načítám data...

Zakázané ovoce: Nissan

10. března 2023, 22:50 9 komentářů Marek Brunner Historie, TopX

Aut, která si Japonci nechali jen pro sebe, je nespočet. Pojďme si představit ty nejzajímavější z nich.

zobrazit celou galeriiFoto: Zdroj: Nissan

Nissan je jednou z nejstarších japonských automobilek, jejíž historie zahrnuje spoustu legendárních modelů, ale i přešlapů. Nebudu vám připomínat legendy jako Silvia nebo Skyline (no dobře, možná trochu), místo toho se pojďme podívat na auta, která si mimo Japonsko hledala cestu až na trhu ojetin a nejsou až tak profláklá. 

Nissan Autech Zagato Stelvio AZ1

Zdroj: L’Art de L’Automobile

Nissan na přelomu 80. a 90. let nepřestával překvapovat šílenými nápady. Nejzvláštnějším nápadem automobilky ale bezpochyby bylo kupé s krkolomným názvem Autech Zagato Stelvio AZ1. Autech byla dceřiná společnost zabývající se úpravami stávajících modelů, nejen sportovního rázu, ale i pro hendikepované.

Zdroj: L’Art de L’AutomobileAZ1 vznikl z platformy dvoudvéřového kupé Leopard, podvozek vyrobil Nissan, vložil svůj šestiválcový motor VG30DET spojený se čtyřstupňovým automatem a následně jej poslal do Itálie, aby karosárna Zagato na něj nalepila svůj ručně tvarovaný zázrak a dovnitř naházela co nejvíce kvalitní kůže a leštěného dřeva. Následně se opět celé auto poslalo do Japonska, kde již mohlo získat svého zákazníka. Výsledkem bylo docela drahé auto, za to ošklivé. Dnes jde o celkem zajímavý sběratelský kousek, z původně plánovaných 203 kusů jich nakonec bylo vyrobeno jen 104. 

 

Nissan Cima (Y32)

Zdroj: Wikipedia

Sedanů nebylo nikdy dost. Cima byl sedan, který by se dal v dnešní modelové řadě BMW přiradit mezi pětku a sedmičku – takový mezistupeň mezi modelem Cedric/Gloria, na jejichž platformě byl založený, a President. Zvenku nikterak zásadně nevyčnívající sedan byl ale vybaven aktivním podvozkem, nabízel jeden z prvních infotainmentů v podobě barevného CRT displeje a nabízel interiér z kvalitní kůže nebo vlny. Pod kapotou lze najít buď šestiválec s turbem, nebo atmosférický osmiválec, oboje spřažené s automatickou čtyřstupňovou převodovkou.

Zdroj: Nissan

 

Autech Nissan Skyline GT-R R33 sedan

Zdroj: Nissan

Výčet vozů, které si Nissan nechal pro domácí trh, by nemohl být kompletní, kdybych nezmínil Skyline GT-R. Jenže kupé není moc rodinné, a i táta od rodiny si zaslouží trochu zábavnější svezení než základní Skyline. Ke 40. výročí tak Autech připravil koncept čtyřdveřového GT-R a představil jej na Tokijském autosalonu v roce 1997. Běžný sedan dostal rozšířené lemy a blatníky, pohon všech kol ATTESA a pod kapotu řadový šestiválec se dvěma turby, legendární RB26DETT, spřažený výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou.

Zdroj: gtr-registry.com

Ohlas po takovém GT-R byl velký a v roce 1998 putoval do výroby jako limitovaná edice 416 kusů. Zajímavostí jsou zadní sedačky, které jsou pouze pro dva – uprostřed je vcelku rozměrná dělící přepážka, aby se pasažéři vzadu při ostřejší jízdě příliš nemačkali.

 

Nissan S-Cargo

Zdroj: Toprank Importers

Jak jsem již zmínil, Nissan na přelomu 80. a 90. let pustil do výroby kdejakou zvláštní věc, co designéry napadla. Vrcholem zvláštností byly ale tzv. Pike Cars, malá auta s retro vzhledem. Jedním z nich byl i Nissan S-Cargo, jedinou dodávku z této řady. S-Cargo vzhledově připomíná šneka, což není úplně nejhezčí živočich, a pro mnoho lidí jde o nejošklivější auto z celé řady Pike. Název také není jen tak – při čtení v angličtině má připomínat francouzskou výslovnost pro šneka – Escargot.

Zdroj: Toprank Importers

Zajímavými řešeními S-Cargo přímo oplývá, ať už se jedná o odjímatelný stoleček na sushi, tematizované koberečky se šneky, nebo příplatkovou výbavu v podobě elektricky ovládané shrnovací střechy a kulatých bočních oken zavazadlového prostoru. 

Nissan Figaro

Zdroj: Toprank Importers

Posledním z řady Pike Cars bylo Figaro, malé 2+2 kupé s retro prvky. Figaro bylo navrhováno vývojovým týmem složeným pouze z žen, a možná díky tomu se tak z mého pohledu jedná o nejroztomilejší sériově vyráběné auto v historii. Střecha je elektrická látková a lze jí složit úplně celou, pouze boční profily zůstávají.

Zdroj: Toprank Importers

Palubní deska připomínající staré anglické roadstery zahrnuje ovládání klimatizace a dokonce i CD přehrávač, což na začátku 90. let byla horká novinka. Pod kapotou se schovává litrový oturbený čtyřválec se 76 koňmi, které na přední kola přenáší třístupňový automat. Možná se nejednalo o řidičsky nejzajímavější auto, ale jak dnes víme, to odbytu nikdy moc nepřidávalo. Původní plán Nissanu vyrobit 8000 kusů vzal rychle za své, když poptávka byla několikanásobně vyšší, a tak jich na svět fabrika Oppama vyplodila trochu málo přes 20 tisíc kusů.

 

Nissan Stagea 260RS Autech

Zdroj: Toprank Importers

Nejen sedany je člověk živ. Na základě modelu Skyline tak vznikl i kombík, ale aby se to moc nepletlo, jmenuje se jinak a vypadá jinak. Paleta motorů pro Stageu byla založena na řadových šestiválcích řady RB u první generace, a VQ u druhé. To nejzajímavější ale přinesl Autech hned rok po představení prvního faceliftu první generace. Verze 260RS totiž z nenápadného kombíku udělala velmi schopnou zbraň. Pod kapotu se nastěhoval motor RB26DETT známý z GT-R, který poháněl všechna kola pomocí systému ATTESA a byl též doplněn systémem Super HICAS, který poskytl natáčecí zadní nápravu.

Zdroj: Toprank Importers

Také oproti standardnímu modelu nabídla řadu vyztužení karoserie, lepší brzdy od Bremba, speciální výfuk a ani interiér nebyl ochuzen o změny v podobě budíků z GT-R a sportovních sedaček s lepším bočním vedením. Jak by se dalo čekat, moc jich nevyrobili, během čtyř let výroby jich dveře továrny opustilo 1734 kousků.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
12. března 2023, 10:40
3

Velké sedany, které si japonci nechávali pro sebe, jsou pro mne dost koukatelne.

reagovat
XT
XTad
12. března 2023, 13:21
2

Cima je krasne auto, dost mi pripomina soudoba maserati. Pred casem jsem zachytil pribeh o nejake herecce, ktera s nim dodnes jezdi a misto aby si koupila nove auto, tak ho nechala zrenovovat primo u nissanu. https://japanesenostalgiccar.com/the-nissan-cima-of-actress-kazue-itoh-has-been-factory-restored/

reagovat
beastar
12. března 2023, 15:00
0

Ano. Trochu mě to překvapilo.

reagovat
Mi
Michal Lenc
13. března 2023, 11:13
1

K tomu Figaru. Jaké překvapení. Vyrobte hezké auto a ono se bude prodávat. Na druhou stranu, když plánovali prodat 8tis. kusů, to není moc. Tím se zaplatí vývoj, všechny ty formy apod?

reagovat
Trinom
13. března 2023, 15:07
0

Na malé série jde dělat formy z levnějších materiálů, takže je možné, že chtěli jít touhle cestou.

vojtacz
13. března 2023, 16:49
0

Figaro stojí na stejné platformě jako Pao (které mi přijde hezčí). Takže nejspíš bylo v plánu 8000 Firaga + další na stejné platformě. Paa se vyrobilo něco málo přes 31 tisíc.

Trinom
13. března 2023, 17:20
1

Platforma a vnější plechy jsou úplně jinej příběh. Platforma šetří hlavně náklady na vývoj.

va
vaard3n
14. března 2023, 17:12
1

Japonci si mnoho zajímavých kusů nechali jenom pro sebe. Koupil “bych” si kdejaký ze sedanů a Land Cruiserů z odkazu níže, takže se nedivím, že to sem ani nevozili … :)

https://www.drivermotorsports.com/inventory

reagovat
St
Staromil
14. března 2023, 23:35
0

Diky za moc pěkný článek o Nissanech. Tato značka mne tak trochu provází žívotem se zahraničními auty po Škodách, tedy už s "lepšími" auty (poslední Š byla služební Felda...). První luxus byl Nissan a svým způsobem dnes i poslední luxus zase Nissan vyrobený o rok dříve, než ten první...:-)))..
Ten Autech Zagato, to je fakt bizár, nikdy jsem ho neviděl. Interiér Nissanu Cima, to je umělecké dílo. Nissan Stagea je asi můj nedosažitelný sen "kombíkáře"....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem

Pontiac Grand Prix LJ 1979
Pontiac Grand Prix LJ

1979 rok výroby
136 koní výkon
5 000 ccm objem