Toyota, největší japonská automobilka a jedna z největších na světě, vznikla v roce 1926 jako Toyoda Automatic Loom Works. Z původníc výroby tkalcovských stavů se firma rozrůstala, až v roce 1937 vznikla automobilka, která nejprve začala vyrábět levnější kopii Chrysleru Airflow - Toyotu Model AA. Po druhé světové válce vyvinula své první auto, Toyopet Crown, a úspěch se dostavil. Toyota začala vyvážet Land Cruisery, offroady založené na americkém Jeepu Willys, do celého světa a během padesátých let otevřela i první továrnu mimo Japonsko, v Brazílii. Pojďme se ale podívat na vozy, které Toyota vyvážet mimo Japonsko nechtěla. V názvech naleznete odkazy na původní katalogy k vozům, pevně věřím, že nejsem jediný, kdo má takové věci rád.
Toyota Mega Cruiser
Když v roce 1983 do služeb americké armády vstoupil Humvee, chtěli jej všichni. Hummer tak začal v roce 1992 prodávat civilizovanější verze i civilistům a měl úspěch. Nejen Lamborghini se chtělo svézt na vlně vojenských offroadů, v Toyotě na to měli také názor. V roce 1995 se tak světu na Tokijském autosalonu představil Mega Cruiser. Původně byl zamýšlen zejména pro japonskou armádu, své schopnosti ale prokazoval i ve službách japonské policie a dalších záchranných složek. Mega Cruiser byl poháněn více než čtyřlitrovým naftovým čtyřválcem a čtyřstupňový automat přenášel výkon na všechna čtyři kola.
V terénu se ale také neztratí díky uzávěrkám na obou nápravách i ve středu. Oficiálně se Mega Cruiser nikdy mimo Japonsko nevyvážel, pouze několik kusů bylo vyrobeno v levostranné specifikaci. Toyota výrobu ukončila po přelomu milénia, kvůli obřím rozměrům (na délku má přes pět metrů, na šířku takřka 2,2 metru) se totiž auto moc nehodilo do japonských ulic a ani vysoké zdanění prodejům moc nepomáhalo.
Toyota Century
O japonské představě luxusu jste si u nás mohli přečíst od Jardy, když dostal příležitost si druhou generaci tohoto vozu vyzkoušet (v této generaci bylo mimochodem několik desítek kusů vyrobeno i v levostranném provedení, pár jich jezdilo i v Evropě). Vrchol nabídky se už takřka šedesát let mění jen drobnými facelifty. Poslední generace, ta třetí, je v nabídce od roku 2017. Pohon je známý z aktuální generace Lexusu LS500h, auto ale přidává mnohem více luxusu, soukromí a pohodlí pro pasažéry na zadních sedačkách. Zajímavá je též existence Century GRMN pro potřeby bývalého ředitele Toyoty Akio Toyody.
Toyota bB Open Deck
Toyota bB byl malý pětidvéřový hatchback představený v roce 2000. Jestli je vám povědomý, tak vězte, že od roku 2004 se prodával v USA jako Scion xB. Verze Open Deck vznikla velice jednoduše – Toyota prostě uřízla střechu nad zavazadlovým prostorem, přidala výztuhy místo bočních oken, a bylo hotovo.
Teda, bB přišlo ještě o jedny dveře na straně řidiče, na straně spolujezdce byly jedny menší dveře pro přístup dozadu – naštěstí díky absenci B sloupku nebylo nastupování tolik náročné. Zajímavým prvkem je výklopná zadní část, umožňující po sklopení zadních sedaček převážet i delší věci. Jak by se dalo čekat, nebyl to zrovna prodejní hit a dnes jich na prodej moc nenajdete.
K Open Decku se mi bohužel nepovedlo najít katalog, ale přeci jen prolistujte aspoň ten k normálnímu bB – originální příplatkové plameny na boky vozu jsou přeci jen zábavné.
Toyota Verossa
Jako náhrada za Toyotu Mark II měla být Verossa – mezistupeň mezi Altezzou (Lexus IS) a Aristem (Lexus GS), zároveň v této pozici byla i Camry. Jenže Camry měla pouze pohon předních kol, zatímco Verossa nabízela možnost volby mezi pohonem všech kol či pouze zadní nápravy.
Pod kapotu Verossy se montovaly pouze řadové šestiválce, vrcholem nabídky byl model VR25 s přeplňovaným 1JZ-GTE nabízejícím až 280 koní a pohánějícím zadní nápravu se samosvorem skrze pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat.
Toyota Classic
Stejně jako Nissan měla své retro modely i Toyota. V roce 1996 bylo vyrobeno 100 kusů modelu Classic, který byl navržen podle modelu Toyota AA ze třicátých let. Ten byl zase kopií Chrysleru Airflow.
Základem pro Classic bylo šasi páté generace Hiluxu, pod kapotou pracoval dvoulitrový atmosférický čtyřválec, který poháněl zadní kola. Toyota nabízela jak verzi s automatickou převodovkou, tak i s pětistupňovým manuálem s pákou řazení umístěnou na sloupku řízení po vzoru starých aut.
Toyota Alphard/Vellfire
Oblíbenou kategorií v Asii jsou samozřejmě minivany. Vrcholem nabídky Toyoty je luxusní Alphard, popřípadě jeho “sportovnější” sourozenec Vellfire, nebo ještě luxusnější Lexus LM (kterého se snad brzy dočkáme i u nás!).
Pod kapotou naleznete výhradně benzínové motory, ať už známou hybridní dvapětku, nebo šestiválce. Uvnitř se nachází sedm sedaček, z toho druhá řada je většinou tvořena dvěma kapitánskými křesly. Alphardy se prodávají nejen v Japonsku, potkáte je při cestách po celé Asii i jako taxíky, ale u nás jsou to nevídané minivany.
Toyota Sera
Pokud jste vždycky toužili po “dveřích, co se zvedají nahoru”, ale supersporty jsou moc drahé, Toyota Sera je auto pro vás. Při jízdě sice trochu připomíná T-Top, ale to jen díky těmto specifickým “motýlím” dveřím, jejichž prosklená plocha zasahuje až k rámu uprostřed, podobně jako u Alfy Romeo 33 Stradale.
Sera byla založena na platformě Pasea a Starletu, využívala podobné podvozkové komponenty, ale měla být alternativou k Toyotě MR2, která se prodávala v jiných autosalonech Toyoty. Pohon obstarávala atmosférická jednapětka, která poháněla přední kola skrze automatickou čtyřstupňovou nebo pětistupňovou manuální převodovku.
Toyota JZX100
Sedanů střední třídy Toyota vyvinula a prodávala nespočet. Vrcholným příkladem je Toyota Mark II , tedy Chaser, teda pardon, Cresta. Tři takřka naprosto totožné sedany se stejným pohonem, lišící se v podstatě pouze vzhledem a interiérem.
Pár detailů se ale našlo – Cresta byla oproti ostatním o 20 mm vyšší pro větší prostornost, měla být tím luxusnějším, prestižnějším sourozencem. Chaser měl zase být “dynamičtější a sportovnější”, převisy karoserie byly o 45 mm kratší. Všechny sedany z generace JZX100 měly pak pod kapotou benzínové řadové šestiválce nebo naftové čtyřválce, které poháněly buď všechna čtyři kola, nebo pouze zadní nápravu.
Vrcholná specifikace Tourer V potom měla pod kapotou přeplňovaný 1JZ-GTE spojený se čtyřstupňovým automatem nebo pětistupňovým manuálem. JZX100 Chasery dokonce jezdily v japonském šampionátu cestovních vozů, ale nejvíce se následně proslavily díky drifterům. Dnes jsou samozřejmě sedany z generace JZX100 velice ceněné, přesto je v našich končinách občas můžete potkat na silnicích.
Jaký je váš favorit, kterého byste u nás rádi v prodeji viděli? Opomněl jsem váš oblíbený nevyvážený model? Víte o některém z vozů u nás? Dejte mi vědět do komentářů.
05. července 2023, 06:49
1
Ten Mega Cruiser je važně hovado :) zda se mi to, nebo mu zatačej i zadní kola?
05. července 2023, 13:05
1
Je to tak, má natáčecí zadní nápravu 4WS, nepřišlo mi to jako natolik zajímavá informace (tehdy to měl kdejaký Japonec mi přijde). Ale v porovnání s LM002 i Hummerem to vlastně zajímavý je..