logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky, Recenze & testy

Škoda Octavia má po faceliftu: Vylepšuje chyby, ale mizí pestrost motorizací

Nejprodávanější model domácí automobilky přichází s mezigeneračním omlazením. Co se změnilo a co nám bude chybět?

Snad každý už v nějaké generaci oblíbené Octavie jel, většina ji i řídila. Nepochybně ji na našich silnicích potkáváme ze všeho nejčastěji a není se čemu divit – vždyť jde o nejprodávanější auto škodovky nejen u nás, ale i v zahraničí – více než sedm milionů prodaných kusů napříč čtyřmi generacemi je toho důkazem. Když před pěti lety přišla na trh čtvrtá generace, mnoho novinářů i lidí z široké veřejnosti po prvním setkání nejásalo. Dnes je před námi facelift, který řadu přešlapů vylepšuje, ale má i své negativní stránky. Pojďme se spolu podívat, co je na nejoblíbenějším mladoboleslavském modelu nové a lepší, a co je naopak krokem zpět. 

Foto: Škoda Auto

Octavia zvenku

Ačkoliv čtvrtou generaci potkávám na našich silnicích každý den a mám ji tedy docela v oku, rozdíly se na faceliftované verzi hledají poměrně těžko. Proč ale měnit něco, co funguje? Díky novým nárazníkům je nyní Octavie o necelý centimetr delší, což v podstatě nepoznáte, ale působí o trochu moderněji. Pozorné oko si všimne absence mlhových světel, která jsou nyní nahrazena funkcí „světla do špatného počasí“. Ta by měla automaticky přizpůsobovat výkon lamp aktuálním podmínkám. 

Foto: Škoda Auto

Nový světelný podpis u obou verzí čelních světlometů na mě působí dravěji a celé auto pocitově zmenšuje, takže nepůsobí tak široce, podobně jako kontroverzní facelift třetí generace. Pryč jsou všechny žárovky i v základní verzi, veškeré světelné zdroje nyní zastupuje LED technologie, což osobně kvituji. Ani základnější vozy totiž nepůsobí „oholeně”. Příplatkové Matrix světlomety mají 36 segmentů (před faceliftem 24) ve dvou řadách, díky čemuž lépe vykreslují cestu v noci a zároveň nejen neoslňují řidiče před vámi, ale také nevypalují tolik světla do reflektivních značek podél silnice. 

Foto: Škoda Auto

Zadní lampy v základní verzi zůstávají na pohled stejné, zatímco příplatkové mají design zcela přepracovaný. Ačkoliv působí na první pohled stále stejný, odkazuje na designové prvky nedávno představených vyšších modelů značky a k tomu přináší nové animace Coming/Leaving Home. Jak základní, tak příplatková zadní světla jsou vybaveny LED technologií. 

Foto: Škoda Auto

Ačkoliv více než 20 % Octavií tvoří vozy lakované černou metalízou, v nabídce se nachází celá řada zajímavějších barev. Novinku představuje oranžová metalíza Phoenix, dostupná pouze pro kombi, známá z ostatních nových vozů značky. Pro milovníky zelené a zároveň fanoušky dynamičtějšího vzhledu zůstává v nabídce Mamba, a pokud rádi vzpomínáte na staré dobré časy jedničkové Fabie, v rámci prémiového lakování (+34 000 Kč) si můžete připlatit i za klasickou pistáciovou zelenou.

Foto: Škoda Auto

Octavia zevnitř

Ani uvnitř nečekejte divoké změny. Zůstává přítomný dvouramenný volant, stále jsou zachovány stejné tvary palubky, mění se jen některé materiály. Osvěžení přichází zejména v podobě výměny lesklého chromu za matný (což kvituju s velkým povděkem, matný chrom neodráží tolik sluníčka a navíc působí znatelně prémiověji) a nových – více eko, více recyklovaných – materiálů. 

Foto: Škoda Auto

V nabídce najdeme devět různých druhů interiéru. V základních verzích jsou černé látkové, ale můžeme stoupat přes recyklovanou šedou textili (která je velmi příjemná, ačkoliv by mohla být lépe odvětrávaná), mix Alcantary a umělé kůže v případě verze Sportline (které zase příjemně drží a jsou oproti předchozím verzím pohodlnější) až po kožené sedačky ve verzích Suite, které nabízejí i ventilační a masážní funkci a mají certifikaci AGR. Bohužel se mi nepovedlo vyzkoušet, zda jsou tak skvělé jako v Kodiaqu, na to si budeme muset počkat na plnohodnotný test. 

Foto: Škoda Auto

Hlavní bolístka předfaceliftu vyřešena, vývojáři si můžou oddechnout

Ano, vy víte o čem mluvím. Předchozí verze byla častokrát terčem kritiky nejen ze strany novinářů, ale i nešťastných majitelů kvůli nestabilnímu a celkově nepovedenému infotainmentu. Novinka však přináší zbrusu nový systém známý z nového Superbu a Kodiaqu, který mi osobně velmi sedne, jak už jsem zmiňoval dříve. Nemám s ním jediný problém, je přehledný, rychlý, má nastavitelné oblíbené volby a rychle se s ním naučíte pracovat. Kvituji také rychlé nabíjení 45 W přes USB-C, ale i 15 W bezdrátovou nabíječku s aktivní ventilací, díky níž se dá používat bez problémů i bezdrátové CarPlay bez přehřívání mobilu v přihrádce.

Foto: Škoda Auto

Octavia má v základu dvouzónovou klimatizaci, což je poměrně milé, a zároveň - pokud přijdou chladnější dny - umí pomocí funkce Výhřevy skrze jediné tlačítko zapnout vše, co v autě hřeje: přední i zadní sklo, volant, klimu, a samozřejmě i sedačky. Možná se tomu zasmějete, ale v mrazivých dnech přijde tato funkce vhod a ušetří proklikávání se skrze menu. Protože tvary interiéru zůstávají beze změn, na chytrá točítka zde zkrátka nezbylo místo. 

Foto: Škoda Auto

Pohonné jednotky

Čtvrtá generace se představila s velmi širokou nabídkou motorizací. Pod kapotou jste mohli mít jak klasické zážehové motory, mild-hybridní e-TEC verz nebo plug-in hybridní iV , tak i verze spalující zemní plyn a samozřejmě diesely, včetně svižnějšího RS . V průběhu času však některé verze pomalu zmizely z nabídky (čest plug-in hybridnímu iV), jiné teď mizí s faceliftem. 

Foto: Škoda Auto

Pod kapotu nové Octavie dnes dostanete zážehové jedna-pětkové nebo dvoulitrové TSI, popřípadě vznětové dvoulitrové TDI. Pojďme si říci více k 1.5 TSI a 2.0 TDI, se kterými jsem měl v rámci prvních jízd tu čest, dvoulitrový benzín zatím bohužel není k dispozici. Aby se to moc nepletlo, výkonové verze jsou buď 85 kW, nebo 110 kW u obou motorů.

Foto: Škoda Auto

Začněme u benzínu. Jedna-pětku TSI můžeme mít v obou výkonových verzích jak se šestistupňovým manuálem, tak s automatickou dvouspojkovou převodovkou, která navíc přináší mild-hybridní technologii. Slabší verze o výkonu 85 kW nahrazuje tříválcové litrové TSI, což přináší jen výhody – 1.5 TSI je kultivovanější a tišší, takřka o něm nevíte, zároveň je snad ještě úspornější a umí jezdit pouze na dva válce. Pokud se budete opravdu snažit, umí jezdit klidně okolo pěti litrů. Mild-hybridní technologie dělá z Octavie opravdového šetřílka, při klesání lze pouze plachtit s vypnutým motorem a jeho naskočení opět do provozu takřka nepoznáte. Mým osobním favoritem je však výkonnější verze s manuálem, která jede velmi pěkně a dokonce umí vyvolat i lehký úsměv na tváři v zatáčkách díky nižší váze na přední nápravě. Na zábavu si však ještě počkáme pár měsíců, až přijde verze RS, tentokrát pouze jako 2.0 TSI se 195 kW.

Foto: Škoda Auto

Pro ty, kteří jezdí velké porce kilometrů, je k mání vznětový dvoulitr ve dvou verzích – 85 kW s manuálem, nebo 110 kW s DSG. Základní verze je překvapivě hbitá díky vysokému točivému momentu (300 Nm od 1600 otáček), ale převody mi připadají od třetího stupně příliš dlouhé. Na druhou stranu i ve vyšších dálničních rychlostech na šestku neztrácí tolik na suverenitě a dále zrychluje velmi slušně. Hlavně je však velmi střídmá, a pokud se budete při jízdě po okreskách snažit předvídat, můžete se podívat se spotřebou i k hodnotě okolo 3,5 litru na sto kilometrů. Mezi obchoďáky a svižnějšími dálničními řidiči však bude oblíbenější silnější verze, která je suverénní, neztrácí dech ani vysoko nad dálničními limity a stále je velmi úsporná – při rychlém dálničním přesunu na cestě zpět do Prahy jsme se s kolegou podivovali nad výslednými 5,4 litry na sto kilometrů.

Foto: Škoda Auto

Závěr

Faceliftovaná Octavia vylepšuje to, co se na začátku moc nepovedlo. Jasně, pořád tu jsou některé věci, které by mohly být lepší – koukám zejména na výdechy klimatizace pod displejem infotainmentu, které jsou zkrátka příliš nízko -, ale jako celek funguje nová „ovečka” velmi dobře. Nerad bych vyzněl zaujatě, ale v rámci své třídy jde zkrátka o premianta. Škoda si jej také nechá dobře zaplatit. Nová Octavia začíná na 629 900 Kč, za kombi se připlácí 40 tisíc a s příplatky se umí vyšplhat přes milion.

Foto: Škoda Auto

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

PB
15. 5. 2024, 11:15 0 reagovat

Jenom jedna čtyřkolka? Nic moc tedy...

Vapno92
15. 5. 2024, 11:26 3 reagovat

Mne sa páči že KONEČNE mám pekné farby, ako je oranžová, zelená, tyrkysová a pod.
Horšie je, že 90% ich aj tak bude jazdiť buď v bielej alebo v tzv. "Leasing blue"

rock
15. 5. 2024, 13:44 0

Tak ona modrá je jediná bez příplatku, že ano...
Jinak možná se ta nabídka ještě rozšíří, ale teď, v tomto okamžiku je v ceníku i v konfigurátoru na výběr 5 monochromatických, dvě modré a jedna červená. Pro kombi navíc oranžová.

Marek Brunner
15. 5. 2024, 14:03 0

Tak ono už dlouho mají v nabídce to prémiové lakování, ve kterém je i ta pistoška. Ale 34 tisíc si připlatí velmi málokdo, no...

Opelfahrt
15. 5. 2024, 22:42 1

Pistoška tady jezdí Octavia III kombi před faceliftem. To musel být fakt fanda té barvy :-)

afro-r1
16. 5. 2024, 09:17 0

Me neprijde 34 000 zas tak moc. Sam jsem daval 50 jen za lakovani.

sheogh
16. 5. 2024, 10:01 0

Prave, zvlast treba ve 4-letym leasu se to uplne ztrati

Vapno92
16. 5. 2024, 12:03 1

Tak vlastne som sa nad sebou zamyslel a opravím sa a povestne si aj kopnem, väčšina Octavií bude bielych a modrých, lebo valnú väčšinu si nakúpia firmy ako flotilové vozidlá, neviem si predstaviť že si to niekto kúpi ako súkromná osoba a ešte si priplatí za lepší lak xD

sheogh
18. 5. 2024, 12:25 2

No to je druha vec, za "od 630k" je to no-go i kdyby nejaka sleva

rock
15. 5. 2024, 13:48 2 reagovat

"mix Alcantary a umělé kůže"

To zní hezky vzhledem k tomu, že Alcantara je laminát z polyuretanu a polyesteru. De facto se ta věta dá přeložit jako "mix umělé kůže a jiné umělé kůže".

GanGreen
17. 5. 2024, 08:32 0

Samá umělina. To až se dozví čeští Pepíci, bude se řvát: "Hlavně že nám zakázali plastový brčka." :D

afro-r1
17. 5. 2024, 11:28 0

Alcantara nebyva IMHO pozicovana jako nahrazka kuze. Spis jako druh premiove latky.

rock
17. 5. 2024, 12:11 1

Já ji obvykle viděl stavěnou do role alternativy broušené kůže.

Frankie
17. 5. 2024, 08:46 2 reagovat

1.5. jsem v práci nafasoval Octavku 4 generace, v kombi, 1,5 TSi, mild hybrid 7st DGS, docela vybavenou, ale ještě jeden z posledních predfacelift. Bohužel se nedalo vedení přesvědčit ať počkáme na facelift. Mám s ní zatím jen pár km. Až se s ní trochu víc sziju, tak zkusím napsat blog.
Pí prvních pár km se dá říct jen pár věcí. Motor a to jak je živý je ok. Převodovka spolupracuje dobře. Zpracování a celkový pocit na palubě oproti 3G je zas o kus dál.
Mám ji docela vybavenou, ceníková cena přes 950 tis Kč, po slevách něco kolem 800 tis Kč. I tak to je tedy pálka.
Musím se s ní naučit žít, poznat funkce a pak vše uvidím jak bude. Výhoda je, že ještě nic nedělá po překročení těch cislicek v červeném kolečku.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte