Nissan je jednou z nejstarších japonských automobilek, jejíž historie zahrnuje spoustu legendárních modelů, ale i přešlapů. Nebudu vám připomínat legendy jako Silvia nebo Skyline (no dobře, možná trochu), místo toho se pojďme podívat na auta, která si mimo Japonsko hledala cestu až na trhu ojetin a nejsou až tak profláklá.
Nissan Autech Zagato Stelvio AZ1
Nissan na přelomu 80. a 90. let nepřestával překvapovat šílenými nápady. Nejzvláštnějším nápadem automobilky ale bezpochyby bylo kupé s krkolomným názvem Autech Zagato Stelvio AZ1. Autech byla dceřiná společnost zabývající se úpravami stávajících modelů, nejen sportovního rázu, ale i pro hendikepované.
AZ1 vznikl z platformy dvoudvéřového kupé Leopard, podvozek vyrobil Nissan, vložil svůj šestiválcový motor VG30DET spojený se čtyřstupňovým automatem a následně jej poslal do Itálie, aby karosárna Zagato na něj nalepila svůj ručně tvarovaný zázrak a dovnitř naházela co nejvíce kvalitní kůže a leštěného dřeva. Následně se opět celé auto poslalo do Japonska, kde již mohlo získat svého zákazníka. Výsledkem bylo docela drahé auto, za to ošklivé. Dnes jde o celkem zajímavý sběratelský kousek, z původně plánovaných 203 kusů jich nakonec bylo vyrobeno jen 104.
Nissan Cima (Y32)
Sedanů nebylo nikdy dost. Cima byl sedan, který by se dal v dnešní modelové řadě BMW přiradit mezi pětku a sedmičku – takový mezistupeň mezi modelem Cedric/Gloria, na jejichž platformě byl založený, a President. Zvenku nikterak zásadně nevyčnívající sedan byl ale vybaven aktivním podvozkem, nabízel jeden z prvních infotainmentů v podobě barevného CRT displeje a nabízel interiér z kvalitní kůže nebo vlny. Pod kapotou lze najít buď šestiválec s turbem, nebo atmosférický osmiválec, oboje spřažené s automatickou čtyřstupňovou převodovkou.
Autech Nissan Skyline GT-R R33 sedan
Výčet vozů, které si Nissan nechal pro domácí trh, by nemohl být kompletní, kdybych nezmínil Skyline GT-R. Jenže kupé není moc rodinné, a i táta od rodiny si zaslouží trochu zábavnější svezení než základní Skyline. Ke 40. výročí tak Autech připravil koncept čtyřdveřového GT-R a představil jej na Tokijském autosalonu v roce 1997. Běžný sedan dostal rozšířené lemy a blatníky, pohon všech kol ATTESA a pod kapotu řadový šestiválec se dvěma turby, legendární RB26DETT, spřažený výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou.
Ohlas po takovém GT-R byl velký a v roce 1998 putoval do výroby jako limitovaná edice 416 kusů. Zajímavostí jsou zadní sedačky, které jsou pouze pro dva – uprostřed je vcelku rozměrná dělící přepážka, aby se pasažéři vzadu při ostřejší jízdě příliš nemačkali.
Nissan S-Cargo
Jak jsem již zmínil, Nissan na přelomu 80. a 90. let pustil do výroby kdejakou zvláštní věc, co designéry napadla. Vrcholem zvláštností byly ale tzv. Pike Cars, malá auta s retro vzhledem. Jedním z nich byl i Nissan S-Cargo, jedinou dodávku z této řady. S-Cargo vzhledově připomíná šneka, což není úplně nejhezčí živočich, a pro mnoho lidí jde o nejošklivější auto z celé řady Pike. Název také není jen tak – při čtení v angličtině má připomínat francouzskou výslovnost pro šneka – Escargot.
Zajímavými řešeními S-Cargo přímo oplývá, ať už se jedná o odjímatelný stoleček na sushi, tematizované koberečky se šneky, nebo příplatkovou výbavu v podobě elektricky ovládané shrnovací střechy a kulatých bočních oken zavazadlového prostoru.
Nissan Figaro
Posledním z řady Pike Cars bylo Figaro, malé 2+2 kupé s retro prvky. Figaro bylo navrhováno vývojovým týmem složeným pouze z žen, a možná díky tomu se tak z mého pohledu jedná o nejroztomilejší sériově vyráběné auto v historii. Střecha je elektrická látková a lze jí složit úplně celou, pouze boční profily zůstávají.
Palubní deska připomínající staré anglické roadstery zahrnuje ovládání klimatizace a dokonce i CD přehrávač, což na začátku 90. let byla horká novinka. Pod kapotou se schovává litrový oturbený čtyřválec se 76 koňmi, které na přední kola přenáší třístupňový automat. Možná se nejednalo o řidičsky nejzajímavější auto, ale jak dnes víme, to odbytu nikdy moc nepřidávalo. Původní plán Nissanu vyrobit 8000 kusů vzal rychle za své, když poptávka byla několikanásobně vyšší, a tak jich na svět fabrika Oppama vyplodila trochu málo přes 20 tisíc kusů.
Nissan Stagea 260RS Autech
Nejen sedany je člověk živ. Na základě modelu Skyline tak vznikl i kombík, ale aby se to moc nepletlo, jmenuje se jinak a vypadá jinak. Paleta motorů pro Stageu byla založena na řadových šestiválcích řady RB u první generace, a VQ u druhé. To nejzajímavější ale přinesl Autech hned rok po představení prvního faceliftu první generace. Verze 260RS totiž z nenápadného kombíku udělala velmi schopnou zbraň. Pod kapotu se nastěhoval motor RB26DETT známý z GT-R, který poháněl všechna kola pomocí systému ATTESA a byl též doplněn systémem Super HICAS, který poskytl natáčecí zadní nápravu.
Také oproti standardnímu modelu nabídla řadu vyztužení karoserie, lepší brzdy od Bremba, speciální výfuk a ani interiér nebyl ochuzen o změny v podobě budíků z GT-R a sportovních sedaček s lepším bočním vedením. Jak by se dalo čekat, moc jich nevyrobili, během čtyř let výroby jich dveře továrny opustilo 1734 kousků.
12. března 2023, 10:40
3
Velké sedany, které si japonci nechávali pro sebe, jsou pro mne dost koukatelne.
12. března 2023, 13:21
2
Cima je krasne auto, dost mi pripomina soudoba maserati. Pred casem jsem zachytil pribeh o nejake herecce, ktera s nim dodnes jezdi a misto aby si koupila nove auto, tak ho nechala zrenovovat primo u nissanu. https://japanesenostalgiccar.com/the-nissan-cima-of-actress-kazue-itoh-has-been-factory-restored/
12. března 2023, 15:00
0
Ano. Trochu mě to překvapilo.
13. března 2023, 11:13
1
K tomu Figaru. Jaké překvapení. Vyrobte hezké auto a ono se bude prodávat. Na druhou stranu, když plánovali prodat 8tis. kusů, to není moc. Tím se zaplatí vývoj, všechny ty formy apod?
13. března 2023, 15:07
0
Na malé série jde dělat formy z levnějších materiálů, takže je možné, že chtěli jít touhle cestou.
13. března 2023, 16:49
0
Figaro stojí na stejné platformě jako Pao (které mi přijde hezčí). Takže nejspíš bylo v plánu 8000 Firaga + další na stejné platformě. Paa se vyrobilo něco málo přes 31 tisíc.
13. března 2023, 17:20
1
Platforma a vnější plechy jsou úplně jinej příběh. Platforma šetří hlavně náklady na vývoj.
14. března 2023, 17:12
1
Japonci si mnoho zajímavých kusů nechali jenom pro sebe. Koupil “bych” si kdejaký ze sedanů a Land Cruiserů z odkazu níže, takže se nedivím, že to sem ani nevozili … :)
https://www.drivermotorsports.com/inventory
14. března 2023, 23:35
0
Diky za moc pěkný článek o Nissanech. Tato značka mne tak trochu provází žívotem se zahraničními auty po Škodách, tedy už s "lepšími" auty (poslední Š byla služební Felda...). První luxus byl Nissan a svým způsobem dnes i poslední luxus zase Nissan vyrobený o rok dříve, než ten první...:-)))..
Ten Autech Zagato, to je fakt bizár, nikdy jsem ho neviděl. Interiér Nissanu Cima, to je umělecké dílo. Nissan Stagea je asi můj nedosažitelný sen "kombíkáře"....