načítám data...

Subaru Outback Touring: Out and about (and back)

Slunce svítí, ceny rostou a subaru se řítí polem, až bahno létá na tři metry vysoko. Některé jistoty zkrátka zůstávají.

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Víte, jak poznáte, že jste staří? (Nebo – jak říká můj oblíbený jogín Dalibor Štědronský – že jste se posunuli z etapy bujarého mládí do etapy zralého mládí?) U nových modelů aut se přestanete těšit na nové vychytávky, ale naopak se začnete bát, o co zase přijdete. Možná se na vás zralé mládí projevuje jinak a pořád s netrpělivostí vyhlížíte nové odstíny ambientního osvětlení nebo 3D zobrazení přístrojové desky, ale mně se čím dál častěji stává, že k novým autům přistupuju s obezřetností, zejména pokud představení provázejí floskule typu ‚nezůstal kámen na kameni‘ a ‚výkladní skříň technologií‘.  

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Na šestou generaci Outbacku jsem si počkala hezky dlouho. Jednak proto, že do Evropy se dostala se zpožděním rok a půl, jednak proto, že když jsme v létě testovali verzi Field, neměla jsem možnost se svézt. Dan byl tehdy Outbackem nadšen, což mě naplnilo mírným optimismem. Znamenalo to, že slabiny, na které se u současných subaru nejvíc nadává, tedy málo výkonu a bezestupňová převodovka, nemůžou být zas tak zlé. Nejisté očekávání přetrvávalo jen v oblasti radiomapy, která teď nahrnula většinu funkcí do obřího centrálního displeje. A fungující displejové ovládání je disciplína, v níž momentálně většina automobilek spíš propadá než exceluje. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Mé obavy se ukázaly jako naprosto liché. Tak zaprvé – točítko volume má čestné místo po straně displeje, kde ho najde i slepý na vzdálenost půl kilometru. Neptejte se mě, k čemu ho potřebuju. Prostě potřebuju a šmytec. Dedikovaná fyzická tlačítka si zachovala i další funkce, které na ně mají dle mého názoru svaté právo, tedy nastavení teploty a odmlžování oken. Na výhřev sedaček, sílu větráku a nastavení foukání už zbyla pouze tlačítka virtuální, pořád k nim ale není nutné putovat labyrintem světa, nýbrž jsou stále na svém místě.

A pak je tu virtuální tlačítko s ikonou autíčka, které vás rychle dostane nejen k užitečnému vypínání nepopulárních features, jako je start-stop, ale také třeba terénním režimům. Výhoda velkého displeje je jednoznačně v tom, že je na něm všechno dobře viditelné a čitelné. Tomu napomáhá i grafika, která na první pohled možná nepůsobí úplně sexy, ale člověk se v ní orientuje opravdu skvostně. Musím říct, že tohle se v subaru vážně povedlo a ani zarytí zpátečníci a konzervy nemohou říct křivého slova. Kolébkové spínače pro vyhřívání sedaček jsou sice asi definitivně minulostí, ale s tím už se nějak vyrovnám.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Pojďme k další věci, která se povedla, a to je interiér jako celek. Výbavová verze Touring se má vůči outdoorovému Fieldu vymezit kromě jiného vybranějšími materiály, takže na sedačkách nenajdete omyvatelnou koženku, nýbrž kůži Nappa, která zde ničím nezaostává za standardem německé prémiové trojky. Všechny díly jsou perfektně slícované a budí velkou naději, že nezačnou vrzat a odpadávat ani po letech používání. Estetické kompromisy, které museli fandové subaru v minulosti občas podstupovat (ne že by jim to vadilo), už zde nemají místo. Vnitřek auta je vysloveně hezký a příjemný, a to ani nemluvím o ergonomii. Navíc je kabina obrovská a jak vpředu tak vzadu se cestující mohou vyvalit dle libosti.

Ono je auto obrovské i zvenčí. Na fotkách to úplně nevyzní, ale když zastavíte na parkovišti, okolní srovnávací subjekty vám ukáží realitu v plné kráse. I když má Outback pořád spíš tvar kombíku, mezi ostatními auty vypadá, jako by si stoupnul na špičky. Něco z toho samozřejmě dělá i světlá výška 213 milimetrů, což je mimochodem víc, než má většina současných esúvéček. Za zaparkovaným Outbackem jsem se mockrát zálibně ohlédla, protože je to z mého pohledu opravdu hezké auto

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Ale vraťme se ještě na chvilku do auta, protože čtvrtá generace bezpečnostního systému EyeSight si trochu pozornosti zaslouží. Pokud jde o bezpečnost, subaru už pár let šlape na paty premiantům v oboru. Teď mám pocit, že s nimi definitivně srovnalo krok a místy i vede. Porovnávání v oblasti bezpečnosti je samozřejmě věc ošidná a jako argumenty mi kromě oficiálních údajů slouží jen vlastní uživatelská zkušenost (navíc nezahrnující skutečný karambol), ale osobně mám ze současného EyeSightu mimořádně dobrý dojem. Kamery pro detekci okolního provozu navíc mají v aktuální čtvrté generaci systému skoro dvojnásobné zorné pole. Abych svůj chvalozpěv uzavřela, musím zmínit i fakt, že asistenty s řidičem nejednají jako s nesvéprávným pitomcem na buzerplacu, ale upozorňují právě tak důrazně, aby to upoutalo pozornost a nedráždilo nervy. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Outback u nás koupíte s jedinou motorizací – čtyřválcovým atmosférickým boxerem o kubatuře 2,5 litru – a jedinou převodovkou, automatem Lineartronic s osmi virtuálními stupni. Na první pohled může motor působit jako dinosaurus, ale subaru ho neustále vylepšuje a ten aktuální je opět kompletně přepracovaný. Pořád si libuje ve vyšších otáčkách, ale ani v těch nižších nestávkuje. Lineartronic si sice mezi tradicionalisty zatím moc obliby nezískal, ale i on se stále zlepšuje. S klidným svědomím můžu říct, že je to nejlíp vyladěná bezestupňová převodovka, s jakou jsem kdy jela, a dokázala bych s ní žít. Ve sportovním režimu je reakce v řazení ještě o něco rychlejší a myslím, že méně trénovaný řidič by klidně věřil, že je to ‚nějaký normální automat‘.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Dynamika stále není právě oslnivá, ale celkový dojem z auta nekazí. Jeho charakter totiž opravdu není sportovní, a to navzdory jízdním vlastnostem, které jsou – jako snad u každého subaru – okouzlující. Jako by vůbec nezáleželo na tom, jaký povrch se nachází pod pneumatikami, věhlasná subarácká čtyřkolka žene auto vpřed, plynule a nenuceně. Cesta přes rozmoklé pole, které mě během pár kroků vyzulo z bot, pro něj nepředstavovala žádný problém; jediným limitem je světlá výška. Na silnici pak neuvěříte, že auto nemá natáčecí zadní kola – tak samozřejmě se noří do zatáček. Na palubě přitom vládne klid, mír a dokonalý komfort, ať už plujete po dálnici, nebo harcujete po silničkách osmé třídy ve Středočeském kraji. Tuhle disciplínu má Outback zvládnutou skoro neuvěřitelně. Fakt, že můžete jet po jakémkoli povrchu (téměř) jakoukoli rychlostí a uvnitř v autě přitom zůstává ticho a pohoda, z něj činí asi nejuniverzálnější rodinné auto v současné nabídce. 

 Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Verdikt

Všestrannost. To je největší trumf Subaru Outback. Kromě toho, že je příjemným útočištěm pro rodinu, neudělá ostudu ani jako manažerské kombi, odveze vás k moři (až na pláž) i na hory (až na nejodlehlejší samotu). Může fungovat jako mama-car pro každodenní taxikaření po městě i jako komfortní dálkový spoj. Osobně bych si asi vybrala Field s omyvatelným interiérem, neboť naše rodina nevyniká úzkostlivou čistotností, ale pokud nejste čuně, měkoučká kůže má rozhodně něco do sebe. Za tu cenu mi Outback přijde jako velmi dobrý deal – i proto, že věřím, že subaru stále počítá i s lidmi, kteří nechtějí své auto hned po skončení leasingu poslat dál. 


 

Technické údaje

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec 2498 cm³
Výkon: 169 koní (124 kW) v 5000 – 5800 ot./min.
Točivý moment: 252 Nm v 3800 ot./min
Převodovka: bezestupňová Lineartronic (8 virtuálních stupňů)
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s 
Průměrná spotřeba (udávaná WLTP): 8,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 8,8 l/100 km 
Cena od: 1 085 000 Kč
Cena verze Touring: 1 230 000 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bu
Bubak.cz
16. února 2022, 11:59
1

Vypadá hezky, ale ty dynamika bych řekl že je ne neoslnivá, ale rovnou špatná. Vydolovat ze 124kW 10,2s? Čekal bych tak 8s. Kde se ten udávaný výkon v pohonném ústrojí ztrácí? Elektronika to škrtí, protože by to převodovka nemusela dlouhodobě zvládnout, nebo kvůli emisím?

reagovat
Ha
Habakukk
16. února 2022, 14:24
1

Jo jezdím předchozí generací a ten motor je velký špatný a v současné generaci nevidím moc změnu k lepšímu. Takové auto mám mít prostě 200koní nebo možnost si připlatit za silnější motor. Motorová bída dnešních Subaru nebere konce ať to zabalíme do jakkoliv líbivých frází.

Pochtli
16. února 2022, 15:06
0

Spíš to nebude nejlehčí auto..

sp
spooon
16. února 2022, 17:42
0

Proč nenabízejí ten samý motor s turbem nechápu. Přitom takových hezkých 250 turbo koni by tomu náramně slušelo.

Opelfahrt
16. února 2022, 17:59
5

Oni nabízejí, jenom ne v Evropě.
Americká verze tohoto atmo 2,5litru má 185 k (239 Nm), nebo pak mají motor 2,4 turbo 263 k (375 Nm). To už je rozdíl, jak hrom.

riderhenry
16. února 2022, 21:40
0

Zkrátka si za to (absence adekvátního motoru) můžeme sami, a to jednak díky tomu, že to tu moc nikdo nekupuje, a i díky tomu, že jsme si dlouhé roky volili to, co jsme si volili... Nelze tedy očekávat, že by se situace jakkoliv zlepšovala. Mě by spíše zajímalo, jestli opravdu dává nějaký smysl držet se toho bezestupně. Chápu benefity boxer motorů, mám rád Wankel i jiná zajímavá technická řešení. Vždycky v nich najdu nějaký benefit, který třeba mně nebo někomu jinému může vyvážit ty jejich nedostatky. Ale u bezestupňové převodovky tomu tak není. Existuje tady někdo, kdo by si toto řešení volil raději, než řekněme aktuální měničový automat ZF? Pro mě je tohle totiž tak trochu "nogo" záležitost.

Viola Procházková
17. února 2022, 08:14
0

Habakkuk: Naprosto souhlasím, že silnější motor by tomu slušel a že je situace Subaru v Evropě stojí za hovno, ale jako velký špatný bych ten motor fakt nepopsala. Troufám si říct, že pro 90 % řidičů Subaru (oni to většinou nejsou žádný závodníci) je to úplně OK. Samozřejmě záleží na osobních preferencích a taky srovnávacím subjektu (proti mému aktuálnímu rodinnému vozu je tenhle Outback stíhačka:).

Henry: Automobilky obvykle hlásají (co je na tom reálně pravdy, netuším), že CVT používají kvůli plynulosti a hospodárnosti. Nevím nevím... Trochu věrohodněji mi zní, že je to míň poruchové, obsahuje to míň součástek, takže je to levnější, a zabere to míň místa.,

Franz Kafka
17. února 2022, 09:29
0

Viola: Zrovna jsem to chtěl napsat. Cvt je konstrukčně levnější a s jednoduší montáží do vozidel. Ano plynulost je určitě větší například ve městě. Zase to navyšuje obecně spotřebu paliva proti jiným AT řešením.

K tomu motoru. Já myslím že je to prostě špatně naladěné. Vše je dostupné až ve vysokých otáčkách. Točivý moment je poměrně nízký z takového objemu je hrozný i výkon. Potom to dole příliš nejede. V provozu potřebujeme výkon spíše v nižším spektru otáček. Spotřeba je potom důsledek všech těchto věcí. A ta je docela špatná.

riderhenry
17. února 2022, 10:22
0

No však ano, je to levnější a tím to končí. Největší paradox je, že v době, kdy spousta technologií řeší jen emise a spotřebu, tak setrvává taková blbost, která spotřebu zvyšuje, ale je to na výrobu levnější... Co na tom, že tím pak zákazník "trpí" celý život auta (uživatelsky i finančně). Chápu, že třeba při srovnání s některými dvojspojkami to může dávat smysl, protože tam byla často spolehlivost opravdu špatná. Ale měniče se dnes běžně nekazí - minimálně ne těm prvním majitelům, kteří ta auta kupují...

Opelfahrt
17. února 2022, 13:01
0

Subaru už dneska v Evropě neprodává skoro nic, ale v USA a jinde po světě hodně a tam zjevně mají zákazníky na CVT naučené. V Japonsku pokud vím je CVT taky ve všem možném. Díval jsem se na ty americké stránky a oni tam ještě udržují sedan Legacy (stejné dva motory jako Outback), navíc nějaké další SUV, Impreza je tam s tím atmo dvoulitrem CVT, jako v Evropě, ale mají navíc ještě WRX 2,0 turbo (272 k, 6MT nebo CVT – cena od 27.495 USD) nebo WRX STI 2,5 turbo (314 k, 6MT – cena od 37.245 USD).

Jinak teda Outback 2,4 turbo (263 k) stojí od 35.145 USD, takže těch pár nadšenců si to určitě do Evropy doveze. S dovozem, clem a DPH to nebude o tolik dražší než evropská verze.

ML
MLKR42
17. února 2022, 14:11
0

fakt mi hlava nebere, jak je mozne ze pevne prevody jsou uspornejsi nez cvt, z logiky veci by prave cvt mela byt schopna drzet motor v optimalni kombinaci kroutaku a otacek a variabilne menit vystup techto hodnot, ale ocividne tomu tak neni. Nechapu, moje stredoskolska fyzika bije hlavou do zdi.

Ha
Habakukk
17. února 2022, 14:30
0

Ten motor má optimum někde kolem 4000rpm tedy asi nechceš permanentně jezdit na 4000rpm a jen měnit rychlost ta spotřeba by byla pekelná. Ten motor je fajn do 70km/h a pak větší problém je pružné zrychlení kdy potřebuješ zrychlit ze 100-140 to je peklo. Tedy není to žádný dálniční přepravníky.

ML
MLKR42
17. února 2022, 14:43
0

no prave, ale prece variator by mel byt schopny motor drzet v optimalnejsich otackach ve vztahu k aktualni rychlosti a pozadavcich na vykon, rozhodne lip nez linearni prevod, to je to co mi tak vrta hlavou, normalni auto prevodovka ti da podle typu 3-9 pomeru prevodu vykonu na kola, vatiator naproti tomu nabidne v podstate velice jemne rozstupnovany rozsah techto pomeru, takze teoreticky by mel byt schopen neustale drzet optimalni prevodovy pomer, tak jak je sakra mozne, ze ty optima jsou ve vysledku tak neekonomicke? To ma tak velke ztraty?

beastar
17. února 2022, 16:16
0

To auto má úplně jiný problém než cvt. A ano v USA jsou to oblíbený převodovky kdoví proč. Dával to tam i Nissan asi doteď dává. Ten výkon je v dnešní době na tak velké auto smutný příběh. Ani bych snad nechtěl vidět jak to jezdí.

MB
MBMB
17. února 2022, 18:06
0

Tam jdou proti sobě dvě věci. Variátor má o pár procent vyšší ztráty než ozubená kola. Výhoda je naopak ta možnost jakéhokoliv převodového poměru a pokud toho řídící SW dokáže dobře využít, tak z toho těží.
U každého auta je to jinak. Třeba Civic 1.0 má s CVT nižší NEDC spotřebu a dokonce i lepší zrychlení, u 1.5 je to naopak. Záleží na motoru, na cyklu, v jakém se to testuje a na nastavení toho SW.

Augi
21. února 2022, 11:58
1

Henry, já existuju :) Mám CVT v Levorgu a e-CVT v Yarisu, a jinou převodovku bych už do daily nechtěl - ta plynulost mi maximálně vyhovuje.

Ohledně spotřeby a CVT - nemá cenu řešit nějaké průměrné nebo udávané spotřeby, protože je extrémně závislá na jízdním stylu.

riderhenry
21. února 2022, 14:30
0

Augi: Nechci to zpochybňovat, ale jenom se zeptám - zkušenost s 8° ZF třeba z nějakého aktuálního BMW máš? Protože to řešení nabízí jak super plynulost (komfort), tak i velice svižné reakce, je-li to zrovna vhodné (ostatně BMW už ani u M modelů nenabízí dvoujspojku, což o něčem vypovídá). Samozřejmě je možné, že i tak CVT bude plynulejší - já nemůžu posoudit.

Pólin
16. února 2022, 12:29
2

Aktuální outback je pro mě v podstatě rodinný dram car a v téěř nekriticky jej obdivuji...jen, není to žádný sporťák, ale stejně je mě líto, že tady Subaru nabízí jen ten 2,5 atmo motor, když v US mají ten sám motor oturbený... daleko lépe by tohle ústrojí sekundovalo tomu veleschopnému podvozku...

reagovat
Jaromír
16. února 2022, 13:41
2

Zacalo mi tikat oko a trast se kolena, nez jsem dojel na posledni foto. Jabko! Svet je v poradku!

reagovat
ma
mareček
17. února 2022, 13:04
-2

Bože…. proč jezdíte po zasetém poli ? Ten kdo ho na podzim zasel a dal si tu práci, tak VY mu ji zcela zničíte.
Tohle se nedá přehlédnout. Jsem subarista a všechny subaristy na cestě zdravím, ale tohle je na mne moc.

reagovat
Le
LennyLeonard
17. února 2022, 13:45
1

Jako nekdo kdo ma rad auta na ramu s 4x4 jsem uz nekolikrate nad timto premyslel po cim poli se asi prohaneji. Na druhou stranu jsem si jist ze redakce autickare jsou slusni lide kteri nemaji povahu bez domluveni nekomu trajdat po louce/poli/lese. Takze i nadale verim ze je vse domluvene a v poradku a tesim se na dalsi test v podobnych podminkach.
K autu jako takovemu musim rict ze se nedivim ze se subaru u nas neprodava jak housky na krame. Spotreba desna na ten vykon. Jako mamataxi pokud pani nevozi deti v horach taky spatny, na delsi cesty po dalnicich v teto cenovce si umim predstavit neco vhodnejsiho. Tohle auto je tak pro majitele horske chaty, pily apod. a to si stejne myslim ze tadeji priplati a koupi hiluxe apod.

Viola Procházková
17. února 2022, 14:12
1

Ono neni videt, ze tam je vyjeta ,cesta’? Po zasetem poli jsem fakt necourala.

Initial C
17. února 2022, 21:07
0

Naopak, prece jsi tam zasadila boty, takze z cesty je castecne zasete pole :)

ge
geralt
18. února 2022, 10:28
0

Vzdycky jsem fandil Subaru vic nez Mitsu. Kdysi jsem hodne chtel Forestera 2.5xt, libila se mi filosofie boxeru a symetrického mechanického AWD, ac ho asi nepotrebuju :) ... to co nabizi souhvezdi plejad v soucasne dobe, je hodne smutne, cvt je absolutni no-go a adekvatni motor aby clovek hledal za Atlantikem... vazne v tom nekdo vidi pokrok? za mě spise sikmo vzad

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem