načítám data...

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI Monte Carlo: Český hothatch

Škoda před časem představila facelift svého modelu Rapid. Dokáže střed nabídky domácí automobilky něčím nadchnout Autíčkáře? A co tam dělá ta Delta?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už dlouho toužím usednout za volant některého ostrého hothatche. Sportovní jízdu mám rád a rošťácký charakter vyladěného hatchbacku tomu dodává šťávu. Který hatchback však zvolit? V redakční garáži byl volný jen jeden. Poté, co se Fabie v poslední generaci nedočkala ostré verze, hájí barvy řady RS pouze Octavie. Jenže to není hothatch, vůbec to není hatchback. Vrcholným hothachem domácí automobilky se tak stal Rapid Spaceback Monte Carlo. A právě toho tu dnes máme.

V dálce se mihl stín. Ani bych si ho nevšiml, přeslechnout se však nedá. Řev vytočeného čtyřválce doplňuje odfukování turba. Ryk se blíží, proti západu slunce žhne čtveřice přídavných světlometů, daleko za vozem se dme rozvířená krajina. O pár okamžiků později stojí přede mnou. Ostře řezané rysy, rozkročený postoj podpořený rozšířenými blatníky, malé křidélko a vyboulená kapota – jako by se ta síla drala ven, jako by se ani nevešla pod plechy obyčejného hatchbacku. To je Delta HF Integrale. A má představa hothatche.

Mluvil jsem o Škodě Rapid, co tu tedy dělá ta závodní Delta? Jak víte, s testováním této kategorie nemám zatím tolik zkušeností, potřeboval jsem tedy nějaký vůz coby referenční hothatch. A Delta se mi zdála perfektní. Pravda, je trochu starší, ale radost z jízdy je přeci nadčasová. Ve jméně Škody Rapid se navíc objevilo přízvisko Monte Carlo coby odkaz na slavnou rally – a kdo zná Rally Monte Carlo lépe než právě Delta HF Integrale?

Co tu vlastně dnes testujeme? Spaceback je hatchback odvozený od liftbacku Škoda Rapid. Spaceback – jak již jméno napovídá – je jeho menší verzí. Rapid je vůz původně koncipovaný jako levnější varianta k větší Octavii. Je to také škodovka, má prakticky všechno, co známe z Octavie, jen je to takové jednodušší. Podvozek vozu pochází ze skladů dílů VW a je vlastně velmi podobný tomu v Octavii. V té první novodobé Octavii. Z roku 1996. Rapidem s karoserií liftback a především evergreenem boleslavské nabídky – motorem TDI – jsem již jezdil. A musím říci, že vůz jezdí pozoruhodně. Tedy pozoruhodně rovně. Vážně. Naftový Rapid nerad zatáčí, mnohem milejší je mu přímý směr. Bude lehčí benzínový motor řešením tohoto neduhu?

Ostatně motor je u hothatche poměrně zásadní faktor. Pod kapotou Delty tepe dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním. Je potřeba držet ho v otáčkách, aby se turbodmychadlo řádně nadechlo, potom Delta vyrazí vpřed a zastaví se až v cíli v Monte Carlu. A Rapid? I tady je zážehový motor, i tady najdeme přeplňování. Drobné rozdíly tu však přeci jen jsou. Tak například počet válců. Místo čtyř jsou pod kapotou Rapidu jen tři. Doba pokročila, dnešní hothatch si zřejmě vystačí s málem. S hodně málem. Zdvihový objem je jeden litr, nic víc.

Výbava Monte Carlo změní Rapid k nepoznání. Ta tam je nuda a šeď základních verzí, hothatch musí být rošťácký, nápadný, efektní. A přesně to Monte Carlo je. Kontrastní černá kola a sklo, které se táhne od předních stěračů až k zadní poznávací značce. Protažené sklo v pátých dveřích mění trochu fádní vzhled zádě Rapidu, to však stále nic není ve srovnání se skleněnou střechou. Testovaný Rapid si nevystačil s jen tak nějakým střešním oknem, kompletně celý střešní díl byl nahrazen skleněným panelem. Žádný předěl, žádná výztuha, jen sklo. Marně vzpomínám, kdy jsem v autě viděl tak obrovskou plochu skla. Uvnitř se potom řada Monte Carlo liší povedenými sportovními sedačkami, kontrastním prošíváním sportovního volantu, dekorem připomínajícím karbon a několika detaily. Všechno to působí sportovně, už nasávám atmosféru. A které technické finesy stojí za přerodem obyčejného cenově dostupného vozu v ostrý hothach? Žádné. Jdeme dál.

Po nastarování je Rapid 1.0 TSI velmi tichý. V přímém srovnání s Deltou možná až příliš tichý. Jistě, výfukový systém Lancie ze stáje Italmotori není úplně sériový, přesto tak velký rozdíl v rámci jednoho segmentu překvapí. Spolu s nastartováním přivítá řidiče ve voze moderní radiomapa. S faceliftem dostal Rapid stejný systém, který známe i z jiných nových škodovek, takže s jeho popisem budu velmi stručný – radiomapa je přehledná, odezva blesková – zkrátka zde není co vytknout. Výbava Monte Carlo je všeobecně poměrně štědrá, v testovaném voze nechyběla parkovací kamera, xenony, navigace a mnoho dalších prvků. Je zkrátka jasné, že toto není nějaká levná otrhaná škodovka. Radiomapa v Deltě je poněkud jednodušší. Vůz byl radiomapou dokonce dovybaven, původně tu nebyla vůbec žádná (!). A ani teď to není velká sláva. Grafický mapový i hlasový výstup chybí úplně, navigační pokyny jsou trochu komplikované a vyžadují předchozí přípravu a studium trasy. Majitel s sebou kvůli ovládání radiomapy a hlášení navigačních pokynů na rychlostní zkoušky dokonce vozí spolujezdce/navigátora. Jak těžké to naši předkové museli mít….

To spolujezdec ve Škodě Rapid cestuje v klidu a pohodě. A ani řidič nestrádá. Litrové TSI o výkonu 81 kW je příjemným překvapením. Motor má na své parametry pozoruhodný zátah a sportovní směřování tohoto Rapidu dokresluje ve vyšších otáčkách i jadrný zvuk. Co mě však překvapilo ještě více, je hlad agregátu po otáčkách. Od moderního představitele downsizingu jsem něco takového nečekal a už vůbec ne od motoru ze stáje VW. Volkswagen – buďme upřímní – nepatřil v minulých dekádách k předním výrobcům charakterních zážehových motorů. Pro boleslavský hothatch se však němečtí motoráři překonali. Pokud bychom měli TSI srovnat s italskou strojovnou… ale pojďme radši dál.

Výkon sám o sobě by však nebyl ničím, kdyby vůz neměl propracovaný podvozek. A Rapid opravdu nemá propracovaný podvozek. Oproti vznětové verzi Rapidu se sice podařilo téměř vymýtit problematickou touhu vozu po přímočarém směřování bez ohledu na natočení volantu, zvlněná silnice však stále dokáže lehce otřást jeho směrovou stabilitou. U obyčejného rodinného hatchbacku by to jeho majitelé patrně ani nezaregistrovali, u hothatche se ale se svižnějším tempem musí počítat a srovnání s podvozkem Lancie s pohonem všech kol nevychází pro Rapid nejlépe. Když však petrolheadské okreskové šílenství skončí a je čas jet domů, tu se ukáže druhá tvář obou sportovních hatchbacků. Zatímco Delta se neumí přetvařovat a stále zůstává tím ostrým sportovním náčiním plným hluku a nepohodlí, Rapid ztichne, jeho podvozek nabídne velmi slušný komfort. Pro cestující obou řadách sedadel je tu dost místa, k dispozici jsou rozličná chtrá řešení z programu Simply clever, ve voze vládne klid a pohoda. Až mě napadá kacířská myšlenka, zda jsem to celé nějak nepopletl a zda je Monte Carlo skutečně pravý hothatch.

Verdikt

Škoda Rapid Spaceback není sportovní vůz. Není to ani hothatch. Není a nikdy ani neměl být. To však nechápejte jako kritiku. Jako mezistupeň mezi Fabií a Octavií dává Rapid dokonalý smysl. Výbava Monte Carlo sice vozu nedodá ani špetku soutěžního DNA, ze kterého je uplácána Delta HF Integrale, zato dostanete velmi rozsáhlou výbavu při stále přijatelné ceně. Ano, xenony nemají automatické nastavení sklonu, ano, tempomat postrádá radar, ano, vůz zkrátka nedosahuje kvalit větší Octavie. Přesto jsem neměl pocit ošizeného auta. Podvozek pravda mnoho nadšení nepřináší, motor je však naopak jedno velké překvapení. Kdo by to do litrového tříválce řekl? Nízká spotřeba, kterou lze snadno udržet pod šesti litry, a znatelné zlepšení jízdních vlastností vyvolávají pochyby o smysluplnosti dražšího motoru TDI pod kapotou Rapidu. Takže jen ten test hothatche mi zase nevyšel. Ale nevěšte hlavu. Scuderia Italmotori neodolala mému naléhání škemrání a i test oné Lancie se brzy objeví na stránkách Autíčkář.cz.

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný třívalec 999 cm3
Výkon: 81 kW (110 koní) v 5 000 – 5 500 ot./m
Točivý moment: 200 Nm ve 2 000 – 3 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1 185 kg 
Maximální rychlost: 198 km/h
0-100 km/h: 9,8 s 
Kombinovaný spotřeba (udávaná): 4,6 l/100 km 
Cena (1.0 TSI Monte Carlo): 408 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
22. září 2017, 08:27
0

Nadsázka dobrá :) Večer jste to auto fotili proto, že je tak škaredý? ;;); Ne, teď vážně. Z fotek umělecký dojem dobrý, ale teda vidět tam to auto moc není.

reagovat
Náhodný Kolemjdoucí
22. září 2017, 08:47
0

Pobavilo mě to u ranní kávy, hezky napsané. Už se těším na test Delty.

reagovat
Kryton2X4B-523P
22. září 2017, 09:22
0

Já když slyšel poprvé o verzi Monte Carlo, měl jsem hroznou radost, že škoda konečně udělá něco co by mohlo řidičsky opravdu stát za to. Pak jsem zjistil, že jen nabídli lepší výbavu a přidělali pár cedulek s nápisem a tím veškerá úprava končí. Osobně mi to přijde jako tak trochu prznění názvu Monte Carlo. I když nemám škodu zrovna v lásce, zůstává faktem, že designem šli hodně nahoru a ty auta už vypadají tak nějak líp a ostřeji, ale pak narazím vždycky na stejný problém a to je motor. Proč by nemohli na motoru trochu přitvrdit a vlastně by i měli. Pokud vím na závodních tratích se pohybuje nová Fabia R5, dokonce teď vyhráli i titul konstruktérů. Já se jen ptám, kde se v tom vzal ten motor 1.6 Turbo? Proč se nám tu po silnicích neprohání homologační série takových Fabií? Dřív to byla pro automobilku povinnost, tak proč tohle neplatí i dnes. Právě díky těmto pravidlům vznikly právě ty stroje jako je v článku zmiňovaná Delta, vznikly Stratosy, Quattra, Peugeoty 205 a další spousta aut díky, kterým byly silnice zábavnější a která vlastně daly vzniknout pojmu hot hatch. Pokud Škoda vydá Fabii s tímhle motorem a sportovnějším podvozkem, začal bych o ní i uvažovat, ale dokud trvá současná šeď a trend úspor, tak mi tohle auto asi nikdy nic neřekne a předpokládám, že nebudu sám.

reagovat
beastar
22. září 2017, 14:08
1

Škoda Motorsport a Škoda Auto jsou dvě různé věci asi jako Mercedes-Benz a AMG. Proto nemáme tu R5 na silnici. Dnes jsou už jiná pravidla, než za Stratosu a Quattra. Navíc r5 je jiná kategorie ani ne blízká skupině B:) Jinak určitě souhlas s tím, že udělat Monte Carlo jako čistě designovku je dost nuda. Vybavit to litrem a 3válcem je taky dost nuda. Zase výkon to má slušný. Tenhle podvozek je tak špatný, že lepší motorizace by stejně neměla cenu. Větší motor by byl těžký a i ta 1.6 by byla nakonec spíše na obtíž. Je to levná škodA a nemůže lézt do zelí VW:)

Lenny
22. září 2017, 09:46
1

Troufnu si říct že ani rs fabie není opravdový hothatch natož auto, jehož největší sportovnost tkví v nálepce monte carlo.

reagovat
Sasakr
22. září 2017, 10:46
1

0.999 cm3 ... to je downsizing dovedený do absurdna :-D

reagovat
bitner
22. září 2017, 11:20
0

Tak jsou i hothatche s kubaturou 0,898 dm3. Test je super, pobavil.

bitner
22. září 2017, 11:21
1

A jako clickbait na seznamu bude fungovat uzasne. Potrebujete zatezovy test serveru, co? :-D

Pólin
22. září 2017, 11:28
0

Ahoj Bitnere, znáš se s Cimrmanem? :)Co to je za hothatch s 0,9l motorem prosím Tě?? Nějaké Daihatsu, nebo tak?

bitner
22. září 2017, 11:32
0

Jasne, stvoril mne Karel Infeld Prachensky.
HH 0,9 TCe: Clio, Micra, Sandero.

Pólin
22. září 2017, 11:34
1

:D toho znám. To je machr. On se objeví na jevišti a hned potlesk... Ahá, ale tak to nejsou HOThatche... to jsou spíše velice coldhatche... já čekal nějakou cirkulárku šílenou....

Sasakr
01. října 2017, 21:14
0

Tak já jsem narážel hlavně na ty pomotané jednotky... teď už je to v článku opraveno :-)

SEMRY
22. září 2017, 11:56
1

Bejt majitelem lancie tak se s tim za boha nenecham vyfotit.

reagovat
Ta
Tarrantula
22. září 2017, 13:26
0

Rok jsem jezdil se Spacebagem 1.2 TSi 81kW, teď mám nalítáno 2K kM s 1.0 TSi 81kW a osobně mě tedy ten litr mile překvapil, hlavně co se týče městského provozu, průměrně jezdím o 0.3 l/100 méně než s 1.2. Ale co mě tedy rozhodně štve je zvukový projev, na volnoběhu to je tiché, ale v jistých otáčkách ten 3 válec nepříjemně duní s celým autem. Co se týče dálnice tak tam je to jednoznačně ve prospěch 1.2 do 150km/h jsou oba motory srovnatelné a možná je i ten tříhrnec příjemnější protože má nepatrně delší převody tak tolik netočí. Ale jak dojde na vyšší rychlosti tak litru rychle dojde síla a musí se hodně držet pod krkem aby nezačal zpomalovat. Osobně mě tedy litránek překvapil, ještě jsem zvědavý jak moc to bude žrát olej, protože nová 1.2 TSi mi za rok a 20k Km sežrala asi litr oleje.

reagovat
Po
Pospis
22. září 2017, 13:26
0
reagovat
Fr
FraHor
22. září 2017, 14:01
0

Jako upoutávka na test Delty se to povedlo. Už se mi sbíhají sliny! :-))

reagovat
beastar
22. září 2017, 14:11
0

Napsat se to líp se ctí nedalo. Za to pochvala:)

reagovat
sheogh
22. září 2017, 17:16
0

:-D Dobre, dobre... Priste si dame srovnavaci test treba octavie RS a Audi RS4 :-D Schvalne, ktera vyhraje :-)

V Rapidu pred FL jsem parkrat sedel coby spolujezdec.... nic pro klaustrofobiky a lidi nad 130cm vysky... sportovni jizdu mozna trosku evokuje ten uskakanej tvrdej podvozek...

Kdyz hot-hatch, tak etalon Focus RS, nebo prcka Swifta ;-)

Jinak ta Delta nema chybu, to bych se moc rad svezl... dalsi z aut, ktery se me asi nikdy nepodari vlastnit...

Jo a jedna vec - pises, ze xenony nemaji aut. nastaveni sklonu - ja mel za to, ze to je podminka k jejich uspesne homologaci pro provoz na verejnych komunikacich v CR

reagovat
sheogh
22. září 2017, 17:20
0

A ted dokonce vidim odraz Ferrari v okne Rapida :-)))) To je upoutavka na dalsi test? mnam :-)

Trinom
22. září 2017, 18:32
0

To nastavení výšky je podmíněné světelným tokem. Rapid má ale slabé 20W xenony, takže se vejde ještě do škatulky s halogenem a automat mít nemusí.

beastar
22. září 2017, 19:56
0

To si můžeme dát tu srovnávačku těch "RS". Na auto.cz by vyhrála určitě Octavia, ale jen o kousek protože je levnější a nabídne přece jen větší kufr. V Rapidu jsem jel naftovém to je ten jak je správně psáno v článku jezdí rád, ale jen rovně. Ten tvrdý podvozek je na každém prahu utrpení a přišlo mi, že to hází víc než kdejaký pravý "sport". Zase ale za ty peníze... Jo a líbí se mi volant a dokonce i volant. Nicméně nevím jak bych kousal tříválec... . Přestože to hezky pojede (v rámci kategorie)

sheogh
25. září 2017, 18:19
0

To je stejne takovej oxymoron - RS a TDI :-) Neco jako sucha voda :-) Ja skodovku driv celkem bral, puvodni gen.1 oktavka byl slusnej skok dopredu. Ale jak se z toho stala nesmyslne predrazena modla, navic v pripade Oct/Rap/Fab nepohodlna...

Tresnickou na dortu je pak to pouziti falesnych koncovek vyfuku (nejen Skodovka, videl jsem na napr. na Renault Fluence a jeste na necem) ... na me to dela dojem lacine vietnamske trznice .... jeste mohli dat dokola nejaky barevny ledky...

beastar
25. září 2017, 19:49
0

Já kamaráde dnes to Monte Carlo potkal. Rapid klasický v té šedivé RS Oc alias sportovní Audi barvě a výbava MC doplněno o černá kola to je asi součást toho karla nejspíš. V tom chlapík 50 plus tvářil se trochu jak James Dean, co jede Shelby 500. Takže koně to nemá, ale sebevědomí přidá dostatek. Kde já to jen viděl. Ach že by Octavia RS. Teda té poslední generace se musím zastat docela pěkně to jede a líbí se mi. Samozřejmě cena vysoká a sporťák to není. Jednička byl skok pro Škodu a chápu proč to lidi kupovali byl to skok i pro nás. Tahle novodobá Felda ve výbavě Atlantis či jak se to jmenovalo mě nebere. Jako v základu na rozvozy a jako služebka proč ne. Jinak asi nic.

Ta umělotina to je všude. Nebyl to spíš rendl Talisman? To je taky pan plast. Taky nechápu proč je dnešní Superb větší Octavia. Tahle taktika je pěkné u MB, ale u nich. To už byla nápaditostí lepší dvojka.

Jindřich
22. září 2017, 18:25
0

Nějak nepobavilo

reagovat
MartinCoupe
23. září 2017, 00:15
-1

Takovéto články jsou přesně ten důvod, proč jsem Autíčkáře přestal číst.

reagovat
Sa
Sausages
23. září 2017, 08:08
0

Souhlasím s tebou, také mi vadí, když někdo kritizuje Škodovku, ty auta si to nezaslouží. Kritické články na naši domácí značku by se neměli na českém webu objevovat. Je podrývání důvěry lidu

MartinCoupe
23. září 2017, 11:43
0

Přesněé...

Po
Pospis
01. října 2017, 21:31
0

problem neni v článku , ale v autě.......

beastar
01. října 2017, 23:18
1

Socialismus a Německou škodovku si rovracet nedáme. Přes naší vesnici imperialistický agent neprojde. Zrovna Rapid Spaceback je prostě novodobá felda podle toho vypadá i jezdí. Tohle je taková verze Felicia Mystery:) Same shit but better wrap.

ra
ravac
22. listopadu 2017, 11:50
0

Zaujala mě ta pasáž o nafouklé kapotě delty. Doufám, že jste tím nechtěl říct, že rapid si zaslouží vyfouklou kapotu, nebo jen pokličku,jako má babarkas. Ono ta kapota tam je dnes taková kvůli chodcům... víte.Za to rapid nemůže. Tak příště nezmiňuje, že ji má HF větší. Rapid by ji taky měl!!! kdyby...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado coupe 1985
Cadillac Eldorado coupe

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 087 ccm objem

Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8 1976
Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8

1976 rok výroby
250 koní výkon
6 600 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem