načítám data...

C3H8 + C4H10

14. srpna 2019, 09:33 48 komentářů bitner

O provozu auta na plyn kolují po internetech, hospodách, dealerstvích i autoservisech leckdy neuvěřitelné zkazky. Tohle je neposkládaný sled myšlenek založených na mnohaleté zkušenosti s provozem aut na LPG.

XYZ bflm: C3H8 + C4H10

Proč LPG?

Začnu pochopitelně tím, co nás všechny zajímá až v první řadě. Úspora koruny na každém ujetém kilometru ve srovnání s benzínem budí u mnoha lidí útrpný úsměv. Následují biblická podobenství o opici a banánech. OK, beru. Kupujte své opici, co uznáte za vhodné, ta moje se musí spokojit s vedlejším produktem rafinace ropy, který je podstatně méně zdaněn ve srovnání s naftou, nebo dokonce benzínem. Moje denní vozidlo přišlo na 225 tisíc stabilní měny. Při uvedené úspoře a mém ročním nájezdu je reálné, že se po 12 letech vlastně zaplatí. Samozřejmě, ve srovnání se stejným povozem krmeným benzínem. Na kontě ty prachy neuvidím. Ale proč neutrácet za něco jiného, ne? Nu (jak rád uvozuje věty náš nejvyšší ústavní orgán) a teď si představte, že dáte plynové hospodářství do nějaké V8  (sic!) se spotřebou kolem 20 na sto. Plynu to pak papá nějakých 25, ale úspora už potom jde do jednotek korun/km.

Čím bych tak mohl pokračovat? Jo, to je teď docela důležité, pro mě jakožto otce. Hleď synu: jsem ekologický! Až půjdeš místo školy demonstrovat s ekologicky uvědomělou, ale taky po jiných stránkách vyvinutou Janičkou (nic mi nevysvětluj, chápu tě), tak můžeš zkusit elektrovizionářům vysvětlit, že někde se začít musí, než se do toho bzučícího ráje dostaneme! Protože nepřímovstřik na plyn má proti nafťákům s vylágrovaným filtrem emise jak porcelánová panenka.

Svoboda. Na benzín bych toho tolik nenajezdil, o tom jsem přesvědčený. Došel plyn? No nic, k nejbližší plničce to pořádně protáhnu na těch benzínových 100 oktanů, a vezmu plnou za 450. To je asi tak všechno, co řeším ohledně ceny za palivo. Jo, tankování: pokud není stojan vyloženě zamčený, tak tam, kde to neznám, se jdu slušně zeptat, jestli si můžu natankovat sám. Ještě se mi nestalo, že by mi to zakázali.

Dojezd. 50 litrů benzínu, 32 litrů plynu (tady se samozřejmě omezovat nemusíme, dělají se i nádrže na 100 l, pak už spíš vyvstává otázka, kam to narvat) – to je reálný dojezd kolem 1000 km. Dobrý bonus.

Proč ne?

Těch důvodů je nekonečno. Od objektivních (musíte/chcete parkovat pod zemí a tam se legálně s LPG autem nepodíváte), přes subjektivní, ale pochopitelné (při tankování vám to nesnesitelně smrdí) až po naprosto absurdní a nesmyslné (propan-butan je jedovatý, co nevidět to vybuche jak Challenger, apod.).

U několika důvodů se zastavím. Např. cena přestavby a její návratnost. Obecně se doporučuje přestavbu udělat, až když opravdu najedete aspoň 10 000 km za rok. Ten nájezd se zdá malý, ale řekl bych, že spousta lidí svůj roční nájezd nadhodnocuje. Schválně si zkuste vzít dva poslední protokoly z STK a rozdíl v km vydělte 2. Myslím si, že většinou budete překvapeni. S tím vlastně souvisí i další důvod, proč do přestavby nejít. Pokud máte auto na dojetí, kterému se již blíží horizont událostí, je to opravdu nesmysl. Černá díra (zde vrakáč) vaši investici do slevy na palivu schvátí a již nenavrátí. Tady je částečné řešení plynovou instalaci nechat z nebohého vraku vyrvat a přemístit do životaschopnějšího samohybu. Ale to taky něco stojí a ne vždy je všechno se vším kompatibilní.

Nakonec této části bych zmínil něco, co úzce souvisí s budoucností LPG. Přímovstřikové motory. To je celkem peklo. Schopný plynař-šaman si poradí se vším. Turbo: nevadí. Kompresor: nevadí. 12 válců: nevadí (dají se tam 2 plynové řídící jednotky). Přímovstřik: to vadí, jóóóó to vadíííí… Ono to samozřejmě jde. Ale buď tak trochu na prase (přímovstřik se degraduje na nepřímovstřik a pak jdou do háje benzínové vstřiky, které se ve válcích zapečou), nebo je to opravdu drahé. Přestavba za použití přímého vstřikování kapalné fáze LPG stojí kolem 100 000 Kč. A to už je spíše pro fajnšmekry. Reálný horizont návratnosti se nebezpečně blíží výše zmíněnému horizontu událostí. Na druhou stranu, pokud to funguje, je to velmi elegantní. Startuje se rovnou na LPG za jakýchkoliv teplot, použijí se originální benzínové vstřiky a celé je to v principu víc adidas. Pokud takhle přestavíte nový motor, nemusí vás trápit ani karbon. Pak se ještě vtírá otázka kvality paliva. Snad mají tyhle vysokotlaké systémy nádrže s vlastním filtrem, ale s tím nemám zkušenost.

Na co si dát pozor.

V plynovém autě musíte mít hlavně – otázka za 10000 – benzín. Podávací čerpadlo v benzínové nádrži je totiž při své elektrické činnosti (která běží i při provozu na LPG) chlazeno – ano – benzínem. Proto je ideální udržovat pořád aspoň polovinu nádrže plnou. Vyzkoušeno na vlastní peněžence. V jednom autě jsem si podávací čerpadlo usmažil. No a protože všechny starty jsou na benzín, muselo se to draze řešit. A mordovat to startem na LPG opravdu nechcete (bavíme se o klasické nepřímovstřikové variantě). Startér ani baterka by takové zacházení beztak moc dlouho netolerovali.

Oktany, respektive biosložky v benzínu: Nech žije súdruh predseda! Nojo. Nejen do nafty se přidává žluté Andrejovo biozlato. Do Naturalu 95 se vesele míchá biolíh. Co to znamená… Pokud pálíte ve válcích benzín (případně ho v atmo motorech měníte na hluk, to je jedno), je to celkem OK. Nějak se to vsákne, benzín se dostatečně rychle obměňuje. Jenže, pokud máte benzín především jako chladivo podávacího čerpadla (viz výše), je to problém. Líh, jak známo, váže vzdušnou vlhkost, což vede k výskytu vody v benzínu. Voda je těžší jak benzín, tedy klesá ke dnu nádrže, kde ji pak podávací čerpadlo podává válcům ke spálení. Jenže my nemáme auto na vodu. Takže to pak nejde v zimě nastartovat. Až tak napošesté se šíleným smradem. Proto tankuju 100 oktanový MaxxMotion, kam (asi) Andrej nic nepřimíchal a zimní starty jsou na drc.

Jednou ročně to chce absolvovat revizi plynové instalace. Chodím celkem pravidelně a ještě se mi za 15 let nestalo, že by byl nějaký problém. Na žádném autě. “Bomba” má životnost 10 let. S prošlou životností nádrže byste neměli projít legálně STK. Mimochodem, STK je případ na samostatnou knihu, ani ne blog. Ve finále ale škoda slov a bytů virtuálního prostoru.

No a to je tak vše. Svíčky, olej, filtry (instalace má dva – plynné a kapalné fáze), prostě běžná výměna spotřebního materiálu v předepsaných intervalech. Při provozu na LPG je taky dobré nechat seřídit aspoň po pár desítkách tisíc km ventily. Pokud to konstrukce motoru umožňuje.

Příběhy o zaklepaných ventilech a ztrátách komprese jsou sice reálné, ale otázkou je jejich příčina. Každý motor provozovaný na benzín karbonuje. Přímovstřiky extrémně, ale nepřímovstřiky taky. Pokud si necháte přestavět auto, které už má na benzín najeto několik set tisíc, scénář může být následující: plyn začne postupně uvolňovat karbonové úsady, které se mohou dostat na ventilová sedla. Ta se následně poškodí a jsme tam, kde je tma. Moje rada tedy zní: když plyn, tak zamlada. Různé valve savery považuju za placebo. Motor, který LPG snese, ho prostě snese, těm ostatním nepomůže ani svěcená.

Budoucnost LPG

Jedno velké špatné. S nástupem přímovstřikové mánie vynucené do značné míry pokutami za flotilové CO2 mizí motory vhodné pro ekonomicky smysluplnou přestavbu jako pára nad hrncem. Pokud pominu totálně zdechlé základní atmosférické motory zabité Euro 6dtemp, tak toho moc není. Srandovní (ale přesto spolehlivý) 0,9 TCe od Renaultu, 1,4 T-Jet od Fiatu … a dál mě nic nenapadá. 0,9 TCe má být brzy nahrazen 1,0 TCe, který má být kupodivu ve své slabší verzi nepřímovstřikový. Tam by to ještě šlo. Ale zkuste najít něco nad 100 kW s nepřímovstřikem. O ničem nevím.

Jistou naději pro nejbližší budoucnost tak představují hybridy. U nich bývá spalovák jednoduchá atmosféra, ekologii zde zajišťují baterky (LOL). Takže přestavba možná. Ekologie na entou.

Už asi 15 let se mluví o CNG, jak už brzy bude každý druhý tankovat zemní plyn a ono nic. Plniček je pořád málo. Volkswagen do některých modelů CNG dává. Je zajímavé, že takto upravuje svoje motory, které jsou v benzínové verzi přímovstřikové. Pokud mění pro CNG verzi způsob dopravy paliva do válců, tak je to cesta i pro ostatní výrobce.

LPG nejspíše v tichosti dožije svou éru společně s klasickými vícebodovými stříkačkami. Od dob před 40 lety, kdy chuligáni kradli propan butanové bomby svým babičkám od sporáků a gumovými hadicemi je připojovali ke karburátorům svých Škod 105, 120 až k dnešním poměrně sofistikovaným systémům na profesionální úrovni byl tento systém pohonu vždy ve stínu něčeho jiného. Vodík,  CNG (což je vlastně metan – CH4), hybridy, dnes elektro. To bylo vždy neuvěřitelně in, ale podstatně víc lidí, kteří chtěli reálně ušetřit, si dalo na auto žlutý terč se zkratkou LPG – Life´s Pretty Good.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
14. srpna 2019, 11:21
0

V první řadě mě zaujala Zonda fplynu. To je tuším obrazek tady z nějaké staré diskuse. Nicméně teda početl sem o LPG. A jako jo. Pro část lidí to třeba dávalo, dává smysl. A je to jistě velká úspora. Osobně to teda snesu na věcech typu v8, kde ty lidi chápu. Tipo v plynu chápu tak pro taxi. To je byznys a snížit náklady je sexy.

Osobně sem to nikdy neměl. Nemám to rád z mnoha důvodů. Kdysi se mi dostala do ruky X6lpg teď nevim motor. Byla to ale nějaká tahle speciální drahá přestavba za snad 60.000,- bez daně. A tam mi to přišlo docela stylový. Jezdil sem s ní ale pár dnů. Jak je ale v blogu psano LPG zvoní umíráček. A i vzhledem k tomu jak ae vyrábí. Je možná eko. Není ovšem obnovitelné je z ropy. To už dávám větší naděje naftě z odpadků co děla OMV u Vídně. Tzn. CNG vede. A málo plniček už i u nás opravdu není. V Praze co čtvrť to tak 2 stanice cng. V dalších městech se taky dá. A při nejhorším to na ten benzín taky dojede... Navíc tankovat cng je příjemnější. Tovární přestavby Opel, Fiat i VW fungují velmi dobře narozdíl od mnohych bastl přestaveb z garáže pro lpg. Prostě pro mě je lpg no way mrtvá věc. Vhodná opravdu pro pár lidí, co šetří každou kačku na všem. A mnohdy za každou cenu. Čest těm co to mají jako koníčka a nebo v opravdu pěkném autě typu emerika s Vosmou.

reagovat
bitner
14. srpna 2019, 11:35
0

Mas dobrou pamet, kdysi jsem to do nejake diskuze daval. CNG super, ale mam nejblizsi plnicku 20 km od baraku. To je proste moc. O tech kackach to je, to pisu hned na zacatku.

ReVolte
15. srpna 2019, 08:55
0

Jen narazím na ten názor ohledně úspory. Ono u benzínu platíš v podstatě za pohodlí. LPG je zátěž jak procesní, údržbová tak i komfortní. Pokud tyto věci omezíš tak ušetříš, ale dost to schyluje k tomu, že bys taky mohl jíst jen čínský nudle každý den ať ušetříš a nebo se věnovat nějaké placené extra práci než ztrácet čas psaním do autíčkáře, protože to taky vlastně ušetříš :) Jinak díky za článek, pro mě je to určitě něco, co mi pomohlo lépe pochopit svět LPG.

bitner
15. srpna 2019, 10:23
0

Tak jestlis to pochopil tak, ze kdo jezdi na LPG, zere slupky od brambor, tak se mi ten clanek nepovedl.

ReVolte
15. srpna 2019, 13:38
0

Ne, ale v rámci popisu toho co za extra znalosti, činnosti a omezení se k tomu vztahují, mi připadá, že aby to člověk do auta dodělal a aktivně užíval, tak si musí odpustit dost z jednoduchého života s benzínem. A řekl bych, že čistě vyhodnotit LPG jen v rámci čísel není dostatečné a chytne se na to opravdu jen určitý typ lidí.

bitner
15. srpna 2019, 14:01
0

Tak jasne, musi te to i trochu bavit. Kdyz uz me neco zajima, tak jdu rad do hloubky a neco si o tom pozjistuju. Nejjednodussi je samozrejme karbec, to je prestavba za hubicku, jenze nejmladsi auta s karbecem maji dnes uz kolem 30 let :-)

Skipper
14. srpna 2019, 11:29
1

Já bych do sekce proč ne přidal pár dalších bodů, vcelku stručné jsem je popsal v blogu u Phaetonu.
1. otázka kvality paliva. Osobní zkušenost, jel jsem přes ČR, tankoval na pro mně neznámé čerpačce a následné začaly odcházet jednotlivé plynové vstřiky. Auto bylo v LPG servisu a bylo mi řečeno, že jsem natankoval nějaký sajrajt. Jak to mám ale sakra poznat?
2. otázka tankování. Ano, opravdu mi to smrdí, a když jedu v košili s rukávem a mám si tankovat sám, tak to hezké pšouknutí z pistole krásné zasmradí všechno. V mém okolí Tě personál tankovat nenechá, takže to by bylo vcelku jedno. Jenže když je na docela vytížené benzínce benzínbába sama, tak musí nejdříve vše zamknout. Takže čekáš, než všichni, kdo tankují benzín zaplatí (doufáš, že mezitím nepřijede někdo další) a pak ona s nasraným výrazem zamkne a jde do horka/deště/sněhu atd natankovat do Tvého auta. S výrazem, který Ti zaručeně zkazí den.
3. otázka označení. Na autě by měla být viditelně nalepená nálepka s označením LPG. Nesnáším nálepky na mém autě. Je to kravina, ale pro mně podstatná.
4. otázka servisu. Je fakt super pořídit si auto s nainstalovaným LPG, které pak dovezeš k místnímu LPG guru, který se bude zásadně tvářit, co je to tam za křáp, který hovado to dělalo atd. Když si necháš udělat LPG od místního LPG guru a náhodou děláš revizi někde jinde, tak slyšíš naprosto to stejné, akorát nadávky směřují na Tvého LPG guru. Pro mě naprosto nekompatibilní a nespolehlivé zázemí.¨
5. otázka bezpečnosti. Já vím vím, LPG nevybouchne. Ale při požáru se zvyšuje teplota, při konstantním objemu stoupá tlak v nádrži, která začne plyn upouštět. Kam ho upouští? Do již probíhajícího požáru. Nepřijde mi to OK.

Tohle byly v podstatě důvody, proč jsem se na LPG rozhodl vykašlat.

reagovat
bitner
14. srpna 2019, 11:58
0

1. Tankuju jenom tam, kde maji totem a nikdy jsem nemel problem. Mozna mam stesti na palivo a/nebo system v aute.
2. Chapu, problem to pro dost lidi je. Sam si neumim predstavit, jak bych tankoval elektromobil. K obsluze: nejsou lidi, ale za to nemuze LPG.
3. Dalsi subjektivni duvod, nerozporuju.
4. Tady mas 100% pravdu. Netusim, proc to tak je. Zadny saman neuznava jine samany. Celkem skoda.
5. Nadrz je z mekke oceli, i pri natankovani plne je furt 20% rezerva. Nez se zacne upoustet plyn z nadrze, uz ses bud mrtvej, nebo kilometr daleko.

Skipper
14. srpna 2019, 13:28
0

Problém s bodem 1 je, když jedeš delší trasu. Prostě nevíš a neznáš. No a bod 4 je asi hlavní kámen úrazu.

beastar
14. srpna 2019, 13:48
0

U LPG je vůbec většinou zázrak když jedeš...

bitner
14. srpna 2019, 14:17
0

V tom pripade zazivam zazraky denne. Fortunate son :-)

beastar
14. srpna 2019, 15:00
0

Ok přestavba z továrny to ještě pochopim, ale ty bastler auta od no name "plnynařů" to je nejen nebezpečný, ale i nezodpovědný... nikdy nevíš co taková kktina v autě udělá. Je plnej net skazků o tom jak to nejede, jede napůl, ten a ten to dělá na hovno...

Beny
14. srpna 2019, 19:40
1

Buď mám bezbřehý štěstí, čemuž teda vzhledem k ostatním aspektům mýho života nevěřím, nebo je to způsobený tím, že na internet chodí všichni jen brečet a ti kterým to chodí normálně to nemají potřebu ventilovat...

Franz Kafka
14. srpna 2019, 13:45
1

LPG je problém snad ve všem. Montáže špatné, plničky špatné, revize nesmyslné, stk s tím je neskutečně otravná, před pár lety sice byla síť plniček už dobrá, ale povětšinou nechceš brát někde v JZD. Měl jsem jedno jediné LPG ve firmě. Jedenkrát a už nikdy víc. Všechny pickupy jsou CNG a máme naprostý klid a pokoj. Přijde mi navíc, že se tady kolem LPG prostě nabalila komunita lidí, které já opravdu nemusím.

Takový ti hale mámo akce v Kauflandu na prošlý jogurt za 1Kč jedeme tam a vykoupíme to. Prostě šetřím na všem. Život není radost ale starost. Koupit si něco kvalitního? Zbytečnost když to ti Číňani mají taky za půlku. A ať mi nikdo nevypráví, že jezdit na LPG pro něj je existenční nutnost:)) Je to prostě jenom rozmar a šance jak využít naprosto nevysvětlitelné menší zdanění těchto paliv. Přestože to je ropný produkt. Naštěstí je to mrtvá myšlenka a nikdo to už nepropaguje. Na západ od ČR to je vlastně opravdu okrajovější snad ještě víc jak EM a E85. Jasně je pár aut a majitelů kteří si přestavěli něco pěkného na LPG. Různé RAMY a další pěkné pickupy. Část z nich je z toho nakonec zklamaná.

Pane Bitner, nic proti vám, ale přestavět si na ježdění kolem komína na LPG Dacii, to už je snad trochu machosismus nebo nějaká podobná odchylka. Proč? Abych ušetřil ročně 10,000 Kč? Protože to jde? To je přesně ten přístup jako koupím si salám za 8 kč/kg a potom budu nadávat jak je to nekvalitní. Koupím si tričko za 20,- a ejhle ono se mi zničí za jedno vyprání. Nevadí bylo to levné tak co. A jako firemní auto už to v dnešní nabídce CNG a elektra a hybridů už vůbec nedává smysl ani ve městě ani mimo něj.

reagovat
bitner
14. srpna 2019, 14:15
0

Vlastne to mam trochu jinak, nez si myslis. Abych nemusel resit cenu jidla, ktere kupuju (nakonec ta sunka nej jakosti vyjde v prepoctu na maso stejne nejlevneji ;-), resim jine veci. Sandero jsem predelaval dodatecne, mam na tom 100, Logan je tovarni prestavba, je tam 73. U Sandera jsem pravda neco resit musel, tovarni Landi Renzo navzdory zkazkam z netu mi osobne funguje vyborne.
Jinak zkus pohledat skoda forum ohledne TGI motoru. Zas tak nadseni z toho ti lidi taky nejsou.
A neco se resi vsude. At je to nafta (vstriky, filtry, turba, EGR) nebo direct benzin (karbon, rozvody u VAG). Neni nad klasickou benzinovou strikacku. Sice to zere 8, ale je to vpodstate nesmrtelne.

beastar
15. srpna 2019, 02:07
0

MGRR: Asi takhle na cng nejezdím, ale dost se o to zajímám. A to co píšeš s realitou souvisí vzdáleně. JZD v polích a podobně. Hovadina. Jen v Pze je plniček asi 30. Cng kartu nepotřebuješ. Berou cash, visa atd. Většina non stop. Provozovatele i firmy typu MOL, Makro atd. Mnohdy natankovat lze i na klasické benzínové stanici u stojanu cng. Samozřejmě nejen v Praze. Existuje aplikace která tě dokonce dovede k nejbližší cng stanici atd. Tankovaní co sem viděl trvá možná o něco déle jak lpg. Za předpokladu že právě lpg není v jzd, nebo na pumpě nečekáš až ti to bába přijde natankovat. A jako počkat 5 minut... A jako že to syčí nikdo netvrdí, že u toho musíš stát.

Na cng jezdí po Praze jak kurýr, zásobování a další. Není to ropný produkt. Zbytek pišeš nesmysli a o daném tématu evidentně nemáš na rozdíl od Kafky ani páru. Pro mě za mě jezdi čím chceš:)) Ale o cng pišeš věci staré asi tak 10 let. Jinak jak psal bitner všude je něco. Ani TGI a jiné není motor bez chyb... Ale ty tvoje perly o Csad a jzd sedí spíše pořád na lpg. S tím že to je spíše ns ústupu. Nicméně tvůj příspěvek je provokativní a tentokrát těžce mimo. Pa;)

ToMyx
14. srpna 2019, 14:32
1

Podnětný blog pane Bitner, myslím, že se to tady trochu rozprší :-)
2x jsem do přestavby málem šel. V prvním případě to překazila nejednotnost názorů na zplynování konkrétního motoru. Prostě jeden tábor zaručených plynařů tvrdil, že je to pohodička a že to zachrání el. přímaz ventilů a druhý tábor tvrdil, že je to smrt smrťoucí. Subjektivně jsem se klonil spíše k té druhé variantě (přímovstřikový toyotí dvoulitr). Můj nájezd byl v té době minimálně 45tkm/ rok, takže jsem vymýšlel všelicos. Druhý případ překazilo samo auto, pořídil jsem jen na dojíždění do práce starší vránu za pár drobných. Bohužel, poločas rozpadu se po 3 měsících zrychlil natolik, že jsem to vzdal a auto nechal sešrotovat. Asi osud, karma nebo ruka boží :-)

Vtipné je, že mám v okolí známé, co mají tyto auta a na LPG vesele a bez problému jezdí. Z jednoho teda vypadlo, že musel dělat go motoru po cca 90tkm provozu na LPG, ale motor měl v čase instalace nalítáno přes 250tkm, bůh ví, jestli by ho to nepotkalo časem i na benzín..
Celou dobu jsem se vnitřně pral s tím, že sice ušetřím nějakou tu kačku ročně (nebo spíš asi hodně kaček), ale vadila mi komunita plynařů, kde každý nadává na konkurenci jakoby si něco udělali. Bylo nutné najít nějakého superplynaře, který se dokáže nejen hezky prezentovat, ale hlavně umí. Nechtěl jsem riskovat nějaké další obstrukce. Nakonec jsem to vzdal, protože nájezd klesl.

Dodnes nevím, jestli bych LPG doporučil nebo ne.

reagovat
Beny
14. srpna 2019, 18:19
5

Já jsem si jako postrkovadlo do práce koupil za dvě vejplaty P11 Primeru s SR20, do ní za další vejplatu sekvenční LPG + nějakej ten drobnej servis. Jezdí to asi tak za 1,1 - 1,2 Kč / Km, za 35 tisíc co jsem s ní najezdil naprosto bez problému, jak plyn tak zbytek. Jo, je to čistě účelová záležitost jak kvůli práci, tak kvůli všemu ostatnímu, protože vidlákov. Ale pořád je mi to milejší než naftovej jehovismus...

reagovat
liška
14. srpna 2019, 18:31
1

Neni to tak davno co jsem si lamal hlavu nad tim, proc vlastne zadny vyrobce nenabizi (nebo aspon nevim) uz tovarni auto na LPG?

reagovat
David Střítežský
15. srpna 2019, 07:42
0

Pár vyrobcu - Fiat, Subaru, VW - to nabizi, resp. spis to vypada ze nabizelo ...
Urcite to nebude jedinej duvod (doufam), ale proste to neni fancy/trendy - videls nekdy auto na CNG?nezridka pomalovany kytickama, listeckama a grafikou o tom jak zachranuje planetu. No a to na LPG aplikovat nemuzes, protoze bys lecil zavislost na rope jinym ropnym produktem.
(viz. google - cng - obrazky )

ma
martinw
15. srpna 2019, 09:35
0

Volva se nabizeji v CNG variante,

Goldies
15. srpna 2019, 17:53
0

Martinw: on ale mluví o LPG z továrny ;-)

Ka
Kalvi
15. srpna 2019, 18:18
0

Škodovka chvilku nabízela dvojkovou Octávku v tovární přestavbě.

Fa
Fandatik
14. srpna 2019, 21:08
0

Nejdřív pár komentářů nebo spíš otázek.
Co jsem měl možnost slyšet, tak hlavním problémem s instalaci LPG u přímovstřiku je nutné dochlazování benzínem, které zvýší spotřebu až o 2-3 litry a padá hlavní výhoda ekonomického provozu.
Jak je to u motorů, které zvládnou pracovat v obou cyklech? (musel jsem dohledat označení) Toyota D-4S. U části VW EA888, Mitsu 4B10, Ford taky něco podobného má. Sice nefungují stejným stylem, ale spojují tyto dvě technologie. Tak by mohlo LPG pracovat v té nepřímovstřikové (třeba i celou dobu provozu).
Moc LPG nesleduji, ale snad někdy kolem roku 2015 byl plošný zákaz vjezdu do podzemních garáži zrušen. A v ostatních zemích je to myslím běžné, stejně jako čerpání bez obsluhy (to vim jistě).
Ve spoustě věcí, jsme tu papežštější než papež.

Mám v okolí dvě LPG auta. Jedno relativně nové malé městské s tovární zástavbou a automatem a druhé etalon českých chalupářů v prvním vydání.
A obě naprosto bez nějakých problémů (větší než s konvenčním motorem).

A pokud bych řešil výrazně náklady při vysokém nájezdu, tak bych v autě typu Eclass určitě měl raději 500 v LPG než traktor.

reagovat
bitner
14. srpna 2019, 22:17
1

U primovstriku musis chladit benzinove vstriky, ktere jsou ve spalovacím prostoru. To muzes udelat dvema zpusoby:
1) Kazdy x-ty vstrik paliva je benzinovy - takze vlastne jedes na kombinaci plynu a benzinu. Prvni nevyhodu jsi sam rekl - uspora jde do hajzlu. Druha nevyhoda tohoto reseni je ta, ze to nefunguje - benzinove vstriky se stejne casem zapecou.
2) Pouzijes benzinove vstriky pro vstrikovani kapalne faze plynu. LPG=liquified petroleum gas. Abys byl schopen dopravit do valcu kapalnou fazi, musis cele vedeni z nadrze az do vstriku udrzet pod tlakem. Proto je to tak drahe tento typ prestavby.

Dualni system vstrikovani mela treba 1,8 TSI. Tzn jedna sada vstriku do sani, druha ve valcich. Jestli se nepletu, tak neprimovstrik fungoval v nizkem zatizeni, prime vstriky se zapojily pri vyssi zatezi (ale ty podle me museji byt zapojeny porad).
U neprimovstriku tohle neresis - vstriky usti do sani nad valcema, takze i kdyz je odpojis pri provozu na LPG, nic se nedeje. Akorat je dobre to projet jednou za 5000 km nejakych 10 km na bezin a dat tomu napit.
Neprimovstriky taky mnohem mene karbonuji - ventily jsou porad omyvany smesi, ktera pres ne jde.
Kdyz pak nekdo provozuje primovstrik stylem 1500 otacek=radit vyssi kvalt, tak ten motor ma zivotnost tak 50 000 km. Plyn neplyn.

Blix
15. srpna 2019, 07:32
1

Problém LPG jsou právě ti šamani co to tam montujou. Kdybych si ten polský kit mohl doma nainstalovat a naladit sám, dávalo by to větší smysl než platit nějaké opici deset litrů aby to za mě udělala hůř a ještě mě pak dlouhodobě vodila za nos.

Velice rád bych zkusil nějakou pořádnou tovární lpg verzi. Za mě je největší problém přestavby, že to jde prostě vždycky poznat - horší tah, horší reakce na plyn, škubkání.. Finanční úspora sice stojí za to (moje současná užraná V6 ujela na lpg 200 tisíc) ale stejně to člověka sere.

Co se týče ekoúžasnosti LPG - někde jsem četl že je čistší jak benzin jen pokud je naladěné opravdu přesně v nějaké tolaranci, v reálu pak může být mnohem horší. Proto se možná řeší víc CNG?

reagovat
ma
martinw
15. srpna 2019, 07:34
0

Hybrid na LPG diky za pobaveni - to musi byt majitele pekni kolenovrti, doma deti rovnaji obleceni do kominku a pak jdou sbirat drevo do lesa aby usetrili za vytapeni... Veril bych jen tovarnim zastavbam - kdyz vidim toto : https://www.fedorauto.cz/prestavby.php?id=82 tak v tom kufru to je presne v miste deformacni zony a tak je to samozrejme u vicero vozu - neni kde brat prostor ze...

reagovat
bitner
15. srpna 2019, 10:21
0

Tak to si nemyslim, ze ta RAVka ma rezervu jakou soucast def zony. To by tu rezervu musela mit povinnou, jak Skoda 105.

ma
martinw
15. srpna 2019, 10:42
0

rezerva povinna samozrejme neni, ale to neznamena ze :

bitner
15. srpna 2019, 10:56
0

No vidis, nadrz zustane neporusena :-) Auto zahodis a das si to do jineho hybrida :-D

ma
martinw
15. srpna 2019, 10:59
0

...a vsaď se že LPG hybrid při nehodě ani nezajiskří :D

bitner
15. srpna 2019, 14:38
0

Zejmena pasaz od 5:00 :-)

Fa
Fandatik
15. srpna 2019, 17:24
0

MartinW: tak mě hybrid (LPG + elektro) přijde jako nejideálnější varianta paliva pro přepravníky z místa A do B.
Turbína na LPG vyrábí el. energii pro baterky, které následně pohání auto. A pokud by to byl plugin, tak to ještě můžeš doma/zaměstnání dát dobít do zásuvky.

vojtacz
15. srpna 2019, 08:46
1

S LPG v autě jsem jezdil cca 5 let, nějakých 80 tisíc km. Fiat Stilo 1.6, přestavba tam byla od cca 165 tisíc km. Finančně to nebylo špatný - smrad jsem přežil, na bombu to najelo +- 500km za pětistovku. Kamkoliv se mi vlastně vyplatilo jet autem, protože to bylo levnější než jakákoliv jiná možná varianta.

Zase ale nebudu malovat, že všechno bylo OK:
- nádrž v rezervě je fajn, ale na delší cesty sem stejně radši bral rezervu, která logicky překážela v kufru
- tankování otřes - jeden stojan na benzínce + fronta = čekáš. Natankovat plnou bylo tak na 15 minut. V zimě, v dešti, v čemkoliv. Navíc hledání stojanu, to bylo taky mnohdy peklo. Žena se tankovat dokonce bála, což se vlastně nedivím
- nemůžeš do podzemek - IKEA na čerňáku byla vyloženě paráda
- auto, ač jsem jezdil pravidelně měnit filtry a na servis začalo po cca 60 tisicích od koupě hlásit věci jako "katalyzátor KO, lambda sonda KO". jestli na to mělo vliv LPG nebo ne netuším. ale podezření mám doteď

Auto jsem nakonec s najetýma 245 tisícema prodal a šel do obyč benzínu. Přesto bych LPG/CNG nezavrhoval, mít to ovšem v tovární přestavbě a od novoty. Ale je pravda že jediný co je na tom asi zajímavý, je ta případná finanční úspora.

reagovat
Ko
Kouzelník
15. srpna 2019, 09:34
1

Před pár lety jsem se zajímal o tovární přestavby na LPG u Subaru a tam jsem neviděl rozdíl mezi "origo" a dodělávkou. Subaru v Česku to dalo externí firmě na předělání. Nikde jsem nenašel zmíňku, že by z fabriky dali například tvrdší ventilové sedla, či jinou úpravu pro lepší kompatibipitu s plynem. Zkušenosti jsou v podobném duchu, jak celá tato diskuze, někdo v si to nemůže vynachválit (s drobnými výhradami) a jiní nadávají. Výhodu tovární zástavby pak vidìm jen v záruce. Nevím jak je to u jiných značek. Smysluplně to vypadá nejen ze zkušeností Bitnera u Dacie a u starších amerických motorů.

bitner
15. srpna 2019, 10:18
0

Jo, do Dacie je skoda lit benzin, ta musi jezdit na stlaceny vzduch :-) Me tvrdily, ze v LPG verzi je jina hlava s tvrzenymi ventilovymi sedly. Pro ochranu ventilu by se mel pri vyssi zatezi (udajne od 4000 otacek) zapojovat pristrik benzinu. Nevim, casto jedu treba 30 minut po dalnici @ 4250 (140 km/h tacho na 5) a benzinu mi to zere mezi 0,5 a 0,6 l/100 km. V zime teda vic, nez se ohreje voda pro reduktor, v lete min, to se prepina skoro okamzite. V Dacii je system Landi Renzo a je to zapsane primo ve velkem technicaku a podle me to delaji fakt primo ve fabrice. Uroven zpracovani tomu odpovida, je to uplne jina liga oproti dodatecnemu bastlu.

Ko
Kouzelník
15. srpna 2019, 13:19
0

To vypadá na velmi dobré řešení s tím přístřikem při vyšší zátěži vzhledem k vyšší teplotě na plyn. Co jsem napospouchal, tak permanentní vyšší rychlost s LPG není ideální. U CNG se mluví o pozvolném zvyšování spotřební daně, což může být do budoucna výhoda pro LPG. Asi si fakt s Dacií a LPG můžeš dopřát dostatek kvalitní šunky, což je lákavější jak spotřební daň a řepka. ;-)

re
redmex
15. srpna 2019, 13:23
0

Mali sme doma od nvoa Renault Megane 1 kombi 1.6 16v s tovarenskou zastavbou LPG a fungovalo to paradne. Teda bolo to v rokoch 2003-2010.
Hlava valcov mala tvrdsie sedla a boli tam aj nejake dalsie upravy, vykon bol na LPG deklarovany o nieco nizsi, ale skoro to nebolo poznat (myslim 103k vs. 110 a par Nm). Prepinalo to v lete hned po starte (do 500m) a este aj ukazovalo stav nadrze na LPG normalne rucickou spolu s hladovym okom.
V tom case bol trochu problem zohnat niekoho, kto to vie servisovat, ale to sa tiez vyriesilo. Dokonca to malo celkom fajn rozlozenie hmotnosti vdaka nadrzi.
Jedine problemy boli so zapalovacimi cievkami, co ale s LPG nesuviselo. Klasicky problem tych motorov snad doteraz.
Dalsie auta vsak uz boli diesle. U mna hlavne preto, ze s LPG sa nemohlo parkovat v podzemnej garazi a to je trochu problem ak ma clovek parkovanie k bytu pod zemou :)

Takze tovarenska zastavba rozhodne stala za to, min. u Renaultu. Do dorabky by som nesiel, aspon podla kvalit toho co som videl v tej dobe. Mozno u nejakej americkej V8 to by mohlo stat za to. Cammaro s LS7 v LPG by bol slusny ulet.

beastar
15. srpna 2019, 19:24
-2

mgrr: Ty sem píšeš na tripu někdy že:D Příklad Passat CNG tuším b7. Úplně normální benzínová nádrž dojezd na benzín 500 km. Plus CNG na 60kg v podlaze kufru. Normální výfuk. Normální Passat. Octavia 3 má cng nádrž na dojezd 300km tedy malou. Benzínovou ovšem stejnou jako běžná okyna.... Nápravu zadní alá rs to je hlavní rozdíl. Cng bomba není třeba pokud se nepoškodí měnit 20 let. Tvoje tvrzení o pruzinach atd. To je nesmysl. Nechápu proč pises nepravdivé hlouposti:))

Cu
Curdin
15. srpna 2019, 22:51
2

Ty oktavky jsme meli. Jezdili v pohode. Puvodne meli 1.4tsi, vzadu multilink, ocel nadrz (udajne reznou) na plyn a nadrz na benal cca 50 litru. Ted po FL maji 1.5tsi, vzadu torzka, nadrze na plyn kompozit (lehci a nereznou) a otrosku vetsi, na benal jen dojezdovka kolem 15 litru, zas to diky tomu nemusi mit filtr pevnych castic. Uz jsme do toho nesli, nadrz na plyn se o moc nezvetsila a u benalu sla dost dolu. Pro nekoho na doma dobry, pro nas jako sluzebak ne...

Vi
Vitavv
15. srpna 2019, 23:06
2

Dobry den. Tež bych rad prispel svoji trochou. Chci vsem rici ,ze podnikam a me prvni auto na lpg cca pree 8lety Renault Kangu 1.4 s 310tis km na LpG jiz pres 120tis jezdil. Vse fungovalo bez problemu, Nasledne mame Peugeot 307 Combi 1.6. na plyn najeto pri koupi cca 80tis. Nyni dalsich 60 po 3 letech. Tez bez problemu s lpg. Pak Citroen Jumpy 1 -1.6. Plyn delan pri 88tis jedno bod(koupen z duchodaku proto malo jete) Nyni 200tis po 6letech. Po uvareni motoru se jen deje to ,ze nelze nastavit volnobeh nebot v rychlosti na 50km ato na volnobech chcipa.Me to vsak nevadi jezdim s kvaltem. Dale mame aktuelne jen takovej srotik pro brigose Passata b4 2.0i s 400tis km. A je nejspis jediny problem a to ,ze nekdy nesepne reduktor a nechce jet na lpg. . Tudiz tim chci vsem sdelit ,ze Lpg funguje, postaci se o auto radne starat a jezdit normalne . A tankovat tam kde je to overene. Tot vse. Mejte se a at to jezdi

reagovat
Ju
Junior
15. srpna 2019, 23:08
2

Desítky firemních aut v plynu rukama prošlo, žádná přestavba nebyla tovární. A prostě hovno. Člověk jede, zaměstnavatel míň platí. Tečka. Benzina má plničky pomalu všude. Kdo do nepřímýho vstřiku u pracovního auta (prostě do mustangu se to asi nehodí nebo nevim) nedá plyn, nedává mi moc smysl. Jasně, podzemky a tak, ale stejně...

reagovat
Ma
Mardlo
13. září 2019, 23:20
0

Jezdím na LPG v Chevroletu Express. Žere mě to 22L na sto. Na benzín bych jezdil za 6kc/km. Takhle se vejdu pod polovinu.
A zaklepane ventily jsem měl. Mohlo za to plynové zařízení Magic. Teď mám Tartarini a jsem spokojený.

reagovat