V minulých dílech jsme se věnovali největším japonským automobilkám, počínaje Nissanem, přes Mitsubishi, až k Toyotě. Po delší pauze se podíváme na Hondu, automobilku známou nejen díky zastoupení na trhu zahradní techniky, ale hlavně pro skvělé točivé motory s typickým projevem. Mnohá z aut, která jsou jimi osazena, se přitom mimo Japonsko podívala až jako ojetiny.
Honda Acty/Vamos
Jak už jsme si řekli v předchozích dílech, kei auta jsou velmi důležitou součástí japonského trhu. Nejinak tomu je i v případě pracantů, jejichž asi nejvídanějším zástupcem je model Acty, existující už od roku 1977. Acty se dala až do roku 2018 pořídit v několika variantách – jako dodávka i klasický pickup, vrchol nabídky představoval minivan Vamos. Zatímco Acty byly vozy spíše pracovně zaměřené, Vamos mířil do rukou soukromníků, kteří vyžadovali více místa na malém půdorysu.
Zajímavostí je uložení motoru uprostřed a standardní pohon zadních kol, za příplatek pak dokonce pohon všech kol. To by mohlo i zajímavě jezdit, že? No… spíše ne. Pohon obstarával slabý tříválec, který mohl být buď atmosférický (53 koní), nebo za příplatek u Vamosu dopovaný turbem (64 koní).
V nabídce Vamosu našla své místo dokonce i verze pro milovníky psů, která měla lehce snížený podvozek pro zjednodušené nastupování čtyřnohých miláčků. Zavazadlový (nebo spíše psí) prostor byl vybaven speciálním vodoodpudivým povrchem, který nechytal pachy, a navíc jste při koupi dostali praktickou tašku s pomůckami pro procházky s vaším mazlíčkem. V nabídce však tato verze nevydržela moc dlouho, pouze mezi roky 2003 a 2007.
Honda Beat
Díky novým předpisům pro kei auta, hlavně zvýšení maximálního objemu motoru, se v roce 1991 začínají na trhu objevovat kei sporťáky. Hlavním konkurentem pro Suzuki Cappuccino byla Honda Beat. Zatímco Suzuki nabízelo roadster s tradiční koncepcí motor vpředu a pohon zadních kol, Beat měl motor uprostřed a poháněnou zadní nápravu. Design Beatu dostal na starosti český návrhář Pavel Hušek od Pininfariny – i proto jde z mého pohledu o nejhezčí kei sporťák z devadesátek.
Zajímavé je, že Beat poháněl ten samý tříválec jako Acty, ale 64 koní z něj inženýři vydolovali atmosféricky díky použití tříklapky (každý válec měl vlastní škrtící klapku), navíc nejvyšší výkon podával až v 8100 otáčkách. Beat mohl být vybaven dokonce i samosvorným diferenciálem, samozřejmostí byl pětistupňový manuál.
Honda S660
Nástupce Beatu přišel až po dlouhých 19 letech. Nějakou dobu se dokonce spekulovalo, že by mohl dorazit i do Evropy, bohužel se tak nestalo a pro test tohohle kei sporťáku jsem si musel zajet do Japonska sám. Byl to silný zážitek, ale vlastně jsme o nic zásadního nepřišli – u nás by šestsetšedesátka působila příliš komicky a líně. Na druhou stranu, syčící tříváleček, co točí 7700 otáček a je přímo za vaší hlavou…no, třeba si František jednou nějaký kousek doveze - až mu dojde, že Beat je starej krám a u částek, za něž se tu prodává, už začínají S660.
S660 se vyráběla až do roku 2022, kdy skončila bez náhrady, a o nástupci si pravděpodobně můžeme nechat jen zdát.
Honda Civic Type-R (EK9)
Začátky rychlých Hond s červeným „háčkem” sledujeme v roce 1992, kdy na japonský trh přichází NSX Type-R. Označení Type-R zde znamená agresivnější podvozek a vyházení většiny zbytečných věcí jako odhlučnění, rádio, elektrická zrcátka a klimatizace.
Všichni hondaři však vzhlížejí hlavně k EK9 Civicu Type-R, který přinesl světu ikonické hot hatche od Hondy. V první generaci přitom neopustil Japonsko, to se povedlo až jeho nástupcům, včetně toho zatím posledního. EK9 Type-R byl představen roce 1997 a měl pod kapotou legendární jednotku B16B, točivý čtyřválec s maximálním výkonem 185 koní, který na přední kola přenášela kraťoučká pětistupňová převodovka. Díky nízké hmotnosti lehce nad jednu tunu a schopnému nezávislému zavěšení šlo o velmi potentní stroj na okruhy. Honda jej dokonce nabízela i ve verzi pro motorsport bez zbytečností, na plecháčích a v základním interiéru běžného Civicu, aby si jej mohl každý zákazník (hlavně tunerské dílny či závodní týmy) doladit sám podle potřeby. EK9 Type-R vznikl celkem v 16241 exemplářích a výroba byla ukončena v roce 2000.
Honda N
O kei autech z řady N napsal Jarda oslavný článek už před dvěmi roky, ale já je prostě nemůžu vynechat. Jsou příliš roztomilá na to, abych k nim nenapsal své. Podívejte se třeba na dodávečku N-Van, jasný příklad pravdy, že v jednoduchosti je krása. Japonsko je těchto dodávek plné a většina lidí se tu nad nimi nepozastaví. Jen já si nemohl pomoci a vždycky po nich toužebně koukal.
A nebo N-One. Malý hatchback, který se veze na retro vlně, přitom nabízí příjemné svezení a prostor pro celou rodinu, navíc i ve sportovnější verzi s manuálem. Kei nemusí být jen líná nuda s CVTčkem ani v dnešní době.
Aktuální nabídka kei aut od Hondy je prostě cool. Sice ne tak jako S660, ale i tak jde o to lepší, co si v Japonsku můžete koupit.
Honda Stepwgn
Ne, není to N-WGN uvízlý v pračce. Minivany v Japonsku letí, a to nejen ty luxusnější v podobě Toyoty Alphard či Lexusu LM (již brzy na našich silnicích, těšíme se), ale i ty normálnější. Tím největším, co si od Hondy můžete koupit, je Stepwgn. První generace přišla v roce 1996 a byla založena na Civicu pro snížení nákladů na vývoj. Zajímavé tak je, že na straně řidiče nenajdete zadní dveře – ty jsou jen u spolujezdce, jak to bývá třeba u minivanů založených na dodávkách. Dokonce se tato první generace prodávala i ve verzi Field Deck s výklopným střešním stanem, ale narozdíl třeba od VW California zde nenajdete žádnou kuchyňku – jen sklopné sedačky.
Dnes je v prodeji již šestá generace, ale rád bych ještě zmínil zadní vrata té páté – Honda je nazývala Waku-Waku, v překladu „vzrušující dveře“. Zadní dveře se u minivanu většinou otevírají buď do boku, nebo nahoru jako u kombíku. To může být v menších prostorech, jako jsou garáže, nepraktické, a tak Honda vyvinula speciální dveře, které zvládají oboje a zjednodušují nástup pasažérů do třetí řady. Jak to vypadá, se podívejte na videu níže. Do šesté generace se tato vychytávka bohužel už nedostala.
Jakou Hondu, kterou jsme u nás nedostali, máte rádi vy? Jste jako Jaromír a chcete roztomilý N-One, nebo radši Type-R? A co říkáte na Waku-Waku dveře? Dejte mi vědět v komentářích.
Zdroje:
https://www.curbsideclassic.com/blog/cc-cohort/cohort-pick-of-the-day-2000-honda-stepwgn-field-deck-the-in-between-sized-van/#
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Vamos
https://web.archive.org/web/20180807060953/https://www.webcg.net/articles/-/9965
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Type_R
https://supercarnostalgia.com/blog/honda-beat
jenda200
31. 1. 2024, 16:39 0 reagovatjako Ex vlastník 4 Civiců v minulosti zamačkávám slzu a dávám palec nahoru za článek :-)