načítám data...

Češi, okolí a společnost pohrdající automobilem.

20. června 2019, 16:04 66 komentářů beastar

...aneb tvoje máma taky nezná Alfu. Minimálně alespoň v jednom ukazateli jsme dohnali naše západní sousedy. Jak se zdá dle posledních rešerší.

zobrazit celou galeriiLe patron des patrons Beastar!!: Češi, okolí a společnost pohrdající automobilem.

V našich končinách zasažených vlivem Sovětského svazu je vztah k autu obecně trochu jiný. Než jak tomu bývá v zemích, které po druhé světové válce zůstali politicky tak nějak na západě. Za minulého režimu nejdříve bylo auto prakticky nedostupné pro běžného člověka. Tak tomu bylo ale minimálně těsně po konci války všude na světě. Začátkem šedesátých let už člověk na auto mohl dosáhnout, pokud dostatečně dlouho šetřil a vytrpěl si poněkud delší čekání. V pozdějších dobách šlo sekat patky s autem z Tuzexu, pokud jste na něj uměli „vydělat“. To vše utvářelo názory Čechů kolem aut. Přesto v nedávném průzkumu agentury KPMG vyšel názor většiny Čechů na auta a jejich vlastnictví podobně jako u našich sousedů v Rakousku a Německu. Zdá se tedy, že v tomhle jsme to Rakousko vážně dohnali. Možná kdyby tehdy Václav Klaus při svých projevech myslel toto, měl by pravdu. Stavidla všemu otevřela divoká devadesátá léta. Pojem, který ze světa známe hlavně my a naši Slovenští (pozor neplést se Slovinskem) souputníci. Dovoz vozidel se v té době stává řemeslem se zlatým dnem. Kde, kdo je najednou pan importér. Nezbytným doplňkem je zlatý řetěz, kožená bunda a auto ze západu. Češi nachází poprvé své automobilové modly. Některých značek se tehdy získané renomé drží dodnes. Domácí Škoda vystoupala na vrchol po ramenou koncernu VW a dealerstvích, která mnohdy začínala z ničeho v garáži. Zdravím do zeleného domku na Jarov, ale i jinam.

Přestože Škoda Favorit byla vnímána veřejností jako pokrok a auto moderní koncepce. Byly to právě modely například Německé provenience, co z vás udělali v očích společnosti krále. Tehdy se totiž smýšlelo jinak, než je tomu dnes. A také pořídit si například luxusní Mercedes chtělo vyvinout daleko větší úsilí jak v dnešní době. Zpět k výsledkům průzkumu. Zde se totiž ukázalo, že jen 40% Čechů má ke svému vozu a autům obecně nějaký vztah. Zbývajících 60% účastníků ve zkratce odpovědělo, že auto je pro ně prostředek denní potřeby. Věc, která zajišťuje mobilitu. A žádný hlubší vztah k tomuto stroji nemají. Stejný počet lidí by svůj vůz za úplatu byl ochoten sdílet. To ještě nevypadá pro fanoušky automobilů zase tak strašně. Jenže těch 40% reprezentuje lidi, kteří mají k vozům nějaký kladný vztah. Ne že se jedná o fanoušky či nadšené řidiče. Například takové, kteří si svého vozu váží například pro líbezné tvary karoserie. Můžeme se zahrnout i fanoušky technologií, které zajímá, čím vůz disponuje a ne jak například jezdí. Ovšem stejný výsledek platí také pro Německo, které tady často zmiňujeme jako něco nadpozemského. Něco kde jsou i ojetiny takové méně ojeté, lidé vstřícnější a tráva zelenější. Jistě kus pravdy v tom je. Bohužel obecně vzato je řidič tam i u nás v názorech téměř totožný. A jak jsou na tom tedy fanoušci do aut?

To bohužel průzkum neříká. Dle mých skromných výpočtů budeme tvořit z těch 40% lidí, co auto alespoň vnímají lépe jak třeba tramvaj. Ta obligátní 4% procenta. Proč o tom vůbec píši. Bytostně tu změnu kolem sebe vnímám minimálně posledních pět let. Často se tohoto tématu dotýkáme i v plamenných diskusích na Autíčkáři. Často to někdo mimoděk zmíní. Tímhle autem už dnes neoslníš. Ano. Věc nemyslitelná například v roce 1997 neoslnit společnost a veřejnost autem od BMW. Mimochodem BMW je jeden z výrobců, který v Čechách má od devadesátých let pověst téměř bájnou. Teď nemyslím to, že řidiči BMW nejvíc bourají a neznají blinkr. Myslím to, co naposled platilo o modelech s kulatými světli. Nechme Mnichov stranou. Když tam zrovna neprobíhá zrada tak se dodnes celkem drží osvědčeného recepisu. Jsou tady jiní třeba Mercedes a další. S Mercedesem byl člověk kdysi někdo. Pan ředitel zeměkoule. Jaké auto vám dnes takovou auru donese? Určitě ne ojeté éčko za pár korun z Itálie. Přitom kdysi stačilo tak málo. V tomhle nastal skutečný obrat. Češi jsou v tomhle na tom pomyslném západě. S rozvojem operativního leasingu i pro fyzické osoby a tím i pestřejším portfoliem firem, které tuto legraci nabízí. Nastal pod Řípem i pod Špilasem zvrat. Vůbec s rozvojem finančních produktů je auto stále dostupnější. A s trhem ojetin, který si žije vlastním divokým a nezřízeným životem v zádech. Tak se e z každého vydělávajícího občana stává potencionální kupec Mercedesu. Ano na každého nějaké takové auto čeká. To dříve neexistovalo.

A i proto opravdu dnes nikoho až na výjimky služebním supem neoslníte. Sluší se takové auto mít v jistých kruzích, ale už to není nezbytné. Přijet na schůzku v Bentleyi je sice stále bráno jako odznak toho, že umíte vydělat nějakou tu kačku. Už to ale rozhodně není povinnost. Naopak když přijedete MHD, nebo taxíkem je to možná víc cool a trendy. Protože vám záleží na planetě a na tom aby burani co ještě auta řeší, měli kde zaparkovat. Často se nám tady mísí svět luxusu, s kterým je některými spojován zcela nepochopitelně golf. Tento sport již dvacet let není jen pro ty největší boháče. Prostě svět luxusních aut se nám mísí se světem luxusu a golfu. Čirou náhodou jsem si na tohle klišé vzpomněl u jednoho golfového hřiště a napadlo mě podívat se po parkingu. Tak nějak zběžně. Jistě nebylo to v Beverly Hills a Steve Sanders měl asi zrovna kadeřníka. I zde se ale vlastně výsledky onoho průzkumu prokázali. Nejdražší auto na parkovišti bylo Audi S5 v bílé barvě (proč takový výběr barvy si jistě bystřejší čtenář domyslí). Jistě co do stáří byla tady auta v průměru desetiletá. Což je nad republikovým průměrem. Převládalo Audi. A to značně. Druhé místo obsadila jistě velmi luxusní škodovka a těsně za ní byl Mercedes. Bylo tady taky jedno Porsche. Tak roční 911. A potom vesměs běžná auta dalších značek. Žádná přehlídka supersportů jak na odtahovém parkovišti v Monaku se tedy nekoná.

Můžete podotknout, že jsme chudá země a i naši golfisti jsou tedy trochu chudší. Jenomže ono na západ od nás to nebývá jiné. Jen Audi je třeba BMW, nebo Jaguar. Držíme se samozřejmě u nás v regionu. Nepíši o UAE anebo jiných daňových a vůbec neobvyklých rájích. Často i v ulicích člověk vídá zajímavá auta, ale ani ta dnes už houfně hlavy neotáčí. Pokud tedy nepatříte k nám do skupiny fanoušek, petrolhead a blázen auta jsou lidem vlastně už jedno. Nakonec tohle potvrzuje i raketový rozvoj sdílených aut v Praze. Popularita tohoto typu ježdění autem ve městě roste. Že jsou výsledky bádání oné agentury správné, si lze ověřit i ve svém okolí. Stačí se ptát příbuzných a rodičů na různé otázky. Dozvíte se velké věci. Anebo taky nic v závislosti na tom jak moc složité otázky položíte. Já se například nedávno dozvěděl, že moje matka nezná Alfu. Chápete? Nedávno jsem to zmiňoval v nějakém komentáři. Při nákupu nového vozu pro ni je důležité, to aby si s ním rozuměla. Věděla, kde je ovladač světel, klimatizace, volant a kde se dává blinkr. Což nechápu, protože má BMW a v něm blinkry prý nepotřebuje. Vůbec ji nezajímá, že Alfa Romeo také vyrábí něco jako je řada 3. Ona už svůj generátor mobility našla. Řekl bych, že ani pěkné klasické Ferrari na ni dojem neudělá. Však je to naprosto k ničemu. Což je tvrzení minimálně k diskuzím nad čajem a sušenkami.

Do tohoto klimatu vstupuje hrdinně domácí výrobce. Škoda. Ano i tato značka změnila názory nás všech na auta. Jasně někteří tohle logo a všechno kolem něj nenávidí. Naprosto primitivně a nesmyslně. Mezi takové já nepatřím. Jen si všímám, jak Škoda umí využívat nálady Čechů a jejich proměny v letech po revoluci. Kdo jiný dokáže celý národ přesvědčit, že třeba místo klimatizace potřebuje v autě velký kufr. Kdo jiný v pravý čas nabídne operativní leasing pro fyzické osoby. A krásně do něj zakomponuje tak tragické auto, jakým byla novodobá Škoda Rapid. Kdo přichází s velkým kufrem a rozvojem pohonu na CNG. U nás je to zase Škoda. Navíc jako bonus se na čas takzvanou českou lidovou Miatou stala Octavia RS. Prostě odpověď na všechno a pro všechny. Mimochodem dle mého měření i tohle už odeznívá s tím, jak posílá škodovka do vírů trhu další nové modely. O tom že každého z nás ve vnímání aut a motorismu takhle značka ovlivnila, nemůže být pochyb. Řekl bych, že fandit autům dnes při tom jaké možnosti nastupující generace má není dost zajímavé. Jednou jsem četl, že koncepce auta tak jej známe je totiž přežitá. Volant a čtyři kola. Nějaká místa k sezení to už přece jen mívala i téměř první auta. Mnohdy si tohle uvědomím, když vedle sebe postavíme například auto z osmdesátých let a jeho téměř nový ekvivalent. Co se změnilo. Odmyslíte si infotaiment tuny plastů a rozměry a máte co? Máte zase auto jako tehdy.

Takže je možné dnes ještě autem ohromit? Když vynechám zatím okrajové věci, jako jsou super rychlé a super elektrické vozy. Co nám zbývá. Neustále skloňovaná prémie. U které i slepý vidí, že se pomalu stále více slévá s obyčejnými značkami. S čímž mimochodem koresponduje další průzkum, který tvrdí, že v roce 2040 se bude v Evropě vyrábět jen 5% celkové produkce nových vozidel ve světě. Protože tahle auta už nebudou pro lidi tolik zajímavá. Stále větší pokrok a rozvoj zaznamenává Čínská automobilová produkce, která jde masové poptávce po uniformních přemisťovadlech naproti velmi rychle. Téměř se mi před očima naplňuje několik let starý projekt Peugeotu a dalších automobilek. Jednalo se o pokus vyvinout skutečně uniformní a universální auto. Bez nějaké invence a pokusu vtisknout té věci cokoliv co by mohlo v někom budit zájem či emoce. Na oplátku se mělo jednat o vůz snadno opravitelný kdekoliv na světě a dostupný pro masy. Naštěstí se projekt zastavil a další strašidelnost typu Tata Nano, nevznikla. Je možné v téhle atmosféře strachu stavět auta, která lidi zaujmou a otočí jim hlavu? To je otázka kterou si každý den při ranní hygieně pokládá určitě i Herbert Diess. A další jemu podobní. Ve VW se o to pokusily naposledy s Phaetonem a vzniklo zajímavé auto. Které doceňujeme ale až s velkým zpožděním. A běžná veřejnost v něm vidí ten velký Passat. Atmosféra strachu kolem emisí mísená se snahami ekoteroristů a jiných lehkoživek výrobě zajímavých aut nepřeje. Potom veřejnost ani nemá šanci získat k autům a světu kolem nich pozitivní vztah. Jsou to spojené nádoby. Zákazník a poptávka na jedné straně a nabídka na druhé.

Proto my všichni, kteří jsme dnes tak trochu za podivíny. Přesně jako ti kteří kdysi kupovali benzín v lékárnách. V podobných avizovaných průzkumech tvoříme tak 4%. Vytrvejme společně a kupujme dále auta se spalovacím motorem. Podpořme automobilky nákupem čehokoliv, co vypadá jako auto a vydává to alespoň nějaký zvuk. Kolo dějin tím již neobrátíme. Snad možná občas otočíme nějakou tu hlavu na chodníku a převedeme sem tam nějakou zbloudilou duši na naši stranu. Zkusíme dokázat lidem, že auta nejsou špatná a ještě neřekla své poslední slovo. Ať už je společnost vnímá jako záležitost statusu nebo ne. Velká většina z nás ví, že auto není o statutu a nikdo netrvá na tom, že autům musíme stavět pomníky. Nakonec ani Maserati už dneska společensky neoslňuje, on to totiž skoro nikdo nezná. Jenže my víme, že o tom to není. Chvalme Čechy za to, že nepovažují auto za záležitost společenské prestiže. Na druhou stranu bohužel ani nepovažují auta za součást kultury a nezbytnost jako například lidé v USA. Když se na to podívám očima fanouška aut. Žijeme sice v krásné době dostupných aut pro všechny nicméně obklíčeni nepřáteli, kteří jen čekají na naši chybu. Aby nás mohli perzekuovat a pozavírat do uniformních kapslí Čínské provenience a říkat tomu záruka mobility občana.

Buďte ve střehu a jezděte!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
20. června 2019, 18:06
2

Auto už hold není člen rodiny a mazlík na roky, ale jen spotřebák na přepravu z místa A do místa B nejlépe do záruky a pak šup hned koupit nový. To se automobilkám bohužel reklamní masírkou docela vede..
A pak si ještě říkám, jak by asi ten vozový park dneska vypadal, nebýt operáků, levných úvěrů a služebáků "i na soukromo"..

reagovat
Ev
Evlo
20. června 2019, 22:43
-9

Tak ja to zcela chapu a souhlasim s tim, ze vlastnit auto je mega pycovina, vlastnit divny auto je galakticka pycovina, je to jen pro lidi co maj treba servis apod.

Skipper
20. června 2019, 20:41
10

Ta mého dětství bylo auto symbolem svobody. Prosté kdyź už můžeš řídit, tak si sám vybereš kam pojedeš, co uvidíš a co budeš délat. Pro generace po mné už tohle představuj sociální sítě. Auto již pozbylo tu pŕidanou hodnotu dětských snů. Dnes je všechno okamźitě dostupné online, není potřeba o čemkoliv snít.

reagovat
sheogh
21. června 2019, 15:05
2

Prave ta svoboda celkem ubyva - vsechny ty pravidla, omezeni, byro, buzerujici fizl na kazdym rohu s pralinkovym testerem... you name it..

Taky uhel pohledu - nedavno jsme byli na kratkym vylete. Vlakem. Cekani na zastavkach, pak cesta na nadrazi, z nadrazi... Ale zase, clovek se nemusi vracet k autu, udela si trasu z A do B ... I tam se da najit svoboda :-) Zase cloveka nebavi ta cesta no

beastar
21. června 2019, 15:44
0

Jak píšeš k tomu vlaku. To stejný mám s letadlem. Sice pohodlný ale jako cestující děsná nuda. Klima naplno dle posádky tzn.když ti vadí 15 stupňů máš smůlu. Děti řvou, lidi páchnou. S jistým komfortem to přináší nesoukromí a diskomfort.

bkralik
25. června 2019, 08:29
0

Netahej do všeho internet a sociální sítě - na to se snadno nadává a svádí spousta problém. Myslím si, že klíč bude někde jinde - v nízké ceně letecké přepravy. Mám kamaráda co dělá nočního hlídače (takže sami uznáte že nebude mít managerský plat) a přesto nemá problém vycestovat letadlem pětkrát do roka na spoustu exotických destinací po celém světě. Takže proč by si pak šetřil/kupoval/vydržoval GTčko, když mu efektivně stačí Punto na pohyb po městě? Když chce "svobodu", tak jen sedne na letadlo a za pár hodin je v úplně jiném světě...

Skipper
25. června 2019, 19:49
1

Ano i ne. Jako dítě jsem musel čekat do 18ti, kdy budu moct legálně řídit. A byla v tom právě ta touha a očekávání. Když vidím dnešní děcka, tak po čem touží? Všechno mají instantní. A létání? Že by to bylo zas tak extra levné si nemyslím. A hlavné létat economy je opravdu utrpení.

Nimrod
20. června 2019, 20:59
1

golf je pro spodinu, šlechta vždy dávala přednost honu. a k tomu je třeba co? shooting brake. a ty vymřely :-(
ale jinak máš pravdu. když auto jednou za čas umyješ, tak už jsi pomalu za podivína... takový ty typy, který měly stovku zaparkovanou v garáži a když ji bylo třeba přeleštit, tak ji vytlačili s garáže, aby po výše zméněné procedůře ji zas zatlačili zpátky, už fakt nejsou

reagovat
Xp
Xpepe
25. června 2019, 17:21
0

Myslim, ze novodoba slechta zacne jezdit spis jezdit tema starejma atmo pastikama co uz nikdo nevyrobi :))
http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/mate-starsi-auto-s-dobrym-motorem-vazte-si-ho-ceny-takovych-prudce-rostou/

krab
20. června 2019, 22:12
9

Dneska koukám trochu v depresi ...
Máš pravdu. Můj současný kolega a taky vlastně tady bývalý Autíčkář říká : hele vy tady jste takovej "pánskej klub" ( dámy čtenářky a autorka prominou). Prostě velmi dobře ví, že těch lidí, kteří fakt potřebujou "každodenní dávku benzínu" což je podtitul, když otvíráš tuhle webovku je prostě děsně málo.

A já si to dlouho vůbec neuvědomoval. Vyrostl jsem v prostředí, kde auta hrála roli, moje okolí to vnímalo stejně a i doteď se v zásadě pohybuju mezi lidma, kterým auta něco říkají. Ale už se to hodně liší. V práci a tak... ta s auty vůbec nesouvisí, takže tam je takovej mixovanej vzorek. Jenže pořád je mezi ním dost lidí, který auta zajímají. Ne jako forma prestiže, dozvuk těch devadesátek, to už ne, ale jako společenskou věc, diskuzní téma a tak... Pochopitelně hodně jich má totálně zkreslený informace.

Minulej pátek po práci jsem jel ke kamarádovi dívat na dokončenou renovaci krásnýho youngtimeru - Daimlera Six. I jsme se svezli. Vzal jsem na výlet poršáka. D1 na 50 km totálně ucpaná. Všechno stálo, nějakej návěs kamionu se vysypal přes dva pruhy zrovna tak 10 minut před mým průjezdem. No nic. Tak jsme stáli, lidi vylezli z aut. Za mnou stála nějaká Octavie, měla značky "J" Nevím jestli tohle je už diagnóza, ale jeden milý pán z té posádky se po chvíli osmělil a zeptal se : "A co je to vůbec za značku ta Carrera?" A já na něj koukal, říkám si, co to blázní, že nepozná Porsche... No nic, tak jsem mu v klidu řekl, že je to starý už a že s tím takhle občas rád vyjedu na víkend a tak a že je to Německý... No a on byl hrozně spokojenej, pak teda chtěl vědět značku, tak jsem řekl že Porsche a bylo stejně jasný, že vůbec netuší...

Takže prostě i takoví lidi se najdou... My tady známe značky jako Monteverdi, Morgan, Wiessman, Iso, Jensen a já nevím co všechno, normální populace v tomhle směru pozná Škodovku, Volkswagen, BMW a Toyotu .. Češi i Hyundai :)

Tak to prostě je. A já někdy na tohle myslím u toho psaní, že si říkám, dej si pozor, nepíšeš to jen pro fanoušky klubu té značky, ale pro lidi, kteří se fakt o tyhle věci zajímají asi jako ty o mobily, o kterých víš prdlajs.

reagovat
Tomino
20. června 2019, 23:33
1

Tak tohle je fakt moc pěkný komentář. Četl jsem si blog a říkal si, že k tomu musím něco napsat. A pak jsem viděl ten koment a ten za mě vystihuje asi vše.

Já jsem vlastně, až do teď, co bíst napsal tenhle blog, nad tím tak vůbec neuvažoval.

Nějaký vztah k autům asi fakt nejvíce ovlivňuje prostředí nebo i doba, ve které člověk vyrůstá.

Taťka závodil, jako malý jsem jezdil po různých závodech, a naučil mě, jak se k autu chovat a tak díky němu jsem si vybudoval k autům vztah.

Asi už ale bude, jak píše bíst, autíčkářů ubývat, ale je to možná i generační proměnou (a to nejsem tak starý, třicátník), kdy mladší zajímají jiné věci než auto.

Ale asi zase neberu auto jako auto, když jsem před pár lety opřel při závodech do vrchu mou Š130 o svodidla, tak jsem ji pohladil po kapotě a omlouval se jí, že neumím řídit :-) U firemního SUV by mi to asi bylo jedno.

Zase není vše ztraceno a autíčkáři se najdou i mezi ženami. Zrovna minulý víkend jsem vypadl se slečnou na hory, dřevěnice, kolem lesy, louky, ovečky... a my se chvílemi bavili i o autech a o technických věcech kolem nich...nechápu :-)

BigBen
21. června 2019, 09:45
5

Krabův příspěvek mi připomněl příhodu, jak jsem přijel k Bille a tam se pajdal důchodce o holi a povídá mi: To je to nový MINI? Já mu říkám, že tohle moje už moc nový není, že je spíš starý. On mi na to odpověděl, že to starý měl kdysi on a tak se zasnil a pak jsme strávili asi půlhodinu diskuzí o MINI. Dědovi se vyloženě udělalo dobře na duši...

beastar
21. června 2019, 13:06
2

Mě primárně nešlo o to napsat o někom, že je divný. Je třeba si uvědomit, že se toho dost změnilo. A nejen u nás. A že opravdu jsme už okrajová zájmová skupina jako třeba pěstitelé bonsají. Že většina lidí auto příliš emociálně nebere. A vlastně už není auto ani tolik společensky důležité. Nemá takový význam. Dokonce i ta česká typická závist už je taková otupělá.

Jasně. Já sem v prostředí aut. Kds logicky je to hlavní komodita. A vypadá to jako by se svět točil kolem aut a jejich vlastnictví. Ale i já vnímám častější poptávku po zážitcích a ne touze auto mít a prožívat ho. Je to asi instantní dobou kdy jde vše hned na oneclick. Jsme už opravdu celosvětovou minoritou. A líp asi nebude:) A možná nás ještě v budoucnu potěší i to, že potkáme veterána se spalovacím motorem...

krab
21. června 2019, 14:40
1

Dík za fajn zpětnou vazbu. No mě ten Beastarův blog přesně připomněl tohle co jsem tam nahoře včera napsal. S tím, že ono je nás okolo aut nakonec i relativně hodně, nakonec kolik lidí se sejde na závodech Le Mans, kolik lidí se sejde a fandí u závodů klasiků ( jako třeba tenhle víkend Adac 24 h Nurburgring Classic, je to i online) jakoby sice jsem furt v tý bublině autařů, ale i běžnýho člověka značky aut zajímají, jen nesmíme čekat, že toho znají příliš. Auta se motají v hospodských debatách, nebo taky blázni do aut žijí často v našem okolí. Tam kde já bydlím je lidí, kteří mají zajímavá auta a zajímají se o ně docela dost.

Ale jaký je to procento z celkový populace, to si úplně odhadnout netroufám. A Beastar má pravdu, že je tu jasnej trend, kdy míň lidí chce auta opravdu vlastnit a stačí jim je mít dlouhodobě vypůjčené.

BigBen
21. června 2019, 14:47
0

Je jasné, že když aut bylo "málo" nebo byly obtížně dostupné mělo to úplně jiný nádech. Dneska si jakýkoliv auto může dovolit většina lidí a je z toho konzumní zboží. Díky všem asistentům a automatickým vychytávkám se lidi stále méně musí věnovat řízení, takže k autu mají méně osobní vztah. Pokud Knightrider kdysi napsal něco v tom smyslu, že potřebuje půl hodiny na to aby uvedl do chodu starýho Mustanga, pak je jasný, že vztah k autu bude jiný, než když "Teslař" sedne, zapne autopilota a jede na chalupu.

beastar
21. června 2019, 15:00
0

Bigben: To jo, ale u nás je ten vývoj jiný. Na západě nikdy vyloženě auto nedostatkovy nebylo. Když pominu doby těsně po válce. A přesto tehdy bylo něco auto mít. V Usa se budovala společnost kolem aut. Mít auta byla prestiž, dobré auto byla společenská událost. Image. 911, Mustang jako popkulturni ikony. Tuhle dobu rámuje James Dean případně končí Dylan z BH. Dnes je auto ok o trochu dostupnější. Ale někde na úrovni iphone... Kdysi bylo auto víc jak barevná tv a fén. Chápeš tu změnu.

krab
21. června 2019, 15:05
0

Vídíš a to jsi mi tím připomněl ještě další věc, co jsem k tomu chtěl napsat. Takových dobrých 10 let, vlastně možná dýl už není propagace aut tolik spojená s popkulturou a tak... V podstatě poslední jedinej lifestylovej program, kde byly auta a kultura, film, hudba, zábava pohromadě byl klasickej Topgear. Těm se povedlo oslovit masy lidí a do toho mistrně zakomponovat i auta. A lidi to bavilo. A už je to zase trošku jiný teď.

Reklama na auta se totálně změnila. Reklama na tabákový výrobky šla pryč z motorsportu. Slavný osobnosti se přestali prezentovat se svými auty. Je jich prostě míň. Reklama kde jsou holky, auta, reklama kde auto jede rychle nebo smykem ... to je pryč.

Tak ono se nakonec není čemu divit, že ten zájem jakoby upadá.

beastar
21. června 2019, 15:10
0

Krab: Sdílím tvoje nefalšovaný nadšení pro věc. To že se sejde někde x tisíc neznamená nic. To se sejde i v Ascotu na dostizích. A kolik znáš výhercu tamní steeplechase?;) Obecně vidím propad a u mladých nezájem. Nebo hodně zkreslený představy. Nedávno mi borec povídá. Já už si řidičák dělat nebudu. Počkám až budou ty autonomní auta. To není vývoj k tomu lepit si na wc ma dveře lambo. A my se v tom každý po svém pohybujeme. Na základě toho bych mohl tvrdit, že všechny auta s cenou pod milion jsou sráče. A ty zase že není nad 70s léta. Když půjdeš mezi akvaristy bude ti připadat že rybičky má každej. A motorsport? To je vesměs šaškárna pro sponzory až na menší podniky. Kam fakt chodí lidi... Protože to je adrenalin jako na oktagonu třeba. 90% lidí na to kouká a sotva by ustáli ránu v hospodě po hubě. Ale čumí na fighty... Podobné to bude na Adacu. Ano jsou výjimky typu LeMans jenže tam se zase sjedeme z daleka my.... Nadšenci a lidi od aut. Sem rád, že to vidíš dobře, ale moc růžově.

sheogh
21. června 2019, 10:59
0

Ja asi patrim do te postizene mensiny. Operak me moc nelaka, dobry auto se me vracet po 2 letech nechce, a za spatny se me nechce platit vubec :-)

Jinak Beaste, dneska ohromis nejlip fotkou na instagramu nebo fejsbuku z nejake proflakle historicke pamatky. A pak zpatky za zed, do hotelu s bazenem :-D

Kdeze nejaky ohromeni autem... To spis naopak - jsi neekologicky buran, hybaj na kolo :-)

reagovat
beastar
21. června 2019, 13:12
1

Ono i s tím operákem a tak začínáš být mimo hlavní proud. A jako aby to nevyznělo. Já nemusím osobně nikoho oslnit autem. To nemám rád ten zájem. Spíš ale jako i společensky už není nutný být majitelem vozu. Ani ve vyšších kruzích. Auto ztrácí svou hodnotu jako symbol. Což mu do budoucna bude škodit.

Jinak přesně auta jsou snadný terč pro ekopakáž a různé pochybné organizace. Alespoň že v Madridu zrušili nesmyslný zákaz vjezdu do centra pro starší auta. Jinak instagram rulez:D Přesně vyfotim se někde na Bali upocenej s krosnou a za rohem ***** spa....selfíčko voe lakšry u vířivky. Když máš kozy jde to ještě snáz. Joo to lidi oslní pravda.

sheogh
21. června 2019, 13:54
3

Tak ty kozy jeste beru, pokud je na co koukat :-) Ale presne, jet na tropickej ostrov, a tam stravit 2 tydny v bazenu je fakt uchylny :-D A videl jsem i lidi, kteri si na takovou akci v klidu vezmou uver, kterej pak 2r splaci :-)

jj, protoze to je na rane, vsichni to vidi, a da se to "resit" - lode, letadla, zastaraly elektrarny a dalsi zdroje verejnost nevidi a tak se neda moc masirovat ze ...

Tu roli hodnoty prebiraji jiny veci - dneska jsi hustej, kdyz mas ten novej cinskej telefon bez ramecku ;-) Vidam casto u mladsich kolegu - auto nechcou, protoze se o to musi starat, jezdi MHD, nebo na kolobezce, nebo litaj na kosteti, co ja vim ... V tomto maji mou plnou podporu - cim vic takovych, tim vic mista na parkovisti :-)

ma
martinw
21. června 2019, 11:01
0

"uniformní kapsle Čínské provenience" - vtipné rčení v zemi kde je rozdíl mezi Octavií a Superbem ve tvaru zadních světel a módní barva pro nové škodovky je COOL šedivá ;)

Neokoukané auto v garáži - fajn koníček a zábava, ale jakmile vyjedete ven ...aut je sakramentsky dost a budou přibývat. Když dojedu přes kolonu do města začíná laborování s tím kde zaparkovat, je ta zóna fialová,hněda a na tlačítka parkovacího automatu aby si člověk vzal jednorázové rukavice, jo a máš dálniční známku, máš ekologickou známku, máš kartičku na bodíky k benzínce ? ...prostě už to není takové bezstarostné svobodné cestování.

reagovat
beastar
21. června 2019, 12:59
0

Asi takhle. Žiju sice u nás, ale rozhodně tady netrávím všechen čas. A to s tou škodovkou je stejně přehnaný tvrzení. Co platí tak 500m za Rozvadov. Odtud ten výraz o Číně, kde je spíš důležitá ta Čína, než ty krabice. I když s tebou nesouhlasim je potěšujicí, že to alespoň fakt čteš.

Jinak druhá část příspěvku je ok. A je to tak.

ma
martinw
21. června 2019, 13:10
0

však ano zapřeháněl jsem si, ale je fakt ze to snizovani nakladu mezi znackami znamena ze je na vyber mene platforem mene motoru a jde o to jak se ty natvarovane plechy,interier,design sedacek prodat zakaznikovi - v tom je urcita unifikace, ale neni to nutne spatne - alespon se nestavaji faily v pouzitelnosti tech vozu

beastar
21. června 2019, 13:15
0

Jo jasně. V důsledku všechno zlé je pro něco dobré. Hodně značkám koncernovost a uniformita pomohla. Třeba Dacii, nebo škodovce. Ale pro zákazníka je výběr menší. Ale i proto, že mu na tom tolik nezáleží. 60% je to buřt co a jak vypadá. A to do budoucna nahrává právě těm projektu auta universál. No name pro všechny jen aby si byl mobilní.

Ča
Ča Snač Aj
22. června 2019, 20:17
0

Třeba to nakonec bude pozitivní a s elektro autama na baterie/palivové články se objevi konstrukce se s nějakým modulárním řešením a rámy a přijde renesance karosářství.

Irwinek
21. června 2019, 12:50
0

Svůj vztah k autům jsem podědil po dědovi, vystřídal za život 15 aut a 8 motorek a každé to přibližovadlo miloval.
je tedy fakt, že k tomu, abych po příjezdu nejprve opatřil auto a teprve pak se šel přivítat s příbuznými, se asi nedokopu, ale kdo ví :-D
Táta už měl k autům vztah jiný, bylo to určitě služebákama, protože soukromě měl 1202 STW a nedal na ní dopustit. Miloval rychlou jízdu, ale s Barčou jel v klídku 70 a když nemohla, tak polevil, zapálil si cígo a koukal okolo :-D

reagovat
ToMyx
21. června 2019, 15:10
2

Bíste, klobouk dolů. Tvůj talent říkat věci bez obalu dostal tímhle blogem korunu. Díky! :-)
Přečetl jsem blog, diskuzi a souhlas. Pokud bych cokoli dalšího psal, byla by to pouze obdoba již někým zmíněného textu.
Přiznám se, že je mi z té zářné budoucnosti poněkud smutno.

Jediné co si neodpustím.
Já osobně jsem proti nešvaru části dnešní společnosti, která se mění v konzumní stádečko, svou první malou bitvu už vybojoval. Občas jsem svezl známé nebo příbuzné po okreskách nebo na trackdayi mojí modrou a už druhého člověka to uchvátilo. Teda na rovinu, neuchvátila je moje vrána, 90% času se báli, protože netušili co umí. Uchvátilo je to, že znovu objevili něco co takt trochu zapomněli. Svobodu a tak trochu tíhu zodpovědnosti. Tu jistotu, že když něco vlastní chybou poto, už se z toho nevyto :-) Jeden si koupil starší víkendovku už v březnu a druhý pořídil minulý měsíc. A ty nadšené oči po projížďce na okreskách, kdy ostatní ještě spí... :-D Ty nápady vzít polovičky a jet jen prostě někam k vodě nebo do hor a tam se uvidí, musel jsem se smát. Ani ne před rokem oba pánové bez služebáka (Octa a Safira) nevytáhli ani paty:-)

Synkovi je 6 a už by chtěl zkusit dětské motokáry, toho to čaplo taky jako nic. Uznávám, měl jsem to lehoučké, jsem táta :-D


-
Komentář upraven 21. 6. 2019, 15:37:29

reagovat
sheogh
21. června 2019, 15:55
2

:-D podobny nedavno s kolegou kterej nechapal, jak nekdo muze jezdit se spotrebou nad 10l... pak jsem ho vezl z prace a nechal ho ridit, a na miste uz se ptal, ze "no a kolikby me stala udrzba" a "asi spis z nemecka, ze" apod... taky je trochu nakouslej koupit neco aspon s V8 :-D ... Jinak jezdi i30 prave na operak

beastar
21. června 2019, 16:12
5

No tak na pohany jedině osvěta to vám oběma chválím :D

Skipper
22. června 2019, 18:46
1

Své devítileté dcery učím zásadné řídit minimálně V8... :D

Liqid
22. června 2019, 20:32
1

Já jsem třeba zástupce mladší generace, auta mám rád. O první feldu jsem se náležitě staral až do jejího rozpadnutí. Když jsem s ní jako student jezdil, pořád jsem sjížděl bazary a koukal, čím bych jí jednou nahradil, až bude nějakej ten chechták navíc. Pak byla kratší doba temna, kdy bylo jen na nájem a jídlo, takže jsem jezdil busem a občas si půjčil auto od táty. Pořád jsem stále vybíral a těšil se, jak už nikdy nepojedu busem/vlakem s důchodcema. Jenže po absolvování jsem dostal služební fábku od novoty s 81kw a manuálem...a vybírat jsem přestal. Mám málo místa a zábavné auto stojí ranec. Navíc soukromě najedu cca 500 km měsíčně, má cenu na tohle kupovat zábavné auto?

Nimrod
23. června 2019, 06:04
0

a proč by ne? auto nepotřebuju, mám ho čistě racionálně jen na výlety, v zimě nejezdí... prostě mi dělá radost a navíc je to koníček. auto by mi nebavilo, kdybych musel najíždět 30tkm, to je otročina, ne radost

beastar
23. června 2019, 13:53
0

Liqid: To co popisuješ chápu. Nicméně čím míň najedeš tím větší kravinu si můžeš koupit. A se služební fabkou v zádech je to skvělý. Když ponecham stranou kupní cenu. Tak mít jako hobby třeba miatu, starší imprezu, nebo fabii rs není nic dramaticky drahého a nemožného:)

sheogh
23. června 2019, 20:09
1

presne tak, pak muzes mit hracku, ktera muze klidne treba mesic stat na spalkach, protoze mas tu fabku. Nemusi to byt denne dostupny

Jakub Pospíšil
24. června 2019, 11:03
4

Liqid: je to o prioritách. Bydlím cca 1200 metrů od své práce. V centru Prahy. Mám služební Octávku. A pak mám taky tři soukromá auta, z toho dvě jsou výhradně "na zábavu". Plus občas nějaká ta testovačka. Soukromě potřebuju měsíčně najet tak 300 km, možná občas víc. Přesto najedu kolem tisíce. Protože chci. Potraviny můžu kupovat za barákem, ale jezdím raději do 14 km vzdáleného obchodu (protože krátkými cestami se mi nechce auto trápit a navíc je vedle ruční myčka). Letos jsem začal praktikovat náhodné výlety do náhodného města po práci, je to paráda, objevuju fakt zajímavá místa a silnice. Pokud si pořídíš auto, co budeš mít fakt rád, tak se za jeho volant zkrátka budeš těšit. Budeš hledat záminky, proč někam jet (jé, hele, nám došlo kari, hned pro něj zajedu, za dvě a půl hodiny jsem zpátky). Je to drahé, nepraktické, časově náročné a absolutně nelogické. A taky fakt super.

krab
24. června 2019, 12:24
2

Beastar má tu pravdu v tom, že je nás málo. A já se teď posledních pár měsíců snažím být optimista. Prostě, že tím když se někteří rozhodnou jezdit v autech bez duše nebo dokonce na elektromotor nám to hobby okolo aut se spalovacím motorem nikdo brát nebude. Chtěl bych se v tomhle ohledu nemýlit... :)

Pokud by někdo "ideálně ze strany Zelených" zmapoval můj život a navíc zjistil moji zálibu v ježdění na horským kole, řekl by : všechno prodej, jezdi na kole, vlak ti jede do Prahy co hodinu prakticky a pak můžeš metrem nebo tramvají. Dohnáno do extrému, stačilo by si tak 4x do měsíce auto od někoho půjčit na jeden, dva dny...

Ale auta máme 4. Všechny prakticky jen pro radost, žádný není takový to o kterým by se dalo říct, že tohle je to praktický auto, který má to co potřebuješ a nemá to co nepotřebuješ. Dvě mají šestiválec, dvě čtyřválec.

Jinak tu osvětu šířím, když občas napíšu o nějakým veteránu, leckdo se chytne :-D

ma
martinw
24. června 2019, 13:07
0

...neměj ze svého koníčku strach - zatímco jezdíš autama půlka západní evropy líta nakupovat o víkendech někam do dubaje nebo londýna.

sheogh
24. června 2019, 16:06
0

jj, treba v CH to tak maji (a k tomu prakticke magneticke drzaky na znacku) :-) Maji tam silnicni dan, ktera se pocita z CO2 a hmotnosti auta. Takze ty majitele starych aut tak nejak uz trestaji.

Za vic aut uz tresta i cast Brna - v zonach rezidentniho parkovani stoji jedno auto rezidenta nejakych 600kc/rok, mimo centrum zadarmo - ale druhy auto uz je za 15000kc :-/

beastar
24. června 2019, 16:25
0

S parkováním v Praze to je podobný terno. Mimohodem lépe řešené spz jsou i v GB. Já se třeba nestydim za to, že před pár lety sem měl na autě spz FL. Velmi podobně jak CH jen s tou daní je to tam jinej čaj, lepší. Zase na druhou stranu pojistka je u nás levná a buzerace obecně malá.

Byl čas kdy sem měl 6 aut. Pak 5. Potom 3 a dnes aktuálně 2. A taky je to ok. Auto na zábavu teď nemám žádný. Nechybí mi to ...teď. Ale začínám to taky nějak řešit. Já už asi ale půjdu do kompromisu. A když ne, tak do extrému... Furt se to v člověku mlátí:D

sheogh
24. června 2019, 16:57
0

:-D to me pripomina vtipnou situaci, kdy jsem zapomnel zaplatit POV, a zjistil to tak, ze me jedno odpoledne zmizely znacky z auta - sebrali je cajti na popud SVA, nechali za steracem listek ...

Jinak ja to mam o kompromisech vzdycky, uz jen proto, ze ty auta neni kam davat, tzn jedno, max dve.

No FL uz je stejne skoro CH :-)

beastar
24. června 2019, 17:03
0

Jak píšeš. FL je defakto CH kanton s vlastní vlajkou a místní státní vládou vystupující v mezinárodním kontextu. Proč to tak je je nasnadě:)) Každopádně co do auta je to trochu lepší jak samotné CH.

Jo já taky nemám bohužel halu. A parkovat na ulici u nás nejde. Abych si platil park dům to mě nebaví. Tzn. Max 3 kusy. Ale 2 lepší jinak tu není k hnutí.

Nimrod
24. června 2019, 19:19
0

nějaké paušální dani z auta bych se úplně nebál. my totiž máme neskutečný štěstí nejen na nízké povinné ručení, ale i na relativně starý vozový park celorepublikově, a proto si myslím, že nemůže v nejbližší době nějaká daň přijít, protože taková strana by si v příštích volbách neškrtla. ta by totiž doopravdy nasrala prakticky každého, stačí, aby měl nějaké přibližovadlo na dojetí pod okny domu/bytu
když jsme u fl, třeba mi někdo poradí. před rokem jsme jeli z furka pass k bodamskému jezeru celkem logicky přes lichtenštejnsko a někde cestou jsme narazili na vesnici či spíš městys, všude samá památka. na konci obrovský park, u kterého bylo parkoviště, vedlo od městysu do kopce, byly tam i pěkný záchody :-) všude krásný starý stromy, posekaný trávník. následně se vyjelo na kopeček, jelo se chvilku kolem tohodle jakože parku a bylo to zakončený bránou /obloukem, kam se dvě auta vedle sebe nevešla. přitom to byla normální jakože hlavní silnice. neví někdo, kde to je? já se to snažil najít a prostě mi to nejde. ani nevím, jestli to bylo ještě švýcarsko, nebo už lichtenštejnsko (na rakousko mi to nesedí). ale provoz tam nebyl silný, tak to asi fl nebylo, ale nevím. vyhýbali jsme se dálnicím

beastar
24. června 2019, 20:43
0

Hale ono jde o to kudy jste to fl projeli. Ono celý FL je takovej městys:)) Nicméně asi bych přes to na tuhle stranu bodamskyho nejel. Tj jedno nemyslíš Balzers? Tam je to takový vesnický a relativně malá silnice s přírodou kolem. A hrad tuším.

Nimrod
24. června 2019, 21:28
0

bíst: jo, je to takové nekončící městečko :-) ale tohle bylo oddělený, mělo to začátek a konec. balzers nemá street view, ale dle fotek to asi nebude ono, jenže nevím, když si to nemohu virtualně projet. ale děkuju za tip :-) jinak mně je celkem vlastně jedno, kudy jedu, když jsme na výletě a není moc kam spěchat. here nás mnohdy zavedou na zcela nesmyslná místa, ale občas jsou fakt pěkná. takže za mě proč ne. jasně, kdybych jel někam takhle pracovně, tak to budu hnát po dálnici a nadávat, proč ještě nejsem v německu, abych mohl jet konečně trošku rychle
mgrr: ekodaň mi moc nevadí, ta je jen jednorázová a problém tak je jen u aut z nejlevnějších sfér, kdy je pak ta částka doopravdy podstatná. moje motorizace se tu neprodávala, tak bych měl také trošku problém, respektive bych musel vysolit dekře 3000,-. takže přihlášení auta je pak ideální řešit přes známý, kteří umí třeba i nechat zapsat alternativní smysluplně velká kola a pneu

sheogh
25. června 2019, 10:21
1

Jo no, u plechcup specialu desitka za ekodan zaboli - btw pocita se ekodan do ceny PC auta? :-D

Jako fakt, lidi, co resi tyhle ptakoviny je minimum - vidim tady v praci, resi se jen operaky a kolega pobreciva, ze uz si musi jit koupit novy, protoze jeho megane uz je moc starej (2015) a infotainment neumi nejakou kokotinu .... Dalsi si "koupil" Karoq s litrovym vibratorem pod kapotou... Holt mame smulu, jsme dinosauri se zalibou ve smardlavych, hlucnych kramech...

Ale ja se polepsil, a az me vrati Phaeton ze servisu, nalepim si dozadu logo Greenpeace.

beastar
25. června 2019, 13:01
2

Takhle je to všude. Bohužel. Kamarád nedávno koupil 2015 Mercedes. A někdo mu taky tvrdil že je to starý a gypsie auto:D 3.5 roku stará kára s původní cenou 1.9mio. Tak se mě na to ptal. Říkám taková je doba. Před 15 lety když si měl 8 let starý Bmw, Audi etc. Tak si byl někdo. Král silnic. Dnes? Každej na tebe kouká jako na magora. Posun ve společnosti. O různých operacích typu Scala, Okyna a tak dál nemluvě. Lidem to stačí je to nový thats all. Teď mi čeká maník až bude ten fl. Sup a až budou první lehce ojetý po leasingu z ol. Tak hned kupuje .... Aby měl toho nejnovějšího víš jak:D

O tom že jsme mimo hlavní proud nepochybuju. Jdu do krámu a koukám po parkplatzu kde co stojí. Na mysl mi občas přijdou věci jako hmm tvl tohle Mondeo zase nevypadá tak hrozně. Ty jo to Tipo má na tak levný auto tohle řešeny pěkně... Nebo za jízdy nahlas ty krávo jeee gété dvojka. S tim že v autě nikdo jinej nejede. To nebudou projevy většiny populace:) Nálepku sem měl kdysi na emelu osmiválci... Safe the nature.

sheogh
25. června 2019, 13:20
1

ono je vtipny, ze ta nalepka by byla vlastne pravdiva - udrzuju 15 let starou popelnici, misto, aby me museli kazdy 3 roky vyrobit novy auto :-))) to je hodne eko :-)

beastar
25. června 2019, 13:47
0

Přesně. To ti ale nikdo neřekne. Protože kola ekonomiky by se zastavila. Kdo by kupoval nový vůz:D Je to asi stejná debata jako jestli legalizovat hulení, nebo ne.

Skipper
25. června 2019, 20:06
1

Joooo! Phaeton s nálepkou greenpeace bych moc chtěl někdy potkat! A ideálně na druhou stranu nálepku Nurnburgringu :D Kdyby se mi nálepky na autě tak neprotivily, tak bych si greenpeace dal hned taky!

krab
25. června 2019, 22:20
0

To bych si mohl kluci dát na Lotus :-D Nálepka "ringu" už tam je, objel ho mnohokrát a z mojí flotily je jednoznačně nejekologičtější. Taky s ním teď nejčastěji jezdím. Část je plastická hmota, část hliník, hlavně už má 13 let a přežije dalších 50, takže pro mě asi nikdo se vzácných kovů nebude muset ani do důchodu stavět elektromobil :-D

sheogh
26. června 2019, 10:18
0

No jasne, na jedne strane green hell, na druhe green peace :-D

Co
Core
24. června 2019, 12:12
1

Super clanek,bohuzel vystihuje co se jiz dlouhou dobu deje nejenom ve svete aut.Mizi napady,originalita i odvaha.Jednou budou vsechny domy stejne,auta stejne a lidi taky.Uz dnes jsme takovy euroobcane...Pro me jsou auta predevsim dobrodruzstvi a to nejenom jizda v nich ale treba i samotny nakup,shaneni penez a pohovor s majitelem.Vyzkousel jsem ledaco ale stale vice u me hraje prim atmosfericky benzinovy motor s vice jak 4 valci a to hlavne kvuli zvuku.Je jasne ze auto ze spalovacim motorem jak ho zname uz konci a nastupuje jina forma.Klasicka auta se prestanou vyrabet a ruku v ruce se zmeni i zdaneni klasickych paliv.Hybridnim nebo elektrickym autum se uplne nebranim(v 80ti letech bych v tom klidne jezdil) ale auto pro zabavu musi mit benzin.Drzim vsem palce a kupujte..nebudou a jizda v nich bude cim dal drazsi.Originalnich aut je zatim dost ale tim ze uz se nevyrabi a stale ses nimi jezdi tak ubyva zachovalych kousku s rozumnymi kilometry.Ale treby twingo s platenou strechou je urcite nedocenene :)

reagovat
Xp
Xpepe
25. června 2019, 10:21
2

...tak casy se meni, a vzhledem k diktatu konzumni spolecnosti a doby internetove se tomu ani nedivim. Kdysi mel clovek kone, pokud se nepostaral tak nejel, nebo nedojel. . Okolnosti jej proste nutili se o sveho "kone" starat a mit k te neme tvari vztah. Pak prisel automobil u ktereho platilo to same, kdy navic kazdy mel sveho stajoveho mechanika se kterym proste musel mit vztah, tedy pokud nebyl sam selfmademan kdy se vecem snazil alespon porozumet a nektere ukony zastat. Vztah automobilismu byl k tomu notne podporovan motorsportem, emocemi, a temi neotrelymi muzi kroticimi ona stada splasenych koni. Jo, kdo by v te dobe nechtel byt jako oni.

Dnesni doba automobilismu je vyhorela....., design je svazan bezpecnostnimi predpisy, kdy mam problem na ulici rozeznat jednu znacku od druhe. Diky narustu spolehivosti spalovacich motoru, se vytratila nutnost se pred cestou postarat a s ni i to dobrodruzstvi kdy cesta byla tim prvostnim cilem. Stada splasenych koni jsou krocena elektronickymi asistenty, kdy se rizeni aut stalo etalonem instatni nudy a je defakto uplne jedno jestli tech koni mate 100, 200 nebo 300. Vas osobni automechanik se prevtelil do no-name servisu u nektereho LEASE dealerstvi kdesi na periferii... cest vyjimkam.

Kdysy slavne znacky se vezou na teto vlne postupne ztracejici onu svou lety, diky motorpsortu, budovanou auru vyjimecnosti. Kdysy kdo nezavodil jako by nebyl. Dnesni automobilovy marketing je upne jinde, emoce stranou, proste spotrebak a je jedno jakou tridu Mercedesu, BMW, Audi vlastne mate. Postavte si vedle toho ten Hjundej a z pohledu dnesniho mentalniho nastaveni novodobeho zakaznika Vam to vyjde uplne nastejno. Amen.

reagovat
beastar
25. června 2019, 12:52
1

Nejsmutnější je, že je to vlastně z 99% pravda. Opravdu i to závodění je velká nuda a často o tom, kdo má víc peněz a tudíž modernější a lepší zázemí, lidi a nakonec auto. Stalo se to sterilním a už ani ten Dakar není vlastně Dakar aby nám kluky někde nezranili.

Auta jsou si podobná to je fakt. Pro výrobce je to dar z nebes. Mercedes i Bmw atd. Hodně modelů podobných. A vážně lidi začínají auta vnímat jako rovnocennou masu a stroj na mobilitu. Vztah zmizel u většiny. Pro část lidí právě už není důležitá ani nějaká aura či výjimečnost. Lepší už to nebude. Jsme jenom skupina lidí co se jim něco líbí a jsou trochu brany za podiviny jako fanoušci Star Treku, nebo pěstitelé kaktusů. Už to není a nebude téma veřejné.

Xp
Xpepe
25. června 2019, 17:55
0

.....lidi chteli vzdy videt ohen a krev, tot jeden z prazakladu uspechu sledovanosti sportu obecne, a drivejsi motorsport byl hodne o tech mrtvolach. S nadsazkou se da rict, ze to byla takova obdoba gladiatorskych zapasu. Kde jsou ty "krveziznivi divaci" dneska a kdeze uspokojuji sve potreby?... no prece v tom virtualni svete u kompu... tak nas tady mate, kdo si hraje nezlobi.

Nimrod
25. června 2019, 20:49
0

dovolím si nesouhlasit. přelom 80. a 90. let v dtm nebyl zrovna moc o mrtvolách, přesto sledovanost byla neskutečně vysoká. důvod je jednoduchý

i dnešní vytrvalostní závody jsou neuvěřitelně vyrovnané, ale už to nemá tu auru, aby to sledovaly masy. a problém je nastíněn v tomto článku, lidi to nezajímá. divím se, že se ještě motorsport dneska vyplatí

Xp
Xpepe
26. června 2019, 00:08
0

.....muj predchozi prispevek berte tak trochu s rezervou, osobne jsem spis odkazoval na dobu 80. a starsi, kdy motorsport byl skutecne o nadseni, individualismu, silenstvi. 90ta leta povazuji osobne za prelomove obdobi celeho odvetvi. Chtel jsem jen rict, ze emoce, adrenalin, nadseni bylo to co hnalo ve minulem stoleti vyvoj motorismu dopredu. 20te stoleti s rozvojem technologii posouva cele odvetvi ponekud do jineho sveta, jestli lepsiho nebo horsiho necham casu a uvazeni kazdeho.

Tomino
26. června 2019, 00:30
1

Když jsme u toho motorsportu, tak pořád sleduji. Všechno možné. Ale kouzlo je pryč. F2 je daleko zajímavější než F1 a asi bych si nikdy nepomyslel, že to napíšu, ale sledovat Formuli E je možná zajímavější než cokoliv jiného formulového. Pikes Peak je vyasfaltovaný až nahoru. Na rally se raději dívám na historiky než na současná WRC, průjezdy Š130 LR, Escortů, BMW 2002 a podobně, mě berou daleko více. Buď jsem divný já nebo se to všechno fakt mění :-)

beastar
26. června 2019, 04:36
1

Fakt je ten že zrovna rally se taky raději podívám na nějaký nižší soutěže, než na wrc. A nebo klidně taky nějaký historiky. Okruhy koukám jenom endurance/24h/gt. A to taky dneska je spíš o tom, kdo má větší rozpočet, než řidičský um. Často fandím spíš soukromníkům který se snaží bez podpory továrny alespoň důstojně jezdit střed pole. Než "hvězdám". To taky dřív asi nebylo vyloženě normální. Jenže celý je to prostě o tom čeho se tady dotýkáme pořád. A i já v tom blogu sem to taktně naznačil. Lidem jako společnosti je to úplně JEDNO.

Fotbal i hokej je daleko větší fenomén, než nějaká formule. A často zjišťuju, že normální občan je ohledně aut tak blbej, že se s nim raději ani bavit nechci. Něco jako Krabova historka s pánem co je to za značku ta Carrera.. to chceš odpovědět ... no dělaji taky brejle i na lyže...... A takový právě to WRC, F1 to si myslim sledujou lidi z nostalgie a pak ty co to mají prostě místo puštěnýho třeba fotbalu někde v hospodě.... Pravej fanoušek na ty srágory vydrží koukat tak minutu a nebo na starty a dvě kola. A jako bez holek a cigár už fakt nemám vůli na F1 koukat vůbec...

Ronin
25. června 2019, 13:38
3

Bístove blogy čítať je radosť pri srdci,a konverzácie pod nimi ešte tutti.S touto dystopiou som sa už stretol a všetko bolo v konverzácii povedané.Ľudia si veci,ako aj autá nevážia,dostať sa k nim je jednoduché,a čím movitejší a zadubenejší si,tým je to horšie,toľko skvelých áut sa dá v Prahe alebo Bratislave vidieť,že to je až nuda.M badge a AMG som zahrnul už do kategórie vozidiel Škoda Octavia RS.Je to tak presýtené,že už sa nad tím ani neoplatí pozastaviť,a všetky tie fantastické káry za to nemôžu.Treba ale povedať,že stále slušnú väčšinu ľudí autá bavia,resp. ich majú radi,a prídu sa pozrieť na zraz,alebo veteránsku rallye,pritom ani nevedia ako funguje spalovací motor.Niekedy som pohŕdal ľuďmi,ktorý aktívne prejavovali záujem o vozidlá,no trepali kraviny a nevedeli o nich vôbec nič,boli to.len pozéri.No postupom času zisťujem,že navedením na správne kolaje a ukázaním im komunity automobilistov,sa dajú takýto ľudia pretransformovať.A ono je to v konečnom dôsledku jedno,aj keby o tom nevedia nič,vidieť niekoho ako si fotí auto,dokonca sa fotí pri ňom,a povie to wau,ukáže prstom,je aj tak ten najlepší pocit zadostiučinenia.Pretože sa to ľuďom páči,a keď sa prefiltruje spoločnosť na ľudí,ktorí autá majú radi,a na tých ktorých to vôbec nezaujíma,bude to najlepšie,každý si príde na svoje.Po uliciach budú jazdiť bicykle a golfové vozíky,a mnohoválcové vozy s manuálnimi prevodovkami a krásnymi tvarmi.A nikto nebude nikomu prekážať.
P.S Úpadok áut v popkultúre ako písal krab má za následok aj jedna vec.Autá niesú už sexy.Pretože elektronika nieje sexy.Česť výnimkám Jaguár,Alfa Romeo,Maserati a pod.A čo nieje sexy,ako keby ani nebolo...Pretože vždy ide len o sex.

reagovat
beastar
25. června 2019, 13:49
0

:D Pěkně napsané. Ze zkušeností to vyzní vždycky nejlíp.

Boris
28. června 2019, 11:00
0

Velice zajímavé zamyšlení. A napsal jsi to správně. Kupujme kultovní auta, zachraňujme co se dá.

reagovat