načítám data...

Zakázané ovoce: Hondy, které nikdy neopustily Japonsko

Aut, která si Japonci nechali jen pro sebe, je nespočet a najdou se mezi nimi i velmi zajímavé kousky. Pojďme si představit aspoň některá z nich.

zobrazit celou galeriiFoto: Honda

V minulých dílech jsme se věnovali největším japonským automobilkám, počínaje Nissanem, přes Mitsubishi, až k Toyotě. Po delší pauze se podíváme na Hondu, automobilku známou nejen díky zastoupení na trhu zahradní techniky, ale hlavně pro skvělé točivé motory s typickým projevem. Mnohá z aut, která jsou jimi osazena, se přitom mimo Japonsko podívala až jako ojetiny. 

Honda Acty/Vamos

Zdroj: Wikipedia

Jak už jsme si řekli v předchozích dílech, kei auta jsou velmi důležitou součástí japonského trhu. Nejinak tomu je i v případě pracantů, jejichž asi nejvídanějším zástupcem je model Acty, existující už od roku 1977. Acty se dala až do roku 2018 pořídit v několika variantách – jako dodávka i klasický pickup, vrchol nabídky představoval minivan Vamos. Zatímco Acty byly vozy spíše pracovně zaměřené, Vamos mířil do rukou soukromníků, kteří vyžadovali více místa na malém půdorysu.

Zdroj: Wikipedia

Zajímavostí je uložení motoru uprostřed a standardní pohon zadních kol, za příplatek pak dokonce pohon všech kol. To by mohlo i zajímavě jezdit, že? No… spíše ne. Pohon obstarával slabý tříválec, který mohl být buď atmosférický (53 koní), nebo za příplatek u Vamosu dopovaný turbem (64 koní).

Zdroj: webcg.net

V nabídce Vamosu našla své místo dokonce i verze pro milovníky psů, která měla lehce snížený podvozek pro zjednodušené nastupování čtyřnohých miláčků. Zavazadlový (nebo spíše psí) prostor byl vybaven speciálním vodoodpudivým povrchem, který nechytal pachy, a navíc jste při koupi dostali praktickou tašku s pomůckami pro procházky s vaším mazlíčkem. V nabídce však tato verze nevydržela moc dlouho, pouze mezi roky 2003 a 2007. 

Honda Beat

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Díky novým předpisům pro kei auta, hlavně zvýšení maximálního objemu motoru, se v roce 1991 začínají na trhu objevovat kei sporťáky. Hlavním konkurentem pro Suzuki Cappuccino byla Honda Beat. Zatímco Suzuki nabízelo roadster s tradiční koncepcí motor vpředu a pohon zadních kol, Beat měl motor uprostřed a poháněnou zadní nápravu. Design Beatu dostal na starosti český návrhář Pavel Hušek od Pininfariny – i proto jde z mého pohledu o nejhezčí kei sporťák z devadesátek. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Zajímavé je, že Beat poháněl ten samý tříválec jako Acty, ale 64 koní z něj inženýři vydolovali atmosféricky díky použití tříklapky (každý válec měl vlastní škrtící klapku), navíc nejvyšší výkon podával až v 8100 otáčkách. Beat mohl být vybaven dokonce i samosvorným diferenciálem, samozřejmostí byl pětistupňový manuál. 

Honda S660

Foto: Autíčkář.cz

Nástupce Beatu přišel až po dlouhých 19 letech. Nějakou dobu se dokonce spekulovalo, že by mohl dorazit i do Evropy, bohužel se tak nestalo a pro test tohohle kei sporťáku jsem si musel zajet do Japonska sám. Byl to silný zážitek, ale vlastně jsme o nic zásadního nepřišli – u nás by šestsetšedesátka působila příliš komicky a líně. Na druhou stranu, syčící tříváleček, co točí 7700 otáček a je přímo za vaší hlavou…no, třeba si František jednou nějaký kousek doveze - až mu dojde, že Beat je starej krám a u částek, za něž se tu prodává, už začínají S660. 

Foto: Autíčkář.cz

S660 se vyráběla až do roku 2022, kdy skončila bez náhrady, a o nástupci si pravděpodobně můžeme nechat jen zdát.

Honda Civic Type-R (EK9)

Foto: Honda

Začátky rychlých Hond s červeným „háčkem” sledujeme v roce 1992, kdy na japonský trh přichází NSX Type-R. Označení Type-R zde znamená agresivnější podvozek a vyházení většiny zbytečných věcí jako odhlučnění, rádio, elektrická zrcátka a klimatizace. 

Foto: Honda

Všichni hondaři však vzhlížejí hlavně k EK9 Civicu Type-R, který přinesl světu ikonické hot hatche od Hondy. V první generaci přitom neopustil Japonsko, to se povedlo až jeho nástupcům, včetně toho zatím posledního. EK9 Type-R byl představen roce 1997 a měl pod kapotou legendární jednotku B16B, točivý čtyřválec s maximálním výkonem 185 koní, který na přední kola přenášela kraťoučká pětistupňová převodovka. Díky nízké hmotnosti lehce nad jednu tunu a schopnému nezávislému zavěšení šlo o velmi potentní stroj na okruhy. Honda jej dokonce nabízela i ve verzi pro motorsport bez zbytečností, na plecháčích a v základním interiéru běžného Civicu, aby si jej mohl každý zákazník (hlavně tunerské dílny či závodní týmy) doladit sám podle potřeby. EK9 Type-R vznikl celkem v 16241 exemplářích a výroba byla ukončena v roce 2000.

Honda N 

Foto: Honda

O kei autech z řady N napsal Jarda oslavný článek už před dvěmi roky, ale já je prostě nemůžu vynechat. Jsou příliš roztomilá na to, abych k nim nenapsal své. Podívejte se třeba na dodávečku N-Van, jasný příklad pravdy, že v jednoduchosti je krása. Japonsko je těchto dodávek plné a většina lidí se tu nad nimi nepozastaví. Jen já si nemohl pomoci a vždycky po nich toužebně koukal. 

foto: Honda, dsf.my

A nebo N-One. Malý hatchback, který se veze na retro vlně, přitom nabízí příjemné svezení a prostor pro celou rodinu, navíc i ve sportovnější verzi s manuálem. Kei nemusí být jen líná nuda s CVTčkem ani v dnešní době.

foto: Honda, carnichiwa.com

Aktuální nabídka kei aut od Hondy je prostě cool. Sice ne tak jako S660, ale i tak jde o to lepší, co si v Japonsku můžete koupit. 

Honda Stepwgn

Zdroj: Wikipedia

Ne, není to N-WGN uvízlý v pračce. Minivany v Japonsku letí, a to nejen ty luxusnější v podobě Toyoty Alphard či Lexusu LM (již brzy na našich silnicích, těšíme se), ale i ty normálnější. Tím největším, co si od Hondy můžete koupit, je Stepwgn. První generace přišla v roce 1996 a byla založena na Civicu pro snížení nákladů na vývoj. Zajímavé tak je, že na straně řidiče nenajdete zadní dveře – ty jsou jen u spolujezdce, jak to bývá třeba u minivanů založených na dodávkách. Dokonce se tato první generace prodávala i ve verzi Field Deck s výklopným střešním stanem, ale narozdíl třeba od VW California zde nenajdete žádnou kuchyňku – jen sklopné sedačky. 

Zdroj: Wikipedia

Dnes je v prodeji již šestá generace, ale rád bych ještě zmínil zadní vrata té páté – Honda je nazývala Waku-Waku, v překladu „vzrušující dveře“. Zadní dveře se u minivanu většinou otevírají buď do boku, nebo nahoru jako u kombíku. To může být v menších prostorech, jako jsou garáže, nepraktické, a tak Honda vyvinula speciální dveře, které zvládají oboje a zjednodušují nástup pasažérů do třetí řady. Jak to vypadá, se podívejte na videu níže. Do šesté generace se tato vychytávka bohužel už nedostala.

Jakou Hondu, kterou jsme u nás nedostali, máte rádi vy? Jste jako Jaromír a chcete roztomilý N-One, nebo radši Type-R? A co říkáte na Waku-Waku dveře? Dejte mi vědět v komentářích.

 

Zdroje:

https://www.curbsideclassic.com/blog/cc-cohort/cohort-pick-of-the-day-2000-honda-stepwgn-field-deck-the-in-between-sized-van/#

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Vamos

https://web.archive.org/web/20180807060953/https://www.webcg.net/articles/-/9965

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Type_R

https://supercarnostalgia.com/blog/honda-beat

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

je
jenda200
31. ledna 2024, 16:39
0

jako Ex vlastník 4 Civiců v minulosti zamačkávám slzu a dávám palec nahoru za článek :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem