načítám data...

Zakázané ovoce: Toyoty, které nikdy neopustily Japonsko

02. července 2023, 21:43 2 komentářů Marek Brunner Historie, TopX

Aut, která si Japonci nechali jen pro sebe, je nespočet. Pojďme si představit ta nejzajímavější z nich.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Toyota, největší japonská automobilka a jedna z největších na světě, vznikla v roce 1926 jako Toyoda Automatic Loom Works. Z původníc výroby tkalcovských stavů se firma rozrůstala, až v roce 1937 vznikla automobilka, která nejprve začala vyrábět levnější kopii Chrysleru Airflow - Toyotu Model AA. Po druhé světové válce vyvinula své první auto, Toyopet Crown, a úspěch se dostavil. Toyota začala vyvážet Land Cruisery, offroady založené na americkém Jeepu Willys, do celého světa a během padesátých let otevřela i první továrnu mimo Japonsko, v Brazílii. Pojďme se ale podívat na vozy, které Toyota vyvážet mimo Japonsko nechtěla. V názvech naleznete odkazy na původní katalogy k vozům, pevně věřím, že nejsem jediný, kdo má takové věci rád.

 

Toyota Mega Cruiser

Foto: Toyota

Když v roce 1983 do služeb americké armády vstoupil Humvee, chtěli jej všichni. Hummer tak začal v roce 1992 prodávat civilizovanější verze i civilistům a měl úspěch. Nejen Lamborghini se chtělo svézt na vlně vojenských offroadů, v Toyotě na to měli také názor. V roce 1995 se tak světu na Tokijském autosalonu představil Mega Cruiser. Původně byl zamýšlen zejména pro japonskou armádu, své schopnosti ale prokazoval i ve službách japonské policie a dalších záchranných složek. Mega Cruiser byl poháněn více než čtyřlitrovým naftovým čtyřválcem a čtyřstupňový automat přenášel výkon na všechna čtyři kola.

Foto: Toyota

V terénu se ale také neztratí díky uzávěrkám na obou nápravách i ve středu. Oficiálně se Mega Cruiser nikdy mimo Japonsko nevyvážel, pouze několik kusů bylo vyrobeno v levostranné specifikaci. Toyota výrobu ukončila po přelomu milénia, kvůli obřím rozměrům (na délku má přes pět metrů, na šířku takřka 2,2 metru) se totiž auto moc nehodilo do japonských ulic a ani vysoké zdanění prodejům moc nepomáhalo. 

 

Toyota Century

Foto: Josef Vyškovský

O japonské představě luxusu jste si u nás mohli přečíst od Jardy, když dostal příležitost si druhou generaci tohoto vozu vyzkoušet (v této generaci bylo mimochodem několik desítek kusů vyrobeno i v levostranném provedení, pár jich jezdilo i v Evropě). Vrchol nabídky se už takřka šedesát let mění jen drobnými facelifty. Poslední generace, ta třetí, je v nabídce od roku 2017. Pohon je známý z aktuální generace Lexusu LS500h, auto ale přidává mnohem více luxusu, soukromí a pohodlí pro pasažéry na zadních sedačkách. Zajímavá je též existence Century GRMN pro potřeby bývalého ředitele Toyoty Akio Toyody. 

 

Toyota bB Open Deck

Foto: Driftworks.com

Toyota bB byl malý pětidvéřový hatchback představený v roce 2000. Jestli je vám povědomý, tak vězte, že od roku 2004 se prodával v USA jako Scion xB. Verze Open Deck vznikla velice jednoduše – Toyota prostě uřízla střechu nad zavazadlovým prostorem, přidala výztuhy místo bočních oken, a bylo hotovo.

Foto: Driftworks.com

Teda, bB přišlo ještě o jedny dveře na straně řidiče, na straně spolujezdce byly jedny menší dveře pro přístup dozadu – naštěstí díky absenci B sloupku nebylo nastupování tolik náročné. Zajímavým prvkem je výklopná zadní část, umožňující po sklopení zadních sedaček převážet i delší věci. Jak by se dalo čekat, nebyl to zrovna prodejní hit a dnes jich na prodej moc nenajdete.

Foto: Driftworks.com

K Open Decku se mi bohužel nepovedlo najít katalog, ale přeci jen prolistujte aspoň ten k normálnímu bB – originální příplatkové plameny na boky vozu jsou přeci jen zábavné.

 

Toyota Verossa

Foto: Wikipedia

Jako náhrada za Toyotu Mark II měla být Verossa – mezistupeň mezi Altezzou (Lexus IS) a Aristem (Lexus GS), zároveň v této pozici byla i Camry. Jenže Camry měla pouze pohon předních kol, zatímco Verossa nabízela možnost volby mezi pohonem všech kol či pouze zadní nápravy.

Foto: Wikipedia

Pod kapotu Verossy se montovaly pouze řadové šestiválce, vrcholem nabídky byl model VR25 s přeplňovaným 1JZ-GTE nabízejícím až 280 koní a pohánějícím zadní nápravu se samosvorem skrze pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat. 

 

Toyota Classic

Foto: Wikipedia

Stejně jako Nissan měla své retro modely i Toyota. V roce 1996 bylo vyrobeno 100 kusů modelu Classic, který byl navržen podle modelu Toyota AA ze třicátých let. Ten byl zase kopií Chrysleru Airflow.

Foto: Wikipedia

Základem pro Classic bylo šasi páté generace Hiluxu, pod kapotou pracoval dvoulitrový atmosférický čtyřválec, který poháněl zadní kola. Toyota nabízela jak verzi s automatickou převodovkou, tak i s pětistupňovým manuálem s pákou řazení umístěnou na sloupku řízení po vzoru starých aut.
 

Toyota Alphard/Vellfire

Foto: Wikipedia

Oblíbenou kategorií v Asii jsou samozřejmě minivany. Vrcholem nabídky Toyoty je luxusní Alphard, popřípadě jeho “sportovnější” sourozenec Vellfire, nebo ještě luxusnější Lexus LM (kterého se snad brzy dočkáme i u nás!).

Foto: Wikipedia

Pod kapotou naleznete výhradně benzínové motory, ať už známou hybridní dvapětku, nebo šestiválce. Uvnitř se nachází sedm sedaček, z toho druhá řada je většinou tvořena dvěma kapitánskými křesly. Alphardy se prodávají nejen v Japonsku, potkáte je při cestách po celé Asii i jako taxíky, ale u nás jsou to nevídané minivany.

 

Toyota Sera

Foto: Wikipedia

Pokud jste vždycky toužili po “dveřích, co se zvedají nahoru”, ale supersporty jsou moc drahé, Toyota Sera je auto pro vás. Při jízdě sice trochu připomíná T-Top, ale to jen díky těmto specifickým “motýlím” dveřím, jejichž prosklená plocha zasahuje až k rámu uprostřed, podobně jako u Alfy Romeo 33 Stradale.

Foto: Wikipedia

Sera byla založena na platformě Pasea a Starletu, využívala podobné podvozkové komponenty, ale měla být alternativou k Toyotě MR2, která se prodávala v jiných autosalonech Toyoty. Pohon obstarávala atmosférická jednapětka, která poháněla přední kola skrze automatickou čtyřstupňovou nebo pětistupňovou manuální převodovku. 

 

Toyota JZX100

Foto: Wikipedia

Sedanů střední třídy Toyota vyvinula a prodávala nespočet. Vrcholným příkladem je Toyota Mark II , tedy Chaser, teda pardon, Cresta. Tři takřka naprosto totožné sedany se stejným pohonem, lišící se v podstatě pouze vzhledem a interiérem.

Foto: Wikipedia

Pár detailů se ale našlo – Cresta byla oproti ostatním o 20 mm vyšší pro větší prostornost, měla být tím luxusnějším, prestižnějším sourozencem. Chaser měl zase být “dynamičtější a sportovnější”, převisy karoserie byly o 45 mm kratší. Všechny sedany z generace JZX100 měly pak pod kapotou  benzínové řadové šestiválce nebo naftové čtyřválce, které poháněly buď všechna čtyři kola, nebo pouze zadní nápravu.

Foto: Wikipedia

Vrcholná specifikace Tourer V potom měla pod kapotou přeplňovaný  1JZ-GTE spojený se čtyřstupňovým automatem nebo pětistupňovým manuálem. JZX100 Chasery dokonce jezdily v japonském šampionátu cestovních vozů, ale nejvíce se následně proslavily díky drifterům. Dnes jsou samozřejmě sedany z generace JZX100 velice ceněné, přesto je v našich končinách občas můžete potkat na silnicích.

Jaký je váš favorit, kterého byste u nás rádi v prodeji viděli? Opomněl jsem váš oblíbený nevyvážený model? Víte o některém z vozů u nás? Dejte mi vědět do komentářů.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
05. července 2023, 06:49
1

Ten Mega Cruiser je važně hovado :) zda se mi to, nebo mu zatačej i zadní kola?

reagovat
Marek Brunner
05. července 2023, 13:05
1

Je to tak, má natáčecí zadní nápravu 4WS, nepřišlo mi to jako natolik zajímavá informace (tehdy to měl kdejaký Japonec mi přijde). Ale v porovnání s LM002 i Hummerem to vlastně zajímavý je..



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Riviera 1968 1968
Buick Riviera 1968

1968 rok výroby
400 koní výkon
7 000 ccm objem

AMC Pacer  1975
AMC Pacer

1975 rok výroby
119 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Taurus SHO 2015
Ford Taurus SHO

2015 rok výroby
370 koní výkon
3 500 ccm objem

Hyundai Tucson  2018
Hyundai Tucson

2018 rok výroby
2 koní výkon
0 ccm objem