načítám data...

Zakázané ovoce: Suzuki

23. března 2023, 22:11 3 komentářů Marek Brunner Historie, TopX

Aut, která si Japonci nechali jen pro sebe, je nespočet. Pojďme si představit ty nejzajímavější z nich.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Suzuki původně začínalo v roce 1909 jako výrobce tkalcovských stavů pro hedvábný průmysl. Až v roce 1937 začal zakladatel firmy Michio Suzuki uvažovat o diverzifikaci výroby, a tak začaly vznikat první prototypy vozů s jeho příjmením ve znaku. S příchodem druhé světové války však japonská vláda rozhodla, že vozy nejsou důležité, a tak se Suzuki opět vrátilo k výrobě tkalcovských stavů. Po válce bylo ale třeba zajistit co nejlevnější přepravu obyvatel Japonska, a tak se firma vrhla na výrobu motorek, které vyrábí dodnes. První vozy Suzuki začalo vyrábět až v polovině padesátých let, ale pojďme se podívat na to nejzajímavější, co si nechali většinou pouze pro svůj domácí trh.
 

Suzuki Mighty Boy

Zdroj: Wikipedia

Produkt divokých osmdesátých let Mighty Boy byl malý pickup splňující normy pro kei auta. Inspirací se pro “mocného chlapce” určitě stal legendární Chevrolet El Camino, neboť se jedná o užitkové kupé. Mighty Boy byl založen na kei sporťáčku Suzuki Cervo, od kterého se liší zejména zadními partiemi. Jako jedno z mála aut na seznamu byl dokonce vyvážen mimo Japonsko, ale pouze do Austrálie a na Kypr. Malý pickup poháněl tříválec o výkonu 28 nebo 31 koní a na přední kola tyto koně přenášela buď čtyř/pětistupňová manuální, nebo dvourychlostní automatická převodovka. Pokud se vám zdá 31 koní málo, nebyla dynamika  díky hmotnosti okolo půl tuny až tak hrozná. Nejednalo se však o žádný prodejní trhák, a tak s příchodem další generace modelu Cervo “mocný chlapec” vymřel po meči.

 

Suzuki Cappuccino

Zdroj: Toprank Importers

Malý roadster splňující požadavky pro kei auta přišel na trh v roce 1991. Vyniká zejména unikátní konstrukcí střechy, nabízející několik různých konfigurací. Střechu lze složit kompletně, či po vysunutí zadní části mít targu, nebo po složení třech kusů střechy dokonce kupé. Cappuccino poháněl oturbený tříválec, který podával 64 koní a nechal se vytočit až do neuvěřitelných 9300 otáček, které posílal na zadní kola pětistupňový manuál. Díky vyvážení 51/49 a nízké hmotnosti okolo 700 kg jde o velmi schopnou okreskovou zbraň, zejména na úzkých a zakroucených silničkách, kterými je Japonsko proslulé. Dovážel se dokonce i do Evropy, zejména do Velké Británie, ale i do vybraných západních zemí.

 

Suzuki Twin

Zdroj: Wikipedia

Malý roztomilý kei hatchback byl prvním kei hybridním autem na trhu. Malý dvoumístný hatchback, jen o málo větší než u nás známější Smart Fortwo, neoplýval nijak zázračnými jízdními vlastnostmi. Dle tehdejších recenzí bylo 43 koní prostě příliš málo a ani tomu moc nepomáhala čtyřstupňová automatická převodovka, která pravděpodobně “sežrala” dost výkonu. Na rozdíl od jiných malých kei vozítek však nebyl takový problém se do Twinu vejít a chlubil se také výbornou spotřebou (dle tabulkových hodnot do 3 l/100 km) a výborným poloměrem otáčení. Oplýval též zajímavými řešeními v podobě plně sklopného sedadla spolujezdce, které se dalo využít jako odkladová plocha, nebo pouze elektrickým oknem na straně řidiče, údajně pro úsporu elektřiny. 

 

Suzuki Carry

Zdroj: Wikipedia

Pro potřeby řemeslníků ve výrobním programu Suzuki najdeme Suzuki Carry, či Every v případě verzí pro pasažéry. Jedná se opět o malinké kei dodávky s letitou tradicí, dnes se vyrábí již jedenáctá generace tohoto modelu. Z mého pohledu nejzajímavější je ale osmá generace z osmdesátých let, která se dokonce vyvážela i do Evropy a jiných konců Asie. Kromě již tradičních verzí jako dodávka nebo sklápěčka šlo koupit model Every ve verzi 660 PS Aero-tune. Jednalo se v podstatě o vrchol nabídky, oplývající výrazným bodykitem se sportovními polepy, pohonem všech kol a “sportovním” naladěním, včetně blow-off ventilu a 58-koňového turbem dopovaného tříválce. Zajímavým příplatkem byla též tzv. Super Multi Roof, prosklená panoramatická střecha nad pasažéry. Přední část nad řidičem a spolujezdcem byla výklopná a nad pasažéry vzadu se dala i otevřít.

 

Suzuki Xbee

Zdroj: Twitter

Pro zákazníky, kteří nechtějí opravdový offroad v podobě Jimnyho, ale chtějí se tvářit outdoorově, má Suzuki v nabídce na domácím trhu model Xbee. Nesplňuje sice podmínky kei jako vzhledově podobný Hustler, nabízí však lepší dynamiku díky většímu litrovému tříválci s turbem, který podává výkon 101 koní, a oproti Hustleru se do něj vejde pět pasažérů. Xbee se vyrábí jako předokolka nebo čtyřkolka s viskózní spojkou podobného řešení jako Suzuki Ignis, na jehož platformě je založený. V době představení se jednalo o první mildhybridní Suzuki. Oproti Jimnymu jej nelze pořídit s manuální převodovkou, standardně je vyráběn pouze se šestistupňovým automatem. Díky většímu interiéru tyto vozy využívá japonská horská záchranná služba. 

 

Suzuki Alto Works 

Zdroj: Archiv Suzuki

Říkáte si, které kei auto asi bylo první, jež dosáhlo zákonem daného limitu výkonu? Tak čtěte dál. V roce 1987 se v Suzuki rozhodli vyrobit první “kei hot hatch” Suzuki Alto Works, který jako první auto splňující požadavky pro třídu kei vozů dosáhl výkonu 64 koní, jež doloval z oturbeného 543 cc tříválce a přenášel je na všechna čtyři kola přes pětistupňový manuál. Suzuki mu darovalo do věna též ostrý bodykit, za který by se nestyděl lecjaký supersport a sportovněji naladěný podvozek. V další generaci Alto Works dostalo v roce 1992 nejzajímavější a nejostřejší specifikaci – Alto Works R, která nabízela sice údajně stejný výkon, ale dostala přepracované sání, jiné turbo, přišla o většinu komfortní výbavy a dostala dvě skořepinové sedačky spolu se zkrácenou převodovkou. Jednalo se o limitovanou edici 100 kusů, kterým ale už nebylo dopřáno díky ochlazení japonské ekonomiky, a tak nebyl problém jeden z nich koupit i během následujících let. U nás jsme si mohli Suzuki Alto pořídit jako Daewoo Tico, v devadesátkách nejlevnější nový vůz, jehož recenzi vám Kubajs před lety zprostředkoval zde.

Zdroj: Archiv Suzuki

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
24. března 2023, 11:41
0

Přemýšlím, jestli Twin vykrádá víc 1. gen Ford Ka (nárazníky přiznaně vytažené až za kola) nebo 1. gen. Twinga (vykulené půlené linkou nárazníku. A vlastně i jméno). Každopádně je to děs a VŮBEC mi nevadí, že si to nechali doma. Vypadá to jak ty nejhorší čínské šunty.

reagovat
ro
rock
24. března 2023, 12:01
0

Naopak Mighty Boy mi přijde svým způsobem docela roztomilý. I když co tady s keicarem; vůbec netuším, jestli se do toho standardní evropan poskládá.

btw pro inspiraci možná ani nemuseli do Ameriky, stačilo o 200 km vedle k Subaru (Subaru BRAT).

reagovat
StreetPro
24. března 2023, 13:13
0

Ad tyhle mini auta - Daihatsu Cuore jsem měl příležitost párkrát projet a celkem zlo, detailně to někdo popsal zde: https://www.cars.cz/autorecenze/auta/Daihatsu/Cuore/Recenze-Daihatsu-Cuore-Genialni-auticko-do-mesta-1016301.html
Nic geniálního mi na tom teda nepřišlo, akorát mi připadalo, že tu věc celou dobu zneužívám a trápím.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro RS ZL1 look 2016
Chevrolet Camaro RS ZL1 look

2016 rok výroby
335 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Mustang S197 4.6 GT 2007
Ford Mustang S197 4.6 GT

2007 rok výroby
300 koní výkon
4 602 ccm objem

Ford F150 Raptor V6 2018
Ford F150 Raptor V6

2018 rok výroby
450 koní výkon
3 498 ccm objem

Dodge Challenger  2016
Dodge Challenger

2016 rok výroby
310 koní výkon
3 604 ccm objem