Děcko nezájem.
- kombinace několika. Obvykle Audi, Oktávka RS, Golf GTI apod. Teim obcí 100 mimo obec 150 a předjíždím za každou cenu i na krev.
- 50 v Obci nedodržuje téměř nikdo

Už mě to sere. Proberte se, jezděte jako lidi. Blbnout můžete na okruhu, ne v obci...

reagovat
Sa
Sato
03. září 2021, 14:57
0

Ja som zrovna asi s tých na tej zlej strane v tomto pribehu ale fakt mi príde, že sa to v mojom okolí nedeje. Resp nestáva sa mi, že by niekto šiel viac ako hovado ako ja a ja rozhodne nejdem až ako také hovado ako popisuješ, obec max 70 v prehladných úsekoch a pod..Asi to bude lokalita od lokality.
Keď sa nad tým zamyslím tak som mal len 2x nepríjemný zážitok. Raz som hladal jednu odbočku a šiel asi 300m 30km/h a keď som ju našiel tak ten za mnou to nevydržal, odbočil za mnou, zastavil stiahlo sa okienko a jeho spolusediaca hydina mi začala vysvetlovať aký som čurák. Ako uznávam, obmedzil som ich, tiež by som bol nebol happy, ale ísť to niekomu vykrikovať cez okienko je dost odveci.
Druhý krát to bolo v Líšni na sídlisku, tam som sa loudal pri hladaní parkovacieho miesta a keď som konečne mal kde uhnúť aby som lepiča pustil tak ma lepič z trúbením obehol. Tak som mu mimovolne zagestikuloval, že je jednička. Následne, v živote učite velmi úspešný borec v teplákoch, vystúpil so svojej rezavej onálepkovanej oktávky a chcel si to riešiť kontaktne ako niede z ruského YT. Ruský prízvuk nemal. Vtedy som odsúdil komplet celé sídlisko a nechápal som ako sa tam niekto medzi takúto pakáž može dobrovolne nastahovať do bytu za 4M. Zlatá vesnice.

yellec
04. září 2021, 21:42
0

Bavoraczech: Zkus mi pls trochu osvětlit v kterých částech republiky se pohybuješ. Já jen že v rámci práce najedu ročně cca 30 000 + 12 000 soukromě autem + zhruba 5000 na motorce a některou z těch věcí co popisuješ potkám tak 2x do měsíce. Jezdím hlavně po jižní Moravě. Zrovna dneska 300km na motorce a vrátil jsem se domů s krásně vyčištěnou hlavou. Souhlasím s tebou jen u těch přechodů, ale tam to přisuzuju stádovitosti. Řidiči co jedou za někým přechody prostě ignorujou. Jedou a předstíraj že chodce nevidí.

Bavoraczech
06. září 2021, 06:38
0

V podobné lokalitě jako autor článku, neboli Jihočesko. Občas z vedlejší vyletí motorkář aniž by se podíval. Včera jsem se zase loudal za nějakými dvěma KIAmi s B značkou 60-70, ale ve chvíli kdy je někdo chtěl předjet tak zrychlili na 90-100. Ono když je předjíždí někdo v BMW 330D tak je mu to ai jedno. Když máě zrovna naloženýho Peugeota 1.6 tak se dva loudové co zrychlují nepředjíždí zrovna libově. Korunu tomu nasadil týpek s tatrou, kterej se neobtěžoval dávat přednost protijedoucímu vozidlu a prostě odbočil přes přechod přes který se právě chystala přecházet ženská s kočárem, která byla z reakce řidiče Tatry asi stejně překvapená jako já...

beastar
13. října 2021, 09:31
1

Tak jsem si to přečetl až dnes. Ovšem tyhle věci nestárnou a platí pořád. Zajímavé že část těch věcí platí i o pár set kilometrů na západ Evropy. Volva, Tesly rozhodně jsem rád že nejen já si všiml jak se za pár let z Volva stala značka pro lidi, co nenávidí řízení. A z Tesly převážně módní doplněk pro všelijaké trendy, technic geeky.

Na zelenou se myslí a těžba bahna mě docela dojala. S tím osvětlením kdyby jen žárovky. Takový xenon dvacet let starý co svítí 5m před auto a druhý poblikává jak stroboskop the best. Čechy jsou výjimečné v tom, že se zde mnohdy setká východní mentalita a vozovky s moderními vozy.

Mimochodem s majiteli opravdu silných a nebezpečných BMW, Audi, MB atd mám minimum negativních zkušeností. Vždycky když mě někdo nasere, nebo jede jako totální piča. Tak je to něco jako Kia Carnival, Ford S-Max, Volvo XC whatever, nebo krutopřísný pimp car Duster. Se sítí nabíječek v CZ se nedivím, že lidi jsou z toho ve smrti. Fakt je ten že s novou generací elektrobordelu už se v rámci Německého spolku dá jezdit jako normálně.

reagovat